Mietityttää tämmöinen asia.
Täytän helmikuussa 2012 58 vuotta, olen siis syntynyt helmikuussa 1955.
Jos jäisin työttömäksi vaikkapa maaliskussa 2012, ja elelisin ne 500 vuorokautta työttömyyskorvauksilla, mitä sen jälkeen?
Ovatko vielä ne jatkopäivät voimassa, eli jatkan työttömänä ja korvauksilla 62--vuotiaaksi, ja pääsen eläkkeelle? Vai onko raja jo 63 vuotta?
Olen tavallinen duunari ja työuraa takana noin 40 vuotta.
Muuttaako hallitus nyt näitä rajoja?
Eläkeputki ja työttömyys
18
2864
Vastaukset
- Näin
Tällä hetkellä on voimassa (kopsattu tyj:n sivuilta):
Jos vuona 1955 tai sen jälkeen syntynyt henkilö täyttää 60 vuotta ennen kuin hänen 500 päivän enimmäisaikansa täyttyy, hänelle voidaan maksaa 500 päivän lisäksi ansiopäivärahaa sen kalenterikuukauden loppuun, jonka aikana hän täyttää 65 vuotta. Lisäksi edellytyksenä on, että henkilöllä on työssäoloaikaa vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana.
........
Tuo kohta on ilmeisesti muuttumassa ja edellytetään tulevaisuudessa 61-vuoden ikää.- Näin ymmärsin
Eikös tuo muutos (61-vuoteen) koske vuonna 1957 tai sen jälkeen syntyneitä?
- Näin
Näin ymmärsin kirjoitti:
Eikös tuo muutos (61-vuoteen) koske vuonna 1957 tai sen jälkeen syntyneitä?
''Eikös tuo muutos (61-vuoteen) koske vuonna 1957 tai sen jälkeen syntyneitä?''
Voi olla. Yleensähän kun lainmuutoksia tulee, tulee myös ns. siirtymäsäännöksiä, jotka takaavat edun piiriin jo päässeille mahdollisesti poistetun edun. Varmasti tuon näkee vasta sitten, kun ao. laki on voimassa. Sen voi sitten tarkistaa finlexistä, jossa julkaistaan ajantasaiset lait.
- elämä on ihanaa kun.
MInuakin kiinnostaa "työttömyysputki" tai millä nimellä ne lisäpäivät meneekään.
Täytän tänä vuonna tarpeeksi ja 500 päivistä vielä jäljellä, joten toivottavasti pääsen putkeen.
Tarvitseeko lisäpäivillä käydä kuitenkin ilmoittautumassa työkkärissä, vai saako rauhassa kotona odotella eläkeikää ? - jo putkessa
lisäpäivillä täytetään liitonlaput ja soitellaan työkkäriin sieltä saadun ohjeen mukaisesti. minä ole lisäpäivillä ja olen soittanut työkkäriin kerran vuodessa ihan sieltä 'putken' alusta lähtien, eli 57 risat iästä.Muuten saa kyllä olla rauhassa, ei ne meitä hätyyttele.Nyt on vielä epätietoisuutta siitä pääsemmekö eläkkeelle 62v vai vasta 63v. iässä,kun se varhennettu poistuu, siitä on kysymyksiä esitetty tuolla TALOUS-palstan ensimmäisessä osiossa KYSY ELÄKE ASIOISTA, on siellä ihan ylimmäisenä, kannattaa tutkia niitä vastauksia. Mutta eipä se haittaa vaikka vasta 63 pääsisi, eihän siitä muuta harmia ole kuin että joutuu 1 kerran enemmän soittamaan työkkärin tädeille ja liiton laput toimittamaan vuoden verran kauemmin..
- elämä on ihanaa, kun
Kiitos vastauksesta, hyviä kevättä ja tulevia eläkepäiviä !
t. perässä tullaan - Lycka till :)
Tarkoitit varmaankin vuotta 2013.
Käsitykseni mukaan muutos ei koske sinua ainakaan vuonna 2013. Sitä en tiedä, pääsisitkö putkeen vielä vuonna 2014. - pian hoitoon.
Käsitykseni mukaan kuulut työkyvyttömyyseläkkeelle, kun et muista syntymävuottasi, etkä ikääsikään.
- tunge putki hanuriis
kun olet täyttänyt helmikuussa 58-vuotta, niin et ole syntynyt ainakaan v.55. Kas kun kuukauden muistat? Taidatpa olla muiden asiota penkova hölmöläinen. Oman syntymäaikansa jokainen muistaa, mutta toisten asiota penkoville hörhöille tulee pahoja mokia. Siis, jos itse olet syntynyt 1957 helmikuussa, tai sitä aikaisemmin, niin sinua se koskee. Jos henkilö on syntynyt vaikka-56, 55 tai tuossa kaksoispersoonallisuudessaan 54, niin uudistus ei heitä koske mitenkään.
Tarkistappa vielä syntymätodistuksestasi helmikuinen syntymäpäiväsi ja kellonaika.
Jos olet syntynytkin vaikkapa klo 4, etkä klo 22.10. - monta puolta.
Kyllä se niin taitaa olla, että siirtymäaikahan siinä on. Siis 1957-syntyneet ja sitä nuoremmat joutuvat "koulutukseen" saadakseen mahdollisuuden eläkeputkeen. Toisaalta säännökset ehtinevät muuttua muutamassa vuodessa, jos kokoomuksen ylivaltaa ei saada aisoihin. Hätäratkaisuunhan demarit joutuivat, mutta torjuntavoitto tuokin kuitenkin. Vikahan ei ole "eläkeputkessa", vaan työnantajissa, jotka irtisanovat ikääntyvät henkilöt. Miksei myöskin työyhteisöissä, jotka potkivat mieluummin pois työkaverin pehmeillä keinoilla, kuin altistaisivat itsensä, tai patalaiskan kivan sirkkusen irtisanomiselle?
- Jaakko58
Terve Tapsu55 !
Minä olen syntynyt vuonna 1954 maaliskuussa ja täytin 58 pari viikkoa sitten.
Sinä synnyit vuotta myöhemmin ja täytit myös 58 !!!
- aika jännää... eikö ?- Ensi vuonna ...
Jännää on se, että ap tarkoittaa vuotta 2013, vaikka kirjoittaakin 2012. Näin minä hänen viestinsä tulkitsin. Ei kaikessa tarvitse olla niin kirjaimellinen ;)
- HALLEJULAA
täällä piisaa näitä pilkun panijoita, kuka takertuu mihinkin, joku jopa pienellä kirjaimella aloittamiseen.... minäkin aloin pientä käyttää kun joku muu ensin, ja joku siihen takertui, mutta on kuin onkin mukavampi olla jatkuvasti vaihtamatta sitä kirjain kokoa.
- nnmk.--
"Ei kaikessa tarvitse olla niin kirjaimellinen"
Ei ehkä tarvii ollakkaan,mutta helllvetin vaikea vastata kysymykseen jos luvut ovet mitä sattuu! - 2+2
kysyjä , ap, lienee saanut oikean vastauksen talous palstan puolelta 'kysy työeläkkeestä' osiosta.
- toosikko--
Ihme,minä en saa autoonikaan vakuutusta jos en ole "kirjaimellinen!.
Yksikin kirjain rekkarista väärin,siihen tyssää:)
- ANU59
Työnantaja antoi kenkää minulle 57 vuotiaana.Täytin juuri 59 ja pääsin eläkeputkeen.Jee! Työ oli aikoinaan tosi stressaavaa . Harva se viikonloppu piti vetäistä persekännit. Nyt en ole kohta vuoteen rasittanut Alkon ovia.Pari kertaa vuodessa Tallinan matka ja sitten päräytetään,mutta iloisesti,ei synkistellen.Aloitin työnteon ja itsellisen elämän 15 vuotiaana,joten katson ansainneeni eläkeputkeni.
- Nauti olostasi!
Parhaat onnittelut sinulle :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh822005Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1211715- 1801306
- 229720
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 57624
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako205580- 47517
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337482