AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Mikä on se vimma.

Mikä on se vimma.

11 Vastausta 197 Lukukertaa
Mikä saa ihmisen luulemaan että hänen vanha rojunsa muuttuu museo-ajoneuvoksi kun vuodet tulee täyteen. Näitä kuplia ja volvoja ym. on liikenteessä pilvin pimein, mutta joillain on harhaluulo että hänen rojunsa on helmi ja laittaa myyntiin hintaan jolla sen sai uutena ostaa. Kävisivät vaan tallissaan taputtelemassa niitä eikä toisi tuonne liikenteeseen muille vaaraksi.
eihän oikeilla museoautoilla saa ajaa kuin kuukauden vuodessa, kesäautoina ovat varmasti eikä kukaan varmasti halua vaarantaa tarpeettomasti suurella vaivalla entisöimäänsä autoa liikenteessä.
Autot on kuitenkin tehty ajamista varten, seisominen ei niille hyvää tee kun nesteet ja öljyt ei kierrä voidellen ja suojaten paikkoja, kumiosat haurastuu, tiivisteet hapertuu, liikkuvat osat juuttuu, jarrut jumittuu, jne.
Antaa vaan autovanhustenkin verrytellä välillä liikenteessä, mukavahan se on nähdä vanhoja hyväkuntoisia ajopelejä tavallisten nykyautojen sijaan.
Tässähän se jutun juju onkin, näissä ajopäivissä. Vakuutukset halvat ja kukaan ei kontrolloi tuota kuukauden ajoaikaa, yhden tapauksen tiedän ainakin joka ajaa ainakin yli puoli vuotta vuodesta ja vielä kehuskelee miten halvat kilometrit tulee, en kyllä ymmärrä miten on museorekisteriin saanut on suoraan sanoen ihan rehellisesti täysi romu. Kahdessa pyörässä jarrut ei turvavöitä ym. MR kilpi ja liikenteessä jatkuvasti.
Se on se Suomalaisten kokema ja verottajan aiheuttama kyykytys autoilun alkuajoista lähtien.Kaikenmoista veroa on kehitetty herrojen toimesta joka lähtöön ja tarroja liimailtu ynnä penkkejä kovennettu/poistettu,umpiseiniä viritelty sekä kattoja/kylkiä puhkottu vuosien varrella että jotenkin voisi ajaa muulla kuin mopolla tai Skoodalla/Mossella jne.
Syyllinen siis on Valtio ja toinen syyllinen on se liian köyhä kansalainen joka yrittää jotain mitä Valtio ei tahdo ja tietty virkamiehet yrittää tukkia+tukahduttaa kaikki porsaanreiät ellei verotus tepsi.
Moista pelleilyä ei ole missään muualla länsimaissa,tyyliin korinvaihdot,ovien vähentelyt,polttoaineilla kiristys=annetaan porkkanaa dsl/Bensa ja sitten veroa lisää lopputuloksena kaikki superkallista(paitsi rikkaille ja ministereille),petroliin kannustus aikoinaan ja myynnin lopetus,oman maan työllistävän autotuotannon vero+myyntihelpotukset(silloin kun sitä vielä oli...),teitten rapakunto varsinkin Hki-Tre linjan pohjoispuoli,käyttömaksut muka porrastettu päästöjen mukaan eli osta uusi auto paksulla euronipulla niin ei tarvi maksaa päästöistä niin paljon ja jollet osta tai ei varaa niin maksa köyhä!
Tätähän me äänestäjät näköjään yhä halusimme=)Vai?
No kyllä varmasti nämä halvat kilometrit museoautolla tulevat yleistymään kun oikein kädestä pitäen neuvotaan mitä pitää tehdä - nimittäin Tekniikan Maalilmassa on meneillään juttusarja 80-luvun alun Opel Kadetin museokatsastuksesta. Siinä on hyvä esimerkki autosta, jolla voi ajaa suomen olosuhteissa ainakin 8 kuukautta tai vakka koko vuoden, "kakkosauton" ajoja muutaman kympin kustannuksella. Kaupunkiajossa menee aivan täydestä ja on halpaa lystiä ja ajomääriä ei valvo kukaan.

Kun nämä tässä vielä hieman yleistyvät, niin SATAVARMASTI yhteiskunta iskee takaisin ja kiristää systeemiä merkittävästi !
Oliskohan mikään tuollainen piirturi tyylinen varuste syytä laittaa pakolliseksi, noiden ajopäivien vuoksi, koska nuo vanhat kuplat ja volvot ajelevat surutta ympäri vuoden "halvalla".
Kyllä sen museoauton täytyy pysyäkin museokuntoisena, muuten statuksen käsittäkseni menettää.

Jos autolla ajetaan jatkuvasti, ei se museokuntoisena pysy.
Ainoa tapa valvoa on kulometrilukeman otto katsastuksien yhteydessä eli jos ajaa paljon niin pitää ruuvata mittaria ....
Tein itse pari vuotta takaisin reissun täältä etelästä tuonne jäämeren rannoille, reilut 3000km kuudessa vuorokaudessa. Että jos ei muuta kun pyörii kylillä ei tarvii mittaria ruuvailla, saa huoletta koko kesän ainakin ajella kilometrien puolesta.
Monessako liikenneonnettomuudessa on osallisena ollut museoauto?
Mitä järkeä on autoa (minkä ikäistä tahansa) omistaa jos sillä ei aja? Ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen auto on alunperin suunniteltu, ja jos sitä tallissa pitää ja silittää vuodesta toiseen niin voi olla varma ettei se ajokuntoisena pysy. Paikat jumiutuvat kuten liikkumattomilla ihmisilläkin. Minä kannatan klassikkoautojen lenkkeilyttämistä liikenteessä, sinne ne kuuluvat ja siitä ne pitävät!
Kuinka moni normaalikäytössä oleva auto on vielä 30-vuotiaana museokelpoisessa kunnossa, eli lähes uudenveroinen? Keskivertoajomäärillä keskivertoauto kuluu sitä ennen jo tekniikaltaan loppuun, korista nyt puhumattakaan.

Ja jos nyt oletetaan, että se auto on ollut säästelevällä ajolla kolmekymppiseksi, niin kauanko se kestää päivittäistä ajoa museokunnossa? Ei tarvita kuin pieni parkkipaikkakolari, niin tulee jo suuria ongelmia saada auto taas museokuntoon. Uusia korinosia ei tehdä ja vanhoja saa haeskella kissojen ja koirien kanssa. Tai jos autosta hajoaa jotain joka on kyseisen mallin heikko kohta, niin niitä ei löydä edes käytettyinä.

Sinänsä liikenneverotuksen kiertämisen yrittäminenkin on aivan oikeutettua kapinaa mielivaltaa vastaan, mutta luulen että museoajoneuvolla ajaminen on hankala keino sen toteuttamiseen.
 /   /  /  / Mikä on se vimma.

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta