mitä? minäkö oman kirjan kirjoittaja!? wau!

yksi nuori tyttönen

Millaisia asioita edellytetään kirjailijalta?

Olen pitkään haaveillut kirjan kirjoittamisesta, mutta aina niin, että ensi vuonna tai joskus hamassa vanhuudessa. en ole kieliopillisesti kovin taitava, mutta olen siitä huolimatta ajatellut, että kirjoitan joskus ja siinä samassa alan opettelemaan myös kielioppia. Olen kokenut elämässäni asioita, joita moni muu ei ole kokenut. Siksi ajattelisin että minulla voisi olla paljon annettavaa toisille.

Kuinka kauan teillä meni, kun ryhdyitte tuumasta toimeen, eli ensi kerran aloitte toteuttaan haavettanne?

Kertokaa vinkkejä, miten voi aloittaa työstään ensimmäistä kirjaa? Miten herätellä ideoita, miten päättää kenelle sen suuntaa, miten rajata oleelliset epäoleellisista, miten saada kirjaan ulkopuolisia kiinnostava ote yms.? kysymysteni lista olisi loputon, mutta jotain pikku vinkkejä edes kaipailisin.

Voi olla, että tavoittelen kuuta taivaalta, mutta ainahan voin silti kirjoittaa vaikka esimerkiksi vain itselleni ikioman kirjan vanhuuden päivieni iloksi. :D

26

658

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scarabaeus

Lukemalla oppii. Aloita vaikka
      Virginia Woolf
      Oma huone

• 3+2

Lue kirjoittamisen teoriaa. Eli draaman kaari, kertoja, juonen ja tarinan eroavaisuudet, aikatasot, mitä tarkoittaa käännekohta, miten tehdään avoin tai suljettu loppu, dialogin kirjoittaminen ym. sellaiset asiat.
      Lue. Erilaisia ja erikoisia kirjoja. Varsinkin uusia kotimaisia, jotta tiedät missä mennään.
      Katsele ympärillesi ja kerää materiaalia.
      Harva alle 30-vuotias vielä pystyy kirjoittamaan kokonaista romaania, mutta aina löytyy poikkeusyksilöitä.
      Kannattaa kirjoittaa asioista, jotka ovat itsellesi tuttuja.
      Kielioppia tärkeämpää, vaikka sekin on tärkeää, on kirjoittaa luettavaa kieltä. Eli käsitettäviä lauseita.

• Romanum Grande

Suunnittele ensin.
      Kirjoita.
      Suunnittele lisää.
      Korjaa ja kirjoita lisää.
      Muokkaa suunnitelmaa.
      Kirjoita lisää.

Siitä se lähtee. Toiset saavat valmiiksi, toiset eivät. Onko se oleellista, vain sinä voit tietää sen kohdallasi.

• scarabaeus

Ja tähän tulikin sitten ihan oikeita vastauksia. Niin se Kirjailijanalut saitti välillä yllättää. Onneksi en kirjoittanut tuohon sitä mitä ensin meinasin vaan väänsin vastaukseni intelligentsian kautta.
      Hihihhhh !

• ensin aihe

Vinkiksi se, että kirjan kirjoittamista kannattaa alkaa miettiä vasta siinä vaiheessa kun aihe pyörii päässä eikä jätä rauhaan ennen kuin sen on saanut läntättyä paperille.

Ja mun päässä on ainakin koko ajan useampi kirja/tarina odottamassa. En vain ole ollut vielä tyytyväinen kirjoitustyyliini ja tapaani tuoda tarinaa/aihetta ulos. Se vaatii sitä treeniä. Siksi täytyy vielä odottaa ennen kuin kässäri lähtee eteenpäin. Pari niitä on jo kirjoitettuna, muokkaamatta tosin, mutta ymmärrän itsekin, että edes muokkaamalla eivät olisi sellaisia, joiden takana haluaisin seistä. Tie on pitkä ja kivinen. Jollekin helpompi kuin toiselle.

• scarabaeus

" En vain ole ollut vielä tyytyväinen kirjoitustyyliini ja tapaani tuoda tarinaa/aihetta ulos."

Kenelle kirjoitat. Laita se ensimmäiseksi. Valitse

genre.

Hyvin pitkälle tyylin rajaa genre.

Näin minä kirjoittamisen olen ymmärtänyt. Siis kirjan kirjoittamisen.
        Ehkä olen hakoteillä ?

• scarabaeus
        scarabaeus kirjoitti:

" En vain ole ollut vielä tyytyväinen kirjoitustyyliini ja tapaani tuoda tarinaa/aihetta ulos."

Kenelle kirjoitat. Laita se ensimmäiseksi. Valitse

genre.

Hyvin pitkälle tyylin rajaa genre.

Näin minä kirjoittamisen olen ymmärtänyt. Siis kirjan kirjoittamisen.
        Ehkä olen hakoteillä ?

Siis
        olenko
        vai
        enkö ole

?

• Meanwhile in Kansas

On genreä myötäileviä kirjailijoita ja genreä vastustavia kirjailijoita. On taideteoksia, jotka ovat helposti avautuvia ja luokiteltavia. Sitten on niitä toisenlaisia. Makujuttu.

• scarabaeus

Oh! Pikainen vastaus tuli. Ymmärsin
      Meanwhile in Kansas
      lähes kaiken, paitsi tuon viimeisen.

Makujuttu.

Mikä makujuttu ?

.... ja taas ihan pihalla.
      Ollako
      vai
      eikö
      olla

?

• Meanwhile in Kansas

Tarkoitan makujuttua sillä, minkä suunnan jokainen kirjailija valitsee kirjoittamaansa genren tyyliin.

• scarabaeus

Kiitos, selkeää. Itsestäni olen kyllä perillä senverran, että kirjoittajana valitsen helpoiten
      pastissin,
      mutta harvoin saan valmiiksi. Kesän aikana ajattelin piirrellä pastissisarjakuvaa, mutta katsotaan nyt. Voi olla että sittenkin dekkaria.

Ontäätaasniintätätää...........

• scarabaeus

yksi nuori tyttönenkin taisi olla
      joku

provoilija

vaan

että jotakin jutunjuurta sitten tälläkin Kirjailijanalut palstalla

Jos kerta saa näinkin hienoja vastauksia kysymyksiinsä, niin voisi tulla sitten

kiittelemään eikä kadota bittiavaruuteen. Ja kertoa sitten, että pääsikö siihen

kirjoittamisen

rytmiin.
      Vai läsähtikö se valkoinen paperi vasten nekkua?

• kirjailijako oho

Kiitos kaikille vastanneille. Ehkä joskus kynällä korvaa kaivelen. No eivaa hyviä neuvoja.. En vain muistanut vastata, kun on muitaki tähtiä taivaalta kerättävänä. Tuntuu vaa ettei rahkeet riitä kirjoittamiseen.. Pitää yrittää ottaa vinkeistänne mummin. Kiitti vielä!

• kirjailijako oho

Kiitos kaikille vastanneille. Ehkä joskus kynällä korvaa kaivelen. No eivaa hyviä neuvoja.. En vain muistanut vastata, kun on muitaki tähtiä taivaalta kerättävänä. Tuntuu vaa ettei rahkeet riitä kirjoittamiseen.. Pitää yrittää ottaa vinkeistänne mummin. Kiitti vielä!

• DS

Muutama ajatus, jos näistä on iloa. Voit pitää minua vanhempana ja kokeneempana kohtalontoverina ...

Viimeistelin juuri ensimmäisen romaanini. Niin, sitä ei ole julkaistu ja tiedän karut realiteetit. Mieliala on kuitenkin varovaisen toiveikas - tiedän kirjoittaneeni kirjan, jonka parissa ihmiset viihtyvät. Genre on huono Suomen markkinoille, mutta näin tässä nyt kävi. Paljon muitakin ideoita on mielessä.

Kirjoittamaan oppii mielestäni lukemalla ja kirjoittamalla. Itse olen noin vuodesta 2004 lähtien kirjoittanut pöytälaatikkoon vähän kaikenlaista tavaraa. Mikään niistä ei ole ollut lähelläkään julkaisukynnystä (edes omaani), eikä niiden yhteenlaskettu sivumääräkään erityisen suuri ole. Prosessi on kuitenkin ollut jo monta vuotta päällä.

Näiden vuosien aikana olen kehittynyt kovasti. Vaatii kokemusta, että pystyy hallitsemaan tuommoista useampi sata sivuista tarinaa. Ehkä joku osaa sen lonkalta, minä en osannut. Edelleenkin olen pelkkä raakile, toki. Ehkä kirjoituksiani ei koskaan tulla julkaisemaan.

Miksi sitten nyt sain jotain aikaiseksi ? Olen aina ollut luova ihminen, mutta luovuuteni on kanavoitunut varsinaiseen työhöni. Työni on kuitenkin muuttunut parin vuoden aikana oleellisesti, enkä koe enää samanlaista lähes totaalista sitoutumista. Elän myös tietynlaista henkilökohtaista kriisiä. En tiedä, onko sellainen terve tilanne kirjoittaa, mutta luovuutta ja herkkyyttä se tuntuu lisänneen.

Kirjoittajan pitää olla ehkä jonkinlainen narsistikin - uskoa, että joku todella on kiinnostunut juuri Minun ajatuksistani. Varsinaisessa työssäni kirjoitin jonkin verran (en kuitenkaan proosaa) ja vuosi vuodelta huomasin käyttäväni yhä enemmän aikaa omien tekstieni muotoiluun, vaikkei sillä itse asian kannalta ollut mitään relevanssia.

En ole ainakaan itse suunnitteleva kirjoittaja. Valmis romaanini syntyi kymmenkunnasta mielikuvasta tarinan tapahtumista ja teemoista. Kirjoitin niiden varassa, enkä tiennyt itsekään, minne olen menossa; tiesin vain miltä matkan varrella näyttää. Juonelliset palaset yhdistyivät kuitenkin kauniisti loppujen lopuksi. Alitajunnassa tapahtuu paljon.

Tärkeintä on omata tarve kertoa. Kertomisen taito kehittyy harjoittelemalla.

Näin eräs harrastelija.

• -kahvikupponen

Jos koet että kirjoittamiseen olisi apua tiiviistä ja selkeästä aloittelijoille suunnatusta oppaasta, niin suosittelen tutustumaan pieneen kirjaseen nimeltä

Aiotko kirjoittaa romaanin? - Dianne Doubtfire

Minusta ainakin vaikuttaa käyttökelpoiselta ja uskoisin siitä olevan apua juonenkin kehitteylyssä sitten kun on joku idea.

• kirjailijako, oho?

Kiitos vinkeistä :)! Toivottavasti näistä oli jollekin hyötyä. Minä kun en löydä inspistä tai oikeestaan energiaa kirjan kirjoittamiseen :/. Tuskin kellään on vinkkejä mistä sellaista tarmoa löytää..? kirjan kirjoittaminen vaikuttaa ikuisuus projektilta! aikaa mulla on toki tarpeeksi, mutta olen semmoista " kaikki heti valmiiksi tyyppiä"!

• Sarjishemmo

Annan vinkin! Ei kannata kirjoittaa kädellä vaan tietokoneella. Miten? Lataa koneelle PAINT ja käynnistä se ohjelma PAINT ota tekstityökalu ja ala kirjoittaa. Kun sivu on valmis tulosta se. Ja ala tekemään uutta sivua ja tulosta nekin. Kun olet valmis niitä sivut. Sitten kirjasi on valmis!

T: Sarjishemmo

• kysyn vaan

"Annan vinkin! Ei kannata kirjoittaa kädellä vaan tietokoneella. Miten? Lataa koneelle PAINT ja käynnistä se ohjelma PAINT ota tekstityökalu ja ala kirjoittaa. Kun sivu on valmis tulosta se. Ja ala tekemään uutta sivua ja tulosta nekin. Kun olet valmis niitä sivut. Sitten kirjasi on valmis!

T: Sarjishemmo"

Miksi paint, kun tekstinkäsittelyohjelma on keksitty?

• kirjotakirjotaheppa

Kirjoita sitten kun siltä tuntuu. Ei ketään kiinnosta kirjoittaa, jos se on pakkopullaa. Aina kun idea liikkuu mielessä niin kirjoita se jonnekin ylös tai jotain. Ei tää neuvo oo kauheen haastava.

• Annan yhden erittäin tärkeäksi itselleni muodostuneen neuvon: Kun tunnet, että kirjoituksesi on valmis, jätä se pöytälaatikkoon vähintään muutamaksi kuukaudeksi, ja lue sitten kokonaan läpi. Minä aloitin nykyisen projektini kirjoittamisen 11-vuotiaana ja nyt parikymppisenä ensimmäisestä versiosta on yllätys yllätys enää muutama nimi jäljellä. Siten tarina parantuu, muodostuu ja löytää uusia värejä. Ei sinun kannata ihan yhdeksää vuotta sitä tekstiä tietenkään työstää jos et halua, mutta yllättävän paljon se vain joka kerta paranee. Olen 6 kertaa poistanut koko helahoidon, yhteensä tätä kirjoitusta olen tehnyt apauttiarallaa 2000 sivua.

Kärsivällisyyttä, sitä tarvitaan.

• ei deletoi)

"Olen 6 kertaa poistanut koko helahoidon"

oletko verrannut, kuinka paljon seuraavassa versiossa on vanhaa jäljellä?
        tapahtumat, aikajärjestys ?

Itse en taida jaksaa aloittaa alusta, kun on yli 200 sivua ...)
        en pysty kuvittelemaan, kuinka se siitä oleellisesti muuttuisi. Tietenkin nyt "editointi" vaiheessa on jotkut 3-5 osaa (max 1 sivu / osa) siirtyneet paikasta toiseen, mutta kun tilanteet menee aikajärjestyksessä nii ei voi paljoa joustaa.

• ei deletoi) kirjoitti:

"Olen 6 kertaa poistanut koko helahoidon"

oletko verrannut, kuinka paljon seuraavassa versiossa on vanhaa jäljellä?
        tapahtumat, aikajärjestys ?

Itse en taida jaksaa aloittaa alusta, kun on yli 200 sivua ...)
        en pysty kuvittelemaan, kuinka se siitä oleellisesti muuttuisi. Tietenkin nyt "editointi" vaiheessa on jotkut 3-5 osaa (max 1 sivu / osa) siirtyneet paikasta toiseen, mutta kun tilanteet menee aikajärjestyksessä nii ei voi paljoa joustaa.

"oletko verrannut, kuinka paljon seuraavassa versiossa on vanhaa jäljellä?
        tapahtumat, aikajärjestys ?"

Olen itse asiassa, mutta en muista kaikkia kovin tarkalleen. Ensimmäisestä versiosta toisessa olivat hahmoista hävinneet puolet ja tapahtumat muuttuneet aika radikaalisti, mutta paikka oli sama. Suurin piirtein puolessa välissä hahmoista lähtivät melkein kaikki paitsi päähahmot mutta paikka oli yhä sama. Viimeisimmässä versiossa hahmot ovat samat kuin puolessa välissä, mutta paikka on eri. Muitakin muutoksia toki on, mutta tässä ensimmäisenä mieleen tulleet. Ensimmäisessä versiossa oli vain 400 sivua, ja viimeisimmästä on tulossa näillä näkymin 1000-1100-sivuinen, eli siitäkin huomaa että tekstiä on "hieman" tullut lisää.

• ei deletoi)
        rosa-m.m kirjoitti:

"oletko verrannut, kuinka paljon seuraavassa versiossa on vanhaa jäljellä?
        tapahtumat, aikajärjestys ?"

Olen itse asiassa, mutta en muista kaikkia kovin tarkalleen. Ensimmäisestä versiosta toisessa olivat hahmoista hävinneet puolet ja tapahtumat muuttuneet aika radikaalisti, mutta paikka oli sama. Suurin piirtein puolessa välissä hahmoista lähtivät melkein kaikki paitsi päähahmot mutta paikka oli yhä sama. Viimeisimmässä versiossa hahmot ovat samat kuin puolessa välissä, mutta paikka on eri. Muitakin muutoksia toki on, mutta tässä ensimmäisenä mieleen tulleet. Ensimmäisessä versiossa oli vain 400 sivua, ja viimeisimmästä on tulossa näillä näkymin 1000-1100-sivuinen, eli siitäkin huomaa että tekstiä on "hieman" tullut lisää.

"Ensimmäisestä versiosta toisessa olivat hahmoista hävinneet puolet ja tapahtumat muuttuneet aika radikaalisti, mutta paikka oli sama. Suurin piirtein puolessa välissä hahmoista lähtivät melkein kaikki paitsi päähahmot mutta paikka oli yhä sama. "

Kuinka paljon niitä hahmoja oli eri versioissa?
        Miten määrittelet hahmon; onko sillä oltava repliikki vai onko hahmo myös kaupan täti, jolta joku tarinan hlö hakee maitoa? :-)

Viimeisimmässä versiossani on toistakymmentä repliikki-hahmoa.
        Määrä on pysynyt samana ehk lisääntynyt hieman, vaikka sivumäärä onkin pudonnut yli sadalla.
        "ei deletoi" periaate ei siis pidä paikkaansa, deletoin mutten kaikkea ;-)

Välillä mietin onko 10 hahmoa liikaa, joku tais sanoa että muutama riittää.
        Riippuu hahmon määritelmästä.
        Kun viime kuukausina olen lukenut kirjoja, niin olen laskenut niistä hahmot. 400-sivuisessa on helpostikin toistakymmentä hahmoa, jopa 20, kun asian käsittely on sisältää kuolleiden muistelua. Kai ne kuolleetkin sitten on hahmoja, kin kerrotaan mitä sanoivat ja tekivät? -)

• Mrlw

Kyllä kirjoittaessa oppii. Itse luen paljon vähemmän fiktiota kuin kirjoitan. Mutta Stephen King painotti Kirjoittamisesta -teoksessaan, että telkkari vähemmälle, aina joku kirja kuntopyörän päällekin mukaan. Siinä on hyviä ohjeita.

Kuitenkin omia tärkeimpiä ohjeitani on, että aloita kirjoittaminen oman hyvän fiiliksen myötätuulessa, ja unohda kaikki kielioppi. Jos tarinasta näyttää tulevan hyvä, ala vasta sitten vakavasti hioa sitä.

• Mashiach

Tuo kirja kuntopyörän päälle on oiva neuvo. Itselläni pyörii jatkuvasti ääniromaani autonmankassa. Siinä kuluu työ-, kauppa- ja harrastusmatka leppoisasti kuunnellessa.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe