Esimerkki laskua?

BrokeII

Miten tuo toimeentulotuen määrä oikein lasketaan? Kaikki summat mistä puhutaan, en ole tajunnut onko se se summa joka pitää jäädä laskujen jälkeen käteen vai se summa mistä kaikki tulee maksaa yms. Eli tilanne on se että olen kuukauden ollut työttömänä, olen luottotiedoton ja tod. näk. ero tulossa jolloin minä olen asunnoton enkä tiedä missä majailla. Ketään kenen luona punkata ei ole ja jännitän tässä meneekö kuukausia vai vuosi-pari asunnon saamiseen kaupungin kautta, sossun takaamana. toivon tietty että työpaikan sitä ennen saisin, mutta järkyttävä stressi siitä pahimmasta vaihtoehdosta. sossussa en ole siis koskaan joutunut asioimaan ennen. Minun nettotuloni on vain 660€ kk tällä hetkellä. Jos kuvitellaan että asunnon saisi, joutuisin yksin maksamaan ehkä n. 500€ vuokran, puhelimen, sähkön, netin plus ruoat. Saako nuilla tuloilla siis apua mistään? Ahdistaa.. itse olen yrittäjyydellä asiani pilannut (konkka) ja nyt joudun nöyrtymään avun pyytelyyn ja toivomaan etten taivasalla joudu olemaan :( samoin yhden yhtä huonekalua ei ole jos ero tulee ja muuttamaan joudun. kaikki infot tervetullutta...

1

84

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onni Arpa

Esim. sossun hyväksymä vuokrataso toimeentulotuessa riippuu siitä missä kunnassa asut. Petun sivulla on joitain kuntia kootusti, klikkaile siitä eteenpäin
      http://sosiaalitoimisto.net/2011/asumismenot.php
      Nuo on viime vuodelta, joten pientä nousua on voinut tulla, mutta jotkut kunnat aika kitsaasti nostavat hyväksyttävien asumismenojen määrää.

Jos nettotulot ovat vain 660e ja jos esim. kunnassasi hyväksyttäisiin tuo mainitsemasi 550e asumismenoina yksinäisellä asujalla, sitten kun onnistut sen asunnon saamaan, niin jo toki olet noilla tuloilla oikeutettu toimeentulotukeen, kunhan pystyt tuon yrittäjyytesi ja yrittäjätulojen loppumisen (milloin loppunut jne) riittävän hyvin sossulle dokumentoimaan.

Esim. 500e 461,05e (toimeentulotuen perusosa yksinäisellä) = 961e olisi hyväksyttävät menot ( mahdollisesti vielä erikseen lääkärin määräämät sairauden hoitoon tarkoitetut lääkkeet, käyttösähkö). Tuosta vähennetään kuukauden nettotulot 961e - 660e = 301,05e. Tuon verran (siis 301,05e) saisit kuukaudessa yksinasujana noilla menoilla ja tuloilla toimeentulotukea, jos asumismenosi täysimääräisenä hyväksytään.

"Välttämättömiin" huonekaluihin voidaan harkinnanvaraisesti myöntää tukea, joko rahallisesti pieni summa tai maksusitoumus käytettyjen huonekalujen ostoon kierrätyskeskukseen tms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      79
      1954
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1683
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1260
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      697
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      656
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      195
      563
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe