Pelkään hyvän kaverini puolesta,että hän on vaarassa masentua ja alkoholisoitua... Tilanne on tämä; Hän on asunut nyt "omillaan" viitisen vuotta ja ikää on 24-vuotta (mies). Siis hän on vain kotosallaan viikonloput ja joskus viikollakin,mikäli ryyppää ja kaiket päivät asustelee vanhempiensa luona n. 20 km päässä.
Hän ei uskalla ja ei ole kiinnostusta olla selvinpäin ihmisten kanssa,vaikka kovin aina humalassa puhuu että voisi tehdä "sitä ja tätä selvinpäin" ja että haluaa tyttöystävän itselleen. Kuitenkin puheet ovat vain sanahelinää.
Itse ainakin näen kaverini tilanteen suht vakavaksi, kun päivät pitkät vain mätänee vanhempien luona ja humalassa vaan näkee kavereita. Rahatilannekaan ei ole työttömällä hyvä, ja busseihinkin laittaa pitkän euron kun ajaa asuntonsa-vanhempien kotinsa väliä...Sitten tulee rahapulassaan otettua pikavippiä että voi juoda. Kyllä häntä ollaan yritetty saada tekemään muutakin yhdessä,kun vaan juomaan,mutta ei.! Velikin asuu parin km. päässä mutta ei häntäkään selvinpäin näe...
Olen neuvoton,joten toivoisin teiltä jotain apua! Kiitos.
Kaverini tilanne huolettaa!!
25
815
Vastaukset
- Keissa
Täystyis saada hänet ymmärtämään oma tilanteensa. Kanttaa puhua selvinpäin hänen kanssaan ja tukea. Hyvä että tällä miehellä vielä unelmia ja haaveita on. KUitenkin aikuisella on oma vastuu elämästänsä. Väksin ei voi auttaa. Varmaan pojalla on jotain masentavaa sattunnut ja hän hukuttaa ja pakenee ongelmiaan juomiseen ja unelmiin. Vositko hienotunteisesti saada hänet avautumaan.
- Huolestunut sonni
Kyllä se tosiaan on hyvä että katsoo tulevaan,naisystävän haluaa ja näin. Selvinpäin olisi otettava kissa pöydälle mutta kun siihen ei oikein ole mahdollisuutta,ja jos jotain vihjailee niin kaiken kieltää ja vaihtaa puheen aihetta. Vanhemmatkaan tuskin tietävät miehen alkoholin käytön liiallisuudesta.
Säälittää kovin tuo tapaus,sokeritautikin kun vielä päällänsä. - sdfghuytrewq
Se on sitä luonnon valintaa, ilman holhousyhteiskuntaa kaverisi kaltaiset poistuisivat melko nopeasti happea kuluttamasta.
Nyky-yhteiskunta antaa toivottomillekin luusereille aikaa pilata ympäristöä vuosikymmeniä.
Kaikilla ei jostain syystä kehity taitoja selviytyä, eikä sille voi mitään.- 22
Olipa rasistinen puhe. :( Tollasten ihmisten takia nää Pekat ja Saaret tarttuu aseeseen ja ampuu itensä ja kymmene muuta.
- ajattelemattomalle..
Sinä vain et tiedä todellisesta elämästä mitään!!
Kukaan tuskin valitsee tuskallista elämää vaan olosuhteet ovat vaikuttaneet asiaan.
Olisit toista mieltä jos oma läheisesi olisi samassa tilanteessa. - rautaseppo
Puhut niin kuin tämä yhteiskunta olisi se ainoa ja ikuinen selviytymisympäristö. Entäpä jos näillä "luusereilla" on valmiudet selviytyä, mutta hieman erilaisessa yhteiskunnassa? Jos nykyään on vallalla valkokaulusmenestyjien normi, niin se on ihan selvä, että iso osa porukasta jää kyydistä, joko tahtoen tai tahtomattaan.
- 7+20
22 kirjoitti:
Olipa rasistinen puhe. :( Tollasten ihmisten takia nää Pekat ja Saaret tarttuu aseeseen ja ampuu itensä ja kymmene muuta.
Taisivat Pekat ja Saaret olla itse sekopäitä (uhrit olivat ihan normaaleja ihmisiä).
Siitähän ei ainakaan hyvä seuraa, jos narsistilla menee elämässä huonosti. Itserakas ihminen, joka kokee olevansa kaikessa muita parempi, sekoaa ihan täysin jos onkin huono-osainen yhteiskunnassa. Silloin narsisti keksii mm. kaikkia salaliittoteorioita joissa muut ovat saaneet hänen tilansa niin huonoksi.
- vielä spämmäri
Ihme satusetä, huolestunut sonni taas hakee palautetta tyhjään elämäänsä.
- baariin vaan
mikäs hätä sillä on. Naiset rakastuu juoppoihin ja renttuihin joten tyttöystävän löytäminen pitäisi olla helppoa.
- Opiskelija92
Kuvauksesi perusteella minusta tuntuu että näin alkajaisiksi parasta mitä voisit kaverillesi tarjota olisi oma aikasi. Vietä mahdollisimman paljon aikaa hänen kanssaan ja koita selvittää hänen motiivejaan ja ajatuksiaan toimintansa takana. Älä kuitenkaan missään nimessä mene mukaan hänen touhuihinsa tai kannusta häntä kännäilemään jne. vaan anna hänelle esimerkki erilaisesta toiminnasta ja kerro hänelle myös omia ajatuksiasi, joiden avulla itse pysyt elämässä pystyssä. Ennen kaikkea kerro hänelle että välität siitä mitä hänelle oikeasti kuuluu.
Kun kaverisi on jonkin verran purkanut asioita kanssasi, auta häntä hakeutumaan esimerkiksi juttelemaan psykologin tai lääkärin kanssa. Hänen käytöksensä ei tarkoita, että hänellä olisi jokin peruuttamaton mielenvika jonka vuoksi hänet pitäisi lopullisesti leimata hulluksi, vaan luultavasti hänellä on vain paljon huolia joiden käsittelemiseen hän on löytänyt aivan väärät keinot.
Se oikea tie omien hankaluuksien hoitamiseen voi aluksi usein tuntua huomattavasti rankemmalta kuin viinan vetäminen, mutta loppujen lopuksi on paljon palkitsevampaa ja auttaa huomattavasti pitkäjänteisemmin, aiheuttamatta alkoholin tuomia ongelmia. Alkoholi on vain sitä aidan matalimmasta kohdasta kulkemista ja yleensä vain pahentaa ongelmia... Todellinen keino ongelmien ratkaisemiseen on opetella omia mielen keinoja ja tapoja joiden avulla selvitä elämän haasteista käsittelemällä niitä itselle sopivimmalla tavalla.
Nämä omat mielen keinot täytyy tosissaan opetella ajan kanssa, koska kaikkien täytyy löytää omat itselleen parhaiten sopivat keinot käsitellä esimerkiksi surua. Suomalaisessa yhteiskunnassa ikävää on juuri se, että usein siinä iässä kun nuorten olisi tarkoitus opetella nämä elämän aikana tarvittavat keinot käsitellä ongelmia, useat heistä jättävät ne opettelematta ja juovat vain aina alkoholia kun pitäisi käsitellä jotain. Näin kun jossain vaiheessa elämää niitä ihan oikeita ja isoja ongelmia sitten tulee, niin ainoa keino jonka he tietävät avuksi on alkoholi.
Kun koitat saada kaverisi juttelemaan esimerkiksi psykologin kanssa, tähdennä hänelle, että toisin kuin usein monet ajattelevat, ei ihminen ole täysi hullu kun hänet laitetaan psykologille. Aivan tavalliset suht tasapanoisetkin ja mieleltään terveet ihmisetkin saattavat käydä psykologilla selvittämässä ajatuksiaan ja oppimassa uutta itsestään ja tavoistaan kohdata ongelmia. Todellisuudessa olisi paras jos ihmiset kävisivät psykologilla silloin ku mitään ongelmia ei vielä olisi ehtinyt syntyä, niin ongelmien kasaantuminen ja masennuksen syntyminen saataisiin ennaltaehkäistyä.
Monilla ihmisillä on suuri kynnys hakea apua juuri siksi, että heistä tuntuu että silloin he joutuvat myöntämään itselle olevansa hulluja, vaikka näin ei todellisuudessa ole. Toki se voi olla jonkilaisten hankaluuksien tai jonkin ongelman myöntämistä, mutta ihan jokikisellä ihmisellä tämän maan päällä on sekä suuria että pieniä ongelmia.
Kun sanon että auta häntä hakemaan apua, tarkoitan todella että autat häntä esimerkiksi etsimällä hänelle valmiiksi numeron, johon soittaa ja pyytää neuvoja tai jos pitää varata aika niin varaat ajan yhdessä hänen kanssaan, etkä vain sano että "hei jäbä, hanki apua". Usein esimerkiksi masentuneista ihmisistä voi tuntua täysin ylitsepääsemättömältä etsiä numeroa, johon soittaa tai varata aika.- Jatkoa edelliseen..
Sillä aikaa kun koitat saada hänet uskomaan että hänen olisi hyvä jutella ammattilaisen kanssa, ja sillä aikaa kun odotatte että hän pääsee jonnekin, voisit keksiä jotain mielestäsi hänelle sopivia harrastuksia tai aktiviteetteja joihin tutustuttaisit hänet. Hän selvästi kaipaa hiukan muistutusta siitä, että elämää ei kannata tuhlata olemalla kokoajan humalassa, koska maailmassa on niin paljon asioita vain odottamassa että joku tulee ja kokee ne.
Jos sinusta tuntuu hankalalta saada häntä mukaan, voit sanoa esimerkiksi "Mä varasin jo ajan tonne Kartingiin mutta kukaan ei pääsekään sinne mun kanssa, ni must ois tosi kiva jos sä tulisit mun kanssa.". Tai "Sä oot niin taitava ajaja että musta olis kiva kokeilla just sun kanssa tota Kartingia." jne. Näin kannustat häntä tajuamaan oman arvonsa ja houkuttelet häntä kokeilemaan jotain uutta ja erilaista. Ehkä hän inostuukin jostain ja alkaa käyttämään energiaansa mieluummin siihen kuin juomiseen. Usein myös esimerkiksi erilaiset urheilulajit toimivat ajatusten käsittelyvälineinä ja purkamiskanavina.
Jos haluat ryhtyä todella ovelaksi voit ottaa hänet mukaan johonkin ja aluksi väittää että menette juomaan ja sitten menettekin johonkin muualle kokeilemaan esimerkiksi kiipeilyä, uintia, rullaluistelua, lentopalloa, uimista, keilaamista tai golfia jne. : ))
Muistuta häntä joka päivä siitä kuinka arvokas hän on ja puhuessasi muista kertoa hänelle hänen vahvuuksistaan ja asioista joita arvostat juuri hänessä.
Muista suojata myös omaa mieltäsi mikäli kaverisi alkaa kertomaan sinulle ongelmistaan. Jos hänellä on jotakin pahoja traumaattisia kokemuksia menneisyydessään tai hänen ajatusmaailmansa on kovin masentunut tai pessimistinen, on tärkeää ettet anna itsesi masentua kuunnellessasi häntä. Jos sinusta tuntuu jossain vaiheessa että oma mielesi ei enää kestä sitä kaikkea, ota hetkeksi etäisyyttä häneen ja koita saada hänet nopeasti psykologille. Jos sinusta tuntuu siltä että tarvitset jonkun jolle jutella kaverisi kertomista asioista, voit itsekin jutella jonkun aikuisen tai ammattilaisen kanssa tai usein myös vaan hyvä ystävä auttaa purkamisessa. :)
Lähipiirissäni on useita masentuneita ja syjäytymisvaarassa olevia ihmisiä ja nämä neuvot ovat vain asioita joita olen itse huomannut kun esimerkiksi yksi parhaista ystävistäni masentui vakavasti. Olen käynyt hänen kanssaan koko prosessin läpi viimeisen neljän vuoden aikana, aina hänen yrityksistään kieltää ja peitellä masennusta, masennuksen myöntämisen ja avun hakemisen vaikeuden, sekä sen helpotuksen kun hän vihdoinkin sai kolmen vuoden masennuksen jälkeen apua. Hänen parantumisprosessinsa on kuitenkin vielä kesken, joten en osaa vielä katsoa tilannetta yhtä jälkiviisaasti kuin mitä ehkä joskus kymmenen vuoden päästä enkä vielä tiedä tarkoin miten hänen tilanteensa on vaikuttanut minuun. Nyt olen kuitenkin tätä mieltä. Toivottavasti ajatuksistani on apua! :)
- tasapaino
Ihmisen täytyy tuntea itsensä tärkeäksi ja sellaiseksi joka osaa tehdä asioita ja olla hyödyksi itselleen ja muille positiivisella ja tärkeällä tavalla. Tällainen käsitys itsestä on hyvä muodostua jo lapsena, mutta ei kaiketi ole mahdotonta vielä aikuisenakin. Erilaiset terapiat auttavat ystävääsi. Hyvää jatkoa.
- Juha82222222
Jos ihmiset liikaa yrittää auttaa niin ei sekään ole tavallaan oikein koska jokainen saa elää miten itse kokee sen parhaaksi.
Siis jos tämä auttava ihminen ei ymmärrä henkilöä kun se on syrjäytynyt ja väkisin yrittää käännyttää hänet takaisin muka parempaan elämään niin ei sekään ole oikein sillä jokaisella on oikeus elää miten haluaa.
Itse olen koennut oman tilanteeni jopa hyväksi vaikka oon syrjäytynyt koska se toimii mulle paremmin koska kun olen hiljainen ja ujo niin mä pärjään silloin kun saan olla erakko.- kisssmet
Hmmmmm... oletko sinä siis yksi niistä vapaaehtoisesti syrjäytyneistä?
- Juha822222222
en ole vapaaehtoisesti vaan yhteiskunnan takia(huomaa kiusaaminen).
Ärsyttää ihmisten kommentit kun ne ei tajua asioita!!!
Luule mitä luulet mutta olet väärässä.
kun menetin työkyvyn lopulta burn outin takia ja syrjäännyin koska en uskalla oikein liikkua missään, olen arka ja kiusattu ja vittuuntunut kaikkeen niin se on lopputulos ettei oo mahdollisuutta työelämässä.
En kaipaakaan sinne enään takaisin, sairaaseen yhteiskuntaan jossa kiusataan.
Kissmet ei tässä yhteydessä ajatellut oikein mun asiaa ja se oli paha lapsus häneltä.
Saat kuitenkin anteeksi mutta jos jatkat mun "pommittamista" niin otan yhteyden kohta moderaattoreihin jos alat tuomitsemaan minut petturiksi.
Et voi todistaa sitä.- kisssmet
Anteeksi. En vielä tiennyt missä mennään ja ilmaisin asian väärin. Saatan olla turhankin utelias välillä. Varsinkin tässä tapauksessa, koska olin itse syrjäytynyt lähes 3 vuotta (2009-2011). En ole täällä tuomitsemassa ketään. Haluaisin vain keskustella kohtalotovereiden kanssa.
- ???
kisssmet kirjoitti:
Anteeksi. En vielä tiennyt missä mennään ja ilmaisin asian väärin. Saatan olla turhankin utelias välillä. Varsinkin tässä tapauksessa, koska olin itse syrjäytynyt lähes 3 vuotta (2009-2011). En ole täällä tuomitsemassa ketään. Haluaisin vain keskustella kohtalotovereiden kanssa.
sulla ei ole mitään anteeksi pyydettävää. juha nyt on juha..
- kisssmet
??? kirjoitti:
Toivotaan. Tapaus vaan tuntuu kiinnostavalta ja haluaisin tietää lisää.. Ja tunnustan että otin eilen pari siideriä samaan aikaan kun kirjoitin, joten en ole ehkä ajatellut loppuun asti ^^"
- Juha82222222
??? kirjoitti:
joo mä oon vain niin äksy mies.....mutta silti aika vaaraton enkä mikään Breivik. (=
Mutta kannattaisi ehkä muidenkin välillä miettiä mitä kirjoittaa eikä aina syyttää minua että oisin vapaaehtoisesti luovuttanut.
Noh enpä pitkään aikaan ole törmännyt henkilöön joka syyttää minua mutta välillä tapahtuu näitä.
Pääasia että asia on sovittu nyt ja hän oli humalassa joten se meni myös sen piikkiin.
On paljon minun kaltaisia ihmisiä jotka on vihaisia ja katkeria ja kirjoittaa netin täyteen "soodaa" ja kaikenlaista josta kumpuaa katkeruus ennenkaikkea.
Ei minua kannata pelätä tai syrjiä kuitenkaan vaikka oon tällainen.
Vaan tulla toimeen mun kanssa.
En silti pidä jos minut kyseenalaistetaan kioska oon kokenut kovia.
??? siinä sulle pohtimista. - kisssmet
Juha82222222 kirjoitti:
joo mä oon vain niin äksy mies.....mutta silti aika vaaraton enkä mikään Breivik. (=
Mutta kannattaisi ehkä muidenkin välillä miettiä mitä kirjoittaa eikä aina syyttää minua että oisin vapaaehtoisesti luovuttanut.
Noh enpä pitkään aikaan ole törmännyt henkilöön joka syyttää minua mutta välillä tapahtuu näitä.
Pääasia että asia on sovittu nyt ja hän oli humalassa joten se meni myös sen piikkiin.
On paljon minun kaltaisia ihmisiä jotka on vihaisia ja katkeria ja kirjoittaa netin täyteen "soodaa" ja kaikenlaista josta kumpuaa katkeruus ennenkaikkea.
??? siinä sulle pohtimista.Vapaaehtoisesti "luovuttanut"? Ei luovuttaminen liity tähän mitenkään, ainakaan mun mielestä. Ehkä se olet sinä joka tässä tuomitsee. Ja niinhän minä vaan yritinkin tulla toimeen, en mitään muuta. Sinä vaan käännät kommentini itseäsi vastaan.
- 8+4
Juha82222222 kirjoitti:
??? siinä sulle pohtimista.Sinähän sait kauhean raivarin yhdestä asiallisesta kysymyksestä, siinä on tämän draaman ydin. Kukaan ei sinua kiusannut, kyseenalaistanut tai muutoinkaan provosoinut.
Tämä meni kyllä sinun harhaisen arvaamattoman kiukkuisuuden piikkiin. - Juha82222222
kisssmet kirjoitti:
Vapaaehtoisesti "luovuttanut"? Ei luovuttaminen liity tähän mitenkään, ainakaan mun mielestä. Ehkä se olet sinä joka tässä tuomitsee. Ja niinhän minä vaan yritinkin tulla toimeen, en mitään muuta. Sinä vaan käännät kommentini itseäsi vastaan.
vapaaehtoisesti syrjäytynyt, niin sä sanoit ja se tarkoittaa tavallaan sitä että olisin omasta tahdostani jäänyt pois kaikesta ja taka-ajatuksenasi saattoi olla se että vapaaehtoisesti syrjäydyin siksi koska en halua tehdä töitä ja oisin pelkkä valehtelija.
Hyvä jos et tarkoittanut sitä sillä mulle herkästi nousee tällaisia ajatuksia joskus jostain kommentista että joku saattaa kuitenkin tarkoittaa, vähän vihjata jotain tuohon suuntaan.
Mun ristiriitaisista kommenteista voi saada joskus kuvan että oisin valehtelija kenties joten pistän sen myös omaksi syykseni jos teillä joskus on vaikea hahmottaa mitä kirjoitan ja tarkoitan.
Kyse ei ole siitä ettenkö minä osaisi hahmottaa kommentteja vaan kyse on harhaluuloistani ja myös siitä että osaan hahmottaa hyvin kommentteja mutta saatan olla silti väärässä koska et välttämättä tarkoittanut sitä että oisin vapaaehtoisesti syrjäytynyt yhteiskunnasta.
Aika simppeli asia lopulta tajuta että kommentti VAPAAEHTOISESTI SYRJÄYTYNYT viittaa siihen että omasta tahdostani olen syrjäytynyt koska en halua olla mukana työelämässä mutta tämä asia ei pidä paikkaansa sillä olen sairas henkisesti mikä on myös helppo huomata näissä keskusteluissa LOL.
Ja toki voin myöntää sen että en kaipaa takaisin työelämään koska syyt on ne mitkä kerroin aiemmin.
Ehkä tässä loppujen lopuksi on syytä katsoa molempien peiliin.
Näin. AMEN. - Juha822222222
8+4 kirjoitti:
Sinähän sait kauhean raivarin yhdestä asiallisesta kysymyksestä, siinä on tämän draaman ydin. Kukaan ei sinua kiusannut, kyseenalaistanut tai muutoinkaan provosoinut.
Tämä meni kyllä sinun harhaisen arvaamattoman kiukkuisuuden piikkiin.Raivari ja raivari mut yllättävän rauhallisena pysyn näyttöruudun takana ettei tarvihe hajottaa keyboardia mutta mun täytyy välillä., aika-ajoin selvitellä asioiden todellisen laidan teidän muiden kanssa kun te joskus väitätte joskus jotain mikä ei pidä paikkaansa.
(=
- cheddar84
Hei,
Itse googlettelin myöskin velipuoleni tilanteen vuoksi ja löysin tämän keskustelun. Paljon hyvää asiaa kyllä olette kirjoitelleet!!
Olisi mukava kuulla miten aloittajan kaverin tilanne on edennyt.. - Tarina 123?
Ehkä uskallan itsekin kirjoittaa tänne sivusta seuraneen ''tarinan''. Tuttava meni aloittajan kuvaileman kaverin kaltaiseksi n. 2 vuotta sitten jolloin oli vielä kihloissa naisensa kanssa. Kyseessä myös alle 30 vuotias mies.
Kihlattunsa yritti aktivoida, järjestää ryhmiin, terapiaa, työtä sekä tukea oman työnsä ohella. Oli viikkoja milloin jaksoi yrittää tsempata ja olla raitis.. Nainen jaksoi silti uskoa ja yrittää viimeiseen asti kunnes puolen vuoden sisään juominen meni siihen pisteeseen että siitä tuli päivittäistä. Tukija sai kuulla olevansa arvoton lehmä joka vain hyysää häntä ja on tiellä. Tavaroita lenteli ja lukitsi itsensä asuntoon sisälle eikä päästänyt ketään luokseen koska halusi olla yksin ja juoda.
Eron jälkeen juopotteli rankasti vielä muutaman kuukauden ja nyt itsekseen kokenut jonkin sortin valaistumisen eli pullot on jääneet hyllylle sekä jalkoihin tullut liikettä. Asennemuutosta tosin ei ole tapahtunut ja kaverit ovat muuttuneet hänelle arvottomiksi hyötyvälineiksi joilta saa rahaa tarvittaessa ja korvan luurin päähän jos hänellä on hätä. Muiden hädällä tai pulalla ei ole väliä.
Olen antanut itsekin vain olla ja ajatellut että jokainen kyllä löytää oman tiensä enemmin tai myöhemmin. Jos ei halua seuraa niin en väkisellä ala tyrkyttämään.
Toki tukea pitää ja edes yrittää aktivoitua ylöspäin enemmin tai myöhemmin. Ihmisiä on monenlaisia joten jokaiselle löytyy kyllä seuraa sekä laji varmasti ajan kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455210Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1271671Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151589Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "511560- 141275
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v41200No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol22110081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171057Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771018Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60857