Ongelmatilanne: Sos. toimisto ja takuuvuokran maksaminen

Hämmentynyt asiakas

Hei,

Käynyt vastaavaa:

Olen vuokraamassa asuntoa yksityiseltä omistajalta, joka haluaa 2kk:n takuuvuokran etukäteen (normaali käytäntö, ei ongelmaa tässä). Sosiaalitoimistosta sellainen luvattiin, ja laitoin paperit sinne menemään. Sitten tulikin soitto, jossa täti tuimaan sävyyn kertoi että takuuvuokraa ei makseta käteisellä vuokranantajan tilille, vaan maksusitoomuksena. Vuokranantaja halusi siis takuun käteisenä. Sosiaalityöntekijä sanoi että hän soittaa vuokranantajalleni ja sanoo hänelle tämän. Kielsin häntä soittamasta vuokranantajalle, ja pyysin häntä tarkistamaan käytännöt uudelleen (koska tiedän varsin hyvin, että takuuvuokra on annettava myös rahana jos sellaista haetaan), johon sos. työntekijä, että "sinä et minulle kerro miten työni teen" ja löi luurin korvaan.

Tänään sain sähköpostia tulevalta vuokranantajalta, että sossusta oltiin soitettu ja selitetty tilanne hänelle. He olivat neuvotelleet siis että maksusitoomus käy, ja saan muuttaa asuntoon kuten aikaisemmin suunniteltu.

Minusta kuitenkin tuntuu väärältä, että a) sosiaalivirkailija ei suostunut takuuta rahallisena antamaan, b) että hän soitti vuokranantajalleni vaikka nimenomaan kielsin, ja c) hänen töykeä käytöksensä.

Onko minulla mitään mahdollisuuksia valittaa asiasta ja mitä laki sanoo tälläisestä? Kiitos.

14

218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • om

Ainahan sossun ttt-päätöksistä on mahdollisuus valittaa. Eikö siinä päätöksessä ole ohje mukana?
      Ensin jaostoon (joka systemaattisesti puoltaa sossun päätöstä) ja sitten halinto-oikeuteen.

• tattaraa

Kannattaa ottaa yhteyttä kuntasi sosiaaliasiamieheen ja kysyä salassapitosäännöksistä ja asiakaskäyttäytymisestä.
      Hänen pitäisi neuvoa eteenpäin.

Kolmannelle osapuolelle tietojesi jakaminen vaikuttaa virheeltä.

• Hämmentynyt asiakas

Kiitos vastauksista! Otan yhteyttä sosiaaliasiamieheen. Haluan vielä selventää sen verran, että olen toki erittäin helpottunut siitä, että saan etuuskäsittelijäni käytöksestä huolimatta vielä asuntoon muuttaa, mutta koen kyllä erittäin vahvasti että yksityisyyttäni on loukattu ja haluan kyllä ettei tälläistä muille tule tapahtumaan. Tilanne oli erittäin kiusallinen eilen, kun sähköpostia sain.

• derhtr

Tässä hieman asiakaslaista.
      http://pre20031103.stm.fi/suomi/pao/julkaisut/selko.htm

"Sosiaalihuollossa otetaan huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide."

"Sosiaalihuollon palveluksessa olevalla tai sosiaalihuollon luottamustehtäviä hoitavalla on vaitiolovelvollisuus.
      Tämä tarkoittaa sitä, että palvelujen järjestäjät, työntekijät tai luottamushenkilöt eivät yleensä saa antaa asiasta tietoja ulkopuolisille. Jos tieto on välttämätöntä asiakkaan edun vuoksi, se voidaan antaa myös ilman asiakkaan suostumusta.
      Tiedon saajalla on vaitiolovelvollisuus."

"Asiakas voi tehdä muistutuksen, jos hän on tyytymätön saamaansa kohteluun sosiaalihuollossa. Viranomaisten on vastattava muistutukseen kohtuullisessa ajassa.
      Muistutuksen tarkoituksena on kiinnittää huomiota siihen, että asiakas on saanut huonoa kohtelua. Muistutuksella voi saada parannusta tilanteeseen.
      Sosiaaliasiamies avustaa tarvittaessa tekemään muistutuksen.
      Muistutuksella ei voi hakea muutosta päätökseen.
      Asiakas voi muistutuksen lisäksi kannella tai valittaa asiasta."

Se, mitä käytännössä sitten tarkoittaa tuo "eivät yleensä saa antaa asiasta tietoja ulkopuolisille" ja "välttämätön asiakkaan edun vuoksi" voi olla valitettavasti tulkinnan varaista.

Ehkä tilannetta kannattaisi tosiaankin avata sosiaaliasiamiehen kanssa: miksi sosiaalityöntekijä soitti vuokranantajalle/olisiko asian voinut hoitaa muulla tavoin jne jne. Se, että olet sosiaalitoimiston asiakas ei saisi asettaa sinua epätasa-arvoiseen asemaan vuokra-asuntomarkkinoilla jos vuokra on kohtuullinen kuitenkin tuloihisi verrattuna.

En ymmärrä ylipäänsä tällaista sossun ylihuolehtimista, joka vaikuttaa lähinnä vallankäytöltä.
      Olet aikuinen ihminen, joka hoitaa itse asiansa. Se, että tarvitsee väliaikaista ekonomista apua ei tee ihmistä kykynemättömäksi hoitamaan ja tekemään päätöksiään ilman sossutädin puuttumista asioihin. Kuinkahan monta vuokra-asuntoa sossu on kämmännyt soittelemalla vuokranantajille?

Itse tekisin ehdottomasti muistutuksen huonosta palvelusta ja pyytäsin vastineen ja perusteet mikä oli se konkrettinen syy, että asiakkuutesi on kerrottu kolmannelle osapuolelle ilman suostumustasi.

• ttyyyy

Kumpi se nyt oli, sosiaalityöntekijä vai etuuskäsittelijä?

• Hämmentynyt asiakas
        ttyyyy kirjoitti:

Kumpi se nyt oli, sosiaalityöntekijä vai etuuskäsittelijä?

VT sosiaalityöntekijä.

• Hämmentynyt asiakas

Kiitos todella paljon loistavasta vastauksestasi! Tuossa oli paljon sellaista jota en edes tullut ajatelleeksi, ja jotka kannattaa varmasti tuoda esille!

• hävetkääääääääääääää

Mikä tässä nyt oli se ongelma, sait kämpän, toinen vuokralaisen eli win/win.
      Yritittekö kähveltää rahat kun niin hanakasti käteistä vaaditte, sossut antaa aina maksusitoumuksen ei koskaan rahaa takuisiin ja täts it.
      Eiks se ollu ihan jeppis kun sossu hoiti sun puolesta sen takuu jutun niin sun ei tarttenu ite keksiä mitää stooreja.

Ihme mussuttajia.

• rajat

Sossun asenne on ongelma. Yrittävät nöyryyttää, minkä kerkeävät.

• tsot tsot

Ihme että nykyään tarvii joka asiassa epäillä jotain laittomuuksia. Onko maailma tosiaan tässä jamassa? Ongelma lienee nöyryytys, ja yksityisten asioiden puhuminen kolmannelle osapuolelle. Ihmeellinen asenne sulla.

• herääpällii

häpeä itse pälli!
        Oletko oikeasti vajaa vai ainoastaan pjaskianen?

Todennäköisesti olet ainoastaan typerys kun et ymmärrä, että ihmistä pitää kohdella kunnioittavasti. Sillä ei ole mitään tekemistä lopputuloksen kanssa.
        Sosiaalitoimistoa ohjeistaa ihan oikeat lait.

"sossut antaa aina maksusitoumuksen ei koskaan rahaa takuisiin ja täts it."
        Mihin tämä perustuu? anna linkki.
        vaikuttaa narkkarikusettajalta, joka ei ymmärrä asiakaslakia eivätkä halua antaa muillekaan sitä oikeutta,
        Onko sinusta oikein antaa sos.toimiston tietoja kolmannelle osapuolelle? vai oletko jo siinä jamassa, ette ymmärrä mikä siinä mättää?

• kuttujuttu

Sossutäti on toiminut virkavelvollisuuksien vastaisesti ja rikkonut mm. salassapitoa koskevia säädöksiä, muutenkin toiminut moitittavasti. Jos minä olisin sinä niin tekisin asiassa rikosilmoituksen poliisille.

• Hämmentynyt asiakas

Kiitos jälleen vastauksista. Näyttää nyt vakavasti siltä, että tästä tulee aika pitkä prosessi, sillä sos. työntekijä on ilmeisesti tahallaan laskenut myös perusosani väärin, ja tilille on ropsahtanut pari euroa tk-maksuista, mutta ei penniäkään perusosaa. Syy miksi sanon "ilmeisesti tahallaan", on se että ko. työntekijä on aikaisemmin laskeskellut erittäin tarkkaan perusosat yms, joten en voi muuta kuin olettaa, että haluaa provosoida tällä minua? Odotan että saan päätöksen käteeni, jotta voin laittaa samantien menemään takaisin... Kiva juttu sinällään, kun rahantarve näin muuton alla on aika kova.

• dfldshfvhdlns

Tsemppiä prosessiin ja tule päivittämään uusimmat käänteet.Jos uskallat niin kerro vielä kaupunki/kunta missä tuo juttu tapahtui?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe