Wallaksen löpö

pössi

Ostin veneen. Edellisen kauden valopetroolit olivat talvehtineet veneessä. Onko tuo nyt käyttökelpoista löpöä edelleen, vai pitääkö vaihtaa?

8

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sallaw

      Minulla on aina ollut valopetroolisäiliö talvet veneessä (yli 20 vuotta), eikä käynnistysongelmia ole ollut.
      Olen kuullut päinvastaisiakin väitteitä.

    • joo joo

      Tarkennus , valopetrooli ei ole löpöä, eikä se koostumus muutu talvenaikana mihinkään

    • kar-po

      Näitten nykyisten grillin sytytysnesteiden kanssa asialla ei ole niin väliä. Vanha 'oikea' valopetroli sisältää parafiinia mikä saattaa kiteytyä ja jumittaa polttoainepumpun. Jos haluat varmistella, niin laita osa sinolia joukkoon, käytä pois ja tankkaa tuoretta tilalle.

      Jos on yhtään epämääräisen näköistä litkua, niin kyseisen petrolimäärän poiskaato ja korvaaminen uudella tuskin romuttaa kauden veneilybudjettiasi.

    • Harjoitus tekee mest

      Kannattaa aika tarkkaan katsoa sen lämppärin polttoaineen kunto. Jos vedät lämppärin sisään vettä/parafiinia/muuta töhnälitkua on höyrystystyynyt samantien tukossa. Tilanne korjaantuu ainoastaan tyynyjen vaihdolla. Ne eivät ole kalliita mutta Wallaksen irroitus ja purku ei ole kivaa hommaa...
      Tuli harjoiteltua kahteen kertaan kun en heti uskonut että "lohikäärmekaupan" myymä lamppuöljy olikin jotain ihan muuta...
      Itse vaihtaisin nesteet uusiin jos vähänkin epäilyttää. Säästyy paljon rahaa.

      • soppaaa

        Parafiini sulaa, kun lämpenee. Eli talvella pakkasella oleva parafiini kyllä keväällä jo sulaa käyttökelpoiseksi. Laita alkoholia niin tyynyt puhdistuu kyllä.


      • Kuraa
        soppaaa kirjoitti:

        Parafiini sulaa, kun lämpenee. Eli talvella pakkasella oleva parafiini kyllä keväällä jo sulaa käyttökelpoiseksi. Laita alkoholia niin tyynyt puhdistuu kyllä.

        Ei ne tyynyt kunnolla puhdistu oikein millään jos on vääriä litkuja ajettu läpi. Ainakin mun ostamassa lamppuöljyssä oli seassa pakkasnestettä tms litkua joka jumitti höyrystystyynyt täydellisesti. Ei niitä muuten saanut kuntoon kuin vaihtamalla. Ne tyynyt nyt on ihan halpoja mutta hemmetti soikoon mikä homma (ainakin mun veneessä) on irroittaa lämmitin ja sitten purkaa se jotta tyynyihin pääsee käsiksi. Ja kaikki vain siksi että käytetty polttoaine oli ihan kuraa. Jatkossa mietin aika tarkkaan mistä polttoaineen ostan.


    • cinol

      Onko tuo Sinolilla/alkoholilla leikkiminen turvallista?
      Ettei tule liian paloherkkää ainetta?

    • gsjksl09

      Älä laita sinolia/spriitä valopetroolin joukkoon, se hyydyttää/kiteyttää parafiinin ja tukkeaa polttoainepumpu. Oikea lisäaine on Isopropanooli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe