Kysymyksiä kesyrotista :)

mahd. RottaTyttö!

Hei,

Olen kauan vakavasti harkinnut itselleni kahta kesyrottaa nyt niistä olisi pari kysymystä, kyllä olen käynyt kesiksen sivuilla.

1. Kannattaisiko minun ottaa tyttöjä vai poikia? Haluaisin seurallisen,rauhallisen ja uteliaan rotan, en vikkelää,arkaa,pelokasta,''hullua'' rottaa. Tiedän rotat ovat persoonia kuin ihmisetkin.

2. Kuinka usein kynnet pitää leikata? Käykö koirien kynsisakset? Voiko käydä eläinkaupassa yms. leikkaamassa?

3. Useinko häntä pitää rasvata ja pestä?

4. Onko rotille helppoa/mahdollista opettaa käskyjä (nimi,luoksetulo jne.) ?

5. Voiko niitä rottapellettejä veitsellä/saksilla ''katkoa'' rotille? Teen niin gerbiileille, gerbiilini syövät siemenseoksien kanssa rottapellettejä jotka ovat ainakin gerbiileille liian suuria :D

´5. Voiko rotille antaa näkkäri',paahtoleipää,vaaleaaleipää,salaattia,jauhelihaa? tai no mitä EI SAA antaa?

6. Voiko gerbiilit saada rotilta jtn tauteja niinkuin kaneilla ja marsuilla on se pastreulla mikä lie x) ?

7. Pitääkö rottaa pestä tai käyttää kylpyhiekkaa yms. vai peseekö rotta itsensä?

8. Onko rotille haittaa koirien haukkumisesta?

9. Kysyn jo ihan varoiksi, jos rotat oppii avaamaan häkin ja juoksuttelen gerbiileijä (3) lattialla mitä tapahtuu jos rotat ja gerbiilit kohtaavat? Tappavat toisensa siis rotta gerbiilin?

10. Ostaisin rotat kasvattajalta. Kävisikö kuljetuskopaksi gerbiilien vanha duna? sellainen muovinen jossa on katossa ritilä/luukku. Dunan sivussa olisi noin nuppineulanpään kokoinen reikä (valmistusvirhe) haittaako se rottaa/rottia?

11. Tarvitsevatko rotat heinää? Mitä annatte rottien pesäntekoon? vessapaperia?

3

2669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Olen kauan vakavasti harkinnut itselleni kahta kesyrottaa nyt niistä olisi pari kysymystä, kyllä olen käynyt kesiksen sivuilla.

      1. Kannattaisiko minun ottaa tyttöjä vai poikia? Haluaisin seurallisen,rauhallisen ja uteliaan rotan, en vikkelää,arkaa,pelokasta,''hullua'' rottaa. Tiedän rotat ovat persoonia kuin ihmisetkin.

      -Rauhallisen saat luultavimmin ottamalla poikia. Tytöt ovat yleensä vikkelämpiä ja kiimassa ne eivät välttämättä halua että niihin kosketaan. Tärkeää on käsitellä poikasta paljon niin kasvattajalla kuin kotonakin. Myös uros saattaa etenkin nuorena olla hyvinkin vilkas.

      2. Kuinka usein kynnet pitää leikata? Käykö koirien kynsisakset? Voiko käydä eläinkaupassa yms. leikkaamassa?

      -Niin usein kun ne kasvavat niin pitkiksi että niissä on leikattavaa. Koirien kynsisakset ovat aika järeät. Osa leikkaa kissojen saksilla, itse ihan tavallisilla ihmisen kynsisaksilla. Voi käydä, mutta tuskin kannattaa. Voit pyytää rottien kasvattajaa näyttämään leikkaamisen. Saat operaatiosta helpomman esim. antamalla rotan samalla nuolla nutriplus-geeliä jolloin se pysyy paikallaan.

      3. Useinko häntä pitää rasvata ja pestä?

      -Silloin kun se näyttää & tuntuu likaiselta tai kuivalta. Talvella useammin (kuivempi huoneilma).

      4. Onko rotille helppoa/mahdollista opettaa käskyjä (nimi,luoksetulo jne.) ?

      -Riippuu rotan luonteesta ja siitä paljon vietät niiden kanssa aikaa. Rotta on fiksu otus. Osa tekee mitä vain herkkujen perässä, monet tulevat mielellään luokse ihmisen tullessa ilman sen kummempaa palkkiota. Omani tulevat luokse tietynlaisella maiskutuksella (ne huomaavat sen paremmin kuin tietyt sanat koska puhetta käytetään muuhunkin.) Ahkeralla kouluttamisella (esim naksuttimen avulla) ne voivat oppia miltei mitä vain jos ihminen osaa ja jaksaa opettaa, oletko nähnyt Heurekan koripalloa pelaavat rotat?

      5. Voiko niitä rottapellettejä veitsellä/saksilla ''katkoa'' rotille? Teen niin gerbiileille, gerbiilini syövät siemenseoksien kanssa rottapellettejä jotka ovat ainakin gerbiileille liian suuria :D

      -Tuskin tarvitsee, rotat kyllä selviävät isoistakin paloista :)

      ´5. Voiko rotille antaa näkkäri',paahtoleipää,vaaleaaleipää,salaattia,jauhelihaa? tai no mitä EI SAA antaa?

      - Pehmeää leipää voi antaa herkkuina, mutta siitä ei juuri ole hyötyä. Kovettunutta leipää annteaan jyrsittäväksi että hampaat kuluvat.
      http://munmaailma.net/rottanurkka/ruokinta.htm
      Tuossa on hyvä perusohje. Vältettäviä ovat suolaiset, mausteiset, makeat, rasvaiset ja kylmät ruuat, sekä laktoosi. Lisäksi sitrushedelmät, kaalit, puna-apila ja avokado. Luultavasti en muista kaikkia, mutta tavallisimmista ruuista muu menee. Anna paljon vitamiinipitoisia kasviksia ja jyrsittävää äläkä anna rottien lihoa :)

      6. Voiko gerbiilit saada rotilta jtn tauteja niinkuin kaneilla ja marsuilla on se pastreulla mikä lie x) ?

      -En ainakaan tiedä.

      7. Pitääkö rottaa pestä tai käyttää kylpyhiekkaa yms. vai peseekö rotta itsensä?

      - Rotat pesevät pääasiassa itsensä. Joidenkin rottien, useimmiten urosten turkki likaantuu ja rasvoittuu enemmän, ja ne pestään, samoin ennen näyttelyjä. Myös jos rotta sotkee itsensä johonkin vaaralliseen jota se ei saa nuolla, se pitää pestä.

      8. Onko rotille haittaa koirien haukkumisesta?

      -Monet pelkäävät sitä, mutta tottuvat kyllä varmasti ajan kanssa.

      9. Kysyn jo ihan varoiksi, jos rotat oppii avaamaan häkin ja juoksuttelen gerbiileijä (3) lattialla mitä tapahtuu jos rotat ja gerbiilit kohtaavat? Tappavat toisensa siis rotta gerbiilin?

      - Rotta voi hyvinkin tappaa gerbiilin. Pidä gerbiilejä vapaana vain valvottuina. Tarkista myös etteivät rotat varmasti ole vapaina ennen ulkoilutusta. Huolehdi että gerbiilien terra on varmasti rottien ulottumattomissa ja että kansi on pitävä.

      10. Ostaisin rotat kasvattajalta. Kävisikö kuljetuskopaksi gerbiilien vanha duna? sellainen muovinen jossa on katossa ritilä/luukku. Dunan sivussa olisi noin nuppineulanpään kokoinen reikä (valmistusvirhe) haittaako se rottaa/rottia?
      - Riippuu dunan koosta. Kantokopan kannattaa turvallisuden vuoksi olla melko pieni, että rotat eivät lennä pitkää matkaa aina auton jarruttaessa äkisti. Jos et kuitenkaan halua hankkia uutta kantokoppaa, se kelpaa luultavasti ihan hyvin.

      11. Tarvitsevatko rotat heinää? Mitä annatte rottien pesäntekoon? vessapaperia?
      - Eivät tarvitse, mutta nauttivat sillä leikkimisestä jos sitä saavat. Olen antanut talous- ja vessapaperia niin että heittelen sen lattialle ja rotat saavat itse ulkoillessaan keräillä sen häkkiin niin kuin luonnossakin tekisivät. Lisäksi annan toisinaan pieniä kankaanpaloja tai tavallista paperia jota en enää tarvitse (kierrätystä :D)

    • Nice ihminen

      1. Rotilla ei ole noita luonneroja oikeastaan yhtään joten on oikeastaan ihan sama otatko tyttöjä vai poikia. Pojat vain välillä vähän tappelevat.
      2. Rottien kynnet pitää leikata noin kerran kuussa tai silloin milloin ne näyttävät liian pitkiltä. Kannattaa itse opetella leikkaamaan kynnet...Muuten voi kalliiksi tulla.
      3. Niin kuin mainittiinkin niin silloin kun tuntuvat kuivilta ja näyttävät likaiselta.
      4. Rotat ovat fiksuja eläimiä ja oppivat helposti eli vastaukseni on kyllä.
      5. Rotat selviävät isoista paloista. Niin kuin hamsteritkin.
      6. -.
      7. Useimmat jyrsijät niin kuin rotatkin pesevät pääosissa itsensä, mutta jos on jostain syystä likainen turkki niin voi vähän sitä kastella.
      8.-.
      9. Tottuvat varmasti ajan kanssa. Päästä aluksi koira vähitellen rottien häkin luokse.
      10.-.
      11. Eivät ne ainakaan sitä tarvitse.

    • geh

      1. Kannattaisiko minun ottaa tyttöjä vai poikia? Haluaisin seurallisen,rauhallisen ja uteliaan rotan, en vikkelää,arkaa,pelokasta,''hullua'' rottaa. Tiedän rotat ovat persoonia kuin ihmisetkin.
      - Ihan sama. Naaraat ovat monesti vilkkaampia, mutta eivät sen arempia, pelokkaampia tai hullumpia kuin uroksetkaan.

      2. Kuinka usein kynnet pitää leikata? Käykö koirien kynsisakset? Voiko käydä eläinkaupassa yms. leikkaamassa?
      - Aina kun tuntuu siltä. Kahdesti viikossa leikkaamalla pysyvät hyvinä jatkuvasti, kerran viikossa kun leikkaa, kynnet ovat jo terävät loppuviikosta. Pakko ei ole leikata ollenkaan, jos naarmut omassa ihossa eivät haittaa.

      3. Useinko häntä pitää rasvata ja pestä?
      Kun se on likainen tai tuntuu kuivalta. Kerran viikossa, pari kertaa kuussa tms. Ihan yksilöstä kiinni. Pesun jälkeen aina rasvaus, muutoin ei välttämättä tarvitse ollenkaan rasvaa.

      4. Onko rotille helppoa/mahdollista opettaa käskyjä (nimi,luoksetulo jne.) ?
      On. Aikoinaan tyttölaumani tuli välittömästi luokseni sänkyjen alta ja pahanteosta, kun avasin herkkupurkin. Yhden pojan olen opettanut tunnistamaan sormeni. Oppivat helposti, jos niitä jaksaa opettaa.

      5. Voiko niitä rottapellettejä veitsellä/saksilla ''katkoa'' rotille? Teen niin gerbiileille, gerbiilini syövät siemenseoksien kanssa rottapellettejä jotka ovat ainakin gerbiileille liian suuria :D
      - Voi, mutta rotat kyllä syövät suurempaakin sapuskaa.

      ´5. Voiko rotille antaa näkkäri',paahtoleipää,vaaleaaleipää,salaattia,jauhelihaa? tai no mitä EI SAA antaa?
      - Sedällä ihan hyvä lista. Jotkut sitrushedelmätkin tosin ovat ok (appelsiini, mandariinit). Samoin kaalia saa antaa kohtuudella.

      6. Voiko gerbiilit saada rotilta jtn tauteja niinkuin kaneilla ja marsuilla on se pastreulla mikä lie x) ?
      - Rottien taudit eivät tartu gerbiileihin.

      7. Pitääkö rottaa pestä tai käyttää kylpyhiekkaa yms. vai peseekö rotta itsensä?
      - Jos rotta haisee pahalta tai on likainen, niin kyllä sen itse ainakin pesen. Vedellä ja koiranshampoolla. Uroksilla se lika tulee pääasiassa ihoon ("urostalia") eikä turkkiin, kuten Sedä väitti.
      Kylpyhiekkaa rotat eivät käytä.

      8. Onko rotille haittaa koirien haukkumisesta?
      - Ei.

      9. Kysyn jo ihan varoiksi, jos rotat oppii avaamaan häkin ja juoksuttelen gerbiileijä (3) lattialla mitä tapahtuu jos rotat ja gerbiilit kohtaavat? Tappavat toisensa siis rotta gerbiilin?
      - Rotta voi tappaa gerbiilin tai toisin päin. Kokoeroahan noilla on, mutta kokoero ei estä gerbiiliä puremasta rottaa kuolettavasti. Hanki karkausvarma häkki tai huomaa mahdollisesti karannut rotta ennen kuin se näkee gerbut tai gerbiilit näkevät sen.

      10. Ostaisin rotat kasvattajalta. Kävisikö kuljetuskopaksi gerbiilien vanha duna? sellainen muovinen jossa on katossa ritilä/luukku. Dunan sivussa olisi noin nuppineulanpään kokoinen reikä (valmistusvirhe) haittaako se rottaa/rottia?
      - Käy, mutta onhan se aika hankala kantaa, eikä tosiaan ajaessa ole välttämättä kunnolla turvallinen. Reikä ei haittaa.
      Kannattaa siis hankkia kunnon kuljetuslaatikko.

      11. Tarvitsevatko rotat heinää? Mitä annatte rottien pesäntekoon? vessapaperia?
      - Eivät tarvitse, mutta heinää voi kyllä halutessaan antaa. Kaikki rotat eivät tee pesiä, tai jos tekevät, haluavat itse kaivella materiaalit. Esim. sanomalehti, kankaanpalat (fleece on parasta), vessapaperi ja pahvi yleensä kelpaavat. Jos on mahdollisuus valita, voivat raahata pesäänsä ihan kaikkea pehmoleluista muoviesineisiin ja housuihin. ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe