AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Hydrostaattinen vai mekaanin vaihteisto

Hydrostaattinen vai mekaanin vaihteisto

15 Vastausta 1 283 Lukukertaa
Kumpi on parempi vaihteisto mäkisellä tontilla ajettavassa ruohonleikkurissa?
Hydrostaattisessa voi pitää kierrokset koko ajan samana, eli ruohon leikkuulle sopivina. Nopeutta taas voi säädellä nopeasti jalkaterää liikuttamalla, vaihteita räpläämättä.

Kyllä mäkiselle tontille ehdoton peli on 4-veto. Se ei jää sutimaan jyrkempäänkään paikkaan
Kyllähän Hydro helppo on ajaa, mutta miten lie kestävyyden kanssa, jos paljon joutuu kuormittamaan.
Ruohonleikkureita ei ole tehty vedolla kuormitettavaksi, sillä niin onnettomia ovat vetopyörästörakenteet isoissakin (15–20 hv) leikkureissa. Varma tapa saada saada vetopyörästö rikki on käyttää pitäviä lumiketjuja yhdessä puskulevyn kanssa lumitöissä.
Juu, automatithan ne aina hajoo....
Mulla on 4-veto Jonseredin lisäksi ihan "oikeakin" n. 50 hv traktori (John Deere 4520) puutarhatilan käytössä, ja sekin toimii hydrostaattisella voimansiirrolla. Vedän sillä viikottain säästä riippumatta ympäri vuoden n. 3 kertaa itse traktoria painavampaa peräkärryä, talvella teen lumityöt ja kesällä kaikki puutarhatilan työt. Kätevä on, kun ei tarvitse vaihteiden kanssa räpeltää. Jos tulee liian suuria kuormitus, pyörät ruopaisevat tyhjää, eikä mikään ole vielä hajonnut.

On minulla normaali 16 vaihteinenkin saman tehoinen traktori, mutta sitä käynnistän enää harvoin.

Ääni hydrostaattiselle.
Ruohonleikkureissa se "mekaaninen vaihteisto" on valtaosassa tapauksia hihnavariaattori, jonka säätövivussa on asetuslovet. Suunnanvaihtoa varten vetopyörästön yhteydessä on kytkimellinen väliakseli, joka kääntää pyörimissuunnan. Kokemukseni mukaan hydrostaattinen vaihteisto on kestävämpi sekä tarvitsee vähemmän huoltoa tai säätöä kuin variaattori.

Mäkisellä tontilla panostaisin nelivetoon, sillä jo vähäinen aamukasteen liukkaus pysäyttää leikkurin olemattomaan rinteeseen tasauspyörästönlukottoman vetoakselin yhden pyörän luistaessa.
Noinkohan on? Rohkenen epäillä. Kyllä niissä taitaa ihan mekaaniset hammaspyörävaihteistot olla. Rakenne on tavallisesti jatkuvassa hammaskosketuksessa oleva (constant mesh) -vaihteisto. Tutkipa koneita tarkemmin...
Kumma, ettei peräti kaksoiskytkinvaihteisto. Montako normaalin ajoleikkurin vetohihnaa tai vetopyörästön sielua olet vaihtanut?

Tietysti ammattileikkureissa voi ollakin, mutta niiden viisinumeroinen hinta karkottaa yksityiskäyttäjät.
Partnerissa (Huskissa) on ainakin ihan vaihdelaatikko sen vaihdekepin päässä. En ole huomannut mitään variaattorivetoon viittaavaa. Hihnan kiristys täysin mekaaninen, ohjekirjan mukaan säätelinkin sitä edelliskesänä.Taitaa tuo Tiiselikin olla oikeassa tässä asiassa...
Vetelin hydrostaattisella vedolla varustetulla Jonseredillani eilen painavaa auton peräkärryä. Kevyesi liikkui ylämäessäkin. Remmivetoisella vaihteistolla olevaa konetta olisi joutunut kepittämään monta kertaa pienempiä vaihteita etsiessä.
Peruuttaminen oli vähän hankalampaa leikkurin runko-ohjauksen takia.
Väärällä käytöllä saa poikki vaikka rautakangen.
Sama koskee näitä hydrostaattisia automaattivaihteita.
Mutta on se niin kätevä ja kestävä. Jo 6 v ilman remontteja.
tarkotatko variaattori vai automaattivahteistoa
Remmivetoinen vaarallinen rinteessä jos remmi sattuu katkeamaan.
Lisäksi kaikki ovat vaarallisia myös tasamaalla, jos etupyörä sattuu vauhdissa irtoamaan.
jos remmi katkeaa niin jarru pohjaan ;)
 /   /  /  / Hydrostaattinen vai mekaanin vaihteisto

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta