No selitän nyt vähän jotain itsestäni ensin :) Olen 13-vuotias tyttö ja olen todella pienestä asti ollut kiinnostunut lukemisesta ja kirjoittamisesta! Nyt olen kirjoittamassa tarinaa ja tarvitsen siihen liittyen teiltä apua..!
Ensin pari ihan yleistä kysymystä kustantajiin liittyen.
1. Jos kustantaja esim. WSOY päättää julkaista kirjani, niin maksaako WSOY mulle jotai palkkioo ja jos maksaa niin paljonko?
2. Paljonko minä saan yhdestä myydystä kirjasta?
3. Tekeekö kustantaja kannet siihen kirjaan?
Sitten siihen itse tarinaan liittyen kysymyksiä!
Aijon siis tehä 1900-luvun puoleenväliin sijoittuvan tarinan kahdesta tytöstä, jotka ovat todella erilaisia kaikinpuolin ja ystävystyvät lopulta.
1. Tarvitisisin kaikkia otsikkoehdotuksia, joita voisin sitten yhdistellä ja keksiä hyvän otsikon? Eli otsikoita kehiin! :)
2.Neuvoja miten ne tytöt voisivat tavata/tutustua toisiinsa? En tahdo mitään perus: He näkevät toisensa menevät jutteleman ja siitä se lähtee, vaan vähän jotain erikoisempaa :)
3. Sitten vielä ihan yleisiä neuvoja siihen kirjoittamiseen, miten itse yleensä aloitatte tarinaa ja kuinka saatte siitä kiinnostavan?
Kiitos todella paljon jos viitsitte auttaa minua näissä asioissa! :) Keskustelua kehiin!
Vinkkejä ja vastauksia kysymyksiin?
5
123
Vastaukset
- sjdf lksjf
Lainaa kirjastosta luovan kirjoittamisen oppaita, vaikka Mika Waltarin vanha, mutta edelleen hyvä Aiotko kirjailijaksi, tai joku muu käytännön opas.
- kirjailianalku(ko)?
Kiitoksia neuvosta! Muita? :)
Tässä vähän vastausta kysymyksiisi:
kustantajat:
1) kustantaja maksaa palkkion, joka sovitaan erikseen tehtävässä kustannussopimuksessa. Palkkion määrä vaihtelee kustantajittain, mutta yleensä palkkio on 18-25 prosenttia siitä kirjan myyntihinnasta, jolla kustantaja myy kirjan kirjakauppaan. Jotkut kustantajat vähentävät hinnasta vielä mm, markkinointikuluja.
2) Palkkion suuruus riippuu kustannussopimuksesta. Heikoimmillaan palkkio voi jäädä muutamiin kymmeniin sentteihin kirjaa kohden, parhaimmillaan palkkio voi olla muutaman euron jokaiselta myydyltä kirjalta.
3) Kustantaja tekee kirjaan kannet ja muutenkin huolehtii kaikista kirjan tekemiseen liittyvistä työvaiheista.
Tarinasi:
1) otsikko kannattaa keksiä ihan itse. vinkkejä voit saada toisista kirjoista, siis tarinoista
2) jos sinä olisit kirjan päähenkilö, miten haluaisit tutustua toisiin kirjan henkilöihin? ehkä vastaus kysymykseesi löytyy vastaamalla tähän kysymykseen
3) jotkut kirjoittajat aloittavat alusta, jotkut lopusta, jotkut keskeltä sieltä täältä. ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa tapaa kirjoittaa ja muokata tekstiään. Kannattaa tehdä niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Oman tavan kirjoittaa löytää kirjoittamalla ja kokeilemalla
Onnea urallesi!- Öhmy
Tarkoittanet 1900-luvun puolivälillä -50-lukua? Jos, niin kannattaa perehtyä aikakauteen hyvin, esimerkiksi kirjojen avulla tai isovanhempia haastattelemalla. Silloin ihmiset käyttäytyivät eri tavalla kuin nykyaikana, elinolosuhteet olivat aivan erilaiset...
Otsikoista: Minä kaivelen levykokoelmastani laulujen nimiä, joskus suoraan sellaisenaan (aikakauden hitin nimi antaa asiaa tunteville viitteen siitä mitä on odotettavissa), joskus hiukan muokaten.
Ja vielä kirjoittamisoppaista: Terhi Rannelan Kirjoita nuorille on hyvä lukea, vaikkei varsinaisesti nuorille kirjoittaisikaan. Jo suositeltu Waltarin opas on alan perusteos. Natalie Goldbergin kirjoitusoppaat kannattaa myös lukea. - kirjailianalku(ko)?
Oii! Kiitoksia teille todella paljon, sain nyt tiedon vastauksiini :> Olen todella kiitollinen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731920Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462