Ubuntun rinnalle Win7 onnistuuko?

Ubuntu+Win7

Meillä Ubuntu 12.04 LTS koneelle asennettuna ja aktiivi käytössä. Nyt vanhempi poika haluais pelata jotain hänelle tärkeää windows peliä ja kun sain win7 pro asennuslevyn lahjaksi, niin voisi ajatella sitä toiseksi käyttöjärjestelmäksi ubuntun rinnalle. Mutta osaako windows asentaa käynnistysvalikon molemmille käyttiksille automaattisesti vai sotkeeko se Ubuntun asennuksen?

35

1095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Njaaa...

      Olis helpompi asentaa ensin Win 7 ja sitten Ubuntu.

      • Öööö....

        Periaatteessa kyllä, mutta kyllä onnistuu toisinkin päin.

        1. Käynnistä jollain live-CD:llä tai live-USB:llä ja pienennä ubuntun kotiosioa sen verran, että seiska mahtuu siihen (noin 20 - 30 Gt riittää seiskalle).

        2. Tee seikalle 2 osioa

        - 200Mt boot-osio ntfs-tiedostojärjestelmällä primääri-osio
        - loput C-asemalle

        3. Asenna seiska

        4. Palauta grub käynnistinlataaja käynnistämällä ubuntun ensin SuperGrub2 CD:llä, ja sitten päätteen kautta palautat grubin komennoilla:

        sudo grub-install /dev/sda # jos käytössä on levy sda siis
        sudo os-prober
        sudo update-grub

        http://www.supergrubdisk.org/super-grub2-disk/


    • ..............

      Windows ei osaa huomioida muita koneella olevia käyttöjärjestelmiä eli Windowsin asennuksen jälkeen vain Windows käynnistyy. Joudut Windowsin asennuksen jälkeen korjaamaan käynnistyslataajan, se onnistuu sillä ubuntun asennuslevyllä. Ohjeita löytyy netistä.

      Tuo on hyvin valitettava vika Windowsissa, korjausta tuskin kannattaa odottaa.

      • kimir

        "Tuo on hyvin valitettava vika Windowsissa, korjausta tuskin kannattaa odottaa."
        Onko se vika jos windows käyttöjärjestelmään ei tarvitse asentaa muita käyttöjärjestelmiä.
        Mutta onko se vika jos esim joku "linuks" käyttöjärjestelmä tarvitsee myös jonkun windows käyttöjärjestelmän asennuksen.


      • .............
        kimir kirjoitti:

        "Tuo on hyvin valitettava vika Windowsissa, korjausta tuskin kannattaa odottaa."
        Onko se vika jos windows käyttöjärjestelmään ei tarvitse asentaa muita käyttöjärjestelmiä.
        Mutta onko se vika jos esim joku "linuks" käyttöjärjestelmä tarvitsee myös jonkun windows käyttöjärjestelmän asennuksen.

        Miksi tarvitsisi ? Ei minulla ainakaan ole Windowseja koneissa eikä mitään tarvetta niille. Joillekin nuo muutamat pelit näyttävät olevan niin tärkeitä että niiden takia pitää saada se Windows.

        Pelkällä Windowsilla en pärjäisi koska monia käyttämiäni ohjelmia ei saa Windowsille järjelliseen hintaan (yli 1500€ ei ole järjellinen hinta kotikäyttöön), ilman Windowsia pärjään hyvin.


      • -.-.-.-.-.-.-
        ............. kirjoitti:

        Miksi tarvitsisi ? Ei minulla ainakaan ole Windowseja koneissa eikä mitään tarvetta niille. Joillekin nuo muutamat pelit näyttävät olevan niin tärkeitä että niiden takia pitää saada se Windows.

        Pelkällä Windowsilla en pärjäisi koska monia käyttämiäni ohjelmia ei saa Windowsille järjelliseen hintaan (yli 1500€ ei ole järjellinen hinta kotikäyttöön), ilman Windowsia pärjään hyvin.

        Luetteleppas nyt ne mainitsemasi ohjelmat.


    • ====

      Jyrää ensin 12.04 Windowsilla, ja sen jälkeen Ubuntun uudelleenasennus, niin sillä voi tehdä levyn osioinnin, ja se itse tekee boot loaderin/grubin kummankin järjestelmän valinnaiseen käynnistykseen.

    • Itse tekisin silleen että asentaisin Windowsin koneeseen ja sen jälkeen asentaisin Ubuntun sen rinnalle. Näin kone kysyisi aina kun sen käynnistää että kumpi käyttis avataan.

      • Ubuntu+Win7

        Siinä on vaan iso souvi, kun täytys ottaa kaikki tiedostot, kuvat ym. talteen jos asentaa Ubuntun uudelleen. Siksi olis parempi säilyttää Ubuntu asennus nykysellään, kun ei ole muusta kysymys kuin saada windowsiin toimiva käynnistyslataaja.


    • hupaisa neuvo

      No itse tekisin kuten teen aina eli asennan sen seiskan ja katselen käynnistäessä kun bootloaderissa lukee Windows 7 ja Ubuntu 12.04 LTS.

      Homma menee helpoiten kun asennat siihen seiskaan EasyBCD:n ja laitat sillä bootloaderiin Ubuntun käynnistysmahdolllisuuden.

      Siis mitään ensin wintoosa ja sitten linux pöhelöintejä ei tarvita :DDD

      Tositietäjiä taas paikalla :DDDDD

      • Taskustudio

        yllähän se vaan on helpoin ja turvallisin vaihtoehto asentaa ensin Win ja sitten Uputupuna.
        Kaikki tulee näin olle automaattisesti ilman kikkailuja.


      • Ubuntu+Win7

        Tuolla Easy BCD:llä vois onnistuu jos hommais toisen kiintolevyn ja ottas Ubuntu levyn irti Win7 asennuksen ajaksi, ei ainakaan sotkeutus Ubuntu. Sitten asentas tuon easy BCD:n windowsiin, niin eikös se noinkin onnistuis aika varmasti.


      • bcdedit

        Onnistuu myös Windowsin mukana tulevalla bcdedit-ohjelmalla. Kuukkelissa lisää.


      • niinpä niin
        Ubuntu+Win7 kirjoitti:

        Tuolla Easy BCD:llä vois onnistuu jos hommais toisen kiintolevyn ja ottas Ubuntu levyn irti Win7 asennuksen ajaksi, ei ainakaan sotkeutus Ubuntu. Sitten asentas tuon easy BCD:n windowsiin, niin eikös se noinkin onnistuis aika varmasti.

        Jos tosiaan haluat tehdä tämän etkä vain trollaa, niin ensiksi osoi levy ja sitten asenna grub siihen osioon (ei MBR:ään!) missä Ubuntu on.
        Vasta tämän jälkeen asenna Windows. Sitten nuo bcd jutut onnistuu.


      • Ramon Zarate
        Taskustudio kirjoitti:

        yllähän se vaan on helpoin ja turvallisin vaihtoehto asentaa ensin Win ja sitten Uputupuna.
        Kaikki tulee näin olle automaattisesti ilman kikkailuja.

        Ai jaa, että asentaa Upuntun uudestaan siksi että se on helpointa? Ejjummarra eijjummarra...Upuntuhan on jo asennettu, miks se pitäis uudestaan asentaa?? Eijjummarra


      • Kys.
        Ramon Zarate kirjoitti:

        Ai jaa, että asentaa Upuntun uudestaan siksi että se on helpointa? Ejjummarra eijjummarra...Upuntuhan on jo asennettu, miks se pitäis uudestaan asentaa?? Eijjummarra

        Kas kun Windows ei ollenkaan osaa tehdä boot loaderia, jolla käyttöjärjestelmä valitaan. Ubuntu osaa.
        Eikö se tullut selväksi?


      • Ramon Zarate
        Kys. kirjoitti:

        Kas kun Windows ei ollenkaan osaa tehdä boot loaderia, jolla käyttöjärjestelmä valitaan. Ubuntu osaa.
        Eikö se tullut selväksi?

        Ja ton takia asennetaan käyttis uusiksi? Ei hemmetti mitä kädettömiä idiootteja :DDD. Boot loaderin voi myös asentaa asennuksen jälkeen jolloin ei mitään hemmetin ubuntun asennusta tarvitse tehdä. Kutsutko itseäsi älylliseksi olennoksi?


      • jep jep
        Ramon Zarate kirjoitti:

        Ja ton takia asennetaan käyttis uusiksi? Ei hemmetti mitä kädettömiä idiootteja :DDD. Boot loaderin voi myös asentaa asennuksen jälkeen jolloin ei mitään hemmetin ubuntun asennusta tarvitse tehdä. Kutsutko itseäsi älylliseksi olennoksi?

        Eihän linux trollit asioista mitään ymmärrä.


    • en suosittele linux

      Parempi, kun et pidä molempia ollenkaan samalla koneelle. Ubuntut tahtoo särkeä Windowsin perinpohjin, lähinnä ongelmia tiedossa. Se on tällä hetkellä täysin hallitsematonta.

      Toisekseen uskon, että olet oikeasti linux-hihhuli! Yrität tuoda muka edullisia ominaisuuksia esille siitä rypistyksestä, joita siinä ei edes ole!

      Kolmanneksi, jos molemmat ovat samalla koneella, jatkuvat käyttöjärjestelmän edestakaisin vaihdot rasittavat tietokonetta!

      Ubuntut on sen verran rajoittuneita, että tämän tästä pitää vaihtaa Windowsin puolelle!

      • mistäkö tiesin?

        Kirjoitit käynnistysvalikosta? Eihän sitä edes ole, jos tietokoneessa on vain yksi käyttöjärjestelmä! Ja jos tiesit sellaisen tulevan, olet varmasti myös tietoinen siitä, ettei Windows sellaista luo!

        Eikä tarvitsekaan, koska Windows riittää, sillä siinä toimii kaikki - ihan kaikki!


      • äidin isän poika
        mistäkö tiesin? kirjoitti:

        Kirjoitit käynnistysvalikosta? Eihän sitä edes ole, jos tietokoneessa on vain yksi käyttöjärjestelmä! Ja jos tiesit sellaisen tulevan, olet varmasti myös tietoinen siitä, ettei Windows sellaista luo!

        Eikä tarvitsekaan, koska Windows riittää, sillä siinä toimii kaikki - ihan kaikki!

        No kuule :DD kyllä se käynnistysvalikko on olemassa vaikka on vain yksi käyttis :DDD, sitä vaan ei näytetä. Wintoosassa boot manager on pakko olla tai se ei käynnisty, kai nyt tuon tietää 3-vuotias siskon veli vaikka ei tietokoneista vielä mitään ymmärräkään :DDD


    • 2 levyä

      Yksi aloittelijallekin varma tapa on asentaa käyttikset eri kovalevyille siten, että asennuksen ajaksi irrottaa sen kovalevyn missä käyttis jo on.

      Tämän jälkeen voi sitten miettiä niitä käynnistysvalikoita, jos haluaa pitää molemmat kovalevyt aina kiinnitettyinä.

      • Ubuntu+Win7

        Hyvä neuvo, noin minä teen, hommaan toisen kiintolevyn ja asennan win7 siihen niin saa Ubuntu levy olla ennallaan kun toimii niin hyvin. Eikä mee systeemit sekasin. Sitten voi katella käynnistystä, miten sen nyt sitten järjestääkin. Ja jos poika sotkee win7 ja joutuu asentamaan sen uudestaan niin aina on yksi toimiva käyttöjärjestelmä valmiina.


      • Köh köh..
        Ubuntu+Win7 kirjoitti:

        Hyvä neuvo, noin minä teen, hommaan toisen kiintolevyn ja asennan win7 siihen niin saa Ubuntu levy olla ennallaan kun toimii niin hyvin. Eikä mee systeemit sekasin. Sitten voi katella käynnistystä, miten sen nyt sitten järjestääkin. Ja jos poika sotkee win7 ja joutuu asentamaan sen uudestaan niin aina on yksi toimiva käyttöjärjestelmä valmiina.

        Viimeiseksi asennettu Windows ei edelleenkään osaa tehdä boot loaderia/grubia, jolla käyttöjärjestelmä valitaan, vaikka asennatkin Windowsin omaan kiintolevyynsä.


    • cvb3e33

      Joo, toinen kiintis ja 7 siihen ubuntu levy irroitettuna. Sitten kun kaynnistetään kone, valitaan kiintolevy miltä startataan, esim asus =F8, ja useimmilla merkeillä levyn valinta-nappi näytetään kun kone käynnistyy.

      • Ubuntu+Win7

        Meneekös startti joka kerta biosin kautta tuolla tavalla tehtynä, vai mitenkä se noin onnistuisi. Ei oikein uskaltais päästää nuorta poikaa räpläämään biosia, siinä voi hävitä molemmat käyttöjärjestelmät koneelta lopullisesti, vai olenko ymmärtänyt ohjeen väärin?


      • gabriel guru
        Ubuntu+Win7 kirjoitti:

        Meneekös startti joka kerta biosin kautta tuolla tavalla tehtynä, vai mitenkä se noin onnistuisi. Ei oikein uskaltais päästää nuorta poikaa räpläämään biosia, siinä voi hävitä molemmat käyttöjärjestelmät koneelta lopullisesti, vai olenko ymmärtänyt ohjeen väärin?

        Biosin osaamaton räpistely kyllä voi rikkoa koneen. Lisäksi ainainen biosin kautta käynnistyslevyn valinta on puuduttavaa.
        Siksi aiemmin suositellut easybcd tai bcdedit kannattaa kokeilla, kunhan saat käyttikset asennettua.


    • Gyroskaappi

      Käyttäjä "Öööö...." heitti parhaan neuvon.

      Lisäisin vielä että vaikka hieman enemmänkin möhlisi asennuksen yhteydessä niin Super Grub 2 hoitaa sen bootloaderin kuntoon.

      Datan säilytyksen ja hermojen kannalta suotavaa olisi että Windows ja Ubuntu on kokonaan eri kovoilla, ja tuunaa sitten bootloaderin kuntoon kun Windows asennuks on tehty. Samoin jos jommankumman haluaa myöhemmin pyyhkäistä niin sekin onnistuu helpommin, tai jos toinen kovo hajoaa niin ei mene molemmat käyttikset kerralla.

      • asentaja 254

        Älä asenna vintoosaa se särkee koneesi lopullisesti ,tuhansille on käynyt niin!


    • 3113
    • juupss

      Windowsin asentaminen rikkoo käynnistyslataajan. Fiksi: Käynnistä tietokone Ubuntun asennuslevyltä(tai tikulta). Avaa ohjelma pääte(CTRL ALT T). Sitten komentoja:
      sudo fdisk -l
      eli tulostaa kaikki levyosiot(esimerkki):
      Laite Käynn Alku Loppu Lohkot Id Järjestelmä
      /dev/sda1 * 63 203927551 101963744 7 HPFS/NTFS/exFAT
      /dev/sda2 203927552 248209407 22140928 83 Linux
      /dev/sda4 286543872 290893823 2174976 82 Linux-sivutus / Solaris
      Tuosta tulosteesta katsotaan osio jossa Ubuntu on, eli tuossa on osiolla sda2.
      Nyt mountaa osio, komenna(sda2 tilalle toinen osio jos on eri!):
      sudo mount /dev/sda2 /mnt
      ja asenna Grub sda osiolle komennolla:
      sudo grub-install --boot-directory=/mnt/boot /dev/sda
      sitten irrotus komennolla:
      sudo umount /mnt
      Ulos päätteeltä:
      exit
      Nyt toimii taas Ubuntu ;)

    • 11

      Ainoa oikea vaihtoehto on kasauttaa pojalle oma (tehokas) pelikone, käyttishän jo löytyy.
      Kaksi käyttistä samassa koneessa menee säätelemiseksi, jolloin ei voi aktiivikäytellä, eikä pelata.

      • 139

        Asia on pihvi.
        Ei tartte tapella kuka tekee mitäkin.


      • Ubuntu+Win7

        On harkittu pojalle omaakin konetta, mutta 8v voisi sitten linnottautua huoneeseensa ja jäisi pelihumussa läksyt ym. arkiset pikku askareet tekemättä. Luvattu on että parin vuoden kuluttua voisi saada oman koneen jos koulumenestys sitä edellyttää ja omat tavarat ja huone pysyy jotakuinkin järjestyksessä. Nyt kun on vain yksi kone käytössä, niin jokainen käyttäjä joutuu sovittelemaan käyttövuorojaan, sekin voi olla myönteinen asia tällaisessa tapauksessa. Tehokkaat pelikoneet ovat kalliita ja isommille pojille tarkoitettuja, jotka tienaavat itse rahansa sellaisen hankintaa varten.


      • oidjfoidsjf
        Ubuntu+Win7 kirjoitti:

        On harkittu pojalle omaakin konetta, mutta 8v voisi sitten linnottautua huoneeseensa ja jäisi pelihumussa läksyt ym. arkiset pikku askareet tekemättä. Luvattu on että parin vuoden kuluttua voisi saada oman koneen jos koulumenestys sitä edellyttää ja omat tavarat ja huone pysyy jotakuinkin järjestyksessä. Nyt kun on vain yksi kone käytössä, niin jokainen käyttäjä joutuu sovittelemaan käyttövuorojaan, sekin voi olla myönteinen asia tällaisessa tapauksessa. Tehokkaat pelikoneet ovat kalliita ja isommille pojille tarkoitettuja, jotka tienaavat itse rahansa sellaisen hankintaa varten.

        Muista nyt joka tapauksessa hoitaa varmuuskopiointi kuntoon! Vaikket tekisikään mitään muita asennuksia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe