C:n lausuminen nimissä

C:!€?

Miten c siis pitäisi lausua? Cindyssä s, ja Lucassa k. Siis c:kö kahdella eri tavalla?!? Minulle Luca lausutaan lusa.

16

3289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ceestä

      c ääntyy k:na paitsi e:n, i:n ja y:n edellä s:nä

    • Primrose

      Se riippuu lähtökielestä. c:hän ei kuulu suomalaiseen äänteistöön.
      Slaavilaisissa kielissä Cindy äännettäisiin Tsindi, espanjassa suunnilleen kuten englannin thindy. Englannissa ja ranskassa c ääntyy e:n, i:n ja y:n edellä ässänä.

      Kannattaa valita lapsilleen nimet, jotka itse osaa ääntää.

    • Lowsypher

      suomen kielen c:n ääntämys pohjautuu pitkälti latinaan, joten kyllä, olipa nimi mistä tahansa toisesta kielestä peräisin, niin c ääntyy k:na paitsi e:n, i:n ja y:n edellä s:nä.

      • Lowsypher

        korjaus *niin SUOMEN kielessä c ääntyy k:na paitsi e:n, i:n ja y:n edellä s:nä*


    • Lowsypher

      Ps. Lausuisitko siis esimerkiksi nimen Camilla "Samilla" tai Christian "Shristian"?

      • Ouikjj

        Tuttavan nimi on Mico. Ja ihan "miko" lausutaan.


      • Ouojkj
        Ouikjj kirjoitti:

        Tuttavan nimi on Mico. Ja ihan "miko" lausutaan.

        Niin siis piti jatkaa että Mico on miko. Tämä ilmeisesti oikein? Sitten on myös micci, "Mikki" pitäisikö hänet siis lausua missi?


    • oukkidoukkidoo

      LUKA ja SINDY

    • like thissss...

      Charlotta = Sharlotta
      Richard= Rikhard
      Carolina= Karolina
      Clarissa= Klarissa
      Cia= Kia
      Carl = Karl
      Charlie= Sharlie
      Lucas=Lukas
      Monica=Monika
      Cindy=Sindy
      Christy= Khristy
      Coco= Koko
      Carita=Karita
      Celena= Selena
      Lucy= Lusi

    • muistaakseni

      Kielioppisäännön mukaan suomalaisen vokaalin (a, e, i, o, u, y, ä, ö) edessä oleva c-kirjain lausutaan k:ksi.

      Esim.
      Janica = lausutaan Janika

      • hjkl1

        pätee vain suomalaisperäisiin sanoihin (yleisnimiin) - joissa C:tä ei ole! lainasanat ja erisnimet äännetään lähdekielen tapaan, erisnimien kohdalla usein "yleiseurooppalaisesti" eli juuri välivokaalien (e, i, y) edellä S:nä ja muulloin K:na. (Y on välivokaali vain silloin kun se äännetään I:nä, tosin niinhän se äännetään muissa kuin "jyrkeissä", "pyryissä" yms.)


    • Ceijo Cullinen

      Kyllä se koona äännetään! Kokeilkaa itse!

      Cacca ciccare.

    • qwedfgtbn

      jos C ensimmäisenä kirjaimena, lausutaan se ässänä, jos taas nimen keskellä, niin silloin yleensä koona, Luca on Luka, Mico Miko, Janica Janika...
      Cecilia on poikkeus, ja tähän en osaa syytä kertoa, ehkä ruotsalaiset osaisi. Jos ei ole varma, niin voi "maistella" nimeä, eli kuulostella kumpi kuulostaa järkevältä vaihtoehdolta. englantilaiset sanat ja nimet ovatkin sitten taas asia erikseen, mutta samalla lailla niiden kanssa pitää kokeilla ja oppia, kuinka lausutaan.

    • c:stä

      Englanniksi (ja ranskaksi) on niin että:
      Jos C:n jälkeen tulee e, i tai y, eli Cecilia, Cindy, tai Cyclopse, c lausutaan S:nä.
      Jos C:n jälkeen tulee a, o, u, tai mikä tahansa konsonantti paitsi h, eli Luca, Cohabit, Cucumber, tai clothes lausutaan k:na.
      Jos C:n jälkeen tulee h, se lausutaan suhuttain, Chocolate, Richard.

      Näin se on noissa kielissä ja useimmiten se on näin myös suomeksi jos sanassa on kirjain C. En itse ainakaan keksi sanaa tai nimeä jota käytetään suomessa jossa se ei menisi tämän kaavan mukaan...

      • juuhelikkä

        onkos se "soccer" sitten niinku soosseri vai mikä


      • c:stä2
        juuhelikkä kirjoitti:

        onkos se "soccer" sitten niinku soosseri vai mikä

        Tosiaan... Ton mukaan soccer lausuttais "sokser" ekan c:n jälkeen on konsonantti ja tokan c:n jälkeen e.
        En sit tiiä :D
        On tosiaan kyl tollasiaki, esim coccinelle lausutaan koksinel....
        Ehkä toi tupla c on viel se erikseen oleva sääntö :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe