Tiukasta taloudestani huolimatta olen kynsin hampain yrittäny selvitä puhtain paperein, eli minulle ei ole kahteen vuoteen tullut yhtään mh-merkintää saati uutta perittävää laskua.
Mutta, nyt kun sain postin osoiteselvityksen kautta kirjeen: eräs perintäfirma lähetti 2.maksumuistutus-laskun vanhaan osoitteeseen (josta olin muuttanut jo pari vuotta sitten pois) pikavippi laskusta jossa alkuperäinen eräpäiviä on ollut jo 4v sitten. Kirjeessä uhataan että jos en maksa, menee oikeuteen ja tullenee mh-merkintä! Lisäksi en edes muista tilannetta neljön vuoden taaksne että ovatko silloin lähettäneet sen 1.maksumuistutuksen, kun en ainakaan viimeusosian muista heitlä mitään postia saaneeni.
Eikö mikään laki suojaa ihmistä joka haluaa selvitä, voikohan vieläkin joku firma yllättää vanhalla maksulla jota ei edes muista?
Perintä vuosien viiveellä
4
226
Vastaukset
- 12+8
3vuotta ja lasku vanhenee, siis jollet ole siinä ajassa saanut muistutuslaskua. Jos ei ole kulunut tuota 3vuotta tämän uuden muistutuslaskun ja edellisen välillä, niin lasku on edelleen laillisesti voimassa.
- Tärgee
Kuinka sen voi tarkistaa?
- 2+18
Taitaapi olla ainoa tapa soittaa ja kysyä velkojalta. Ja sitten luottaa hänen sanaansa. Mutta koita aloittaa puhelu siten että et paljasta MIKSI olet tiedustelemassa näitä päivämääriä, vaan kysyt heti ensimmäiseksi jotenkin näin: "Päivää, tässä Matti Meikäläinen, olisin halunnut tarkastaa sen ja sen laskun mahdolliset päivämäärät milloin niistä on lähetetty minulle viimeisimmät muistutukset". Näin hänelle ei jää sen enempää miettimis aikaa keksiä tarinoita, eli hän alkaa heti etsiä niitä päivämääriä. Ja jos viimeisimmästä muistutuksesta on kulunut yli 3vuotta sanot siitä hänelle että lasku on vanhentunut. Jos taas siitä ei ole kulunut ja se on mennyt vanhaan osoitteeseen, sanot vain että et ole saanut sitä joten et ole voinut reagoida laskuun. En sitten tiiä riittääkö tuo velan vanhenemisen katkaisuun.
- JungerQwist
Juu, kyllä lakiin pitää muutos saada. Miltä kuulostaisi pikku muutos kansalaislakialoitteella?
4 §
Yleinen vanhentumisaika
Velka vanhentuu kolmen vuoden kuluttua 5–7 §:ssä tarkoitetusta ajankohdasta, jollei vanhentumista ole sitä ennen katkaistu. Mikäli vanhentumisaika ei täyty 5–7 §:n nojalla, velka vanhentuu viimeistään silloin, kun velallinen ei enää muista ottaneensa velkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh982361Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1901939- 1841527
- 82942
- 249932
- 62809
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11806- 55712
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako213653Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349631