Halvalla menee

mutta menköön

Minulla on toiminimi jonka liiketoiminnan haluaisin myydä eräälle tutulle. Olen valmis myymään melko halvalla koska olen velkaa tälle tutulle. Ei kai tästä tule mitään ongelmia (kirjanpidollisesti, verotuksellisesti) eli eikö myyjä saa itse myydä kelle haluaa ja millä hinnalla haluaa?
Tai sitten onko mahdollista tehdä niin että muutan toiminimen Oy:ksi ja tämä tuttu tulee Oy:hyn pääomistajaksi eli omistaisi osakkeet lähes kokonaan, tai voinko luopua osakkeista sitten ihan kokonaan? Minulle ei käytännössä tarvitse jäädä mitään omistusta mutta miten tämän liiketoiminnan saisi kätevimmin siirrettyä tuttavalleni?

3

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrittaja..

Toiminimeä ei voi myydä, mutta voit sen sijaan myydä liiketoiminnan ihan miten ostajan kanssa sovitte. Verotuksellisesti asioita kannattaa kirjanpitäjän kanssa miettiä ennen papereiden allekirjoittamista.

Mikään ei estä muuttamasta firmaa osakeyhtiöksi ja myymästä osakkeita kuten haluat. Toinen kysymys sitten on josko siinä on järkeä?

• sdg34gdh5

Toisaalta kuten mainittua, toiminimeä ei voi myydä ja jos osakeyhtiön meinaa perustaa, niin vaihto ei varsinaisesti käy päinsä. Toiminimen voi lopettaa ja osakeyhtiön voi perustaa. Toki osakeyhtiöön voi sijoittaa esim. apporttina tmi:n omaisuutta, mutta siis suoraanhan tuollainen vaihto ei käsittääkseni onnistu.

• yrittäjäxxx

Liiketoimintakauppa on helppo tehdä ja ainoastaan varainsiirtoveron joutuu maksamaan. Jos jostakin saat tai ostat kauppakirjan niin voit kaupan hoitaa itsekin.

Toisaalta voitte mennä myyjän ja ostajan kanssa pankkiin tai yrityskeskukseen ja hoidatte kaupat siellä.

Oy:stä tulee turhaan paperihommia en suosittele.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1230
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      561
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe