Voi hitto

ÄitiX44

Elikkäs tilanteeni on tämä. Olen ollut reilun kuukauden työkkärissä työnhakijana.
Olen hoitoalalla.
Haen kaikkea muuta mutta en tällä hetkellä kolmevuorotyötä ihan perhesyistä.
Veljeni teki itsemurhan pari viikkoa sitten ja elämäni on ihan sekaisin nyt surusta ja sen sellaisesta.
Viime viikolla soitti eräs nainen että ois sijaisuus, joka ois alkanut tänään.
Sille paikkakunnalle on kotoani jotain yli 50 kilometriä.
Kerroin etten voi nyt ottaa töitä vastaan koska on tapahtunut ikäviä enkä ole kunnossa, kuten en olekkaan. Hän ymmärsi asian ja kertoi myöhemmin kesällä soittavansa uudelleen.
Tänään sitten selvisi että työvoimatoimisto haluaa selvityksen asiasta. Miksi en ole ottanut töitä vastaan jne jne.
Hieman osasin jo tätä odottaakkin.
Se vielä puuttuuu että saan karenssia, kun on vaikeaa muutenkin.
Ja olen hakenut kouluun. Pääsykokeisiin olen menossa ja toki menen töihinkin kunhan saan edes jollakin tavalla itseni kuntoon. En voi hoitaa muita jos oma pää ei ole työssä mukana lainkaan.
Ja en ole edes kolmivuorotyötä nyt hakemassa, mitä sijaisuus olisi ollut.
Olen päättänyt hakea sairaslomaa jonka liitän selvityksen mukaan.
En aio olla työttömänä kauaa mutta suru on surtava ja tämän asian eli veljeni teon alkaa vasta nyt käsittää. Ja tiedän etten pysty nyt työhöni.
Miten minulle mahtaa käydä selvityksen suhteen ?? Onko kokemuksia.

21

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karenssi-kassu

      Työkkäri lukee Lakia ja seuraa vain ja ainoastaan sitä. Henkilökohtaiset asiat, oma elämä tai elämäntilanne ja mikään muukaan ei sitä kiinnosta.

      Koska et ole kunnossa tekemään työtä, ja aivan kuten itsekin sanoit, ettet voi työskennellä täysipainoisesti hoitoalalla, ellei ole kunnossa, et voi myöskään olla ilmottautuneena työttömäksi työnhakijaksi hoitoalalle.

      Eli suuren surun, shokin ja elllämäntilanteesi vuoksi sinun pitää olla sairaslomalla. Työttömyyskorvausta et voi hakea.

      En usko, että työkkäriin voi ilmottautua, että hakee vain tiettyjä työvuoroja, mutta ei kaikkia. Ainakaan ei voi ilmottautua, että hakee vain osa-aikasta työtä. Silloin katkee työttömyyskorvaus, sillä ei ole olemassa osa-aikaista työttömyyskorvaustakaan.

      On mahdollista ilmoittaa ettei pysty tekemään työhön kuuluvaa kolmivuorotyötä, mutta siitä pitää olla todella tarkat ja hyvät dokumentit. Esim. että lapsesi on erityislapsi, joka tarvii erityistä huolenpitoa, tai että et saa paikkakunnallaltasi järjestettyä vuoropäivähoitoa tai jotain muuta erittäin pätevää ja pitävästi dokumentoitua.

      Sinulle on tulossa karenssi työstä kieltäytymisetä ilman lain mukaista pätevää syytä. Syy sinänsä on selvä, mutta olet väärässä toimistossa asiakkaana. Sinun pitää hakea sairaslomaa ja sairaspäivärahaa,kunnes olet siinä kunnossa että pystyt töihin. Mene vasta sitten ilmottautumaan työkkäriin.

      Kouluun hakeminen ei vaikuta asiaan, eikä kiinnosta työkkäriä, ellet ole hakenut työkkärin kurssille. Tosin sekin käsitellään erikseen´eikä vaikuta tähän karenssiin.

      Jos sinulla on ainoa ammattitutkinto hoitoalalta, ja siitä pisin työkokemus, niin sehän sulla on siellä työkkärissäkin merkittynä hakuammatiksi. Onko sulla muuta ammattia, minkä voisit laittaa sinne hakuammatiksi? Tosin sitä on nyt tosi vaikeaa muuttaa, kun se hoitoala siellä jo on.

      Hoida ensin oma terveytesi ja jaksaminen, sitten vasta työkkäriin ja ehkpä jo syksyllä uuteen kouluun!

      • Äippä taas

        Olen ilmoittautunut työkkäriin reilu kuukausi sitten. Enhän voinut tietää miten veljelleni käy. Viime viikolla kun se työtarjous tuli niin ois pitänyt heti älytä hakea sairaslomaa, mutta kun sitä on nyt päässä aika paljon muuta ja mieli maassa.
        Tänään kävin lääkärissä ja sain sairaslomaa. Myös takautuvasti ne muutamat päivät viime viikolta.

        Vein selvityksen työvoimatoimistoon ja ensi viikolla tekevät ratkaisun.
        Jos saan 12 viikkoa karenssia niin sitten voi sanoa kaikelle heippa.
        Ja millään ei ole mitään väliä.
        Nyt olen siis sairauslomalla. Ja vakaa aikomus kyetä töihin viimeistään heinäkuussa. Mutta odotellaan nyt päätös. Paikallinen virkailija sanoi että on toivoa etten saa karenssia.
        Minulla 3 huollettavaa. Ja kuitenkin asita katsotaan kuulema henkilö kerrallaan.


      • Äippä taas yhä
        Äippä taas kirjoitti:

        Olen ilmoittautunut työkkäriin reilu kuukausi sitten. Enhän voinut tietää miten veljelleni käy. Viime viikolla kun se työtarjous tuli niin ois pitänyt heti älytä hakea sairaslomaa, mutta kun sitä on nyt päässä aika paljon muuta ja mieli maassa.
        Tänään kävin lääkärissä ja sain sairaslomaa. Myös takautuvasti ne muutamat päivät viime viikolta.

        Vein selvityksen työvoimatoimistoon ja ensi viikolla tekevät ratkaisun.
        Jos saan 12 viikkoa karenssia niin sitten voi sanoa kaikelle heippa.
        Ja millään ei ole mitään väliä.
        Nyt olen siis sairauslomalla. Ja vakaa aikomus kyetä töihin viimeistään heinäkuussa. Mutta odotellaan nyt päätös. Paikallinen virkailija sanoi että on toivoa etten saa karenssia.
        Minulla 3 huollettavaa. Ja kuitenkin asita katsotaan kuulema henkilö kerrallaan.

        Ps. Kyllä työvoimatoimistoon ilmoittautuessa valitaan millaista työtä hakee. kolmevuoroa,kokoaikaista,iltatyötä,osa-aikaa jne.
        Ja minulla ei ole kolmevuoroa siinä luettelossa.
        Ja on myös maininta ettei auto ole jatkuvassa käytössä.
        En voi ottaa töitä 60 kilometrin päästä.


      • slow down
        Äippä taas kirjoitti:

        Olen ilmoittautunut työkkäriin reilu kuukausi sitten. Enhän voinut tietää miten veljelleni käy. Viime viikolla kun se työtarjous tuli niin ois pitänyt heti älytä hakea sairaslomaa, mutta kun sitä on nyt päässä aika paljon muuta ja mieli maassa.
        Tänään kävin lääkärissä ja sain sairaslomaa. Myös takautuvasti ne muutamat päivät viime viikolta.

        Vein selvityksen työvoimatoimistoon ja ensi viikolla tekevät ratkaisun.
        Jos saan 12 viikkoa karenssia niin sitten voi sanoa kaikelle heippa.
        Ja millään ei ole mitään väliä.
        Nyt olen siis sairauslomalla. Ja vakaa aikomus kyetä töihin viimeistään heinäkuussa. Mutta odotellaan nyt päätös. Paikallinen virkailija sanoi että on toivoa etten saa karenssia.
        Minulla 3 huollettavaa. Ja kuitenkin asita katsotaan kuulema henkilö kerrallaan.

        Eihän tuossa ole itään ongelmaa, kun olet saanut sairauslomaa työtarjouksen tulosta saakka.
        Kun työtarjous tulee, on 4 arkipäivää aikaa ottaa yhteyttä työnantajaan eli ei tarvitse ensi kerralla niin kiirehtiä.


      • nimetön.
        Äippä taas yhä kirjoitti:

        Ps. Kyllä työvoimatoimistoon ilmoittautuessa valitaan millaista työtä hakee. kolmevuoroa,kokoaikaista,iltatyötä,osa-aikaa jne.
        Ja minulla ei ole kolmevuoroa siinä luettelossa.
        Ja on myös maininta ettei auto ole jatkuvassa käytössä.
        En voi ottaa töitä 60 kilometrin päästä.

        Suomessa on ammattisuoja 3kk.

        Eli ensimmäisen 3 kk työttömyyden aikana työvoimatoimisto ei voi tarjota sinulle töitä, jotka ovat ammattisi mukaisia. Esimerkiksi insinööreille ei tarjota heti myymäläapulaisen paikkaa.

        3 kk jälkeen ammattisuoja häviää.

        "Ja on myös maininta ettei auto ole jatkuvassa käytössä.
        En voi ottaa töitä 60 kilometrin päästä."

        Etäisyydet eivät ole mikään selitys kieltäytyä töistä.

        Ministeriöt ovat suuressa viisaudessaan määritelleet "työssäkäyntialueet", joissa kaikki työikäiset voivat käydä töissä, riippumatta tarjolla olevista liikennemahdollisuuksista tai työntekijän käytössä olevista kulkuvälineistä.

        Valtio siis olettaa, että jos työssäkäynti ei luonnistu, niin muutat lähemmäksi työpaikkaa, josta työssäkäynti onnistuu. Eihän tämä sinänsä ole tavatonta. Ennen muinoin oli tavallista että esimerkiksi perheen mies oli kauan poissa kotoaan tienaamassa rahaa perhelleen. Hän asui yleensä työnantajan järjestämissä majotuksissa.


    • nimetön.

      "Kerroin etten voi nyt ottaa töitä vastaan koska on tapahtunut ikäviä enkä ole kunnossa, kuten en olekkaan. Hän ymmärsi asian ja kertoi myöhemmin kesällä soittavansa uudelleen."

      Minun täytyy ensin pahoitella, että tämä kuulostaa kylmältä.

      Tiedät kai, että olet ilmoittautunut työttömäksi _työnhakijaksi_? Siis työnhakijaksi?

      Työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuneena sinut siis katsotaan kykeneväksi ottamaan vastaan töitä työnhakualueeltasi. Sitä vastaan valtio eli Kela maksaa työttömyyskorvausta.

      Tämä periaate on koko työttömyyskorvauksen perusta. Sitä maksetaan vain niille työikäisille ihmisille, jotka terveyden puolesta voivat ottaa työtä vastaan.

      Oikeasti _työkyvyttömien_ työikäisten on kyettävä osoittamaan työkyvyttömyytensä, jolloin heille maksetaan muita yhteiskunnan tukia työttömyyskorvauksen sijaan (esim. sairauspäivärahaa).

      Et kuitenkaan itse tuosta vain voi määritellä, että olet nyt työkyvytön, etkä ota vastaan töitä.

      Olet kieltäytynyt tarjotusta työstä, eikä sinulla ole muuta selitystä, kuin oma subjektiivinen käsityksesi työkyvyttömyydestäsi, joko johtuu veljesi itsemurhasta. Ongelma on siinä että työkyvyttömyytesi tilaa ei ole todettu ja todistettu.

      Olet siis omin lupinesi luokitellut itsesi "työkyvyttömäksi", samaan aikaan kun haluat että Kela maksaisi sinulle työttömyyskorvausta, joka määritelmällisesti maksetaan siitä että olet työtön työnhakija, joka voi ottaa vastaan töitä työnhakualueeltasi. Eli pienoinen ristiriita. Et voi olla työkyvytön samaan aikaan kun olet "työtön työnhakija".

      Jos tilannetta verrataan työllisiin, niin vaikka olisit työsuhteessa, niin tuskin kukaan työnantaja suostuisi maksamaan palkkaa viikko- tai kuukausikaupalla siitä että viettäisit omin nokkinesi suruaikaa tekemättä työtäsi.

      • onhan todistettu

        sinä:
        "Ongelma on siinä että työkyvyttömyytesi tilaa ei ole todettu ja todistettu."

        ap:
        "Tänään kävin lääkärissä ja sain sairaslomaa. Myös takautuvasti ne muutamat päivät viime viikolta."


      • Giguli
        onhan todistettu kirjoitti:

        sinä:
        "Ongelma on siinä että työkyvyttömyytesi tilaa ei ole todettu ja todistettu."

        ap:
        "Tänään kävin lääkärissä ja sain sairaslomaa. Myös takautuvasti ne muutamat päivät viime viikolta."

        Ja kukahan lekuri muka antaa takautuvua saikkuja. Ei kukaan.


      • työkyvytön nykyään
        Giguli kirjoitti:

        Ja kukahan lekuri muka antaa takautuvua saikkuja. Ei kukaan.

        Takautuvasti voidaan kirjoittaa sairaslomaa jos vaiva on pitkäaikanen ja aiemmin on haettu sairaslomaa. Itsellä esimerkiksi on pitkäaikainen tuki- ja liikuntaelin sairaus ja jos en saanut lääkäriaikaa heti kun edellinen saikku loppui,niin lääkäri kirjoitti jatkoa ns.takautuvasti ettei sairaspäiväraha katkea.


      • Jep jepjuu
        Giguli kirjoitti:

        Ja kukahan lekuri muka antaa takautuvua saikkuja. Ei kukaan.

        Antavat kyllä muutaman päivän takautuvana JOS on todistettava tapahtuma että olisi jo silloin tarvinnut sairasloman. Ei viikkoja vaan päiviä voidaan kirjoittaa takautuvasti.Ainakin täällä. Mutta ei esim. tavallisten vaivojen takia.


    • Äippä vaan taan yhäk

      Kyllä, olen todistanut etten tällä hetkellä ole käytettävissä työmarkkinoilla, mutta aion jo kesän aikana työllistyä.

      Onko se sitten kaikkien lakien ja määräysten puolesta hyvä jos menen hoitotyötön ja jaan vaikka lääkkeet ajatuksissani päin helvettiä?
      Tai ajan väsyneenä(mikä olen tämän hetken tilanteen takia muutenkin ) päin puuta ja lapseni jäävät orvoiksi?

      Ja sitten. Kävelenkö ensin 8 kilometriä lähimpään keskustaan ja odotan siellä sitä yhtä ja ainoaa sinne työpaikalle menevää linja-autovuoroa..kai sieltä poiskin pitäisi päästä.
      Ja vielä. En takuulla muuta toiselle paikkakunnalle tämän takia tai ole erossa viikkoja lapsistani. Sehän olisi heitteillejättö kun olen yh. Enkä muutenkaan voisi tehdä niin.
      Olen aina inhonnut työvoimatoimistoja ja onnekseni saanut niistä ja heidän lakiloistaan olla erossa suurimman osan työelämästäni.
      Enkä halua rahoja mitkä ei minulle kuulu, mutta tämä että heti pitää alkaa selvistytä rustaamaan ja karenssilla uhataan niin...
      Pitäkööt lakinsa. Kun viisaita ovat.
      Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille. Ja iloisempaa kevättä teille.

      • kotiin päin

        Vaihda tietoihisi työkkärissä (hoitunee netin kautta), että sinulla EI ole autoa, koska tuskin siellä ymmärretään mitään osa-aikaista autollisuutta.


    • Jou

      Äippä, voimia sinulle. Toivotaan että asiat selviävät ja että selviät myös tuosta surustasi jossain vaiheessa. Suru on surtava, kyllä työkkärissäkin täytyy sen verran olla ymmärrystä ihmiselämää kohtaan. Sinänsä tuo työkkäri lienee epäinhimillisin laitos mitä Suomesta löytyy. Työttömänä tuntee itsensä rikolliseksi vaikkei ikinä ole tehnyt mitään lainvastaista. Hulluahan tämä on:(

    • Äippäliini taas

      Kiitti Jou. Itse olen tehnyt hoitoalan töitä kauankin.Ihan ilman työkkäriä.
      Mutta näin se on että työvoimatoimisto ei ymmärrä mitään syitä jos se on ehtinyt työtarjouksen tehdä.

      Ja työstä jollaista en edes hae tällä hetkellä.
      Perjantaina saan tiedon tuliko 12 viikkoa vai ei.
      Huomenna hautaan veljeni. Nyt ajatukset siihen. Elämä on kuitenkin elämä. Vaikka työvoimatoimisto oiskin ikuinen.

      Kiitos kaikille vastanneille. Ilmoitan sitten kuinka muijan kävi.

    • näin täällä

      Omaisen kuolema eiole työkkärin mielestä riittävä peruste kieltäytyä työstä. Itse sain karenssin kun en mennyt töihin viikko omaisen kuoleman jälkeen. Nostin metelin ja uhkasin tappaa sen virkailijan ja nyt olen saanut syytteen uhkailusta. En mene töihin jos työkkäri ei peru karenssia.

      • Kukkuluuruu

        "En mene töihin jos työkkäri ei peru karenssia."

        Siis........?


    • Äiti taas papattaa

      Ei sille mitään voi jos karenssia tulee. Ois vaan heti pitänyt älytä saikku lappu hakea siis samana päivänä kun veljeni kuoli.
      Vaan eipä siinä sellaiset asiat mielessä käyneet.

      Mullahan oli muutenkin ajatus että aloitan työt kesäkuun jossakin välissä kun auto on jatkuvasti käytössä.
      Vaan elämä aina muuttelee näitä juttuja.Ja nyt en jaksa ajatella työkkäriä, en sen koppavaa virkailijaa, joka puhuu minulle kuin oisin vähäjärkinen tai tutti-ikäinen enkä jaksa ajatella lakeja tai karensseja.
      En ihmettele, että suomessakin voidaan niin hiton huonosti, kun joka paikasta kiristetään.
      Sossuun en mene..kerran olen elämässäni pyytänyt apua sähkölaskuun.En saanut. Ja toiste en pyydä.
      Katsotaan nyt miten miun käy.

      • piste.

        Jos tulee karenssi, niin rikkovat lakia. Silloin teet valituksen etkä alistu. Muuten joudut kärsimään karenssin, kun työsi seuraavan kerran päättyy (jos menetkin nyt töihin karenssin aikana).
        Haet sossusta rahaa. Googlaa toimeentulotukilaskuri.


    • Jeps..

      Otan osaa aloittajan suruun. Tilanne on varmasti hirveä.

      Ikävä kyllä, työkkäreissä viis välitetään siitä, mitä ihmiselle on tapahtunut. Tiedän aivan vastaavan tapauksen, jossa itsemurhan tehnyt oli kylläkin puoliso. Työkkärin tyly näkökulma oli, että 'ei kuulu tähän asiaan' ja karenssia paukkui.

      Mutta ilmeisesti aloittaja on saanut sairauslomaa ja se saattaa muuttaa tilanteen. Jos sairauslomatodistus on, niin se työkkäriin. Sairausloman omavastuupäiviltä saa työttömyyskorvauksen, joten tuossa suhteessa ei tule taloudellisia menetyksiä, jos sairauslomaa on.

      Aloittajan kannattaa hakea sairauslomaa siihen asti, kunnes kykenee taas työelämään. Surun perusteella ei yleensä sairauslomaa saada, mutta koska kyseessä on itsemurha, niin olettaisin, että tuo on eri tilanne.

      Kieltäytymiskarenssi on kaksi kuukautta, ei kolme, niin kuin aloittaja luulee.

      Ja kannattaa suurimmankin surun keskellä yrittää muistaa, että tunnelin päässä on aina valo. Jaksamista aloittajalle.

    • Äiti taaaaaas.

      Toimeentulotukea en ainakaan tästä kunnasta saa. Se on selvä.
      Kyllä kaljan kittaajille sieltä irtoaa, mutta ei mulle.
      No sinne en ole asiakkaaksi menossa.

      Kun minulle tuli tämä työtarjous niin minähän en siis jaksanut ajatella asiaa silloin sen kummemmin. Piti vaan sanoa että en pysty nyt töihin. Parin päivän kuluttua sitten napshti päässä, että ei hemmetti, nýt tulee selvitys tästä varmaan. Kävin lääkärissä. Sain muutamalta päivältä takautuvasti sairasloman ja kolme viikkoa eteenpäin.
      Vein toki jo työkkäriin heti sen saikkupaperin ja kelassa käyn tänään että missä mennään.
      Tunnelin päässä on varmasti joskus valoa. Eilen skarppasin itseni pääsykokeisiin siis sairaanhoitajaksi.
      Oli vaikea päivä, mutta tein sen myös sen vuoksi että veljenikin olisi halunnut minun yrittävän kouluun.
      Aikuispuolelle. En usko että kovin hyvin meni, mutta kokeiltu on.
      Olen nyt lähes varma, että karenssia tulee. Kiitos mukavista ja osaottavista kommenteista. Palajan asiaan.

    • Äippä lopettaa tähän

      No niin. Ihan mielenkiinnosta kävin tsekkaamassa jo tänään mitä työvoimatoimisto on päättänyt asiassa ja näkyihän se lausunnoilla työkkärin sivuilla. EN saanut karenssia :)) Ja perusteluna oli se että linja-autovuorot ei kulje kyseisen paikkakunnan ja minun kuntani välillä siten, että voisin tehdä 3-vuorotyötä.
      HUH. Mutta nyt kun olen sairaspäivärahaa hakenut niin joudun sitä odottamaan siis päätöstä ja omavastuu aika on 10 päivää joten .....kun siitä sairaslomalapusta ei vissiin sitten mitään hyötyä ollut, mutta karenssia ei tullut.

      Iloista kesää kaikille ja kiitos viesteistä. Koetan jaksaa kesämielellä vaikka elämä kovin mustaa onkin vaikken karenssia saanutkaan. Se on kuitenkin positiivinen asia :)
      Kiitos kaikille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe