mikä ruoka sopisi hapokkaalle vatsalle?

vatsa vaivaa :/

Niin, mikä ruoka olis sopivaa? Varsinkin aamulla?

Minulla on usein vatsan kanssa ongelmia. Hapot nousee suuhun, on huono olo. Nopeasti en voi syödä, enkä heti syömisen jälkeen kovasti liikkua tai tulee huono olo. Parasta on syödä pieniä määriä useasti päivässä.
Luultavasti minulla on hieman löysä vatsaportti, joka päästää hapot virtaamaan takaisin ylös - siskollani on se lääkärissä todettu. Itse olen käynyt lääkärissä tämän takia kolme kertaa, jolloin on määrätty jotain vatsahappolääkettä ja sanottu että "tuu uudestaan jos vielä vaivaa"... huoh.

Mutta siis, voinko ruokavaliollani auttaa tilannetta? Varsinkin aamupala on tosi ongelmallinen, tuntuu ettei mikään sovi. Muutenkin olo on huonoin just aamuisin parin tunnin ajan heräämisestä. Mutta sillon on PAKKO syödä, koska myös nälkäsyydestä tulee huono olo, enkä pärjää fyysisesti rankassa työssäni ilman aamupalaa. Tavallisesti syön aamulla yhden tai kaksi paahtoleipää ja kupin kaakaota. Olisiko jotain parempaa vaihtoehtoa? Millaisia aineita pitäisi välttää?

Tykkään kahvista, mutten voi juoda sitä ennen kello kahtatoista (herään viideltä). Tykkään siideristä, mutta voin juoda vain yhen tai kaksi viikonloppuna. Tykkään monesta muustakin asiasta, mutta vatsa ei tykkään oikeen mistään :

6

429

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeilija

Kokeile jättää viljat pois. Ne aiheuttaa yleensä närästystä.

Ihan ekaksi huoneenlämpöistä vettä 5-10 dl ja 1/2 tunnin päästä aamupala.

aamupala:
      turkkilainen jogurtti (10% rasvaa)
      marjoja tai hedelmiä (kokeile kummat sopii)
      mantelijauhetta

Tuolla pärjää monta tuntia, kun verensokeri ei nouse ja näinollen insuliinia ei tuu.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Jollei hapanmaito sovi, niin sitten kaurapuuro rasvaista maitoa

Jollei mikää edellä oleva sovi, niin sitten pirtelö

googlella löytyy ohjetta viherpirtelöön, jolla jaksaa

• ent. mahavaivainen

Ota leivinpulveria teelusikallinen pieneen lasilliseen vettä ja juo se. Vaikka puoli tuntia ruoan jälkeen.
      Tämä ei ole mikään poppakonsti. Asiasta on tietoa netissä monella kielellä. Esim. saksaksi (Backpulver heilt Krebs=Leivinpulveri parantaa syövän), ruotsiksi, englanniksi. Katso itse. Josa et osaa noita kieliä, kopio teksti esim. Googlen käännössivulle vasemmalle puolelle, valitse oikealle puolelle suomi, niin saat käännöksen
      Amerikassa on muutamat lääkärit todenneet, että leivinpulveri paransi syöpiä, mutta siitä nostivat muut lääkärit tietysti kovan haloon, koska jokainen syöpäsairas tuottaa 55.000 dollaria, eli tai kuoli, sairaudellaan.
      Kysymys on ihmisen hapoista, jotka saa leivinpulverilla kohdalleen.
      Minä voin sillä paremmin, kokeile, jos itse haluat.

• mansikkahillo1

Tarkoitat varmaan ruokasoodaa eikä leivinjauhetta ?

• kokeilija

ruokasooda

sitä myydään 500 gramman purkissa parilla eurola ja sillä pesen pyykinpesukoneen ja etikalla

• toinenvatsavaivainen

Kuulostaa JUST mun oireilta, mitä on jatkunut nyt puolisen vuotta. Aamupahoinvointi vähentyi huomattavasti, kun kohotin sängynpäätyä - eli nukun yläasennossa. Ei tarvii kohottaa paljoa, joku 10cm muistaakseni on riittävä.
      Syön isommat ateriat ennen klo 18, sen jälkeen vaan jotain esim viilin tai jogurttia tai jotain tosi pientä. -> Ruoka ehtii sulaa eikä nouse yön aikana nieluun. Käsittääkseni pahoinvointi johtuu siitä aamuisin, ettei ruoka ole sulanut vatsassa. (?)

Aamulla juon raikasta vettä, sitten gluteenittoman puuron :) Tsemppiä!

• toinenvatsavaivainen

Ja kannattaa jättää semmoset kuivat ja esanssiset siiderit kyllä pois. Ite tykkäsin ennen mahdollisimman kuivista valkkareista, mutta enää en voi niitä juoda. Nykyään sitten juon pehmempiä oluita ja viinejä, ja ylipäätänsä semmosia ei-niin-hapokkaita juomia. Eikä missään nimessä kirkkaita viinoja :P

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      93
      2255
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      158
      1857
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      176
      1393
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      234
      855
    5. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      776
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      769
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      764
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      672
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      633
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      601
    Aihe