Nahka kennelit ( suositeltavan arvoisia)

nahkisgirl

Olen ottanut selvää eri kasvattajista kyllä, mutta haluisinkin teidän kokemuksia.
Mikä kenneli on oikeasti hyvä ja kiinostunut koiran oston jälkeenkin koirista. Mikä kenneli on panostanut koiran terveyteen ja eritoten hermorakenteeseen.

Olisi hyvä saada avointa keskustelua hyvistä kenneleistä positiivisessa hengessä :)

23

4175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nahkiainen

      Minä olen hankkinut omat nahkani ensimmäisistä kenneleistä, jotka alkoivat niitä suomessa kasvattaa. Ovat olleet terveitä ja hyvä luonteisia paimenia. Mitä ei aina voi näiden uudempien kasvattajien aikaansaannoksista sanoa. Varo kasvattajia, jotka myyvät ns. käyttöcollieita. Heiltä on unohtunut, että alkuperäinen käyttötarkoitus on paimentaa eikä suojella. Yleisillä sivuilla ei ole asiallista nimetä kasvattajia, mutta tutustu historiaan, sieltä löydät vielä tänäpäivänäkin kasvatustyötä tekeviä kasvattajia tai kasvattajia, joiden työ perustuu näihin alkuperäisiin koiriin.

      • 9+8

        Heh. rodun parissa tullut pyörittyä reilu 10 vuotta ja en tähänkään päivään mennessä ole törmännyt nahkakasvattajiin jotka myy ns. käyttöcollieita??


      • Nahkiainen
        9+8 kirjoitti:

        Heh. rodun parissa tullut pyörittyä reilu 10 vuotta ja en tähänkään päivään mennessä ole törmännyt nahkakasvattajiin jotka myy ns. käyttöcollieita??

        Mutta minä olen törmännyt koiriin, jotka on myyty näille ihmisille käyttöcolliena ja ne ovat olleet kaikkea muuta kuin alkuperäisen luonteen omaavia koiria


    • 26

      Tutullani on nahkis Koiruuksien kennelistä. Kyseinen kennel kasvattaa hyväluonteisia ja terveitä harrastus- ja näyttelykoiria.

    • nahkisgirl

      kyllä kennelien nimiä saa "mainostaa" positiivisessä mielessä? :)
      Nahkiainen kiinostaisi tietää mistä kennelistä sinun koirasi on. En tiedä näitä alkuperäisiä kasvattajia ollenkaan.

      • 9+8

        Omat positiiviset kokemukset näistä kenneleistä ja kasvattajat ystävällisiä, auttavat uutta koiranomistajaa ja voi sanoa varmasti että eivät todellakaan tee tätä rahasta: Clingstone's, Koiruuksien, Timonan, Allegory, Bell Pepper's, sekä näitä uusimpia kenneleitä Willowby ja Dane Amor.


    • Koiruuksien

      kennel on ykkös kennel!

    • e mpis

      Ylläolevista ottaisin nahkiksen vain KOIRUUKSIEN kennelistä. Parhaat luonteet, ulkonäkö ja TERVEYS!! Minä haluan terveen pennun ja KOIRUUKSIEN linjasta niitä saa!!

      • 9+8

        Millä perusteella parhaat luonteet, ulkonäkö ja terveys? Tunnetko kaikki nuiden muidenkin kennelien koirat? Minä tunnen aika hyvin.. ;)
        Tervettä, hyvä luonteista ja kaunista linjaa on myös muilla ylläolevilla kenneleillä. Samoja koiria siellä Koiruuksienkin linjassa on kuin muidenkin kasvattajien pentujen sukutauluissa..


    • Kerrohan

      mikä muu kennel on kasvattanut vain täysin terveitä koiria joilla on upeat luonteet ja joista on näyttöön että käyttöön? Kyseinen kennel jyrää ja kasvattaja on huippu tyyppi..

      • 9+8

        Jokainen voi sen katsoa ihan itse KoiraNetistä! :) Monella kasvattajalla on mennyt koiria perheisiin, joissa ei välttämättä harrasteta yhtään mitään mutta ne jotka on menneet harrastajille kans myös pärjäävät käytössä, että myös näytössä.


    • kansatietää

      Mitään kenneliä ei kehuta niin paljon, kuin Koiruuksien kenneliä. Eiköhän se kerro jostakin ;)

    • Nahkiainen

      Sk Collien toi suomeen kennel Sunsweet. Dalimattas ja Karelans kennelit mm. olivat niitä ensimmäisiä, jotka alkoivat myös kasvattamaan. Noista muutamasta tuontikoirasta luotiin suomeen "nahka" kanta ja noista on myös Koiruuksien kennelin koirat saaneet alkunsa. Mitä koirien ja kasvattajien erinomaisuuteen tulee, niin eiköhän jokaisella kasvattajalla ole niitä pentuja, joista ei koskaan julkisuudessa puhuta. Siksi mielestäni nimiä ei kannata mainostaa näillä sivuilla, vaan jokainen tehköön myyräntyönsä ja omat päätelmät.( Kennel Sunsweet ei enää kasvata collieita ja Karelans kennelin omistaja on valitettavasti poistunut tästä elämästä)

    • pehkonahka

      Jotkut vanhat kasvattajat ovat jo hukanneet linjansa ja uudet taitavat kasvattajat (niinkuin monitoimicollieita kasvattava Koiruuksien kennel) ovat jo menneet ohi.

      • 9+8

        Niitä ns. "monitoimicollieita" saa ihan joka kennelistä x)


      • nahkafanittaja
        9+8 kirjoitti:

        Niitä ns. "monitoimicollieita" saa ihan joka kennelistä x)

        Ehdottomasti Dalimattas


      • suski5
        nahkafanittaja kirjoitti:

        Ehdottomasti Dalimattas

        Dalimattas-kennelistä ostamallani lk colliella (nyk sk) todettiin alle 2 vuotiaana vakava, synnynnäinen ja perinnöllinen sairaus. Oletin, että "kuuluisa" kasvattaja/kennelliiton soppareilla ostettu koira/taitaa olla vuolasvirta-palkintoa ja ties muuta tunnustusta/-että kasvattajan kuuluisi jotenkin osallistua kuluihin tmv. Soitin Kennelliiton maksalausuntoja vastaanottavalle henkilölle ja Suomen collieyhdistykseen ja kummassakin neuvottiin neuvottelemaan kasvattajan kanssa, josko saisi uuden koiran tilalle! (Ja entä sitten, jos silläkin joku sairaus ja miten se auttaa niihin ensimmäisen koiran lääkärikuluihin se uusi koira, jota myös olisi elätettävä? Ehkä sen olisi voinut myydä, mutta ei olisi yhden koiran hinta riittänyt niihin kuluihin en varmaan olis raaskinut sitä myydä...) Kasvattajan itsensä kanssa kun olin puhelimessa, niin oli vastaus, että "hän on eläkeläinen, eikä hänellä ole varaa rueta mitään maksamaan " ja "joskus pitää ottaa järki käteen ja laittaa koira kuoppaan!" No en laittanut ja koira eli vielä monta vuotta. (Kaikki lääkärikulut sai ihan itse maksella...)


      • 1316
        suski5 kirjoitti:

        Dalimattas-kennelistä ostamallani lk colliella (nyk sk) todettiin alle 2 vuotiaana vakava, synnynnäinen ja perinnöllinen sairaus. Oletin, että "kuuluisa" kasvattaja/kennelliiton soppareilla ostettu koira/taitaa olla vuolasvirta-palkintoa ja ties muuta tunnustusta/-että kasvattajan kuuluisi jotenkin osallistua kuluihin tmv. Soitin Kennelliiton maksalausuntoja vastaanottavalle henkilölle ja Suomen collieyhdistykseen ja kummassakin neuvottiin neuvottelemaan kasvattajan kanssa, josko saisi uuden koiran tilalle! (Ja entä sitten, jos silläkin joku sairaus ja miten se auttaa niihin ensimmäisen koiran lääkärikuluihin se uusi koira, jota myös olisi elätettävä? Ehkä sen olisi voinut myydä, mutta ei olisi yhden koiran hinta riittänyt niihin kuluihin en varmaan olis raaskinut sitä myydä...) Kasvattajan itsensä kanssa kun olin puhelimessa, niin oli vastaus, että "hän on eläkeläinen, eikä hänellä ole varaa rueta mitään maksamaan " ja "joskus pitää ottaa järki käteen ja laittaa koira kuoppaan!" No en laittanut ja koira eli vielä monta vuotta. (Kaikki lääkärikulut sai ihan itse maksella...)

        Mistä lähtien koirat muuttuneet eläimistä käyttöesineiksi joilla normaalit takuut ja virhevastuut... naurettavaa


    • lallallaa

      Ei se ole kiinni mistään suvusta, linjasta tai välttämättä edes pentueesta. Se, onko koirasta harrastuskentille ja/tai näyttelyihin, on tässä(kin) rodussa niin paljon ihan yksilökysymys. Ja toki myös koulutus, koiran kasvuympäristö ja omistajan taidot vaikuttavat paljon siihen, millainen harrastuskoira pennusta tulee. Terveitä ja hyväluonteisia yksilöitä tässä rodussa on enemmistö, kyseessä kuitenkin hyvin perusterve rotu.

      Terveisin Koiruuksien nahkan omistaja.

    • Tellunen

      Ostin oman upean avoimen ja iloisen nahkani Dandinas-kennelistä.

    • Hölmöt

      Tää on taas tätä, hevosfoorumilta poistetaan viestit jotka mainostavat täälläkin eniten mainittua kenneliä ja haukkuvat muita. Ilmeisesti kaikki saman henkilön kirjoittamia. Kirjoittaja ei tajua, että tekee myös em. kennelin pitäjälle hallaa mollaamalla muita.
      Jalostustietojärjestelmä kyllä kertoo millaisia collieita kennelit kasvattavat ja millaiset ovat terveystutkimusten tulokset.
      Itselläni on 3 nahkaa ja kaikki terveitä.

    • clingstones

      En usko että nahkoissa on mitään parempia käyttökasvattajia. Suurin osa koti/näyttelykoirista olisi yhtä ''monitoimicollieita'' luonteensa puolesta mutta ne eivät vain satu olemaan välttämättä kodeissa joissa tavoitteellisesti harrastetaan. Kannattaisi vaan tutustua pentueen vanhempiin, eikä etsiä parasta kenneliä

    • Koiruuksienkennel

      Minkä hintaisia pentuja koiruuksien kenneli myy?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1459
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1358
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      41
      1283
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1228
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe