harjoittelumylly harjoittelupaikkojen välitys opiskelijoille

alamäki jatkuu

Uutena seikkana merenkulun opiskelijoille tuli tällainen:

Suomen Varustamoiden Ry on viisaudessaan tehnyt harjoittelupaikkoja koskevan välitysmyllyn. Enää opiskeljia ei saa pitää yhteyttä varustamoon ja kysellä harjoittelu paikkaa, vaan kaikki paikat menevät myllyn ja harjoitteluvastaavan ( opettajan kautta ) . Opiskeljialla ei ole sanavaltaa lainkaan kyseiseen harjoittelu paikkaan, ainoastaan kieli voi vaikuttaa sijoitettavaan laivaan, eli ahvenanmaalaiset pääsevät omiin laivoihinsa, mikä on sinäänsä ihan hyvä juttu.

No mitä hyötyä tästä sitten on?

- No varmasti varustamoiden häirintä pienenee ja miehittäjille ei tule niin montaa soittoa liittyen harjoittelupaikkoja koskeviin asioihin.

- Suomen varustamot Ry voi osoittaa ilmaista työvoimaa sellaiselle alukselle/varustamoon joka sitä tarvitsee

No haittoja?

- Opiskelijalta tapetaan jo alkumetreillä omatoimisuus ja yhteyden pito varustamoihin.

- Opiskelija ei voi vaikuttaa laivaan tai varustamoon. Noh kuvitellaanpa että asut Raumalla ja sinut laitetaan Kotkaan hinaajalle harjoittelemaan. Tai se että olet ollut harjoittelussa laivalla jossa on erittäin tulehtunut ilmapiiri ja olet saanut huonoja kokemuksia, ja joudut uudestaan sinne.

Opiskelu pohjautuu hyvin pitkälle vapaaehtoisuuteen ja tällaisella mielivaltaisella määräämisellä, ei saavuteta kun vähemmän motivoituneita opiskelijoita. Entä sitten jos opiskelija kieltäytyy harjoittelu paikasta kun on edellisen kerran saanut turpaansa samlla laivalla jonne nyt olisi tarkoitus mennä ( tätä tapahtuu, mutta onneksi harvoin ). Ja koulu ja suomen varustamo Ry on pakottamassa sinua takaisin samalle laivalle. Tai entäpä kesäajat jolloin harjoittelupaikkoja ollaan yleensä sovittu, että saataisiin riittävästi päiviä joihinkin tarvittaviin kirjoihin?

Nyt merenkulunopiskelijat tarkkuutta ettei taas kusta linssiin!

19

3630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • San Benito

      Aivan sama. Nykyajan koulut suoltaa sellaisia pulpettijungmanneja,
      joista ei ole mitään hyötyä. Äkkiä vaan pitäisi päästä tutkaa näpräilemään,
      ja sitäkin varovasti, ettei tule hiki, tai kädet likaannu...

      • Lee gloves

        Kuulepas nyt, San Benito. Varustamo kustantaa hanskat, joten raajat ei ryvety!


      • Vkmopiskelija

        Kyllä niitäkin vielä löytyy jotka einiin siitä käsien likaantumisesta välitä.


    • sjungman

      pulpettijungmanneja tai ei onhan suomalaisia merimiehiä saatava tai siirrettävä suosiolla koko paska filppareille niinkun on jo käymässä.

    • pulpettijungmanni

      San Benito, sinä työnteon sankari ja rankan koulun käynyt hikinen rasvakäpälä. Toivottavasti olet käynyt alan koulutuksen tai muuten kommentisi oli harvinaisen huono.

    • Kapitan Argo

      Eihän nämä nykyajan räkänokka skönemannit osaa edes ammatti slangia.Pieleen meni koko koulu uudistus.

      • Räkänokka skönemanni

        Itse kävin koulun noin 15 vuotta sitten. Nyt seilaan ulkona siiffinä ja saan työtarjouksia useista varustamoista. Valitettavasti en osaa suomalaista ammatti slangia.

        Nuorille opiskelijoille tiedoksi, käykää koulu loppuun niin tyonsaanti on 100% varmaa, etenkin jos opiskelette ylikonemestariksi. Näita vanhoja alkoholisteja harmittaa kun eivät pärjää uusissa laivoissa, joissa taytyy ymmartää myös sähkotekniikkaa seka automaatiota. Nämä "merikarhut" voi seilata ainoastaan kotimaisissa koska kielitaito rajoittuu Kotkan murteeseen.


      • Räkänokka

        Ammattislangista viis, kapitaani on hyvä ja opettelee äidinkieltä ensin.

        - Ammattislangi on yhdyssana
        - Koulu-uudistus on yhdyssana väliviivalla
        - Pisteen jälkeen lyödään väli (se on se isoin namiska näppäimistössäsi)


    • Kokemus jyrää

      Missä laivassa Chiefin pitää tehdä sähköhommia? Siinä olet oikeassa, että opiskelkaa ja hankkikaa ylikirja, niin jobeja riittää. Ei Suomalaisissakaan laivoissa pelkällä Kotkan murteella pärjää, ainakin manuaalit pakkaavat olemaan ulkomaankielisiä, yleensä Englannin. Nykyään jos laiva menee vaikkapa Turun korjaustelakalle, niin siellä pitäisi jo osata Venäjää.
      itse pärjään vielä nuoremmille, 66vuoden iästä huolimatta, seilaan edelleen 1.mestarina Suomalaisessa laivassa.
      Pitäisi siiffin tietää, että ei konehommat ole pelkästään nappuloiden painelua, vaan edelleen paskamaisimmat krassaukset ovat jäljellä automaatiosta huolimatta, vai oletko jo vieraantunut todellisuudesta istuessasi konetoimistossa plaraamassa laskuja.

      • Käämi

        Monissakin laivoissa!
        Missään pientonnareissa ja "pienlaivoissa" ei ole erikseen sähkömiestä. Myös useissa RO-RO laivoissa sähkäri ja repari on vaihtokavereita joten puoletvuodesta menee ilman sähkömiestä.
        Jonkun ne aikareleet ja lämpövastukset ym. on vaan vaihdettava, siiffi siihen sitte yleensä joutuu.


      • eihän chiefi
        Käämi kirjoitti:

        Monissakin laivoissa!
        Missään pientonnareissa ja "pienlaivoissa" ei ole erikseen sähkömiestä. Myös useissa RO-RO laivoissa sähkäri ja repari on vaihtokavereita joten puoletvuodesta menee ilman sähkömiestä.
        Jonkun ne aikareleet ja lämpövastukset ym. on vaan vaihdettava, siiffi siihen sitte yleensä joutuu.

        Tiedetään, että joissain pientonnareissa sähkö ja repari vuorottelevat, mutta että Chiefi tekisi niitä hommia. Minun kokemuksen mukaan 1.mestari teki sähköhommat sähkön ollessa lomalla.


      • Käämi
        eihän chiefi kirjoitti:

        Tiedetään, että joissain pientonnareissa sähkö ja repari vuorottelevat, mutta että Chiefi tekisi niitä hommia. Minun kokemuksen mukaan 1.mestari teki sähköhommat sähkön ollessa lomalla.

        Yleensä pientonnareissa ei ole sähkömiestä ollenkaan (eikä repariakaan)!
        No toki voi ykkösmestari tehdä sähkö hommia jos ei ole sähkömiestä. Yleensä se joka paremmin osaa tai sitten koneessa pähkäillään yhteistyössä. Kokemukseni mukaan kuitenkin viimekädessä siiffi (ainakin päättää mitä tehdään) jos on vähän epävarmuutta asioista.
        Monissa pientonnareissa ei ole koneessa kuin siiffi ja toisinaan voi olla joku oileri tai mestarinpraktiikkaa hakeva motori kaverina ja ajelevat kuitenkin jatkuvasti Suomesta esim. Biskajalle asti, joten ei ole paljon vaihtoehtoja kuka niitä sähköhommia tarvittaessa tekee.
        Minä olen nähnyt vain RO-RO laivoissa että repari ja sähkömies vuorottelevat keskenään.


    • Hyvä juttu!

      Hyvä juttu. Ei pääse nöösit aikamiesten tielle sähläämään. Ammattilaiset omassa kastissaan ja untuvikot omassaan.

    • money talks

      Melkosta bisnestä taas.. moni varustamo myöntäny suorasti ettei kesätöihin oteta ketään ku harjottelumyllystä saa ilmasta työvoimaa kesäks.. Mutta eikö tämä ole juuri sitä piilotuella työmarkkinatilanteen tahallista vääristämistä ja nuorisotyöttömyyden edesauttamista?

      Tarvittais taas sellasta kunnon taistolaishenkeä, ei näillä nykyajan liitoilla ole kiinnostusta. Ihmekkös tuo, kun merimieheltä velotetaan jäsenmaksut kuulu liittoon tai ei.

    • pettynyt

      Voisin yhtyä täysin mielipiteeseen joka on myllyä vastaan. Itse olen merenkulun opiskelija ja olin tuossa joku aika sitten kansiharjoittelijana. Olisin saanut jatkaa kyseisellä aluksella palkallisessa harjoittelussa loma-ajoilla, mutta myllyn takia en voinut. Sinne menivät siis hyvät mahdollisuudet saada harjoitusta ja meripäivä.

      • Henry Nielsen

        Loistavaa, ihan oikein sulle!!!


    • aina palkkaa vaan

      Opiskelen ensimmäistä vuotta ja oma policy on selvä.
      En mene pikkupurkkeihin ja harjoittelusta maksetaan aina korvaus laivallaolosta 4000 e/kk.

      • Osaamisesta maksetaa

        Ihan mielenkiintoinen näkemys. En tiedä opiskeletko ylikonemestari linjaa vai alempi-asteisessa vahtikonemestarilinjalla. Itse olen jälkimmäistä tässä ensimmäistä vuotta suorittamassa ja totta puhuakseni en mielestäni tiedä ja osaa läheskään niin paljon vielä noista konehommista, jotta osaisin tehdä työkseni niitä.

        Eli täysin pulpettijungmanni olen, mutta toivottavasti jokupäivä vielä pätevä ammattilainen.


    • pläypöi

      Nyt sit comon!! Hommahan on niin että saat itse hommata harjoittelupaikan ja jos itse sen hommaat voit saada sen palkallisena,(Jos sinulta siis ensimmäinen pätevyys löytyy). Itselläni sama homma oli että koulu ilmotti että mylly hommaa sulle palkattoman harjottelupaikan laivalta joka luultavasti myydään, mutta saatpahan meripäiviä.Silloin jo olin saanut jalan muutaman varustamon ovenväliin ja sain alustavasti sovittua kahdessa eri paikassa Puolimatruusin jobin. ilmotin koululle että homman nimi on nyt tämä että mylly saa jakaa noita jämäpaikkoja vaikka kotkaan, mulla on jo paikka. Sen jälkeen myllyyn piti soittaa henkilökohtaisesti että en ota paikkaa vastaan. Niillä ei ole valtuuksia pakottaa ketään mihinkään. sen jälkeen sain 4kk palkallista työtä kun muut sai myllyn kautta hommatuilla paikoilla just ja just päivät täyteen jos sai.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe