Olen tässä pennun kanssa aloitellut koiraharrastusta ja ikäväkseni olen huomannut että näissä harrastuspiireissä on harvoin kannustava ja positiivinen ilmapiiri. Miksi?
Tällä hetkellä olen kahden vaiheilla haluanko jatkaa harrastusta, koska en oikein jaksaisi kuunnella sitä selän takana puhumista ja arvostelua tms. mitä harrastaessani olen kohdannut.
Aluksi ajattelin, että onpas mukavaa harrastaa koiran kanssa yhdessä ja tavata myös muita mukavia koiraharrastajia. En tiedä vaikuttaako minun tapauksessani osittain se, että minulla on sekarotuinen koira, mutta harvoin tuntuu tulevan mitään positiivista palautetta onnistumisista yms. Tietenkin poikkeuksiakin löytyy.
En myöskään ymmärrä tätä "minun tapani on ainoa oikea"-mentaliteettia, en edes kouluttajalta. Koirat ovat yksilöitä eikä kaikille käy sama koulutustapa. Itselläni herkkä, pehmeä koira ja hirvittää kuunnella juttuja siitä miten koira laitetaan "ruotuun". Melkein kuulostaa siltä kuin näillä jutuilla jopa kehuskeltaisiin. "Hemmetti, kun koira ei totellut niin heitin sitä pari kertaa hihnalla niin johan alkoi tottelemaan!".
Ja sitten se oman koiran haukkuminen, ja jos ei ole täydellinen harjoituksissa niin uhataan laittaa rukkasiksi koko koira. En voi ymmärtää. Miksi se harrastaminen pitää ottaa niin hemmetin vakavasti? Itselle tärkeintä koiran kanssa yhdessä asioista nauttiminen ja harrastuksenkin valitsen sen mukaan mikä koiralle tuntuu ominaiselta. Tietenkin kaikilla huonoja päiviä, mutta jos samat ihmiset joka kerta yhtä yrmynä niin alkaa jo ahdistaa.

Ehkä löydät koneen avulla harrastuskavereita ;)
Minulla ja koirallani on näyttelyiden lisäksi myös muita harrastuksia, koiratanssi, agility, toko.. Joka lajissa löytyy happamia naamoja ja iloisia veikkoja! :)
Meillä on ihan samanlaista kentällä,ja koirani on puhdasrotuinen.
Pelkäävätkö nämä ns. kaiken osaavat/tietävät että joku saakin koiransa paremmin toimimaan,kuin he omansa.
Aikoinaan ei ollut tälläistä "p....n" jauhamista selän takana,vaan autettiin/neuvottiin rehellisesti oman taidon/tietämyksen mukaan.
Itse olin kiinnostunut pk./ipo./rauniokoira harrastuksesta mutta tutusttuani näihin "guruihin" totesin ettei tämä ole meidän "yhteisömme".
Omistamistani koirista (6 rwu) kaksi olisi pärjännyt kaikissa lajeissa, yksi olisi erinomainen rauniokoira ja tämä nuorin pk./ipo. ja kaikki ovat olleet kunnollisia karjakoiria.
Mutta kun ne ovat "väärin kasvatettuja"... tai jotain.
Ja jos se jäisikin siihen että ne koulutustavat haukuttaisiin lyttyyn, monesti vaan kuulostaa siltä että haukutaan se kouluttaja siinä samalla.
Rottrottwailer....ei se on muuttumut 30 vuodessakaan. =)
Ja jokainen kouluttaa omaa koiraansa, ellei erikseen pyyrdetä. Mennä nyt läpsimään, päivänselvää mikä metakka siitä alkaa.