Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

sähköhoito

sähköllä hiljaseks

Onko kukaan ollut sähköhoidossa? Minulle ehdotettiin kun mielialalääkkeet eivät ole tehonneet. Kauhistuttaa koko ajatus katsoinhan aikoinaan Yksi lensi yli kenpesä elokuvan.

142

13759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bhuygvcftr

      Kesällä olin varma, että haluan sähköhoitoa, jotta pääni saataisiin selväksi. Onneksi olin pari viikkoa sitten suljetulla osastolla hoidossa ja siellä tapasin nuoren naisen joka oli saanut sähköhoitoa masennukseensa.

      Muisti oli mennyt.. nyt hänellä tehdään muistitutkimuksia.

      Onneksi tapasin hänet ihan livenä, muutoin olisin itsekin suostunut sähköön. Nyt kiltisti syön Seroquel lääkkeeni.

    • hofofofofjofjofhjohf

      Sähköhoidolla saadaan hyviä tuloksia. Pidempiaikainen muistinmenetys on harvinaista. Hoitopäivältä voi jäädä joskus jotain muistista pimentoon.

      Ottaisin itse masennukseeni ennemmin sähköhoitoa kuin söisin pitkäaikaisesti masennuslääkkeitä. Lääkkeetkin taitavat aivoihin jälkensä jättää.

      Jos sähköhoitoa on ehdotettu niin siihen on kyllä varmasti hyvät perusteet.

      Ja on hiukan erilainen toimenpide kuis -70 luvun Hollywood rainassa.

      Sähköhoito tehdään nukutuksessa.

      • ........

        Kerrottakoon, että nukutus on lyhyt kevytanestesia, jollaista käytetään mm. hammashoidossa. Sähköhoidossa se kestää vain hetkosen, koska toimenpide ei vie kuin hetken. Eli vaikeata heräämisvaihetta ei tule, kuten esim. leikkausten vaatimissa nukutuksissa.


    • tiiiitiii

      Mulle anettu kaks hoitokertaa sähköhoitoa psykoosi tasoseen masennukseen, mutta ei merkittävää hyötyä ollu.

      • ..............

        Siis kaksi kertaa? Niitähän otetaan yleensä kuureina ainakin sairaalahoidossa.


    • säh kö

      Olen ollut sähköhoitojaksossa 3 vuotta sitten. Ensin 10 kerran tiivis jakso, jonka jälkeen ylläpitohoitoa (yhteensä myös noin 10 kertaa). Tosiaan se annetaan nukutuksessa, eikä kannata mielikuviaan perustaa vanhaan leffaan (hyvä elokuva tosin).

      Kannattaa harkita asiaa kunnolla ja punnita plussat ja miinukset. Kysellä arveluttavista asioista lääkäriltä ja ottaa selvää. En osaa sinulle antaa neuvoa, mutta tosiaan ei ainakaan kannata suoriltaan tyrmätä asiaa jos lääkäri sitä suosittelee.

      Itselläni on vähän ristiriitainen suhde asiaan. Pelkään, että se on voinut viedä muistiani laajemminkin, pidemmältä aikaväliltä. Hoitojakson jälkeen olen lukenut, että se voi aiheuttaa peruuttamattomia muutoksia, tietynlaisen aivovamman. Tosin kyllähän masennuslääkkeetkin muuttavat aivoja. ja masennus itsessään myös. Mutta tosiaan en voi sanoa asiaa varmaksi, koska minulla on pari muutakin asiaa voinut muistiini ja aivoihini vaikuttaa. Nimittäin vakavan... tapaturman yhteydessä sattunut aivojen hapenpuute. Näin lääkäri jossain arvioi. Lisäksi pahoinpitelystä tullut aivotärähdys, mahdollisesti? En tiedä. Muistiani ei ole tutkittu, toivoisin kyllä että tutkittaisiin, mutta olen aika ulkona "systeemistä" nyt kun olen eläkkeellä, tuntuu ettei ketään enää kiinnosta, mitään ei enää tutkita. En saa aikaa edes psykiatrille.

    • 15+20

      Jos vaarana on että muuten ottaisit itseltäsi hengen, niin sähköhoito on tällöin paikallaan. Oletettavasti ja luultavasti masennuksellesi on olemassa joitakin tai useita syitä(elämäntapahtumia), jotka täytyisi selvittää ja käydä läpi vaikka kipeää tekisikin. Ei ne mahdolliset tosiasiat muutu lääkkeillä saati sähköiskuilla. En tarkoita välttämättä täydellistä avautumista toiselle ihmiselle, vaan myös itsenäistä asioiden prosessointia.

      Elämänsisältöä kannattaa kehittää ja pyrkiä välttämään kaikkea mikä on elämänlaatua heikentävää tai tuhoavaa. Elämänkatsomuksen ja maailmankuvan tarkastelu voi auttaa, asiat voivat todella olla erilaisia eri näkökulmista katsottuna.

      Täytyy sanoa että sähköhoito vierestä katsottuna on melko brutaalia, vaikka lihasrelaxanttia ja nukutusta käytetäänkin. Jos et ole itsemurhavaarassa tai aiheuta kohtuutonta haittaa itsellesi/ympäristöllesi, niin harkitsisin jättämistä väliin. Kyllä psykiatriassa oiotaan joskus mutkia, vaikkei kenenkään otsalohkoja enää leikellä tms. epäinhimillistä tehdä, Luojan kiitos.

      • Hyvä 15 20: kirjoitat asiaa, perimmäisistä syistä eli juurikin esim. ratkaisevista elämäntapahtumista jne. jotka pitävät ja aiheuttavat syvää masennusta.
        Olen juuri läpikäynyt 12 kerran sarjan sähkö"hoitoja" paikallisessa keskussairaalassa, ensimmäiset 6 kertaa toispuoleisesti ja vähemmillä "tehoilla", loput 6 kertaa sitten molemminpuolisesti. Muuta en ole toistaiseksi huomannut, kuin orastavan kömpelyyden puheessa ja liikkumisessa, muistikatkot, hämmennyksen, herkemmin tulevan itkun ja yleisen v********n.
        Jatkot psykologin terapioissa, Anksilonin, Azonan, Tenoxin, Rivatrilin, Peratsinin jne. voimin. Kuolemantoive on se suurin asia tällä hetkellä, olen väsynyt kaikkeen, koko elämään. Viitisentoista vuotta tätä "ihanuutta" on jo takana, diagnosoituna.
        En voi millään puolustella ns. sähköhoitoja. Se on hyvin brutaali tapa yrittää "hoitaa" vakavaa masennusta. Ei sovi enää nykyaikaan. Tämän halusin sanoa. Voimia ja aurinkoa kaikille masentuneille!


      • Voielämää

        Kun sen vitutuksen saisi purattua päästä niin elämä olisi paljon nautinnollisempaa...


    • Liikaa riskiä

      Kerroitte että annetaan nukutuksessa? Minulle lääkäri sanoi että annetaan kyllä sairaalassa ja sen jälkeen TUNNIN ajan tarkkaillaan ja sitten pääsee kotiin!!! Eli ei nukuteta!! Minulla on jo nyt ongelmia muistin kanssa ja epäilen pitkäaikaista Ketipinoor ym.lääkitystä, en enää ottaisi riskiä enenpää kun ottaa huomioon että äitini on dementoitunut ja sairastaa Alzheimerin tautia.

      • väärinymmärrys..

        Nukutetaanpas. Ei nukutus kestä sen kauempaa kuin anestesia on päällä, ja sähköhoidossa se ei todellakaan ole päällä kuin sen hetken, eli käväiset unessa.

        Meinasitko oikein pitkät, makoisat yöunet saada mokoman sähköiskun takia?


      • kiinnostaa
        väärinymmärrys.. kirjoitti:

        Nukutetaanpas. Ei nukutus kestä sen kauempaa kuin anestesia on päällä, ja sähköhoidossa se ei todellakaan ole päällä kuin sen hetken, eli käväiset unessa.

        Meinasitko oikein pitkät, makoisat yöunet saada mokoman sähköiskun takia?

        Mikäs on sellaisen nukutusaineen nimi joka ei vaikuta kuin hetken ja josta ei tule pahoinvointia herätessä?


      • kokenut...
        kiinnostaa kirjoitti:

        Mikäs on sellaisen nukutusaineen nimi joka ei vaikuta kuin hetken ja josta ei tule pahoinvointia herätessä?

        En tiedä. Mutta niin se vain on. Yleisanestesiaa käytetään leikkauksissa ja pidemmissä jutuissa (esim. jos pannaan kerralla koko suuvärkki kuntoon), ja siitä herääminen on vaikeampaa. Kevytanestesiaa käytetään yleensä hammashoidossa ja tässä sähköhoidossa. Se ei ole niin syvä tajuttomuus kuin varsinainen nukutus, en tiedä, onko nukutus edes oikea termi. Siitä herääminen ei kestä kuin viitisen minuttia.


    • säh kö

      ^ Hoito annetaan kevyessä anestesiassa ja saman päivän aikana pääsee kyllä pois. Sen jälkeen, kun potilas on herännyt nukutuksesta, tätä tarkkaillaan parin tunnin ajan, jonka jälkeen hän voi poistua saattajan seurassa.

    • .....

      Lehdessä oli taannoin juttua masennuksen hoidosta magneettistimulaatiolla: http://tinyurl.com/3kekfzj
      Käsittääkseni tuo on vasta kokeilussa, eikä siten virallinen hoitomuoto. Aiheesta löytyy googlesta hakusanoilla: magneettistimulaatio masennus

    • hyvä juttu.

      Kyllä meillä sähköhoito on ollut pelastus. Homma toimii näin,mennään sairaalaan,asiakas nukutetaan ja kiinnitetään anturit päähän. Sähköä ja sitten heräämöön. Heräämöstä istumaan hetkeksi ja hörppimään kahvia.Jos on hakija niin operaation jälkeen pääsee kotiin tunnissa. Ensimmäinen kerta oli pahin. Jokapaikkaan sattui,etenkin niska ja kaula olivat jumissa,päätä särki. Meni nukkumalla ohi.
      Nyt kuudes kerta tulossa ja oma elämä on alkanut maistua elämältä. Jaksan hymyillä,tehdä asioita ja ehkä jopa nautin elämästä.Aloitekyky on parantunut huomattavasti! Edistystä alkoi näkyä viidennen kerran jälkeen. Kerkesin jo miettiä ettei siitä ole mitään apua.Mutta nyt on muuttunut ääni kellossa. .

    • säh kö

      Ai niin, unohdin mainita tuosta lihasjännityksestä eli minulla oli sama juttu, niska oli todella kipeä hoidon jälkeen. Sanoin siitä anestesiologille seuraavalla kerralla ja hän antoi nukutuslääkkeen yhteydessä sitten myös lihasrelaksanttia.

      • kokenut..

        Juu. sama juttu oli ensin mulla, se kipeytyminen tulee sähkön aiheuttamasta "lihaskouristuksesta", jos tulee. Sain myös relaksanttia (kai diapamia), kun tästä kerroin, eikä kipeytymistä tullut.


    • Minä

      Sain sähköhoitoa, mutta kuuri lopetettiin kesken kun muisti hävisi noin edeltävän yhden vuoden ajalta. Meni sen ajan kalliit terapiatkin hukkaan kun en niistä mitään enää muistanut. Mielestäni muisti huonontui tuon seurauksena muutenkin, että en suosittele... Masennus ei edes parantunut, parani bipolaarilääkkeillä vasta paljon myöhemmin kun sain oikean diagnoosin.

      • Höhlä

        Todellisuus on usein tuo. Asiar voivat näyttää hyvältä, mutta todellisuudessa et enää välttämättä tajua mitä menetät.


      • Anonyymi

        Ystävälläni meni myös muisti, mutta palasi kyllä kuukausien kuluessa takaisin. Ja auttoi todellakin masennukseen ja ahdistukseen, mutta viiveellä. Nyt on elämänlaatu erittäin hyvä verrattuna kymmenen vuoden ahdistukseen. En ymmärrä, miksi tätä hoitoa ei tarjottu aiemmin. Oli melkoinen kärsimys se kymmenen vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ystävälläni meni myös muisti, mutta palasi kyllä kuukausien kuluessa takaisin. Ja auttoi todellakin masennukseen ja ahdistukseen, mutta viiveellä. Nyt on elämänlaatu erittäin hyvä verrattuna kymmenen vuoden ahdistukseen. En ymmärrä, miksi tätä hoitoa ei tarjottu aiemmin. Oli melkoinen kärsimys se kymmenen vuotta.

        Siis sähköhoito.


    • -DANGER-

      Electric Shock Risk!

      "ECT (electroconvulsive therapy) involves the application of two electrodes to the head to pass electricity through the brain with the goal of causing an intense seizure or convulsion. The process always damages the brain, resulting each time in a temporary coma and often a flatlining of the brain waves, which is a sign of impending brain death. After one, two or three ECTs, the trauma causes typical symptoms of severe head trauma or injury including headache, nausea, memory loss, disorientation, confusion, impaired judgment, loss of personality, and emotional instability. These harmful effects worsen and some become permanent as routine treatment progresses."

      Lähde: www.ectresources.org

    • SÄHKÖÖ

      Sormet sinäpistokkeeseen -------> SHOKKI on varmasti sähköinen.

      • Minulla kokemusta -

        Itse olin vakavasti masentunut 2011 - 2012, söin tuona aikana varmaan liki 10 eri masennuslääkettä, pahimmillaan 3:a samaan aikaan, niistä oli tuloksena jopa itsetuhoisat ajatukset, kaikenlaisia sivuvaikutuksia, pään soimista, hikoilua, seksuaalinen haluttomuus jne. Alusta alkaen minulle ehdotettiin sähköhoitoa mutta olin lukenut niin paljon mahdollisista vaikutuksista, lähinnä muistinmenetys mietitytti enkä uskaltanut siihen lähteä. Lopulta lokakuussa 2012 suostuin ja minulle annettiin 10x toispuoleista sähköhoitoa. Ns. humpsahdusnukutuksella eli lyhytkestoinen nukutus. Ekojen kertojen jälkeen hieman sekavuutta ym. mutta jossain vaiheessa alkoi tuntua olo paremmalta ja joulukuun alussa 2012 olin kuin toinen mies, elämä ja energia palasi, aivan kuin kytkintä on-asentoon käännetty. Kävin 2013 terapiassa koko vuoden ja käsittelimme psykologin kanssa elämäni laspsesta alkaen - en huomannut mitään muistamisongelmia. Itse hoitojen jälkeen voi todeta että ensimmäisestä tunnista ei muistanut mitään mutta sitten kaikki pelasi ok, en tietääkseni unohtanut mitään tunnareita, muistissa olivat numerot ja asiat kuten ennenkin. Toispuoleinen sähköhoito kuulemma turvallisempaa. Minulla auttoi. Nyt olen ollut vuoden täysin terveenä ilman lääkitystä. Minusta lääkkeet pidempään nautittuna voi olla paljon vaarallisempia niin aivoille kuin sisäelimillekin, onneksi taisin selvitä siltä osin ilman pysyviä vaurioita.


      • varokaaaa
        Minulla kokemusta - kirjoitti:

        Itse olin vakavasti masentunut 2011 - 2012, söin tuona aikana varmaan liki 10 eri masennuslääkettä, pahimmillaan 3:a samaan aikaan, niistä oli tuloksena jopa itsetuhoisat ajatukset, kaikenlaisia sivuvaikutuksia, pään soimista, hikoilua, seksuaalinen haluttomuus jne. Alusta alkaen minulle ehdotettiin sähköhoitoa mutta olin lukenut niin paljon mahdollisista vaikutuksista, lähinnä muistinmenetys mietitytti enkä uskaltanut siihen lähteä. Lopulta lokakuussa 2012 suostuin ja minulle annettiin 10x toispuoleista sähköhoitoa. Ns. humpsahdusnukutuksella eli lyhytkestoinen nukutus. Ekojen kertojen jälkeen hieman sekavuutta ym. mutta jossain vaiheessa alkoi tuntua olo paremmalta ja joulukuun alussa 2012 olin kuin toinen mies, elämä ja energia palasi, aivan kuin kytkintä on-asentoon käännetty. Kävin 2013 terapiassa koko vuoden ja käsittelimme psykologin kanssa elämäni laspsesta alkaen - en huomannut mitään muistamisongelmia. Itse hoitojen jälkeen voi todeta että ensimmäisestä tunnista ei muistanut mitään mutta sitten kaikki pelasi ok, en tietääkseni unohtanut mitään tunnareita, muistissa olivat numerot ja asiat kuten ennenkin. Toispuoleinen sähköhoito kuulemma turvallisempaa. Minulla auttoi. Nyt olen ollut vuoden täysin terveenä ilman lääkitystä. Minusta lääkkeet pidempään nautittuna voi olla paljon vaarallisempia niin aivoille kuin sisäelimillekin, onneksi taisin selvitä siltä osin ilman pysyviä vaurioita.

        Tiesithän, että sähköshokin ("sähköhoidon") vaikutus perustuu nimen omaan aivovaurioin aiheuttamiseen.


      • kokenut..
        varokaaaa kirjoitti:

        Tiesithän, että sähköshokin ("sähköhoidon") vaikutus perustuu nimen omaan aivovaurioin aiheuttamiseen.

        Aivovaurio on minulle erittäin tervetullut.


    • Tal. hyöty?
      • Minulla kokemusta

        No, kuten kaikki muutkin hoidot ja lääkkeet - toisille ne auttaa ja ei tule ongelmia ja toisille taas tulee. Minua auttoi ja todistettavasti en kärsi minkäänasteisista muistihäiriöistä tai saanut aivovammaa, voisi todeta päinvastoin.

        Mutta kuka tietää mitä aiheuttavat eri masennuslääkkeet pidemmällä aikavälillä, sadat tuhannet suomalaiset niitä popsivat vuosittain. Eipä tiedä kukaan ja riskit on aikamoiset - tuskin on niidenkään osalta aivovauriot tai pysyvät muut vauriot elimistössä poissuljettuja. Puhukaa te joilla oikeasti omakohtaista kokemusta eikä jotain netistä kopsattua /kuultua, toisen käden tietoa.


      • 10+5
        Minulla kokemusta kirjoitti:

        No, kuten kaikki muutkin hoidot ja lääkkeet - toisille ne auttaa ja ei tule ongelmia ja toisille taas tulee. Minua auttoi ja todistettavasti en kärsi minkäänasteisista muistihäiriöistä tai saanut aivovammaa, voisi todeta päinvastoin.

        Mutta kuka tietää mitä aiheuttavat eri masennuslääkkeet pidemmällä aikavälillä, sadat tuhannet suomalaiset niitä popsivat vuosittain. Eipä tiedä kukaan ja riskit on aikamoiset - tuskin on niidenkään osalta aivovauriot tai pysyvät muut vauriot elimistössä poissuljettuja. Puhukaa te joilla oikeasti omakohtaista kokemusta eikä jotain netistä kopsattua /kuultua, toisen käden tietoa.

        Sähköshokki "toimii" ainoastaan, jos se antaa aivovamman. Koko vaikutus perustuu siihen. Jos koet saaneesi siitä "hyötyä" on se joko placebon tai aivovamman tai molempien yhdistelmän myötä.

        "Masennuslääkkeet" aiheuttavat pysyviä aivovaurioita niin ikään. Niiden vaikutus perustuu normaalien aivotoimintojen lamaamiseen ja vahingoittamiseen.


      • Minullakin auttoi
        10+5 kirjoitti:

        Sähköshokki "toimii" ainoastaan, jos se antaa aivovamman. Koko vaikutus perustuu siihen. Jos koet saaneesi siitä "hyötyä" on se joko placebon tai aivovamman tai molempien yhdistelmän myötä.

        "Masennuslääkkeet" aiheuttavat pysyviä aivovaurioita niin ikään. Niiden vaikutus perustuu normaalien aivotoimintojen lamaamiseen ja vahingoittamiseen.

        Jaan "Minulla kokemusta" mielipiteen, minullakin auttoi. Ja 10 5:lle voi kertoa mihin perustaa näkemyksensä että ECT aiheuttaa aivovamman?

        Ihan varmasti löytyy toki artikkeleita tms josta 10 5 sen napannut mutta epäilenpä että asia ei ole ihan noin. Miten määrittelet placebon ECT:N yhteydessä? ei ole kyse pillereistä vaan on oikeasti tehty jotain, voisin kertoa sinulle numeroarvotkin mutta ei sinulla taida riittää tietous niitä ymmärtää. Eli kyllä' täällä riittää ns.asiantuntijoita joka lähtöön mutta harva teistä on ollut ko. hoidossa ja voi oikeasti kertoa sen vaikutuksista OMALTA kohdaltaan. Eli jos ECT:tä annetaan ja ei aiheuta aivovammaa = ei toimi, mutta jos toimii niin edellytyksenä on että syntyy aivovamma. Bueno! Jos koen parantuneeni niin sille et 10 5 voi mitään, kyse on erittäin kouriintuntuvasta asiasta - parantumisesta, johon lääkkeillä ei ollut osaa eikä arpaa.


      • 10+5
        Minullakin auttoi kirjoitti:

        Jaan "Minulla kokemusta" mielipiteen, minullakin auttoi. Ja 10 5:lle voi kertoa mihin perustaa näkemyksensä että ECT aiheuttaa aivovamman?

        Ihan varmasti löytyy toki artikkeleita tms josta 10 5 sen napannut mutta epäilenpä että asia ei ole ihan noin. Miten määrittelet placebon ECT:N yhteydessä? ei ole kyse pillereistä vaan on oikeasti tehty jotain, voisin kertoa sinulle numeroarvotkin mutta ei sinulla taida riittää tietous niitä ymmärtää. Eli kyllä' täällä riittää ns.asiantuntijoita joka lähtöön mutta harva teistä on ollut ko. hoidossa ja voi oikeasti kertoa sen vaikutuksista OMALTA kohdaltaan. Eli jos ECT:tä annetaan ja ei aiheuta aivovammaa = ei toimi, mutta jos toimii niin edellytyksenä on että syntyy aivovamma. Bueno! Jos koen parantuneeni niin sille et 10 5 voi mitään, kyse on erittäin kouriintuntuvasta asiasta - parantumisesta, johon lääkkeillä ei ollut osaa eikä arpaa.

        Perustan tietämykseni ECT:n aivoja vaurioittavasta toimintaperiaatteesta tieteeseen ja tutkimukseen. Huomatkaa, että myös ECT:n keksijät suoraan myönsivät, että menetelmän "terapeuttinen" vaikutus perustuu aivojen vaurioittamiseen. ECT eli sähköshokki on keksitty siten, että huomattiin eläinten lamaantuvat sähköiskun päähänsä saadessaan, jolloin niiden kurkku oli helpompi viiltää auki teurastajan toimesta. Tästä mm. italialaispsykiatri keksi kokeilla sitä mielenterveyspotilaisiin, jotta heidät saataisiin rauhoitettua.

        Saatte totta kai vapaasti luulla, kuvitella ja uskotella itselleni mitä ikinä haluatte, mutta faktat eivät muutu siitä mihinkään. Kannattaa kuitenkin tutustua toimenpiteen historiaan ja tutkimuspapereihin, jos tahdotte oppia tuntemaan totuuden. On itsestään selvää, että kukaan ei parannu masennuksesta sähköshokittamalla, aivojaan voi toki lamata ECT:llä jolloin tuloksena voi olla hetkellinen delirium-tila, mutta sen jälkeen tulee usein pysyvä tunteiden ja älykkyyden tason lasku. Moni tulkitsee tämän virheellisesti parantumiseksi, useimmat psykiatrit mukaan lukien. Mitä useammin toimenpide toistetaan, sitä laajempi on aiheutunut aivovaurio. Se voidaan todentaan esimerkiksi ruumiinavauksessa. Tämä ihan tuttua tutkimustietoa jokaiselle pätevälle lääkärille.


      • ...............
        10+5 kirjoitti:

        Perustan tietämykseni ECT:n aivoja vaurioittavasta toimintaperiaatteesta tieteeseen ja tutkimukseen. Huomatkaa, että myös ECT:n keksijät suoraan myönsivät, että menetelmän "terapeuttinen" vaikutus perustuu aivojen vaurioittamiseen. ECT eli sähköshokki on keksitty siten, että huomattiin eläinten lamaantuvat sähköiskun päähänsä saadessaan, jolloin niiden kurkku oli helpompi viiltää auki teurastajan toimesta. Tästä mm. italialaispsykiatri keksi kokeilla sitä mielenterveyspotilaisiin, jotta heidät saataisiin rauhoitettua.

        Saatte totta kai vapaasti luulla, kuvitella ja uskotella itselleni mitä ikinä haluatte, mutta faktat eivät muutu siitä mihinkään. Kannattaa kuitenkin tutustua toimenpiteen historiaan ja tutkimuspapereihin, jos tahdotte oppia tuntemaan totuuden. On itsestään selvää, että kukaan ei parannu masennuksesta sähköshokittamalla, aivojaan voi toki lamata ECT:llä jolloin tuloksena voi olla hetkellinen delirium-tila, mutta sen jälkeen tulee usein pysyvä tunteiden ja älykkyyden tason lasku. Moni tulkitsee tämän virheellisesti parantumiseksi, useimmat psykiatrit mukaan lukien. Mitä useammin toimenpide toistetaan, sitä laajempi on aiheutunut aivovaurio. Se voidaan todentaan esimerkiksi ruumiinavauksessa. Tämä ihan tuttua tutkimustietoa jokaiselle pätevälle lääkärille.

        ECT keksittiin, koska pyrittiin eroon lääkeaineilla aiheutetusta kouristuskohtauksesta, jonka oli todettu helpottavan skitsofreenikkojen oireita. Tiedettiin myös, että epileptinen kohtaus helpottaa masennusoireita.

        Lääkkeitä ei ollut, joten sähköä käytettiin, koska haluttiin jotenkin helpottaa potilaiden oloa.

        Sinusta ei olisi psykiatrian alalle. Et näköjään osaisi tai haluaisi tarjota vakavasti sairaille potilaille kuin lämmintä kättä. Katatoonikot kiittävät.


      • Epäileväinen
        Minulla kokemusta kirjoitti:

        No, kuten kaikki muutkin hoidot ja lääkkeet - toisille ne auttaa ja ei tule ongelmia ja toisille taas tulee. Minua auttoi ja todistettavasti en kärsi minkäänasteisista muistihäiriöistä tai saanut aivovammaa, voisi todeta päinvastoin.

        Mutta kuka tietää mitä aiheuttavat eri masennuslääkkeet pidemmällä aikavälillä, sadat tuhannet suomalaiset niitä popsivat vuosittain. Eipä tiedä kukaan ja riskit on aikamoiset - tuskin on niidenkään osalta aivovauriot tai pysyvät muut vauriot elimistössä poissuljettuja. Puhukaa te joilla oikeasti omakohtaista kokemusta eikä jotain netistä kopsattua /kuultua, toisen käden tietoa.

        No entäs jos sähköhoidon takia tuleekin jotain vikaa aivoihin vaikka vasta vuosien kuluttua toimenpiteestä? Mistä siitäkään voi täysin varma olla ettei sähköhoidon seurauksena tule myöhemmin vakavia seuraamuksia.


    • sähköhoidosta..

      EI TODELLAKAAN PIDÄ PAIKKAANSA! Sähköhoidon teho perustuu siihen epilepsiakohtaukseen joka hoidon aikana tulee. Aikoinaan huomattiin, että kohtaukset piristävät ja siksi sitä alettiin käytää hoitomuotona. Itse heräsin aina n 2 minuutin kuluttua hoidosta ja olin pirteä kuin peipponen ja valmis lähtemään kotiin. Lievien muistiongelmien takia mua tarkkailtiin sairaalassa muutama tunti. Muistiongelmat eivät jääneet pysyviksi ja olen kiitollinen hoidosta kun pääsin sen myötä taas kiinni elämään.

      • Minulla kokemusta

        Juuri tuo epilepsiakohtausjuttu pitää paikkansa. 10 5 oikeasti ei tuo esille mitään uutta / todellisa todisteita tueksi väitteilleen. Me joilla hoito on auttanut se ei todellakaan ole placeboa-vaikutusta, olkoonkin että kukaan ei pysty paranemisen mekanismia näyttämään toteen muuta kuin että on aiheutettu epilepsia-kohtaus. Hän väittää että kukaan ei parane ECT:n avulla, no me jotka olemme parantuneet todistamme toisin, esimerkiksi itselläni todellakaan ei ole musitiongelmia, todennäköisimmin jos verrattaisiin kovalevyni toimintaa aikaa ennen masennusta ja ECT hoitoa tilanne on nyt parempi! Ei tässä mitään luulla eikä kuvitella. 10 5 ei edes ilman nettiä ymmärrä mitä tarkoittaa unilateraalinen ECt. puhumattakaan tarkemmista hoitotiedoista. AIVAN KARMEA siis mulla tää aivovaurio. Kannattaa puhua vain omakohtaisesta kokemuksesta eikä heittääyleistyksiä ja floskeleita peliin kuten 10 5 tekee. Mutta hän haluaakin provota. Ei ole olemassakaan mitään tuttua tutkimustietoa jokaiselle pätevälle lääkärille, on vain 10 5 ja hänen luulonsa. Mutta tuollaisi ihmisiä nyt näkee ja kuulee päivittäin, yrittävät päteä lukemalla asioita netistä mutta syvempää tietämystä ei sitten olekaan eivätkä pysty asettamaan kyseenalaseksi lukemaansa kun on vains e putkiajattelu että näin ei voi olla. JES.


    • Hiltsu

      Niin kyllä sain isoakin apua viime vuonna sähköhoidosta mutta lähimuisti ei mennyt, tiesin aina missä olin ja miksi mutta pidempikestoinen muisti meni, pari edeltävää vuotta katosi ja vähän muutakin. Nyt tämä ongelma on vielä pahentunut koska mulla on B12 vitamiini anemia ja siinäkin muisti heikkenee. Koska keliakian takia tämä B12 vitamiini anemia on krooninen ja saan säännöllisesti pistoksia tätä niin olennainen osa on muistin heikentyminen vielä lisää. Nyt ei ole sitten kellään tietoa palautuuko muistini enää yhtään. Voin kertoa että työelämässä oleminen on todella rankkaa kun ei muista mitään. Kaikki pitää olla aina paperilla ja kaikki asiat tarkistan 2-3 kertaa, siltikin aina jotain unohtuu. Nyt sitten ko aikaa on vuosi jo hoidosta niin mieliala on tullut takaisin alas ja taas pitäisi joku mielialalääkitys aloittaa... Sähköhoitoon en enää suostu.

    • Loppu Propagandalle

      ETC:n toimintatapaa ei tunneta. Ei ole myöskään tutkittu kaksoissokkokokein., mikä on todella hämmentävää.

      Ilmeisesti vaikutus on pääosin lumevaikutusta. Ainakaan se ei ole syyperusteista hoitoa.

      • Loppu Propagandalle

        Korj. ECT


      • Aivojen sulatusuuni

        ECT:n vaikutus perustuu aivojen vaurioittamiseen sekä mahdolliseen hetkelliseen delirium-tilaan, joka aivojen shokittamisesta seuraa. Ei tietenkään ole syy perusteista, mikään psykiatrinen hoito, terapioita ja elämäntapamuutoksia jne valmennusta/neuvoja/henkistä tukea lukuunottamatta.


    • =zWARNINGz=

      Electroshocking Children: Why It Should Be Stopped
      John Breeding, Ph.D., February 11, 2014
      http://www.madinamerica.com/2014/02/electroshocking-children-stopped/

      "Conclusion:

      The truth about electroshock is clear. The short version, as stated on the website of our Coalition for the Abolition of Electroshock in Texas (CAEST) is clear:

      Electroshock damages the brain.
      Electroshock always causes memory loss.
      Electroshock sometimes kills.
      Electroshock is never necessary.

      I offer the interested reader my own “9 minutes of truth about electroshock” here."
      http://www.youtube.com/watch?v=RFxVA2qG47M

    • Joulemies

      Olen nyt käynyt noin 2 viikon sisällä paikallisessa keskussairaalassa saamassa ECT-hoitoa, kahden psykiatrin suosituksesta. Ensimmäiset 6 kertaa ECT oli ns. toispuoleista, viimeiset 4 kertaa sitten molemminpuoleista. Alussa, ensimmäisten kertojen jälkeen olin huomaavinani jonkinlaista parannusta voinnissani (kyseessä vakava, toistuva masennus-). Nyt kun aikaa on kulunut ja rankemmat sähköhoidot ovat tulleet peliin, en ole huomannut yhtään mitään, ainakaan positiivista, pikemminkin päinvastoin.
      Sekavuus, muistiongelmat, tasapaino-ongelmat, sosiaalinen "kömpelyys" ovat päällimmäisinä mielessä. 2 kertaa vielä jäljellä, ajattelin kuitenkin lääkärin pyynnöstä hoitaa nämä viimeisetkin käynnit, vaikka tilanne pelottaa, ja kokemukset toimenpiteistä ja heräämön tapahtumat tuntuvatkin jopa nöyryyttäviltä.
      Onneksi "humautusnukutus" on lyhytkestoinen, eikä hirveämpiä jälkioireita siitä ole jäänyt. Kuitenkin yhteenvetona: en suosittelisi omien kokemusteni perusteella ECT-hoitoja kellekään.
      Olen hankkinut hoidon kestäessä tietoa muistakin kuin sairaalan antamista virallisista lähteistä. Toivon vaan, ettei seurauksena ole myöhemmin ilmenevä pysyvä aivovaurio.

      • Aivojen sulatusuuni

        "2 kertaa vielä jäljellä, ajattelin kuitenkin lääkärin pyynnöstä hoitaa nämä viimeisetkin käynnit"

        Muista, että viisaus alkaa siitä, kun kieltäytyy tottelemasta psykiatrian mielivaltaa.

        "Toivon vaan, ettei seurauksena ole myöhemmin ilmenevä pysyvä aivovaurio."

        Se, että kärsit jo nyt muistiongelmista, sekavuudesta, sosiaalisesta "kömpelyydestä" (jolla veikkaan sinun tarkoittavan kognitiivisia vaurioita) on osoitus jo aiheutuneista aivovaurioista. Mitä nopeammin lopetat aivojesi vaurioittamisen sähköshokittamalla, sen paremmat edellytykset sinulla on vielä palautua.


    • Joulemies

      ECT:tä siis suositeltiin, koska masennus- ja mielialalääkkeet eivät oikein ole tehonneet. Keskusteluterapioistakin on vain senkertainen, lyhyt apu.
      Suostuin sähköön, koska aloin jo olemaan epätoivoinen.
      Oma osansa on toki elämäntilanteellakin, siis tähän masennukseeni, ja osalle asioista olisi ehkä jotain tehtävissä. En kuitenkaan tiedä, mitä uskallan, ja ennenkaikkea- mitä täytyisi tehdä, jotten loukkaisi ketään. Tätä on ehkä vaikeaa ymmärtää, mutta oma maailmani on aika "tiukoissa rajoissa" nimenomaan omatunnon suhteen.
      Katsottuani pari autenttista ECT-videota aloin todella pohtimaan, mennäkö maanantaina enää uuteen käsittelyyn sairaalaan. Kaikki on joka tapauksessa ihan solmussa tässä elämässä. Sähkön lisäksi menee toistaiseksi päivittäin Rivatrilia, Peratsinia, Azonaa, Tenoxia, melatoniinia. Ensinmainittua 3-6x 0,5mg.
      Taitaa olla aika vetää johtopäätökset koko elämän jatkon suhteen.
      Masennushistoriani (diagnosoitu-) yltää ainakin 15 vuoden päähän ja tilanne on kroonistunut jo aikoja sitten. Siksipä sitä on tarttunut joka oljenkorteenkin........
      Eilen, ihan heti herättyäni nukutuksesta, tulin epätoivoiseksi ja aloin itkeä, jolloin hoitaja saapui lohduttelemaan. Surua ja itkuisuutta on siitä jatkunut koko ajan. Ynnäsin siinä mielessäni näitä jo tulleita haittavaikutuksia, peläten tulevaisuutta. Siis koko elämää yleensäkin.
      No, onhan minulla autossa varalla erittäin teräväksi hiottu veitsi, jos joku päivä "raja ylittyy".
      "Aivojen sulatusuuni", kiitos asiallisesta kommentoinnista.

      • Aivojen sulatusuuni

        Olen vähän samoilla linjoilla nimimerkin "tiedätkö joulemies" (15.2.2014 13:14) kanssa. Kertomasi lääkearsenaali on hurja. Eikä ole ihme, jos pää tuntuu raskaalta. Toisaalta noista irroittautuminen on oma prosessinsa, jos sellaiseen päädyt, sillä vieroitusoireet ovat varmasti tuntuvat. Ennaltahan sitä ei tietenkään tiedä. Kannattaa harkita lähteäkö etsimään toista mielipidettä muualta, yksityiseltä tai julkiselta näihin lääkekavalkaadeihin ja sähköshokin järkevyyteen liittyen.

        ECT:n tiedetään vaurioittavan aivoja, se ei ole kyseenalaistettavissa, se on koko menetelmän tarkoitus ollut keksimisestään lähtien! Sen vuoksi esimerkiksi poliittisille vangeille annetaan sekä sähköshokkia että neuroleptejä, koska niilä saadaan tehokkaimmin vahingoitettua uhrin aivotoimintaa ja älyllisiä toimintoja. Siten heistä ei ole enää poliittiseksi uhkaksi vaikka päästettäisiin vapaaksi. Käsittely tehdään totta kai "hoidon" ja "auttamisen" nimissä.

        Totuus ECT:stä, ja psykiatriasta, on todella ikävä ja toivoisinkin, että jatkat yhä asian tutkimista, kun selkeesti olet liikkeelle lähtenyt. Tiedän, että minä tai tuskin kukaan muukaan täällä palstalla voi sinua tai ketään muutakaan vakuuttaa näissä asioissa ja ihan järkeväähän se on olla uskomasta suoralta päältä ketään kirjoittelijaa. Viisas on se kuuntelee eri näkemyksiä ja lähtee sitten tekemään omaa tutkimustyötä. Totuus ECT:stäkin tulee esiin kyllä.

        Aikaisemmin ketjussa on ollut muutama erinomainen videopätkä ja linkki sähköshokista, jotka suosittelen katsomaan, lukemaan tarkoin läpi ja ottamaan tosissaan. Lääkärit psykiatrian puolella eivät sinulle faktoja kerro niin surullista kuin se onkin. He eivät välttämättä aidosti tiedä mitä tekevät tai eivät välitä. :(


      • Anonyymi
        Aivojen sulatusuuni kirjoitti:

        Olen vähän samoilla linjoilla nimimerkin "tiedätkö joulemies" (15.2.2014 13:14) kanssa. Kertomasi lääkearsenaali on hurja. Eikä ole ihme, jos pää tuntuu raskaalta. Toisaalta noista irroittautuminen on oma prosessinsa, jos sellaiseen päädyt, sillä vieroitusoireet ovat varmasti tuntuvat. Ennaltahan sitä ei tietenkään tiedä. Kannattaa harkita lähteäkö etsimään toista mielipidettä muualta, yksityiseltä tai julkiselta näihin lääkekavalkaadeihin ja sähköshokin järkevyyteen liittyen.

        ECT:n tiedetään vaurioittavan aivoja, se ei ole kyseenalaistettavissa, se on koko menetelmän tarkoitus ollut keksimisestään lähtien! Sen vuoksi esimerkiksi poliittisille vangeille annetaan sekä sähköshokkia että neuroleptejä, koska niilä saadaan tehokkaimmin vahingoitettua uhrin aivotoimintaa ja älyllisiä toimintoja. Siten heistä ei ole enää poliittiseksi uhkaksi vaikka päästettäisiin vapaaksi. Käsittely tehdään totta kai "hoidon" ja "auttamisen" nimissä.

        Totuus ECT:stä, ja psykiatriasta, on todella ikävä ja toivoisinkin, että jatkat yhä asian tutkimista, kun selkeesti olet liikkeelle lähtenyt. Tiedän, että minä tai tuskin kukaan muukaan täällä palstalla voi sinua tai ketään muutakaan vakuuttaa näissä asioissa ja ihan järkeväähän se on olla uskomasta suoralta päältä ketään kirjoittelijaa. Viisas on se kuuntelee eri näkemyksiä ja lähtee sitten tekemään omaa tutkimustyötä. Totuus ECT:stäkin tulee esiin kyllä.

        Aikaisemmin ketjussa on ollut muutama erinomainen videopätkä ja linkki sähköshokista, jotka suosittelen katsomaan, lukemaan tarkoin läpi ja ottamaan tosissaan. Lääkärit psykiatrian puolella eivät sinulle faktoja kerro niin surullista kuin se onkin. He eivät välttämättä aidosti tiedä mitä tekevät tai eivät välitä. :(

        "Rivatrilia, Peratsinia, Azonaa, Tenoxia, melatoniinia. Ensinmainittua 3-6x 0,5mg."

        Tunkivat myös minulle osastolla bentsojen ja antipsykoottien yhdistelmän. Ja voin sanoa, etten ole koskaan enkä milloinkaan elämässäni ollut yhtä toimintakyvytön, pihalla ja, anhedoniaa poteva. Ajatus ei toiminut. Haitat olivat hirveitä. Koen, että kyseiset lääkkeet yhdistelmänä olivat varmaksi neurologisella tasolla haitallisia. Kun koin tuosta lääkitystä tilasta tuskaa ja haittoja, niin sitäkin tulkittiin masennuksen kautta.

        Sitten yrittivät vielä tuputtaa sähköhoitoakin. Sanoin ei, koska tunsin riskin alkaa ottamaan uutta hoitoa samaan aikaan kun vanhoista hoidoista oli selvää haittaa. Valitsin vieroituksen. Se oli paras ratkaisu aivoterveydelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Rivatrilia, Peratsinia, Azonaa, Tenoxia, melatoniinia. Ensinmainittua 3-6x 0,5mg."

        Tunkivat myös minulle osastolla bentsojen ja antipsykoottien yhdistelmän. Ja voin sanoa, etten ole koskaan enkä milloinkaan elämässäni ollut yhtä toimintakyvytön, pihalla ja, anhedoniaa poteva. Ajatus ei toiminut. Haitat olivat hirveitä. Koen, että kyseiset lääkkeet yhdistelmänä olivat varmaksi neurologisella tasolla haitallisia. Kun koin tuosta lääkitystä tilasta tuskaa ja haittoja, niin sitäkin tulkittiin masennuksen kautta.

        Sitten yrittivät vielä tuputtaa sähköhoitoakin. Sanoin ei, koska tunsin riskin alkaa ottamaan uutta hoitoa samaan aikaan kun vanhoista hoidoista oli selvää haittaa. Valitsin vieroituksen. Se oli paras ratkaisu aivoterveydelle.

        Ja tuollaiset lääkesotkut aivoille ei tee mitään hyvää. Tuommoisissa koktaileissa on ihan jäätävä määrä lääkkeitä vaikka osastoilla ajattelevat että mikään määrä lääkkeitä ei ilmeisesti ole liikaa.


    • tiedätkö joulemies

      että juuri tuo käyttämäsi lääkearsenaali pitää sinussa yllä tuota olotilaasi? Mikään sähkö ei voi poistaa lääkkeistä johtuvia haittoja, ne tulevat aina uudestaan esille, vaikka jotkut kokevat, että sähkö turruttaa ne tilapäisesti.

      OLet tyypillinen hoidon uhri. Mutta se ei ole sinun vikasi eikä syysi.

    • sdffsdfsdfdsfds

      Jos psykiatri tai lääkäri määrää jotain on vain parempi totella, muuten alkaa tulla paljon pakkohoitoa yms.

      • vastuu

        Odotan näihin kysymyksiin vastausta psykiatreilta, en kokeneilta:
        Miten epilepsiakohtauksen aiheuttaminen sähköhoidolla siistii sairaustilastoja? Millä tavoin sähköhoidon aiheuttama dementia vähentää lääkkeiden kulutusta ja parantaa oppimistaitoja?
        Lähetteen kirjoittaja on aina vastuussa aiheuttamastaan.


    • unohtakaa se leffa!

      En nyt sanois, että sähkö ainakaan "hiljaseks" tekee. Ei kyllä päinvastoinkaan. Eloisammaksi ehkä, elämä ikään kuin "aukeaa" ja näyttää mahdolliselta. Se on valtava helpotus.

      • Minun tapauksessani 12 kerran hoidot tekivät vain ja ainoastaan lamaantuneeksi, vajaaksi, kömpelöksi, muistamattomaksi. En tiedä, miten tästä voisi tehdä positiivisia johtopäätöksiä. Eli- en edelleenkään voi suositella s-hoitoa kenellekään.
        Tietty on varmaan poikkeuksia- ja hyvä niin. Itse osaan jatkossa kieltäytyä moisesta.


      • 7+3

        Olet pihalla kuin koiran koppi. Lueppas vähän historiaa....


      • niinpä niin
        7+3 kirjoitti:

        Olet pihalla kuin koiran koppi. Lueppas vähän historiaa....

        Mitä historiaa pitäisi lukea? Kerroin vain omasta kokemuksestani, jossa sähköhoitoa on käytetty. En jostain sokkihoitojen historiasta psykiatriassa, mistä olen kyllä tietoinen.


    • Vai pihalla......kokeilehan itse ko. "hoitoja", ja tule sitten kertomaan, miltä tuntui.
      Historiat eivät paljoa auta, kun on itse kohteena.
      Toki, eri hoidot vaikuttavat eri tavoin eri ihmisiin. Minä olen kertonut omasta puolestani.

      • 7+3

        Vastaukseni on nimimerkille: unohtakaa se leffa!

        Juuri samaa kerroin ym. nimimerkille, että ECT lamaa aivot ja aiheuttaa erilaisia ongelmia esimerkiksi kognitiivisiin taitoihin. Koskaan se ei paranna mitään.


      • niinpä niin
        7+3 kirjoitti:

        Vastaukseni on nimimerkille: unohtakaa se leffa!

        Juuri samaa kerroin ym. nimimerkille, että ECT lamaa aivot ja aiheuttaa erilaisia ongelmia esimerkiksi kognitiivisiin taitoihin. Koskaan se ei paranna mitään.

        Mitä suosittelisit tilalle - hirttoköyttäkö? Luuletko todella, että vaikeasta depressiosta kärsivä pystyy käyttämään kognitiivisia taitojaan? Te olette niin innokkaina saarnaamassa tätä hoitoa vastaan, että pitäisi olla jotain vaihtoehtoista tarjottavaa hoitokeinona. Yleensä ne kaikki on käyty läpi. Saarnaatte myös aivan kuin muut olisivat vähä-älyisiä tai eivät tietäisi ECT:hen sisältyvistä haittapuolista. Niistä huolimatta se on joillekin, kuten itselleni, parempi vaihtoehto kuin sanokaamme 8 kk:n melankolia - jos nyt ihmisten hyvinvoinnista lainkaan välitätte.


      • Aivojen sulatusuuni
        niinpä niin kirjoitti:

        Mitä suosittelisit tilalle - hirttoköyttäkö? Luuletko todella, että vaikeasta depressiosta kärsivä pystyy käyttämään kognitiivisia taitojaan? Te olette niin innokkaina saarnaamassa tätä hoitoa vastaan, että pitäisi olla jotain vaihtoehtoista tarjottavaa hoitokeinona. Yleensä ne kaikki on käyty läpi. Saarnaatte myös aivan kuin muut olisivat vähä-älyisiä tai eivät tietäisi ECT:hen sisältyvistä haittapuolista. Niistä huolimatta se on joillekin, kuten itselleni, parempi vaihtoehto kuin sanokaamme 8 kk:n melankolia - jos nyt ihmisten hyvinvoinnista lainkaan välitätte.

        Jokainen saa sahata vaikka päänsä irti, jos kokee, että se on viisas ja hyvä ratkaisu itselleen, tai vaikka ei kokisi edes sen olevan itselleen hyödyllinen, maamme on siinä mielessä vapaa, että jokainen saa tehdä itselleen mitä tahtoo, oma on vastuu.

        On kuitenkin tietämättömyyttä väittää, että ECT tai muullakaan tavalla sähkön pään läpi johtaminen olisi mitenkään terveellistä tai hyödyllistä aivojen toiminnan ja ihmisen terveyden, esimerkiksi masentuneen mielentilan, kannalta. Tutkimustieto on sähköshokin kohdalla yksiselitteinen: ECT vaurioittaa aivoja joka kerta, kun sitä käyttää ja vammat jäävät usein pysyviksi.

        Se, että masentunut ei pystyisi tai jaksaisi käyttä kognitiivisa taitojaan samalla tavalla kuin onnellisena on varmasti totta monien kohdalla. Ero ECT:n jälkeen on vain se, että sitten niitä kognitiivisia taitoja ei enää ole. Ei tarvitse jaksaa tai pystyä käyttämään kuin mitään käytetettävää ei enää ole tai ei enää siinä määrin kuin ennen shokittamista. Kaksi eri asiaa siis.

        Mitäkö tilalle? Mitä tahansa muuta paitsi aivojen tuhoamista! Jos elämä on niin kova, ja monelle on, en sano, että se mikään häpeä tai oma vikakaan välttämättä olisi, että haluat alentaa tajunnantasoasi ja älykkyyttäsi shokittamalla aivojasi niin ole hyvä. Tärkeää on, että tiedät mitä ECT rehellisesti tekee, koska lääkärisi ei sinulle totuutta kerro ikinä.


    • Mielu

      Tulee aika pitkä teksti, pitää varmaan laittaa osina.
      Minä olen yksi jolle sähköhoito teki kipeää elämälle. Kuulemma joillekin kun mikään muu ei ole tuntunut auttavan sähköhoito on auttanut esimerkiksi psykoosissa parempaan suuntaan. Tosin sekin apu saattaa olla tilapäinen. Omalla kohdallani sähköhoito on elämäni kauhein kokemus.
      Sairastin (ja sairastan nykyäänkin) siihen aikaan pahaa pakko-oireista häiriötä. Itsetuhoinen käytös oli kai suuri syy miksi lääkärit halusivat minut sähköhoitoon. 7 kertaa ei vaikuttanut oikein mitenkään. Mutta sen kahdeksannen kerran jälkeen heräsin uuteen maailmaan. Sairaus, jota lähdettiin hoitamaan, pahentui noin kolminkertaiseksi. Pakko-oireiden tiheys kasvoi, niitä tuli aivan jatkuvasti. Koko ajan oli painostavampi olo. Oireet tulivat paljon vaikeammiksi, ja rituaalit tulivat toivottoman pikkutarkoiksi. Ei esim. voinut kuukauteen viedä edes roskia ulos asunnosta koska kaiken piti olla entisellä paikallaan.
      Pakko-oireeni olivat aina suurimmaksi osaksi pään sisäisiä, eli ei esim. tuntikausien käsienpesua jonka ulkopuolisetkin voivat helposti huomata. Oireiden vakavuudesta ei kaverit tai sukulaiset oikein tienneet mitään. Mutta sähköhoidon jälkeen hekin huomasivat..
      Oireitani on vaikea kuvailla ja en niitä nyt lähde enemmän kuvailemaan. Lisäksi menetin muistista pysyvästi paljon. Kaverit ihmettelivät miksen muista sitä niin hauskaa päivää tms jonka muistin varmasti vielä juuri ennen hoitoja. Olin kuulemma myös magneettikuvassa sairaalajakson aikana mutta on vaikea uskoa että minulla ei ole muka mitään tietoa siitä että olen ollut puoli tuntia pienessä putkessa metelissä. No pienenä esimerkkinä vain.

    • Mielu

      Nyt sähkö"hoidosta" on kulunut muutama vuosi. Anafranil-lääkkeen käytön aikana rituaalien suorittamisen pikkutarkkuus on helpottunut, mutta pakko-oireen "alkuvoima" on yhä täysin sama. Ja ECT:n jälkeen pakko-oireita aiheuttaa melkein mikä vain. ECT ikään kuin "levitti" sairauden koskemaan kaikkea. Mikä vain mihin liittyy jokin tunne tai aistimus voi aiheuttaa pakko-oireen. Ja se tuntuu aina "uudelta", vaikeammalta muka kuin aiemmin. Sairauteni oli toki erittäin vaikea jo aluksikin.
      Minä lähdin sähköhoitoon liian helpolla. En tiennyt asiasta oikein mitään... Ja muuten luulin että Yksi lensi yli käenpesä-elokuvassa oli kyse lobotomiasta tai jostain silloin kun sen joskus kauan sitten olen nähnyt. Olin toivoton, mutta jos olisin enemmän lukenut asiasta tai edes nähnyt hoitoa annettavan, ehkä olisin halunnut jättää menemättä.
      En tiedä ollako lääkärilleni vihainen vai ei. Hän vaikutti välittävältä ihmiseltä. Hän kertoi että joskus hyvin harvoin tulee pysyviä muistihäiriöitä. Ei kukaan varmaan olisi voinut tietää että minulle voisi käydä näin. Ja käyttäydyin itsetuhoisesti, hoitotaho koki kai ettei muuta voi. Mutta en ollut ollut kunnollisessa terapiassa, terapian keinoja ei oltu kunnolla käytetty. Vasta viimevuosina olen löytänyt sitä kautta uudenlaista apua. Voin vain itkien ajatella, että jos olisin päässyt hyvän terapeutin terapiaan ennen söhköhoitoa, olisinko ehkä jopa lähes normaalissa elämässä tänäpäivänä.

      • Anonyymi

        "Hän kertoi että joskus hyvin harvoin tulee pysyviä muistihäiriöitä."

        Noniin. Tässä se taas nähdään. Lääkkeen tai muun hoidon haitta- ja sivuvaikutukset selitetään harvinaisiksi silloin, kun niitä ei voida kokonaan kiistää. Ikään kuin haittavaikutusten harvinaisuus tekisi niistä yhtään hyväksyttävämpiä potilaan kannalta. Missä on tällaisten lääkäreiden moraali ja etiikka? (Jos sellaisia on koskaan ollutkaan.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hän kertoi että joskus hyvin harvoin tulee pysyviä muistihäiriöitä."

        Noniin. Tässä se taas nähdään. Lääkkeen tai muun hoidon haitta- ja sivuvaikutukset selitetään harvinaisiksi silloin, kun niitä ei voida kokonaan kiistää. Ikään kuin haittavaikutusten harvinaisuus tekisi niistä yhtään hyväksyttävämpiä potilaan kannalta. Missä on tällaisten lääkäreiden moraali ja etiikka? (Jos sellaisia on koskaan ollutkaan.)

        Eikös asioiden vähättely ole yhtä yleistä kuin asioiden suurentelukin? Riippuu vain näkökulmasta.

        Kuvittele jos täälläkin olisi ihmisiä, jotka eivät ikän kuuna päivänä ole käyneet sähköhoidossa, saati tiedä että mihin sitä käytetään, mutta silti he tietäisivät paremmin kuin siellä käyvä itse, onko se heille hyvästä vai pahasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös asioiden vähättely ole yhtä yleistä kuin asioiden suurentelukin? Riippuu vain näkökulmasta.

        Kuvittele jos täälläkin olisi ihmisiä, jotka eivät ikän kuuna päivänä ole käyneet sähköhoidossa, saati tiedä että mihin sitä käytetään, mutta silti he tietäisivät paremmin kuin siellä käyvä itse, onko se heille hyvästä vai pahasta.

        Toi on kyllä niin totta.
        Ihmiset tuomitsevat monia asioita tietämättä niistä yhtään mitään.

        Asioissa uskotaan vain toisten kertomiin, joskus jopa " kauhu"tarinoihin.
        Harvoista asioista voi sanoa mielipidettään mutu-tuntumalta, jos ei ole itse kokenut asiaa.

        Itse sain aikoinaan sähköhoitoa, ja se oli minulle hyväksi.
        Tietenkään en vähättele sitä tosiasiaa, että jotkut eivät ole siitä hyötyneet, tai ovat kokeneet haittoja.

        Joka ikiseen asiaan on olemassa myöntäviä ja kielteisiä mielipiteitä ihmisistä riippuen.
        Mielestäni on turhaa alkaa kiistellä, jos joku on jostain eri mieltä kuin itse.
        Muuten on hyvä, että on erilaisia mielipiteitä, se synnyttää keskustelua ja ajattelua.
        Mutta keskusteluja yleensäkin voi käydä saamatta riitaa tai haukkumista aikaiseksi.


    • Mielu

      Mutta voin syyttää itseänikin. Olin lukenut kirjan Kerrasta poikki (suomennos on huono) ja tiesin sitä kautta keinoja jotka voisi auttaa. Mutta en vain uskonut että esim. jos pakko-oireen iskettyä suuntaat ajatukset muualle ja vain odota hetken ennen kuin suoritat rituaalisi se voisi ruvetakin selkeästi auttamaan. Olisin ehkä tarvinnut vain ihmisen joka oli pakko-oireista kärsinyt ja selvinnyt kohti parempaan sanomaan minulle että "Hei kokeile oikeasti tosissaan näitä keinoja".
      Mutta nyt joudun elämään näillä korteilla jotka minulle on jaettu. Toivoen että jospa aivosolut voivat luoda uusia yhteyksiä tai jotain sellaista ja voin päästä vielä parempaan elämään. Tälläinen tarina on varmaan harvinainen sähköhoitoon liittyen ja joillekin se tuo apua kun muut hoidot ei. Mutta en voi sitä suuremmin painottaa, sähköhoidon pitää todella olla se VIIMEINEN vaihtoehto. Yksi kauhea asia vielä tähän liittyen on, että en pysty karistamaan mielestäni yhtä ajatusta... Jos sähköhoito aiheutti tämän minulle, ehkä se jätti vain "pari kytkintä aivoissa väärään asentoon". Jospa uusi sähköhoito voisikin jotenkin vähän palauttaa takaisin siihen alkuperäiseen suuntaan. Mutta en varmaan uskaltaisi jos tilaisuus tulisi niin enää siihen mennä. Usein puhutaan että ihmisille joille sähköhoito aiheuttaa tuhoa niin tuho on pysyvääkin. En usko toki että muistini esim. palautuisi mutta että jotenkin tämä pahentunut pakko-oireisuus voisi jotenkin palautua.
      12 vuotta pakko-oireita, ylihuomenna jälleen lääkärin aika. Ajattelinkin taas ottaa hieman puheeksi sähköhoidon. Toki tämä lääkäri on taas uusi minulle, ja vaikea tietää uskooko hän jos koitan selittää kuinka pahaa tuhoa sähkökidutus minulle teki. Tai ainakaan että kaikki tuo muutos tuli juuri sähköhoidosta. Sitä ajattelin kysyä löytyykö täältä Seinäjoelta ehkä jotain ryhmää sähköhoitopotilaista, kuten esim. on ollut jotain pakko-oireisten ryhmiä. Rinnakkaistukea tai jotain. Ja että pääsisikö jonkun sähköhoitoon erikoistuneen lääkärin puheille.
      Ymmärrän että tällainen kertomus tuntuu pelottelulta. Ja tarinani on harvinainen. Mutta se on niin kammottava, minulle, ja elämäni on tuhottu joten siksi haluan sanoa tämän. Kukaan ei ansaitse tällaista, en edes minä...

      • Aivojen sulatusuuni

        Ensiksi haluan esittää nöyrimmän osanottoni kokemastasi kohtelusta. Karmeaa mitä tekevät ihmisille hoidon nimissä.

        "Kuulemma joillekin kun mikään muu ei ole tuntunut auttavan sähköhoito on auttanut esimerkiksi psykoosissa parempaan suuntaan."

        Ei ole. Tämä on myytti. Sähköshokittaminen AINA tuhoaa aivoja eikä paranna KOSKAAN mitään.

        "Minä lähdin sähköhoitoon liian helpolla. En tiennyt asiasta oikein mitään... Ja muuten luulin että Yksi lensi yli käenpesä-elokuvassa oli kyse lobotomiasta tai jostain silloin kun sen joskus kauan sitten olen nähnyt. Olin toivoton, mutta jos olisin enemmän lukenut asiasta tai edes nähnyt hoitoa annettavan, ehkä olisin halunnut jättää menemättä."

        Et ole missään nimessä ainoa, joka ei ole tiennyt sähköshokittamisen oikeaa luonnetta siihen mennessään. Psykiatrit valehtelevat ja johtavat ihmisiä harhaan usein tahallaan. Sähköshokkia kutsutaan myös nimellä sähköinen lobotomiaksi eli yhteys on päivän selvä. Psykiatria käyttää ihmisten toivottomuuden tunnetta hyväksi jatkuvasti eikä ansaa menemisestä voi potilasta syyttää. Vika on niissä jotka tätä barbaarista "hoitoa" tekevät.

        "En tiedä ollako lääkärilleni vihainen vai ei. Hän vaikutti välittävältä ihmiseltä. Hän kertoi että joskus hyvin harvoin tulee pysyviä muistihäiriöitä. Ei kukaan varmaan olisi voinut tietää että minulle voisi käydä näin"

        Sinulla on täysi oikeus olla vihainen ja loukkaantunut siitä mitä on tapahtunut. Sillä ei ole mitään väliä hymyileekö lääkäri vai ei ja onko ystävällinen tai niin pois päin, jos jotain niin sikamaista ihmisiä kohtaan tekee kuin mitä esimerkiksi sähköshokittaminen on. Pysyvät aivovauriot, joita useat psykiatriset menetelmät aiheuttavat, sähköshokki mukaan lukien, ovat laajassa tiedossa lääkäreiden keskuudessa. Niistä ei kuitenkaan haluta kertoa uhreille.

        "Mutta nyt joudun elämään näillä korteilla jotka minulle on jaettu. Toivoen että jospa aivosolut voivat luoda uusia yhteyksiä tai jotain sellaista ja voin päästä vielä parempaan elämään."

        Aivot pystyvät kyllä korjaantumaan jossakin määrin, mutta vain aika näyttää.

        "Tälläinen tarina on varmaan harvinainen sähköhoitoon liittyen ja joillekin se tuo apua kun muut hoidot ei. Mutta en voi sitä suuremmin painottaa, sähköhoidon pitää todella olla se VIIMEINEN vaihtoehto."

        Tarinasi ei ole harvinainen vaikka ehkä niin luulet, suorastaan varsin yleinen. "Apu" on psykiatriassa erittäin subjektiviinen ja suhteellinen käsite. On väärin kuitenkin puhua avusta, kun puhutaan aivojen tahallisesta vammauttamisesta. Sähköshokki ei saa olla KOSKAAN EDES VIIMEINEN vaihtoehto!

        "Jos sähköhoito aiheutti tämän minulle, ehkä se jätti vain "pari kytkintä aivoissa väärään asentoon". Jospa uusi sähköhoito voisikin jotenkin vähän palauttaa takaisin siihen alkuperäiseen suuntaan."

        Ei voi. Lisäshokit aiheuttavat yhä suurempia vaurioita. Saatat kokea hetkellisen deliriumin shokin jälkeen, mutta se on hetkellinen ja sen jälkeen olet entistä pahemmin vammautunut. Voit unohtaa tuollaisen ajatuksen, jos se sinua lohduttaa ja antaa ajatusrauhaa.

        "Ymmärrän että tällainen kertomus tuntuu pelottelulta."

        On hyvä, että tuot julki sähköshokittamisen todellisuutta. Kansa on tiukasti aivopesty uskomaan, että sähkön johtaminen aivojen läpi voisi jotenkin parantaa ihmisen toimintakykyä tai vointia. Historiasta tiedämme, että sähköshokki otettiin käyttöön juuri siksi, että sillä voidaan tehokkaasti vammauttaa ja tehdä kohteesta helpommin käsiteltävä.


      • Mielu
        Aivojen sulatusuuni kirjoitti:

        Ensiksi haluan esittää nöyrimmän osanottoni kokemastasi kohtelusta. Karmeaa mitä tekevät ihmisille hoidon nimissä.

        "Kuulemma joillekin kun mikään muu ei ole tuntunut auttavan sähköhoito on auttanut esimerkiksi psykoosissa parempaan suuntaan."

        Ei ole. Tämä on myytti. Sähköshokittaminen AINA tuhoaa aivoja eikä paranna KOSKAAN mitään.

        "Minä lähdin sähköhoitoon liian helpolla. En tiennyt asiasta oikein mitään... Ja muuten luulin että Yksi lensi yli käenpesä-elokuvassa oli kyse lobotomiasta tai jostain silloin kun sen joskus kauan sitten olen nähnyt. Olin toivoton, mutta jos olisin enemmän lukenut asiasta tai edes nähnyt hoitoa annettavan, ehkä olisin halunnut jättää menemättä."

        Et ole missään nimessä ainoa, joka ei ole tiennyt sähköshokittamisen oikeaa luonnetta siihen mennessään. Psykiatrit valehtelevat ja johtavat ihmisiä harhaan usein tahallaan. Sähköshokkia kutsutaan myös nimellä sähköinen lobotomiaksi eli yhteys on päivän selvä. Psykiatria käyttää ihmisten toivottomuuden tunnetta hyväksi jatkuvasti eikä ansaa menemisestä voi potilasta syyttää. Vika on niissä jotka tätä barbaarista "hoitoa" tekevät.

        "En tiedä ollako lääkärilleni vihainen vai ei. Hän vaikutti välittävältä ihmiseltä. Hän kertoi että joskus hyvin harvoin tulee pysyviä muistihäiriöitä. Ei kukaan varmaan olisi voinut tietää että minulle voisi käydä näin"

        Sinulla on täysi oikeus olla vihainen ja loukkaantunut siitä mitä on tapahtunut. Sillä ei ole mitään väliä hymyileekö lääkäri vai ei ja onko ystävällinen tai niin pois päin, jos jotain niin sikamaista ihmisiä kohtaan tekee kuin mitä esimerkiksi sähköshokittaminen on. Pysyvät aivovauriot, joita useat psykiatriset menetelmät aiheuttavat, sähköshokki mukaan lukien, ovat laajassa tiedossa lääkäreiden keskuudessa. Niistä ei kuitenkaan haluta kertoa uhreille.

        "Mutta nyt joudun elämään näillä korteilla jotka minulle on jaettu. Toivoen että jospa aivosolut voivat luoda uusia yhteyksiä tai jotain sellaista ja voin päästä vielä parempaan elämään."

        Aivot pystyvät kyllä korjaantumaan jossakin määrin, mutta vain aika näyttää.

        "Tälläinen tarina on varmaan harvinainen sähköhoitoon liittyen ja joillekin se tuo apua kun muut hoidot ei. Mutta en voi sitä suuremmin painottaa, sähköhoidon pitää todella olla se VIIMEINEN vaihtoehto."

        Tarinasi ei ole harvinainen vaikka ehkä niin luulet, suorastaan varsin yleinen. "Apu" on psykiatriassa erittäin subjektiviinen ja suhteellinen käsite. On väärin kuitenkin puhua avusta, kun puhutaan aivojen tahallisesta vammauttamisesta. Sähköshokki ei saa olla KOSKAAN EDES VIIMEINEN vaihtoehto!

        "Jos sähköhoito aiheutti tämän minulle, ehkä se jätti vain "pari kytkintä aivoissa väärään asentoon". Jospa uusi sähköhoito voisikin jotenkin vähän palauttaa takaisin siihen alkuperäiseen suuntaan."

        Ei voi. Lisäshokit aiheuttavat yhä suurempia vaurioita. Saatat kokea hetkellisen deliriumin shokin jälkeen, mutta se on hetkellinen ja sen jälkeen olet entistä pahemmin vammautunut. Voit unohtaa tuollaisen ajatuksen, jos se sinua lohduttaa ja antaa ajatusrauhaa.

        "Ymmärrän että tällainen kertomus tuntuu pelottelulta."

        On hyvä, että tuot julki sähköshokittamisen todellisuutta. Kansa on tiukasti aivopesty uskomaan, että sähkön johtaminen aivojen läpi voisi jotenkin parantaa ihmisen toimintakykyä tai vointia. Historiasta tiedämme, että sähköshokki otettiin käyttöön juuri siksi, että sillä voidaan tehokkaasti vammauttaa ja tehdä kohteesta helpommin käsiteltävä.

        Uskon että lääkärini kyllä aidosti halusi minun kuntoani parempaan suuntaan. Mietin että tiesikö hänkään loppujen lopuksi mitä kaikkea haittaakin on monelle aiheutunut. Mitähän nuorelle lääkärille on opetettu asiasta lääkiksessä? Välillä mieleeni tulee että onko lääkäreiden "käsketty" valehdella asiaan liittyen. Tyyliin se on hyvä hoito, auttaa nopeasti. Tosi harvinaista että mitään pysyvää muistihäiriötä tulee.

        Minulle mainittiin tuosta pysyvästä muistinmenetyksestä, mutta ei mitään sellaista esimerkiksi: Uuden oppiminen voi olla vaikeampaa. Jatkossa ei saa ehkä painettua muistiinsa tiettyjä asioita juuri millään. Tunteisiin saattaa tulla jotain häiriötä....

        Minullekin on käynyt niin minkä joku mainitsi viestissä aiemmin että itkettää. Pienetkin asiat ja kummalliset asiat itkettää todella helposti. Muiden läsnäollessa tuskin näytän sitä mutta yksin ollessani ja vaikka joidenkin kappaleiden soidessa purskahtelen itkuun. Kyseessä ei täydy olla surulliset laulunsanat, jos vaikka lauletaan "God be with you on your journey" tai jotain ikään kuin positiivista niin saatan kokea vahvaa tunnetta itkeä. Vaikka poliisisarjassa kun lopulta kidnapattuna ollut uhri löydetään meinaa purskahtaa itkuun. Toki ennenkin olisi voinut liikuttua tai jotain mutta nyt muodostuu vahva tunne jollaista tuskin olen kokenut terveenä ihmisenä.

        Siitä "valehtelemisesta", minussa herätti suuttumusta lukea Suomen lääkärilehden nettisivuilta kommentteja sähköhoidosta. Se meni kutakuinkin näin: "Sähköhoito aiheuttaa muistihäiriötä. Ne menevät ohi 2-3 viikossa. Sähköhoito Ei aiheuta pysyviä muistihäiriöitä. Sähköhoito ei aiheuta aivovauriota". Pitäisikö minun uskoa että olen ainoa jonka muistista katosi valtavasti tavaraa ikuisiksi ajoiksi? Että he eivät muka tiedä muita? Ei aiheuta aivovauriota, no eikö muistin pysyvä häviäminen oli jonkinlainen vaurio? Ja juuri aivoissa? Puhumattakaan minulle tapahtuneesta sairauden moninkertaisesta pahenemisesta, uusien asioiden oppimisen vaikeudesta, vaikeudesta keskittyä oikein mitenkään esim. nuottien lukuun?

        Minua kiinnostaisi keskustella muiden sähköhoidon uhrien kanssa. Mietin myös onnistuisikohan se että voisi keskustella jonkun aivoihin erikoistuneen lääkärin kanssa minun vaurioistani aivoihin ja että voinko tehdä jotain asioita auttaakseni aivojen mahdollista toipumista jos sellaista voi koskaan olla.


      • Aivojen sulatusuuni
        Mielu kirjoitti:

        Uskon että lääkärini kyllä aidosti halusi minun kuntoani parempaan suuntaan. Mietin että tiesikö hänkään loppujen lopuksi mitä kaikkea haittaakin on monelle aiheutunut. Mitähän nuorelle lääkärille on opetettu asiasta lääkiksessä? Välillä mieleeni tulee että onko lääkäreiden "käsketty" valehdella asiaan liittyen. Tyyliin se on hyvä hoito, auttaa nopeasti. Tosi harvinaista että mitään pysyvää muistihäiriötä tulee.

        Minulle mainittiin tuosta pysyvästä muistinmenetyksestä, mutta ei mitään sellaista esimerkiksi: Uuden oppiminen voi olla vaikeampaa. Jatkossa ei saa ehkä painettua muistiinsa tiettyjä asioita juuri millään. Tunteisiin saattaa tulla jotain häiriötä....

        Minullekin on käynyt niin minkä joku mainitsi viestissä aiemmin että itkettää. Pienetkin asiat ja kummalliset asiat itkettää todella helposti. Muiden läsnäollessa tuskin näytän sitä mutta yksin ollessani ja vaikka joidenkin kappaleiden soidessa purskahtelen itkuun. Kyseessä ei täydy olla surulliset laulunsanat, jos vaikka lauletaan "God be with you on your journey" tai jotain ikään kuin positiivista niin saatan kokea vahvaa tunnetta itkeä. Vaikka poliisisarjassa kun lopulta kidnapattuna ollut uhri löydetään meinaa purskahtaa itkuun. Toki ennenkin olisi voinut liikuttua tai jotain mutta nyt muodostuu vahva tunne jollaista tuskin olen kokenut terveenä ihmisenä.

        Siitä "valehtelemisesta", minussa herätti suuttumusta lukea Suomen lääkärilehden nettisivuilta kommentteja sähköhoidosta. Se meni kutakuinkin näin: "Sähköhoito aiheuttaa muistihäiriötä. Ne menevät ohi 2-3 viikossa. Sähköhoito Ei aiheuta pysyviä muistihäiriöitä. Sähköhoito ei aiheuta aivovauriota". Pitäisikö minun uskoa että olen ainoa jonka muistista katosi valtavasti tavaraa ikuisiksi ajoiksi? Että he eivät muka tiedä muita? Ei aiheuta aivovauriota, no eikö muistin pysyvä häviäminen oli jonkinlainen vaurio? Ja juuri aivoissa? Puhumattakaan minulle tapahtuneesta sairauden moninkertaisesta pahenemisesta, uusien asioiden oppimisen vaikeudesta, vaikeudesta keskittyä oikein mitenkään esim. nuottien lukuun?

        Minua kiinnostaisi keskustella muiden sähköhoidon uhrien kanssa. Mietin myös onnistuisikohan se että voisi keskustella jonkun aivoihin erikoistuneen lääkärin kanssa minun vaurioistani aivoihin ja että voinko tehdä jotain asioita auttaakseni aivojen mahdollista toipumista jos sellaista voi koskaan olla.

        "Mitähän nuorelle lääkärille on opetettu asiasta lääkiksessä? Välillä mieleeni tulee että onko lääkäreiden "käsketty" valehdella asiaan liittyen."

        Tämä on hyvä kysymys. Luulenpa, että kaikki uudet opiskelijat koulutetaan uskomaan valheeseen sähköshokin, jota heille muuten promotaan sähköhoitona, hyödyllisyyteen. Sitä onkin sitten vaikeampi arvioida kuinka suuri prosentti opiskelijoista uskoo siihen ja kuinka moni taasen on epäileväinen tai ymmärtää asian todellisen laidan. Uskon, että useat eivät ihan oikeasti tiedä, että sähköshokittaminen perustuu aivojen nimenomaiseen vaurioittamiseen. Samaa harhaa näkee myös psyykenlääkkeiden kohdalla. Ei opiskelijat tiedä niistäkään varmasti juurikaan mitään. Heille myytänee markkinointikampanja, ei totuutta, kaikkien psykiatristen menetelmien kohdalla.

        Mitä tulee sähköshokin riskeihin, ei niitä potilaille kerrota. Sama koskee kaikkia psykiatrisia menetelmiä, kuten lääkehoitoa. Mahdollisista seuraamuksista vaijetaan aina. En lähde syitä erittelemään tai enempää spekuloimaan, mutta jokainen voi tutustua psykiatriaan ja sen historiaan tarkemmin omatoimisesti ja päätellä itse.

        "Pienetkin asiat ja kummalliset asiat itkettää todella helposti."

        Kertomasi perusteella ohjelmat ja muut tilanteet herättävät sinussa vahvoja tunteita. Ne herättävät sinussa muistoja tai ajatuksia. Ehkä samaistut uhreihin? Psykiatrian käsittelyssä, tai muuten kovia kokeneet, osaavat ehkä paremmin kiinnittää huomiota toisen kärsimykseen, kun ovat itse sitä aiemmin kokeneet. Olisi hyvin loogista.

        "Siitä "valehtelemisesta", minussa herätti suuttumusta lukea Suomen lääkärilehden nettisivuilta kommentteja sähköhoidosta. Se meni kutakuinkin näin: "Sähköhoito aiheuttaa muistihäiriötä. Ne menevät ohi 2-3 viikossa. Sähköhoito Ei aiheuta pysyviä muistihäiriöitä. Sähköhoito ei aiheuta aivovauriota"."

        Tämä lausunto on valitettavasti vain propagandaa, ei todellisuuteen tai tieteeseen perustuvaan informaatiota. Sähköshokki aiheuttaa aina pysyviä aivovaurioita. Mitä useamman kerran shokki toistetaan, sitä laajemmat vauriot luonnollisesti ovat. Samalla tavalla mitä useamman kerran lyöt ihmistä päähän pesäpallomailalla, sitä pahemmat ovat syntyvät vammat. Pesäpallomailalla ja sähköshokilla on tietenkin se merkittävä ero, että sähkö aiheutta vammoja läpi aivojen "tasaisesti", kun taas mailalla vamma on hieman "paikallisempi" (iskukohdassa).

        Pahimmat vauriot sähköshokki aiheuttaa aivojen etulohkoihin (frontal lobes), joka on "ihmisyyden kehto". Vaurioittamalla tätä aluetta ihmisen saa "tyhmennettyä", mikä on koko sähköshokin tarkoitus. Huomatkaa, että kirurgisessa lobotomiassa juuri etulohkon irroitettiin muusta aivosta, jolloin henkilön persoona tuhoitui. Siksi lobotomiaa kutsuttiinkin myös sielun eutanisiaksi. Samoin esimerkiksi neurolepti aka 'psykoosilääkkeet' estävät dopamiinin toiminnan otsalohkoissa, josta seuraa kirjaimellisesti kemiallinen lobotomia! Em. asioista ei koskaan tiedoteta potilaita, ymmärtänette varmasti jo vähän paremmin miksi.

        Nopealla nettihaulla löytää lukuisia ECT:sta tiedottavia ja varoittavia sivustoja. Laitan tähän muutaman alkuun kaikille kiinnostuneille.

        Electric Shock Therapy - BEWARE OF ALL THE DANGERS
        http://www.electricshocktherapy.info/statistics.html

        Psychiatry's Electroconvulsive - SHOCK TREATMENT - A Crime Against Humanity
        http://www.antipsychiatry.org/ect.htm

        Support Living Victims of ECT
        https://www.facebook.com/ectvictimsupport

        Electroshock: Scientific, Ethical, and Political Issues
        http://www.sntp.net/ect/breggin1.htm

        Information about ECT
        http://www.ect.org/index.shtml/


      • L-95
        Mielu kirjoitti:

        Uskon että lääkärini kyllä aidosti halusi minun kuntoani parempaan suuntaan. Mietin että tiesikö hänkään loppujen lopuksi mitä kaikkea haittaakin on monelle aiheutunut. Mitähän nuorelle lääkärille on opetettu asiasta lääkiksessä? Välillä mieleeni tulee että onko lääkäreiden "käsketty" valehdella asiaan liittyen. Tyyliin se on hyvä hoito, auttaa nopeasti. Tosi harvinaista että mitään pysyvää muistihäiriötä tulee.

        Minulle mainittiin tuosta pysyvästä muistinmenetyksestä, mutta ei mitään sellaista esimerkiksi: Uuden oppiminen voi olla vaikeampaa. Jatkossa ei saa ehkä painettua muistiinsa tiettyjä asioita juuri millään. Tunteisiin saattaa tulla jotain häiriötä....

        Minullekin on käynyt niin minkä joku mainitsi viestissä aiemmin että itkettää. Pienetkin asiat ja kummalliset asiat itkettää todella helposti. Muiden läsnäollessa tuskin näytän sitä mutta yksin ollessani ja vaikka joidenkin kappaleiden soidessa purskahtelen itkuun. Kyseessä ei täydy olla surulliset laulunsanat, jos vaikka lauletaan "God be with you on your journey" tai jotain ikään kuin positiivista niin saatan kokea vahvaa tunnetta itkeä. Vaikka poliisisarjassa kun lopulta kidnapattuna ollut uhri löydetään meinaa purskahtaa itkuun. Toki ennenkin olisi voinut liikuttua tai jotain mutta nyt muodostuu vahva tunne jollaista tuskin olen kokenut terveenä ihmisenä.

        Siitä "valehtelemisesta", minussa herätti suuttumusta lukea Suomen lääkärilehden nettisivuilta kommentteja sähköhoidosta. Se meni kutakuinkin näin: "Sähköhoito aiheuttaa muistihäiriötä. Ne menevät ohi 2-3 viikossa. Sähköhoito Ei aiheuta pysyviä muistihäiriöitä. Sähköhoito ei aiheuta aivovauriota". Pitäisikö minun uskoa että olen ainoa jonka muistista katosi valtavasti tavaraa ikuisiksi ajoiksi? Että he eivät muka tiedä muita? Ei aiheuta aivovauriota, no eikö muistin pysyvä häviäminen oli jonkinlainen vaurio? Ja juuri aivoissa? Puhumattakaan minulle tapahtuneesta sairauden moninkertaisesta pahenemisesta, uusien asioiden oppimisen vaikeudesta, vaikeudesta keskittyä oikein mitenkään esim. nuottien lukuun?

        Minua kiinnostaisi keskustella muiden sähköhoidon uhrien kanssa. Mietin myös onnistuisikohan se että voisi keskustella jonkun aivoihin erikoistuneen lääkärin kanssa minun vaurioistani aivoihin ja että voinko tehdä jotain asioita auttaakseni aivojen mahdollista toipumista jos sellaista voi koskaan olla.

        Hei,

        Itselleni annettiin suoraan 15 hoitoa ja 9 jälkeen halusin hoitokertomuksen mukaan lopettaa kun muisti oli jo ihan paskana mutta jatkoivat silti kun onnistuivat pakkohoitoon laittamaan.
        Nyt tappelemassa muistivaurioiden kanssa. Ei muista kuin pari viimeistä päivää ja muistista haussa kestää tunteja.
        Ei ollut mitään hyötyä hoidosta, suurta haittaa vain.


    • tällaisia kokemuksia

      Surullisena luin Mielu kohtaloasi. Oletko ajatellut valittaa oikeusasiamiehelle?

      Yksi asia tuli heti mieleeni. Söitkö samaan aikaan SSRI / neuroleptilääkkeitä kun sait sähköä?
      Ainakin Optiparin (paroksetiini) ja anafranilin lääkeselosteessa on maininta että käytettävä erittäin varovasti sähköhoidon kanssa. Tai en muista onko se siinä lääkkeen mukana tulleessa selosteessa, vai olenko lukenut netin sivuilta.

      Kun lääkkeet aloitettiin, välittömästi alkoi voimistaa myös pakko-oireita. Puolisoni sai seroguelia ja hän rupesi pyörimään ikäänkuin hyrränä pakko-oireiden ympärillä. Ei pysytynyt hyppäämään mistä tahansa pakkourasta pois joka tuli mieleen. Saattoi esim. hokea jotain ihmeellistä asiaa koko päivän ja jatkaa sitä seuraavana päivänä.

      Lääke vaihdettiin optipariin ja zyprexaan. Asiat menivät vain kauheammiksi. Kun illalla otti lääkeen alkoi pyöriä ympäri taloa tuijottaen koko yön aamu 4 -8 asti kaikkia sähköön liittyviä laitteita, katkaisijoita ym. Benzo opamox lisäsi vielä tokkuraisuutta.

      Kun lääkkeet lopetettiin, tuli lääkepsykoosi. Mutta lääkkeen lopettamisen myötä pakko-oireet hävisivät myös. Persoonaan kuuluvaa pientä tarkistelua on illalla, muttei häiritsevää.

      Uusi lääke pakotettiin aina edellisen vieroituoireisiin, jonka lääkäri tulkitsi sairauden pahenemiseksi. Avohuollon lääkäri oli fiksu kun tajusi lopettaa lääkkeen juuri noiden pakko-oireiden lisäännyttyä ja oli siin äpaljon muitakin haittoja. Mutta vieroitusoireita hän laittoi hoitamaan osastolla jossa lääkkeet olivat alunperin määrätty. Ja siellähän taas uusi pökkyrä- puoliso tehtiin.

      Viimeisiin vieroitusoireisiin pakotettiin anafranili ja abilify, jotka ei onneksi tuo pahoja sivuvaikutuksia, käyttää nyt niitä.

      Sähköä on saanut myös kahteen otteeseen. Olen sitä mieltä, että sähköä annettiin juuri lääkkeiden pahoihin vieroitusoireisiin, vaikka lääkäri ei sitä itse ymmärtänytkään. Sähköstä ei ole havaittu mitään haittoja mutta enpä näe hyötyäkään.

      • Mielu

        Söin kyllä lääkkeitä samaan aikaan. Paroksetiinia olen syönyt vuosikausia yhteensä, ehkä siihenkin aikaan. Kysyin asiasta myöhemmin joltain lääkäriltä, kun olin kohdannut jostain lääkkeestä sanottavan että ei saa käyttää sähköhoidon aikana. Söinkö minä sellaisia lääkkeitä? Vastaus oli tyyliin että lähes jokaisesta lääkkeestä voidaan sanoa ettei saisi käyttää sähköhoidon aikana mutta ei kai selvää haittaa silti ole.

        Voisin itsekin sanoa pakko-oireisena että toivoisin melkein etten olisi ikinä lääkkeitä syönyt. Ne helpottivat, "turruttivat", pakko-oireita kyllä aluksi. Mutta haittasiko se sitten terapian keinoja auttaa. Pakko-oireisiin pidetään parhaana hoitona altistushoitoa, missä tarkoitus olisi olla kosketuksissa ahdistuksensa kanssa pitkiä aikoja ilman että saisi suorittaa rituaalia joka helpottaa oloasi. Minusta tuntuu ettei se ikinä ole toiminut kohdallani. Ehkä yksi syy onkin lääkkeiden tuoma turtuneisuus.

        Tänä päivänä olen lopettanut lääkkeiden syömisen vuosien käyttämisen jälkeen tuossa reilu 3 kk sitten. En vieläkään ole selvinnyt kokonaan vieroitusoireista. Mutta alkaa tuntua paremmalta itseasiassa. Pakko-oireidenkin suhteen. Vaikea tietysti vielä sanoa. Nyt tuntuu tietysti paremmalta suuresti siksi että painostavat lääkkeiden sivuoireet ovat vähentyneet ja vähentymässä.

        Niin ja minulle tapahtuneesta valittamisesta, olen miettinyt kyllä siihen liittyviä asioita. Voiko sähköä antaneita lääkäreitä pitää vastuullisena aiheutuneesta tuhosta? Joskus kun siitä kai on potilaan mielestä apuakin. Ja lääkärit eivät varmaan toivoneet että sähkö syöksisikin minut elämäni pahimpaan kuoppaan. Onko koskaan nousua täältä enää ylös?

        Eilenkin, kun pitkästä aikaa olen koittanut käydä pianotunneilla, sai kohdata taas surullisen ja nolonkin tilanteen. helpohko kappale jonka soitin jo hyvin viikko sitten menikin yhtäkkiä mahdottomaksi. En millään saanut ajateltua että vaikka 10 sekuntia sitten soitin saman kohdan niin että tuo nuotti on edelleen alennettu ja kuulosti kuin täysin aloittelija soittaisi, jokainen alennus väärin ja mollisointu olikin duuri. En ikinä ole ollut sujuva nuotinlukija, mutta silti selvästä ylöspäin tältä tasolta.


      • Aivojen sulatusuuni
        Mielu kirjoitti:

        Söin kyllä lääkkeitä samaan aikaan. Paroksetiinia olen syönyt vuosikausia yhteensä, ehkä siihenkin aikaan. Kysyin asiasta myöhemmin joltain lääkäriltä, kun olin kohdannut jostain lääkkeestä sanottavan että ei saa käyttää sähköhoidon aikana. Söinkö minä sellaisia lääkkeitä? Vastaus oli tyyliin että lähes jokaisesta lääkkeestä voidaan sanoa ettei saisi käyttää sähköhoidon aikana mutta ei kai selvää haittaa silti ole.

        Voisin itsekin sanoa pakko-oireisena että toivoisin melkein etten olisi ikinä lääkkeitä syönyt. Ne helpottivat, "turruttivat", pakko-oireita kyllä aluksi. Mutta haittasiko se sitten terapian keinoja auttaa. Pakko-oireisiin pidetään parhaana hoitona altistushoitoa, missä tarkoitus olisi olla kosketuksissa ahdistuksensa kanssa pitkiä aikoja ilman että saisi suorittaa rituaalia joka helpottaa oloasi. Minusta tuntuu ettei se ikinä ole toiminut kohdallani. Ehkä yksi syy onkin lääkkeiden tuoma turtuneisuus.

        Tänä päivänä olen lopettanut lääkkeiden syömisen vuosien käyttämisen jälkeen tuossa reilu 3 kk sitten. En vieläkään ole selvinnyt kokonaan vieroitusoireista. Mutta alkaa tuntua paremmalta itseasiassa. Pakko-oireidenkin suhteen. Vaikea tietysti vielä sanoa. Nyt tuntuu tietysti paremmalta suuresti siksi että painostavat lääkkeiden sivuoireet ovat vähentyneet ja vähentymässä.

        Niin ja minulle tapahtuneesta valittamisesta, olen miettinyt kyllä siihen liittyviä asioita. Voiko sähköä antaneita lääkäreitä pitää vastuullisena aiheutuneesta tuhosta? Joskus kun siitä kai on potilaan mielestä apuakin. Ja lääkärit eivät varmaan toivoneet että sähkö syöksisikin minut elämäni pahimpaan kuoppaan. Onko koskaan nousua täältä enää ylös?

        Eilenkin, kun pitkästä aikaa olen koittanut käydä pianotunneilla, sai kohdata taas surullisen ja nolonkin tilanteen. helpohko kappale jonka soitin jo hyvin viikko sitten menikin yhtäkkiä mahdottomaksi. En millään saanut ajateltua että vaikka 10 sekuntia sitten soitin saman kohdan niin että tuo nuotti on edelleen alennettu ja kuulosti kuin täysin aloittelija soittaisi, jokainen alennus väärin ja mollisointu olikin duuri. En ikinä ole ollut sujuva nuotinlukija, mutta silti selvästä ylöspäin tältä tasolta.

        Anna itsellesi paljon toipumisaikaa. Paroksetiini on niin ikään erittäin vammauttava aivoille ja johtaa samankaltaisiin vammoihin kuin sähköshokki. Yleisiä ovat juuri muistivauriot ja muut kognitiiviset vammat, kuten keskittymiskyvyn heikentyminen, hidastunut ajatusten juoksu, vaikeus hahmottaa asioita jne. jne. Periaatteessa en osaa sanoa miten erottaa SSRI:n ja sähköshokin tuomat vammat toisistaan. Sähköshokissa vamma tulee saman tien ja monesti pahenee hetken aikaa. Paroksetiinilla ja muilla aivomyrkyillä taas vamma muodustuu hieman hitaammin käytön jatkuessa. Vaikea arvioida.

        Kannattaa ehdottomasti tehdä ilmoitus saamistasi vammoista viranomaisille. Niin itse tekisin. Se saatko koskaa oikeutta ja korvauksia pahoinpitelystä on eri asia. Yhteiskuntamme hyväksyy (tiedostamattaan) menetelmät, jotka vammauttavat, ja joiden nimenomainen tarkoitus on vammauttaa, kohdetta. Siten lienee todella hankala saada mitään korvausta yleisesti "hyväksytystä" ja kauniisti promotusta "hoidosta".


      • Anonyymi
        Aivojen sulatusuuni kirjoitti:

        Anna itsellesi paljon toipumisaikaa. Paroksetiini on niin ikään erittäin vammauttava aivoille ja johtaa samankaltaisiin vammoihin kuin sähköshokki. Yleisiä ovat juuri muistivauriot ja muut kognitiiviset vammat, kuten keskittymiskyvyn heikentyminen, hidastunut ajatusten juoksu, vaikeus hahmottaa asioita jne. jne. Periaatteessa en osaa sanoa miten erottaa SSRI:n ja sähköshokin tuomat vammat toisistaan. Sähköshokissa vamma tulee saman tien ja monesti pahenee hetken aikaa. Paroksetiinilla ja muilla aivomyrkyillä taas vamma muodustuu hieman hitaammin käytön jatkuessa. Vaikea arvioida.

        Kannattaa ehdottomasti tehdä ilmoitus saamistasi vammoista viranomaisille. Niin itse tekisin. Se saatko koskaa oikeutta ja korvauksia pahoinpitelystä on eri asia. Yhteiskuntamme hyväksyy (tiedostamattaan) menetelmät, jotka vammauttavat, ja joiden nimenomainen tarkoitus on vammauttaa, kohdetta. Siten lienee todella hankala saada mitään korvausta yleisesti "hyväksytystä" ja kauniisti promotusta "hoidosta".

        "Paroksetiini on niin ikään erittäin vammauttava aivoille ja johtaa samankaltaisiin vammoihin kuin sähköshokki. Yleisiä ovat juuri muistivauriot ja muut kognitiiviset vammat, kuten keskittymiskyvyn heikentyminen, hidastunut ajatusten juoksu, vaikeus hahmottaa asioita jne. jne."

        Tämän voin allekirjoittaa täysin 20 vuoden kokemuksella. Paroksetiini sulattaa aivot ja tekee selvää henkilön minuudesta ja persoonasta. Ja käypähoitolääkärit sen kun levittelevät käsiään "tietämättöminä".


    • siinäpä

      Ei sähköhoito tai lääkkeet tehoa itsekeskeisyyteen.

    • Kenet sinä

      täällä tulkitset itsekeskeiseksi?

    • Mielu

      Ajattelin kertoa vähän tämänhetkisistä tilanteista. Tuossa alkukesästä otin yhtetyttä potilasasiamieheen ja teimmekin "virallisen valituksen" asiasta potilasvakuutuskeskukselle. Potilasasiamies vaikutti olevan sitä mieltä että on erittäin epätodennäköistä että mitään korvauksia tulee. Kun on vaikea todistaa selkeästi että vauriot ovat peräisin ECT:stä. Lisäksi aikaa oli kulunut yli 3 vuotta joka on jonkinlainen raja mitä yleensä noudatetaan. Mutta en odota itsekään suuresti että koskaan vakuutuksesta tulee korvausta tms mutta ainakin olen kertonut jollekin viralliselle taholle että minun elämäni sähköhoito tuhosi omasta mielestäni. Toivottavasti joku uskookin.

      Kohtasin tässä kuitenkin nyt vastustusta. Asia potilasvakuutuskeskukselle laitettiin vireille silloin aiemmin. Sen lisäksi halusin vihdoin mennä hakemaan apua juuri aivovaurio-asioihin eli koitin päästä neurologian polille testeihin ja mahdollisesti saamaan jonkinlaista kuntouttavaa apua. Mitä se sitten olisikaan. Päästä esimerkiksi myös magneettikuvaan ja muihin tutkimuksiin ehkä saadakseni myös osoitusta siitä että vaurioita on tullut.

      Terveyskeskuslääkäri sitten koittikin tehdä minusta lähetteen neurologian polille. Mutta sieltäpä tulikin hylky. Minulle sanottiin kirjeessä suunnilleen että "oisiko nämä vauriot tulleet masennuksesta ja ahdistuksesta, ei varmaan sähköhoidosta" huolimatta siitä että olin kirjoittanut neljäsivuisen kirjeen jossa kuvailin oireitani ja selvästi sanoin että oireet alkoivat viimeisen sähkön antamisen hetkellä. Heti siitä nukutuksesta herättyäni. Ilmeisesti heidän mielestään juuri sillä hetkellä sattumalta masennukseni paheni niin kovasti ja aiheutti vauriot mutta sähköhoito ei voi aiheuttaa mitään harmia...

      • Mielu

        Kieltämättä suussa maistuu vähän peittelyn maku. Tässä taas lueskelin netistä asiasta enempi, enemmän tietoa löytyy englanniksi. Ainakin amerikoista kaikui vastaankaltaisia tarinoita. Ihmisille on sanottu "ei ECT aiheuta tällaista. Olisiko syy masennus tai jokin ihan muu?" huolimatta että oireet olivat alkaneet sähköä annettaessa. Yhdessäkin tarinassa kerrottiin kuinka kolmen hoitokerran jälkeen mies oli pahat vauriot jo saanut ja lääkärit päättivät keskeyttää hoidot. Silti he eivät myöntäneet että heidän hoito olisi aiheuttanut vaurioita. Vaikka itse olivat keskeyttäneet ne. No tuo on varmaan aika poikkeuksellinen tarina mutta pysytäänpä nyt Suomessa vielä.

        Minulle ei sanottu suoraan että ei sähköhoito aiheuta mitään, mutta sen voi toki lukea rivien välistä. Näin minulle sanottiin sanasta sanaan: "Potilaasta terveyskeskuksesta tehty lähete neurologialle, josta jatkoja ei ohjelmoitu vaan pyydettiin kannanottoa muistihäiriöiden osalta psykiatrian yksikössä. Potilaalla voimassa oleva hoitokontakti psykiatrian pkl:lle. Toivotaan muistihäiriöiden ja keskittymisvaikeuksien arviointia MTK:ssa, liittyvätkö esim. masennus tai ahdistuneisuus oireiluihin ja jatkotutkimusten tarve."

        Ehkä kyse on lääkäreiden laiskuudesta tai varojen puutteesta. On helpompi siirtää vastuu mielenterveyskeskukseen kun sinne jo kontakti on. Siellä tosin alunperin aikaa sitten on jo sanottu ettei siellä ole valmiuksia tehdä mitään esim. muistitestejä. Sieltäkin ihmeteltiin tätä asiaa mutta järjestyi sitten psykologi tekemään ne perus psykologiset testit. Ne on minulle tehtykin vuosia sitten, vähän epäilen osoittaako ne esimerkiksi juuri sanojen löytämisen vaikeutta, keskittymisvaikeuksia, väsähtämisiä... Onko ne "tehty" tutkimaan aivovaurioita kuitenkaan varsinaisesti. Olihan siinä jotain muistintestaamista ja matikan kykyjen testaamista tms ja sitten vahdataan mustetahratestejä ja muuta.

        Mutta MTKssa ei ainakaan päänkuvauksia voi tehdä tai varsinaisesti mitään kuntouttavaa apua saada aivovaurion kanssa elämiseen. Mutta pitää toivota että sieltä sitten voidaan auttaa pääsemisessä jatkotutkimuksiin. Nyt ajattelin soittaa yksityiselle puolelle jos sieltä pääsisin neurologin juttusille. Asia siis taas venyy huimasti, kuukauden varmaan saa odottaa psykologin testeihin pääsemisestä. Minä todella olisin halunnu jutella vaurioista asiaan erikoistuneen lääkärin kanssa. Kaikki apu olisi nyt tarpeen että voisi jaksaa taas vähän eteenpäin. Tuli tässä mieleen että tähän pitäisi olla sellainen laki, että lääkärin pitää olla itse käynyt vähintään kymmenen sarjan sähköhoitoa ennenkuin hänellä olisi lupa määrätä ketään muuta siihen. Ehkä hän sitten tajuaisi sähköhoidosta vähän enemmän että mistä onkaan kyse.


      • Say Know to ECT
        Mielu kirjoitti:

        Kieltämättä suussa maistuu vähän peittelyn maku. Tässä taas lueskelin netistä asiasta enempi, enemmän tietoa löytyy englanniksi. Ainakin amerikoista kaikui vastaankaltaisia tarinoita. Ihmisille on sanottu "ei ECT aiheuta tällaista. Olisiko syy masennus tai jokin ihan muu?" huolimatta että oireet olivat alkaneet sähköä annettaessa. Yhdessäkin tarinassa kerrottiin kuinka kolmen hoitokerran jälkeen mies oli pahat vauriot jo saanut ja lääkärit päättivät keskeyttää hoidot. Silti he eivät myöntäneet että heidän hoito olisi aiheuttanut vaurioita. Vaikka itse olivat keskeyttäneet ne. No tuo on varmaan aika poikkeuksellinen tarina mutta pysytäänpä nyt Suomessa vielä.

        Minulle ei sanottu suoraan että ei sähköhoito aiheuta mitään, mutta sen voi toki lukea rivien välistä. Näin minulle sanottiin sanasta sanaan: "Potilaasta terveyskeskuksesta tehty lähete neurologialle, josta jatkoja ei ohjelmoitu vaan pyydettiin kannanottoa muistihäiriöiden osalta psykiatrian yksikössä. Potilaalla voimassa oleva hoitokontakti psykiatrian pkl:lle. Toivotaan muistihäiriöiden ja keskittymisvaikeuksien arviointia MTK:ssa, liittyvätkö esim. masennus tai ahdistuneisuus oireiluihin ja jatkotutkimusten tarve."

        Ehkä kyse on lääkäreiden laiskuudesta tai varojen puutteesta. On helpompi siirtää vastuu mielenterveyskeskukseen kun sinne jo kontakti on. Siellä tosin alunperin aikaa sitten on jo sanottu ettei siellä ole valmiuksia tehdä mitään esim. muistitestejä. Sieltäkin ihmeteltiin tätä asiaa mutta järjestyi sitten psykologi tekemään ne perus psykologiset testit. Ne on minulle tehtykin vuosia sitten, vähän epäilen osoittaako ne esimerkiksi juuri sanojen löytämisen vaikeutta, keskittymisvaikeuksia, väsähtämisiä... Onko ne "tehty" tutkimaan aivovaurioita kuitenkaan varsinaisesti. Olihan siinä jotain muistintestaamista ja matikan kykyjen testaamista tms ja sitten vahdataan mustetahratestejä ja muuta.

        Mutta MTKssa ei ainakaan päänkuvauksia voi tehdä tai varsinaisesti mitään kuntouttavaa apua saada aivovaurion kanssa elämiseen. Mutta pitää toivota että sieltä sitten voidaan auttaa pääsemisessä jatkotutkimuksiin. Nyt ajattelin soittaa yksityiselle puolelle jos sieltä pääsisin neurologin juttusille. Asia siis taas venyy huimasti, kuukauden varmaan saa odottaa psykologin testeihin pääsemisestä. Minä todella olisin halunnu jutella vaurioista asiaan erikoistuneen lääkärin kanssa. Kaikki apu olisi nyt tarpeen että voisi jaksaa taas vähän eteenpäin. Tuli tässä mieleen että tähän pitäisi olla sellainen laki, että lääkärin pitää olla itse käynyt vähintään kymmenen sarjan sähköhoitoa ennenkuin hänellä olisi lupa määrätä ketään muuta siihen. Ehkä hän sitten tajuaisi sähköhoidosta vähän enemmän että mistä onkaan kyse.

        Totta kai aivojen sähköshokittaminen aiheuttaa aina jonkintasoisen aivovaurion. Koko menetelmä perustuu aivojen vaurioittamiseen. Mahdollinen hetkellinen delirium, jonka shokittamisesta voi saada tulkitaan psykiatriassa hyväksi vaikutukseksi, mutta lääketieteessä merkiksi aivojen toimintahäiriöstä ja mahdollisesta aivovauriosta.

        Syy miksi sinulle ei ole myönnetty jatkotutkimuksia ja esimerkiksi pään MRI:tä on todennäköisesti, että sähköshokin aiheuttamat vauriot voivat näkyä kuvissa mikä johtaisi potentiaalisesti mittaviin korvauksiin. Vähemmän asiaan perehtyneitä potilaita ja ihmisiä on helpompi harhaanjohtaa sanomalla syyksi "mielisairauden" tai, kuten sinun kohdallasi masentuneisuuden ja muiden psyykkisten ongelmien tai niiden yhtäkkisen pahentumisen.

        "All ECT (electric shock) does is produce brain damage. ...If you want brain damage, it's your prerogative... there's no more effective way than ECT. It's more effective than a car wreck, or getting hit with a blunt instrument."
        - Dr. John Friedberg, Neurologist

        Peittelykampanja ei ole pelkästään sinuun tapaukseesi rajattu vaan yhteiskunnallisesti huomattavan merkittävä. Kun ymmärrät, että sähköshokkia annetaan ja on annettu tuhansille suomalaisillekin kertomatta mihin toimenpide aidosti perustuu ja mitkä sen seuraamukset voivat olla niin ymmärrät myös, että asian julki tullessa korvaushakemusten määrä voisi kaataa koko sähköshokkialan ja sitä kautta johtaa sähköshokin käytön lopettamiseen tai jopa lailla kieltämiseen (vertaa kirurginen lobotomia). Peittely on siten tärkeä osa myös sähköshokin julkisuuskuvan kannalla.

        "When I saw the patient's reaction, I thought to myself: This ought to be abolished!"
        - Ugo Cerletti, psykiatri, sähköshokin keksijä

        Asia on helpompi ymmärtää, kun vertaa tällä hetkellä käytävään keskusteluun psyykenlääkkeiden potentiaalisesti tuhoisista vaikutuksista yksilön toimintakykyyn ja elämään yleensä. Useiden psyykenlääkkeiden aivoja vauriottavaa vaikutusta on samalla tavalla peitelty aina niiden käyttöönotosta 1954 lähtien mukaan lukien nykyisin laajassa käytössä olevat "masennuslääkkeet". Psykiatrian todellisuudesta tai sen käyttämien menetelmien oikeista vaikutuksista ei saa puhua edes lääkärit itse. Useat heistä on opetettu uskomaan luotuun harhaan, mutta fiksuimmat tietävät totuuden. Hekään eivät sitä kuitenkaan saa julkisuuteen tuoda em. mainittujen mahdollisten laajempien yhteiskunnallisten seuraamuksien pelossa. Jos joku alalla toimiva yrittää paljastaa julkisuuteen palankaan totuudesta, joutuu hän pelkäämään uransa päättymistä potkuihin. Siten kävi esimerkiksi psykologin Aku Kopakkalalle viime keväänä. (http://www.iltalehti.fi/terveys/2014081718579420_tr.shtml)

        "Well, what is the sense of ruining my head and erasing my memory, which is my capital, and putting me out of business? It was a brilliant cure but we lost the patient."2.
        - Ernest Hemingway, Nobel Prize-winning author who killed himself after complaining that psychiatric electric shocks had ruined his career by destroying his memory.

        The only option for anyone presented with a "psychiatric solution" is to research the subject personally. There is no other avenue or short-cut. Don't listen only to a psychiatrist and assume he or she is giving you the "truth" about the subject. He may be telling you what he honestly believes, but believing something has never meant what is believed is true. Learn the facts for yourself and when you do say No to psychiatry.


    • Näin minulla

      Sain sähköhoitoa 12 kertaa. Olo ei muuttunut paremmaksi, mutta muisti meni osittain. Se kyllä palasi pikkuhiljaa muutaman kuukauden aikana. Muita vaikutuksia ei tästä hoitomenetelmästä ollut.

    • dfgfdgdfgfdgfd

      ¨Kuullostaa aika karmivalta " hoitotavalta " siis onko tuossa tarkoituksena polttaa aivot että ihmisestä tulisi vajaa? kuten labotomiassa?

      • pH 5.5

        Psykiatrian puolen tarjoamat hoidot diagnooseineen ovat aika arveluttavia. Onko se hoitoa tai auttamista jos vointi ja kunto vain laskee?

        Valitettavan usein kuulee henkisen voinnin heikkenemisen johtuvan mielensairauksista, ei itse "hoidosta" vaikka mm lääkkeillä, sähköllä saadaan aikaan henkisen tilan laskuja.

        Ihmiskunta ei sitten lobotomiasta ja sen tuomista kauheuksista ottanut opiksi? Onhan se hienoa, että kansalaiset ovat lainkuuliaisia ja auktoriteettiuskovaisia, mutta onko mitenkään relevanttia heittää oma ajattelu narikkaan ja uskoa aivan kaikkea. Se että psykiatrian alan tutkimuksia markkinoidaan tieteellisinä tutkimuksina on mielestäni hölynpölyä.

        Miten ollaan päädytty nykyisiin hoitomuotoihin jossa aivot ja keskushermosto rääkätään lääkkein uuvuksiin? Kaiken kruununa sähköhoito jolla se viimeinenkin ihmisyyden hitunen hävitetään.

        On joukko potilaita jotka kannattavat lääkehoidon ja kaikenlaisten kajoavien toimenpiteiden nimeen. He ovat niitä ihmisiä joiden mielestä lääkäri oli huono tai ammattitaidoton jos lääkärikäynnin päälle ei tullutkaan vähintään reseptiä. Oli kyse sitten kivusta tai lievästä virustulehduksesta (tahi mielialoista)

        Jokainen onneksi saa tehdä päätöksen itse syökö lääkkeensä, haluaako sähköä päähänsä tai haluaako tulla hoidetuksi muulla tavoin. Tänä päivänä tämä muulla tavoin on lähinnä itsehoitoa joka vaatiikin selkärankaa ja hieman sisälukutaitoa.


      • Say Know to ECT

        Kyllä on. Sähköshokki luotiin nimen omaan tarpeeseen hiljentää mielisairaaloiden "potilaat" (eli vangit), jotta laitosta olisi helpompi hallinnoida ja johtaa henkilökunnan näkökulmasta. Huomaa sähköshokin toinen epävirallinen lempinimi, electric lobotomy (sähköinen lobotomia). Peter Breggin on Harvardin lääketieteellisestä koulusta (Harvard Medical School) valmistunut yhdysvaltalainen psykiatri, joka uskaltaa puhua totuudesta kaikelle kansalle.

        Peter Breggin, M.D., following many years of involvement in the field of "mental health" states it clearly:

        "... I began to realize that lobotomy differs little in principle from the most potent psychiatric drugs and from electroshock. All of the major psychiatric treatments work by producing brain dysfunction, and too often they result in lobotomy-like effects and permanent damage. I discovered that biopsychiatry resists criticism of any one of its theories and physical interventions because all of them rest upon the same flawed principles and harmful practices."

        Vertaa siis myös kirurginen lobotomia (surgical lobotomy), joka kuuluu psykokirurgian käsittelymenetelmiin sekä "psyykenlääkkein" (neuroleptit ja "masennuslääkkeet" etupäässä) tehtävä kemiallinen lobotomia (chemical lobotomy).

        "The drug [chlorpromazine] produced an effect similar to frontal lobotomy."
        - N. William Winkelman Jr. (1954)


    • Tulee nyt vanhaan topicciin viestiä mut tuli googlettamal vastaa tää topicci nii pakko laittaa viestii.

      Mulle annettiin epikriisien mukaan 15 kertaa sähköä 3 ekaa 10% tehoprosentilla ja sit nostanu 100 tehoprosenttii. Eka unilääke ei ollu epikriisin mukaa kunnol toiminu vaa olin heräilly kesken hoidon ja se vaihettiin vasta 8 hoitokerran jälkee.
      Masennus ei lähteny vaa jatku ku pääsin osastolta pois.
      Apua sain lopulta yksityiselt puolelta venlafaxin nimisestä lääkkeestä. Sähköstä jäi vaan erittäin pahat muistivaikeudet. En kunnolla muista edes omaa syntymäpäivää. En muista yli 48h sitten tapahtuneita asioita lähes ollenkaan. Opiskelu lähes mahdotonta laskenu arvosanat yli kahdeksasta kuuteen ja opiskelumotivaatio kadonnut koska yön aikana unohtuu suurin osa mitä on lukenut tehtävät saa vaan tehtyä juuri ja juuri. Menee niissäkin aivan liian kauan kun työmuistikaan ei kunnolla toimi.

      Eli jos yllä oleva ei sitä kerro niin välttäkää sähköä kaikin keinoin koska muistivaikeudet aiheuttaa sit vaan lisää masennusta. Työkyky on alhainen eikä itseensä pysty luottamaan enää kun unohtaa kaiken.
      Mahdollinen masennuksesta parantuminen sähkön avulla ei oo riskien arvosta.

    • "Sähköstä jäi vaan erittäin pahat muistivaikeudet. En kunnolla muista edes omaa syntymäpäivää. En muista yli 48h sitten tapahtuneita asioita lähes ollenkaan. "

      Nimimerkille Northerbreeze, tämä kommentti osui kyllä minuun ja herätti ajatuksen kirjoittaa taas tähän keskusteluun. Sama "Mielu" olen kuin aiemmin, nyt vain tuo nimimerkki ei enää käy. Tuli mieleen joku Mielu2.0 kun muutaman vuoden takaisesta kai jotkut asiat mennyt eteenpäin mutta se tuntui aivan liioittelulta niin olen nyt sitten Mielu1.1. Mutta itse asiaan.

      Minun on ponnisteltava muistaakseni moneltako eilen heräsin, mitä söin, mitä katsoin teeveestä... Toissapäivästä en muista oikeastaan mitään. Varmaan ihan pahimpia oireitani tällainen pitkäkestoisen muistin vaurio. Voisi kuvailla että sellaisesta muistista on jäljellä alle 10 %, vaikka itseasiassa kai vähemmänkin mutta todella vaikea arvioida ja ehkä en liioittele niin herkästi jos sanon noin. Arvaan että saattaa kuulostaa tämä sinustakin tutulta: Jos muistan jonkun asian jostain kauempaa, minulla ei usein ole mitään tunnetta siitä koska se asia on tapahtunut. Voin olla melko varma että joku asia on tapahtunut joitakin kuukausia sitten vaikka siitä olisikin jo useampi vuosi.

      Kiinnostaisi kysyä sinulta ja muiltakin jotka sattuu lukemaan ja ovat vahinkoja saaneet että oletko päässyt neuropsykologille tai muuten löytänyt jotain harjoituksia tms. mistä apua?

      Itse koitan joka päivä tehdä jotain. Lukemista, rentoutusta, jotain keskittymis/muistiharjoitusta. Kuten laskea sadasta alaspäen yrittäen kovasti keskittyä siihen. Toimi on lähes mahdoton, ajatus karkaa täysin huomaamatta. Ei puhetta että apua olisin saanut. Hoitoalan ihmiset joille yrittänyt kertoa oireista tykkäävät kommentoida tyyliin "sinusta vain tuntuu siltä", "et ole vain käyttänyt muistiasi".... Ja puheenaihe vaihtuu noin minuutissa. Yksin jättävät.

      Olen pitkään ajatellut että varsin usealle tulee jonkinverran vaurioita jo vaikka silläkin perusteella että aika monta suomalaistakin kommenttia asiasta löytyy mutta että minun tapaus on sitten vaan tavallista harvinaisempi ja pahempi. Ettei ihan näin pahasti kävisi usein. Mutta nykyään en ole enää ihan niin varma. Joka tapauksessa, ymmärtääkseni suomessa shokkihoitoja saa noin 200-300 vuodessa ja huonoja seurauksia saaneista niin moni tuskin on kirjoittelemassa netissä. Aika monia kommentteja kuulee jostain vastaavista oireista kuin minulla, tästä nyt vähän tulis fiilis että ei nyt ihan harvinaista oo kyllä nämä. Jonkun luin kertovan ameriikaksi että arviolta 10-20 % ihmisistä saa kognitiivisia vaurioita, alan olla taipuvainen uskomaan että tuo on lähellä totuutta.

      Voisin kommentoida enemmän minun tilanteestani mutta nyt alkaa uni kutsua. Ei sillä että sitäkään tunnetta normaalisti kokisi. Univaikeudet myös isona riesana ja vaikeuttavat kaikkea muutakin sitten.

      Mutta se olisi hienoa jos voisi keskustella toisen tai muiden shokeista vaurioita aivotoimintoihin saaneiden kanssa. Eipä sitä oikeen kenenkään kanssa saa keskustella. Luulen että jonkinlainen vertaistuki olis hyödyllistä ainakin minulle. Nytkun tuon sanan vihdoin löysin päästäni. Toivoa sopii että jotain päivänä tällainen potilaiden kohtelu on historiaa. En saanut valita altistetaanko minut aivovauriolle ja vamman jälkeen jätettiin yksin. Luulisin että tämä on lainvastaista kohtelua mitä olen osakseni saanut. Ehkäpä viimeistään sitten kun päänkuvausmenetelmät kehittyvät on mahdotonta enää piilotella minunkaltaisia ihmiskohtaloita. Ei siinä, kaippa shokit voi jollain lailla auttaakin mutta mitä se apu sitten oikeastaan tarkoittaa... Ja sekin todennäköisyys on varsin pieni että "hyötyä" on.

      Ihmiset, lukekaa sähköhoidosta ennen suostumista toimenpiteisiin. Älkää turhaan ottako riskiä kenties loppuelämän vammoista. Onko varmasti kunnolla terapiaa ainakin kokeiltu? Mutta mutta hyvää yötä.

    • NewRules

      Älkää hyvät kanssakansalaiset *askoko päitänne sähköshokilla.

      Sääntö numero 1: Älä koskaan, koskaan luota psykiatriaan

    • NeaNeaN

      Minua itkettää mennä psykiatrille taas. Itse en ole mennyt sähköhoitoon sen sisältämän muistivaurioriskin takia enkä muutenkaan pidä toimenpidettä hyödyllisenä tai turvallisena. Mutta olen syönyt lääkkeitä ja paljon. Miksi minua itkettää mennä psykiatrille? Koska jos sanon kuinka pahat vauriot olen saanut psyykenlääkkeistä, hän ei usko sitä ja todennäköisesti pitää minua vain harhaisena tai muuten vaan hulluna tai neuroottisena tai masentuneena väittäessäni lääkkeiden tuhonneen elämäni. Mitä ne ovat tehneet. Muistini pätkii, pääni on sumuinen ja joku osa minusta on hävinnyt pois antipsykoottien jälkeen emootioiden tasolla. Seksuaalisuuteni hävisi kokonaan. En kykene enää ollenkaan nukahtamaan ilman pilleriä, ne sotki luonnollisen uneni.

      Mietin sanoisinko tällä kerralla kuinka pahat vauriot olen lääkkeistä saanut vai tyytyisinkö taas kuulemaan kuinka minua auttaisi joku lääke. Joa kieltäydyn, minusta kirjoitellaan kuinka typerä olen kun en ota lääkkeitä. Lääkekielteinen. Joskus kun sanoin asioita mitä epäilin lääkkeiden minulle aiheuttaneen, minut tuomittiin harhaiseksi. Inhoan psykiatrilla käyntiä ja kyseinen ammattikunta saisi hävetä ottaessaan rahaa kylvämällä pillereitä jotka tekee vaurioita.

      Kun olen vaurioittanut aivoni lääkkeillä minulle ehdotettiin vielä sähköhoitoa josta kieltäydyin. Tuolloin kärsin vielä vieroitusoireistakin. Jos haluaa tuhota elämänsä, silloin menee psykiatrille.

      • NewRules

        En ymmärrä miksi ylipäänsä käyt psykiatrilla. Mitä kuvittelet sieltä saavasi?

        Ei psykiatria voi myöntää mitä he ihmisille tekevät. Se olisi alan tuho. Yksittäisin toimijan tasolla se olisi uran loppu, ainakin julkisella ja yksityisellä (pois lukien yksityisyrittäjyys).

        Niinhän sitä sanonta menee, että tyhmä on se joka kuvittelee saavansa eri lopputuloksen toistamalla samaa kaavaa.

        Ehkä sinunkin olisi aika vaihtaa taktiikkaa.

        SSRI-aineiden aiheuttamista aivovaurioista saat lisätietoa mm. osoitteesta www 123antidepressants org.

        Sääntö numero 2: Opi virheistäsi


    • ndkdkfkfkfk

      Näin pilataan elämä psykiatriassa:

      Tungetaan lääke joka aiheuttaa ongelmia ja vieroitusoireita johon tungetaan lääke joka aiheuttaa ongelmia jonka ongelmiin tungetaan lääke. Jota tuetaan vielä toisella lääkkeellä. Joka kun ei auta niin otetaan pois lääke joka aiheuttaa vieroitusoireita. Sitten lääke vielä mitä potilas syö nostetaan suurimpiin annoksiin vaikka potilaan tila pienemmälläkin on huono. Tämä aiheuttaa vielä suuremman ongelman ja siihen päälle vielä rauhoittavia. Lopussa potilaan elämä on murskana mihin potilaan lääkkeistä kärsineet aivot vielä sähkötetään useina sarjoina. Lopputulos on aivovauriot ja ihminen joka ei tiedä mitä hänelle tapahtui.

      Seuraava potilas.

    • Sen verran vielä että vaikka minulla on tilanne jatkunut erittäin huonona vuosia se ei tarkoita etteikö toivoa olisi. Itellä kesti vuosia hahmottaa ja tajuta missä tilanteessa oon. Ja ehkä se kuitenkin pahin ongelma shokkihoidoista on loputon tuskallisuus, ahdistus, pelko. Pakko-oireinen häiriö ennen shokkeja ei juuri muistuta niitä pakko-oireita mitä tänä päivänä on. Toimintakyvyttömyys on tehnyt hyvin vaikeaksi itsensä kuntouttamisen.

      Ja muutenkin, joku jolla on vaikea aivovaurio saattaa edetä enemmän samassa ajassa kuin joku toinen jolla on lievä aivovaurio. Ei mene silleen niinkuin luulisi. Toinen kenties selviää paremmin kuin toinen shokkien aiheuttamista ongelmista. Jos joku on vähän vastaavaan tilanteeseen kuin minä joutunut niin toivottavasti pääsette hyvälle polulle paljon aiemmin kuin minä. Joka päiväistä harjoittelua tämä on.

      No mutta pitää nyt jatkaa vielä. Ehkäpä joku päivä tulee mahdolliseksi joku uudenlainen päänkuvaus ja vahinko näkyy vielä siellä. Ehkä muutenkin vielä voisi koittaa oikeutta jotenkin edistää. Ja kai tässä vähä vointi etenee, hyvin hitaasti vaan. Saattaahan niitäkin ihmisiä olla maailmassa jotka kenties ois valmiita muaki auttamaan, oikein alan ihmisiäkin.

      Mutta sen voin sanoa: Ennemmin otan luodin päähän kuin uutta sähköshokkia :p

      • Kata81

        Hei "Mielu" ja Northernbreeze ja muut sähköhoidon haittoja/vaurioita saaneet. Toivottavasti luette/näette tämän viestini.

        "Mielu", tämä mitä kirjoitit (lainaus alla) on kuin oma kokemukseni!:

        "Siitä "valehtelemisesta", minussa herätti suuttumusta lukea Suomen lääkärilehden nettisivuilta kommentteja sähköhoidosta. Se meni kutakuinkin näin: "Sähköhoito aiheuttaa muistihäiriötä. Ne menevät ohi 2-3 viikossa. Sähköhoito Ei aiheuta pysyviä muistihäiriöitä. Sähköhoito ei aiheuta aivovauriota". Pitäisikö minun uskoa että olen ainoa jonka muistista katosi valtavasti tavaraa ikuisiksi ajoiksi? Että he eivät muka tiedä muita? Ei aiheuta aivovauriota, no eikö muistin pysyvä häviäminen oli jonkinlainen vaurio? Ja juuri aivoissa? Puhumattakaan minulle tapahtuneesta sairauden moninkertaisesta pahenemisesta, uusien asioiden oppimisen vaikeudesta, .."

        Sain sähköhoitoa sarjan ja myöhemmin ylläpitohoitoa. Muistini on erittäin pahasti vaurioitunut. Kaikki häät ja lomamatkat ulkomaille ynnä muuta ynnä muuta katosi sekö kognitiiviset taidot on pahasti heikentyneet enkä muista tai pysty muistamaan uusia asioita. Muisti ei ole palautunut lähes lainkaan vaikka viimeisestä hoidosta yli vuosi.

        En ole saanut tähän lainkaan asiallista reagointia hoitotahoilta vaan joudun taistelemaan tästä. Jätetään yksin ja vain taistelemalla voi edetä..muutoin jätetään takuulla yksin. Soitin sähköhoitoyksikköön tänään taas ja mm. siellä annettiin ymmärtää kuin olisin joku ainoa tapaus Suomessa ja kuulemma tällaista ei muka maailmallakaan tapahdu vaan hoito on kuulemma turvallista ja perustuu tutkittuun aineistoon. Psykiatri sanoi ylläpitohoitojen välissä(ennen kuin huomasin laajat vauriot) että nyt pitää pitää taukoa hoidosta koska tietää naisen joka ei hoitojen seurauksena enää pärjännyt vaan tarvitsi henkilökohtaisen avustajan arkeen(ei esim osannut käyttää enää pesukonetta/laittaa sitä päälle). Mutta myöhemmin kun hoitoja jatkettiin ja huomasin omat vauriot/vaurioni niin epäili pitkään että ei sähköhoito ole syy(miten ääni muuttui yhtäkkiä kellossa..eka sanoin vaaroista ha sitten ei sellaisia olekaan!)..mutta nyt hän/ tämä psykiatri on sanonut että mikään muu ei selitä vaurioita kuin Ect-hoito ja sanoi tällä viikolla mulle puhelimessa että "minä en ymmärtä miksi hoito on otettu suomessa takaisin yleiseen käyttöön. Minä en yleensä määrää tätä hoitoa"(yrittää kai näin pestä kätensä omasta osallisuudestaan asiassa..hän ei ollut ensimmäisiä hoitoja kirjoittanut/niitä aloittanut lääkäri mutta jatkoi hoitoja minulle avohoidossa. Tässä on ollut ihan järkyttävästi kaikenlaista kamalaa.. epäilyjä mua kohtaan..mun vaurioita ja yksin jättämistä. Kuvauksesi "mielu" ja muut kertoo kyllä nyt jostain. Asiat ei ole kohdallaan tämän sähköhoidon tiimoilta/tervhuollossa..jotain on pahasti pielessä kun tässä lukee "kuin omaa kohtaloaan" joka on muka ainoa Suomessa. Ei siis ole..olen saman kokenut "Mielu" ja muut. Meille potilaille nähtävästi väitetään että "olet ainoa" ja niin edelleen. Tälle asialle pitäisi tehdä jotain! Otin yhteyttä hesariin tänään alustavasti että tekisivätkö juttua kyseenalaisesta hoidosta Suomessa. En vielä tarkentanut mistä mutta mietin että tämä vaatisi kyllä toimia/julkisuutta. Näin ei saa tapahtua ihmisille. Ja ihmisiä ei saa jättää oman onnensa nojaan jos vaurioita on tullut. Ja se/vauriot pitää huomioida ja tulla ilmi ja esille. Kirjata potilaan tietoihin , ottaa vakavasti!! ja asia pitää tulla esille niin että hoidon vaikutuksista tulee tieto Suomessa asioista vastaaville/hoitoa suunnitteleville. On käsittämätöntä että näihin potilaiden kokemuksiin havaintoihin suhtaudutaan näin. Tällaista ei voida hyväksyä. Käsittelyni hoitotahon kanssa on vielä kesken/jatkan sitä itse. Heitä ei ole kiinnostanut että näin kävi.

        Kunpa vaurioita saaneet kohtaisivat ja saataisiin esim sitä kautta asiaa eteenpäin!! Minä olen valmis yhteiskeskusteluun ja asian käsittelyyn eteenpäin vaikka yhdessä!!

        Sähköhoitoa suunnitteleville. Kannattaa todella vakavasti harkita. Hoito on kyseenalainen. Olen myös löytänyt paljon muita kokemuksia englannin kielellä myös joissa tulee ilmi että hoito ei ole turvallinen. Ja eräs tässä viestiketjussa mainitsi mm dr Bregginin joka ei ole edes ainoa joka puhuu hoidon vaurioista/haitoista.


      • dgsdgdsg

        Jos ei muista enää miten pesukonetta käytetään "hoidon" seurauksena niin onko hoito turvallista, terveellistä ja hyvää. Psykiatrien pitäisi ottaa reality check toiminnastaan. Mutta ovat aivopesseet itsensä pitämään hoitoja turvallisina. Kun kirjassa lukee tai suosituksessa, nii se on nii, sanoi potilas mitä sanoi. PSykiatria on ja on aina ollut pelleilyä ja leikkimistä ihmisten terveydellä, aivoilla ja heidän hyvinvoinnillaan. Josta kukaan ei loppuviimeksi ota vastuuta vaan syyttää potilaan mielenterveyttä tai sanoo että "ei tästä pitäisi tämmöistä tulla"


    • 33s2123

      Eikös se aiheuta aivovaurioita?
      Ainakin jotkut dokumentit niin väittää.
      Tokihan sitä voi sanoa parannukseksi kun aivot käristetään niin että muistot lähtee.
      http://www.ectresources.org/

      • LueEnsin_PäätäSitten

        Sähköäshokittaminen perustuu kohteen aivojen vaurioittamiseen, kyllä. Ei kannata uskoa valtion ja psykiatrian propagandaa muusta. Sähköshokittamisen kehittäjätkin myönsivät, että siihen se perustuu. Psykiatrit eivät halua asiaa mainostaa tai haastatteluissa myöntää. Siksi he sanovat, että "toimintamekanismia ei tunneta, mutta sen uskotaan tasapainottavan aivojen välittäjäaineita." Tämä on puhdas valhe. Psykiatrian ala tietää hyvin mistä on kysymys, mutta he eivät välitä. Moraali ei ole ollut koskaan trendikästä psykiatrian alalla. Valta, arvovalta ja raha ratkaisevat miten ihmisiä kohdellaan.

        Linkkaamasi ectresources org on hyvä, rehelliseen tieteelliseen tutkimustietoon perustuva sivusto sähköshokittamisesta, joka jokaisen tulisi lukea ennen suostumistaan tuohon frankensteinilaiseen käsittelyyn. Sivustoa yllä pitää muuan Peter Breggin, jota muun Peter Götzsche on nimittänyt asiallisimmaksi psykiatriksi, jonka tuntee.


    • huonovitsi

      Muistan kun löysin sähköallergiasta kertovat sivut netistä, sain selityksen oireilleni joka oli lottovoittoon verrattavissa. Masentuneille annettavaa sähköhoitoa pidän lähinnä huonona vitsina. Eikös joskus myös kuolemantuomioita tehty sähkötuolissa.

    • sähköääääää

      Minä olen saanut sähköhoitoa 3 eri kertaan. Ekalla kerralla 12 kertaa, joka auttoi muutamaksi kuukaudeksi niin, että elämä alkoi taas maistumaan kivalta. Ongelmana oli vaan se, että huomasin muististani kadonneen isoja palasia sieltä täältä enkä puhu pelkästään lähimuistista eikä ne muistot ole vieläkään tulleet takaisin, vaikka hoidosta on jo muutama vuosi. Toisen kerran sain 10 kertaa ja aloin voimaan joka kerran jälkeen hirveän huonosti, oksentelin ja koin sekavuutta heräämisen jälkeen. Tästä kerrasta ei ollut enää mitään hyötyä. Sitten kolmannella kerralla piti saada taas 10 kertaa, mutta sain vain 3, sillä aloin saamaan niin vakavia muistihäiriöitä etten muistanut enää omaa nimeänikään ja joka heräämisen kanssa oli sama, kuin aiemminkin eli rajua pahoinvoitia, huimausta ja sekavuutta. Viimeisen sähköhoidon jälkeen riuhdoin sekavuuksissani itseni irti tippaletkusta ja aloin itkemään hysteerisesti, kunnes lääkärit ja hoitajat saivat rauhoitettua. Sen jälkeen en ole sähköä enää halunnut enkä sitä tule koskaan enää kokemaan. Mieluummin syön lääkkeitä roppakaupalla ja odotan ihmettä, että ehkä joku kaunis päivä saan vielä elämäni takaisin.

      • LueEnsin_PäätäSitten

        Ajattelit, että aivojen käristäminen sähköllä olisi tuonut elämäsi takaisin? Mikset saman tien nuollut pistorasiaa?

        Nyt ajattelet, että huumeilla saat elämäsi takaisin?

        Surullista lukea miten ulapalla ihmiset ovat.

        Sinunkin olisi ollut viisasta lukea ensin aiheesta niin olisit säästynyt pysyviltä aivovaurioilta.


    • Huolestunut25v

      Joo o. Ei kovin kivaa luettavaa nämä tekstit. Alkaa suututtaa niin että joku pitäis hengiltä päästää. Minä jo olin kerennyt ilostua että vihdoin saan elämän iloni takaisin kun pääsen sähköhoitoon ja luin muutamia hyviä kokemuksia.. olisinpa vaan lukenut tämän sivun ennen kuin alotin sähköhoidon. Nyt 5 kertaa takana huomenna kuudes. Tänään ollut jotenkin aika levoton olo. En ole osannut olla aloillani ja äitini mielestä olen ollut hieman omituinen. Itse olen luullut että alan tosiaan nauttimaan elämästä taas näin monen vuoden jälkeen ja sähköhoidosta olisi tosiaan jotain apua. Muisti tosiaan on aika hukassa kun en muista kunnolla mitä olen tehnyt viimeisen parin viikon aikana. Tämän sivun luettuanu tuli jotenkin tosi pelokas olo että mihin sitä ollaan oikeen ryhdytty. Tehtyä ei tekemättömäksi saa ja näin meitä toivottomia kai kustaan linssiin. En nyt tiedä pitäisikö lopettaa sähköhoito kokeilu tähän vai jatkaa 10 kerran kokeilu loppuun.. onko tästä kenellekkään ollut pidempi aikaista apua vai onko kaikki vaan jotain hetkellistä harhaa kun se kerran aiheuttaa aivoissa tuhoja?

      • säh_kö

        Hei Huolestunut25v, kyselit onko kukaan saanut ECT:stä pitempiaikaisempaa hyötyä.

        Kirjoitin tähän ketjuun aiemmin. Nyt saamastani sähköhoidosta on aikaa kymmenisen vuotta. Olen yhä kahden vaiheilla siitä, mitä ECT:stä ajattelisin, mutta vaikka minulla tiettyjä varauksia ja pelkoja (esim. koskien myöhempää dementoitumisen riskiä) yhä onkin, kokisin sähköhoidon vaikuttaneen olooni myönteisesti, paremmin kuin mikään lääkitys.

        Ennen sähköhoitoa olin kärsinyt masennuksesta yli 15 vuoden ajan. Olin käynyt vuosia psykoterapiassa ja kokeillut useimpia masennuslääkkeitä ja niiden yhdistelmiä. Olin yrittänyt itsemurhaa ja olin itsetuhoinen ja epävakaa.

        Huomasin sähköhoidon vaikutuksen oikeastaan heti herättyäni humautuksesta, siis jo ensimmäisen kerran jälkeen. Olin pirteämpi ja iloisempi. Hoito aiheutti minulle lähimuistin ongelmia, mutta se oli tilapäistä. Luulisin, että muistini toimii nyt normaalisti, mutta kognitiivisia taitoja ei ole testattu.

        Hoidon jälkeen, kymmenen vuotta sitten, lopetin kaikki psyykenlääkkeet ja olen pärjännyt ilman siitä lähtien. En käy terapiassa. Mielialani on ok. En ole kokenut ihmeparantumista, mutta elämänlaatuni ja toimintakykyni ovat merkittävästi parantuneet.

        Toivon vain, ettei hoidolla ole ollut merkittäviä haittavaikutuksia aivoihiini. En tiedä, mitä nyt päättäisin, jos olisin samassa tilanteessa kuin kymmenen vuotta sitten.


      • cthatgrl

        Suosittaisin olemaan vahingoittamasta itseään enemää. Mitä useamman sähköshokin saat, sitä laajemman aivovaurion niität. Ilmoita, että et halua enempää tai, jos epäilet heidän painostusta ilmoita vaikka, että olet flunssassa niin saat miettiä asiaa uudelleen.

        Kannattaa aina lukea aiheesta kuin aiheesta ennen kuin tekee päätöksiä ja ei kannata ollla niin hölmö, että luottaa valtion viralliseen "tietoon." Se on valitettavasti propagandaa. Hyvää tietoa saa muun muassa osoitteesta ectresources org, jos on aidosti kiinnostunut tutkimusfaktasta. Niin sanotut johtavat psykiatrit ovat *elvetin julmia. Ruohonjuuritason psykiatrit usein vaan tietämättömiä aaseja.


    • 942i92489

      Itse lopetin onneksi ajoissa psykiatriaan uskomisen.

      En silti riittävän ajoissa.

      Vuosikausien masennuspillerien popsinta ja niiden vieroitus sai aikaan kummallisia oireita, mitkä oli pahempia kuin mihin ne alkujaan aloitin. Unet katosi ja ahdisti. Oli outo olo.

      Näitä oireita lääkittiin uusilla unta "auttavilla" lääkkeillä, jotka pahensi ahdistusta. Minulle pokkana väitettiin, etten 7 viikkoa myöhemmin vieroitusta voi mitenkään enää kärsiä lopetusoireista. Kuvioon astui rauhoittavat, koska olo oli niin tuskainen lääkekokeilujen myötä, joita sai ottaa monta päivässä. Koukkuhan niihin tuli, ja lopetin ne tietämättä karmeista vieroitusoireista joita voi tulla jo lyhyen käytön jälkeen. Jokaikinen lääke pahensi oloa pisteeseen, että lopulta meinasin kuolla ahdistukseen

      Minulle sanottiin, että masennukseni uusi. Kokeiltiin lääkettä sun toista. Jokaikisestä tuli ahdistuksen ja levottomuuden pahenemista. Menin osastolle tuossa hirveässä olossa jossa lääkkeitä aloiteltiin lyhyen ajan sisällä monta päällekäin. Olin jo koukuttunut rauhottaviin, ne oli lääkearsenaalin jatkeena ja aloitettiin uudestaan. Ne auttoikin, sillä olin riippuvainen niihin. Samalla tavalla kun olin riippuvainen "masennuslääkkeseen" mitä käytin vuosia Haudoin itsemurhaa olon takia mitä koin lääkittynä.

      Muutuin lääkkeiden myötä hoitoresistentiksi. En ennen ollut kokenut vastaavaa haittaa lääkkeistä ennen ensimmäistä vuosien käytön lääkevieroitusta. Mikään ei toiminut, kaikki aiheutti lääkityn huuruisen olon, levottomuutta ja äärimmäisen epämiellyttävää oloa. Uskon, että aivojen kyllästäminen vuosikausia eri pillereillä aiheutti tämän. Jotain tapahtui, mikä yliherkisti minut lääkkeiden haitoille. Olen kärsinyt sen jälkeen lisäksi erilaisista fyysisistä oireista ja yliherkkyyksistä mitä minulla ei ennen ollut.

      Kun olin lääkehuuruissa, ja aivot ei pelanneet yhtään, riippuvaisena rauhoittaviin, minulle suositeltiin sähköhoitoa. Tajusin silloin mitä psykiatria on.

      Sanoin ei. Luojan kiitos!

      Nyt olen päässyt lääkkeistä eroon taistelun kautta ja tajuan että lääkkeet ei tuo terveyttä ja hyvää oloa pitemmällä tähtäimellä. Eikä mikään psykiatrian antama "hoito"

    • Kata81

      Hei
      Vastasin viestiketjun keskelle. Eli kuten epäilinkin. Muitakin sähköhoidon vakavista vaurioista kärsiviä on mutta hoitotahot väittää ettei muka ole. Tälle on tehtävä jotain. Viestini tosiaan keskellä ketjua ylempänä!

      • Oikosulku

        Totta kai on. Sähköshokki perustuu aivojen vaurioittamiseen sähkövirran avulla. Sähköshokin kehittäjä Ugo Cerletti totesi tämän jo puolivuosisataa sitten! Miten kuvittelit, ettei vakavasti vaurioituneita olisi? Pelkästään Suomessa on shokitettu tuhansia ja tuhansia ihmisiä. Jokaisella heistä on 100%:lla varmuudella jonkin tason aivovaurio siitä käsittelystä. Mitä useammin sähköshokitetaan, sitä vakavammaksi ja näkyvämmäksi aivovaurio tulee ulkopuolisillekin.

        Kannattaa ottaa selvää asioista ennen kuin suostuu. Pitää muistaa, että psykiatrit valehtelevat työkseen eikä tämä ole liioittelua ja provokaatiota. Psykiatreja opetetaan psykiatriakoulutuksen aikana manipuloimaan ja valehtelemaan kohteille. Näistä voit lukea "paljastuksia" tehneiltä psykiatreilta itseltään. Minua ei tarvitse uskoa.


      • sdgdsd

        Kyse on täysin samasta ilmiöstä jossa hoitotaho väittää että lääkkeet ei aiheuta vauriota. Kun niitä kokee saavansa, kukaan ei usko, eikä ota vastuuta. Se on vain psykiatriaa. Joka tuhoaa ihmisiä. Oikeutta/korvauksia ei tule saamaan.


      • Kotr23

        Sähköä "sain" nauttia kun olin vika käynnillä osastolla. En tuosta "sessiosta" muista mitään. Kertovat että oli mennyt k*set ja p*skat alle. Sama se, nyt voin oikein hyvin. Psykiatri kirjoitti 800 mg Triptyl-reseptin jälkihoidoksi. Jaettuna kahdesti per päivä. Nyt olen syönyt n.kuukauden; lisänä 50 mg Opamox tarvittaessa. No olen ottanut joskus, kun oikein v*tuttaa tämä maailmameno. Töihin pääsin aktiivimallin kautta; olen esimiestehtävissä lautatarhalla.
        Että suosittelen Sähköä! Kyllä "hulluttelut" loppuvat!
        Tv. Entinen luuseri.


    • Joseimuuauta

      Mahtava hoito

      • Kata81

        Luin uudet kommenttinne. "Tyhmäksi" moittiminen/set sikseen nyt kuitenkin. Tiedän että sähköhoito ei ole todellakaan turvallinen jos ei halua muisti ja kognitiivisia tai muita vaurioita ainakaan. Minulle väitettiin että se on turvallista. Olisi ehkä pitänyt ymmärtää että minulle ei puhuta terveydenhuollossa totta. Kyllä ihmisten pitäisi voida luottaa terveydenhuoltoon.

        Olen nyt nähnyt että luottaa ei siis voi ja tuon saman kuin mitä "sdgdsd" sanoi olen myös huomannut. Että saat jopa niitä sivuoireita lääkkeistä mutta ne kiistetään vaikka ne olisi lääkkeen sivuvaikutuslistalla ja yleisissä suvuoireissa vielä.

        Edelleen mietin mitä asioille voi/voisi tehdä.


      • On.outoa.sakkia

        Hmm. Saat sinä miettiä "turvallisia hoitoja". Koeta jo älytä, ettei mitään sellaisia ole eikä tule.
        No nyt sanot: psykoterapia.
        Joo onhan se.
        Paitsi että sillä muokataan ihmismieltä samoin kuin lääkkeillä.
        Ei ole mitään hokkuspokkustemppua.
        Harvinaisen tyhmää porukkaa näillä palstoilla.


      • Oikosulku
        Kata81 kirjoitti:

        Luin uudet kommenttinne. "Tyhmäksi" moittiminen/set sikseen nyt kuitenkin. Tiedän että sähköhoito ei ole todellakaan turvallinen jos ei halua muisti ja kognitiivisia tai muita vaurioita ainakaan. Minulle väitettiin että se on turvallista. Olisi ehkä pitänyt ymmärtää että minulle ei puhuta terveydenhuollossa totta. Kyllä ihmisten pitäisi voida luottaa terveydenhuoltoon.

        Olen nyt nähnyt että luottaa ei siis voi ja tuon saman kuin mitä "sdgdsd" sanoi olen myös huomannut. Että saat jopa niitä sivuoireita lääkkeistä mutta ne kiistetään vaikka ne olisi lääkkeen sivuvaikutuslistalla ja yleisissä suvuoireissa vielä.

        Edelleen mietin mitä asioille voi/voisi tehdä.

        Jos haluat oikeasti tehdä asioille jotain, aloita lukemalla laajasti Thomas Szaszia. Sinun pitää ymmärtää mitä vastassasi on ennen kuin etenet mihinkään. Muutoin heität aikasi ja vaivasi hukkaan, kuten monet ovat tehneet aikaisemmin ja tekevät parasta aikaa.

        Thomas Stephen Szasz on edesmennyt psykiatrian emeritus professori, joka ei pelännyt puhua totuudet julki alastaan. Hän on julkaissut lähemmäs 40 kirjaa. Virallisilta sivuiltaan szasz com löytää runsaasti ilmaista materiaalia.


    • Kata81

      Hei "942i92489" joka kirjoitit
      (27.4.2018 12:03)

      Kysyisin sinulta, onko unesi palautunut ja fyysiset oireet loppuneet tai edes helpottaneet kun olet lopettanut lääkkeet? Jos on niin se on hienoa. Kiitos jos pystyt vastata.

      Minäkin epäilen että lääkkeet ovat vieneet uneni/kyvyn nukkua. Nukun tosin nyt toisella lääkkeellä mutta en ilman. Lisäksi aloin pari vuotta sitten saamaan fyysisiä oireita eikä syytä ole löytynyt. Epäilen lääkkeitä. Mutta tosiaan usein mulle yritetään väittää että ei ole mitään haittavaikutuksia..siis niitäkään jotka lukee lääkkeiden sivuvaikutusluettelossa.

      Tosiaan on hurjaa miten näitä lääkkeitäkin näärätään ja väitetään ettei ole vaikutuksia. Se on täysin käsittämätön väite.

      • Kata81

        Hei

        En oikeastaan miettinyt tässä kohtaa turvallisia hoitoja. Mietin sitä mitä tehdä terveydenhuollon epäkohtien korjaamiseksi. Sellaisten hoitojen lopettamiseksi ja kieltämiseksi jotka ovat ihmiselle vaaraksi suorastaan. "Valheiden" lopettamiseksi näussä asioissa.

        Olikin hyvä vinkki tuo Thomas Stephen Szasz. Kiitos siis vinkistä 'Oikosulku'. Uskon että asioiden muuttaminen ei ole helppoa mutta kun jotain olisi tehtävä. Tutustun tuohon szasziin ainakin.

        Tässä on tehtävä ja oltava valppaana omien oikeuksiensa ja terveydenhuoltonsa kanssa. Ei potilasasiamiehiä ja valitusoikeutta turhaan ole haluttu olevan mutta valitettavasti se ei riitä takaamaan oikeuksien toteutumista. ESIM kuten tässä ketjussa kerrottiin nimittäin että tie potilasasiamiehen kautta ei johtanut tulokseen. Vaikka minä olen aivan varma että samat vahingot oli hoidosta tulleet kuin minulla. Että vedottiin tyyliin "rikoksen/asian" vanhentumiseen ynnä muuta täysin asiatonta on todella väärin. Mitä tässä asiassa on sellaista joka on vanhentunut. Ei mitään. Ja masennus ei tuhoa muistia siten kuin he väittävät.


      • Parantumisen.tie

        Saat sinä valittaa vaikka eu-tuomioistuimeen "mukakaltoinkohtelusta". Et sinä parane, ennen kuin myönnät olevasi sairas, ja että tarvitset ammatillista apua. Psykiatrinen hoito, mahdollisine oikein titrattujen psyykelääkkeiden tukemana, on ainut tie parantumiseesi. Hoitokielteisyys osoittaa, ettet ole sisäistänyt sairauttasi. Hoitopolkusi on pitkä, muttei toivoton.


      • 942i92489

        Partantumisen tie voi painua kuuseen mielipiteidensä kanssa. Anteeksi, mutta suututtaa tuo "ammattilaiset tietää " - höpötys.

        Jos itse olisin kuunnellut asiantuntijoita, ammattilaisia ketä tapasin, saattaa olla että olisin haudassa. Asiantuntijoiden tiedon puutteet lääkkeiden haitoista ja lääkevieroituksen ongelmista ainakin tulivat selväksi omassa kokemuksissani psykiatriassa. Saa siinä titrata vaikka loputtomiin pillereiden kanssa jos ne ei enää auta ja suurella todennäköisyydellä ne on määrätty lääkkeiden haittoihin. Lääkkeet ei paranna toistensa haittavaikutuksia eikä vieroitusoireita. Myöskään terapia ei sitä tee. Eikä sähköhoito. Lisäämällä lääkkeitä toisen päälle minut vietiin todella huonoon kuntoon ja tajusin että ei lääkäri sitä mitä hän minulle näillä lääkkeillä aiheuttaa voi ymmärtää täysin. Minun tapauksessa oli pakko uskoa itseeni ja omaan intuitioon. Minun tapauksessa ei ollut oikeastaan enää vaihtoehtoja kokeilla mitään koska edelliset kokeilut aiheutti niin hirveän olon ja yliherkistyin haitoille yhdessä vaiheessa että en aio riskeerata enään yhtään hirveää oloa itselleni, jossa en voinut olla nahoissani, siltä se tuntui. Ammattilainenkaan ei ole enää lääkkeitä minulle suosittanut vaikka vähättelee haittoja.

        Uneni eivät ole koskaan parantuneet täysin tasolle mitä ne ennen koskemista masennuslääkkeisiin olivat ja ennen niiden lopetusta, ja ennen lääkehelvettiä mihin ajauduin ja rauhoittavia, mutta uni on palautunut pikkuhiljaa. Pahimmillaan siis uni oli 2-3 tuntia kestävää ja jopa silloinkin pirtonaista. Nukun jo päivisinkin päiväunia mihin en kyennyt pitkään. Heräilen useita kertoja yössä ja unen palauttavuuden kanssa on ongelmia mutta nukun paremmin kuin lääkkeillä loppuvaiheessa ilman lääkkeiden aiheuttamaa tokkuraa ja näen unia enemmän ja uni tuntuu muutenkin normaalimmalta kuin lääkkeillä. Unen määrä on kasvanut. Tiedostan luonnollisen väsymyksen paremmin. Yhdessä vaiheessa lääkeyhdistelmää väsymyksen tunnetta oli hankala huomata koska olin sedatiivien vaikutuksen alla, aina jonkunlaisessa tokkurassa. Paljon olen havainnut ulkolaisilla vieroituspalstoilla lääkkeistä, että unettomuus on yksi oire mitä ihmiset potee lääkkeistä vieroittautuessaan, masennuslääkepaketissa se mainitaan yleisenä vieroitusoireena. Minulle siis unettomuus on ilmiö mikä oli aika tuntematon ennen lääkkeitä.

        Aivoni tottui nukahtamaan vain pillereillä pikkuhiljaa. Eipä sitä tiedetä mitä nämä lääkkeet unelle tekee. Uni on kemiallinen prosessi, jossa välittäjäaineilla on erilaisia tehtäviä. http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo97022.pdf

        Kun niitä aletaan sorkkimaan lääkkeillä tai vieroittautuu lääkkeistä sillä voi olla monenkaltaisia vaikutuksia uneen ja sen rakenteeseen. Esimerkiksi masennuslääkkeet(ssri) voi supistaa REM-unen jaksoa käytön aikana ja kun niistä vieroittautuu, voi iskeä unettomuutta. Ihmisillä voi olla intensiivisiä unia niitä käyttäessään ja unihäiriöitä niitä lopetellessa. Rauhoittavat lopettaa tehonsa unettomuuden hoidossa monilla pitkään käytettynä ja kun ne lopettaa, iskee alkuperäistä vaikeampi unettomuus minkä takia lopetus voi olla hankalaa. Itseasiassa miltei kaikissa psyykenlääkkeissä voi tulla vaikeuksia lopettaa ne jos ilman niitä iskee vieroitusoireena unen kanssa ongelmia. Pillerin kanssa nukkumiseen ja nukahtamiseen voi tulla riippuvuus.

        Fyysiset oireet ovat helpottaneet hiukan, mutta edelleen niitä on.Sietämättömiä ne ei enää ole. Toisaalta minulla on takana vuosia lääkityksiä ja rankka vieroitus eli en ihmettele.


      • Kata81

        Hei

        En ollut tässä ketjussa oikeastaan pohtimassa millä mistään paranee. Ja en ole hoitokielteinen. Se mitä tällä palstalla pohdin on ect-hoito ja sen kyseenalaisuus ja lisäksi tuli muita epäkohtia tässä samalla mieleen kuten että lääkkeiden vaikutuksia ei sanota, kerrota, tai myönnetä. Kritiikki tällaisista epäkohdista ei ole hoitovastaisuutta.

        Kiitos vastauksesta 942i92489. Hyvä että oireet vähentyneet/lieventyneet. Toivottavasti paranisi tästäkin vielä. Kyllä kaikki lääkkeet joita me ihmiset syödään vaikuttaa kaikkiin ja vielä tämän lisäksi myös osittain yksilöllisesti. Ja herkistyminen on varmasti mahdollista. Mielellään sitä ei koske haitallisimpiin lääkkeisiin etenkään jos ongelmia tulee lisää sen sijaan että olo paranee. Siinä ei ole järkeä.

        Toistaiseksi mulla ei nyt mitään uutta/lisää sanottavaa. Mahdollisimman oireetonta päivänjatkoa siis tällä erää.


    • kommentti.Kata81.26.5

      Kirjoitan tänne loppuun koska keskeltä pitkää ketjua on vaikea löytää sanomaa.

      Eli Kata81 kirjoitti 26.5.2018 0:23 että hän on ottanut yhteyttä Hesarin toimittajaan. Ilahduin syvästi tästä aktiivisuudesta, kiitos siitä!

      Yleensä psykiatrisesta hoidosta kärsivien täytyisi suorastaan pommittaa lehtien toimittajia että he havahtuisivat ongelmaan . Jotenkin täytyy nyt nostaa tavalla tai toisella meteli, koska ihmisten lääke- ja hoitokärsimykset eivät tule loppumaan ellei media tee siitä voimakkaasti julkista. Näitä keskustelupalstoja eivät lue ne joiden pitäisi, eikä potilaiden kärsimykset mene lääkäreiden tietoon. Kun potilas lähtee kotiin vastaanotolta tai sairaalasta, hän häviää lääkärin tajunnasta. Tulevien potilaidenkin täytyy saada tietää mitä heille tulee tapahtumaan (ei kaikille). jos lähtevät lääke-osasto-säkö - linjalle. Meidän tehtävämme on jakaa kokemukseen perustuvaa informaatiota.

      Kannattaa tarjoutua itse kertomaan oman tarinansa, sen voi kirjoittaa paperille ja antaa lehtien toimitukseen tai muulle medialle. Nimeä ei tarvitse julkistaa ellei halua, koska on salassapidettävästä asiasta kyse.

      Itse olen omainen joka olen joutunut seuraamaan kauhistuneena läheisen hiljaista rappeutumista pakkolääkinnässä ja sähkössä tietäen varmasti, että hänellä ei ole sitä masennussairautta jota lääkitään. Lääkäreillä ei ole kykyä kuulla omaisia vaikka mitä faktoja kertoisivat potilaan olosta ajalta jolloin hän ei ole lääkärin silmien edessä eli kotona olosta lääkehuumeessa.

      • Kata81

        Hei tämä kommentti (kommentti.Kata81.26.5
        28.5.2018 19:10) jäi minulta epähuomiossa huomaamatta.

        Kiitos myös itsellesi kun kirjoitat tänne ja kerrot. Pahoittelut että läheisesi joutuu kestämään näitä epäkohtia ja sen seurauksia. Kaikkea parempaa hänelle tulevaan kaikista näistä vaikeista asioista huolimatta.

        Minustakin on merkit olemassa siitä että muutosta, ainaakaan kunnollista ei tule ilman "toimia". Media on tärkeä osa varmasti viestin eteenpäin viemisessä. Toivottavasti saan ehdotukseni "läpi" lehteen. Yritän uudelleen kyllä jos ei mene ekasta kerrasta. Toivotaan parasta.

        Parempaa päivää sinnepäin.


    • Nimimerkkierkkii

      Älkää ottako sähköä. Ei tehoa vaan tekee pöpiksi. Katsokaa Tapio Suominen tai aku hirviniemi. Sähkö tekee hulluksi, uskokaa. Paras on kiroilla ja purra hammasta.

      • Oikosulku

        Ei kai Aku Hirviniemi ole käynyt sähköshokitettavana? Tapio Suominen on kertonut julkisesti käyneensä ja käyttävänsä paljon psykiatrista kamaa. Ja seuraamukset tästä on pystynyt lukemaan lehtijutuista useamman vuoden ajan. Kuten niin monella muullakin, myös Suomisella psykiatrinen käsittely vei kaiken: kumppanin, kavereita läjän, itsekunnioituksen ja lopulta työpaikan.

        Jos ihminen ei tajua irtautua psykiatriasta nopeasti niin todella harvoin palaa mielyttävään elämänlaatuun ja toimintakykyiseksi. Psykiatrisesti huijatuksi joutuminen ja huijattuna pysyminen on karu kohtalo kelle vaan, "taviksest" julkisuuden henkilöön. Siinä menee koko ihminen ja elämä hukkaan.


    • Kata81

      Hei jälleen. Minustakaan sähköä ei kannata ottaa. Ei todellakaan. Potilaille ei anneta oikeaa tietoa riskeistä. Se on järkyttävää.

      On maailmalla ainakin joitain lääkäreitä/asiantuntijoita jotka puhuvat totuudenmukaisesti riskeistä. Ja siirö että ae on aivovaurion tuottava hoito(mielestäni sana hoito on totaalisen älytön sillä se tuhoaa ja aiheuttaa vaurion aivoille).

      Seuraavilla sivustoilla ainakin(muitakin varmasti on) sähkön vaaroista ja dr Breeding on mukana ajamassa sähköhoidon kieltämistä Usassa.

      Ectjustice.com

      Ectresources.com

      Endofshock.com (Dr Breeding

      Tämä järjetön hoito ..en ymmärrä miten sitä annetaan ja puhutaan ilevan turvallinen. Aivan järkyttävää. Eletään nähtävästi kivikaudella.

      Kun olen lukenut asiasta niin on aivan järkeenkäypää mm.ssa:
      Terveydenhuollossa pyritään kaikin keinoin mm estämään epileptiset kohtaukset joita joillain ihmisillä on/esiintyy. Ne ovat nimittäin vaaraksi ja voivat vaurioittaa ihmistä. (Juuri luin pienen epilepsiasta kärsivän lapsen äidistä joka pelkää lapsensa epileptisiä kohtauksia koska ne voi aiheuttaa että lapsi menettää kykyjä kohtausten vaurioiden johdosta ja nämä voi olla pysyviä vaurioita. Ja sähköhoidolla ihmiselle aiheutetaan tämän tyyppinen kohtaus ja väitetään turvalliseksi vaikka kaikissa muissa tapauksissa tetveydenhuolto pyrkii estämään ettei ihmisillä olisi tällaisia kohtauksia sillä ne voi vaurioittaa ihmistä. Ja tämä ei ole ainoa täysin järkevä selkeä järkeenkäypä perustelu ja todiste sähköhoidon "järjettömyydestä".

      Milloin ja millä tällainen täysin sairas asia saadaan loppumaan. Toivon että se tapahtuu. Kysymys on myös ihmisoikeuskysymys mitä suurimmassa määrin.

    • Kata81

      Niin ja minäkin olen kuullut Tapio Suomisesta/ hänen saaneen sähköä, mutta en ollut kuullut Aku Hirviniemestä minäkään.
      Ja kyllä minua on mietityttänyt miten sähköhoito on Tapio Suomista tukenut tai auttanut. Onko? Todisteet tällä hetkellä ei tue sitä että sähköhoito olisi tukenut häntä. Toisaalta en tiedä taustoja tarkemmin. Mielestäni syitä "ongelmiin"(tämä irtisanominen tms.) ei jukkisuudessa ole uutisoitu tarkemmin.

      • voihullua

        On se aku hirvi hullu, katso vaikka ohjelmaa missä on.
        Kaikki on masentuneen, bibo ja psykoosin juttuja. Vahvassa psykolääkityksessä.
        Kuuluisi olla suljetulla osastolla, enempää en kehtaa kertoa.


      • Kata81
        voihullua kirjoitti:

        On se aku hirvi hullu, katso vaikka ohjelmaa missä on.
        Kaikki on masentuneen, bibo ja psykoosin juttuja. Vahvassa psykolääkityksessä.
        Kuuluisi olla suljetulla osastolla, enempää en kehtaa kertoa.

        Mun on pakko sanoa hulluudesta;

        Kyseenalaistan itse kyllä luokittelun ja termin hullu tai "hulluuden". Kuka on hullu..mikä on hullua..?

        Ihminen on yksilö ja sillä on omat yksilölliset puolensa. Ei kaikki ainakaan ole hulluutta. Luontokin on monimuotoinen..onko se hullua että siellä on diversiteettiä/erilaisuutta.

        Voi olla että johonkin tilanteeseen sopisi luokittelu hullu. Mutta jos luokittelua kerran käytetään ja halutaan käyttää ..mielestäni sitä käytetään "ihan kaikkeen" jossa ei musta ole järkeä.

        Lisäksi varmasti moni "hulluksi luokiteltu" on ehkä kokenut niin pahoja asioita joihin reagoi ja onkin itse asiassa normaalia/tervettä reagointia ..ja tätä reagointia(masennus yms) kategorisoidaan hulluudeksi(jota muutenkin siis kyseenalaistan) ja se onkin siis päinvastoin normaalia ja olisi itse asiassa enempi hulluuden merkki olla kuin "ei mitään" kaikenlaisten p..kojen tapahtumien ym seurauksena.

        Monella tapaa musta vaikuttaa että hulluus on musta vaan jotain halua luokittaa ja monella tapaa tämä luokittelu rajoittaa asioiden ymmärtämistä. Sitä että me emme ole samasta muotista ja se on normaalia..toiset on luovia ja toiset jotain muuta ja musta tosiaan ihmisten reagointia joka on monesti ihan normaalia aletaan näkemään hulluutena jota se ei ole.

        Ja en ole tosiaan perehtynyt Aku Hirviniemeen.

        Hyvät illan/päivän/yönjatkot..


      • kommentoin
        voihullua kirjoitti:

        On se aku hirvi hullu, katso vaikka ohjelmaa missä on.
        Kaikki on masentuneen, bibo ja psykoosin juttuja. Vahvassa psykolääkityksessä.
        Kuuluisi olla suljetulla osastolla, enempää en kehtaa kertoa.

        En tunne enkä ole koskaan nähnyt aku hirviniemeä, mutta jos tuo katsojan huomio pitää paikkansa että aku on esiintynyt masentuneen, bibon. ja psykoottisen oloisena, niin. silloin hän ei luultavast ole tätä oikeasti vaan ne psykoosilääkkeet ovat tehneet hänestä sairaan eikä sellaisen ihmisen paikka ole suljetulla osastolla. Lääkäri täytyisi nyt laittaa VASTUUSEEN tällaisesta joka on luultavasti käskenyt syömään noita huumelääkkeitä. Alkää, alkää ihmeessä laittako ihmisiä hulluiksi vaan ymmärtäkää kuka tämän on saanut aikaan.


      • avaonaito
        Kata81 kirjoitti:

        Mun on pakko sanoa hulluudesta;

        Kyseenalaistan itse kyllä luokittelun ja termin hullu tai "hulluuden". Kuka on hullu..mikä on hullua..?

        Ihminen on yksilö ja sillä on omat yksilölliset puolensa. Ei kaikki ainakaan ole hulluutta. Luontokin on monimuotoinen..onko se hullua että siellä on diversiteettiä/erilaisuutta.

        Voi olla että johonkin tilanteeseen sopisi luokittelu hullu. Mutta jos luokittelua kerran käytetään ja halutaan käyttää ..mielestäni sitä käytetään "ihan kaikkeen" jossa ei musta ole järkeä.

        Lisäksi varmasti moni "hulluksi luokiteltu" on ehkä kokenut niin pahoja asioita joihin reagoi ja onkin itse asiassa normaalia/tervettä reagointia ..ja tätä reagointia(masennus yms) kategorisoidaan hulluudeksi(jota muutenkin siis kyseenalaistan) ja se onkin siis päinvastoin normaalia ja olisi itse asiassa enempi hulluuden merkki olla kuin "ei mitään" kaikenlaisten p..kojen tapahtumien ym seurauksena.

        Monella tapaa musta vaikuttaa että hulluus on musta vaan jotain halua luokittaa ja monella tapaa tämä luokittelu rajoittaa asioiden ymmärtämistä. Sitä että me emme ole samasta muotista ja se on normaalia..toiset on luovia ja toiset jotain muuta ja musta tosiaan ihmisten reagointia joka on monesti ihan normaalia aletaan näkemään hulluutena jota se ei ole.

        Ja en ole tosiaan perehtynyt Aku Hirviniemeen.

        Hyvät illan/päivän/yönjatkot..

        Olen samaa mieltä. Elämän kriiseissä joskus tulee sanottua ikävästi tai petyttyä ehkä vähän liikaa kuin mitä pitäisi. Sitten psykkolooki tulee ja sanoo että sinulla on psykoosi tai ties mikä. Ja sitten tuleekin diagnoosi vuosikymmeniksi. Aika outoa ihmisiä tuhoavaa toimintaa, mutta kyllähän se palkka juoksee...


      • Anonyymi
        voihullua kirjoitti:

        On se aku hirvi hullu, katso vaikka ohjelmaa missä on.
        Kaikki on masentuneen, bibo ja psykoosin juttuja. Vahvassa psykolääkityksessä.
        Kuuluisi olla suljetulla osastolla, enempää en kehtaa kertoa.

        Itse kävi vaikean masennuksen vuoksi sähköhoidossa 6 kertaa. Kolmannen kerran jälkeen huomasin muutoksen ja muistin palauduttua muutaman viikon jälkeen viimeisestä hoitokerrasta, olen kuin uusi ihminen!
        Minulla hoito toimi hyvin ja nyt elän normaalia elämää.
        Älkää pelotelko sähköhoidolla turhaan! Jättäkää hoitopäätökset alan ammattilaisille. Kiitos.


      • Anonyymi
        voihullua kirjoitti:

        On se aku hirvi hullu, katso vaikka ohjelmaa missä on.
        Kaikki on masentuneen, bibo ja psykoosin juttuja. Vahvassa psykolääkityksessä.
        Kuuluisi olla suljetulla osastolla, enempää en kehtaa kertoa.

        Niinpä niin. Todistit juuri oikeaksi käsitykseni siitä, että psykiatrinen hoito ja hoidettava eivät ole ongelma Suomessa, vaan sinun kaltaisesi syrjijät.
        Pidä näppis irti toisten ihmisten elämistä. Et ole Aku Hirviniemen pomo.
        Hyvin suurella todennäköisyydellä sinun kannattamasi asenne on estänyt psykiatrian kehittymistä meillä ja sitä kautta lisännyt ja aiheuttanut henkistä kärsimystä ja elämän menetyksiä Suomessa.


    • MieluTäsTaas

      Hei Kata81 ja muutkin. Tuli tässä luettua sen verran näitä kommentteja ja sitäkin ennen muuta asiaa että nyt on vähän väsähtänyt olo. En nyt kirjoita pitemmin. Mutta Kata mainitsi toimittajalle puhumisen. Tätä asiaa olen itsekin pohtinut. Tietääkseni Yhdysvalloissa on jopa kirjoitettu jossain lehdissä vaurioita saaneen tarinaakin. Toivoisin todella että Suomessakin saataisin asiaa vähä tietoisuuteen. Tosin eipä se siellä USA:ssakaan kai ole paljoa asiaa vienyt eteenpäin. Muutenkin taitaa tämänkin asian juuri olla pitkälti siellä maassa. Jos siellä asiat muuttuisi, kenties tääläkin pian.

      Itse olen mm. potilasvakuutuskeskuksen kanssa koittanut kamppailla, kai kolme kieltävää päätöstä nyt tullut. Koitin joskus kirjoittaa aluehallintovirastoonkin, he sanoivat jotain että aikaa on kulunut ja ei ole erityistä syytä puuttua asiaan tai jotain. Pyysin laki-ihmiseltä apua ja potilasvakuutuskeskus-tilanne jatkuu vielä. On myös mahdollista viedä asia oikeuteen, mutta täysin sen kuvan saanut että toivoa ei sielläkään juuri olisi. Joutuisi kovat kustannukset maksamaan, kuntoutustuella sellaisia ei tietenkään makseta. Luottotiedot menisi. Mutta jollain lailla olen yhä koittanut "kamppailla".

      On niin vaikea saada aikaan, ja unohtaa muutenkin pitemmäksi aikaa jos vaikka on suunnitellut jonnekin kirjoittavansa tai muuta. On vaikea muistaa eilistäkään, joten aika kuluu täysin huomaamatta. En ole löytänyt rohkeuttakaan olla toimittajaan yhteydessä, ehkä pitäisi koittaa.

      Jonkinlaista näyttöä vammoista on jopa, sekin piti yksityisen puolelta kamppailla että tutkimuksiin yhtään päässyt. Kovasti säästämistä että sellaisia voi maksaa. Luokkaa 700 euroa oli laajat neurologiset tutkimukset. Onneksi en polta taikka juo jne, pystyy jopa säästämään.

      Mutta oma taisteluni jatkuu, vaikka hitaasti... Tsemppiä vain kaikille. Uskon että itsekin vielä paremepaan kuntoon voin päästä, ainakin olen oikeammalla tiellä kuin alkuvuosina. Jaksakaa vain muutkin yrittää, päästä parempaan kuntoon ja kertoa tarinaanne. Vain sitä kautta on toivoa että psykiatrit eivät jonain päivänä saisi kertoa selkeitä valheita. Viralliset tahot eivät tunnu tekevän mitään.

    • Dementikko29

      Täällä yksi kenen kongition sähköshokki lamaannuttanut. Elämästäni on tullut helvettiä tämän seurauksena. Älkää ikinä menkö "hoitoihin" vaan käykää ongelmanne muilla keinoin lävitse.

      • valitettavaa

        Sähköshokissa jännite on jopa 400-500 V ja hetkellinen virta lähes 1A. Vain idiootti kuvittelee tämän jotenkin hoitavan aivoja. Käytännössä tuhoaa niitä. Psykiatria on iso vaarallinen valhe. Sen tuhoista pitää saada tietoa kansalle. Taistelkaa minkä jaksatte.


    • arvoylppö

      Se on näitä zombieksi millä hinnalla hyvänsä-hoitoja, jottet ole meille haitaksi. Kyllähän se jos aivoja vaurioitetaan laskee vastettta ärsykkeisiin. Ja et oikein mitään elämässä sitten saavutakaan. Kannattaa miettiä, jos vielä pystyy.

      • vaimillä

        Silläkö sinun aivosi on vaurioitettu?


    • Anonyymi

      Nuoruudessa harrastin elektroniikkaa. Sähkölaitteita tuli purettua ja tarkasteltua joskus vähän turhankin paljon. Kerran räpsähti, ehkä toisenkin, sormille 220 volttia vahingossa. Onneksi johto ei kuitenkaan ollut tiiviisti kytketty, vaan irrallaan, ja osui virtaan vain lyhyen, sekunnin murto-osan ajan. Mutta sekin oli jo erinomaisen veemäistä. En suosittele.

      Sähköstä jotakin ymmärtävät ehkä tietävät: kun jännitettä nostetaan ylemmäs ja ylemmäs, sähköstä tulee herkemmin "hyppäävä". Tähän perustuu valokaari, joka voi hypätä korkeajännitejohdoista. Tai ukkosella saattaa olla antenneissa hurjat volttimäärät, vaikka virran ampeerilukema olisi erittäin pieni.

      Valokaarta on käytetty tahallaan esim. metalliteollisuudessa, metallin sulattamiseen. Siinä saattaa kulua pienessä hetkessä sama määrä sähköä, kuin kokonainen omakotitalo kuluttaisi vuodessa.

      Ajattelen näin, että sähköhoito on puoskarointia, vaikka psykologiaa olen lukenutkin. Uskon, että ihmiskehoon on luotu tietynlainen hermosto, joka kestää tietynlaisia sähkömääriä, erittäin pieniä.

      Monesti esim. haarottimissa saattaa näkyä wattimääriä, paljonko sähköä kyseinen pistorasian haarotin kestää. Ennen kuin johto alkaa sulaa. Luulisin, että vastaavalla kunnioituksella pitäisi suhtautua ihmiskehoonkin, eikä mennä puoskaroimaan /riskeeraamaan, että jokin pieni, ohut johdin vaurioituu.

    • Anonyymi

      Hyviä kirjoituksia tässä ketjussa.

    • Anonyymi

      Kuulemma saatu aika hyviä hoitotuloksia tuolla sähkö(shokki)hoidolla juuri masennuksen hoitomuotona. Vaikka se on muuten poistunut käytöstä juurikin käsittääkseni epäinhimillisenä ja muihin mt-vaivoihin tehottomana pidettynä hoitomuotona.
      Sivuoireista en ole tosin ihan perillä, mitä tuossa on. Muistiongelmat taitavat olla yksi ainakin jonkinasteisena.
      Mutta onhan se aika epämiellyttävän näköinen operaatio, jos tuon elokuvan hoitokohtaus on edes suurinpiirtein realistinen.
      Mutta, miten itse koet asian? Onko muut hoitomuodot auttaneet sinua kuinka hyvin ja muutenkin..?
      Jos ei, niin miksi ei kokeilisi tuotakin keinoa.

      • Anonyymi

        Sähköhoito poistunut käytöstä?? Ei ole ainakaan tayssin psyk.osastoilla. Potilaita pakotetaan sähköön enää ei taideta paljon kirjoitella pakkohoitopäätöksiä mutta pidetään osastolla viikkokausia ja maanitellaan ja suostutellaan niin kauan että on pakko suostua. Eräs henkilö laitettiin pakkotilanteen eteen, oli valittava joko lääkettä lisätään tai sähkö. Jos haluaa keskeyttää hoidon soitellaan kotiin ja maanitellaan ja pelotellaan että kyllä täytyy tulla, muuten olosi tulee pahenemaan.
        Vierestä seurannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköhoito poistunut käytöstä?? Ei ole ainakaan tayssin psyk.osastoilla. Potilaita pakotetaan sähköön enää ei taideta paljon kirjoitella pakkohoitopäätöksiä mutta pidetään osastolla viikkokausia ja maanitellaan ja suostutellaan niin kauan että on pakko suostua. Eräs henkilö laitettiin pakkotilanteen eteen, oli valittava joko lääkettä lisätään tai sähkö. Jos haluaa keskeyttää hoidon soitellaan kotiin ja maanitellaan ja pelotellaan että kyllä täytyy tulla, muuten olosi tulee pahenemaan.
        Vierestä seurannut.

        Ok.
        Olen ollut sellaisen tiedon varassa, että sähköshokkihoito poistettiin jossain vaiheessa juurikin turhana ja epäinhimillisenä hoitotoimenpiteenä, jonka hyödyt olivat aika olemattomat mt-ongelmien hoidossa. Mutta muutamia vuosia sitten huomattiin, että ainakin vakaviin masennuksiin ko shokkihoito auttaisi ja sitä on sen vuoksi palauteltu yhdeksi hoitokeinoksi masennuksessa.
        Olen sitten tainnut olla väärässä ja pakkohoitojen suhteen olen kyllä aika tietämätön.
        Mutta kiitos asian selvittämisestä.


    • Anonyymi

      Laita sormet seinätöpseliin, niin saat ilmaista sähköhoitoo, joka parantaa sinut!

      Ilmaiseksi parantunut, mutta sormensa polttanut

    • Anonyymi

      Sähköshokki perustuu aivojen vaurioittamiseen, jonka seurauksena toimenpiteelle altistunut ei enää kykene tuntemaan tunteita eikä ajattelemaan yhtä selkeästi ja luovasti kuin aikaisemmin. Kognitiiviset kyvyt kaikkineet heikkenet. Kyseessä on siis iatrogeeninen aivovaurio ja dementia.

      Sähköshokki tunnetusti voi aiheuttaa hetkellisen "high" tunteen, joka on tuttu mm. sähkötapaturmista. Tunne on merkki vakavasta seuraamuksesta aivojen terveydellä. Tila kestää vain jonkin aikaa, minkä vuoksi psykiatrit sähköshokittavat ihmistä kerta toisen jälkeen. Joka sähköshokin jälkeen kohde henkilö on kognitiivisesti entistä kömpelömpi ja ihmisenä vähemmän.

      Luotettavaa tietoa sähköshokittamisesta saa muun muassa osoitteessa ectresources org tai 123ect org.

      • Anonyymi

        Ja tarkoitin nimen omaan, että high-tila kestää vain jonkin aikaa.

        Edesmennyt psykiatrian emeritusprofessori Thomas Szasz on todennut eräässä puheessaan, että "if more people who are stupid would electroshock themselves, we wiser people would have more peace and quiet." Toteamus on aika kova tyyliltään, Szaszhan oli aina uhrien puolella, mutta provoavan toteamuksen viesti on tärkeä: on ihan 'yleisesti' tunnettua, että sähköshokittamisesta seuraa aivovaurio ja mitä useampia kertoja sähköshokki toistetaan, sitä vakavammaksi aivovaurio kasvaa. Sähköshokkien toistamisella kohdehenkilön tila lähestyy kasvista, mikä vaientaa tehokkaasti kohteiden surun valituksen ja muun ilmaisun. Tähän surulliseen lopputulemaan Szasz viittasi toteamuksessaan.


    • Anonyymi

      Olen käynyt sarjan sähköhoitoja eli 3-viikon aikana yhteensä 7 kertaa.
      Menet sairaalaan 3 kertaa viikossa.
      viimeisenä viikkona vain 1-kerta.
      istut odotusaulaan ja sinut kutsutaan sisään, jonne pääset makaamaan sänkyyn.
      rintaasi kiinnitetään pari lappua millä mitataan jotain.
      verenpaine mitataan.
      sormeen laitetaan se joku mittari minkä nimeä en muista, koska en ole sitä ikinä tiennytkään ;)
      Hoitaja sanoo hyvät unet ja heräät kohta ja saat maata siinä niin kauvan kuin haluat.
      Sen jälkeen saat syödä ja juoda minä sain leipää ja jogurttia ja kahvia.
      Sen jälkeen saat lähtä kotiin.
      Vain ensinmäisellä kerralla piti olla saattaja mukana.
      Kela-taksia saa käyttää jos on pitempi matka kotiin.
      Suunnilleen 4 tai 5 käynnin jälkeen alkoi olo tuntumaan paremmalta ja jaksoin tehdä jo arjen asioita.
      Töihin menin n. 2-viikkoa hoidon jälkeen.

      Hoito oli helppo ja kivuton.
      Ensinmäisen kerran jälkeen oli vähän paha olo joka korjattiin laittamalla pahoinvointilääkettä.
      Myös lievää tasapaino ongelmaa oli joka yleensä loppui muutaman tunnin kuluttua hoidoista.
      todella lievää pääkipua oli myös hoitojen jälkeen, melkein mitään sanomatonta.
      isoin ongelma oli ehkä muisti ongelmat mitkä tuli hoidoista.
      Unohdin asioita mitä minulle oli kerrottu ja joitain hyvänpäivän tuttujen nimiä, mutta välillä jos oikein pinnistelin niin muistin nekin.
      Salasanoja en unohtanut, enkä muuten mitään tärkeää ja muisti on palautunut kokoajan mitä pidempi aika hoidoista on.
      Muisti on ollut aina huono luultavasti osasyyllisenä masennus joka todettiin ensinmäisen kerran kun olin 12-vuotias, nyt olen 24.
      Hoito toimi minulla omasta mielestäni hyvin, koska niinkuin ylempänä kirjoitin, niin jaksoin alkaa tekemään arjen asioita ja mennä töihin.
      En halunnut enää kuolla ja ajattelin jo tulevaisuutta toiveikkaana.
      Ihmiset jotka puhuvat sähköhoidosta täällä negatiivisesti, ovat luultavasti saaneet huonoja kokemuksia ja oireita, koska sekin on mahdollista.
      Sähköhoito ei toimi kaikilla ja siksi pitää tehdä itse se päätös haluaako sitä kokeilla vai yrittääkö selvitä lääkkeillä.
      itse käytin 5 eri lääkettä ja mikään ei toiminut tai aiheutti pahoja oireita.
      Ajattelin käydä vielä uudestaan sähköhoidossa ja vaikka muistioireet pahenisivat, niin punnitsen niiden ja elämisen masennuksen kanssa.
      ihminen joka oikeasti haluaa kuolla voi antaa aika helposti vaikka 5-vuotta muististaan pois, jos vain parantuisi sillä masennuksesta.
      Tulen kirjoittamaan lisää tarinaa tänne tulevaisuudessa miten asia on edennyt.
      Pahoittelut kirjoitustaidoista :D koulu ei oikeen ikinä napannut masennuksen kourissa.
      toivottavasti vastasin ihmisten kysymyksiin.
      PYSYKÄÄ VAHVANA!! TOIVON SITÄ OIKEASTI KAIKILLE TEILLE!

    • Anonyymi

      Kiitos kirjoituksestasi oli kyllä mielenkiintoista luettavaa.

      Ilmeisestikin siis sähköhoito annetaan nukutuksessa. Kappas vaan.

      Ei sulla muisti kovin huonoksi kait mennyt, unohdan aina kaikkien nimet jos en tapaa melkein päivittäin. En muista edes puhelinnumeroani.

    • Anonyymi

      Siskolle annettiin aikoinaan, kun kuulin e pitänyt asiasta.

    • Anonyymi

      9v paristolla välillä kieleen

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe