Vesitakka..

Kulutus alas.

Olisiko järkevää rakentaa vesitakkaa ok-taloon,jossa on suora sähkölämmitys oletuksena,mutta koska sähkö siirtoineen on varsin arvokasta, olen lämmittänyt koko lämmityskauden varaavalla tiilitakalla.
Puut saan ilmaiseksi, eli niiden hinta nyt tai tulevaisuudessa ei ole ratkaisevaa.

Asunnon koko on noin 140 neliötä kahdessa kerroksessa.

Nykyinen takka alkaa murenemaan käsiin, eli se on uusittava parin vuoden sisällä joka tapauksessa.
Nykyisen takan koko on noin 1,2m x 1,3m x 1,7m.

Selailin kirjoituksia noista vesitakoista, mutta huomasin, että puumäärät, mitä niissä poltetaan on aivan mitättömiä.
Itse poltan pakkasilla sellaisen reilun 10kg kahdesti päivässä, jolloin asunnon lämpö on niin tasainen, kuin sen puulämmityksellä voi saada.

Varaaja on ulkomitoiltaan 0,6m x 0,6m x 2,0m, eli ulkomittojen mukaan 720 litraa. Vesitilavuus todellisuudessa varmaan puolta pienempi.

Nykyinen sähkön kulutus on noin 7000kWh, koska saunomme 365 kertaa vuodessa.
Tuon kulutuksen laskeminen on siis päätavoite.

Ajatus on siis rakentaa vesitakka, jonka ympärille muurattaisiin takka, että lämpöä saataisiin varattua takan rakenteisiin aivan kuten nytkin.

Onko ajatuskin aivan hullu?

16

1103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 199

lämmönjako saattaa olla vaikea.

• eihalpaa.

Ei ole sinunkaan puut ilmaisia. Jos poltat koivua, puiden arvo on 40-60€ motti, minkä summan menetät kun et niitä myy vaan poltat itse.

• 199

40-60€ motti josta pitää vielä maksaa alvit ja muut verot.

• Kulutus alas.

"lämmönjako saattaa olla vaikea."

-Miksi? Takalla minä lämmitän nytkin,ja kyllä lämpö leviää koko taloon.

"puiden arvo on 40-60€ motti, minkä summan menetät kun et niitä myy vaan poltat itse."

-En ole klapikauppias..

• MMM

7000kWh vuotuisesta kulutuksesta on aika paha enää pihistää, sitten pitää luopua jo osasta sähkölaitteitakin. Paitsi jos tuo oli pelkkä lämmityksen kulutus niin sitten eri asia.

• Kulutus alas.

Kyllähän tuosta pystyy nipistämään,koska päivittäinen saunominen tarkoittaa isoa lämpimän veden kulutusta, joka lämmitetään sähköllä..

• puutapesään

Eihän tuo vesitakka hulluutta ole, mutta rahaa sulta palaa aika tukku.
      Uuusi varaaja minimikoko varmaan 1000L noin 1500€ ja lämmönjakojärjestelmä esim. vesikiertoinen patterijärjestelmä alakerta ja yläkerta.
      Vesitakat maksaa siinä 4000€ paikkeilla muut reteleet.
      Eli 10000€ ainakin tavaroihin työt.
      Sittenhän se onkin pelkkää säästöä investoinnin jälkeen, mitä nyt kiertovesimpumpput vähän sähköä vie.

• Kulutus alas.

Eli on siis pakko laittaa koko talo patterilämmitykselle?

Niin en todellakaan aio tehdä,vaan oli tarkoitus vetää takasta putket varaajaan eikä mitään muuta.

Ajatus oli lämmittää varaajan vettä takalla, eikä koko taloa vesikiertoisella lämmityksellä, koska ei sitä vesikiertoista ole nytkään.

Onko tuohon varaajan lämmittämiseen takalla joku este, kuten varaajan kiehuminen ym. vastaava?

• Puutapesään

Täytyishän se lämmin johonkin käyttää...
      Pelkkä käyttövesi on aika pieni kohde, jos kulutat noin 100M3 vettä vuodessa menee lämpimän käyttäveden sähköön karkeasti noin 3000Kwh vuodessa.
      Toi lukema on kulutusmittarilla katottu omasta kulutuksesta, mutta suuruusluokka on jotakuin tuo.
      Vesitakka (Normatherm tai vastaava) on aika raju lämmänlähde ja sen idea on laittaa se enrgia kokonaisuudessaan veteen, ja mahollisimman vähän ilmaan. Toi 300L varaaja on kyllä aika saakelin pieni pytty ja ei kovin kummosia kynsitulia tarvi tehä kun se kiehuu yli.
      Eli saat kyllä lämmintä vettä, mutta talo jää kylmäksi.
      Noi on sitten asia erikseen Tulikivi yms. muut missä laitetaan jotain kupariputkea vaipanväliin, niistä saa vähän lämmintä vetttäkin, mutta edelleen varaaja tuntuu kyllä aika pirun pieneltä....

• TaiVastaava
    • Saituri eläkeläinen

Minä kyllä ehdottaisin yekemään ensin kunnon varaavan puutakan ja rinnalle sitten vielä mahdolliseti pellettitakan rinnalle jatkuvuuden varmistamiseksi.

Nuo vesikiertoiset takat tulevat kohtuukalliiksi ja sitten tuo lämmön hyötykäyttö vaatii puulla suuremman varaajan ja sitten tietysti jotakin jakojärjestelmää perään. Siinä sitten harrastuksena kyttäät missä lämpö kulloinkin menee ja paljonko saa laittaa puuta pesään jne.

Pelletillä löytyy myös hyviä vesikiertoisia takkoja. mutta kun Sinulla on noita "ilmaisa puita" niin johonkin niitäkin pitää käyttää.

Mieti myös vaihtoehtoa, että laittaisit normaalin takan, poistoilmalämpöpumpun ja sen perään sitten varaajan niin saisit tehokkaimman ja taloudellisemman kokonaisuuden aikaan, mutta kysy viisaammilta eri laitteista.

• Kulutus alas.

En todellakaan aio kytätä mitään lämpömittaria, että saisin lisättävän puumäärän selville.
      Toisaalta pelletille minulla ei ole säilytyspaikkoja, joten sen saa unohtaa.

Varaajan kaveriksi tietysti voisi hankkia isomman, mutta jos kaikki lämpö menee siihen varaajaan ja talo lämmitetään sähköllä, niin kyseessä on mielestäni miinus merkkinen säästö.

Tarkoitus oli lämmittää asunto ja käyttövesi vesitakalla, mutta koska se ei näy nykytekniikalla olevan mahdollista, niin unohdan koko homman ja muurautan tavallisen varaavan takan nykyisen tilalle.

Mitä tulee ilmaisiin polttopuihin, niin eihän sellaisia tietysti olekkaan, mutta jos omistaa 120 hehtaaria metsää, niin aika halpoja ne on.
      Varaa kyllä olisi rikastuttaa sähköyhtiöitä, mutta se ei vaan kiinnosta.

Edellisestä kirjoituksesta vierähti aikaa, kun piti hakea vähän väriä pintaan Goalta.

• minävaantaas

kyllä se onnistuu, tarviit vain automaattisen lämmönvaihtimen (yksikkö) ja uusi lämminvesivaraaja jossa sähkön lisäksi toinen kierukka tuota takkaa varten, 300 litrainen varaaja on aika pieni vesitakalle, jos peruslämpö esim. 60c niin vähintäin 500l tilalle ja ei kerkiä kiehua. parempi muurauttaa uusi takka tilalle, ja vaihtaa sähköpatterit uusiin, niillä voi säästää jopa 20% lämmityskustannuksista ei jos se on 4000-5000kwh nii säästöä tulee arviolta 500-800kwh/vuosi.
        veden lämmitykseen jos teillä menee se 3000kwh niin pieni vesi ilpo, voisi säästää jopa puolet käyttöveden lämmityksestä.

• Niina9
        minävaantaas kirjoitti:

kyllä se onnistuu, tarviit vain automaattisen lämmönvaihtimen (yksikkö) ja uusi lämminvesivaraaja jossa sähkön lisäksi toinen kierukka tuota takkaa varten, 300 litrainen varaaja on aika pieni vesitakalle, jos peruslämpö esim. 60c niin vähintäin 500l tilalle ja ei kerkiä kiehua. parempi muurauttaa uusi takka tilalle, ja vaihtaa sähköpatterit uusiin, niillä voi säästää jopa 20% lämmityskustannuksista ei jos se on 4000-5000kwh nii säästöä tulee arviolta 500-800kwh/vuosi.
        veden lämmitykseen jos teillä menee se 3000kwh niin pieni vesi ilpo, voisi säästää jopa puolet käyttöveden lämmityksestä.

Ehkä ymmärsin jotain väärin... Mutta jos saunotte 365krt vuodessa niin järkevintä olisi tietysti laittaa kierukka saunan piippuun, jolloin samalla kertaa lämpiäisi puilla sekä kiuas että käyttövesi. Lisäksi kunnollinen varaava takka vanhan tilalle, joka lämmittäisi kämpän.

• Kulutus alas.

No nyt päästiin asiaan. Itse ajattelin juuri tuollaista varaajaa, missä olisi kierukka sisällä, jossa kiertää vesitakan vesi, mutta toisaalta jos sen pitää olla 500 litraa, niin sen lämmittäminen kesällä sähköllä ei ole ihan halpaa..

Minulle paras ratkaisu olisi sellainen, missä on nykyinen varaaja sähköllä ja viereen laitettaisiin varaaja, mitä lämmitetään takalla. Varaajien lähtöliittimiin hanat, että voi valita kummasta varaajasta vesi tulee.

Periaatteessa tuota, että mistä lämmin vesi tulee ei tarvitsisi valita kuin keväisin ja syksyisin, joten ei hirveän vaivalloista, vaikka mitenkään nykyaikaista tuo ei tietenkään ole.

Kierukka piipussa on minulle ihan uusi ilmiö, mutta en tyrmää sitä.
      Tosin ensimmäisenä tulee mieleen, että miten se asennetaan, ja toisaalta miten piippu nuohotaan?
      Mielestäni se keräisi sen kierukan alapuolelle nokea, jonka poistaminen on mahdotonta.

• FInAvia

katoppas www.multimodul.fi sivusto, sieltä oli ystäväni ostanut Joensuuhun takan tykötarpeineen, ja kovasti kehui.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      82
      1995
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      119
      1713
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1296
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      717
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      676
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      610
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      203
      573
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      482
    Aihe