Nainen omakotitalossa

Ostan talon

Tämä täällä suunnittelee omakotitalon ostoa, mutta vähän jännittää, että kuinkas sielä sitten pärjää. Tarkoitus on löytää sellainen alle 100 neliöinen vähän vanhempi talo, jossa olisi peruskorjausta kuitenkin jo tehty, ettei tarvitse heti palkata remonttimiehiä. Naiset hoi, oletteko pärjänneet talonne kanssa itse? Kyllä, lumitöiden ja ruohonleikkurin kanssa pärjään, mutta putki- ja sähköjutut on vähän heikoissa kantimissa.

27

3393

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei epäilystäkään

Ei miehetkään mitään iihmeempiä putki-, ja sähköhommia itse tee, sähköjä ei edes ole lupa tehdä. Varmasti pärjäät maalaisjärkeä käyttäen omakotitalossa.

• mek

Kyllä niitä sähköhommia saa tehdä jos tietää mitä tekee ja mient vetää itse johdot ja ottaa vain sähkömiehen kytkemään ne ja harvalla sähköasentajallakaan niitä lupia on vaan ne ovat firmalla tai työnjohtajalla.

• ennenkerrostalossa

Minä ostin talon vähän yli vuosi sitten. Lähes koko sisäpintaremontin olen tehnyt itse. Neuvoja saa rauta- ja maalikaupasta sekä apua naapureilta. Pieniä sähkö- ja putkitöitä tekemään ei tahdo löytyä ammattilaisia, kaikissa liikkeissä ilmoitetaan, että on niin paljon töitä, että pienet keikat "ei kiinnosta".
      Kyllä kaikki alkaa sujua, rohkeasti vaan talokaupoille.
      On mukavaa päästä ulko-ovesta omalle pihalle, missä saa olla rauhassa. Piha/puutarhatyöt ovat oivia työstressin purkajia.

• Näin on

Naapuri ja sukulaisavun varaan ei kyllä tule laskea yhtään rakentamisessa jos aikoo vielä ystävä olla rakennuksen valmistuttuakin. Työkaluja tarvitsee jonkun verran raksalle ostaa jos ei ennestään ole.

• Ok-rakennuttajanaine

Entäpä nainen yksinään omakotitaloa rakennuttamassa? Kertokaa naiset kokemuksistanne, jos olette yksinään vetäneet rakennuttamisprojektin läpi.

• pööl

Jokainen lukutaitoinen ja peruslaskutoimitukset osaava pystyy vetämään pientaloprojektin joka on kirjallisuuden mukaan noin 3600 miestyötuntia. Jos on normaalikuntoinen, talo kannattaa rakentaa itse, niin saa nukkua yönsä rauhassa ilman reklamointiprosesseja ja suurta pankkivelkaa.

• anneli50

Hyvin meni, teetätin 115m2 talon. Palkkasin kirvesmiehet, kilpailutin urakat, hommasin tarvikkeet. Aika ressaava vuosi mutta kannatti.Tosin nyt suosittelen ostamaan valmiin, välttyy ressiltä ja tappeluilta rakennusmiesten kansssa, jotka yrittää kusta silmään naista kaiken aikaa.Koko ajan olisi pitänyt olla vahdissa, tekevätkö tunnit mittä laskuttavat. erityisesti putkimiesten kanssa oli tämä ongelma....kävivät tunnin kaks kerrallaan työmaalla ei kerennyt kuulema pitmpään olemaan) ja joka reissusta laskuttivat 30-40 kilometrin kilometirahat. törkeetä! eli ajelivat päivät työmaalta toiselle ja elivät kilometri korvauksilla ja töitä riitti, kun mikään ei valmistunut....

• Hah hah
        anneli50 kirjoitti:

Hyvin meni, teetätin 115m2 talon. Palkkasin kirvesmiehet, kilpailutin urakat, hommasin tarvikkeet. Aika ressaava vuosi mutta kannatti.Tosin nyt suosittelen ostamaan valmiin, välttyy ressiltä ja tappeluilta rakennusmiesten kansssa, jotka yrittää kusta silmään naista kaiken aikaa.Koko ajan olisi pitänyt olla vahdissa, tekevätkö tunnit mittä laskuttavat. erityisesti putkimiesten kanssa oli tämä ongelma....kävivät tunnin kaks kerrallaan työmaalla ei kerennyt kuulema pitmpään olemaan) ja joka reissusta laskuttivat 30-40 kilometrin kilometirahat. törkeetä! eli ajelivat päivät työmaalta toiselle ja elivät kilometri korvauksilla ja töitä riitti, kun mikään ei valmistunut....

Olet sössinyt hommat jo siinä vaiheessa kuin olet tuntitöinä putkimiehet ja muut raksamiehet ottanut töitä tekemään. Täytyy sopia urakkahinnasta ei tarvitse tunneista riidellä. Sitä se naisena rakennusprojektin läpivienti tietää sitä saat mitä tilaat.

• anneli50
        Hah hah kirjoitti:

Olet sössinyt hommat jo siinä vaiheessa kuin olet tuntitöinä putkimiehet ja muut raksamiehet ottanut töitä tekemään. Täytyy sopia urakkahinnasta ei tarvitse tunneista riidellä. Sitä se naisena rakennusprojektin läpivienti tietää sitä saat mitä tilaat.

montakohan taloa lienet rakentanut/rakennuttanut?
        pienmunasten polemiikkia:)

• usein kannattaa
        Hah hah kirjoitti:

Monesti on halvepaa tettää hommia tuntitöinä. Urakassa tekijän pitää aina laittaa vähän lisää hintaa ongelmien varalle.

• vanhojen ropaamista

Eikö kannata ennemin ostaa uusi talo jossa on kaikki tekniikka kunnossa?

• Kaikki kallista

Rahaa pitää olla jos ei itse tee ja meinaa teettää töitä muilla.

• fuji moto

Rahaa pitää olla myös taloyhtiöissä asuvilla, ja etenkin heillä. Omakotitalossa voi sentään tehdä itse sen mitä osaa/jaksaa. Taloyhtiöissä teetetään kaikki ulkopuolisella. Lisäksi isännöitsijä ottaa aina oman siivunsa.

Ja omakotiasukas saa vielä verovähennykset teettämistään töistä.

• ...p8 08ij bnkijbnk

Ei sukupuolikysymys mitenkään.

Ainoita asioita, joka voi vaikuttaa on fyysiset ominaisuudet, siis jaksaako nostella raskaita kamoja, tai onko tarpeeksi pitkä. Mutta tekniikkalaji tollanenkin, pitää tehdä voimiensa mukaan.

Sähköhommia ei saa tehdä itse, kaiken muun kyllä.

Ite tosin olen mies, mutta opetella kaikki on itekkin pitänyt. Ja tunnen naisia, pienikokoisiakin, jotka tehneet todella paljon remonttejaan itse. Tärkeintä perehtyä kunnolla siihen, mitä aikoo tehdä.Netistä löytyy kyllä älyttömästi tietoa ja sivumennen asiallisempiakin remonttipalstoja kuin tämä.

• 54325

"mutta putki- ja sähköjutut on vähän heikoissa kantimissa. "

Aiti google ja netti auttaa.

• omistus as

Mistä päin haluat ostaa talon?

• minäolenmies

Hyvin tuo näyttää sujuvan. Minun molemmat mummot ja isotäti asuvat omakotitaloissa leskinä.

Jos nuo kasikymppiset pärjäävät mainiosti niin miksei nuorempi täyskuntoinenkin nainen?

• mies minäkin..

En epäile yhtään etteikö 80 vuotiaat mummot selviäisi vanhassa omakotitalossa. Sen ajan mummot ovat aika paljon järeämpää tekoa, kuin nykyajan pullamossosukupolvi. Nykyään ei enää edes valmisteta sellaisia mummoja, kuin ennen vanhaan (vaikka valmistusvälineet on periaatteessa samoja)

• minä myös miäs

Kyllä pärjää oikein hyvin yksinäinen nainen ok-talossa olen nähnyt ja remonttireiskoja on jonoksi asti ei tarvitse olla edes suuria rahoja mutta pittää olla kiltisti.

• Omaan taloon vaan

Jos ostatte omakotitalon valmiina, tutustukaa pian naapureihinne. Alueella pidempään asuneet voivat antaa vinkkejä sähkö-, putki- ja muista remppamiehistä tai -naisista.
      Suositukset on tärkeitä, niin saa luotettavaa apua.
      Olen asunut nyt eläkkeelle jäätyäni omakotitalossa, noin viisi vuotta. Hyvin sujuu. Mukavaa asumista; omatalo, omalupa.

• Kyllä pärjää

Ihan takuulla pärjäät. Itse jäin eron jälkeen lasteni kanssa asumaan vanhaan omakotitaloomme. Tosin aikeissa on lähivuosina muuttaa vähän pienempään, tässä on näitä lämmitettäviä neliöitä pikkusen liikaa.. Mutta omakotitaloon silloinkin.
      Katsele paikallislehden pikkuilmoituksista sähkömiesten ja putkimiesten ilmoituksia. Sillä tavoin itse olen löytänyt sellaisia ihmisiä, jotka tulevat tekemään pienempiäkin juttuja. Ja saat huomata, että osaat itsekin vaikka mitä, kun vain otat härkää sarvista. Paljon saat hyviä neuvojakin kun uskallat kysyä. Tosin lähdekritiikki on paikallaan. Sen olen huomannut, että miehillä on helposti senlaatuista pätemisentarvetta näissä asioissa, että voivat kysyttäessä vastata ihan puutaheinää, kun eivät kai saa sanottua etteivät tiedä :)

• opittavissa

Putki- ja sähkötöistä pitää ymmärtää sen verran että tietää milloin tarvii kutsua ammattilainen apuun.

Jos ostaat omin käsin rakentaa tyylikkään linnunpöntön, niin opit melkoisella varmuudella tekemään tavalliset omakotitalon huoltotyöt ja pienet korjaukset.

Toki helpottaa jos on joku johon turvautua kun omat tiedot ja taidot ei riitä.

• Nainen hyvinkin

Minä lunastin meidän 220 m2 omakotitaloa avioeron yhteydessä. Hyvin olen pärjännyt, olen asunut siellä yksin lasteni kanssa, ja nyt hetken täysin yksin. En ole kuitenkaan ajatellut myydä vaikka tilaa on yhdelle ruhtinaallisesti. Pidän niin kovasti kodistani, olen
      hiljattain uusinut kaikki huonekalut kertaheitolla, ja ne ovat mittatilauksella teetettyjä juuri taloon sopiviksi. Rakastan tilan tuntua,
      sitä että kotini on aina siistissä kunnossa, kun säilytystilaa on riittävästi.
      Talo on nyt yli 20 vuotta vanha, mutta todella korkealuokkaisista materiaaleista tehty, joten remonttihuolia ei ole ollut, jotain pientä on ollut öljypolttimen kanssa, olen kuitenkin aina käyttänyt ammattimiehiä jos olen jotain korjauttanut, tapetit olen vaihtanut ym.
      muuta pientä. Minusta kannattaa kuitenkin pitää pientä ”bufferttia” odottamattomia kuluja varten, koska omakotitalossa voi hajota
      joitain kalliimpaa hyvin yllättäen. Minulla on muutama kymmentuhatta tuottotilillä, varmaan vähemmälläkin pärjäisi, mutta ainakin voin nukkua yöni rauhassa, tietäen että pystyn pitämään taloni kunnossa.
      En ole ikinä laskenut mitä kuukausi keskimäärin tulee minulle maksamaan, mutta hyvin olen juoksevat laskut saanut maksettua ja rahaa on jäänytkin, palkkani on ihan keskiluokkaa. Lainoja ei talosta ole, ne on maksettu pois myymällä muuta omaisuutta.

• Nainen-75

Täällä kans suunnittelu käynnissä, vanhempaa ja pientä taloa etsinyt jo hetken. Olen päättänyt pärjätä, koska en halua rivariin. Nyt olen asunut vuokralla vanhassa mummonmökissä viisi vuotta yksin, hyvin on mennyt. Sähköt ja vesiputket ainoat jotka reistanneet. Pinnat olen sisältä uusinut, pihanhoito käy ihan omin voimin. Kyllä me naiset pärjätään ihan yhtä hyvin kun miehetkin ;)

• Mistä rahat?

Olen myös nainen, joka haluaisi kovasti muuttaa omakotitaloon, pitkään etsinyt sopivaa. Suurin ongelma on se, että pyyntihinnat pienissäkin taloissa on huimia ja kyseessä itä-Suomi eli ei mitään kalleinta osaa Suomea, mutta silti 100m2 talosta kehdataan pyytää yli 200 000, vaikka ainakaan minun silmiini syytä hintaan ei löydy kuin ahneudesta. Mihin tuollainen hinnoittelu perustuu, onko se pelkkää ahneutta vai enkö vaan tajua jotain? En ymmärrä esim. miten 50 v. vanha remontoimaton talo täynnä muovimattoa, lasutelyvä ja mineriittiä voi maksaa yli 100 000 e kun itse näkee vaan 100 000 edestä remonttia.

Jos vanhan hyvän markan aikaan ( olen kolmikymppinen, joten vanhusvitsit sivuun) joku olisi kehdannut pyytää perustalosta normitontilla (ei mitään rantatonttia tai muuta luksusta) yli miljoonan niin johan se olisi naurettu ulos, ei se talon arvo ole mihinkään noussut vain sen takia, että maksetaan euroilla, mutta näin on käynyt. Jotain arvonnousua toki tapahtuu, mutta hintojen tuplaantuminen on vähän liikaa.

Eli miten sinkkunainen pääsee omaan taloon? Mieluummin sitä miehen kanssa ostelisi, mutta kun sellaista ei ole löytynyt, ja taloon haluan, vaikka sitten yksin. Minkälaisen talon ostaa kun rahaa on rajoitetusti eikä se tunnu tällä etsimälläni alueella riittävän, vaikka maaseutua, lähikaupungissa talot puolet halvempia, mutta työmatkan takia ulottumattomissa.

• 22233

"vaikka maaseutua"

Niin sitten sielläpäin todennäköisesti on edullisia tontteja. Osta tontti, hoida rakennulupabyrokratia ja tilaa valmis pakettitalo. Saat reilusti alle 200 000 euron 100m2 talon.

• No pamkista rahat

(Mistä rahat?)

Oletko kartalla?

Ei pidä ostaa ostaa läheltäkään joensuuta tai yleensäkkään suurta kaupunkia.Siinähän ei ole järkeä jos maksat sitä jättilainaa yksin hampaat irvessä.

Ennen kaukaa maalta hyvien teiden varrelta.

Minäkin voisin myydä itäsuomesta 30km kaupungista 1987 pienen talon kunnallinen vesi ja kunnallinen viemäri,vesistön ääreltä 70m rantaan,omalaituri, puut saa omalta tontilta kaikki tämä vain 70000e.Ja rivakalle ostajalle vaikka 60000e.Viime kesänä huoltomaalattu,pikitie kulkee talolle saakka,kylällä katuvalot,kelikamerakin.

Se on omavika jos jää työntakia johonkin kaupunkiin murjottamaan ja maksamaan 100000e-200000e lainoja,kun ostaa kaukaa keskuksista niin saa vastinetta ja pilkka hinnalla asuu.

diesel auto alle vaikka ja mielummin ajaa vaikka 100km suuntaansa ja käy sielä toissä 30pinen sinkku neiti jaksaa kyllä tuomoset ajaa heittämällä.

Sinun ikäisenä ajoin 300km työ matkaa helsingin keskustaan 150km per siivu.Ja ei ollut kun heittää tuommonen matka.

Työmatka ei ole este, vaan ajatuksesi on se este.

Sitten noihin hintoihin,markat oli 10 vuotta sitten ja palkat on ihmisillä nousseet samoin työttömyys turvakin,kelanpäiväraha on jossain yli 500 käteen jävänä eli vanhassa markassa yli 3000mk .

Kymmenvuotta sitten se oli jossain 1800mk luokkaa joten kaikki on noussut.

Mietipalkkaa,useat saavat 2000e tai 3000e no ei saanut markka aikaan mitään 12000mk tai 18000mk useimatkuussa.

Joten muistin virkistämiseksi kaikki hinnat on erilaisia nykyään ja asuntojen hinnat on nousut tasaisesti kautta linjan koko 2000 luvun.

Jos sinä kovasti haluat muuttaa niin sinä ajat kovasti sen eteen,taas sulle esimerkki:

Markka aikaan disel maksoi 90 lopulla alle 3mk no nyt se on yli 1.5e eli 9 mk siis yli yhdeksän markkaa.

Joten ei voi euroaikaa enään verrata aikaa on kulunut markoista jo 10 vuotta.

Eli saat ok-talon siistin 1987 vesistön ääreltä kaikilla varusteilla,leivinuunit ja takat olohuoneessa ja rannalla laituri hintaan 70000e ja nopealle joka ostaa saman tien 60000e.

Joten se on oma moka jos ei kykene ajelemaan 100km edes takas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2158
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      138
      1796
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      744
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      619
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      587
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      47
      550
    Aihe