Syntinen ja vanhurskas yhtä aikaa?

Kelleskaupunginvaari

Täällä on vängätty siitä onko ihminen vanhurskas synnitön vai syntinen vanhurskas. Minä olen ymmärtänyt nii että vanhurskaan ihmisen sielu on synnitön mutta liha on syntinen. Eli synnitön sielu pelastuu mutta syntinen liha ei. Eli kyllä minun mielestäni ihminen on syntinen vanhurskas kun hänen lihassaan synti asuu. Ei ihminen ole silloin synnitön. Mielestäni armahdettu syntinen on oikea ilmaisu eikä johda ketään harhaan. Sielu synnitön liha syntinen. Kumpaakin meissä on. Minun mielestäni on väärin sanoa vanhurskasta synnittömäksi kun hän ei sitä kokonaisuudessaan kerran ole. Sielu pelastuu ja on mielestäni synnitön ja Jeesuksen verellä pesty. Täytyy nyt huomata se tosiasia että lihassamme asuu synti edelleen ja olemme siksi syntisiä, mutta sielumme kelpaa Jumalalle kun se Jeesuksen verellä on pesty. Il-Mari joskus kirjoitti täällä että hän yrittää parhaansa mukaan johdattaa sieluja Jeesukselle. Ei hänkään puhunut mitään siitä että johdattaa lihaa Jeesukselle. Ei myöskään jaikal ole niin puhunut, en ainakaan ole huomannut. Mutta mielestäni vaikka heidän kirjoituksiaan hyvinä pidänkin, niin eivät he ole selostaneet kumpikaan tätä että molempia vanhurskaassa ihmisessä on. Eli vanhurskas on armahdettu syntinen, minun mielestäni ja perusteluni olen jo tässä esittänyt.

Nyt seuraan sivusta josko tähän käsitykseeni tulee tukea tai opastusta olenko käsittänyt oikein vain miten tulee asia käsittää. Oppi ja ikä kaikki, vai miten se menee.

62

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joko sytyttää

      Lähdeppä nyt ihan alkeista eli ihmisestä = sielusta, niin kyllä se sinullekkin valkenee.

      • Kelleskaupunginvaari

        >>>Lähdeppä nyt ihan alkeista eli ihmisestä = sielusta, niin kyllä se sinullekkin valkenee.


      • Kelleskaupunginvaari kirjoitti:

        >>>Lähdeppä nyt ihan alkeista eli ihmisestä = sielusta, niin kyllä se sinullekkin valkenee.

        * * Minusta alkaa tuntua siltä, että monet meistä, ette taida oikein ymmärtää, mitä jaikal haluaa sanoa synnittömyydestä. Kyllä uskon, että hänenkin täytyy aina , jos ei peräti joka päivä, tilittyä Herralle.

        * Ymmärrämmekö tätä, " Missä ei ole lakia, ei ole syntiäkään." Oletkos koskaan lukenut tätä Raamatusta, ainakin kahdessa asiayhteydessä Paavali mainitsee tämän totuuden ! Kristus on lain LOPPU. Ja nyt, kun olemme Kristuksessa, olemme kätketyt Hänessä Jumalaan. Jeesus on täyttänyt koko lain puolestani, ja koska minulla ei ole lakia täytettävänäni, siis olen Jumalan laista vapaana, en toki itsessäni, mutta kun olen Kristuksessa, olen Hänessä kätketty Jumalaan, eikä Jumala salli syntisen kätkeytyä Häneen, mutta se , että on saanut veren puhdistuksen, ja on uudestisyntynyt, ja näin sisäisesti Pyhän Hengen osallisuudessa Jumalassa syntinen voi kätkeytyä Jumalaan,syntieni sovittajan kautta, eli Jeesuksessa, Jumala näkee silloin vain Kristuksen, näkee Hänen verensä kautta minut puhtaaksi.

        * Jaikal on siinä ihan oikeassa, koska syntinen ei voi olla Jumalassa, ja itsessämme emme voi, siksi, kun olemme kätketyt Kristukseen, Hänen verensä kautta, ja kätketyt Kristuksessa Jumalaan.

        * Pietari käveli vetten päällä, niin kauan kun piti katseensa Mestarissa, heti kun alkoi katsella itseään ja alla kuohuvaa järven pintaa, hän alkoi vajota. Me olemme synnistä vapaat, Mutta vain Jeesuksessa, emme itsessämme ollenkaan, vaan minä-olemuksessa tuomittu ikuiseen kadotukseen. Ja kun" olemme Kristuksessa, ei siis ole mitään kadotustuomiota." Tässä on Kristuksen paikka, Jumalan ja ihmisen välille, ei voi rakentaa minkään laista "aasinsiltaa", kuten esm. kaste, tai ehtoollinen, tai Pyhän Hengen täyteys, ei, vaan Jeesus Kristus, ja vain yksin Jeesus ! Golgata on kuoleman paikka, siellä me olemme kuolleet Hänen kanssaan, olemme haudatut Hänen kanssaan, mutta myöskin, olemme ylösnousemuksen lapsia, koska Hän on ylösnoussut, meidän vanhurskauttamiseksi !

        * Mitä siis olemme? Vaikka Raamattussa ei tätä sanota suoraan, armahdettu syntinen, se kuvaa minun mielelstä aemamme Kristuksessa, ilman Kristusta emme voisi olla armahdettuja, ja Kristuksessa me olemme julistetut syyttömäksi, velkakirjamme on tuhottu, olemme vanhurskautetut Kristukse veressä, ja kuinka paljoa enemmän me nyt siis pelastumme vihasta/kadotuksesta/itsestämme/syntisyydestämme/--Kristus on lain loppu, ja missä ei ole lakia, ei ole syntiäkään. Laki on synnin voima, niin paradoaksaalista kuin se onkin. Ja kun lakia ei ole, koska olemme Kristuskessa kätketyt Jumalaan, olemme laista vapaat, eikä synti ulotu meihin, niin kaukana on Kristus synnin oasta, mutta vain KRISTUKSESSA, itsessämme olemme myydyt synnin alaisuuteen.
        * Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo ! Joka ei tajua tätä, rukoilkoon Jumalalta viisautta, Hän antaa jokaiselle soimaatta Sanan ymmärtämiseen viisautta. " Isä, minä iloitsen siitä, että olet ilmoittanut nämä asiat lapsenmielisille." Tällä asenteella kun anoo Jumalan viisautta ymmärtää Kirjoituksia, Hän antaa soimaamaatta. Välttää omaa viisastelua ja päätelmiä ja omia aivoituksia väittää Jumalan tahdoksi.


    • jaikal.se

      Raamattu/Paavali/Jeesus todistaa että yksi on kuollut kaikkien edestä. Sitten Paavali vetää johtopäätöksen; SIIS KAIKKI OVAT KUOLLEET (2 Kor 5:14).

      Kun Jeesus kuoli ristillä, Hän edusti koko ensimmäisestä Aadamista polveutuvaa ihmiskuntaa. Kun Jeesus kuoli näiden ihmisten edustajana, KAIKKI IHMISET KUOLIVAT. Jeesus kun edusti heitä kuollessaan.

      Nyt Jumala katsoo kaikkien ensimmäisen Aadamin jälkeläisten kuolleen Kristuksessa Jeesuksessa. Kun ensimmäisen Aadamin syntinen jälkeläinen, syntinen ihminen, tulee uskoon, tämä Jeesuksen kuolema astuu voimaan hänen kohdallaan ja hän KUOLEE. Se, joka kuolee, on siis ensimmäisen Aadamin syntinen jälkeläinen. Se ei enää edusta Jeesukseen uskovaa koska se on nyt kuollut.

      Samassa silmänräpäyksessa Jumala luo uuden ihmisen. Tämä luomistyö tapahtuu Jumalassa itsessään so. Kristuksessa Jeesuksessa (Ef 2:15, 2 Kor 5:17). Tämä luomistyö perustuu Jeesuksen Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Uusi ihminen on syntynyt Jumalan Sanasta (evankeliumin Sanasta) ja Pyhästä Hengestä ja Jumalasta. Se on uusi luomus Kristuksessa Jeesuksessa. Se on Jeesukseen uskoon tullut uskova.

      Tämä on lähtökohta ja perusta kun puhutaan syntisestä ja/tai vanhurskaasta ihmisestä. Se on myös perusta vanhurskauden ja syntisyyden ymmärtämiselle.
      Puhumme siis joko ensimmäisen Aadamin syntisestä jälkeläisestä tai Toisen ja viimeisen Aadamin jälkeläisestä.

      • jaikal.se

        Edellisessä viestissä oli yksi pieni virhe. Koska se oli vahinko eikä tahallinen, korjaan sen tässä. Mielestäni tämä asia on tärkeä korjata selvyyden vuoksi. Jäi pois yksi tärkeä sana "vanhurskaan". Näin tuo loppukommentti tulee olla:

        "Puhumme siis joko ensimmäisen Aadamin syntisestä jälkeläisestä tai Toisen ja viimeisen Aadamin vanhurskaasta jälkeläisestä."


      • body2
        jaikal.se kirjoitti:

        Edellisessä viestissä oli yksi pieni virhe. Koska se oli vahinko eikä tahallinen, korjaan sen tässä. Mielestäni tämä asia on tärkeä korjata selvyyden vuoksi. Jäi pois yksi tärkeä sana "vanhurskaan". Näin tuo loppukommentti tulee olla:

        "Puhumme siis joko ensimmäisen Aadamin syntisestä jälkeläisestä tai Toisen ja viimeisen Aadamin vanhurskaasta jälkeläisestä."

        Eikö teitä yhtään häiritse tai kiusaa tuo hengellinen saivartelu.
        "Jumala katsoo kaikkien ensimmäisten Aadamin jälkeläisten kuolleen Kristuksessa..."

        Oletteko te Jumalan neuvonantajia ja jo Jumalan yläpuolella kun kirjoitatte Jumalan nimissä ja kuin Hänen oikeuksilla.

        Mistä ihmeestä voitte voitte noin kirjoitella, vai oletteko jo ohittaneet Jumalan.

        Toiseksi, nuo on niin kuvitteellista höpinää että sitä voisi jatkaa mieli määrin.

        Ihmiselle usko,tavallinen usko ei riitä,vaan se pitää kierrättää metsät ja mannut ja kuunnella mitä Paavali sanoi.
        Paavalin voi jo unohtaa, sillä hänen oppinsa pilasi evankeliumin. Se on orjuuden oppia ja perustuu juutalaisuuden uskontoon, joten sen saa jo unohtaa.

        Raamattu olisi paljon selvempi jos Paavalin opit olisi jätetty hyllylle. Paavali olisi voinut kirjoittaa, katsokaa Jeesusta ja oppikaa hänestä, mutta hän tekeekin oman opin.


    • 17_

      Raamatullisesti ajatellen laki johdatti siihen mikä on täydellistä, eli Jeesukseen, joka antoi lunnaat kaikkien häneen uskovien puolesta.

      Noiden lunnaiden ansiosta epätäydellinen eli perisynnin / puutteellisuuden alainen ihminen sai vanhurskaan, eli hyväksytyn aseman Jumalan edesä tuosta puutteellisuudstaan huolimatta. Tästä huolimatta ihminen tässä ajassa on ja pysyy epätäydellisenä.

      Tuon vanhurskaan, eli hyväksytyn aseman voi menettää tahallisella vakavalla väärinteolla / toiminnalla.

      Monet fundamentaliset uskonnot taakoittaen ratsastavat syyllistäen ihmisen epätäydellisyydellä. Tahallinen jatkettu ja varsinkin vakava väärinteko, sekä epätäydellisyydestä johtuvat virheet ovat kaksi eri asiaa.

      Nämä ihmistä epäterveellä tavalla kyykyttävät, alistavat ja syyllistävät hurmosliikkeet dogmeineen ovat sitten vielä aivan oma lukunsa.

      • Kelleskaupunginvaari

        En tiedä olenko niin yksinkertainen ja ymmärtämätön mutta en ymmärrä viesteistänne sitä mitä kysyin. En saanut selvää siihen onko vanhurskas syntinen vai ei? Aloituksessa toin käsitykseni esille ja siihen haluaisin vastauksen niin ymmärrettävästi että ymmärtäisin sen.


      • 17_
        Kelleskaupunginvaari kirjoitti:

        En tiedä olenko niin yksinkertainen ja ymmärtämätön mutta en ymmärrä viesteistänne sitä mitä kysyin. En saanut selvää siihen onko vanhurskas syntinen vai ei? Aloituksessa toin käsitykseni esille ja siihen haluaisin vastauksen niin ymmärrettävästi että ymmärtäisin sen.

        Luonollisestikin ihminen on ja pysyy "syntisenä", eli epätäydellisenä tässä ajassa (perisynnin, eli Adamilta ja Evalta perityn epätäydellisyyden alaisena).

        Yllä sana synti lainausmerkeissä koska sitä käytetään usein väärin, yleisluontoisesti ja aivan tarpeettomasti ihmistä syyllistäen ja taakoittaen, sekä toisinaan myös suorastaan lyömäaseena.

        Vanhurskaus merkitsee tuosta epätäydellisyydestä huolimatta hyväksyttyä asemaa Jumalan edessä, eli Jumalan hyväksyntää. Tämä Jeesuksen antamien lunnaiden ansiosta.


      • Kelleskaupunginvaari kirjoitti:

        En tiedä olenko niin yksinkertainen ja ymmärtämätön mutta en ymmärrä viesteistänne sitä mitä kysyin. En saanut selvää siihen onko vanhurskas syntinen vai ei? Aloituksessa toin käsitykseni esille ja siihen haluaisin vastauksen niin ymmärrettävästi että ymmärtäisin sen.

        Vanhurskas on samalla kertaa syntinen ja vanhurskas.
        Kristus ei asu muissa, kuin syntisissä.

        Paavali sanoi itsestään, että ON (=preesens-aikamuoto) SYNTISISTÄ SUURIN.
        Uskotaan, "niin KUIN ON KIRJOITETTU", eikä muuteta Jumalan sanaa itselle mieluisaksi.

        Publikaani lähti kotiinsa VANHURSKAUTETTUNA, kun rukoili: "Herrani, ole minulle syntiselle ARMOLLINEN".
        Ja Hän on.
        "Synnittömälle" ihmiselle publikaanin rukous on vastenmielinen.
        Synnitön ihminen jää paitsi Jumalan ARMOSTA.


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Tapio522 kirjoitti:

        Vanhurskas on samalla kertaa syntinen ja vanhurskas.
        Kristus ei asu muissa, kuin syntisissä.

        Paavali sanoi itsestään, että ON (=preesens-aikamuoto) SYNTISISTÄ SUURIN.
        Uskotaan, "niin KUIN ON KIRJOITETTU", eikä muuteta Jumalan sanaa itselle mieluisaksi.

        Publikaani lähti kotiinsa VANHURSKAUTETTUNA, kun rukoili: "Herrani, ole minulle syntiselle ARMOLLINEN".
        Ja Hän on.
        "Synnittömälle" ihmiselle publikaanin rukous on vastenmielinen.
        Synnitön ihminen jää paitsi Jumalan ARMOSTA.

        Raamatun mukaan syntinen ihminen ei pääse Jumalan valtakuntaan!!!


      • Tapio522 kirjoitti:

        Vanhurskas on samalla kertaa syntinen ja vanhurskas.
        Kristus ei asu muissa, kuin syntisissä.

        Paavali sanoi itsestään, että ON (=preesens-aikamuoto) SYNTISISTÄ SUURIN.
        Uskotaan, "niin KUIN ON KIRJOITETTU", eikä muuteta Jumalan sanaa itselle mieluisaksi.

        Publikaani lähti kotiinsa VANHURSKAUTETTUNA, kun rukoili: "Herrani, ole minulle syntiselle ARMOLLINEN".
        Ja Hän on.
        "Synnittömälle" ihmiselle publikaanin rukous on vastenmielinen.
        Synnitön ihminen jää paitsi Jumalan ARMOSTA.

        ""Vanhurskas on samalla kertaa syntinen ja vanhurskas.
        Kristus ei asu muissa, kuin syntisissä.""

        Aika ihmeellinen väite sinulla Tapio522. Eli ei tarvitsekkaan saarnata "ottakaa Jeesuks Kristus vastaan" sillä Hän jo asuukin syntisessä? Minä kun uskon niin että juuri syntisessä Jeesus ei asu. Niin olen Raamatustani asian ymmärtänyt. Eihän silloin kenenkään tarvitse tehdä parannusta ja ottaa Jeesusta vastaan.

        Jeesus ei tosiaan asu syntisessä. Mutta Jeesus Rakastaa syntistä joka Hänen luoksensa tulee. Huomaas Tapio se, jos Jeesus asuisi syntisessä ei kenenkään tarvitsisi tulla Jeesuksen luo kun Jeesus jo asuisi hänessä.


      • jaikal.se
        Tapio522 kirjoitti:

        Vanhurskas on samalla kertaa syntinen ja vanhurskas.
        Kristus ei asu muissa, kuin syntisissä.

        Paavali sanoi itsestään, että ON (=preesens-aikamuoto) SYNTISISTÄ SUURIN.
        Uskotaan, "niin KUIN ON KIRJOITETTU", eikä muuteta Jumalan sanaa itselle mieluisaksi.

        Publikaani lähti kotiinsa VANHURSKAUTETTUNA, kun rukoili: "Herrani, ole minulle syntiselle ARMOLLINEN".
        Ja Hän on.
        "Synnittömälle" ihmiselle publikaanin rukous on vastenmielinen.
        Synnitön ihminen jää paitsi Jumalan ARMOSTA.

        Kuuleeko Jumala sinua "syntinen" Tapio kun Raamattu todistaa että Jumala ei kuule syntisiä? Entä mihin joukkoon luet itsesi kuuluvaksi kun Raamatun UT:ssa kaikki uskoon tulleet ovat vanhurskautettuja ja siksi vanhurskaita ja pyhiä?

        Oletko tämän vanhurskautuksen ja pyhityksen ulkopuolella? Mites se olikaan? "Ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Herraa." Uskotko kerran näkeväsi Herran ilman Jumalan sinussa suorittamaa pyhitysta? Ymmärrätkö että sinun suorittaman phityselämän lähtölaukaus kajahti siinä hetkessä kun sinä synnyit Jumalan lapseksi ja tulit uskoon. Ilman tätä Jumalan sinussa suorittamaa pyhitystä ei sinulla voi olla omaa pyhityselämää. Ilman tätä Jumala meissä suorittamaa pyhitystä olemme syntisiä ja Jumala ei kuule meitä, emmekä voi elää pyhityselämää. Silloin kohtalomme on....................


      • Tapio522eikirj
        Il-Mari kirjoitti:

        ""Vanhurskas on samalla kertaa syntinen ja vanhurskas.
        Kristus ei asu muissa, kuin syntisissä.""

        Aika ihmeellinen väite sinulla Tapio522. Eli ei tarvitsekkaan saarnata "ottakaa Jeesuks Kristus vastaan" sillä Hän jo asuukin syntisessä? Minä kun uskon niin että juuri syntisessä Jeesus ei asu. Niin olen Raamatustani asian ymmärtänyt. Eihän silloin kenenkään tarvitse tehdä parannusta ja ottaa Jeesusta vastaan.

        Jeesus ei tosiaan asu syntisessä. Mutta Jeesus Rakastaa syntistä joka Hänen luoksensa tulee. Huomaas Tapio se, jos Jeesus asuisi syntisessä ei kenenkään tarvitsisi tulla Jeesuksen luo kun Jeesus jo asuisi hänessä.

        II-Mari: "Minä kun uskon niin että juuri syntisessä Jeesus ei asu".
        >>>>>>>>>
        Toisin sanoen Jeesus asuu vain synnittömissä ihmisissä.
        En ole tavannut ketään synnitöntä ihmistä.
        Oletko sinä?


      • Tapio522eikirj
        jaikal.se kirjoitti:

        Kuuleeko Jumala sinua "syntinen" Tapio kun Raamattu todistaa että Jumala ei kuule syntisiä? Entä mihin joukkoon luet itsesi kuuluvaksi kun Raamatun UT:ssa kaikki uskoon tulleet ovat vanhurskautettuja ja siksi vanhurskaita ja pyhiä?

        Oletko tämän vanhurskautuksen ja pyhityksen ulkopuolella? Mites se olikaan? "Ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Herraa." Uskotko kerran näkeväsi Herran ilman Jumalan sinussa suorittamaa pyhitysta? Ymmärrätkö että sinun suorittaman phityselämän lähtölaukaus kajahti siinä hetkessä kun sinä synnyit Jumalan lapseksi ja tulit uskoon. Ilman tätä Jumalan sinussa suorittamaa pyhitystä ei sinulla voi olla omaa pyhityselämää. Ilman tätä Jumala meissä suorittamaa pyhitystä olemme syntisiä ja Jumala ei kuule meitä, emmekä voi elää pyhityselämää. Silloin kohtalomme on....................

        jaikal: "Kuuleeko Jumala sinua "syntinen" Tapio kun Raamattu todistaa että Jumala ei kuule syntisiä"?
        >>>>>
        Eikö Jumala kuullut syntisen publikaanin rukousta?
        Pitääkö minun tulla synnittömäksi, jotta Jumala kuulisi rukoukseni?


      • Il-Mari.
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        II-Mari: "Minä kun uskon niin että juuri syntisessä Jeesus ei asu".
        >>>>>>>>>
        Toisin sanoen Jeesus asuu vain synnittömissä ihmisissä.
        En ole tavannut ketään synnitöntä ihmistä.
        Oletko sinä?

        ""Toisin sanoen Jeesus asuu vain synnittömissä ihmisissä.""

        Jeesus asuu vanhurskaissa Jumalan lapsissa!

        Jeesus ei asu niissä jotka eivät ole parannusta tehneet ja ottaneet Jeesusta vastaan.


    • 17_

      "Il-Mari" "Minä kun uskon niin että juuri syntisessä Jeesus ei asu."

      Mitä ja keitä varten Jeesus itse sanoi tulleensa antaen lunnaat?

      Jeesus nimeomaan antoi lunnaat A & E:n epätäydellisten jälkeläisten edestä saattaakseen heidät vanhurskaaseen eli hyväksyttyyn asemaan Jumalan edessä.

      Se, että ihminen uskoo Jeesukseen ja lunnaisiin ei kuitenkaan tee hänestä täydellistä ja poista A&E:lta perityn perisynnin alaisuudesta tässä ajassa.

      Laki johti siihen mikä on täydellistä, eli Jeesukseen ja lunnaat mahdollistivat epätäydellisille ihmisille hyväksytyn aseman Jumalan edessä. Lunaat ja niihin uskominen ei tee epätäydellisestä täydellistä. Täydellinen ja virheetön ei edes olisi tavinut lunnaita.

      Jeesus sanoi, että hän on tie ja totuus ja joka uskoo hänene pelastuu.

      Jeesus ei missään sanonut, että häneen uskovasta tulisi täydellinen ja virheetön tässä ajassa, vaan , että ihmisen perisynnistä johuva epätäydellisyys olisi annettu anateeksi, joka juurikin oli lunnaiden merkitys.

      Ps. Samalla kannattaa palauttaa mieleen Jeesuksen kertoma kuvaus fariseuksen ja publikaanin rukouksesta, jossa oikeastaan tulee esille koko asian ydin. (Luk. 18: 10-14)

      Varsin monikin fudamentalisti sijoittaa itsensä fariseuksen rooliin omassa itselausumassa pyhyydessään.

      • EI SYNTIÄ

        Jeesus kylläkin sanoo uskovaisen olevan puhdas. Eikö se tarkoita, että uskovainen on silloin sellainen, että hänessä ei ole perisyntiäkään.
        Kaikki ENTISET synnit on anteeksi annettu ja uusia ei kukaan Jeesukseen uskovainen halua armon päälle tehdä.


      • jaikal.se
        EI SYNTIÄ kirjoitti:

        Jeesus kylläkin sanoo uskovaisen olevan puhdas. Eikö se tarkoita, että uskovainen on silloin sellainen, että hänessä ei ole perisyntiäkään.
        Kaikki ENTISET synnit on anteeksi annettu ja uusia ei kukaan Jeesukseen uskovainen halua armon päälle tehdä.

        Uskovaisessa ei voi olla perisyntiä koska hänen entinen ensimmäisen Aadamin jälkeläisensä, (perisyntinen) vanha ihminen kuoli uskoon tulossa Jeesuksen ristillä. Uusi luomus syntyi ja se on kokonaan uusi ihminen. "Katso uudeksi minä teen kaiken" sanoo Jumala. Hän aloitti tämän uudeksi tekemisen Golgatalla sovittaessaan ihmisen itsensä kanssa Kristuksessa. Jumala teki uuden ihmissuvun Kristuksessa.
        Uusi ihminen, uusi luomus, on vapaa ensimmäisen Aadamin jälkeläisen vanhan ihmisensä (peri)synnistä.


    • Hound Dog

      Uusi luomus Kristuksessa on sisäisesti Pyhän Hengen synnyttämä ihminen. Liittonsa merkkinä Jumala antaa Jumalan pelon uudestisyntyneelle. Tuon Jumalanpelon lähtökohdasta ajatellen aidosti uudestisyntynyt ihminen ei voi vihkiytyä tekemään harkittua syntiä, sillä Jumalan pelko asuu hänessä ja Herran pyhyys ei ole uskovalle epäselvä.

      Tahatonta ja tahallista syntiin lankeamista varmasti on jokaisella, mutta paatunut synnissä eläminen ja huonojen hedelmien kantaminen, ovat merkkejä uudestisyntymättömyydestä. Uskova on asemansa puolesta pyhä, mutta tilansa puolesta syntinen ad mortem.

      Uskova ei tienaa taivaspaikkaansa piiskaamalla itseään tai tekemällä itseään pyhemmäksi Jumalan edessä, vaan kilvoittelu on synnin poispanemista, ei omavanhurskauden lisäämistä.

      Jokaisesta turhasta sanasta tehdään tuomiopäivänä tili Jumalan edessä. Tässäkään ei voida ajatella niin lyhytnäköisesti, että nyt pitää puhua vain nätisti, että pääsee taivaaseen. Kaikki tämä - puheetkin - ovat hedelmää, jota ihminen kantaa. Aidosti uudestisyntynyt ihminen ei puhu pahuutta ja katkeruutta, vaan tuo sydämensä varastoista esiin hyvää.

      Kielemme on siis hyvä mittari itsellemme kun haluamme "tarkata, olemmeko uskossa."

      Yksin uskosta, yksin armosta. Asema=pyhä/Tila=syntinen

    • Tapio522eikirj

      jaikal.se:
      "Kuuleeko Jumala sinua "syntinen" Tapio kun Raamattu todistaa että Jumala ei kuule syntisiä? Entä mihin joukkoon luet itsesi kuuluvaksi kun Raamatun UT:ssa kaikki uskoon tulleet ovat vanhurskautettuja ja siksi vanhurskaita ja pyhiä!?
      >>>>>>>>>>>>>
      Kuulun Paavalin tavoin niiden syntisten joukkoon, jotka pelastuvat YKSIN ARMOSTA.
      Uskon tiellä tarvitsen joka päivä "jalkojen pesua".
      Minulle kelpaa publikaanin rukous: "Herrani, ole minulle syntiselle armollinen". ja Isä Meidän-rukous!

      Uskon, että Jumala vastaa minulle: "Ole turvallisella mielellä, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi. >Mene, äläkä enää syntiä tee".

      Jos Jumala ei mielestäsi kuule syntisen Tapion rukousta, niin kuuleeko Hän paremmin synnittömän jaikalin rukousta?
      >>>>>>>>>>
      Virsi 547
      1.
      Joka aamu on armo uus,
      miksi huolta siis kantaa!
      Varjot väistyy ja vajavuus,
      Jeesus voimansa antaa.
      Kiitos Herran, hän auttaa tiellä,
      meidän kanssamme nyt ja aina on,
      täällä suo Isän suosion,
      rauhan luonansa siellä.

      2.
      Joka aamu on armo uus,
      huolet voimme siis heittää.
      Rangaistuksenkaan ankaruus
      ei voi armoa peittää.
      Herran hoidosta kiittäkäämme,
      kun hän taivasta varten kasvattaa,
      murheen allakin armahtaa,
      hänen turviinsa jäämme.

      3.
      Kaikki entinen katoaa,
      itkun, riemunkin aiheet,
      moni arvoitus ratkeaa,
      uudet alkavat vaiheet.
      Kohta koittaa jo päivä Herran,
      se on hänellä yksin tiedossaan.
      Siksi kiitosta veisaamaan,
      hänen voitto on kerran!

      • Tapio522eikirj

        jaikal.se: "Uskovaisessa ei voi olla perisyntiä....".
        >>>>>>>>>>>
        Mitä Raamattu sanoo sellaiselle, joka kieltää olevansa syntinen?

        SYNTIEN TUNNUSTAMINEN JA SOVITUS
        1.Joh.
        1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

        Vastaus alussa olevaan kysymykseen:
        Sellainen ihminen, joka kieltää syntisyytensä, on eksyksissä ja totuus ei ole hänessä.
        Sellainen ihminen tekee Jumalasta VALEHTELIJAN.
        (Tämän mukaan Paavalikin oli valehtelija, kun piti itseään syntisenä! )

        jaikal, toivon, että et tee Jumalasta valehtelijaa. Käänny pois eksymyksen tieltä. Rukoile syntisen rukous ja ota vastaan ARMAHDUS.
        Näin voit jatkaa matkaasi -publikaanin tavoin- VANHURSKAUTETTUNA.


      • Tapio522eikirj
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        jaikal.se: "Uskovaisessa ei voi olla perisyntiä....".
        >>>>>>>>>>>
        Mitä Raamattu sanoo sellaiselle, joka kieltää olevansa syntinen?

        SYNTIEN TUNNUSTAMINEN JA SOVITUS
        1.Joh.
        1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

        Vastaus alussa olevaan kysymykseen:
        Sellainen ihminen, joka kieltää syntisyytensä, on eksyksissä ja totuus ei ole hänessä.
        Sellainen ihminen tekee Jumalasta VALEHTELIJAN.
        (Tämän mukaan Paavalikin oli valehtelija, kun piti itseään syntisenä! )

        jaikal, toivon, että et tee Jumalasta valehtelijaa. Käänny pois eksymyksen tieltä. Rukoile syntisen rukous ja ota vastaan ARMAHDUS.
        Näin voit jatkaa matkaasi -publikaanin tavoin- VANHURSKAUTETTUNA.

        (Tämän mukaan Paavalikin oli valehtelija, kun piti itseään syntisenä! )
        Tarkennus: jaikalin mielestä Paavali tarkoitti entistä elämäänsä: OLIN syntisistä suurin...)


      • asiastakyse
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        jaikal.se: "Uskovaisessa ei voi olla perisyntiä....".
        >>>>>>>>>>>
        Mitä Raamattu sanoo sellaiselle, joka kieltää olevansa syntinen?

        SYNTIEN TUNNUSTAMINEN JA SOVITUS
        1.Joh.
        1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

        Vastaus alussa olevaan kysymykseen:
        Sellainen ihminen, joka kieltää syntisyytensä, on eksyksissä ja totuus ei ole hänessä.
        Sellainen ihminen tekee Jumalasta VALEHTELIJAN.
        (Tämän mukaan Paavalikin oli valehtelija, kun piti itseään syntisenä! )

        jaikal, toivon, että et tee Jumalasta valehtelijaa. Käänny pois eksymyksen tieltä. Rukoile syntisen rukous ja ota vastaan ARMAHDUS.
        Näin voit jatkaa matkaasi -publikaanin tavoin- VANHURSKAUTETTUNA.

        Tapio522, tuossa Johanneksen kirjeessä kerrotaan meille Tie Jumalan luokse. Jokaisen pitää tunnustaa olevansa kirkkautta vailla ja perineensä syntisen lihallisuuden ensimmäiseltä Aadamilta.
        Jokaisen pitää suostua tekemään parannus ensimmäisen Aadamin perinnöstä ja näin käännyttävä HUUTAMAAN HERRAA AVUKSI. Jos sen tekee antaa Uskollinen ja Vanhurskas Jumala synnit anteeksi ja PUHDISTAA kaikesta vääryydestä ja sen jälkeen ihminen on Jumalan lapsi, jonka ei tarvitse enää syntiä tehdä.

        Parannuksen tehnyt ei ole enää lihan hallintavallan alla, jonka alaisuudessa ihminen on synnin orja ja pakotettu tekemään syntiä. Parannuksen tehneessä on valta vaihtunut ja Valtiaaksi on tullut synnitön Rauhan Ruhtinas. Häneen uskomalla ihminen pelastuu orjuudelta ja saa täysellisen vapauden.

        Seurakunnassa on pyhät ja he, jotka vasta huutavat Herraa avuksi.
        Kumpaan ryhmään sinä Tapio522 kuulut? Jos kuulut heihin, jotka vasta huutavat Herraa avuksi, niin mikä estää sinua saamasta apua ja vapautumasta synnin- ja kuoleman laista? Olisiko nyt käynyt niin, että olet perustanut uskosi ihmisten kirjoittamille kirjoille, joista et koskaan löydä KOKO totuutta, joka ainoastaan tekee vapaaksi. Lue evankeliumeja ja opi näin tuntemaan Herra.
        Tuntematonta Herraa ei voi huutaa avuksi, eikä tuntematon Sana tee kenestäkään vapaata.


      • Tapio522eikirj
        asiastakyse kirjoitti:

        Tapio522, tuossa Johanneksen kirjeessä kerrotaan meille Tie Jumalan luokse. Jokaisen pitää tunnustaa olevansa kirkkautta vailla ja perineensä syntisen lihallisuuden ensimmäiseltä Aadamilta.
        Jokaisen pitää suostua tekemään parannus ensimmäisen Aadamin perinnöstä ja näin käännyttävä HUUTAMAAN HERRAA AVUKSI. Jos sen tekee antaa Uskollinen ja Vanhurskas Jumala synnit anteeksi ja PUHDISTAA kaikesta vääryydestä ja sen jälkeen ihminen on Jumalan lapsi, jonka ei tarvitse enää syntiä tehdä.

        Parannuksen tehnyt ei ole enää lihan hallintavallan alla, jonka alaisuudessa ihminen on synnin orja ja pakotettu tekemään syntiä. Parannuksen tehneessä on valta vaihtunut ja Valtiaaksi on tullut synnitön Rauhan Ruhtinas. Häneen uskomalla ihminen pelastuu orjuudelta ja saa täysellisen vapauden.

        Seurakunnassa on pyhät ja he, jotka vasta huutavat Herraa avuksi.
        Kumpaan ryhmään sinä Tapio522 kuulut? Jos kuulut heihin, jotka vasta huutavat Herraa avuksi, niin mikä estää sinua saamasta apua ja vapautumasta synnin- ja kuoleman laista? Olisiko nyt käynyt niin, että olet perustanut uskosi ihmisten kirjoittamille kirjoille, joista et koskaan löydä KOKO totuutta, joka ainoastaan tekee vapaaksi. Lue evankeliumeja ja opi näin tuntemaan Herra.
        Tuntematonta Herraa ei voi huutaa avuksi, eikä tuntematon Sana tee kenestäkään vapaata.

        asiastakyse: "Seurakunnassa on pyhät ja he, jotka vasta huutavat Herraa avuksi.
        Kumpaan ryhmään sinä Tapio522 kuulut? Jos kuulut heihin, jotka vasta huutavat Herraa avuksi, niin mikä estää sinua saamasta apua ja vapautumasta synnin- ja kuoleman laista"?


      • asiastakyse
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        asiastakyse: "Seurakunnassa on pyhät ja he, jotka vasta huutavat Herraa avuksi.
        Kumpaan ryhmään sinä Tapio522 kuulut? Jos kuulut heihin, jotka vasta huutavat Herraa avuksi, niin mikä estää sinua saamasta apua ja vapautumasta synnin- ja kuoleman laista"?

        Onpas. Ynnä-sana erottaa avuksi Herraa huutavat pyhistä.
        1.Kor.
        1:2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.

        Jokainen Jumalan lapseksi syntynyt on joutunut nöyrtymään. Nöyrtynyt on tunnustanut, että itsessään ei koskaan voi tulla pyhäksi. Näin Jumalasta syntynyt on alkanut huuttaa Herraa avuksi ja Hän on tullut sinne, missä avun huuto on Hänelle kohdistettu. Jeesus on vapattanut synnin orjat vapauteen. Hänen Sanansa pidettynä tuo täysellisen vapauden. Jumalasta syntynyt ei TEE syntiä.

        Ei kukaan ole seppä syntyessään, eikä Jumalan lapsi ennen kuin on kasvanut Jumalan Sanan opettamalla lailla Kristukseen ja vapauteen.

        Kaikki ovat ensin kirkkautta vailla ja vain USKO Jumalan Sanaan tekee ihmisestä uuden luomuksen. Se meille annetaan LUPAUKSENA täällä annettavassa kasteessa. Kasteessa Pyhän Hengen lahja on jokaiselle kastetulle luvattu. Pyhä Henki tulee aluksi ihmisen päälle ja opettaa Jumalan Sanaa kirkastaen Jeesuksen ja joka OTTAA vastaan Jumalan kirkastetun Sanan saa Jumalan ME- muodossa asumaan luokseen. Tuossa vaiheessa Jumala kastaa oman lapsensa.

        Pyhän Hengen tehtävä on valtava. Hän opettaa, muistuttaa, nuhtelee ja tekee tehtäväänsä Jumalan Sanan kirkastamiseksi heti alusta, kun ihminen on alkanut huutaa Herraa avuksi. Surullista on se, että kaikki eivät silti ota Sanaa vastaan, vaan hylkäävät Elävän Veden Lähteen, Herran.


      • Tapio522eikirj
        asiastakyse kirjoitti:

        Onpas. Ynnä-sana erottaa avuksi Herraa huutavat pyhistä.
        1.Kor.
        1:2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.

        Jokainen Jumalan lapseksi syntynyt on joutunut nöyrtymään. Nöyrtynyt on tunnustanut, että itsessään ei koskaan voi tulla pyhäksi. Näin Jumalasta syntynyt on alkanut huuttaa Herraa avuksi ja Hän on tullut sinne, missä avun huuto on Hänelle kohdistettu. Jeesus on vapattanut synnin orjat vapauteen. Hänen Sanansa pidettynä tuo täysellisen vapauden. Jumalasta syntynyt ei TEE syntiä.

        Ei kukaan ole seppä syntyessään, eikä Jumalan lapsi ennen kuin on kasvanut Jumalan Sanan opettamalla lailla Kristukseen ja vapauteen.

        Kaikki ovat ensin kirkkautta vailla ja vain USKO Jumalan Sanaan tekee ihmisestä uuden luomuksen. Se meille annetaan LUPAUKSENA täällä annettavassa kasteessa. Kasteessa Pyhän Hengen lahja on jokaiselle kastetulle luvattu. Pyhä Henki tulee aluksi ihmisen päälle ja opettaa Jumalan Sanaa kirkastaen Jeesuksen ja joka OTTAA vastaan Jumalan kirkastetun Sanan saa Jumalan ME- muodossa asumaan luokseen. Tuossa vaiheessa Jumala kastaa oman lapsensa.

        Pyhän Hengen tehtävä on valtava. Hän opettaa, muistuttaa, nuhtelee ja tekee tehtäväänsä Jumalan Sanan kirkastamiseksi heti alusta, kun ihminen on alkanut huutaa Herraa avuksi. Surullista on se, että kaikki eivät silti ota Sanaa vastaan, vaan hylkäävät Elävän Veden Lähteen, Herran.

        Eikö pyhien tarvi enää koskaan huutaa avuksi Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä?


      • asiastakyse
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        Eikö pyhien tarvi enää koskaan huutaa avuksi Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä?

        Pyhät elävät Herrassa. Ottavat ravinnon vastaan Häneltä. Näin heidän ei ENÄÄ tarvitse huutaa Herraa avuksi. He ovat vapautetut orjuudesta.
        Heidän, jotka vielä huutavat Herraa avuksi, täytyy tunnustaa syntisyytensä ja tehdä siitä parannus. Kukaan ei kykene sitä omalla voimalla tekemään ja siksi Herraa avuksi huutavia on seurakunnissa. Heitä pyhät opastavat opettamalla Jumalan Sanaa heille. Näin he saavat tiedon Jumalan Tahdosta.

        Orjuuttaja on väkevä, mutta Jumalan Poika on väkevämpi ja siksi orjat pääsevät vapauteen, jos USKOVAT Jumalan Poikaan, eli Jumalan Sanaan, Jeesukseen ja pitävät Hänen Sanansa.


      • asiastakyse
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        Eikö pyhien tarvi enää koskaan huutaa avuksi Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä?

        Annetaan Jeesuksen opettaa tämä kallis asia:

        Johannes 8

        34 Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
        35 Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti.
        36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
        37 Minä tiedän, että te olette Aabrahamin jälkeläisiä; mutta te tavoittelette minua tappaaksenne, koska minun sanani ei saa tilaa teissä.


      • Eenokki 12
        asiastakyse kirjoitti:

        Tapio522, tuossa Johanneksen kirjeessä kerrotaan meille Tie Jumalan luokse. Jokaisen pitää tunnustaa olevansa kirkkautta vailla ja perineensä syntisen lihallisuuden ensimmäiseltä Aadamilta.
        Jokaisen pitää suostua tekemään parannus ensimmäisen Aadamin perinnöstä ja näin käännyttävä HUUTAMAAN HERRAA AVUKSI. Jos sen tekee antaa Uskollinen ja Vanhurskas Jumala synnit anteeksi ja PUHDISTAA kaikesta vääryydestä ja sen jälkeen ihminen on Jumalan lapsi, jonka ei tarvitse enää syntiä tehdä.

        Parannuksen tehnyt ei ole enää lihan hallintavallan alla, jonka alaisuudessa ihminen on synnin orja ja pakotettu tekemään syntiä. Parannuksen tehneessä on valta vaihtunut ja Valtiaaksi on tullut synnitön Rauhan Ruhtinas. Häneen uskomalla ihminen pelastuu orjuudelta ja saa täysellisen vapauden.

        Seurakunnassa on pyhät ja he, jotka vasta huutavat Herraa avuksi.
        Kumpaan ryhmään sinä Tapio522 kuulut? Jos kuulut heihin, jotka vasta huutavat Herraa avuksi, niin mikä estää sinua saamasta apua ja vapautumasta synnin- ja kuoleman laista? Olisiko nyt käynyt niin, että olet perustanut uskosi ihmisten kirjoittamille kirjoille, joista et koskaan löydä KOKO totuutta, joka ainoastaan tekee vapaaksi. Lue evankeliumeja ja opi näin tuntemaan Herra.
        Tuntematonta Herraa ei voi huutaa avuksi, eikä tuntematon Sana tee kenestäkään vapaata.

        asiastakyse:Uskollinen ja Vanhurskas Jumala synnit anteeksi ja PUHDISTAA kaikesta vääryydestä ja sen jälkeen ihminen on Jumalan lapsi, jonka ei tarvitse enää syntiä tehdä.


      • asiastakyse
        Eenokki 12 kirjoitti:

        asiastakyse:Uskollinen ja Vanhurskas Jumala synnit anteeksi ja PUHDISTAA kaikesta vääryydestä ja sen jälkeen ihminen on Jumalan lapsi, jonka ei tarvitse enää syntiä tehdä.

        Emmekö taasenkaan pääse yksimielisyyteen? Sen minkä Jumalan lapsi elää lihassa, sen hän elää Jumalan Pojan uskossa. Luuletko sinä, että Jumalan Pojan usko oikeuttaa synnin tekemiseen? Lihassa kyllä on lihanmuisti tallella, joten osaisin tehdä syntiä, mutta en saata tehdä, koska haluan elää Hengessä.

        Eenokki12, jospa lopettaisit rumien sanojen käytön ja opettelisit keskustelemaan aiheista, jotka käyvät vielä oppiasi vastaan, tai tekevät kipeää. Jokainen joutuu Jumalan kurittamaksi. Jumalan Sana kurittaa ja parantaa.


    • Ei sun pitäis yrittää ymmärtää ite niin paljon mix sä epäonnistut pysymään eroon sun synnistä joka vaikutta sun lihasi kautta ja joudut turavautumaan omien päätelmien ja päästä siihen oman rakennetun turvaan. Niin monet pakenee Jumala ja alkaa kulkea kahta tietä ja ontua kohti ????????



      Ap. t. 13:39

      ja että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

      36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.

    • ~~tähkäpää~~

      Kun tätäkin ketjua lukee, huomaa, miten paljon meillä on ristiin meneviä käsitteitä sanoista, syntinen, synti, synnin tekeminen, synnistä vapautettu, vapautuminen ym. ym. kuin myöskin siitä, mitä on vanhurskaus, vanhurskautuminen jne.

      Kuka nyt on kiinnostunut ihan tosissaan tästä asiasta, suosittelisin lukemaan Mauri Vikstenin kirjan. ARMO, avain yltäkylläiseen elämään.

      Hän itse sanoo alkusanoissa mm. näin:

      "Galat.kirj. kutsutaan kristillisen vapauden peruskirjaksi.

      Sen kulmakivenä on vahurskauttamisoppi, eli vanhurskautus uskon kautta.

      Olen......havainnut, että tämä evankeliumin ytimen käsittäminen on myös kristillisen sielunhoitotyön tärkein kysymys.

      Mielestäni asia on suomalaisille vielä tärkeämpi, kuin muille kansallisuuksille, koska meillä on erityinen taipumus masentumiseen ja kaikenlaiseen itsemme ympärillä pyörimiseen.

      Juuri se hidastaa uskokilvoitustamme ja toimintaamme Jumalan valtakunnan työssä.

      Siksi Gal.kirj. vapauttavan sanoman sisäistäminen on aina ajankohtainen kysymys.

      Jeesuksen puhe yltäkylläisestä elämästä Joh. 10:10 on asia, joka pitää löytää!
      Se ei ole pelkästään kokemus ja sitä seuraava itsestäänselvyys tai automaatio.
      Kun asia oikein iskostuu uskovan henkeen, siitä tulee pysyvä, myös elämän taisteluiden keskellä koeteltu ja kestävä olotila."

      Tätä 381 sivuista kirjaa myydään tällä hetkellä alessa 5 eurolla, joten uskon, että jokainen joka on kiinnostunut asiasta, kykenee sen hankkimaan.

      Olen monelle tuon kirjan hankkinut vuosien varrella ja aina olen saanut palautteen siitä, miten se avasi ymmärtämään sellaisiakin asioita, joita ei ole ennen ymmärtänyt.
      Ja nämä näkemykset ovat olleet yhteneväisiä eri kirkkokuntiinkin kuuluvien kanssa.

      On nimittäin kovin vaikeaa keskustella asiasta, kun huomaa, että jopa jo käsitteemme monista sanoista eroavat toisistaan, jopa jo sellaisesta perusasioista, kuin SYNTI ja VANHURSKAUS.

      Jos siis haluamme, että täysin ymmärrämme toisiamme, tulisi kirjoittaa lähes pienen kirjan verran ja jo lyhyemmistäkin teksteistä valitetaan, että on niin pirkä, ettei jakseta lukea. :)

      • Tapio522eikirj

        --tähkäpää--, mitä mieltä sinä olet jaikalin opista, ettei uskovassa ole enää(peri)syntiä?


      • ~~tähkäpää~~
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        --tähkäpää--, mitä mieltä sinä olet jaikalin opista, ettei uskovassa ole enää(peri)syntiä?

        Kirjoitin tuolla jo jossain muualla, että meidän tulisi ensin löytää yhteinen käsitys, mitä kukakin tarkoittaa milläkin ja jollei meillä tuota ole, emme voi tarttua ns. yhteen tai kahteen sanaan, ellei meillä ole yhteistä käsitystä laajemmin noiden sanojen taustasta ja kokonaisuudesta.

        Muutoin keskustelu menee vain vänkäämiseksi ja riitelyksi ja sellaisen en lähde mukaan.

        Joten ensin tulisi lähteä niinkin alusta, kuin siitä, mitä meille itsekullekin (peri)synti tarkoittaa?

        Joten vastaisin tuohon kysymykseesi selkeällä Raamatun kohdalla:
        "Vapauteen Kristus vapautti meidät!" Gal. 5:1

        Eli Kristushan tuli meidät pelastamaan juuri sen vuoksi, että Aadam ja Eeva lankesivat syntiin, josta on kehittynyy sana; -perisynti-, eikö vain.

        Nyt kun otamme vastaan tuon Kristuksen työn, niin olisiko se silloin voimaton kuitenkin juuri tämän asian kohdalla, minkä vuoksi Hän on sen tehnyt.

        Jos ymmärrät tämän kirjoitukseni, meillä on ehkäpä sama ymmärrys myöskin sanaan -perisynti- ja siitä voimme jatkaa.


      • Tapio522eikirj
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        Kirjoitin tuolla jo jossain muualla, että meidän tulisi ensin löytää yhteinen käsitys, mitä kukakin tarkoittaa milläkin ja jollei meillä tuota ole, emme voi tarttua ns. yhteen tai kahteen sanaan, ellei meillä ole yhteistä käsitystä laajemmin noiden sanojen taustasta ja kokonaisuudesta.

        Muutoin keskustelu menee vain vänkäämiseksi ja riitelyksi ja sellaisen en lähde mukaan.

        Joten ensin tulisi lähteä niinkin alusta, kuin siitä, mitä meille itsekullekin (peri)synti tarkoittaa?

        Joten vastaisin tuohon kysymykseesi selkeällä Raamatun kohdalla:
        "Vapauteen Kristus vapautti meidät!" Gal. 5:1

        Eli Kristushan tuli meidät pelastamaan juuri sen vuoksi, että Aadam ja Eeva lankesivat syntiin, josta on kehittynyy sana; -perisynti-, eikö vain.

        Nyt kun otamme vastaan tuon Kristuksen työn, niin olisiko se silloin voimaton kuitenkin juuri tämän asian kohdalla, minkä vuoksi Hän on sen tehnyt.

        Jos ymmärrät tämän kirjoitukseni, meillä on ehkäpä sama ymmärrys myöskin sanaan -perisynti- ja siitä voimme jatkaa.

        --tähkäpää--
        "Jos ymmärrät tämän kirjoitukseni, meillä on ehkäpä sama ymmärrys myöskin sanaan -perisynti- ja siitä voimme jatkaa".
        >>>>>>>>>>
        Ja, jos ymmärrät tämän kirjoitukseni, jota usein siteeraan nimittäin 1.Joh. 1. lukua ja koko 1.Joh. kirjettä, niin siitä voimme jatkaa.

        Elikkä KERTAUSTA..
        SYNTIEN TUNNUSTAMINEN JA SOVITUS
        1.Joh.
        1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

        2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
        2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
        --
        ”Totuuden tekeminen” ei ole synnittömänä elämistä (8). Juuri valkeudessa eläminen paljastaa meidän syntisyytemme (8).
        Ihmisen on vaikea tunnustaa syntisyyttään. Tämä johtuu ihmisen luontaisesta puolustusjärjestelmästä. Sen tähden toistuu yhä uudelleen sama tilanne: ”sanomme, ettemme ole syntiä tehneet” (10). Varokaamme etsimästä sellaista pyhyyttä, ettemme enää pidä itseämme syntisinä.

        ”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (9).
        Tämän jakeen kirjoitti eräs uskonveli Raamattuni loppuun. Se muistuttaa minua Jumalan uskollisuudesta ja anteeksiantamuksesta.
        --
        Uskovissakin asuu synti (Room.7:17)
        Ruumiimme on vielä ”alennustilassa” (Filipp.3:21).
        Uskontie on kasvuntie, vaikka monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen (synnitön).
        Paavali tyrmää tällaisen ajattelun. Täydellisiksi emme tule koskaan tässä ajassa, vaan riennämme sitä kohti (Filipp.3:12-14).

        Kristittyinä joudumme jatkuvasti taistelemaan turmeltunutta luontoamme vastaan.
        Jumalan Hengen avulla uskova voi elää Jumalan tahdon mukaista elämää.

        Elämme jatkuvassa anteeksiantamuksen osallisuudessa ja olemme pyhiä ja puhtaita Jumalan edessä-vaikka syntiturmelus onkin meissä vielä jäljellä.
        ---
        "...kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" (2.Piet. 3:18).


      • jaikal.se
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        --tähkäpää--
        "Jos ymmärrät tämän kirjoitukseni, meillä on ehkäpä sama ymmärrys myöskin sanaan -perisynti- ja siitä voimme jatkaa".
        >>>>>>>>>>
        Ja, jos ymmärrät tämän kirjoitukseni, jota usein siteeraan nimittäin 1.Joh. 1. lukua ja koko 1.Joh. kirjettä, niin siitä voimme jatkaa.

        Elikkä KERTAUSTA..
        SYNTIEN TUNNUSTAMINEN JA SOVITUS
        1.Joh.
        1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

        2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
        2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
        --
        ”Totuuden tekeminen” ei ole synnittömänä elämistä (8). Juuri valkeudessa eläminen paljastaa meidän syntisyytemme (8).
        Ihmisen on vaikea tunnustaa syntisyyttään. Tämä johtuu ihmisen luontaisesta puolustusjärjestelmästä. Sen tähden toistuu yhä uudelleen sama tilanne: ”sanomme, ettemme ole syntiä tehneet” (10). Varokaamme etsimästä sellaista pyhyyttä, ettemme enää pidä itseämme syntisinä.

        ”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (9).
        Tämän jakeen kirjoitti eräs uskonveli Raamattuni loppuun. Se muistuttaa minua Jumalan uskollisuudesta ja anteeksiantamuksesta.
        --
        Uskovissakin asuu synti (Room.7:17)
        Ruumiimme on vielä ”alennustilassa” (Filipp.3:21).
        Uskontie on kasvuntie, vaikka monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen (synnitön).
        Paavali tyrmää tällaisen ajattelun. Täydellisiksi emme tule koskaan tässä ajassa, vaan riennämme sitä kohti (Filipp.3:12-14).

        Kristittyinä joudumme jatkuvasti taistelemaan turmeltunutta luontoamme vastaan.
        Jumalan Hengen avulla uskova voi elää Jumalan tahdon mukaista elämää.

        Elämme jatkuvassa anteeksiantamuksen osallisuudessa ja olemme pyhiä ja puhtaita Jumalan edessä-vaikka syntiturmelus onkin meissä vielä jäljellä.
        ---
        "...kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" (2.Piet. 3:18).

        Tapio!
        Osta tuo tähkäpään suosittelema Vikstenin kirja ja LUE SE!
        Tule sitten tänne kertomaan jos se avasi sinulle jotakin.
        Muuten sinun kanssasi ei enää kukaan jaksa jankata.
        Tähkäpää selitti erittäin hyvin ja selväsanaisesti mistä
        nämä vänkäämiset johtuvat. Meillä ei ole samaa nimittäjää.
        Meidän ymmärryksemme on erilainen näistä käsitteistä.
        Siksi emme tule yhteisymmärrykseen näistä asioista.
        Meidän täytyy ensin sopia mitä tarkoitamme näillä käsitteillä.
        Sitten voisimme keskustella näistä asioista.


      • Tapio522eikirj
        jaikal.se kirjoitti:

        Tapio!
        Osta tuo tähkäpään suosittelema Vikstenin kirja ja LUE SE!
        Tule sitten tänne kertomaan jos se avasi sinulle jotakin.
        Muuten sinun kanssasi ei enää kukaan jaksa jankata.
        Tähkäpää selitti erittäin hyvin ja selväsanaisesti mistä
        nämä vänkäämiset johtuvat. Meillä ei ole samaa nimittäjää.
        Meidän ymmärryksemme on erilainen näistä käsitteistä.
        Siksi emme tule yhteisymmärrykseen näistä asioista.
        Meidän täytyy ensin sopia mitä tarkoitamme näillä käsitteillä.
        Sitten voisimme keskustella näistä asioista.

        jaikal,se, itse taas en koe jankkaamisena ja vänkäämisenä sitä, kun sinulta pyydetään vastausta kysymyksiimme.
        Ja kuinka usein oletkaan vastannut, ettet enää lue meidän viestejämme, jotka olemme eri mieltä kanssasi.
        Eikö tämä osoita ylimielisyyttä kanssakeskustelijoitasi kohtaan.

        Lisäksi olet luvannut jättää palstan, mutta taaskaan et pitänyt sanaasi.

        Minä taas suositteleisin Lutherin Galatalaiskirjeen selitystä tai sidottua ratkaisuvaltaa. Eikä Katekismuskaan olisi pahitteeksi!
        "Tule sitten kertomaan tänne, jos se avasi jotain, muutoin ei kukaan enää jaksa jankata kanssasi".
        Tämäkin lausumasi, jonka kohdistin takaisin sinulle, osoittaa, kuinka ylimielisesti suhtaudut meihin syntisiin, joille kelpaa syntisen rukous ja Jumalan ARMO..

        Ole vapaa- voimme jatkaa keskusteluja ilman Viksteniä tai Lutheria.


      • jaikal.se
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        jaikal,se, itse taas en koe jankkaamisena ja vänkäämisenä sitä, kun sinulta pyydetään vastausta kysymyksiimme.
        Ja kuinka usein oletkaan vastannut, ettet enää lue meidän viestejämme, jotka olemme eri mieltä kanssasi.
        Eikö tämä osoita ylimielisyyttä kanssakeskustelijoitasi kohtaan.

        Lisäksi olet luvannut jättää palstan, mutta taaskaan et pitänyt sanaasi.

        Minä taas suositteleisin Lutherin Galatalaiskirjeen selitystä tai sidottua ratkaisuvaltaa. Eikä Katekismuskaan olisi pahitteeksi!
        "Tule sitten kertomaan tänne, jos se avasi jotain, muutoin ei kukaan enää jaksa jankata kanssasi".
        Tämäkin lausumasi, jonka kohdistin takaisin sinulle, osoittaa, kuinka ylimielisesti suhtaudut meihin syntisiin, joille kelpaa syntisen rukous ja Jumalan ARMO..

        Ole vapaa- voimme jatkaa keskusteluja ilman Viksteniä tai Lutheria.

        Koska ymmärrämme käsitteet vanhurskas ja syntinen eri tavalla, minä en voi vastata suoriin kysymyksiisi. Minä kun vastaan niin kuin minä olen nämä asiat ymmärtänyt Raamatun Sanassa. Sinä taas ymmärrät vastaukseni siltä pohjalta miten itse ymmärrät nämä käsitteet. Ja ne eivät mene yksiin.

        Minun ymmärrykseni näistä käsitteistä ja sinun ymmärryksesi näistä käsitteistä poikkeavat niin suuresti että sinä ymmärtäisit/ymmärrät/olet ymmärtänyt/tulet ymmärtämään väärin vastaukseni. Siksi emme voi keskustella rakentavasti. Ja tähkäpää selitti sinulle tätä asiaa helppotajuisesti. Ymmärrä siis että emme voi keskustella rakentavasti. Silloin on parempi että emme keskustele. Lue ensin Vikstenin kirja ja keskustellaan sitten.


      • Tapio522eikirj
        jaikal.se kirjoitti:

        Koska ymmärrämme käsitteet vanhurskas ja syntinen eri tavalla, minä en voi vastata suoriin kysymyksiisi. Minä kun vastaan niin kuin minä olen nämä asiat ymmärtänyt Raamatun Sanassa. Sinä taas ymmärrät vastaukseni siltä pohjalta miten itse ymmärrät nämä käsitteet. Ja ne eivät mene yksiin.

        Minun ymmärrykseni näistä käsitteistä ja sinun ymmärryksesi näistä käsitteistä poikkeavat niin suuresti että sinä ymmärtäisit/ymmärrät/olet ymmärtänyt/tulet ymmärtämään väärin vastaukseni. Siksi emme voi keskustella rakentavasti. Ja tähkäpää selitti sinulle tätä asiaa helppotajuisesti. Ymmärrä siis että emme voi keskustella rakentavasti. Silloin on parempi että emme keskustele. Lue ensin Vikstenin kirja ja keskustellaan sitten.

        jaikal.se, kuinka monta kertaa oletkin lopettamassa keskustelujamme ja nytkin sanot: "Ymmärrä siis että emme voi keskustella rakentavasti. Silloin on parempi että emme keskustele".
        Ja ehtona laitat sen, että ensin on luettava Vikstenin kirja, ennenkuin voimme jatkaa keskustelujamme.
        Voiko sanaasi luottaa?

        Itse en laita mitään ehtoja, vaikka toivoisinkin yksistään Katekismukseen tutustumista.


      • jaikal.se
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        jaikal.se, kuinka monta kertaa oletkin lopettamassa keskustelujamme ja nytkin sanot: "Ymmärrä siis että emme voi keskustella rakentavasti. Silloin on parempi että emme keskustele".
        Ja ehtona laitat sen, että ensin on luettava Vikstenin kirja, ennenkuin voimme jatkaa keskustelujamme.
        Voiko sanaasi luottaa?

        Itse en laita mitään ehtoja, vaikka toivoisinkin yksistään Katekismukseen tutustumista.

        Jos minä vastaan, sinä ymmärrät vastauksen väärin.
        Vastauksestani välittämättä sinä teet aina samoja kysymyksiä
        uudestaan ja uudestaan. Annat samat argumentit
        oman oppisi tueksi. Mitä tämä hyödyttää? Meidän "keskustelumme"
        on kahden yksinpuhelua. Me puhumme eri asioista, niin emme voi
        ymmärtää toisiamme. Silloin on viisasta kun ei vastaa eikä keskustele.
        Sivullisesta "keskustelumme" vaikuttaa varmasti surkuhupaisalta.


      • asiastakyse
        jaikal.se kirjoitti:

        Jos minä vastaan, sinä ymmärrät vastauksen väärin.
        Vastauksestani välittämättä sinä teet aina samoja kysymyksiä
        uudestaan ja uudestaan. Annat samat argumentit
        oman oppisi tueksi. Mitä tämä hyödyttää? Meidän "keskustelumme"
        on kahden yksinpuhelua. Me puhumme eri asioista, niin emme voi
        ymmärtää toisiamme. Silloin on viisasta kun ei vastaa eikä keskustele.
        Sivullisesta "keskustelumme" vaikuttaa varmasti surkuhupaisalta.

        Näyttää, että tänään täällä on keskustelurauha. Mistä se johtuu? Kukaan ei tule syyttmään ja valehtelemaan? Erimieltä saa olla, mutta syyttää ja valehdella ei saa.
        Keskustelunkin tuloksena ihmiset saattavat päästä yhteen uskoon, olkoon kukakin kuinka pitkällä tahansa kasvussaan.


      • Tapio522eikirj
        jaikal.se kirjoitti:

        Jos minä vastaan, sinä ymmärrät vastauksen väärin.
        Vastauksestani välittämättä sinä teet aina samoja kysymyksiä
        uudestaan ja uudestaan. Annat samat argumentit
        oman oppisi tueksi. Mitä tämä hyödyttää? Meidän "keskustelumme"
        on kahden yksinpuhelua. Me puhumme eri asioista, niin emme voi
        ymmärtää toisiamme. Silloin on viisasta kun ei vastaa eikä keskustele.
        Sivullisesta "keskustelumme" vaikuttaa varmasti surkuhupaisalta.

        Minä taas olen huomaavani, että muutkin rohkenevat kysellä, vaikka asenteesi kyselijöihin onkin vastenmielinen.
        Nytkin on useitakin ketjuja, joissa teiltä ns. "synnittömyysopin" kannattajilta kysytään "synnittömyydestänne".

        Iloitaan näistä kyselijöistä!


      • Knuutti exm
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        jaikal,se, itse taas en koe jankkaamisena ja vänkäämisenä sitä, kun sinulta pyydetään vastausta kysymyksiimme.
        Ja kuinka usein oletkaan vastannut, ettet enää lue meidän viestejämme, jotka olemme eri mieltä kanssasi.
        Eikö tämä osoita ylimielisyyttä kanssakeskustelijoitasi kohtaan.

        Lisäksi olet luvannut jättää palstan, mutta taaskaan et pitänyt sanaasi.

        Minä taas suositteleisin Lutherin Galatalaiskirjeen selitystä tai sidottua ratkaisuvaltaa. Eikä Katekismuskaan olisi pahitteeksi!
        "Tule sitten kertomaan tänne, jos se avasi jotain, muutoin ei kukaan enää jaksa jankata kanssasi".
        Tämäkin lausumasi, jonka kohdistin takaisin sinulle, osoittaa, kuinka ylimielisesti suhtaudut meihin syntisiin, joille kelpaa syntisen rukous ja Jumalan ARMO..

        Ole vapaa- voimme jatkaa keskusteluja ilman Viksteniä tai Lutheria.

        Lutherin galatalaiskirjeen selitys on hyvä. C.F.W Waltherin 'laki ja evankeliumi' ehkä jopa parempi. Ainakin helppolukuisempi, koska se on kooste puheista. Molemmat on kirjoitettu tietynlaiset värilasit päässä.
        Kummatkaan herrat eivät osanneet irrottautua, katolilaisen harhaopin, sakramentalismin pauloista.
        Vikstenin armo - kirja on hyvä. Se on kirjoitettu (oikeastaan kooste puheista) helluntailaiset värilasit päässä.

        Lutherin sidottu ratkaisuvalta olisi saanut jäädä kirjoittamatta.


      • asiastakyse
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        Minä taas olen huomaavani, että muutkin rohkenevat kysellä, vaikka asenteesi kyselijöihin onkin vastenmielinen.
        Nytkin on useitakin ketjuja, joissa teiltä ns. "synnittömyysopin" kannattajilta kysytään "synnittömyydestänne".

        Iloitaan näistä kyselijöistä!

        En ole ihmisen synnittömyyden kannattaja, vaan kannatan Jeesuksen synnttiömyyttä, jonka uskon kautta ihminen välttää syntikarikot. Jokainen ihminen osaa tehdä syntiä, jos haluaa, mutta heistä, joista synninhalu on kuollut, on tullut synnittömässä Vapahtajassa eläviä. Ei yksinkertaisesti haluta rikkoa Kristuksen lakia.
        Jeesus on VAPAHTA.
        Asioista voi todellakin keskustella, vaikka olisimmekin erimielisiä. Jeesus kyllä kasvattaa Jumalan valituista yksimielisiä.
        On hyvä nähdä tälläinenkin päivä, jolloin uskovaiset saavat rauhassa keskustella. Tämä on ainakin minun kohdallani hyvin harvinainen päivä. Eenokin kanssa me olemme toksi toisinaan erimielisiä ja Eenokin luonne kiehahtaa, mutta hän ei ole paha. Missä pahuus tänään lie? Ei kyllä ole sitä ikävä:)


      • asiastakyse
        asiastakyse kirjoitti:

        En ole ihmisen synnittömyyden kannattaja, vaan kannatan Jeesuksen synnttiömyyttä, jonka uskon kautta ihminen välttää syntikarikot. Jokainen ihminen osaa tehdä syntiä, jos haluaa, mutta heistä, joista synninhalu on kuollut, on tullut synnittömässä Vapahtajassa eläviä. Ei yksinkertaisesti haluta rikkoa Kristuksen lakia.
        Jeesus on VAPAHTA.
        Asioista voi todellakin keskustella, vaikka olisimmekin erimielisiä. Jeesus kyllä kasvattaa Jumalan valituista yksimielisiä.
        On hyvä nähdä tälläinenkin päivä, jolloin uskovaiset saavat rauhassa keskustella. Tämä on ainakin minun kohdallani hyvin harvinainen päivä. Eenokin kanssa me olemme toksi toisinaan erimielisiä ja Eenokin luonne kiehahtaa, mutta hän ei ole paha. Missä pahuus tänään lie? Ei kyllä ole sitä ikävä:)

        Piti kirjoittaa, että Jeesus on VAPAHTAJA. Hän tuli vapauttamaan synnin orjat. Hän antaa täysin uuden elämän.


      • jaikal.se
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        Minä taas olen huomaavani, että muutkin rohkenevat kysellä, vaikka asenteesi kyselijöihin onkin vastenmielinen.
        Nytkin on useitakin ketjuja, joissa teiltä ns. "synnittömyysopin" kannattajilta kysytään "synnittömyydestänne".

        Iloitaan näistä kyselijöistä!

        Minä olen selittänyt palstalla näitä asioita useiden vuosien ajan.
        Lisäksi olen tehnyt oman kotisivun jossa myös olen selittänyt näitä asioita.
        Mikäli joku on kiinnostunut jaikalin vanhurskauttamisopista ja syntien anteeksiantamisesta, voi lukea www.jaikal.se Sieltä "Synti/antteeksi" osastolta löytyy vastaukset näille kysyjille. Niin ei tarvitsisi niin kovin kysellä aina samoja asioita samoilta kirjoittajilta. Mitä hyödyttää vastata kaikille kun opetusta ei oteta tai sitä ei kyetä ottamaan vastaan? Kysymyksiä tehdään ainoastaa päästäkseen syyttämään ja tuomitsemaan. Minulta kysyvä asiasta todella kiinnostunut lukee kotisivultani vastaukseni.


      • ~~tp~~
        Knuutti exm kirjoitti:

        Lutherin galatalaiskirjeen selitys on hyvä. C.F.W Waltherin 'laki ja evankeliumi' ehkä jopa parempi. Ainakin helppolukuisempi, koska se on kooste puheista. Molemmat on kirjoitettu tietynlaiset värilasit päässä.
        Kummatkaan herrat eivät osanneet irrottautua, katolilaisen harhaopin, sakramentalismin pauloista.
        Vikstenin armo - kirja on hyvä. Se on kirjoitettu (oikeastaan kooste puheista) helluntailaiset värilasit päässä.

        Lutherin sidottu ratkaisuvalta olisi saanut jäädä kirjoittamatta.

        Tiesitkö, että monet kritisoivat Vikstenin kirjaa siitä, että se on kirjoitettu luterilaiset värilasit päässä.

        Siksi uskallan sitä suositella kaikille, koska siinä on mielestäni kyetty selvitämään kyseinen asia monesta lähtökohdasta katsoen.

        Tämä vain siksi, että kykenisimme näkemään sen, että kaikki lausuntommekin ovat meillä jokaisella omista taustoistamme ja kokemuksistamme lähteviä ja kukaan meistä ei ole näistä vapaa. :)


      • Knuutti exm
        ~~tp~~ kirjoitti:

        Tiesitkö, että monet kritisoivat Vikstenin kirjaa siitä, että se on kirjoitettu luterilaiset värilasit päässä.

        Siksi uskallan sitä suositella kaikille, koska siinä on mielestäni kyetty selvitämään kyseinen asia monesta lähtökohdasta katsoen.

        Tämä vain siksi, että kykenisimme näkemään sen, että kaikki lausuntommekin ovat meillä jokaisella omista taustoistamme ja kokemuksistamme lähteviä ja kukaan meistä ei ole näistä vapaa. :)

        Tiedän, että Viksteniä on syytetty liian luterilaiseksi.
        Silti hänellä on eräs helluntailainen henkikasteoppi, jossa hän tosin hieman horjuu puheidensa ja kirjojensa perusteella.

        Olen tutkinut tuota aihepiiriä paljon (henkikastetta). Helluntailaisuudessa on esiintynyt noin viittä erilaista käsitystä ja näistä löytyy kirjallisia todisteita. Olen omin korvin kuullut samassa kokouksessa kahdenlaista oppia. Luulen tietäväni mikä niistä on nyt yleisimmin ääneen sanottu.
        Ei tämän enempää tästä tässä ketjussa.


    • ~~tähkäpää~~

      Ymmärrätkö, mitä tarkoitta olla ASEMALTAAN VANHURSKAS ja taas, olla TILALTAAN VANHURSKAS?

      Kuin myöskin, olla ASEMALTAAN SYNNITÖN ja taas, olla TILALTAAN SYNNITÖN?

      Kysyn tätä siksi, ettei meidän tarvitsisi käydä tuota samaa selitystä ja sepustusta lävitse, joka on täällä käyty jos kuinka monta kertaa, ja tuntuu, että se ei ollenkaan rakenna, vaan päinvastoin hajottaa.

      Jos ymmärrät, mitä noilla ASEMALLA ja TILALLA tarkoitan, olen jo noilla vastannut siihen, mitä haluat tietää?!

      • Tapio522eikirj

        --tähkäpää--
        "Kysyn tätä siksi, ettei meidän tarvitsisi käydä tuota samaa selitystä ja sepustusta lävitse, joka on täällä käyty jos kuinka monta kertaa, ja tuntuu, että se ei ollenkaan rakenna, vaan päinvastoin hajottaa".
        >>>>>>>>>
        Minua ei kyllästytä "samat selitykset ja sepustukset", jos vain yhdellekkin palstan lukijoista/kirjoittajasta kirkastuu niiden kautta Jumalan Sanasta totuus ns. vanhurskauttamisopista.

        Jatketaan keskusteluja kysellen ja vastaillen, eikä loukkaannuta, jos kysymykset ovat "saman jankkaamista". Aina on niitä, joille ko. asiat ovat epäselviä. Rohkaistaan heitäkin kyselemään.
        Jos kysymykset loppuvat, niin silloin on jotain pielessä.


      • ~~tähkäpää~~
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        --tähkäpää--
        "Kysyn tätä siksi, ettei meidän tarvitsisi käydä tuota samaa selitystä ja sepustusta lävitse, joka on täällä käyty jos kuinka monta kertaa, ja tuntuu, että se ei ollenkaan rakenna, vaan päinvastoin hajottaa".
        >>>>>>>>>
        Minua ei kyllästytä "samat selitykset ja sepustukset", jos vain yhdellekkin palstan lukijoista/kirjoittajasta kirkastuu niiden kautta Jumalan Sanasta totuus ns. vanhurskauttamisopista.

        Jatketaan keskusteluja kysellen ja vastaillen, eikä loukkaannuta, jos kysymykset ovat "saman jankkaamista". Aina on niitä, joille ko. asiat ovat epäselviä. Rohkaistaan heitäkin kyselemään.
        Jos kysymykset loppuvat, niin silloin on jotain pielessä.

        En jaksa uskoa, että tästä asiasta epäselvyys kirkastuisi näillä meidän keskusteluillamme, mielestäni on suuri vaara, että menevät vieläkin epäselvemmiksi. :)

        Minä olen tullut jo tuntemaan Sinun näkemyksesi tästä asiasta ja Sinä varmastikin minun, joten tyydytään tähän ja aletaan rukoilla niiden puolesta, joille tämä asia ei vielä ole kirkas, että Jumala sen heille avaisi ja kirkastaisi Sanansa kautta, tai esim. oman seurakuntansa keskellä.

        Sillä tiedämmehän varmasti kumpikin, että vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras?!


      • Ystävä
        Tapio522eikirj kirjoitti:

        --tähkäpää--
        "Kysyn tätä siksi, ettei meidän tarvitsisi käydä tuota samaa selitystä ja sepustusta lävitse, joka on täällä käyty jos kuinka monta kertaa, ja tuntuu, että se ei ollenkaan rakenna, vaan päinvastoin hajottaa".
        >>>>>>>>>
        Minua ei kyllästytä "samat selitykset ja sepustukset", jos vain yhdellekkin palstan lukijoista/kirjoittajasta kirkastuu niiden kautta Jumalan Sanasta totuus ns. vanhurskauttamisopista.

        Jatketaan keskusteluja kysellen ja vastaillen, eikä loukkaannuta, jos kysymykset ovat "saman jankkaamista". Aina on niitä, joille ko. asiat ovat epäselviä. Rohkaistaan heitäkin kyselemään.
        Jos kysymykset loppuvat, niin silloin on jotain pielessä.

        >> Aina on niitä, joille ko. asiat ovat epäselviä.


      • jaikal.se
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        En jaksa uskoa, että tästä asiasta epäselvyys kirkastuisi näillä meidän keskusteluillamme, mielestäni on suuri vaara, että menevät vieläkin epäselvemmiksi. :)

        Minä olen tullut jo tuntemaan Sinun näkemyksesi tästä asiasta ja Sinä varmastikin minun, joten tyydytään tähän ja aletaan rukoilla niiden puolesta, joille tämä asia ei vielä ole kirkas, että Jumala sen heille avaisi ja kirkastaisi Sanansa kautta, tai esim. oman seurakuntansa keskellä.

        Sillä tiedämmehän varmasti kumpikin, että vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras?!

        Täh!!??

        "VANHURSKAAN RUKOUS voi paljon!!!
        Miten sinä pyydät Tapioa rukoilemaan sillä verukkeella että VANHURSKAAN RUKOUS voi paljon? Kuinka paljon Tapion rukous voi kun hän ei pidä itseään vanhurskaana?

        Huomautan tähän että minä pidän sekä tähkäpäätä että Tapioa vanhurskaina ja pyhinä uskovina. Niin että ymmärtäkää kysymykseni tätä taustaa vastaan.


      • ~~tähkäpää~~
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        En jaksa uskoa, että tästä asiasta epäselvyys kirkastuisi näillä meidän keskusteluillamme, mielestäni on suuri vaara, että menevät vieläkin epäselvemmiksi. :)

        Minä olen tullut jo tuntemaan Sinun näkemyksesi tästä asiasta ja Sinä varmastikin minun, joten tyydytään tähän ja aletaan rukoilla niiden puolesta, joille tämä asia ei vielä ole kirkas, että Jumala sen heille avaisi ja kirkastaisi Sanansa kautta, tai esim. oman seurakuntansa keskellä.

        Sillä tiedämmehän varmasti kumpikin, että vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras?!

        Nyt huomasin surukseni, miten suhtauduit tuolla edellä Jaikaliin, joka yritti tätä samaa asiaa Sinulle selittää. :(

        Juuri tätä minä en halua, enkä sitä, että jos joku ei halua ja näe tarpeelliseksi kiistellä, vääntää jostain asiasta, vaan luottaa siihen, että Jumala kykenee asian totuutta etsivälle kirkastamaan, häntä aletaan syyttää ja syylistää, ylimieliseksi tm. sellaisesta.


      • ~~tp~~
        jaikal.se kirjoitti:

        Täh!!??

        "VANHURSKAAN RUKOUS voi paljon!!!
        Miten sinä pyydät Tapioa rukoilemaan sillä verukkeella että VANHURSKAAN RUKOUS voi paljon? Kuinka paljon Tapion rukous voi kun hän ei pidä itseään vanhurskaana?

        Huomautan tähän että minä pidän sekä tähkäpäätä että Tapioa vanhurskaina ja pyhinä uskovina. Niin että ymmärtäkää kysymykseni tätä taustaa vastaan.

        Lähden aina siitä, että minä en ole oikeutettu arvioimaan kenenkään vanhurskautta ja silloin voin pyytää jokaista rukoilemaan ja hän on sitten itse vastuussa ja tilivelvollinen Jumalalle siitä, mikä hänen tilansa on Jumalaan nähden.

        Jumalan vanhurskaus kun onneksi saadaan uskosta Herraan Jeesukseen, ei meidän hengellisestä kasvustamme, eli tilastamme. :)


      • jaikal.se
        ~~tp~~ kirjoitti:

        Lähden aina siitä, että minä en ole oikeutettu arvioimaan kenenkään vanhurskautta ja silloin voin pyytää jokaista rukoilemaan ja hän on sitten itse vastuussa ja tilivelvollinen Jumalalle siitä, mikä hänen tilansa on Jumalaan nähden.

        Jumalan vanhurskaus kun onneksi saadaan uskosta Herraan Jeesukseen, ei meidän hengellisestä kasvustamme, eli tilastamme. :)

        Olisiko niin että vanhurskautuksen ymmärtäminen syntien anteeksisaamisen pohjalta on menestyksekkään rukouselämän edellytys? Kuinka paljon "rukouksen voima" kasvaa vanhurskautuksen ymmärtämisellä omalle kohdalleen? Onko sillä merkitystä koska "vanhurskaan rukous voi paljon"?


      • ~~tp~~
        jaikal.se kirjoitti:

        Olisiko niin että vanhurskautuksen ymmärtäminen syntien anteeksisaamisen pohjalta on menestyksekkään rukouselämän edellytys? Kuinka paljon "rukouksen voima" kasvaa vanhurskautuksen ymmärtämisellä omalle kohdalleen? Onko sillä merkitystä koska "vanhurskaan rukous voi paljon"?

        On varmasti, koska silloinhan me vastaanotamme sen aseman, jonka Jumala on meille antanut!

        Emme siis ole enää kerjäläisen asemassa, vaan olemme löytäneet ja nähneet asemamme Jumalan lapsina ja silloin myöskin meidän rukouksemme on tuosta asemasta lähtevää.

        Myöskin luottamuksemme Jumalaan kasvaa tuon ymmärtämisen kautta ja Hänen valtasuuruutensa pääsee näkymään "koko komeudessaan" meidän hengen silmillämme ja näin se valaa meihin sitä uskoa, jota tarvitaan esim. rukoustaistelussa.


      • ~~tp~~
        ~~tp~~ kirjoitti:

        On varmasti, koska silloinhan me vastaanotamme sen aseman, jonka Jumala on meille antanut!

        Emme siis ole enää kerjäläisen asemassa, vaan olemme löytäneet ja nähneet asemamme Jumalan lapsina ja silloin myöskin meidän rukouksemme on tuosta asemasta lähtevää.

        Myöskin luottamuksemme Jumalaan kasvaa tuon ymmärtämisen kautta ja Hänen valtasuuruutensa pääsee näkymään "koko komeudessaan" meidän hengen silmillämme ja näin se valaa meihin sitä uskoa, jota tarvitaan esim. rukoustaistelussa.

        Piti olla: -- hengen silmill -e- mme.


      • ml213.
        jaikal.se kirjoitti:

        Olisiko niin että vanhurskautuksen ymmärtäminen syntien anteeksisaamisen pohjalta on menestyksekkään rukouselämän edellytys? Kuinka paljon "rukouksen voima" kasvaa vanhurskautuksen ymmärtämisellä omalle kohdalleen? Onko sillä merkitystä koska "vanhurskaan rukous voi paljon"?

        >Olisiko niin että vanhurskautuksen ymmärtäminen syntien anteeksisaamisen pohjalta on menestyksekkään rukouselämän edellytys?<

        Miksi yleensä niin yksinkertainen asia muutetaan niiiiiiiiiiiin monimutkaiseksi ymmärtää.
        En usko alkuunkaan, että rukouksen paljoudella ymmärrettäisiin mitä on vanhurskaus ja mitä on elää vanhurskauden valtakunnassa. Punainen lanka on usko JUMALAN aivoituksiin ja tämä tila on tai ei ole ihmisessä.

        Niin, vanhurskaan rukous voi paljon, koska juuri ihminen, joka on vanhurskas uskoo.
        Juuri tuohon uskoon /vahurskauteen liittyy se todellisuus, jos ihminen havainnoi itsestään, miten on tehnyt väärin/syntiä ja havainnoi siis tämän itsessään, niin juuri usko antaa hänelle armahduksen ja muuttumisen.

        Vanhurskaus ei pois sulje syntiinlankeemusta ihmiseltä.


    • 17_

      Miten tässä ketjussa monien (ei kaikkien) väittämä synnittömyys sopii yhteen alla olevien hyvin alhaisten tekojen kanssa, jotka on suoritettu tuosta väitetystä "synnittömän ja pyhän" statuksesta käsin?

      Vai olisiko sittenkin kyse pikemminkin itse lausutusta omavanhurskaudesta, josta varoittavana esimerkinä Jeesuksen kertoma kuvaus fariseuksen ja publikaanin rukouksesta, jossa oikeastaan tulee esille koko asian ydin. (Luk. 18: 10-14)

      " Radio Dei uutisoi 1. syyskuuta 2011, että Koivisto oli ahdistellut sielunhoitotilanteissa useita mieshenkilöitä vuosien ajan.[5] Koivisto antoi asiasta julkisen lausunnon 11. syyskuuta 2011. Lausunnon mukaan hän on tehnyt aviorikoksen miespuolisen henkilön kanssa. [6]"

      "Juha Pihkala syytti Koivistoa shamanismista, okkultismista ja valkoisesta magiasta. Hänen mukaansa vaarallisilla vesillä ollaan silloin, kun luvataan ihmeparantumisia ja muita suuria elämänmuutoksia. "Näissä asioissa on paljon petytty. Tällaisten ääriliikkeiden jäljiltä löytyy poikkeuksellisen paljon uskonnon uhreja." "

      - - http://fi.wikipedia.org/wiki/Markku_Koivisto

      "Seksirikollinen seurakunnan puhujana"

      - http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011123115020606_uu.shtml

      "Helluntalaispastori raiskasi rukouspiiriläisen"

      - http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012082115977402_ul.shtml

    • Niin tällaista se sitten on ja siihen on seurakunta antautunut perceleen käsiin ja hedelmät näette iltalehtien lööperissä maailman pilkkaana ja naurunalaisena.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2723
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2070
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1817
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1696
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 95
      1625
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe