bibon valehtelu

miten lienee

Tällä palstalla ovat jotkut maininneet sen, että bibo pystyy valehtelemaan. Onnistuuko se ihan oikeasti maniavaiheessa siten, että valheet voivat jopa kuulostaa ihan uskottavilta. Osa tosin ns. horjuu, kun kysyy tarkempia perusteluita. Ajattelen vaan, että miten se voisi olla mahdollista, koska maniavaiheessa ihminen on kuitenkin psyykeeltään sekaisin??

64

3765

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valehtelijavalehteli

Niin siis terveethän ei valehtele koskaan. :D Tää on niin hauskaa ku väitetään että bipot valehtelee terveitä enemmän. Täydellisen rehellistä ihmistä ei tässä maailmassa olekaan. Kaikki valehtelee. Toiset enemmän ja toiset vähemmän. Ihmiset valehtelee myös itselleen. Sellanen ihminen pystyy varmaan olemaan suht koht rehellinen joka pystyy olemaan sitä itselleen. Ihminen saattaa valehdella ns. valkoisia valheita vaikka joka päivä. Jos olet vaikka huonolla tuulella tai surullinen ja joku työkaveri kysyy että mikä vaivaa, niin monet voi sanoa ettei mikään tai kaikki on hyvin. Se on jo valehtelua.

• sekopäistä hommaa

Varmaan vähän eri asiasta kyse.

Bipo valehtelee, kun pitää peitellä pakonomaista seksikäyttäytymistä. Olin kaverilla / töissä (maksullisella), olin veneilemässä (kakkosella viikonloppua viettämässä), olin töissä (Tallinnan reissu), olin lasten kanssa lomalla (kolmosen kanssa) jne..

Tai mielen muutokset. Ne tuntuvat terveestä valehtelulta. Jos on tänään ostamassa asuntoa kumppanin kanssa, tekee sitä samaa huomenna toisen kumppanin kanssa. Tai kosii tänään ja huomenna kun tulet töistä bipo on muuttanut pois.

Vähän eri mittakaavaa kuin terveillä ihmisillä. Et voi kieltää.

• valehtelijavalehteli
        sekopäistä hommaa kirjoitti:

Varmaan vähän eri asiasta kyse.

Bipo valehtelee, kun pitää peitellä pakonomaista seksikäyttäytymistä. Olin kaverilla / töissä (maksullisella), olin veneilemässä (kakkosella viikonloppua viettämässä), olin töissä (Tallinnan reissu), olin lasten kanssa lomalla (kolmosen kanssa) jne..

Tai mielen muutokset. Ne tuntuvat terveestä valehtelulta. Jos on tänään ostamassa asuntoa kumppanin kanssa, tekee sitä samaa huomenna toisen kumppanin kanssa. Tai kosii tänään ja huomenna kun tulet töistä bipo on muuttanut pois.

Vähän eri mittakaavaa kuin terveillä ihmisillä. Et voi kieltää.

Hohhoijaa taas. Mitä helkkarin pakonomaista seksikäyttäytymistä? Eipä ole mulla ollut tollasta ongelmaa eikä kahdella bipokumppanilla. Ei kaikki edelleenkään petä tai ole holtittomia seksuaalisuutensa kanssa. Enkä ole muuten koskaan pettänyt eikä kumpikaan mun bipokumppaneista pettänyt mua. Koittakaa nyt painaa se nuppiin ettei kaikki ole samanlaisia. Toi sun kuvailema voi sopia joihinkin maanikoihin. Kaikilla ei maniaa ole koskaan. Meillä joillakin on vaan sitä hypomaniaa. Joillakin meistä on masennuspainotteinen sairaus. Ei vaan mene teille jakeluun.

• psyk.hoit.
        valehtelijavalehteli kirjoitti:

Hohhoijaa taas. Mitä helkkarin pakonomaista seksikäyttäytymistä? Eipä ole mulla ollut tollasta ongelmaa eikä kahdella bipokumppanilla. Ei kaikki edelleenkään petä tai ole holtittomia seksuaalisuutensa kanssa. Enkä ole muuten koskaan pettänyt eikä kumpikaan mun bipokumppaneista pettänyt mua. Koittakaa nyt painaa se nuppiin ettei kaikki ole samanlaisia. Toi sun kuvailema voi sopia joihinkin maanikoihin. Kaikilla ei maniaa ole koskaan. Meillä joillakin on vaan sitä hypomaniaa. Joillakin meistä on masennuspainotteinen sairaus. Ei vaan mene teille jakeluun.

Kaikki bipot käyttäytyy seksuaalisesti holtittomasti ja valehtelevat siitä.
        Jos ihmisellä on bipodiagnoosi eikä ole seksuaalisesti holtiton, on kyseessä ollut virhediagnoosi.

• no_sex
        psyk.hoit. kirjoitti:

Kaikki bipot käyttäytyy seksuaalisesti holtittomasti ja valehtelevat siitä.
        Jos ihmisellä on bipodiagnoosi eikä ole seksuaalisesti holtiton, on kyseessä ollut virhediagnoosi.

Voin siis sanoa lääkärille että mun diagnoosi on väärä? :D Mitähän meinaat lekurin siihen sanovan? Etkä sä mikään psykiatrian hoitaja ole. Älä viitti esittää. Kukas se valehtelija nyt on? Miten voi olla seksuaalisesti holtiton ku ei käy yhtään missään? Hypot kestää pari viikkoa ja niitä on tosi harvoin. Enemmän masennusta. Ei siinä kauhean holtiton ehdi olemaan. Mä en ikinä usko että kaikki bipot ois seksuaalisesti holtittomia koska tunnen joitakin maanikoita jotka on aseksuaaleja. Kaikki ei ole samanlaisia. Onhan niitä hypomanioitakin lieviä. Mä en vois kuvitellakaan että lähtisin vaikka vieraan miehen matkaan jostain baarista. En kyllä ees käy baareissa kun en juo. Mutta tää nyt oli esimerkki. Ajatus seksistä vieraan kanssa on oksettavaa. En oo seurustellut vuosiin joten en ole seksiäkään harrastanut vuosiin. En kuitenkaan usko että diagnoosi ois väärä. Täytyy muistaa että harvemmin bipolla on vaan se bipous dignoosi. Mulla esim. vaativa persoona tekee sitä että moraali on todella korkealla. Yliseksuaalisuus on ongelma varmaan monilla maanikoilla ja pahassa hypomaniassa mutta ei tosiaan oo kaikkien ongelma. Mulle seksuaalinen haluttomuus on tosi iso ongelma.

• tsek pliis
        no_sex kirjoitti:

Voin siis sanoa lääkärille että mun diagnoosi on väärä? :D Mitähän meinaat lekurin siihen sanovan? Etkä sä mikään psykiatrian hoitaja ole. Älä viitti esittää. Kukas se valehtelija nyt on? Miten voi olla seksuaalisesti holtiton ku ei käy yhtään missään? Hypot kestää pari viikkoa ja niitä on tosi harvoin. Enemmän masennusta. Ei siinä kauhean holtiton ehdi olemaan. Mä en ikinä usko että kaikki bipot ois seksuaalisesti holtittomia koska tunnen joitakin maanikoita jotka on aseksuaaleja. Kaikki ei ole samanlaisia. Onhan niitä hypomanioitakin lieviä. Mä en vois kuvitellakaan että lähtisin vaikka vieraan miehen matkaan jostain baarista. En kyllä ees käy baareissa kun en juo. Mutta tää nyt oli esimerkki. Ajatus seksistä vieraan kanssa on oksettavaa. En oo seurustellut vuosiin joten en ole seksiäkään harrastanut vuosiin. En kuitenkaan usko että diagnoosi ois väärä. Täytyy muistaa että harvemmin bipolla on vaan se bipous dignoosi. Mulla esim. vaativa persoona tekee sitä että moraali on todella korkealla. Yliseksuaalisuus on ongelma varmaan monilla maanikoilla ja pahassa hypomaniassa mutta ei tosiaan oo kaikkien ongelma. Mulle seksuaalinen haluttomuus on tosi iso ongelma.

Siiiis .. äääkkööh.. Ketä luulet , o i k e e s t i , kiinnostovan SUN seksuaalisuutes...

• no_sex
        tsek pliis kirjoitti:

Siiiis .. äääkkööh.. Ketä luulet , o i k e e s t i , kiinnostovan SUN seksuaalisuutes...

Ei varmaan ketään kiinnosta. Kunhan kerroin ettei kaikki ole samanlaisia. Tarvitseeko sun olla ilkeä mulle sen vuoksi? En ymmärrä tollasta käytöstä.

• Fuck OFF
        no_sex kirjoitti:

Ei varmaan ketään kiinnosta. Kunhan kerroin ettei kaikki ole samanlaisia. Tarvitseeko sun olla ilkeä mulle sen vuoksi? En ymmärrä tollasta käytöstä.

Se on kyllä jännä ilmiö tällä palstalla, kun nämä bipojen entiset tai nykyiset läheiset nostavat itsensä jalustalle. Kuvittelevat harhaisesti olevansa jotenki hyviä ja bipoja parempia ihmisiä. Kuitenki sortuvat tuollaiseen ilkeyteen. Miten se on mahdollista? Te terveethän olette niin älyttömän hyviä ihmisiä? Tsek tsek, ketä mahtaa kiinnostaa sinun alituiset valituksesi tällä palstalla? Ei ketään. ;)

• zek out
        Fuck OFF kirjoitti:

Se on kyllä jännä ilmiö tällä palstalla, kun nämä bipojen entiset tai nykyiset läheiset nostavat itsensä jalustalle. Kuvittelevat harhaisesti olevansa jotenki hyviä ja bipoja parempia ihmisiä. Kuitenki sortuvat tuollaiseen ilkeyteen. Miten se on mahdollista? Te terveethän olette niin älyttömän hyviä ihmisiä? Tsek tsek, ketä mahtaa kiinnostaa sinun alituiset valituksesi tällä palstalla? Ei ketään. ;)

`Tarvitseeko sun olla ilkeä mulle sen vuoksi? En ymmärrä tollasta käytöstä. ` = lainaus omasta kirjoituksestasi.. Ja itse kyhäät menemään toinen toistaan muita halveksuvia tekstejä tänne että tirilimpsis vaan.
        Sinkkuutesi mitä toitotat ei liene kellekään `? ylläriyllärii...``

• no_sex
        zek out kirjoitti:

`Tarvitseeko sun olla ilkeä mulle sen vuoksi? En ymmärrä tollasta käytöstä. ` = lainaus omasta kirjoituksestasi.. Ja itse kyhäät menemään toinen toistaan muita halveksuvia tekstejä tänne että tirilimpsis vaan.
        Sinkkuutesi mitä toitotat ei liene kellekään `? ylläriyllärii...``

Keitä mä olen muka halveksinu täällä? Näytä yksikin viesti missä oon halveksinu toisia ihmisiä. Mä oon sinkku ihan omasta tahdostani että ylläriylläri vaan. Huonoja kokemuksia miehistä. Mikä ihmeen tarve sulla on kiusata mua? Mitä mä olen sulle tehnyt? Et taida ihan terve olla päästäsi. Miksi sä tahallaan yrität loukata mua sillä että oon sinkku? Mitähän pahaa siinäkin mahtaa olla?

• ei kauas marjaan..
        no_sex kirjoitti:

Keitä mä olen muka halveksinu täällä? Näytä yksikin viesti missä oon halveksinu toisia ihmisiä. Mä oon sinkku ihan omasta tahdostani että ylläriylläri vaan. Huonoja kokemuksia miehistä. Mikä ihmeen tarve sulla on kiusata mua? Mitä mä olen sulle tehnyt? Et taida ihan terve olla päästäsi. Miksi sä tahallaan yrität loukata mua sillä että oon sinkku? Mitähän pahaa siinäkin mahtaa olla?

`Fuck OFF`
        `Kuvittelevat harhaisesti olevansa jotenki hyviä ja bipoja parempia ihmisiä. `

Eka lauseesi suomennettuna `painu v i t #uun` ...

Ihan lähipikaotanta.

• no_sex
        ei kauas marjaan.. kirjoitti:

`Fuck OFF`
        `Kuvittelevat harhaisesti olevansa jotenki hyviä ja bipoja parempia ihmisiä. `

Eka lauseesi suomennettuna `painu v i t #uun` ...

Ihan lähipikaotanta.

Ei oo mun kirjottama viesti. Mä pyrin käyttämään samaa nikkiä samassa ketjussa ettei mee asiat sekasin. Sä tässä näytät sitä nikkiä vaihtelevan koko aika. Vieläki kysyn et mitä pahaa oon sulle tehnyt et kiusaat mua?

• jkl4
        Fuck OFF kirjoitti:

Jos on oikeasti JOUTUNUT kokemaan sen kaiken paskan mitä bipo voi lähimmilleen aiheuttaa niin TÄMÄ on yksi hyvä palsta missä petetty, jätetty ja muutenkin kaltoin kohdeltu ihminen voi avautua. Ei täällä kukaan halua nostaa itseään jalustalle vaan purkaa pahaa oloaan johonkin siitä mielettömyydestä ja epänormaalista elämästä. Kauheudesta jota ei ikinä olisi halunnut kokea eikä toivo sitä samaa kenellekkään toiselle.

• sekainenBIPO
        jkl4 kirjoitti:

Jos on oikeasti JOUTUNUT kokemaan sen kaiken paskan mitä bipo voi lähimmilleen aiheuttaa niin TÄMÄ on yksi hyvä palsta missä petetty, jätetty ja muutenkin kaltoin kohdeltu ihminen voi avautua. Ei täällä kukaan halua nostaa itseään jalustalle vaan purkaa pahaa oloaan johonkin siitä mielettömyydestä ja epänormaalista elämästä. Kauheudesta jota ei ikinä olisi halunnut kokea eikä toivo sitä samaa kenellekkään toiselle.

Kyl täällä on paljon niitäki jotka haluaa vaan satuttaa meitä bipoja. Jatkuvaa yleistämistä ja haukkumista joka asioista. Jos sanoo vastaan niin on valehtelija ja maaninen. Bipolla ei saisi olla edes omia mielipiteitä. Osa meistä bipoistakin on seurustellut toisen bipon kanssa. Mä oon kolmen bipon kanssa ollu suhteessa. Pari heistä todella ihania ihmisiä mut päihteiden vaikutuksen alla hirviöitä. Yksi taas tuhosi 8,5 vuoden suhteen aikana mut kokonaan. En oo vielkään selvinnyt siitä. Miten se on mahdollista koska olenhan tunnevammainen bipo jota ei voi ees satuttaa? Tällä palstalla ei ymmärretä sitä ettei kaikki bipot oo samanlaisia ollenkaan. Osa on toki just niitä hirviöitä niinku tälläkin palstalla on tullu ilmi. Mun entinen avomies kuuluu siihen sakkiin. Kyllä valitettavasti jotkut terveet täällä nostaa itsensä jalustalle. Ei kyetä normaaliin keskusteluun ollenkaan. Yleistetään ja haukutaan.

Ja just tollanen et bipo on koko aika sekasin. Jotkut on ja jotkut ei. Edelleen sairautta on vaikka minkämoista. Voin vaikka vannoa että jos teistä terveistä yksikään mut tapaisin ni kukaan teistä ei huomais mun olevan bipo. Mä oon tottunut pitämään kaiken sisälläni niin kauan ku muistan. Mä haluaisin vaan vähän sitä ajattelukykyä tänne palstalle.

• Seksitöntä elämää
        no_sex kirjoitti:

Ei oo mun kirjottama viesti. Mä pyrin käyttämään samaa nikkiä samassa ketjussa ettei mee asiat sekasin. Sä tässä näytät sitä nikkiä vaihtelevan koko aika. Vieläki kysyn et mitä pahaa oon sulle tehnyt et kiusaat mua?

No sex, mullakaan ei oo yliseksuaalisuutta. Litosta tuli kilpparin vajis ja arvoja ei olla vieläkään saatu kuntoon. Seksi ei kiinnosta tippaakaan vaikka olisi hypomaaninen jakso menossa. Suhde on koetuksella. Turha näille omaisille on yrittää asioita selittää. Tunteet menee järjen edelle. Ehkä monet heistä joskus ymmärtävät, että jotkut meistä bipoista on ihan hyviä ihmisiä eikä heidän mielikuvansa luomia hirviöitä.

• Ollakko vaiko ei
        Seksitöntä elämää kirjoitti:

No sex, mullakaan ei oo yliseksuaalisuutta. Litosta tuli kilpparin vajis ja arvoja ei olla vieläkään saatu kuntoon. Seksi ei kiinnosta tippaakaan vaikka olisi hypomaaninen jakso menossa. Suhde on koetuksella. Turha näille omaisille on yrittää asioita selittää. Tunteet menee järjen edelle. Ehkä monet heistä joskus ymmärtävät, että jotkut meistä bipoista on ihan hyviä ihmisiä eikä heidän mielikuvansa luomia hirviöitä.

Mun ex-miehellä oli välillä täysin haluttomia kausia, sängyssä ei tapahtunut mitään viikkokausiin, tai sitten se yritys oli floppi. Välillä oli touhua parikin kertaa päivässä ja kerran kävi vieraissa. Seksuaalisuuskin vaihtelee rajusti.

Mitä olen lukenut, niin olen tullut tulokseen että, hänellä on sekamuotoinen bibo. Välillä puhui ihan outoja asioita, ja kun niistä yritin kysellä, suorastaan suuttui minulle, "miksi ihmeessä olisin tuollasta sanonut, kun eihän se alkuunkaan pidä paikkaansa" ja minä sitten ihmettelin että no, sanoithan ja ilmi riita, kiukuttelua, mökötystä ja "miksä sua oikein vaivaa"-ihmettelyjä minulle.. Monta kertaa ja ajattelin itse tajunneeni asian väärin.

Sitten alkoi olemaan kolme kertaa vuodessa suhde katkolla hänen puoleltaan, kun "ei tää toimi" ja " sä olet niin hankala ihminen", sit jonkun ajan päästä rakastikin vain minua ja halusi jatkaa. Välillä oli palaamassa yhteen exänsä kanssa, tämän suorastaan leuhki minulle päin naamaa ja viikon päästä "et kai sä tosissas usko et palaan koskaan sen akan luo". Kun kysyin että miksi ihmeessä sitten sanoit niin, ei osannut vastata.

Välillä oli tosi kylmä ja suorastaan vihamielinen minua kohtaan. Silmissä tyhjä, välinpitämätön katse. Välillä rakasti palavasti ja oli unelma kumppani. Huomioiva, hellä, piti lähellä ja kainalossa, pesi selkää saunassa, suukotteli ja halaili paljon. Aivan ihana mies.

Kaksi kertaa olen nostanut hänet täydellisestä masennuksesta, ryyppyputken ja asioiden sotkemisen jälkeen pinnalle. Hyysännyt, auttanut taloudellisesti ja kantanut valtavaa huolta. Olen taannut pankkilainan ja antanut käteistä rahaa lainaksi. Lainaa maksaa, mutta käteisvippiä ei ole maksanut vieläkään.

Nyt ennen tätä eroa, alkoi tilailemaan myyjiltä lehtiä, suunnitteli vaikka minkä vempaimen ostoa, auton vaihtamista, yhteistä tulevaisuutta, kesälomaa. Sitten alkoi kulkea baarissa, mököttämään mulle, kunnes ilmoitti taas halauvansa erota.

Nyt on oltu erossa, pari kertaa juteltu, kerran kaavailtu yhteen palaamista, mistä sitten sanoikin "kyllä tää on nähty, ei tää toimi", vaikka itse pyysi mua palaamaan??
        En voi käsittää....Lukuisat asiat mitä lupaili tehdä mun kotona, pikku remppaa autoon, renkaiden vaihdo yms. jätti vain tekemättä tässä keväällä.
        Merkkipäivät jätti huomiotta jne. Sanoi että "pää on ollu sekaisin viimesen vuoden".

Mutta kaikista pahinta tässä on se että, yhä rakastan häntä koko sydämestäni, mutta järki (joka on heikompi) sanoo että anna nyt olla. Nyt hänestä ei enään ole kuulunut, joten mietin että näinkö se meni monta vuotta yhdessä, ihan ilman tuskaa hänelle. Nyt olen kuin ilmaa, kuin meitä ei koskaan olisi ollutkaan.

• "sekainen"BIPO
        Ollakko vaiko ei kirjoitti:

Mun ex-miehellä oli välillä täysin haluttomia kausia, sängyssä ei tapahtunut mitään viikkokausiin, tai sitten se yritys oli floppi. Välillä oli touhua parikin kertaa päivässä ja kerran kävi vieraissa. Seksuaalisuuskin vaihtelee rajusti.

Mitä olen lukenut, niin olen tullut tulokseen että, hänellä on sekamuotoinen bibo. Välillä puhui ihan outoja asioita, ja kun niistä yritin kysellä, suorastaan suuttui minulle, "miksi ihmeessä olisin tuollasta sanonut, kun eihän se alkuunkaan pidä paikkaansa" ja minä sitten ihmettelin että no, sanoithan ja ilmi riita, kiukuttelua, mökötystä ja "miksä sua oikein vaivaa"-ihmettelyjä minulle.. Monta kertaa ja ajattelin itse tajunneeni asian väärin.

Sitten alkoi olemaan kolme kertaa vuodessa suhde katkolla hänen puoleltaan, kun "ei tää toimi" ja " sä olet niin hankala ihminen", sit jonkun ajan päästä rakastikin vain minua ja halusi jatkaa. Välillä oli palaamassa yhteen exänsä kanssa, tämän suorastaan leuhki minulle päin naamaa ja viikon päästä "et kai sä tosissas usko et palaan koskaan sen akan luo". Kun kysyin että miksi ihmeessä sitten sanoit niin, ei osannut vastata.

Välillä oli tosi kylmä ja suorastaan vihamielinen minua kohtaan. Silmissä tyhjä, välinpitämätön katse. Välillä rakasti palavasti ja oli unelma kumppani. Huomioiva, hellä, piti lähellä ja kainalossa, pesi selkää saunassa, suukotteli ja halaili paljon. Aivan ihana mies.

Kaksi kertaa olen nostanut hänet täydellisestä masennuksesta, ryyppyputken ja asioiden sotkemisen jälkeen pinnalle. Hyysännyt, auttanut taloudellisesti ja kantanut valtavaa huolta. Olen taannut pankkilainan ja antanut käteistä rahaa lainaksi. Lainaa maksaa, mutta käteisvippiä ei ole maksanut vieläkään.

Nyt ennen tätä eroa, alkoi tilailemaan myyjiltä lehtiä, suunnitteli vaikka minkä vempaimen ostoa, auton vaihtamista, yhteistä tulevaisuutta, kesälomaa. Sitten alkoi kulkea baarissa, mököttämään mulle, kunnes ilmoitti taas halauvansa erota.

Nyt on oltu erossa, pari kertaa juteltu, kerran kaavailtu yhteen palaamista, mistä sitten sanoikin "kyllä tää on nähty, ei tää toimi", vaikka itse pyysi mua palaamaan??
        En voi käsittää....Lukuisat asiat mitä lupaili tehdä mun kotona, pikku remppaa autoon, renkaiden vaihdo yms. jätti vain tekemättä tässä keväällä.
        Merkkipäivät jätti huomiotta jne. Sanoi että "pää on ollu sekaisin viimesen vuoden".

Mutta kaikista pahinta tässä on se että, yhä rakastan häntä koko sydämestäni, mutta järki (joka on heikompi) sanoo että anna nyt olla. Nyt hänestä ei enään ole kuulunut, joten mietin että näinkö se meni monta vuotta yhdessä, ihan ilman tuskaa hänelle. Nyt olen kuin ilmaa, kuin meitä ei koskaan olisi ollutkaan.

Tuttu tunne. Ei kannata jäädä kattelemaan tollasta touhua ollenkaan. Mä en oo vielkään selvinny eksän jäljiltä. Hän vaan lähti 8,5 vuoden suhteen jälkeen niinku mitään suhdetta ei ois koskaan ollutkaan. Vaikka itse oon bipo ni en voi ymmärtää miten tunteet kuolee tolla tavalla ja miten toinen voi olla niinku ei olis suhdetta koskaan ollutkaan. Kai se on sitten se mania joka vie toisen mennessään. Minä myöskin rakastan eksääni hyvin paljon mutta parempi erossa kuin epävarmassa suhteessa. Mä toivon että saat voimia minkä avulla pääsisit yli etkä enää jatkaisi on/off suhteilua. Tsemppiä!

• Ollakko vaiko ei
        "sekainen"BIPO kirjoitti:

Tuttu tunne. Ei kannata jäädä kattelemaan tollasta touhua ollenkaan. Mä en oo vielkään selvinny eksän jäljiltä. Hän vaan lähti 8,5 vuoden suhteen jälkeen niinku mitään suhdetta ei ois koskaan ollutkaan. Vaikka itse oon bipo ni en voi ymmärtää miten tunteet kuolee tolla tavalla ja miten toinen voi olla niinku ei olis suhdetta koskaan ollutkaan. Kai se on sitten se mania joka vie toisen mennessään. Minä myöskin rakastan eksääni hyvin paljon mutta parempi erossa kuin epävarmassa suhteessa. Mä toivon että saat voimia minkä avulla pääsisit yli etkä enää jatkaisi on/off suhteilua. Tsemppiä!

Tää on niin raastavaa, katsella läheltä ihmistä jota vielä rakastaa, mutta olla kuitenkin pois jo hänen sydämestään. Välillä tässä juteltiin kuin ennen, ja tuntui että kaveruus jää jäljelle ihan hyvänä. Sitten taas jäätävä kylmyys, ei vastaaa viesteihin ja puheluihin. Tää "tänään leikin sun kaa" ja "tänään en oo sun kaveri" pelleily on raastavaa. Olen ajatellut että olisimme kavereita, mutta sekin taitaa toimia täysin tämän bibon säännöillä, silloin kun hänelle sopii, muuten ollaan viilipyttyjä minun suhteen.
        Yhä hän on sydämmessäni rakkaana ihmisenä kuitenkin.

• Voi olla näinkin
        Ollakko vaiko ei kirjoitti:

Maanikon `haluton `kausi kotona puolisoa kohtaan voi kohdistua maniassa vain puoliskoon. Halut jyllää salassa, netti käy kuumana, puhelin palvelut, thai hieronnat, strippi mestat.. mitä ny tarjolla missäkin, on kovassa käytössä.
        Nii, ja kotona täys koskemattomuus, läheisyydettömyys,haluttomuus, kylmyys.. hyvin naamioituna masennukseen, kiireisii, vaivoihin yms..

En sano tässä että KAIKKI bipot näin tekee, mutta tekee usea ja se on fakta.
        Vaikka `normimmassa` olotilassa ei todellakaan niin toimisi. Ja viinalla ei aina mitään tekoa `hommelien` kanssa, vaan maniapäissään, piisaa syyksi.

• yikfyhklyfhkdtyyjdfj
        sekainenBIPO kirjoitti:

Kyl täällä on paljon niitäki jotka haluaa vaan satuttaa meitä bipoja. Jatkuvaa yleistämistä ja haukkumista joka asioista. Jos sanoo vastaan niin on valehtelija ja maaninen. Bipolla ei saisi olla edes omia mielipiteitä. Osa meistä bipoistakin on seurustellut toisen bipon kanssa. Mä oon kolmen bipon kanssa ollu suhteessa. Pari heistä todella ihania ihmisiä mut päihteiden vaikutuksen alla hirviöitä. Yksi taas tuhosi 8,5 vuoden suhteen aikana mut kokonaan. En oo vielkään selvinnyt siitä. Miten se on mahdollista koska olenhan tunnevammainen bipo jota ei voi ees satuttaa? Tällä palstalla ei ymmärretä sitä ettei kaikki bipot oo samanlaisia ollenkaan. Osa on toki just niitä hirviöitä niinku tälläkin palstalla on tullu ilmi. Mun entinen avomies kuuluu siihen sakkiin. Kyllä valitettavasti jotkut terveet täällä nostaa itsensä jalustalle. Ei kyetä normaaliin keskusteluun ollenkaan. Yleistetään ja haukutaan.

Ja just tollanen et bipo on koko aika sekasin. Jotkut on ja jotkut ei. Edelleen sairautta on vaikka minkämoista. Voin vaikka vannoa että jos teistä terveistä yksikään mut tapaisin ni kukaan teistä ei huomais mun olevan bipo. Mä oon tottunut pitämään kaiken sisälläni niin kauan ku muistan. Mä haluaisin vaan vähän sitä ajattelukykyä tänne palstalle.

tunnistettu nainen ehkä... sitten kun alat itse porisemaan takasinpäin niin katsellaan uudestaa, saattaa näin pitkän eron jälkeen olla jo myöhästä

• hohhoijaaaaaa

Yrittäähän ne sitäkin kuten kaikki muutkin paits bippelin valheen erottaa helposti jos vähääkään tuntee ihmistä.

• minä svain

Yleistys, kaikki valehtelijat ovat bipoja.

Itse olen bipo ja on tullut ylilyöntejä, mutta en mä ole niitä peitellyt ja valehdellut perääni.

Kyllä mä miehelleni ihan avoimesti kerroin pettämiset ja muut paskat. En kestä salailua, se syö psyykettä.

Lopuksi, että vaikka olen kaikki paskajuttuni kertonut rehellisesti eteenpäin vaivuin häpeän vuoksi psykoottiseen masennukseen. Hävettää vieläkin niin paljon, etten kehtaa tässä kaupungissa liikkua. Toisaalta tehtyä ei saa tekemättömäksi.

• samaarataa

Kyllä, juuri noin se menee. Ja siitä huomaa hypon ja manian taas nostavan päätään kun `kalavaleita` alkaa taas lipsuu suusta. Tosin mestarillisesti näitä myös selitellään jos alkaa takertumaan niihin. Myös itsensä kova kehuminen (aiheettakin..) joka asiassa ja minäminäminä jutut korostuu överiksi.Jo alkuvaiheessa, hypossa. Heti! sitten lääketsekkaus kehiin.

• samaarataa

Ketjun aloittajalle siis kommentti.

• ketjun aloittaja

En suinkaan tarkoittanut aloituksellani sitä, että kaikki bibot valehtelisivat ja ns. terveet eivät.
      Ihmettelin vain sitä, miten se voisi onnistua, jos ihminen ei ole ihan järjissään maniavaiheessa.
      Meillä valheet olivat erikoisia: väitettiin mm. että puhelinta oli aina ennen ladattu autossa, vaikka näin ei ole ollut. Sitten myös sanottiin, että autossa oli aina tupakoitu lasten ollessa kyydissä, vaikka tätä ei olla tehty.
      Myös vaimoa käytettiin makutuomarina, kun valittiin uusia vaatteita menoihin, vaikka vaatteita ei ole ennen juurikaan osteltu.
      Näitä monenlaisia juttuja oli ja vaimon päähän laitettiin se syy asioiden "muistamattomuuteen". Vauhti oli kova ja tehtiin myös harkitsemattomia ostoksia, joita sitten jälkikäteen on puitu ehkä vähemmän mielekkäinä...
      Pysähtyminen tuli vakavan masiksen muodossa. Paha olo oli lisääntynyt manian rinnalla ja ahdistuksen tunne.
      Tämä tila alkoi työuupumuksesta ja työtahtia ei höllätty. Se kiristyi äärimmilleen, vaikkei valmista jälkeä enää tullut.
      Surullista tämä kaikki on...Ei siinä auta ketään syytellä. Ehkä vaan katsoa peiliin, kun ei itse tajunnut läheisensä olevan siinä jamassa. Toisaalta se olikin vaikeaa, sillä bibo väitti kaiken olevan kunnossa.
      Myös huumaava rakastuminen vaimoon uudelleen tapahtui tuona aikana toisen suhteen ollessa jo bibon mielestä ällöttävä ja ahdistava. Vaimolle näytettiin pitkästä aikaa sellaisia tunteita, jotka äkkirakastumisessa ovat tyypillisiä alkuvaiheessa. Tätä myös julistettiin lähipiirille julkisesti useaan otteeseen....
      Silloin alkoi jo vaimosta tuntumaan siltä, ettei kaikki asiat ole kunnossa.
      Ja avautuihan se juttu sieltä taustalta pitkien keskustelujen myötä.
      Nyt on jäänyt voimakas väsymys kaikesta bibolle. Mitenkähän kauan toipuminen vie?? Hänellehän ei aloitettu lääkitystä, vaan elämäntapojen korjaamisella ajateltiin myös tilanteen korjaantuvan. Mikäli näin nyt sitten ei käy, uusi lääkärireissu on edessä. Sairasloma ja lepo, sekä keskustelut lääkärin ja vaimon kanssa auttoivat viemään masennukselta pahimman tuskan pois. Silti se ehkä saattaa olla tuon väsymyksen, sekä ylensyömisen takana???
      Kenellekkään ihmiselle ei todellakaan toivo vastaavia kokemuksia. Bibot joutuvat elämässään tosi rankkoihin tapahtumiin ja niistä eivät kaikki edes selviydy. Voimia kaikille mielialahäiriötä sairastaville.

• hahaaaaaaahoro

Bipon oireisin kuluu AINA yliseksuaalinen käytös maniassa. Suurin osa prostioiduistakin on bipoja manissa.
      Niinkuin täällä jo joku sanoi jos ei seksuaalisuutta heitä yli niin on tsompiksi lääkitty tai väärä diagnoosi.
      Valiettavasti.!

• hahaaaam*lkk*

Suurin osa "horoista" on pakotettuja siihen hommaan. Mieti vähän, miten täällä puhut. Jokaisella bipolla EI ole kaikkia mahdollisia oireita. Se ei tee kenestäkään bipoa, jos on yliseksuaalinen ja se ei tarkoita etteikö voisi olla bipo, vaikka ei olisikaan yliseksuaalisuutta. Saanen kysyä, että montako bipoa tunnet henkilökohtaisesti? Sinun pitäisi tuntea todella monta, että voisit väittää tuollaista.

• hoitaja 8

Kuule kyllä lääkärit jotka antavat diagnooseja tietävät tasantarkkaan kaikki bipon oireet joista juuri yliseksuaalinen oirehteminen on kaikilla yli 90 % sairastaneilla.
      Seksuaalisuuteen voi maniassa liittyä myös täysin poikkeavaa kiinnostusta erilaisiin toimintoihin joita ei ns. terveessä jaksossa voisi kuvitellakkaan tekevänsä ja ne juuri masennuksessa aiheuttavat suurta häpeää, katumusta ja tuskaa jotka voivat johtaa jopa itsetuhoisuuteen.

Pitää puhua asioista totta valehtelu ei auta sairasta eikä läheisiään ymmärtämään miten vakavasta mielenterveyssairaudesta on kyse!
      Jos sinä olet se 10% niin olet onnekas kun noi oireet ei kuulu sinulle mutta älä vääristele oireistoa koska näin teet vaan lisää tuskaa muille. Avoimuus ja rehellisyys kehiin.

• hoitaja 112

Kyllä kuule minäkin tiedän bipon oireiston. Varmaan paremmin kuin moni psykiatri. Psykiatrit eivät elä itse sitä elämää eivätkä monetkaan varmaan tunne henkilökohtaisesti bipoja eivätkä ole heidän kanssaa tekemisissä jatkuvasti niin kuin minä olen. En vääristellyt mitään oireita. Kerroin vain, että kaikilla bipoilla (ei edes maanikoilla) ei ole yliseksuaalisuutta. Suurimmalla osalla on, mutta ei kaikilla. II-tyypin bipoja on enemmän kuin I-tyypin ja hypomaniassa seksuaalisuuden ei pitäisi niin pahasti keikahtaa yli kuin pahassa maniassa. Ja tiedän kyllä, että jotkut bipot voivat maniassa harrastaa vaikka sm-seksiä tai muuttua bi-seksuaaleiksi. Normaalissa tilassa eivät voisi kuvitellakaan olevansa saman sukupuolen kanssa tai eivät voisi kuvitella harrastavansa jotain "pervouksia".

Mun mielestä on huvittavaa, että joku ei-bipo alkaa selittämään bipolle sairauden oireita. Aika monilla meistä on järki päässä ja älykkyystaso aivan normaali, joten ehkä me tiedämme sairaudestamme hieman enemmän. Te terveet täällä vääristelette kaikkea. Mikään ei mene jakeluun. Jos kertoo faktoja, niin miinusta tulee kirjoituksen perään, vaikka sanat ovat täyttä totta ja samaa tietoa voi lukea joka paikasta netissä tai kirjoista. Sitä rehellisyyttä ja AITOA tietoa sairaudesta yritän täällä palstalla jakaa, mutta ei moni terve näytä osaavan ajatella järjellä näitä asioita. Kaikki vaan yleistetään samanlaisiksi.

• 2 hoitja

Hyvä kirjoitus Sinulta. Kiitos siitäkin että korjasit sanomasi. Käsittääkseni suurinta tuskaa, kärsimystä ja häpeää aiheuttaa juuri maniassa tapahtunut holtiton käytös.
      Tiedän naisen joka maniassa ilmoittautuu myymään netissä itseään ja sen hetkisessä tilanteessa hän pitää sitä täysin normaalina käytöksenä.
      Sitten kulutettuaan itsensä loppuun vajoaa masennuskeen ja on monta kertaa yrittänyt itsemurhaa.
      Nämä ovat varmaan sairauden ääripäitä mutta yksikin tapaus on liikaa.

• näinno

Omat jutut parhaat jutut.

• taasko möläytin?

kyllä kaikki ihmiset osaavat valehtelun jalon taidon.toinen paremmin,toinen vaan jää helpommin kiinni.tämä sairaus on mielessä ja mielihän se ohjaa toimimaan joko oikein tai väärin.eikä tervekkään aina osaa toimia oikein,lipsauksia sattuu hänellekkin.ihminen on kokonaisuus,ei kaikki käytös ole vain sairautta.

• sekopäistä hommaa

Etkö näe eroa sairaan ja terveen käytöksen välillä?

Valkoisia valheita päästelemme kaikki. Totuuden torvena saavat olla vain asbergerin syndroomaa sairastavat.

Kyllä lähtökohta kaikissa ihmissuhteissa on luottamus.

• ei voi olla totta!

vau!!mistä kaikki sanat nappasit peräjälkeen?jos opiskelet alaa niin avaa koulukirjasi tai vedä opea hihasta.mutta jos sua on joku viilannut linssiin niin unohda koko tyyppi.miten terve voi kysellä näin sairaasti?oliko tää sun bipo varmasti bipo?ei kai se valehtelija sulle totuuksia puhu ;).

• uhriminäkin

Bipo joutuu valehtelun kierteeseen juuri sen tähden koska jos hän kertoisi totuuden mania sekoiluitaan läheiselleen niin ei kukaan haluaisi sitä uskoa ja kuulla.
      Yksin jäisi bipo parka ei kukaan haluaisi sellaisen epäluotettavan kanssa elää.
      Siksi minunkin biponi jäätyään kiinni valheistaan alkaa minua syyttää ja kieltää kaiken ja sanoo että olen vainoharhainen ja mustasukkainen. Sitähän minä en todellakaan ole.
      Olenkin aikonut lähteä pois raastavasta suhteesta, mutta pelkään miten pääsen eroon kun hän ei laske.
      Viimeksi kun yritin irtiottoa niin hän alkoi soittelemaan työantajalleni perättömiä solvauksia ja valheita minusta.
      Kertokaa miten pääsen hänestä eroon ilman että tuhoudun itse.?

• sekopäistä hommaa

Sinuna kertoisin työnantajalle mitä on tulossa, ja pyydä häntä ottamaan tiukan kannan: jos ex soittelee, sitä on pidettävä häirintänä. Ilmoitat poliisille.

Kyllähän se alkuun kirpasee, mutta parempi sekin kuin loputon h*lvetti.

Luopuminen on aina vaikeaa. Onhan siinä kumppanissa niitä hyväkin puolia, muutenhan olisimme kaikki lähteneet biposuhteista jo ajat sitten. Mieti, mitä haluat todella ja toimi sen mukaan. Ei kukaan ole aina voittaja, matkalla tulee taatusti tappioitakin. Mutta se määränpään saavuttaminen on tärkeintä, vastuksia ei saa turhaan pelätä.

Minuakin on sanottu vainoharhaiseksi ja mustasukkaiseksi kyttääjäksi, kun alkoi olemaan vauhtinaisia muualla ja kamalasti salattavaa. Mitään ei olisi saanut kysyä eikä mikään kuulunut minulle, ja kysymyksiin vastattiin vastakysymyksillä.

Eikö hänellä ole lääkitystä?

• uhriminäkin

On hänellä lääkitys ja avohoitosuhde. Ainut että lääkärit ja hoitajat vaihtuu kokoajan.
      Kun mania tulee hän on täysin sairaudentunnoton ja ei ota lääkkeitään, koska eihän silloin ole sairaudentuntoinen vaan mies parhaassa voinnissa jolle kaikki onnistuu ja ystävämekkin sanovat miten on ihanaa kun näkee miten hän voi nyt hyvin ?!
      Nyt ollut taas pari viikkoa kavereiden kanssa pohjoisessa ja tiedän että rahaa palaa näihin ns. kavereihin joita ei kyllä masennuksessa näy mailla ei halmeilla.
      Ei vastaa puheluihin edes pienille lapsilleenkaan.
      Ei tätä jaksa ja kuitenkin rakastan häntä hyvin paljon!
      Minnekä minä menen ja mistä saan apua? Töissäkin sellainen tilanne ja selkäänpuukotusmeininki, että tieto näistä vaikeuksista otettaisiin varmaankin ilolla vastaan. Ehkä olisi paras kadota johonkin maanalle ja päästä lepäämään johonkin, mutta miten lapset kun niillä on harrastukset, kaverit ja arki kuitenkin täällä. Pitäiskö vaan jaksaa. Pattitilanne on kuin seinävastassa. Nytkin poika sanoi koska isä tulee kotona käymään ja tuleeko sitten kun on kipeä niin sitten minä hoidan taas isin kuntoon..?

• Pekka Gronow

Kerran maniassa valehtelin taksikuskille asuvani toisella paikkakunnalla. Minulla ei ollut rahaa maksaa taksikyytiä. Poliisiasiahan siitä tuli sitten.

• Pystyy pystyy

Ex suhteessani sain kokea miten kykenevä on bibo valehtelemaan ja saamaan syyn näyttämään toisen vialta. Jos yritit tentata, sait lapsellisen kiukkukohtauksen osaksesi ja paskamaista kohtelua. Bibo on kokoajan psyykeeltään sekaisin.

• sekainenBIPO

Haha =D Bipo on koko aika sekaisin. Voi että mitä yleistämistä taas. Taitaa olla sun järki ja aivot karanneet johonki. Voisin kertoa monta tarinaa terveiden pettämisistä ja valehteluista. Bipot sitä ja bipot tätä. Minä en tee mitään koskaan väärin. Mä säälin sunlaisia ihmisiä.

• Pystyy pystyy
        sekainenBIPO kirjoitti:

Haha =D Bipo on koko aika sekaisin. Voi että mitä yleistämistä taas. Taitaa olla sun järki ja aivot karanneet johonki. Voisin kertoa monta tarinaa terveiden pettämisistä ja valehteluista. Bipot sitä ja bipot tätä. Minä en tee mitään koskaan väärin. Mä säälin sunlaisia ihmisiä.

osaisitko joskus vastata muutakin kuin tuon ainaisen "voi mitä yleistämistä taas"-virtesi? Mun järki ja aivot on kyllä tallessa, mikä on suuri ihme ex-suhteeni myllytyksen jäljiltä.
        Tämä on bibo-palsta, täällä puhutaan teistä ja teidän sairaudesta ja sen ilmiöistä.
        Mua ei tarvii sääliä, minä olen vahvoilla elämssäni nyt, kun suhde biboon on ohi. Tarinaani kerron siksi täällä, että joku toinen terve ei joutuisi kokemaan samaa bibojen kanssa.
        Täällä toistuu jatkuvasti sama kaava tarinoissa, kun bibon läheiset kertoo omaa tarinaansa. Eikä ne ole mairittelevia tarinoita, päin vastoin. Samat ongelmat tarinasta toiseen, samat käyttäytymismallit biboilla, eihän ne kaikki ole keksittyjä, muutakuin tiedänlaistenne mielestä. Mutta suuressa hulludessanne ette tunnista itseänne, tehän olettekin terveitä ja me muut niitä hulluja.

• sekainenBIPO
        Pystyy pystyy kirjoitti:

osaisitko joskus vastata muutakin kuin tuon ainaisen "voi mitä yleistämistä taas"-virtesi? Mun järki ja aivot on kyllä tallessa, mikä on suuri ihme ex-suhteeni myllytyksen jäljiltä.
        Tämä on bibo-palsta, täällä puhutaan teistä ja teidän sairaudesta ja sen ilmiöistä.
        Mua ei tarvii sääliä, minä olen vahvoilla elämssäni nyt, kun suhde biboon on ohi. Tarinaani kerron siksi täällä, että joku toinen terve ei joutuisi kokemaan samaa bibojen kanssa.
        Täällä toistuu jatkuvasti sama kaava tarinoissa, kun bibon läheiset kertoo omaa tarinaansa. Eikä ne ole mairittelevia tarinoita, päin vastoin. Samat ongelmat tarinasta toiseen, samat käyttäytymismallit biboilla, eihän ne kaikki ole keksittyjä, muutakuin tiedänlaistenne mielestä. Mutta suuressa hulludessanne ette tunnista itseänne, tehän olettekin terveitä ja me muut niitä hulluja.

En osaa koska ärsyttää se yleistäminen. Pitäiskö alkaa yleistämään teidät kaikki "terveet" samanlaisiksi jotka ei osaa ajatella aivoillaan? Siltä se tällä palstalla alkaa tuntumaan. Samaa virttä muutamat ihmiset hokevat päivästä toiseen. Ettei joku terve joutuisi kokemaan samaa bipojen kanssa? Entäs ne bipot jotka toinen bipo on tuhonnut? Missä on empatiakykysi? Yhtälailla hekin kärsivät koska edelleen kaikki bipot eivät ole samanlaisia ja kaikki eivät tuhoa toisia ihmisiä. Suuressa hulluudessa? Kyllä mä tiedän mun sairauteni enkä oo väittäny et muut olis niitä hulluja. Mun mielestä on vaan todella typerää nettipalstan ja yhden bipon kokemuksien kautta väittää et kaikki bipot on samanlaisia. Se kertoo vaan siitä ettei ihminen kykene ajattelemaan eri näkökulmista asioita. Sitten yleistetään ja väitetään että asia on juuri näin.

Tässä maassa on hyvin monta bipoa ja kuinka monta läheistä tällä palstalla on käynyt? Ehkä 20 ja onko niistäkään kaikki edes tositarinoita. Ei netissä voi luottaa mihinkään sataprosenttisesti. Muistutan myös taas siitä et kaikilla meillä ei ole maniaa eikä me mennä tuolla maailmalla jättäen perheemme ja kumppanimme. Kerro mulle että miksei se mene teille perille millään että tätä sairautta on eri laatuista? Eikä sekään mene perille että kaikki bipot on samanlaisia. Onko sulla ja muilla joku tarve saada itselleen vakuutettua et bipot on kaikki hirviöitä jotta saatte vihallenne kohteen? Ottaako se päähän jos joku meistä bipoista ei olekaan hirviö? Tekeekö se katkeraksi kun kaikki bipot eivät tuhoa toisia ihmisiä mut teidän oma kumppani tuhosi teidät? Mä haluaisin joskus jotain fiksuja vastauksia ja fiksuja keskusteluita tästä asiasta. En tollasta typerää yleistämistä kun ei muuta osata sanoa.

Mä oon valinnut kumppanit aina väärin ja seurustellut huonojen ihmisten kanssa. Silti mä uskon et maailmassa on hyviäkin ihmisiä. En ala yleistämään et kaikki ihmiset on huonoja, pettäjiä, väkivaltaisia narsisteja. Onneksi oon kohdannu niitäkin järkeviä terveitä jotka tajuaa ettei kaikki bipot ole samanlaisia hirviöitä. Vaikka heillä on ollut kauhea suhde bipoon niin silti heidän ajatuskyky on tallella ja ymmärtävät ettei kaikki voi missään nimessä olla samanlaisia.

• bipo veisu
        sekainenBIPO kirjoitti:

En osaa koska ärsyttää se yleistäminen. Pitäiskö alkaa yleistämään teidät kaikki "terveet" samanlaisiksi jotka ei osaa ajatella aivoillaan? Siltä se tällä palstalla alkaa tuntumaan. Samaa virttä muutamat ihmiset hokevat päivästä toiseen. Ettei joku terve joutuisi kokemaan samaa bipojen kanssa? Entäs ne bipot jotka toinen bipo on tuhonnut? Missä on empatiakykysi? Yhtälailla hekin kärsivät koska edelleen kaikki bipot eivät ole samanlaisia ja kaikki eivät tuhoa toisia ihmisiä. Suuressa hulluudessa? Kyllä mä tiedän mun sairauteni enkä oo väittäny et muut olis niitä hulluja. Mun mielestä on vaan todella typerää nettipalstan ja yhden bipon kokemuksien kautta väittää et kaikki bipot on samanlaisia. Se kertoo vaan siitä ettei ihminen kykene ajattelemaan eri näkökulmista asioita. Sitten yleistetään ja väitetään että asia on juuri näin.

Tässä maassa on hyvin monta bipoa ja kuinka monta läheistä tällä palstalla on käynyt? Ehkä 20 ja onko niistäkään kaikki edes tositarinoita. Ei netissä voi luottaa mihinkään sataprosenttisesti. Muistutan myös taas siitä et kaikilla meillä ei ole maniaa eikä me mennä tuolla maailmalla jättäen perheemme ja kumppanimme. Kerro mulle että miksei se mene teille perille millään että tätä sairautta on eri laatuista? Eikä sekään mene perille että kaikki bipot on samanlaisia. Onko sulla ja muilla joku tarve saada itselleen vakuutettua et bipot on kaikki hirviöitä jotta saatte vihallenne kohteen? Ottaako se päähän jos joku meistä bipoista ei olekaan hirviö? Tekeekö se katkeraksi kun kaikki bipot eivät tuhoa toisia ihmisiä mut teidän oma kumppani tuhosi teidät? Mä haluaisin joskus jotain fiksuja vastauksia ja fiksuja keskusteluita tästä asiasta. En tollasta typerää yleistämistä kun ei muuta osata sanoa.

Mä oon valinnut kumppanit aina väärin ja seurustellut huonojen ihmisten kanssa. Silti mä uskon et maailmassa on hyviäkin ihmisiä. En ala yleistämään et kaikki ihmiset on huonoja, pettäjiä, väkivaltaisia narsisteja. Onneksi oon kohdannu niitäkin järkeviä terveitä jotka tajuaa ettei kaikki bipot ole samanlaisia hirviöitä. Vaikka heillä on ollut kauhea suhde bipoon niin silti heidän ajatuskyky on tallella ja ymmärtävät ettei kaikki voi missään nimessä olla samanlaisia.

Uskomattoman monta kertaa tota samaa `virttä` veisattu täällä niiin monessa ketjussa.. etkä huomaa.. Miten et myönnä itselles että olet bipo ja käyttäydyt kuin bipo. samalla lailla kuin kymmenet tuhannet muutkin täällä suomenmaassa. Ihan samaa tuubaa vielä useammat kymmenet tuhannet läheiset joutuu kuuntelee.. et käsitä että vaikka `terve` tuntisikin vain yhden bipon niin täällä huomaa että :) ;) sama kaava TÄYSIN, jokaisessa teidän bipojen kirjoituksissa toistuu mitä on joutunut kotona kuuntelemaan. niin karmeeta ku onkin niin on tottakin :o Ja samat jutut toistuu omaisten kokemista kirjoituksista. Tutut jutut. On todella helpottavaa alussa, kun on päässyt näitä lueskelemaan huomata tämä sairaus niin selkeeksi, avautuu kokonaan uusiksi koko bipomaailma ja elämä. Ja käsittämätöntä vihaa, riitaa, lietsomista, minäminä, minä en koskaan, sinäsinäSINÄ.. on täällä bipojen puolesta runsainmitoin, a i v a n niinkuin live elämässäkin. Hyvin hämmentävää miten sinä, bipo et huomaa tätä.Vaikka tiedetään että kuuluu sairauteen tämä kaikki. Toki on muutamia todella hyviä bipojen kirjoituksia vailla noita ainaisia `virsiä`.

• sekainenBIPO
        bipo veisu kirjoitti:

Uskomattoman monta kertaa tota samaa `virttä` veisattu täällä niiin monessa ketjussa.. etkä huomaa.. Miten et myönnä itselles että olet bipo ja käyttäydyt kuin bipo. samalla lailla kuin kymmenet tuhannet muutkin täällä suomenmaassa. Ihan samaa tuubaa vielä useammat kymmenet tuhannet läheiset joutuu kuuntelee.. et käsitä että vaikka `terve` tuntisikin vain yhden bipon niin täällä huomaa että :) ;) sama kaava TÄYSIN, jokaisessa teidän bipojen kirjoituksissa toistuu mitä on joutunut kotona kuuntelemaan. niin karmeeta ku onkin niin on tottakin :o Ja samat jutut toistuu omaisten kokemista kirjoituksista. Tutut jutut. On todella helpottavaa alussa, kun on päässyt näitä lueskelemaan huomata tämä sairaus niin selkeeksi, avautuu kokonaan uusiksi koko bipomaailma ja elämä. Ja käsittämätöntä vihaa, riitaa, lietsomista, minäminä, minä en koskaan, sinäsinäSINÄ.. on täällä bipojen puolesta runsainmitoin, a i v a n niinkuin live elämässäkin. Hyvin hämmentävää miten sinä, bipo et huomaa tätä.Vaikka tiedetään että kuuluu sairauteen tämä kaikki. Toki on muutamia todella hyviä bipojen kirjoituksia vailla noita ainaisia `virsiä`.

Olen kai vuosia sitten jo myöntänyt et oon bipo. Se ei tarkota sitä et käyttäydyn huonosti. Sä se itse jaksat jokaisessa ketjussa tota omaa virttäsi laulaa vaikket ees mua tunne saati monia muita bipoja. Mä en oo koskaan väittänyt et syytän läheisiäni mistään tai ettenkö tietäis omia virheitäni. Sä sitä tossa väität että mä oon sitä tai tätä vaikket edelleen tunne mua. Mä en ymmärrä mikä tarve sulla on loukata toisia ihmisiä. Sun mielestä hyvät bipojen kirjotukset on varmaan niitä missä bipo kertoo tehneensä kaikkea kamalaa. Mun ja muiden jotka ei ole tehnyt kaikkea kamalaa, kirjotukset on sitten huonoja. Mieti nyt taas hiukan. Osaatko ajatella? Jos sä lopettaisit ton yleistämisen ni ehkä bipot lopettaa itsensä puolustamisen. Mut ei. Sekin on väärin että bipot kertoo ettei me kaikki olla samanlaisia hirviöitä.

• voisko bipompaa olla
        sekainenBIPO kirjoitti:

Olen kai vuosia sitten jo myöntänyt et oon bipo. Se ei tarkota sitä et käyttäydyn huonosti. Sä se itse jaksat jokaisessa ketjussa tota omaa virttäsi laulaa vaikket ees mua tunne saati monia muita bipoja. Mä en oo koskaan väittänyt et syytän läheisiäni mistään tai ettenkö tietäis omia virheitäni. Sä sitä tossa väität että mä oon sitä tai tätä vaikket edelleen tunne mua. Mä en ymmärrä mikä tarve sulla on loukata toisia ihmisiä. Sun mielestä hyvät bipojen kirjotukset on varmaan niitä missä bipo kertoo tehneensä kaikkea kamalaa. Mun ja muiden jotka ei ole tehnyt kaikkea kamalaa, kirjotukset on sitten huonoja. Mieti nyt taas hiukan. Osaatko ajatella? Jos sä lopettaisit ton yleistämisen ni ehkä bipot lopettaa itsensä puolustamisen. Mut ei. Sekin on väärin että bipot kertoo ettei me kaikki olla samanlaisia hirviöitä.

;)

• sekainenBIPO
        voisko bipompaa olla kirjoitti:

;)

Ei voi. ;)

• T:suoraa täältä
        sekainenBIPO kirjoitti:

Ei voi. ;)

Kätevää myöntää tarpeentullen olevansa bipo ja taas tarpeentullen toitottaa kuinka on bipo joka on niin `mul ei koskaa maniaa ikinä en valehtele aina oon ollu uskollinen ja rehelline ja todellakin ihana ihminen ja varsinkin kilttiäkin kiltimpi paljon kiltimpi ku `normit`` on vaa vähä touhukas ja siivoilen aina kiltti ja ymmärrän koska oon sairas joskus kyllä masennusta oikeesti ei oikeestaa sairas ookkaa ja sitähä `terveet ei tajuuu` enkä tasan oo samasta diagnoosista veistetty vaa paaljo lievemmästä ku muut bipot Ettekö Ymmärrrrää??`` :Q

• sekainenBIPO
        T:suoraa täältä kirjoitti:

Kätevää myöntää tarpeentullen olevansa bipo ja taas tarpeentullen toitottaa kuinka on bipo joka on niin `mul ei koskaa maniaa ikinä en valehtele aina oon ollu uskollinen ja rehelline ja todellakin ihana ihminen ja varsinkin kilttiäkin kiltimpi paljon kiltimpi ku `normit`` on vaa vähä touhukas ja siivoilen aina kiltti ja ymmärrän koska oon sairas joskus kyllä masennusta oikeesti ei oikeestaa sairas ookkaa ja sitähä `terveet ei tajuuu` enkä tasan oo samasta diagnoosista veistetty vaa paaljo lievemmästä ku muut bipot Ettekö Ymmärrrrää??`` :Q

Hah hah en oo tollasta sanonu koskaan. Miks pitää vääntää ja kääntää mun sanoja? Maniaa mulla ei olekaan ollu. Voit tulla kattoo lausunnoista. En oo ollu aina uskollinen. Oon pettäny joskus 15-16 vuotiaana mut en sen jälkeen ja toivottavasti en koskaan petä. Olen valehdellut monestikin. Kaikki ihmiset valehtelee. Mä olen ääripään ihminen..liian kiltti tai sitten ihan jotain muuta. Oon hankala ja vaativa luonteeltani. Joskus kyllä masennusta. =D Masennusta on hyvinki paljon ja se on vakavaa. Jos et tienny ni ota selvää et 2 tyypin bipo on usein masennuspainotteinen. Pahin hypossa tehty teko taitaa olla luottareiden menettäminen. Onko sun ihan pakko jatkaa mun kiusaamista? Vaikutat ihan oikeesti narsistilta jo vähitellen.

• vaikeita asioita

Sinunkin pitää hyväksyä että sairastat bipoa ja siihen kuuluu tietyt oireet.

Nämä oireet ovat juuri niin häiritseviä että sentakia saat diagnoosin.

Jos ja kun sairas on sairaudentunnoton niin vikaa ei yleensä itsessä näe.

• sekainenBIPO

Oonko väittäny etten oo hyväksyny mun sairautta? Älä laita sanoja mun suuhun. Kaikilla ei ole kaikkia samoja oireita. Onko se vaikea käsittää? Oireet ovat häiritseviä ja sen takia sain diagnoosin? Mun masennus oli niin häiritsevää. Ei se ole häiritsevää että on joskus parin viikon hypomaanisia jaksoja jolloin jaksaa hoitaa kaikki asiat ja elämä on ihanaa. Äläkä oikeesti viitti kertoa mulle sairauden oireista kun tiedän ne varmaan huomattavasti paremmin. Mussa on paljonki vikaa. Hyvin paljon. Oon tehnyt asioita väärin niinku jokainen ihminen. Eli näen kyllä itsessäni vikaa. Tehän ette tällä palstalla näe itsessänne vikaa. Kaikki on vaan bipon syytä. Kaikki asiat. Bipo tekee väärin muttei terve.

• viha pois

Kuulehan sekainenBIBO; KETJUN ALOITTAJANA esitin kysymyksiä aiheesta. En yleistänyt mitään. Vastauksissa tuli näitä yleistyksiä sitten. Uskon siihen, että oirekuva sairaudessa on hyvin erilainen persoonasta riippuen. Kaikki eivät käyttäydy samalla tavalla. Joitain yleisiä piirteitä voi olla, mutta nekään ei tietenkään koske kaikkia.

• sekainenBIPO

Vaikee tietää kuka tarkoittaa mitäkin kun nimimerkit vaihtuu koko aika. Tuskin mä sua tarkoitin että sä oisit yleistänyt. Nämä muutamat muut tässä ketjussa sitä tekevät niinkuin kaikissa muissakin ketjuissa. Mutta hyvä että sinä ymmärrät ettei kaikki voi olla samanlaisia. Kiitos siitä.

• Bipon avovaimo

Täytyy sanoa, etten ymmärrä joitakin tällä foorumilla kirjoittelevia läheisiä tai "läheisiä". Tämä ei ole yksin meidän bipojen läheisten palsta, täällä saa kirjoitella myös bipot itse. Heillä on myös oikeus puolustaa itseään, mikäli kokevat ihmisten yleistykset loukkaaviksi. Ei ole mitään syytä lähteä yleistämään bipoja saati ilkeilemään, niin kuin tämä yksi henkilö tässä ketjussa tekee. Mielestäni nimimerkki sekainenBIPO ja monet muut bipot ovat kirjoittaneet asiallisesti sairaudestaan. Kun taas tämä bipon "läheinen" kirjoittaa hyvin halveksivaan sävyyn eikä osaa olla asiallinen viesteissään. Jos aikuiset ihmiset eivät osaa keskustella aikuismaiseen tapaan, niin on parempi olla hiljaa.

Mitä tulee bipojen yleistämiseen... Jos mieheni olisi samanlainen, mitä täällä joidenkin ex-kumppanit tai nykyiset kumppanit ovat, niin en katselisi hetkeäkään häntä. Pelisäännöt olen tehnyt selväksi aikoja sitten. Tosiasia on se, että kaikki bipolaarit eivät todellakaan ole samasta puusta veistettyjä. En osaa sanoa, onko täällä suurin osa tunneihmisiä, koska järki-ihminen ainakin tietää, ettei minkään ihmisryhmän kaikki ihmiset voi olla samanlaisia. Mieheni vertaistukiryhmän kautta olen tutustunut aika moneen bipoon. On paljon asioita, joiden vuoksi jollain bipolla ei ole vaikka sitä paljon puhuttua yliseksuaalisuutta. Joku mainitsi, että sai Liton käytöstä kilpirauhasen vajaatoiminnan eikä sen jälkeen ole juuri seksi kiinnostanut. Siinä voi olla yksi syy haluttomuuteen. Jos tietää hiukankin kilpirauhasen vajaatoiminnasta, niin tajuaa että se voi viedä ne seksihalut. On bipoja, jotka on raiskattu, joukkoraiskattu ja joita on käytetty lapsena hyväksi. Meinaatteko oikeasti, että heistä monikaan pystyy harrastamaan irtosuhteita saati pettämään kumppaniaan?

Olen monesti sitä ihmetellyt tällä palstalla, että missä se muka terveiden empatiakyky oikein on. Ymmärrän hyvin joidenkin bipojen kommentit siitä, ettei tällä palstalla saa aikaan kovinkaan hyviä keskusteluja. Bipoja on sekä hyviä (kuten mieheni) että juuri niitä stereotyyppisiä bipoja, joista tällä palstallakin puhutaan. Samalla tavalla meissä "terveissä" on hyviä ja huonoja ihmisiä. Asioista voi keskustella ilman yleistämistä. Oletteko koskaan ajatelleet, miltä teidän yleistäminen ja bipojen haukkuminen voi heistä tuntua? Mun sydäntäni raastaa katsella miestäni, kun hän joskus näitä juttuja täältä lukee. Kuinka monta kertaa hän on kysynyt, että ollemmeko muka kaikki tuollaisia hirviöitä, mitä täällä väitetään. Ymmärrän sen, että kerrotaan miten se "oma" bipo on teitä kohdellut, mutta jättäkää se toisten bipojen haukkuminen pois. On turhaa väittää olevansa sitä itseä loukannutta bipoa parempi, jos itse alentuu moiseen käytökseen. Katkeruudella ja ilkeydellä ei voita mitään. Terveys ei tee meistä millään tavoin bipoja parempia ihmisiä.

• Sana on vapaa, totta

No huhhuhh.. Syön hattuni jos toi ei oo bipon omakätönen kirjoitus.

• Bipon avovaimo
        Sana on vapaa, totta kirjoitti:

No huhhuhh.. Syön hattuni jos toi ei oo bipon omakätönen kirjoitus.

Ihan on bipon avovaimon kirjoitus. Tai paremminkin kohta bipon aviovaimo. Olen aika montakin kertaa täällä kirjoitellut. Tietenkin voi olla, että mieheni sairaus on tarttunut. ;o}

• Mrs Bipo :)
        Bipon avovaimo kirjoitti:

Ihan on bipon avovaimon kirjoitus. Tai paremminkin kohta bipon aviovaimo. Olen aika montakin kertaa täällä kirjoitellut. Tietenkin voi olla, että mieheni sairaus on tarttunut. ;o}

Todellakin.

• wicked bipolar

Aaaaaaa.....nyt terveet alkaa vainoharhaisiksi. xD Täältä saa kyl maailman parhaimmat naurut. Ahahaha. Mä en kestä. Tää on sellanen uhripalsta ettei mitään määrää. Vois jopa nimen vaihtaa vähitellen......Bippoloiden katkerat uhrit. xD Haen popparit. Jos oikeen villiks alan niin voin hakee jopa jäätelöä. Mania varmaan tulossa ku näin villinä oon!

• ajatelmia menneestä

Josko myönnettäisiin se,että bibot ovat jokainen oma yksilönsä. Kaikki eivät petä tai valehtele tai käyttäydy holtittomasti seksin suhteen. Oma kumppanini vain teki kaikkia noita ja hänellä maaninen suhtautuminen tekemisiin yleensäkkin. Myös masennusta ja syvin oli nyt sitten viimeisimmän pettämisjutun jälkeen.
      En väitä, että kaikki olisivat samanlaisia, mutta monia samalla tavoin käyttäytyneitä on täältä palstalta löytynyt. Osa heistä itse biboja, kokemuksistaan kertomassa. Ja osa sitten läheisiä.
      Sairaus on aina sairaus...sille ei välttämättä voi mitään, mutta joitain pelisääntöjä varmaankin on suhteessa hyvä sopia. Etteivät asiat pääse riistäytymään käsistä. Näinhän se tapahtuu myös ns. terveiden parisuhteissa. Uskon, että bibokin voi pysyä sopimuksessa kiinni, jos haluaa sitoutua. Eihän mikään suhde kestä loputtomiin pettämistä tai valehtelua ja toisen haukkumista.
      Meillä kumppani ei halua eroa. Hän katuu aidosti ja yrittää koko ajan käytöstä parantaa. Mikään ei ole helppoa. Elämänmuutos on kova asia ja hattua nostan, mikäli hän osassa asioita siihen pystyy. Aika näyttää, mikä on tämän suhteen tulevaisuus.
      Meillä nämä ongelmat ovat olleet n. 30 vuotta, mutta nyt vasta riistäytyivät kunnolla käsistä. Aikuisiällä....merkkejä toki ollut aiemminkin jostain poikkeavasta.
      En nyt ole äärimmäisen toiveikas, vaan realistinen. Käyn itse psykiatrilla juttelemassa; se tuo apua henkiseen pahaan olooni. Lapsia meillä on monta ja tietenkin heistä kotona asuvat kärsivät eniten, jos asiat eivät ole kunnossa. Pakosta sekoittuvat mukaan, sillä teini-iän ylittäneet huomaavat heti, jos asiat eivät ole kunnossa. Kaikelta heitä ei pysty valitettavasti suojaamaan ja liekkö se sitten tämän elämän tarkoituskaan?
      Bibo itse ei myönnä sairauttaan...hän karttaa puhumista tapahtumista, mutta sen verran sanoo, että outo hän on ollut. Kaikin tavoin...Minusta se on jo aika paljon myönnettynä. Enempää ei voi vaatia, mihin ihminen itse kulloinkin pystyy...

• mitä lie

Mä alan oikeesti olemaan sitä mieltä ettei nää "bipot" ole bipoja jotka lievistä oireista kertoo. Itse oon vaan 2 tyypin bipo mut aikamoista jälkeä silti saanu aikaan. Sen takia heillä varmaan on kamala tarve puolustaa itseään ku ovat huomanneet meidän oikeiden bipojen joukossa etteivät ole samanlaisia. Enkä usko et valehtelevat oireiden lievyyttä koska me ollaan netissä. Täällä ei kukaan toisensa henkilöllisyyttä tiedä eikä kukaan voi nolata täällä itseään. Voin ehkä olla väärässä ja hypomania voikin olla niin lieviä ettei niistä koidu kamalaa harmia. Mielialan aaltoiluhäiriö ei oikein sovi kuvaan ku moni sanoo että on tosi paha masennus.

• Shisei

Valehtelun jalo taito korostuu maniassa koska syyllisyyden tunne heikkenee tai jopa katoaa. Sekavaiheisessa jaksossa voi uskomaton energia, narsistisuus ja yleinen käyttäytymisen säätelyn puute vaihdella saman päivänkin aikana useasti sinne pahimman aallonpohjan ahdistukseen, itsevihaan ja ylisyyllisyyteen. Monilla bipoilla sekavaihe hoitamattomana johtaa psykoosiin, kuten minulla koska mieli ei vain kestä ja kaiken lisäksi en edes muista myöhemmin jaksojen ajan kaikkia tapahtumia. Psyyke suojelee itseään ihan kuin traumapotilailla.

Mitä seksuaalisuuteen taas tulee, se vaihtelee todellakin bipojen välillä, mutta LÄÄKKEETTÖMIEN bipojen käytökseen kuuluu maniavaiheessa suurimmalla osalla yliseksuaalisuus. Kun taas useat lääkkeet voivat jopa lamaannuttaa seksuaalisuuden täysin. Siksi onkin tärkeä löytää bipolle itselleen sopivat lääkeyhdistelmät, jotka ovat eri ihmisille erit ja eri annostuksilla.

Valheet ja varsinkin pettäminen ovat valitettavasti pahimpia mitä sairas ihminen voi toiselle tehdä. Jos näin käy ja suhde on vakaalla pohjalla, on aihetta yrittää löytää se voima ja puhua asiasta kumppanille. Pariterapia on hyvä joillekin ja osa hyötyy sairaan puolison mukaan tulemisesta psykiatrinsa juttusille, jotta anteeksianto ja eteenpäin selviäminen helpottuisi.

Kaksi pitkää suhdetta tuhosin itse, koska petin. Ja paljon. En koskaan jäänyt kiinni, mutta en pystynyt enää katsomaan toista silmiin vihaamatta itseäni. Voin pahoin koko ajan ja tuhosin suhdettani ilman näkyvää syytä toiselle joka kärsii sinun kanssasi. Se hajottaa molemmat.

Nykyään lääkkeet kunnossa, ihana uusi mies ja häät ja vauva suunnitteilla. Tunnistan hyvin omat oireeni ja tiedän milloin pitää muutella annostuksia ja milloin hakeutua hoitoon. Tiedän että jos vain keskustelen puolison kanssa, hän tukee ja tuntee sairauteni. Siksi uskon ja toivon niin kovasti etten ikinä enää petä tai valehtele. Tulevaisuus näyttää, mutta vuosien terapian ja lääke-coktailien kokeilujen jälkeen olen nyt paljon vahvempi ja pystyn kontrolloimaan itseäni.

• en ymmärrä

Mutta oletko sä miettinyt koskaan että mitä muita syitä tuohon sun pettämisees on kuin sairaus, tai mikä ajaa sut pettämään, että voisit itsekin ennakoida? Vai ihanko sumussa kuljet vain seuraavan vastaantulijan tuokse ja levität haarasi?

• Surusilmä

Paljon on puhuttu ja sekalainen olo syksyllä oli johtanut tähän pettämisen. Mietin vaan tuota perheemme "äitihahmoa"; miksi hän teki nuo aloitteet suhteen menemiseen pidemmälle. Hänhän tiesi perhetilanteemme ( vakavan fyysisen sairautena ) ja naamioi oman päämääränä ns empatiaan perhetilannettamme kohtaan.
      Kotona hän ei halua seksiä vaan karttaa miehen lähestymistä. Yrittäjänä pois kotoa paljon ja mies hoitaa perhekuviot.
      Minua ei olla arvosteltu sanallakaan: päinvastoin sinnikkyyttäni ovat pitäneet ihmeenä, kuulemma. Pitikö tämä nyt sitten ihan testata...miten paljon kestän psyykkisesti???
      Nyt käyn psykiatrilla ja olen saanut tukea itselleni. Puoliso ei häpeänsä vuoksi halua aiheesta enää juurikaan keskustella. Pelkää masentuvansa uudelleen, jos asiaa kelataan.
      Suhde loppui kuukauden kestettyään. Toisen naisen aviomies on antanut anteeksi ja liitto jatkuu,enemmälti nuorimman lapsen vuoksi kotia eli haluta rikkoa.
      Itse en ole vielä luottavainen...josko aika parantaa haavat???

• sellaisia ne on

kyllähän se uskottavalta kuulostaa kun itse höpinöiden kertoja uskoo omiin höpinöihinsä

jutut usein sellaisia provokatiivisia, jopa pelottelevia, vihajailevia tai muuen sekopäisiä analyyseja

bipo luulee myös helposti muita kaltaisikseen, ehkäpä siksi tekee analyysejaan myös muista, kohtelee kuin toinen olis hullu vaikka itse on!

• takaisin kouluun

Bipot osaavat myös kirjoittaa, sinä et.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      146
      1191
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      535
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe