olen masennusvaiheen lopulla,toivottavasti.kolmisen kuukautta roikuttu elämän syrjässä kiinni.tätä touhua kestänyt niin kauan kuin muistan mutta bipo diagnoosin sain 5v sitten.
tämä masennus on täysin lamauttavaa eli olen lähes toimintakyvytön.nyt polin hoitosuhde loppui kun ns.aika tuli täyteen.yhtä tyhjän kanssa vuodet olin käynytkin siellä.vain lääkeseurantaa,vähättelyä,moittimista ja huokailua hoitajalta sain.kysyin useasti terapialähetettä mutta olen kuulema liian terve sitä saadakseni.no miksi sitten olen sotkenut talouteni totaalisesti ja ihmissuhteeni ovat päin prinkkalaa?töitäkään en jaksa tehdä kuin pienen hetken ja taas uuvun.pidän itseäni ihan fiksuna silti en yksinkertaisesti ymmärrä miksi aina törmään samoihin ongelmiin aina uudestaan.eli en saanut polilta mitään apua..paitsi pillereitä.
ja kummallisinta on että nyt kelan lääkäri pohtii sairaslomani todellisuutta vaikka diagnoosina luki kaksisuuntaisen mielialahäiriön masennusvaihe.polin lääkärin tekemänä.halusivat hoitokertomuksen ja selvittävät työkuntoani..
pari v sitten hain määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä ja hylky tuli.syy oli ettei työkunto ole oleellisesti alentunut.
eli mä olen terve mutta silti syön lääkkeitä.sotken asiani ja työni mutta työkunto on riittävä työmarkkinoille..silti olen työkkärissä vajaakuntoisten puolella.
tällä hetkellä olen ihan peeaa kun kela pyörittää mun papereita viikkotolkulla.juoksuttavat masentunutta ja uupunutta ihmistä..
mä haluaisin olla edes vähän terveempi että voisin käydä töissä,ansaita elantoni,selvittää sotkuni,nauttia elämästä ilman vuoristorataa ja kenties rakastua.
musta tällainen kohtelu on väärin..mä oon niin yksin..
nyt itkettää..
11
341
Vastaukset
- aikakarua
No SSRI lääkkeet estää ihmistä rakastumasta. Tuli ohjelma tästä töllöstä.
Mietin sitten että mitä jos on suhteessa ja rakastaa toista niin aloittaa lääkityksen ja lopettaa rakastamasta??? - bipo2
Raskaalta kuulostaa. Masennus on kyllä rankka kokemus kun ei mikään kiinnosta eikä mitään jaksaisi. Täytyy pinnistää että saa tehtyä arjen askareet.
Oman kokemukseni mukaan SSRI lääke ei estä rakastamista.
Voimia Sinulle "yksi monista" ja toivottavasti pääset nyt nousemaan masennuksen montusta ylös. - tunteetpois
Hitsi kun en muista tuota ohjelmaa kertoi rakastumisesta oli teemalla.
Miten lääke joka estää rakastumisen on hyväksi?
Onko sairaus rakastuminen? - yksi monista
sekin tuntuu pahalta kun vahingossa tulee joskus luettua kumppaneiden väsymyksestä ja raivosta sairasta kohtaan.tuollaiset rajut tunteenpurkaukset pistävät mulle stopin päälle rakastumisessa.tuntuu sille ettei mua kukaan huoli.mä en koskaan haluaisi satuttaa ketään mitenkään mutta tämä sairaus on ovela..se yllättää joka kerta.
olen koko päivän istunut koneella ja yrittänyt jotenkin selvitellä raha-asioitani.rankaksi käy kun aamu kasista olen odottanut viestiä joka ratkaisee tuleeko häätö vai ei.
hirveä olo kun ajettu loppuun henkisesti ja pakokauhussa konekkin tilttailee.
kyllä tämä on yksi saatana tämä sairaus..
mutta periksi en anna vieläkään.mulla on vielä jotakin hyvää annettavana.onneksi on tämä palsta johon voi ja saa kirjoittaa.kiitos kun luitte ja kommentoitte.tuli hiukan parempi olo :)- yksi monista
luoja on ollut armollinen ja on lopettamassa tämänkertaisen armottoman tyhjyyteni.olin aivan voimaton niitä suuria voimia vastaan taistellessani ja olin taas luovuttaa.eilen oli kova tuuli ja istuttelin isoa koiraani tien vieressä rauhoittumassa.tarkkailin kuinka isot korvat heilahtelivat ohi lentävien lehtien huumassa.kirsu väpättäen tyttö ahmi kevään tuoksuja rinta kohoillen.kippura häntä oli viikattuna suoraksi asfalttia vasten.kuulimme vain tuulen ja puitten huminan.aurinko lämmitti mustaa turkkia niin että kättänikin kuumotti.istuuduin aivan liki.aistin kuinka luonto ja luonto kohtasivat.maailma ja eläin.ja minäkin mahduin siihen hetkeen..alan jälleen tuntea tunteita.taas kerran :)
- teemallatuli
Tiededokumentti: Rakkauden mysteeri siinä oli että SSRI lääkkeet estää rakastumisen.
- Takkukukkatukka
Voi kun olis estäneet, mulla ei sit pelittäneet kuten piti. Olis jäänyt yksi elämän pahimmista sotkuista syntymättä. Mä muistan kyseisistä lääkkeistä vain yleisen nuutumisen, ei oikein mikään hetkauttanut. Pitkään niitä söin, kunnes joku hokasi, ettei maniavaiheessa olleetkaan hyväksi.
Nimim. "yksi monista", olen tosi iloinen sun puolestas. Mä tiedän todella hyvin, kun joka aamu kun silmät avaa, ei voi kun odottaa, vieläkö maailma kaatuu päälle vai joko helpottaa. Eikö ole kuin olis uudesti syntynyt, herännyt sadan vuoden unesta? Olo rupeaa olemaan jotenkin kevyt, ei tartte raahata jalkoja perässä, kädetkin on kevyemmät. Tiedätkö mitä tarkotan?- yksi monista
"takkukukkatukka"tiedän hyvinkin mitä tarkoitat :).se masis on niin täydellinen jumittautuminen,kaikki pysähtyy.olin niin uupunut etten jaksanut hakea apteekista ahdistusta poistavaa lääkettä..kun kaupassa kävin niin kassi odotti tuntikausia purkamista ja edelliset ruoat pilaantuivat kaapissa.
kun jotkut puhuvat että tervehtyminen on asennekysymys niin ei mun asenteessa ole masentuneena mitään "vikaa".vika on aivoissa ja ne toimivat terveellä tavalla sitten kun toimivat.
tämänkertainen masis oli megaluokkaa.oli tapahtunut paljon ikäviä asioita ympärilläni.mua vedettiin joka suuntaan,oli riittämättömyyden tunne ja hätä.ja loput pystyssä olevasta rauniosta romahti mun päälle.
ja vieläkin ihmetyttää se että mun psykpoli aika tuli"täyteen" ja en heidän mielestään tarvitse muutakuin lääkityksen seurannan terppakeskuksessa.
kun vielä hieman itseäni korjailen niin alan tarkemmin selvitellä potilaan oikeuksia.
- Jos voisin
Kyllä nuo oireet melko samanlaisilta kuulostaa aika monilla. Kirjoittelen tässä samalla kaverin kanssa jolla on tuo häiriö, hän otti päivällä yhteyttä ja vaikutti tuskaiselta. En voinut olla edes koettamatta jotenkin auttaa vaikka en ehkä pystykään matkan päästä muuta kuin hiukan lievittämään hänen yksinäisyyttään. Todella mukava ja fiksu kaveri silloin kun masennusvaihe ei ole päällä. Masentuneena tuntee itsensä 'ylimääräiseksi ihmiseksi', jonka ei olisi pitänyt edes syntyä. Ei jaksa oikein pitää yhteyttä ja ystävyyssuhteet kärsii.
- Takkukukkatukka
Mulla ei liene enää edes ihmisoikeuksia, mut vipattiin mielenterveystoimistosta ulos, kun eivät halunneet tuhlata resursseja toivottomaan tapaukseen. Sanoivat, jotta kaikki lääkkeet on kokeiltu ja terapia ei auta kun olen hieman huono puhumaan ittestäni. Ja mitä sitä masentuneena itsestään kertoi, hyvä kun jaksaa paikan päälle ruumiinsa raahata. En aina jaksanutkaan.
Mulle piti myös tehdä joku työkykyä kartoittava monipäiväinen tutkimus, muttei sinnekään mua huolittu, olin kuulemma niin huonokuntoinen. Päästäni siis. Pikkasen lannistavaa, mun mielestäni mä olen skarppi, enkä enää sellainen hyytelöpatsas kuin aiemmin.
Tai no tunnustan, mulla lukee papereissa että nopeasyklinen sekamuotoinen bipo, ei kuntoutettavissa. Mä kyllä viimeiseen asti olen toivonut, että paranen. Tämä tietoisuus, että tätä olis koko loppuelämä, tekee niin pahaa että joskus melkein unohdan hengittää.
Mä nyt sitte käyn yksityisellä psykiatrilla, kun muuten mut olis siirretty terveyskeskuksen potilaaks. Siis tk-lääkäri kikkailemaan mun lääkkeiden kanssa. Pelotti ajatuskin, kun siellä eivät yleensä jaksa lukea lääkeoppaasta kohtaa "yhteisvaikutukset".
Kerran erehdyin hakemaan tk:sta apua paniikkikohtaukseen ja sain semmosen lääkepirtelön että juoksin vuorokauden pitkin taloa sekopoltsimaniassa. No, mitäs sitä valittamaan, paniikkioireet loppui kyllä. Ikuisiks ajoiks menetetyt mahdollisuudet mua surettaa. Elämä menee menojaan ja mä jäin kyydistä. Hitto. - Onko muita?
Minä en jaksa uskoa tuohon että lääkkeet lakkauttaa rakastamisen. Itselläni lääkkeet kaksisuuntaiseen (tosi olleet vasta vähän aikaa kun aikaisempina vuosian diagnosoitu depressio painotteinen kaksisuuntainen masennukseksi, joten olen syönyt ennemmin pelkkää masennuslääkettä. Nyt kuitenkin mielialan tasaaja pelissä mukana ja välillä näyttääkin paremmalta. Rakkaus ei siltikään ole mihinkään kadonnut, päin vastoin välillä tulee kauheissa itkupotkuraivareissa pakottava tarve saada kertoa oiselle kuinka paljon rakastaa. Vaikea selittää, vähän kuin tunteenpurkauksia joka suunnasta.
Myös puolisollani on lääkitys kaksisuuntaiseen, enkä ole huomannut hänessä mitään merkkejä rakkauden lopahtamiseen. tosin hän on syönyt lääkkeitä jo pidemmän aikaa kuin minä. Välillä mietin että voiko meidän rakkaus riittää kaikki nämä vaikeudet ja kunhan emme vain pahentaisi toistemme sairautta huolestuttamalla toinen toistamme... Toisaalta on ihanaa ja lohduttavaa että vertaistuki löytyy aina aivan läheltä eikä koskaan tarvitse miettiä etteikö toinen ymmärtäisi.
Onko muilla kokemuksia yhdessä elävistä kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivistä ihmisistä tai kenties joku joka elää samaa tilannetta? Vertaistuki olisi todella tarpeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882108Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 241784
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502