1. neuvolakäynti

eevis

Soitin eilen ensimmäisen neuvola-ajan kun olin tehnyt positiivisen raskaustestin. Se sijoittuu rv 8-9 paikkeille. Tiedän suurinpiirtein mitä siellä tapahtuu, mutten löydä mistään tietoa, kuunnellaanko siellä sydänääniä!?!? Josko joku osaisi vastata :) Mulla ei ole juuri mitn raskausoireita, joten stressaan koko ajan että mahtaako tää jatkua...

11

316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rv 34

Mulla ei ainakaan kuunneltu sydänääniä kuin vasta joskus rv 12 jälkeen. Ekalla käynnillä jaaritellaan syömisistä ja juomisista, hyvinvoinnista ym diipadaapaa. Passitin mieheni joka oli mukana 1.käynnillä takaisin töihin n 45 min jutustelun jälkeen, itse jäin vielä sen jälkeen veritesteihin ym.

• eevis

No ompas kurjaa. Tässäkö sitä sitten pitäs arpoo tonne viikolle 12 asti, et onko alkio pysyny hengissä?! Melkein toivosin että mulla olis pahoinvointia yms ees JOTAIN että tietäisin olevani rasaana!! Osaako joku sanoa mitä tällainen varhaisultra kustantaa lääkäritalolla tai terveystalolla???

• Google osaa

kertoa sinulle mitä maksaa, kunahn osaat sitä käyttää, ja jokaisella on tasan sama tilanne kuin sinulla, kyynel.

• eevis
        Google osaa kirjoitti:

kertoa sinulle mitä maksaa, kunahn osaat sitä käyttää, ja jokaisella on tasan sama tilanne kuin sinulla, kyynel.

Ei hätää, ymmärrän että jokaisella on joskus huono päivä ;) voi kyynel!!! XD

• ghjlkj
        eevis kirjoitti:

Ei hätää, ymmärrän että jokaisella on joskus huono päivä ;) voi kyynel!!! XD

No, tuo vastaaja ei ollut kovin asiallinen. Mutta tosiasia on, että kyllä suurin osa odottajista "joutuu" sinne ensimmäiseen ultraan asti odottamaan. Ellei sitten halua maksaa varhaisultraa omasta pussista. Joissain neuvoloissa tosin saattaa olla ultrauslaitteet, joilla ensimmäisellä käynnissä voidaan tsekata onko siellä kohdussa ketään. Näitä ei kuitenkaan ole kovin monessa paikassa. Lisäksi joskus saatetaan sydänääniä etsiskellä jo ennen rv 12, mutta tätä ei monissa paikoissa mielellään tehdä, koska ääniä ei välttämättä vielä kuulu ja tulee turhaa huolta. Itselläni kuunneltiin 10 6 neuvolalääkärikäynnillä ja hyvin jumputti, mutta tosiaan tuo rv 12 on monissa neuvoloissa rajana sille, että edes yritetään kuunnella.

Varhaisultrien hinnat vaihtelevat kovastikin ihan saman lääkäriaseman sisälläkin lääkäristä riippuen, joten kannattaa ihan vaan soittaa lääkäriasemalle ja tiedustella, missä hinnoissa heillä nuo ultrat liikkuvat. Kela-korvausta ei muuten nykyään enää automaattisesti saa jos ei ole muuta syytä hakeutua varhaisultraan (kovat kivut, vuotoja tms.) kuin se, että haluaa tietää onko kohdussa ketään. Tosin monet lääkäriasemat tätä sääntöä kiertävät. Voithan soittaessa kysyä, saako korvauksen.

• Grippi

Itsellä tänä vuonna plussanneena vasta ekalla neuvolakäynnillä varattiin aika lääkärille, jossa varmistetaan, että nainen todella on raskaana. Neuvolassa vain jauhetaan p***** ja täti katsoo, oletko ylipainoinen ja millaiset elintavat noin yleisesti. Sitten niiden kyselyjen jälkeen tehdään jtn rasti ruutuun-testejä, joiden perusteella saat synninpäästön. Liekkö terkka sitten yhteydessä sosiaalitoimeen, jos ilmenee, että vanhemmat on päihteisiin meneviä yms...ainakin sillon tuntui, että tällaisia asioita syynätään. :D Lisäksi kyseli kaikkea mahdollista elämästäni: millaiset perhesuhteet, työ-opiskelutilanne yms. jauhantaa. :D Nauratti koko homma.

• episti

Ja eihän siellä lääkärilläkään välttämättä tehdä kuin sisätutkimus, jossa lääkäri kokeilee, onko kohtu pyöristynyt. Eli sikiön kunnosta ei välttämättä siinä saa sen kummempaa tietoa.

• 437

No jaa, kai sitä miettii "mahtaako tää jatkua", niin pitkään kunnes alkaa tuntea vauvan liikkeet... Sen jälkeen varmaan sitten miettiikin, "miksi se ei ole puoleen tuntiin liikkunut?!!!!".

Eli varmaan aika monilla on epäuskoiset fiilikset, että onko siellä mahassa tosiaan joku a kaikki ok :)

• nininn

Ei tosiaan neuvolan koneilla ole mahdollisuutta kuulla sydänääniä ainakaan ennen kuin rv 10 jälkeen. Turha sitä raskauden jatkumista on stressata, se ei ainakaan paranna tilannetta. Ei asioita kannata murehtia etukäteen, tuskinpa joka kerta ulos lähtiessäsikään mietit että kumpa et jäisi auton alle. Nauti raskaudesta kun inhottavaa pahoinvointiakaan ei ole!!

• eevis

Mä yritän pysyä nahoissani :) Ehdittiin vaan yrittää lasta todella pitkään, niin aloin jo ajatella että meille ei lasta ehkä koskaan tule. Nyt kun on näin mahtava tilanne, niin tietty pelkään sen päättymistä :D Mutta kiitos vastauksistanne!

• ördjut

Kyllä täällä Pohjanmaalla ainakin useassa neuvolassa toimitaan näin: pitkä jutustelu elämäntavoista, täytetään monenlaisia lappuja (sekä äiti että isäkin jotain), otetaan peruskokeet kuten HB, paino, verenpaine SEKÄ ultrataan ja katsotaan onko mahassa elämää ja onko oikeassa paikassa. Ei ole tarvinnut käydä yksityisellä varhaisultrassa.

Joten tokihan tuo rauhoittanut mieltä itsellä, mutta onpa mulla käynyt niinkin että syke todettu rv8 ja kun mennyt rv11 nt-ultraan, on raskaus päättynyt... :( Eli kuten joku edellä totesi, sitten se huoli vaan siirtyy aiheesta toiseen kun raskaus etenee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe