Asiallisia neuvoja/ohjeita toivoisin...
Parisuhdekumppanilla on diagnosoitu bipo (oli jo ennen tutustumistamme, en minä sitä liene aiheuttanut). Toki hän pystyy aika normaalia elämää viettämään, käy töissä jne. Mutta näkyyhän tuo silti arjessa. Haluaisin häntä kyetä tukemaan, mutta kun tällainen ei ole minulle kovin tuttua vanhastaan.
Eli: miten parhaiten tukea, miten suhtautua masennusvaiheisiin ja käytökseen, vaikkapa irrationaalisen tuntuiseen kiukutteluun niiden aikana?
Sekin huolettaa, että vaarana olisi alkaa leimata mielessään kaikki negatiiviset tunneilmaisut bipo:n piikkiin, vaikka niille olisi oikeitakin perusteita eli jotain korjattavaa suhteessa...
Neuvoja bipo-yksilön omaiselle?
8
321
Vastaukset
- jaksaa tai ei
Tuo kiukuttelu kuulostaa syyllisyydeltä; onko hän tehnyt maniavaiheessa jotain ei hyväksytävää (esim. ollut uskoton?). Vikojen löytäminen toisesta on tapa käsitellä voimakasta syyllisyyttä. Jossain vaiheessa se tasoittuu ja hän alkaa näkemään itsensä osallisena tapahtumiin. Sitä kautta hän voi käydä läpi ikäviä juttuja, ehkä kertoakkin niistä. Meillä ei kerrottu; mies häpesi niin paljon tekemisiään ja vieras nainen inhotti häntä jälkikäteenl Ja kyllähän siinä sellainen vedätyksen maku kieltämättä oli; nainen oli tarjonnut empatiaa hankalalle perhetilanteellemme (sairastuin fyysisesti jokunen vuosi sitten, vakavasti) ja sitten esitti omia tarpeitaan läheisyyteen ja seksiin. Seksi oli suojaamatonta ja sain tartunnan, mikä sairaudessani on paha juttu.
Kaiken lisäksi kyseinen nainen on perheelleemme tuttu, jopa miestäni vanhempi nainen, mummo-ihminen. Hän halusi ehkä testata menekkiään miesmarkkinoilla ja otollinen uhri oli mies, joka oli sekaisin kaikesta.
Näin ikäviä asioita voi tapahtua ja toipumisvaihe on vielä kesken.- puurotjavellitsekais
Bibo ei ole uhri... Siis vaimo hei jotkut vaan pettää ja sanot sitä uhriksi! Salli mun nauraa
- kokemusta__asiasta
puurotjavellitsekais kirjoitti:
Bibo ei ole uhri... Siis vaimo hei jotkut vaan pettää ja sanot sitä uhriksi! Salli mun nauraa
Kyllä bipo on oman sairautensa uhri. Bipo voi olla myös narsistin, sosiopaatin tai muuten vaan kusipäisen ihmisen uhri. Tai jopa toisen bipon uhri.
- voivoitrööt
kokemusta__asiasta kirjoitti:
Kyllä bipo on oman sairautensa uhri. Bipo voi olla myös narsistin, sosiopaatin tai muuten vaan kusipäisen ihmisen uhri. Tai jopa toisen bipon uhri.
Sä olet kyllä bipon uhri itte
- kokemusta__asiasta
voivoitrööt kirjoitti:
Sä olet kyllä bipon uhri itte
Mistä sä tiiät kenen uhri mä oon?
- bipom
tuo ei tarkoita että hän olisi syylistynyt johonkin,näytä hänelle että sinä haluat tietää mitä hän kokee kato dokumentti hänen kanssaan vaikka tässä on pari hyvää: stephen fry: secret life of manic depressive ja updown bipolar disorder documentary,bipot voivat tuntea itsensä erittäin yksinäisiksi ja pelkää että sen takia jäisi loppu elämäksi yksin, vaikka olis rakas vieressään,näytä partnerille ettet jätä häntä sairauden takia, tai kysy suoraan häneltä miltä se tuntuu olla bipo,millaista se on kuin on bipo masennus(NORMAALI MASENNUSTA PAHEMPAA)/mania näytä kiinnostusta .mutta jos bipo itse ei yritä asiasta voi tulla turhankin hankalaa
- Lauralei__
No joo kaikki oireet ei tosiaan johdu sairaudesta. Normaalit ihmiset kiukuttelee ja kokee kaikenlaisia tunteita. Mä en koe kiukuttelevani masennuksessa tai hypossa, mut mulla saattaa olla paha ärtymys päällä ja sen takia oon huonolla tuulella. Mä en tiedä mitä sun kumppanisi kohdalla kannattaa tehdä ku ihmiset on yksilöitä, mutta mä haluan ainaki sillon olla rauhassa. En halua purkaa sitä raivoa läheisiin ja rakkaisiin ihmisiin. Niille olotiloille ei aina vaan voi oikein mitään.
Se on varmaan se suhteen yksi isommista koitoksista ettei ala kaikki juttuja laittamaan oireiden piiriin. Mä en uskaltanut edellisessä suhteessa sanoa mistään asioista mitään ku heti sain kuulla olevani masentunu tai maaninen. Se ei tosiaan ole kivaa jos ei uskalla edes mielipidettään tuoda esille. Siihen se suhde sitten kaatuikin. Ei oo ikävä sitä syyllistämistä. - ex--puoliso free
Bipo on MIELISAIRAS ja ei hänen tekemisiään voi vakavasti ottaa. Suurin osa kuuluisi edunvalvontaan käytöksensä vuoksi.
Ottakaa äkkiä jalat allenne kun vielä olette järjissänne ja pääsette sairaan vaikutuspiiristä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882088Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361756- 1801316
- 237766
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
- 65699
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49556
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337492