Kuulin mutkan kautta juttua tällaisesta lestadiolaisesta suuntauksesta, jossa ei uskoville sallita Raamatun lukemista laisinkaan. Perheissä ei edes ole Raamattuja. Kaikki opetus tulee Pohjois-Ruotsin - saarnaajilta? vanhimmilta? en tiedä nimitystä - jotka vierailevat suomalaisissa yhteisöissä ja näillä vierailuillaan ilmeisesti kertovat mitä on syytä saarnata ja opettaa.
Lueskelin netistä lestadiolaisuuden suuntauksista ja ainoa joka jotenkin sopi tähän kuulemaani tapaukseen, on esikoislestadiolaisuus.
Kun täällä varmaan on paljon tietoa eri herätysliikkeistä, niin kysynkin, kuulostaako tuollainen joltain tunnetulta lestadiolaisuuden suuntaukselta, ja jos ei, niin miltä tuollainen kuulostaa.
Minkä sortin lestadiolaisia?
41
84
Vastaukset
Hei kaarne,
Hyvä kysymys. Koitin rapsutella pölyjä pois aivojeni kirkkohistoriaosastolta siinä onnistumatta, kirjallisuuttakaan ei ole nyt käden ulottuvilla. Mutta laitoin kysymyksen eteenpäin, eiköhän siihen vastaus löydetä :)
Aija-pappiJään siis odottelemaan vastausta. Saa nähdä miten käy. Toistaiseksi mun kysymyksiin ei ole kertaakaan vastausta löydetty, eikä asiaan myöskään palattu, kun se kerran on eteenpäin laitettu.
- jotain provoako vai
kaarne kirjoitti:
Jään siis odottelemaan vastausta. Saa nähdä miten käy. Toistaiseksi mun kysymyksiin ei ole kertaakaan vastausta löydetty, eikä asiaan myöskään palattu, kun se kerran on eteenpäin laitettu.
No mihin tarviit tietoa.
Onhan noita nyt maailma täynnään kaiken maailman kummallisuuksia.
Pitäskö täällöä nyt tuntea jokaikinen pieni lahko ja lohko. jotain provoako vai kirjoitti:
No mihin tarviit tietoa.
Onhan noita nyt maailma täynnään kaiken maailman kummallisuuksia.
Pitäskö täällöä nyt tuntea jokaikinen pieni lahko ja lohko.Laita vaan lista tulemaan, mistää asioista mun sopii olla kiinnostunut.
kaarne kirjoitti:
Jään siis odottelemaan vastausta. Saa nähdä miten käy. Toistaiseksi mun kysymyksiin ei ole kertaakaan vastausta löydetty, eikä asiaan myöskään palattu, kun se kerran on eteenpäin laitettu.
Tuli nyt sitten oltua skeptinen turhaan. Pahoittelen. Alempana onkin jo Meri-Anna antanut asiasta selvitystä.
- Taustoittaja
Suomessa aika pieni ryhmittymä. Muistaakseni Esikois-lestadioalisia.
Suomessa valtavirta on vanhoillislestadiolaiset. Myöskään heidän keskuudessaan Raamatun itsenäinen tutkistelu ei kuulu elämäntapaan.
Liikkeen merkitys on kytkeä uskonnollinen sanoma ja armo toimintaan sosiaalisessa yhteisössä, jossa vain puhujilal on lupa tulkita Raamattua. Ja jossa varmuus pelastuksesta riippuu siitä, hyväksyvätkö muut lestadiolaiset sinut yhteisön jäseneksi.
Lapset opetetaan omalksumaan liikkeen Raamatun tulkinnat kaikilla rauhanyhdistyksillä toimivissa raamattuluokissa, joissa heille opetetaan, millä tavoin Raamatun eri kohdista on ajateltava.
Tällä estetään, että nuoret eivät kiinnitä huomiota niihin kristinopin kohtiin joissa lestadiolainen oppi poikkea selvästi luterilaisesta uskonkäsityksestä.
Hanna Salomäen väitöskirjan tulosten mukaan vanhoillislestadiolaiset lukevat kaikkein vähiten Raamattua kun verrattiin kirkon eri herätysliikkeiden jäseniä.
Lestadiolaiset on totutettu luottamaan vain omiin saarnaajiinsa.Kaivelin Googlea ja löysinkin jotain keskusteluja aiheesta. Niiden mukaan myös vl-lestadiolaisuudessa Raamatun tutkimista olisi rajoitettu.
Tää on mulle ihan uutta tietoa. Olen luullut että henkilökohtainen Raamatun tutkiminen olisi jotenkin luterilaisuuden ytimessä.- voi teitä
kaarne kirjoitti:
Kaivelin Googlea ja löysinkin jotain keskusteluja aiheesta. Niiden mukaan myös vl-lestadiolaisuudessa Raamatun tutkimista olisi rajoitettu.
Tää on mulle ihan uutta tietoa. Olen luullut että henkilökohtainen Raamatun tutkiminen olisi jotenkin luterilaisuuden ytimessä.Raamatun tutkiminen luterilaisuuden ytimessä :D
Mikä on luterilaisuus :D voi teitä kirjoitti:
Raamatun tutkiminen luterilaisuuden ytimessä :D
Mikä on luterilaisuus :DJos sanoissani oli jotain tyhmää, niin valota mulle, asiaa: mitä vikaa sanoissani oli?
- ne seinät ja katto ?
kaarne kirjoitti:
Jos sanoissani oli jotain tyhmää, niin valota mulle, asiaa: mitä vikaa sanoissani oli?
No mitä on luterilaisuus ?
ne seinät ja katto ? kirjoitti:
No mitä on luterilaisuus ?
Mulle se on yksinkertaistettuna sama kuin evankelisluterilainen kirkko ja sen oppi.
Jos sulla on joku ajatus, niin jaa se kanssani, äläkä arvuuttele.- tepi
kaarne kirjoitti:
Mulle se on yksinkertaistettuna sama kuin evankelisluterilainen kirkko ja sen oppi.
Jos sulla on joku ajatus, niin jaa se kanssani, äläkä arvuuttele.Tuossa vasta onkin pohdiskeltavaa. Mikä on evankelisluterilaisen kirkon oppi. Ainakin tällä palstalla niin kirkon jäsenet kuin kirkon papitkin tulkitsevat kristinuskontoa ihan miten huvittaa.
- joo en tunne
Huvittavaa miten paljon nämä lestadiolaiset kiinnostaa palstan ateisteja. Ilmeisemmin käyttävät heitä jonain keppihevosinmaan. Tai yrittävät.
Itseäni ei ole lestadiolaisuus koskaan pahemmin kiinnostanut.
ja olen kai sentään jonkin sortin konservatiivi.Mihinköhän minä mahdan olla ratsastamassa keppihevosellani?
Kiitos kuitenkin ilmoituksestasi, että ei sua ei aihe kiinnosta.- harmi kun en tienny
kaarne kirjoitti:
Mihinköhän minä mahdan olla ratsastamassa keppihevosellani?
Kiitos kuitenkin ilmoituksestasi, että ei sua ei aihe kiinnosta.No.
Palstastahan saa hiukan sen kuvan :
Että ateistit istuu päivät läpensä netissä tutkimassa, mistä löytyisi jotain negatiivista tai muuta ikävän oloista, jonka voisi jollakin tavalla niitata termin kristillisyys alle.
Ehkä siinä toivossa, että se nyt jotenkin vesittäisi kristinuskon olemusta jonkun kristityn mielessä.
Muuta nyt en keksi tähän hätään. - Kevätahdistustako?
harmi kun en tienny kirjoitti:
No.
Että ateistit istuu päivät läpensä netissä tutkimassa, mistä löytyisi jotain negatiivista tai muuta ikävän oloista, jonka voisi jollakin tavalla niitata termin kristillisyys alle.
Ehkä siinä toivossa, että se nyt jotenkin vesittäisi kristinuskon olemusta jonkun kristityn mielessä.
Muuta nyt en keksi tähän hätään.Olen saanut samanlaisen käsityksen kuin sinäkin, mutta Kaarnetta olen pitänyt erilaisena tässä suhteessa.
harmi kun en tienny kirjoitti:
No.
Muuta nyt en keksi tähän hätään.Hyvä yritys, mutta huti tuli kuitenkin.
Hei kaarne,
Luulisin, että tarkoitat esikoislestadiolaisuutta. Pohjoisessa Ruotsissa on muitakin pieniä lestadiolaisyhteisöjä, joten kyseessä saattaa olla jokin muukin ryhmä. Et myöskään tarkemmin mainitse lähdettä, tai sitä mistä tarkalleen ottaen on kyse, joten vähän hakuammunnaksi menee. Yhteistä monille lestadiolaisuuden suunnille on tosiaan se, että omaehtoista Raamatun tutkimista ei suosita. Tällainen tapa ja opetus johtuu siitä, että lestadiolaiset ajattelevat Raamatun Sanan avautuvan vain Pyhän Hengen kautta seurakunnan yhteydessä, mikä lestadiolaisittain tarkoittaa, että oikein tulkittua Jumalan sanaa kuullaan vain seuroissa. Omaehtoiseen Raamatunlukemiseen ja opiskeluun liittyy tästä näkökulmasta niitä riskejä, että "järki" saisi vallan ja oma tulkinta olisikin ristiriidassa yhteisön tulkinnan kautta. Lestadiolaisissa ryhmissä yksimieleisyyttä ylläpidetään juuri näin, seuroissa kerrotaan, miten asioista tulee ajatella ja miten uskoa.
No, tämä kuulostaa aika kummalliselta siitä näkökulmasta, että luterilaisuudessa Raamatun lukemista ja tutkimista pidetään tärkeänä. Jo Luther halusi Raamatun sille kielelle, jota kansa osaa, jotta se voi itse lukea Sanaa. Kaikin tavoin itse kyllä myös kannustaisin Raamatun lukemiseen, erityisesti silloin, jos sen joku kieltää.
Meri-Anna pappi- tuotasta noin
Milla tavoin luterilaisuudessa pidetään raamatun tutkimista tärkeänä ?
Kerroppa kuinka se käytännössä näkyy luterilaisen elämässä. En mainitse lähdettä sen tarkemmin, kun kyse on tutuista ihmisistä - enkä oikeastaan tiedäkään juuri enempää asiasta.
Mulle tuli tosiaan yllätyksenä tämä asia ja siksi kiinnostuin kyselemään tarkemmin. En tiedä kovin paljon kristinuskon eri suuntauksista.
Kävi myös ilmi, että kyseisessä yhteisössä oli epäselvyyttä siitä, mikä on Vapahtaja: eli ilmeisesti on puhuttu paljon vain Vapahtajasta, ja jotkut eivät ole osanneet yhdistää sitä Jeesukseen, vaan ovat käsittäneet nämä eri henkilöiksi.
En osaa sanoa, miten yleinen tämä sekaannus on kyseisessä ryhmässä.
Tällaisella sekaannuksella voisi ehkä olla jotain tekemistä sen kanssa, että Raamattua ei itse saa tutkia?
Vahvistit kuitenkin käsitykseni siitä, että luterilaisuudessa Raamatun lukemista ja tutkimista pidetään tärkeänä. Joku aiempi kommentoija piti tätä jotenkin tyhmänä käsityksenä.- no silleen
kaarne kirjoitti:
En mainitse lähdettä sen tarkemmin, kun kyse on tutuista ihmisistä - enkä oikeastaan tiedäkään juuri enempää asiasta.
Mulle tuli tosiaan yllätyksenä tämä asia ja siksi kiinnostuin kyselemään tarkemmin. En tiedä kovin paljon kristinuskon eri suuntauksista.
Kävi myös ilmi, että kyseisessä yhteisössä oli epäselvyyttä siitä, mikä on Vapahtaja: eli ilmeisesti on puhuttu paljon vain Vapahtajasta, ja jotkut eivät ole osanneet yhdistää sitä Jeesukseen, vaan ovat käsittäneet nämä eri henkilöiksi.
Tällaisella sekaannuksella voisi ehkä olla jotain tekemistä sen kanssa, että Raamattua ei itse saa tutkia?
Vahvistit kuitenkin käsitykseni siitä, että luterilaisuudessa Raamatun lukemista ja tutkimista pidetään tärkeänä. Joku aiempi kommentoija piti tätä jotenkin tyhmänä käsityksenä.:)
Voi tätä teatraalisuutta. - 1xuusi
kaarne kirjoitti:
En mainitse lähdettä sen tarkemmin, kun kyse on tutuista ihmisistä - enkä oikeastaan tiedäkään juuri enempää asiasta.
Vahvistit kuitenkin käsitykseni siitä, että luterilaisuudessa Raamatun lukemista ja tutkimista pidetään tärkeänä. Joku aiempi kommentoija piti tätä jotenkin tyhmänä käsityksenä."Vahvistit kuitenkin käsitykseni siitä, että luterilaisuudessa Raamatun lukemista ja tutkimista pidetään tärkeänä. Joku aiempi kommentoija piti tätä jotenkin tyhmänä käsityksenä."
Olet varmaan huomannut, että palstalla on kirkkovastaisia ja luterilaisuutta inhoavia ja mitätöiviä kirjoittajia. 1xuusi kirjoitti:
"Vahvistit kuitenkin käsitykseni siitä, että luterilaisuudessa Raamatun lukemista ja tutkimista pidetään tärkeänä. Joku aiempi kommentoija piti tätä jotenkin tyhmänä käsityksenä."
Olet varmaan huomannut, että palstalla on kirkkovastaisia ja luterilaisuutta inhoavia ja mitätöiviä kirjoittajia.Juu...
- siis mitä
1xuusi kirjoitti:
"Vahvistit kuitenkin käsitykseni siitä, että luterilaisuudessa Raamatun lukemista ja tutkimista pidetään tärkeänä. Joku aiempi kommentoija piti tätä jotenkin tyhmänä käsityksenä."
Olet varmaan huomannut, että palstalla on kirkkovastaisia ja luterilaisuutta inhoavia ja mitätöiviä kirjoittajia.Mitä inhoaa jos inhoaa luterilaisuutta.
- Lestadiolaisuutta
- Jalovaaraa
- viidesläisiä
- Vivamoa
- Arkkipiispa Mäkistä
- liberaaleja
- konservatiiveja
- uuskarismaatikkoja
- "hällä väliä sohvaperunoita"
Vai mitä .. - 1xuusi
siis mitä kirjoitti:
Mitä inhoaa jos inhoaa luterilaisuutta.
- Lestadiolaisuutta
- Jalovaaraa
- viidesläisiä
- Vivamoa
- Arkkipiispa Mäkistä
- liberaaleja
- konservatiiveja
- uuskarismaatikkoja
- "hällä väliä sohvaperunoita"
Vai mitä ..Osa kirjoittajista käyttää kirjoituksissaan vain sanoja luterilainen ja kirkko.
- joten siis
1xuusi kirjoitti:
Osa kirjoittajista käyttää kirjoituksissaan vain sanoja luterilainen ja kirkko.
Joo. Mutta luterilainen kirkko on kaikkea tuota.
Ja paljon, paljon, paljon muuta. - 1xuusi
joten siis kirjoitti:
Joo. Mutta luterilainen kirkko on kaikkea tuota.
Ja paljon, paljon, paljon muuta.Mitä. En tullut itse ajatelleeksikaan... ;D
Ehkäpä joku vastaa sulle. - älkää eksykö!
" Yhteistä monille lestadiolaisuuden suunnille on tosiaan se, että omaehtoista Raamatun tutkimista ei suosita. oikein tulkittua Jumalan sanaa kuullaan vain seuroissa. Omaehtoiseen Raamatunlukemiseen ja opiskeluun liittyy tästä näkökulmasta niitä riskejä, että "järki" saisi vallan ja oma tulkinta olisikin ristiriidassa yhteisön tulkinnan kautta. Lestadiolaisissa ryhmissä yksimieleisyyttä ylläpidetään juuri näin, seuroissa kerrotaan, miten asioista tulee ajatella ja miten uskoa. "
Tuo selittääkin paljon. Miten nyky Suomessa voi olla noin hyväuskoisia HÖLMÖJÄ !
Antavat sumuttaa itseään ihan miten huvittaa.
Lasten raiskaaminekin kai kuuluu heidän mukaansa hyväksyttäviin tekoihin ?
Herätkää lestat ja LUKEKAA ITSE RAAMATTUA ! - Kiitos vastauksesta
Hei Meri-Anna
Mielenkiintoista ja tasokasta tietoa.
"Tällainen tapa ja opetus johtuu siitä, että lestadiolaiset ajattelevat Raamatun Sanan avautuvan vain Pyhän Hengen kautta seurakunnan yhteydessä, mikä lestadiolaisittain tarkoittaa, että oikein tulkittua Jumalan sanaa kuullaan vain seuroissa. Omaehtoiseen Raamatunlukemiseen ja opiskeluun liittyy tästä näkökulmasta niitä riskejä, että "järki" saisi vallan ja oma tulkinta olisikin ristiriidassa yhteisön tulkinnan kautta. "
Tässä on kiintoisaa se että reformaatiossa käsittääkseni halutitin irtaantua moisesta keskitetystä Jumalan sanan selityksestä ja tulkintaoikeudesta, joka oli katolisen kirkon malli. Vain pappi sai katolisessa messussa ja muissa toimituksissa lukea Raamattua eikä sitä ollut kansalle tarjolla koska Raamattu oli vian kreikaksi ja latinaksi olemassa (lisäksi hepreaksi kai VT).
Luther halusi muuttaa tämän niin että jokainen ihminen voi lukea Raamattua ja tulla kristityksi.
Suomen uskonpuhdistaja Agridola käänsi Raamatun suomeksi ja kirjoitti: Kyllä se tuntee Suomen kielen joka tietää kaikkien mielen".
Samaten myös lestadiolaisuus syntyi liikkeenä, jossa aivan tavalliset ihmiset, jotka olivat kokenaat uskon näyn ja kääntymyksen, armon, alkoivat kertoa siitä toisille ja selittivät Raamattua.
Vaikuttaa sitlä että lestadiolaisuudessa on menty takaisin keskitettyyn, katolilaiseen malliin tässä. Olisiko näin? Kiitos vastauksesta kirjoitti:
Hei Meri-Anna
Mielenkiintoista ja tasokasta tietoa.
"Tällainen tapa ja opetus johtuu siitä, että lestadiolaiset ajattelevat Raamatun Sanan avautuvan vain Pyhän Hengen kautta seurakunnan yhteydessä, mikä lestadiolaisittain tarkoittaa, että oikein tulkittua Jumalan sanaa kuullaan vain seuroissa. Omaehtoiseen Raamatunlukemiseen ja opiskeluun liittyy tästä näkökulmasta niitä riskejä, että "järki" saisi vallan ja oma tulkinta olisikin ristiriidassa yhteisön tulkinnan kautta. "
Tässä on kiintoisaa se että reformaatiossa käsittääkseni halutitin irtaantua moisesta keskitetystä Jumalan sanan selityksestä ja tulkintaoikeudesta, joka oli katolisen kirkon malli. Vain pappi sai katolisessa messussa ja muissa toimituksissa lukea Raamattua eikä sitä ollut kansalle tarjolla koska Raamattu oli vian kreikaksi ja latinaksi olemassa (lisäksi hepreaksi kai VT).
Luther halusi muuttaa tämän niin että jokainen ihminen voi lukea Raamattua ja tulla kristityksi.
Suomen uskonpuhdistaja Agridola käänsi Raamatun suomeksi ja kirjoitti: Kyllä se tuntee Suomen kielen joka tietää kaikkien mielen".
Samaten myös lestadiolaisuus syntyi liikkeenä, jossa aivan tavalliset ihmiset, jotka olivat kokenaat uskon näyn ja kääntymyksen, armon, alkoivat kertoa siitä toisille ja selittivät Raamattua.
Vaikuttaa sitlä että lestadiolaisuudessa on menty takaisin keskitettyyn, katolilaiseen malliin tässä. Olisiko näin?Hyvää analyysia. Katolisessa kirkossa liturgia eli kaikki kirkonmenot pidettiin keskiajalla latinaksi, jolloin kansa ei ymmärtänyt tuon taivaallista. Kirkot olivat kuvitettuja, seinistä pystyi ymmärtämään uskon asioita kuvakielellä, kun ei puhetta ymmärtänyt. Luther kritisoi katolisessa kirkossa tätä yhtenä asiana muiden joukossa.
Lestadiolaisuuden alkuvuosikymmeninä 1800-luvulla herätyspuheet ja -seurat olivat järjestäytymättömiä, avoimia ja siten melkoisen vapaita. 1900-luvulle tultaessa, kun liike organisoitui, hengellinen valta alkoi keskittyä liikkeen puhujille ja saarnaajille, jolloin myös varmasti omaehtoinen Raamatuntutkiminen väheni. "Seurakuntayhteydestä" tuli portti taivaaseen, siinä samoin uskomalla ja elämällä oli oikeassa, ja siksi kaikkea omaa ajattelua uskonasioissa kannatti välttää. Ja on totta, että sellaisessa tilanteessa ihmiset ova helposti vietävissä ja Raamatun tulkinta paitsi yksipuolistuu, myös helposti kieroutuu.
Meri-Anna pappi
Mitä se itse_murhaaja siellä nyt vouhkaa? Onko sinulla kurja olo? Katsohan ulos ja iloitse - kevät on tullut !
Iloista vappua kaikille, luterilaisuuden värikkäälle joukolle ja kaikille muillekin !
Tuikku-pappi- Hyi Teitä
Mutta eikö näissä yhteisöissä vain jatkuvasti ole pedofiliaa ja tuskin siellä mitään Raamattua luetaankaan.
Lapsia käytetään hyväksi ja eheytetään lapset pappien syleissä. Se on sitä oikeaa toimintaa lapsille ja nuorille.
Kyllä on erilaisilta yhteisöiltä ja Kirkoilta mopo karannut käsistä pahasti ja lapsia siitetään niin lisää, että jo heikoimmat naiset kuolevat niiden tekemiseen.
On se kova Usko, himo ja nautinto. Sitäkö se Usko onkin siellä sisäpiireissä? Irstautta? On aina hiukan huono mennä yleistämään ja tuomitsemaan koko kirkkoa olipa asia mikä hyvänsä. Se, että kirkon sisällä toimii erilaisia herätysliikkeitä erilaisine painotuksineen, on tosiasia. Suurin osa kuitenkin ajattelee eri tavoin asioista kuin vaikka lestadiolaiset. Pedofiliaa ei tietenkään tule sallia missään olosuhteissa eikä missään piireissä, se on selvä. Onneksi siihen on puututtu ja puututaan jatkossakin.
Kyllähän tuo ehkäisykielto tuntuu niin kummalliselta, mutta sehän perustuu Raamattuun. Niin monia asia voidaan perustella Raamatulla, jos halutaan tulkita sitä kirjaimellisesti.
Tuikku-pappi- * * *
Tuikku, tuo viesti johon vastasit, oli asiaton, etkä nyt sentään voinut olla sitä huomaamatta. Miksi vastailet asiallisesti tuollaiseen tahalliseen vääristelyyn ja mustamaalaukseen?
Teidän kirkon vastaajien pitäisi sentään itse käyttäytyä niin, että se herättäisi kunnioitusta teitä ja kirkkoa kohtaan. Ei olisi oikein varaa kaivaa maata kirkon alta.
Huomio. En ole minkään herätysliikkeen enkä muunkaan hengellisen porukan ihminen. Ajattelen vain niitä kymmeniätuhansia tavallisia ihmisiä, jotka kuuluvat noihin liikkeisiin ja joilla ei ole mitään osaa pedofilioihin ynnä muihin törkeyksiin. Kun mustamaalataan koko liike, he joutuvat siitä kärsimään, ja varsinkin heidän lapsensa ja nuorensa koulussa kiusaajien taholta.
Tällä palstalla on paljon kirjoituksia, joissa pyritään kaikin tavoin likaamaan noita liikkeitä. Toivottavasti teillä kirkon vastaajilla säilyy arvostelukyky.
- * * *
Esikoislestadiolaisilla on juuri tuo, että heillä on Pohjois-Ruotsissa "vanhimmat", joille he ovat kuuliaisia. Tai ainakin osa esikoislestadiolaisista pitää noita auktoriteetteinaan; siinäkin liikkeessä on tietääkseni sisäistä kahtiajakaumaa.
Kotimaa24:llä on nyt juuri entisen esikoislestadiolaisen blogikirjoitus, jossa hän katsoo entistä liikettään lähinnä naisnäkökulmasta. Toin linkin, jos blogi ja sen alla oleva keskustelu kiinnostaa. Otsikko voi hämätä, kun siinä puhutaan vanhoillislestadiolaisista, mutta blogi on siis näistä el:sta.
http://www.kotimaa24.fi/blogit/vanhoillislestadiolaisilla-naisilla-menee-hyvin Hei * * *
Joskus on vaikea erottaa asiaton viesti asiallisista. Kyynisyyden vaarakin on suuri kun täällä päivystelee. Väliin tuntuu, ettei edes löydy asiallisia ketjuja :)Siksi on parempi mielestäni suhtautua mieluummin liian vakavasti kuin olkaa kohauttaen.
Hyvä ei ole kuinkaan päin. Jos me emme vastaa, tulee siitäkin satikutia. Tämä on taitolaji enkä väitä, että onnistuisimme useinkaan. Onnistumisella ymmärrän hyvää ja asiallista keskustelua,vaikka oltaisi eri mieltäkin.
Tuikku-pappi- * * *
En arvostellut sitä, että vastasit. Arvostelin sitä, miten vastasit. Sanoit melkein suoraan, että joo, kyllä kirkossa valitettavasti on tuollaisia moraalittomia joukkoja, mutta älkää nyt vain sekoittako kirkkoa niihin, kirkko ei ole sellainen.
Mieti nyt itse vähän, oliko vastauksesi asiallinen. Fariseus siinä löi rintoihinsa, että emme me... Tuli nyt vain mieleen, että jotkut pitävät koko kirkkoa likaisena kirkon omien pedofiliasotkujen takia, joista se ei välitä puhua.
Teillä on kirkossa menossa jonkinlainen sisällissota konservatiivisten herätysliikkeiden ja liberaalisti asennoituvien kesken. Sanon, että teillä, vaikka itse kuulun kirkkoon, mutta katselen sitä sotimista sivusta. Se näyttää rumalta. Ihmiset, jotka katsovat sitä ulkopuolelta, saavat helposti kirkosta kuvan tappelupukareitten sottaisena pesänä, josta haluavat pysyä kaukana.
Olet oikeassa, sellaista ei tule sallia. Mitä ehdottaisit että kirkon pitäisi tehdä?
Tuikku-pappi- * * *
Keneltä kysyit? Jos minulta, niin mistä asiasta?
Sinultapa hyvinkin :) Mitä kirkon tulisi tehdä esim. tässä pedofiiliasiassa tai jossain muussa? Analysoit hyvin kirkon sisäistä liikehdintää, mutta toisaalta arvostelet mm. minua farisealaisuudesta. Kerro kuinka tulisi menetellä, jotta sotiminen loppuisi ja rauha syntyisi. Ja kuinka pedofiilit ja kaikki muu saataisiin kuriin?
Itselläni ei oikein ole selkeitä vastauksia, siksi kyselen.
Tuikku-pappi- * * *
Kiitos luottamuksesta ja kunniasta! Aivanhan tässä tunnen jo itseni melkein jumalolennoksi. Kysykää minulta vastaukset elämän suuriin ongelmiin, täältä pesee! :D
No leikki sikseen. Mistä minä tietäisin, miten esimerkiksi pedofiilit saataisiin kuriin. Vanhoillislestadiolaisuudessa on jo tietääkseni tehtykin paljon asian eteen. On valistettu ihmisiä, ja he tietävät nyt miten pitää menetellä, jos tietää jonkun pedofiiliksi. Salailu kun on ollut siellä se pahin asia, ja se on perusteltu opilla.
Mutta tuo, että jotkut syyttävät kirkkoa pedofiliasotkujensa selvittämättä jättämisestä, on toinen juttu.
Sotimisesta en osaa sanoa muuta kuin että niin kauan kuin halutaan sotia, soditaan. Se viestisi, jota arvostelin, oli sotimista. Se sanoi että nuo muut, huonoja, vääriä, eivät ole oikeaa kirkkoa, ja suluissa että parempi olisi kun häipyisivät kirkosta.
Eiks se olisi väkivallatonkin tie rakentaa asioita? Nyt teillä on menossa avoin valtataistelu. Fundamentalistit eivät tingi opistaan, koska se on heille elämän ja kuoleman kysymys. Käytännöissä he voisivat tinkiä.
Ei mulla ole vastauksia. On vain surku, jos kirkon ihmisten energia menee toisiaan vastaan taistelemiseen, ja sillä välin kansa vieraantuu kristinuskosta ja eroaa kirkosta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,794333Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?
Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt182776Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu242688Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod162465Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1122444Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1112214Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e992161Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.6292016MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,141965Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka321796