Kuvasi voivat päätyä kohta minne vain!

Naamasi kakkapaperis

19

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • blööör-naaamat esiin

      oha ne voinu jo nykyvvääänkin.

      sinällään hauska laki, jotta kohta kukaan ei käytä ko. "palveluita".

    • En tosin käytä mainittuja palveluita vaan Picasan albumia. En tosin ole selvittänyt sitäkään kuka niitä saisi käyttää. En myöskään ole rajannut pois käyttäjiä millään jekulla vaan suurin osa on suoraan nähtävissä.

      Kuvat kuitenkin ovat pääosin 1600 pix/pitkäsivu joten ai niistä ainakaan kunnon tapettia saa. Kuvahaun avulla selvitin yhtä kuvaani ainakin otetun käyttöön itänaapurin viestimissä, uteliaisuuteni heräsi kun huomasin kerran yhdellä kuvalla käydyn yli 200 tuhatta kertaa ja kokeilin kuukelin kuvahakua joka tarjosi kyynisiä sivuja roppakaupalla.

      Teen kuvausta harrastukseksi joten ei tule ainakaan ansionmenetyksiä. Nuo kuvat joita käytetään ovat lisäksi pienempiä kuin Picasa kuvat koska jpg pakkaus pilaa aina kuvaa monta kertaa peräkkäin tehtynä.

      • uutisen lukenut

        Kyllä ne vähän postimerkkiä suuremmat kuvat kelpaa ilmaiseksi nettimainontaan. Siitähän tässä oli kyse, ei mistään isoista printeistä.


    • miten sattuu

      Olen silloin tällöin täälläkin kysellyt miksi poistat metatiedot kuvista. Vataus on yleensä ”en osaa sanoa”.

      Ymmärtääkseni ammattilainen ei koskaan poista metatietoja kuvista joten tuo päätös ei koske heitä.
      ”on mahdollisuus käyttää kaikkia internetissä olevia kuvia, joiden tiedostoista puuttuvat metatiedot.”

      Toisaalta sehän on harrastelijalle vain meriitti jos kuvat kelpaavat muillekin. On hienoa kun kuvia on myytävänä kansainvälisissä kuvatoimistoissa.

      • Typerää harhaanjohtamist

        "Toisaalta sehän on harrastelijalle vain meriitti jos kuvat kelpaavat muillekin. On hienoa kun kuvia on myytävänä kansainvälisissä kuvatoimistoissa."

        Ei pidä paikkaansa. Kapea joukko näppäiljöistä voi korkeintaan ilahtua kuvan esilläolosta. Tiedustelin asiaa meidän kamerakerhossa ja kukaan ei halua kuviaan julkaistavan luvatta, saati ilmaiseksi, tämä on vallitseva trendi harrastajien keskuudessa.
        Muutat foorumin kirjoittajat provokaatio mielessä viljellee tälläistä virheellistä tietoa. En tiedä miksi?


      • iiyffddh

        "Toisaalta sehän on harrastelijalle vain meriitti jos kuvat kelpaavat muillekin. On hienoa kun kuvia on myytävänä kansainvälisissä kuvatoimistoissa."

        Onhan se meriitti, jos on itse ne sinne saanut.
        Mutta jos joku toinen on ne sinne puljannut on kuvassa eri nimi, eikä kukaan tiedä oikeasta kuvaajasta yhtään mitään. Kukaan ei edes usko, että ne on sinun kuviasi, vaikka niin väittäisit.

        Ei olisi mitään väliä sillä, jos joku yksityinen kähveltäisi kuvia "työpöytä taustoiksi", mutta kun tuo on ammattimaista ja siitä ansaitaan enemmän, kuin itse kuvaaja yleensä koskaan saa kyseisistä kuvista, vaikka niitä itse kauppaisikin.
        Myöskään kuvaajan oikea nimi ei tule esille, eikä siitä saa mitään "meriittiä".

        Metatiedoissa on se huono puoli, että ne on helppo poistaa ja jos ne on poissa ei rehellinenkään käyttäjä voi tietää kenen kuvasta on kyse.
        Pelkkä automaattinen metadata ei ilmaise kuvaajaa, vaan tieto pitää sinne lisätä. Useimmissa kameroissa on mahdollisuus laittaa kameran tietoihin omistaja, joka sitten näkyy kuvien metadatassakin.
        Nimen voi lisätä myös käsin, jolloin sen saa paremmin standardiin paikkaan (byline) metadatassa.


      • Muutat?
        Typerää harhaanjohtamist kirjoitti:

        "Toisaalta sehän on harrastelijalle vain meriitti jos kuvat kelpaavat muillekin. On hienoa kun kuvia on myytävänä kansainvälisissä kuvatoimistoissa."

        Ei pidä paikkaansa. Kapea joukko näppäiljöistä voi korkeintaan ilahtua kuvan esilläolosta. Tiedustelin asiaa meidän kamerakerhossa ja kukaan ei halua kuviaan julkaistavan luvatta, saati ilmaiseksi, tämä on vallitseva trendi harrastajien keskuudessa.
        Muutat foorumin kirjoittajat provokaatio mielessä viljellee tälläistä virheellistä tietoa. En tiedä miksi?

        Tuleeko tuo siitä, että ”meidän kerhossa” kaikki luulevat olevansa ammattilaisia?
        ”… meidän kamerakerhossa ja kukaan ei halua kuviaan julkaistavan luvatta, saati ilmaiseksi, tämä on vallitseva trendi harrastajien keskuudessa. Muutat foorumin kirjoittajat provokaatio mielessä viljellee tälläistä virheellistä tietoa. En tiedä miksi?”

        > no onpa erikoista porukkaa. Mitä haittaa harrastelijalle on kuvan julkaisemisesta? Onko vika päässä?


      • jos ne on poissa?
        iiyffddh kirjoitti:

        "Toisaalta sehän on harrastelijalle vain meriitti jos kuvat kelpaavat muillekin. On hienoa kun kuvia on myytävänä kansainvälisissä kuvatoimistoissa."

        Onhan se meriitti, jos on itse ne sinne saanut.
        Mutta jos joku toinen on ne sinne puljannut on kuvassa eri nimi, eikä kukaan tiedä oikeasta kuvaajasta yhtään mitään. Kukaan ei edes usko, että ne on sinun kuviasi, vaikka niin väittäisit.

        Ei olisi mitään väliä sillä, jos joku yksityinen kähveltäisi kuvia "työpöytä taustoiksi", mutta kun tuo on ammattimaista ja siitä ansaitaan enemmän, kuin itse kuvaaja yleensä koskaan saa kyseisistä kuvista, vaikka niitä itse kauppaisikin.
        Myöskään kuvaajan oikea nimi ei tule esille, eikä siitä saa mitään "meriittiä".

        Metatiedoissa on se huono puoli, että ne on helppo poistaa ja jos ne on poissa ei rehellinenkään käyttäjä voi tietää kenen kuvasta on kyse.
        Pelkkä automaattinen metadata ei ilmaise kuvaajaa, vaan tieto pitää sinne lisätä. Useimmissa kameroissa on mahdollisuus laittaa kameran tietoihin omistaja, joka sitten näkyy kuvien metadatassakin.
        Nimen voi lisätä myös käsin, jolloin sen saa paremmin standardiin paikkaan (byline) metadatassa.

        ”Kukaan ei edes usko, että ne on sinun kuviasi, vaikka niin väittäisit.”

        Tottakai uskoo jos sinulla on näyttää alkuperäinen jossa on metatiedot tallella.
        Jos kamerasi ei merkitse tekijänoikeuksien omistajaa niin se on helppo lisätä kuvankäsittelyssä. Eihän ne kuvasi, sinulta kysymättä, suoraan kamerasta nettiin mene.

        Kun jokainen tietää, että netissä julkaistuja kuvia saatetaan luvatta käyttää niin pakkoko on niitä sinne laittaa?

        Liekö pelkkää teeskentelyä tuo ”minun kuvia varmaan varastetaan kun ne on niin hyviä”?

        ”kuvaajan oikea nimi ei tule esille, eikä siitä saa mitään "meriittiä".”
        —entä sitten, ketä haittaa? Onko kysymyksessä wannabe-kuvaaja jolla on sairaalloinen meriitin tarve, eikö riitä jos itse tietää?
        Mihin harrastelija edes tavitsee muilta saatua meriittiä?

        ”ei rehellinenkään käyttäjä voi tietää kenen kuvasta on kyse”
        —miksi pitäisi tietää?
        Mun ottamia kuvia on julkaistu paljon mm. tuotekuvastoissa. Uskoakseni kukaan ”rehellinenkään käyttäjä” ei tiedä kuka on kuvaaja ja minulle ”meriitiksi” riittää kun tiedän itse.


      • Se siitä harrastajasta
        Muutat? kirjoitti:

        Tuleeko tuo siitä, että ”meidän kerhossa” kaikki luulevat olevansa ammattilaisia?
        ”… meidän kamerakerhossa ja kukaan ei halua kuviaan julkaistavan luvatta, saati ilmaiseksi, tämä on vallitseva trendi harrastajien keskuudessa. Muutat foorumin kirjoittajat provokaatio mielessä viljellee tälläistä virheellistä tietoa. En tiedä miksi?”

        > no onpa erikoista porukkaa. Mitä haittaa harrastelijalle on kuvan julkaisemisesta? Onko vika päässä?

        Mitä harrastaja sanoo tai tekee kun hänen ottamansa valotus päätyy netistä poimittuna peräpukamalääkemainokseen, mausteena oma naama virneessä?


      • lkdjqwfbv
        jos ne on poissa? kirjoitti:

        ”Kukaan ei edes usko, että ne on sinun kuviasi, vaikka niin väittäisit.”

        Tottakai uskoo jos sinulla on näyttää alkuperäinen jossa on metatiedot tallella.
        Jos kamerasi ei merkitse tekijänoikeuksien omistajaa niin se on helppo lisätä kuvankäsittelyssä. Eihän ne kuvasi, sinulta kysymättä, suoraan kamerasta nettiin mene.

        Kun jokainen tietää, että netissä julkaistuja kuvia saatetaan luvatta käyttää niin pakkoko on niitä sinne laittaa?

        Liekö pelkkää teeskentelyä tuo ”minun kuvia varmaan varastetaan kun ne on niin hyviä”?

        ”kuvaajan oikea nimi ei tule esille, eikä siitä saa mitään "meriittiä".”
        —entä sitten, ketä haittaa? Onko kysymyksessä wannabe-kuvaaja jolla on sairaalloinen meriitin tarve, eikö riitä jos itse tietää?
        Mihin harrastelija edes tavitsee muilta saatua meriittiä?

        ”ei rehellinenkään käyttäjä voi tietää kenen kuvasta on kyse”
        —miksi pitäisi tietää?
        Mun ottamia kuvia on julkaistu paljon mm. tuotekuvastoissa. Uskoakseni kukaan ”rehellinenkään käyttäjä” ei tiedä kuka on kuvaaja ja minulle ”meriitiksi” riittää kun tiedän itse.

        "”ei rehellinenkään käyttäjä voi tietää kenen kuvasta on kyse”
        —miksi pitäisi tietää?"

        "Mihin harrastelija edes tavitsee muilta saatua meriittiä?"

        "eikö riitä jos itse tietää?"

        Et näköjään ole sisäistänyt meriitin tarkoitusta.
        Meriittihän on sitä, että toisetkin tietää, kuinka hyvä olet ja tulee mainostamattakin kysymään kuviasi.
        Ei se ole mitään meriittiä, joka itse itselle annetaan.

        Tottakai käyttäjän tulee tietää kenen kuvia käyttää ja kelle maksaa.
        Hyviin tapoihin kuuluu myös julkaista kuvaajan nimi.


      • jos ne on poissa?
        lkdjqwfbv kirjoitti:

        "”ei rehellinenkään käyttäjä voi tietää kenen kuvasta on kyse”
        —miksi pitäisi tietää?"

        "Mihin harrastelija edes tavitsee muilta saatua meriittiä?"

        "eikö riitä jos itse tietää?"

        Et näköjään ole sisäistänyt meriitin tarkoitusta.
        Meriittihän on sitä, että toisetkin tietää, kuinka hyvä olet ja tulee mainostamattakin kysymään kuviasi.
        Ei se ole mitään meriittiä, joka itse itselle annetaan.

        Tottakai käyttäjän tulee tietää kenen kuvia käyttää ja kelle maksaa.
        Hyviin tapoihin kuuluu myös julkaista kuvaajan nimi.

        Meriittihän on sitä, että toisetkin tietää, kuinka hyvä olet ja tulee — mainostamattakin kysymään kuviasi.
        > no ei ole. Esim kielitaito on meriitti vaikka toiset ei tiedä siitä

        Siis joku tulee kysymään harrastelijan kuvia — mainostamatta ja miksi ihmeessä? Pitäisikö harrastelijan mainostaa kuviaan ja jonkun tulla kysymään harrastelijalta kuvia?

        Eiköhän jätetä tuo ammattimainen kuvaaminen valokuvaajille. Miksi meidän harrastelijoiden pitäisi syödä ammattilaisen leipää.

        Ei se ole mitään meriittiä, joka itse itselle annetaan.
        > mitä muuta meriittiä harrastelija tarvitsee kuin onnistumisen elämyksiä (tietää/luulee, että osaa kuvata)?

        Tottakai käyttäjän tulee tietää kenen kuvia käyttää ja kelle maksaa.
        > joo valokuvaajille pitää maksaa, mutta tämä on harrastelijoiden palsta! Vain typerä wannabe-kuvaaja yrittää tuppautua ammatilaisten markkinoille.

        Hyviin tapoihin kuuluu myös julkaista kuvaajan nimi.
        > no katsoppa esim yritysten esitteitä tai nettikauppojen sivustoja, onko kuvaajan nimi julkaistu?

        Kuvien luvaton käyttö on ammattilaisten murhe johon meidän harrastelijoiden ei pidä sotkeentua.


    • metatata

      Jos kerran metatietojen olemassaolo on ratkaiseva asia, niin kai sitten on myös vastaavasti kiellettyä sekin, että tiedot poistetaan jonkun muun kuin kuvan omistajan toimesta? Ai, eipä tietenkään, kun jossain vaiheessa kuitenkin on laitettava johonkin ehtojen hyväksyntään ruksi, että "pääsee" jakelemaan kuviaan.

    • Opimmeko jostain?

      Eräs hävyttömimmistä kuvaksihyväksikäytön keinoja on semmoinen sivusto netissä
      jossa saa teettää omat postikortit sukulaisille maksusta mutta samalla sen kuvaclubin sekavissa säännöissä ja ohjeissa lukee piilossa pikkuprinintillä jotta samalla kun tilaa
      ja maksaa luovuttaa siinä samassa yhteydessä operaattorille kaikki oikeudet omiin ehkä mahdollisesti jopa itse
      ottamiinsa HUIPPUTASOISIIN valokuviinsa?
      En kehtaa edes kertoa mistä sivustosta on kyse..

      • No joo'o...

        Eikö olis kaikista reiluinta kertoa mikä sivu on kyseessä . . .


    • törkeyden huippu

      Onhan tuo törkeää.

    • Smart ....

      "Käytännössä uudistuksen jälkeen yrityksillä on mahdollisuus käyttää kaikkia internetissä olevia kuvia, joiden tiedostoista puuttuvat metatiedot. Niillä tarkoitetaan kuvaan liitettyjä lisätietoja, joita ovat muun muassa kuvanottopäivämäärä, kuvan tekniset tiedot sekä kuvaajan nimi ja copyright.

      Näitä "nimettömiä" kuvia on miljoonia. Osa palveluista jopa poistaa automaattisesti kuvien metatiedot kuvien palveluun lataamisen yhteydessä. "


      Onhan se mainiota tekniikkaa ja bizenstä että poistetaan metatieto kuvista kun ne ladataan palveluun jotta kuvia voidaan sen jälkeen käyttää vapaasti.

    • Minä valikoin mestariotosteni sankkenevasta joukosta ne kuvat, jotka lähetän julkisiin albumeihin. Toki koetan liittää otoksiin selosteet, lähinnä taustoittaakseni räpsyjäni. Jos joku haluaa poimia käyttöönsä jonkin julkiteoksistani, niin menetelköön sitten siten. En vain usko, että kovin moni ideani varkaalle kelpaa.
      Tietysti pidän piilossa julkisilmiltä ne teokset, joita aion myöhemmin käyttää ja esitellä ominani ja ainoastaan ominani!

      • sie/mie turvaa tie

        "Tietysti pidän piilossa julkisilmiltä ne teokset, joita aion myöhemmin käyttää ja esitellä ominani ja ainoastaan ominani! "

        ja sitten kun olet käyttänyt, niin olet turvassa :-)


    • vain minne?

      Kuvasi voivat päätyä kohta minne vain!
      – Haittaaks se?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe