Miniäni on anorektikko

Anoreksia40

Miniä kertoi teini-iästä saakka jatkuneesta anoreksiastaan ja siitä seuranneesta lapsettomuudesta pari kuukautta sitten. Hän on nyt 40 vuotta. Hän on ollut etevä peittelemaan anoreksiaansa.
Eräs tuttavani vihjaisi asiasta ja lapsettomuudesta jo useita vuosia sitten. En uskonut, mutta mietin silti. Pahinta asiassa on se, että uskon poikani kuulleen lapsettomuudesta viimeisenä.
Yöuneni ovat häiriintyneet, kun en tiedä miten suhtautua miniään. Pitäisikö kysyä pojalta suoraan?

7

288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

Mitä toi koko asia sulle edes kuuluu? Kyseessä on heidän suhteensa ja heidän lapsettomuutensa. Jos vaikka hankkisit ihan oman elämän niin ei tarvitse yökausia valvoa miettien tällaisia.

• Muumimamma 68

Nimimerkille ........ Haista huilu!

Lapsi on äidilleen aina lapsi. Rakkaus lapseen ei lopu kun hän aikuistuu eikä toivo hänen onnellisuudestaan mitenkään "siirry vaimon harteille". Jos ko nimimerkillä on omia lapsia, suren heidän kohtaloaan.

Aloittajalle hali ja voimia. Toivottavasti asiat selviävät. Riippuu ihan henkilön persoonasta voiko asiaa tiedustella. Mikäli välinne ovat hyvät, kysyisin. Mutta vanhempina me emme voi puuttua tai neuvoa, voimme vain kuunnella ja olla tukena. Avioliitto on kahden asia, mutta ei se estä äitiä välittämästä!

• ...........

Aloittajan asenne on tungetteleva. Jos oma anoppini tivaisi mieheltäni lapsettomuudestamme ja siitä, kuka nyt sitten kertoi mitäkin kenelle missä vaiheessa, olisin todella pöyristynyt. Asia ei yksinkertaisesti kuulu hänelle. Mies voi toki kertoa joitakin asioita äidilleen oma-aloitteisesti, jos siltä tuntuu, mutta tällaisia asioita ei yksinkertaisesti mennä utelemaan. En minäkään utele omalta äidiltäni hänen intiimeimpiä parisuhdeasioitaan, vaikka lähisukulaisia ollaankin.

Kuulostaa siltä, että olette molemmat mustasukkaisa ja takertuvia äitejä, jotka eivät yksinkertaisesti halua hyväksyä sitä, että pojan elämässä on joku muu nainen.

• Muumimamma68:

Aika kaukana olen mustasukkaisesta ja takertuvasta äidistä. Olen työelämässä ja harrastukseni, jossa myös kilpailen, vie aika hyvin aikani.

Paljon puhutaan nykyään, että on sääli kun ei olla enää perhekeskeisiä. Ei kokoonnuta enää lähisukulaisten kesken ja nautita yhdessäolosta. Ymmärrän, että työn perässä on mentävä ja näinollen välimatkat voivat olla pitkiä. Mutta muutos on tapahtunut myös ajatusmaailmassa. Nykyään ollaan hirveän itsekeskeisiä ja eletään "mitä se sulle kuuluu" periaatteella. Äidin ja lapsen väli voi olla muutakin kuin takertuva tai mustasukkainen. Se voi olla kahden aikuisen keskustelu. Korostan vielä, että suhteeseen en puutu, enkä anna ohjeita. Kuuntelen kyllä ja olen tukena tarvittaessa. Oletko ikinä ajatellut että miehesi äiti on tuntenut miehesi aina ja sinä vain hetken? Mainitsit intiimiasiat, en nyt suoranaisesti ajatellut sillälailla, enemmän tämmöistä henkistä puolta.

Minulla on ollut onni, että esikoiseni löysi kumppanin, jonka kanssa voi nauraa ja viihdymme isolla porukalla yhdessä. Kaksi nuorempaa on vielä kasvamassa.

Myös omaan anoppiini minulla on hyvät välit. Siitä huolimatta että olemme ihan ääripäästä. Hän on vanhoillinen ja että miestä on passattava. Minä taas aika moderni ja tyyliin "iso mies saa joskus ruuan kyllä itsekin". Ja naurunremakka päälle, anopin happamasta ilmeestä huolimatta.

• .............

"Oletko ikinä ajatellut että miehesi äiti on tuntenut miehesi aina ja sinä vain hetken?" Huvittavaa, että edes yrität verrata näitä kahta suhdetta tuolla periaatteella. Ei se, että olet tuntenut kakarasi aina, takoita sitä, että tunnet hänet samalla tavalla tai edes yhtä hyvin kuin hänen kumppaninsa. On todennäköisesti hyvin paljon asioita, jotka hän jakaa puolisonsa kanssa, mutta ei sinun kanssasi.

Ja kyllä, tuo kuulostaa nimenomaan sellaisen ihmisen puheelta, joka haluaa kokea olevansa täysin ensisijainen ja korvaamaton ihminen lapsensa elämässä. Aika epäterve suhtautuminen. Katkaise se napanuora.

• Abacab

Pojan vaimo on elämänkumppani ja toveri, ei jälkeläisiä tuottava lehmään verrattava tuotantoyksikkö. Anoreksia on osa elämää ja moni anorektikko on oppinut elämästä ja itsestään enemmän kuin moni muu.

Naisen arvoa ei voi mitata sillä voiko hän synnyttää lapsia. Lapset voi myös adoptoida. Ja kun anoreksiasta puhutaan arvoa ei mitata silläkän mitä painaa tai miltä näyttää.

Jos miniäsi sulle asiasta kertoo taatusti hänen miehensäkin asian tietää. Siis huoli pois! Aika keskittyä siihen omaan elämään ja jättää pojan lapsettomuus hänelle itselleen. Kaikki eivät sitäpaitsi edes halua lapsia.

• hanki elämä

Jaa että poikasi ei ole huomannut että heillä ei ole lapsia? Sitäkö tuo tarkoitti että poikasi saa varmaankin viimeisenä kuulla lapsettomuudesta... Eiköhän penaalin tylsimmätkin kynät oo tarpeeksi teräviä huomaamaan onko heillä lapsia vai ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      81
      1973
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      100
      1695
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1286
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      707
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      666
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe