18-vuotiaalla rintasyöpä?

7+4

Hei, olen vasta vähän aikaa sitten 18-vuotta täyttänyt nainen.

Eilen kun olin menossa saunaan, huomasin oikeanpuolimmaisessa rinnassani patin. Se on tossa rinnan yläpuolella ja kova ja kun painelen sitä niin tuntuu vähän kipeältä. Se on tosin saattanut ärsyyntyä siitä kun oon rämplänny sitä niin paljon...

Kuukautiseni ovat alkaneet tosi aikaisin, jo noin 10v. eli se voisi olla yksi lisäävä syy rintasyöpään sairastumiseen. Muita kai riskeeraavia tekijöitä minulla ei ole. Mitä nyt täältä luin...

http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/rintasyopa/

Kun tupakoikaan en, enkä myöskään käytä alkoholia.

Yritän elää mahdollisimman terveellisesti, syödä hyvin ja liikkua. Mutta henkisiä ongelmia minulla on paljon... kuten masennusta ja ahdistusta. Voi kai sellainenkin aiheuttaa ihmisen sairastumisen. :(

Hohhoijakkaa... ei jaksaisi vaan enää. Olen itkenyt koko ajan, juuri kun tuntuu että elämäni voisi järjestyä muillakin osa-alueilla niin ei tässä ymmärrä miksi hemmetti sairastuisi nyt syöpään.

Pitäiskö mun teidän mielestä olla huolissanne? Mennä lääkäriin? Kertoa vanhemmille?

Joskus tunnen myöskin vihlovaa kipua tms. rinnassa/rinnoissa, mutta epäilen sen johtuvan ahdistuksestani kun ottaa henkeen.

38

3080

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo-o

Kyllähän nuorillekin voi tulla syöpä ja varmaankin hormonaalisella ehkäisyllä osuus asiaan, mutta ei nyt heti ekana kannata ajatella syöpää. Mene ihmeessä lääkäriin, että saat mielenrauhan.
      Minun syöpäpattini oli kivuton kova patti, joka kasvoi.

• 7+4

En oo käyttäny hormonaalista ehkäisyä...

• ,,,,,,,,,,

Varaahan aika gynekologilta, hän kirjoittaa sitten tarvittaessa lähetteen ultraan.

Vaikka ei olisi mitään riskitekijöitä niin silti voi sairastua.

• joo-o

Terve ennenkuin toisin todistetaan. Heti vaan mieltä vaivaavien pattien kanssa lääkäriin ja senkin jälkeen jos syöpäepäily kuitataan rintojen painelulla nuoren iän vuoksi, kannattaa vaatia kunnon tutkimuksia. Minun syöpäni leimattiin mastopatiaksi alkuun.

• 7+4

joo-o, paljon sulla on sitten ikää?

Mitä mastopatia sitten meinaa?

Ja eikö lääkärin pitäisi tietää mitä tutkimuksia tehdään ja mun pitäisi pystyä luottamaan lääkäriin? Koska enhän minä itse ole lääkäri ja sen takia tiedä mitä kaikkea tutkimuksia mulle pitäisikään tehdä jne.

Varaanko nyt siis ajan lääkärille vai gynelle? minä en tiedä.

Kuinka yleistä on muuten sairastua rintasyöpään jos ei ole riskitekijöitä? ja mitkä on oikeasti sitten ne riskitekijät?

• hoidetttu...
        7+4 kirjoitti:

joo-o, paljon sulla on sitten ikää?

Mitä mastopatia sitten meinaa?

Ja eikö lääkärin pitäisi tietää mitä tutkimuksia tehdään ja mun pitäisi pystyä luottamaan lääkäriin? Koska enhän minä itse ole lääkäri ja sen takia tiedä mitä kaikkea tutkimuksia mulle pitäisikään tehdä jne.

Varaanko nyt siis ajan lääkärille vai gynelle? minä en tiedä.

Kuinka yleistä on muuten sairastua rintasyöpään jos ei ole riskitekijöitä? ja mitkä on oikeasti sitten ne riskitekijät?

Googlaamalla löytyy mastopatia.

Lääkärihän se gynekin on...

Varaa aika suoraan yksityiselle lääkäriasemalle, pääset sinne ultraankin nopeasti ja samalla kun radiologi ultraa niin hän voi jo alustavasti kertoa tilanteesta, esim. cystat erottuvat aivan selvästi cystina ultrassa jne.

• rahat tiskiin

Rintasyövän riskitekijöitä on

liikkumattomuus
      lihavuus
      yksipuolinen ruokavalio
      tupakka
      alkoholi
      D-vitamiinin puute (50-100µg/vrk syötävä)

Gynekologi tutkii rinnat ja tarvittaessa määrää mammografiaan, jossa mahdollinen syöpä näkyy ja sen jälkeen tehdään solunäyte

Eli gynelle menet.

Maksaa n. 100€

Kunnalliselle pääsee monen kuukauden päästä terveyskeskuksen lähetteelää, jos sellaista edes saa.

• 7+4

Huh nyt alko pelottaa...

En liiku kauheesti

Oon vähän lihava

Syön aika ykstoikkosesti välillä

No en tupakoi tai käytä alkoholia

Ja D-vitamiiniä en syö yhtään...

• LL34

Noin nuorelle ei tehdä mammoa, ensin tehdään ultra. Se gynen palkkio on sitten se n. 100 euroa, siihen ei kuulu esim. mammografia tai ultra, ne maksavat sitten erikseen.

• joo-o

Minulle ainakin tullut epäluottamusta lääkäreitä kohtaa omien kokemusten kautta. Kävin näyttämässä 32v:na pientä herneen kokoista pattia terveyskeskuslääkärillä, niin paineli sitä hetken ja sanoi, että mastopatiaa. Olin huojentunut, huh, ei ollut syöpää. Olihan siellä sellaisiakin muljahtelevia mastopatiapatteja, mutta tämä syöpäpatti oli kova, eikä muljunut mihinkään.
      Hullu pidin pattia vuoden ennenkuin menin uudestaan lääkärille ja silloiin oli 1,5 cm:n kokoinen syöpäpatti ja pääsin jo jopa neulanäytteen ottoon.. Onneksi ei ollut ärhäkkää, olisi voinut levitä muuallekin. Tein potilasvahinkoilmoituksen hoitoonpääsyn viivästymisestä ja pienehkön korvauksen sain, mutta toivottavasti tuli lääkärin tietoisuuteen ja suhtautuisi seuraavalla kerran hieman eri lailla.
      On myös kaikkea muutakin sählinkiä tällä syöpärintamalla ollut, mutta en ala niitä nyt tähän tilittämään. Olkaa tarkkoja pattienne tutkimusten kanssa.

• 7+4

Onko ultrassa sitten jotain vaaroja? tai siinä mammografiassa?

Ultrataanko vauvamahaa samalla tavalla?

Mitä mammografia on?

Miten kalliita ne ultra ja mammografia sitten on?

Käyttäjälle joo-o: No sinähän oot tuplasti vanhempi sitten kun minä ja onko sun suvussa muuten paljon ollut syöpää...? etenkin rintasyöpää? Missä syöpäpattisi myöskin oli?

Jännä kun mä luin noista rintasyövän riskitekijöistä nii eipä siellä mistään d vitamiineista sun muista mainittu... tiiä sitten

• joo-o..

Minut on tutkittu perinnöllisyysalttiuden kohdalta, eikä ole sellaista. Suvussa ei ole syöpiä paljon sairasteltu.
      Olin 32v kun syöpä oli havaittavissa ja 33v kun pääsin hoitoon. Nyt syöpä uusiutunut ärhäkkäänä 12 vuoden jälkeen. Rintasyöpään sairastunut olin silloin nuori, nykyään on kolmekymppisiä sairastuneita paljon enemmän. Aina vain nuoremmat sairastuvat.
      En nyt tarkoita, että juuri sinä sairastaisit syöpää.
      D-vitamiini on ainoa jota nyt saan (luontaistuotteista ja vitamiineista) syöpälääkärin mukaan syödä hoitojen aikana suositusten mukaan 7,5 µg/pv. Itse kyllä haluaisin syödä ainakin 20 µg/pv.
      Onhan tuosta D-vitamiinista kohistu vaikka kuinka. Ihme, jos olet välttynyt kuulemasta. Ei meille suomalaisille riitä auringosta ja ravinnosta saatava D-vitamiini.
      Pattini oli vasemmassa rinnassa. Ultrasta ei mitään haittaa ole. Mammografia on röntgenkuvaus, jossa rinnat painetaan yksi kerrallaan levyjen väliin ja kuvataan kahdessa eri asennossa. Yksityisten lääkäriasemien hinnat selviävät soittamalla. JOnkinlaisen kelakorvauksen saa kyllä.

• 7+4

Hui...

Ootko nyt siis kuolemassa syöpään vai mitkä on selviämismahdollisuudet?

Joo ja oonhan minä tuosta d-vitamiinin tärkeydestä kuullut höpistävän vaikka kuinka, ei ole vaan tullut syödyksi. Kyllä minä monivitamiinitabletin otan silloin tällöin..

• 100µg

D-vitamiinia rintasyövän ehkäisyyn
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2467

Auringosta saatavan D-vitamiinin tärkeydestä ei ole puhuttu riittävästi siitä syystä, että tieto sotii aurinkorasvaa myyvän kosmetiikkateollisuuden etuja vastaan.

Uima-allas saattaa tehdä aurinkorasvasta syöpäpommin!

http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/uutiset/51/

Auringonvalon ja d-vitamiinin puutos on kuitenkin linkitetty yli 70 syöpätyyppiin. Toki melanooman riski lisääntyy auringossa kärvistellessä, mutta samalla kuitenkin useiden muiden syöpien riski pienenee. Melanooman kuolimisen riski 75 ikävuoteen mennessä on ~0,3%, kun taas kaikkien syöpien riski on yhteensä 9,65%. Tarvitsemme auringonvalosta UVB-säteitä, joiden avulla muodostamme ihollamme d-vitamiinia.

http://www.terve.fi/ihosyopa/harva-aurinkovoide-taysin-turvallinen-iso-osa-jopa-lisaa-ihosyovan-riskia

Auringonvalosta saatava D-vitamiini vähentää naisten vaaraa sairastua rintasyöpään. Tutkimukseen osallistui 3 100 naista, jotka sairastuivat rintasyöpään vuosina 2003-2004 sekä 3 500 tervettä verrokkia. Kun naisia verrattiin toisiinsa sen perusteella, kuinka paljon he viettivät aikaa auringossa, runsas aurinkoaltistus liittyi selvästi pienempään rintasyöpäriskiin. Verrattuna alle 6 tuntia viikoittain auringossa viettäneisiin yli 21 tuntia aurinkoa viikoittain saaneiden sairastumisriski oli noin puolet pienempi. Yhteydet pysyivät ennallaan riippumatta ruokavaliosta, liikunnasta tai vaihdevuosista. Tulokset julkaistiin American Journal of Epidemiology -lehdessä.

D-vitamiinia muodostuu ihossa auringonvalon (UVB-säteilyn) vaikutuksesta. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UV-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16. Aurinkorasvat estävät lähes kokonaan D-vitamiinin muodostuksen ihossa. Aurinkoa tulisi ottaa vähintään käsivarsiin ja jalkoihin.

"Tämän vuoden 2010 heinäkuussa julkaistun meta-analyysin mukaan runsas D-vitamiinin saanti pienentää rintasyövän riskiä. Tässä kiinalaisten tekemässä meta-analyysissä eniten D-vitamiinia saaneiden naisten väestön osalla (viidennes) oli 45 % pienempi riski saada rintasyöpä kuin vähiten D-vitamiinia saaneilla."
      http://www.pronutritionist.net/rintasyopa-ja-ruokavalio-onko-niilla-selvaa-yhteytta/

"Maailmanlaajuisesti 1,3 miljoonaa naista ja noin 13 000 miestä sairastuu vuosittain rintasyöpään. Se on naisten yleisin syöpätauti. Viime vuosikymmeninä hoidon tulokset ovat parantuneet huimasti, mutta silti joka neljäs potilas kuolee tähän tautiin. Ongelmana on, että "parantuneidenkin" potilaiden elimistössä lymyää syöpäsoluja. Suosittelen kaikille syöpäpotilaille tukihoidoksi ravintolisiä, joista kerron tässä katsauksessa."
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=131

"D-vitamiinin puute on erittäin yleistä Suomessa. Monien kroonisten sairauksien syntymekanismissa D-vitamiinin puutteella on merkittävämpi osa kuin aiemmin on tiedetty. Lähes kaikissa elimistömme soluissa on D-vitamiinireseptoreita. Yleisimpiä syöpiä, autoimmuunitauteja, infektioita sekä sydän- ja verisuonisairauksia esiintyy enemmän niillä, joilla on D-vitamiinin puutos. On varsin ilmeistä, että näiden tautien kasautuminen ja viimeaikainen lisääntyminen mm. Suomessa liittyy yleistyneeseen D-vitamiinin puutokseen. Voidaan myös todeta, että Suomessa ei olisi terveydenhuollon rahoituskriisiä, jos D-vitamiinisuositukset mm. neuvoloissa olisivat ajanmukaiset ja jos väestön yleinen tietoisuus D-vitamiinin puutteen vaikutuksista ja tarvittavasta korvaushoidosta olisi edes kolesterolitietämyksen tasoa."
      http://www.dvitamiini.com/yksityiskohtaisesti.html

D-vitamiini ja syöpä:
      http://vitamindwiki.com/tiki-index.php?page_id=931

Omega-3 hidastaa ja ehkäisee rintasyövän kasvua
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2469

Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen nimellään varustettuja vitamiineja söisikään.

"Useat uudet tutkimukset viittaavat siihen, että riittävä D-vitamiinin saanti ehkäisee rintasyöpää ja parantaa sen ennustetta. Entä mikä sitten on riittävä saanti? Paljonko veressä pitää olla D-vitamiinia? Uusi koontitutkimus osoittaa, että ihanteellinen pitoisuus on paljon suurempi kuin suomalaisten keskiarvo."

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2496

• 7+4

Kiitos tuosta infosta.

No aurinko rasvaa kesälläkään hyvin harvoin käytän onneksi...

Mut sit aina välttämättä se aurinko ei oo päässy ihan iholle jos on ollu pidempi pusero, haittaako?

Kuinka yleistä on että minun ikäinen sairastuu tuohon tautiin?

• 100µg

Ole auringossa kesälä. Aurinko rasvat aiheuttaa syöpää, ei itse aurinko.

Auringosta saa D-vitamiinia kesällä ja talvella D-vitamiinia syödään purkista 100µg/vrk.

Study: Low vitamin D increases breast cancer risk in China, too
      http://www.vitamindcouncil.org/blog/study-low-vitamin-d-increases-breast-cancer-risk-in-china-too/

Lisää tärkeästä D-vitamiinista, jos kiinnostaa ja kyseessähän on erittän halpa vitamiini, joka maksaa 10 euroa vuodessa.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

P.S

Nuo tutkimukset saattaa maksaa yli 100€ yksityisellä.

• joo-o..

Onkohan vaan noin tuon aurinkorasvan kanssa? Kyllä melanoomakin on vihulainen tauti, joka voi levitä mihin vaan, että kyllä itse ainakin rasvaan auringossa aina.
      "7 4" kysyi kuolenko tähän syöpään. Ihan varmasti kuolen, ainakin johonkin kuten sinäkin. Väistämättä ennemmin tai myöhemmin.
      En enää pelkää hysteerisesti kuolemaa, vaikka syöpään kuoleminen on melkeinpä pahin tapa kuolla tuskaisasti hitaasti hiipuen pois.
      Niinkuin kaikissa syövissä, ratkaisevaa on se, onko syöpä levinnyt. Levinnyttä syöpää harvoin saadaan parannettua kokonaan. Tosin lääkkeita tulee uusia ja syöpä saatetaan pystyä pitämään kurissa pitkäänkin. Joskus voi tulla eteen se, että kaikki mahdolliset hoidot käytetty ja lääkkeet ei enää tehoa.

• vinkki

Oliko tässä D-vitamiini taas syöpäpotilaalta kielletty kun se kuulemma vain kiihdyttää syöpää.Tämä logiikka ei toimi kehuttavasti.Monista ravintotekijöistä on tutkimuksissa löydetty syöpää estäviä ominaisuuksia,puhumattakaan hivenainelääkärien hoitotuloksista vuosikymmenien aikana.Kannattaa todella etsiä tietoa muualtakin kuin näiltä "asiantuntijoilta".

• 7+4
        vinkki kirjoitti:

Oliko tässä D-vitamiini taas syöpäpotilaalta kielletty kun se kuulemma vain kiihdyttää syöpää.Tämä logiikka ei toimi kehuttavasti.Monista ravintotekijöistä on tutkimuksissa löydetty syöpää estäviä ominaisuuksia,puhumattakaan hivenainelääkärien hoitotuloksista vuosikymmenien aikana.Kannattaa todella etsiä tietoa muualtakin kuin näiltä "asiantuntijoilta".

No tänään nään mun vanhempia joten aion kertoa niille tuosta pahkurasta.

Totuushan se on, että kaikki me kuollaan joskus jollakin tavalla. Ei vaan huvittaisi kuolla vielä, just 18v täyttäneenä ja muutenkin kun tuntuu että elämäni on vasta järjestymässä oikeille raiteilleen!

Tuntuu kuitenkin että luu se siinä tököttää, eikä mikään syöpä oo. Kaverinikin sanovat että ei se nyt herranjumala mikään syöpä oo, et lopeta tollanen!! Parilla saman ikäisellä kaverillanikin on löytynyt semmonen pahkura rinnasta, eikä se ollu mitään vakavaa. Toisella se vaan oli joku " epämuodostuma " rinnassa ja toisella kudospatti, joita kuulemma hyvin usein tapaa nuorilla naisilla ja harvemmin siitä mitään syöpää kehittyy. Näin oli se sen kaverin isäkin sanonut, joka on muuten ammatiltaan lääkäri.

Ainut miks mua pelottaa et oisin sairastunu, koska oon pitkän ajan sairastanu masennusta ja ahdistusta. Mietin sitten että onko tää kaikki ollu jo mun keholle liikaa ja nyt se on menny sairastumaan jo noin pahasti.

Kaikki ei tietysti usko siihen että henkisen hyvinvoinnin järkkyminen voi aiheuttaa muitakin sairauksia, mutta minä uskon.

Kirjoittajalle joo-o vielä: Anteeksi kun kysyin tuosta, että miten pahasti se sinun syöpäsi on levinnyt ja oletko nyt todennäköisesti kuolemassa siihen. Varmasti vaikea aihe, enkä kysynyt pahalla. Mutta kun sanoit tuolla jossakin kohdassa että se on nyt vaan iskenyt rajumpana tms.

• 7+4
        7+4 kirjoitti:

No tänään nään mun vanhempia joten aion kertoa niille tuosta pahkurasta.

Totuushan se on, että kaikki me kuollaan joskus jollakin tavalla. Ei vaan huvittaisi kuolla vielä, just 18v täyttäneenä ja muutenkin kun tuntuu että elämäni on vasta järjestymässä oikeille raiteilleen!

Tuntuu kuitenkin että luu se siinä tököttää, eikä mikään syöpä oo. Kaverinikin sanovat että ei se nyt herranjumala mikään syöpä oo, et lopeta tollanen!! Parilla saman ikäisellä kaverillanikin on löytynyt semmonen pahkura rinnasta, eikä se ollu mitään vakavaa. Toisella se vaan oli joku " epämuodostuma " rinnassa ja toisella kudospatti, joita kuulemma hyvin usein tapaa nuorilla naisilla ja harvemmin siitä mitään syöpää kehittyy. Näin oli se sen kaverin isäkin sanonut, joka on muuten ammatiltaan lääkäri.

Ainut miks mua pelottaa et oisin sairastunu, koska oon pitkän ajan sairastanu masennusta ja ahdistusta. Mietin sitten että onko tää kaikki ollu jo mun keholle liikaa ja nyt se on menny sairastumaan jo noin pahasti.

Kaikki ei tietysti usko siihen että henkisen hyvinvoinnin järkkyminen voi aiheuttaa muitakin sairauksia, mutta minä uskon.

Kirjoittajalle joo-o vielä: Anteeksi kun kysyin tuosta, että miten pahasti se sinun syöpäsi on levinnyt ja oletko nyt todennäköisesti kuolemassa siihen. Varmasti vaikea aihe, enkä kysynyt pahalla. Mutta kun sanoit tuolla jossakin kohdassa että se on nyt vaan iskenyt rajumpana tms.

Mainitakseni vielä, joskus 14-vuotiaana löysin jonkun ihme patin mun kainalosta ja mietin mikä se on. Kaverini rupesivat silloin puhumaan että se on salee syöpä. No sanoin et ei oo! ja onneksi se patti katosi viikonsisään... Mistähän oli kyse?

Pienenä mulla oli pahkura myös alapäässä ja se kai oli tyrä tai jotain? en tiedä. Mut sekin sit iän kanssa vaan painu pois.

• joo-o..

Ihan hyvä,että olet valppaana pattiesi suhteen. Ei kaikki patit välttämättä syöpää ole, mutta tarkkana saa olla, kuitenkaan ei liikaa saisi elämää hallita tälläiset ajatukset. Aina voi käydä kysymässä lääkäriltä tilannetta varsinkin jos patti on vaan eikä häviä tai kasvaa.

• 7+4

Niin, miksköhän musta tuntuu että mulle on tullu hirveästi patteja vähän joka paikkaan... :D

• 7+4
        7+4 kirjoitti:

Niin, miksköhän musta tuntuu että mulle on tullu hirveästi patteja vähän joka paikkaan... :D

Mieitn oisinko voinu saada syövän tästä...

Oon jo pidemmän aikaa lämmittäny ruokaa sellasessa aika vanhassa romussa mikrossa ilman kupua?

Onko sillon siihen ruokaan menny haitallista säteilyä?

Vai onko se kupu sen takia ettei se ruoka roisku ympäri mikroa?

• 100µg
        7+4 kirjoitti:

Mieitn oisinko voinu saada syövän tästä...

Oon jo pidemmän aikaa lämmittäny ruokaa sellasessa aika vanhassa romussa mikrossa ilman kupua?

Onko sillon siihen ruokaan menny haitallista säteilyä?

Vai onko se kupu sen takia ettei se ruoka roisku ympäri mikroa?

Kupu on siksi, että mikro ei likaannu roiskeista. Se kupu on helpompi pestä kuin koko mikro.

Mikro pilaa ruuan maun ja koostumuksen sekä ruoka viilenee liian nopeasti.

Itse en käytä mikroa.

Säteily ei ole muuttunut mihinkään oli vanha tai uusi mikro.

• 100µg

Syöpä 18v on aika harvinasta, mutta ei mahdotonta.

Rinnassasi saattaa olla ihan rasvapatti.

Gyne on oikea lääkäri tähän hommaan.

Aurinkorasvojen käyttö ja ihosyövän lisääntyminen kulkevat samaa käyrää.

Aurigossa voi olla ihan hyvin, mutta ei tietenkään tuntitolkulla.

Aurongolla on muitakin positiivia vaikutuksia kuin D-vitamiinin muodostus keskipäivällä.

Ja ainahan sen D-vitamiinin 100µg/vrk voi ottaa purkista kesälläkin, jos ei halua olla auringossa.

• ei nimimerkkiä

Noniin jos se on aika harvinaista niin mulla ei 98% todennäköisyydellä sitä ainakaan ole...

• 7+4
        ei nimimerkkiä kirjoitti:

Noniin jos se on aika harvinaista niin mulla ei 98% todennäköisyydellä sitä ainakaan ole...

Eikun hups, olihan mulla nimimerkki täällä tai no ei varsinaisesti mut tuo 7 4 minkä otin vaan siitä kun se oli ekan viestin varmenne kun se kysy sitä, kun en keksiny muutakaan nickiä.

• mastopatiaa24

Patin laatuisuus ei millään palstalla selviä, eli lääkäri on oikea osoite, hän sitten lähettää sinut ainakin ultraan (ikäsi takia mammoa ei useinkaan tehdä...)

• 7+4

Miksi ikäni takia ei useinkaan mammoa tehdä?

• LL34
        7+4 kirjoitti:

Miksi ikäni takia ei useinkaan mammoa tehdä?

Syöpä ei itse asiassa ole kovinkaan harvinainen alle 18 vuotiaalla, sen sijaan _rintasyöpä_ on harvinainen alle 18 vuotiaalla. Samoin se on harvinainen miehillä, silti sitä esiintyy miehilläkin....

AP:

Mene sinne lääkäriin, siellä ne asiat selviää, ei jollain palstalla.

Ja toki infoa löytyy, mm. mammosta, googlella...

Nuorin urani aikana vastaantullut rintasyöpä oli 17 vuotiaalla.

• -kapris-

Olisko säteiden takia?

• 7+4

Huomenna täytyy varata aika sinne lääkäriin, mutta en minäkään sen usko mitään rintasyöpää mulla olevan... :)

Mä oon vaan turhan kova panikoimaan.

Oishan toi nyt, anteeksi seuraava kiroamiseni.. ihan pirun tyhmää, jos tollanen joku MUN ikäiselle harvinainen höperö syöpä tulis..

Saisin olla tosi erikoinen siinä tapauksessa.

Entä miten yleistä on imusolmukesyöpä teini-ikäisellä?

• 7+4
        7+4 kirjoitti:

Huomenna täytyy varata aika sinne lääkäriin, mutta en minäkään sen usko mitään rintasyöpää mulla olevan... :)

Mä oon vaan turhan kova panikoimaan.

Oishan toi nyt, anteeksi seuraava kiroamiseni.. ihan pirun tyhmää, jos tollanen joku MUN ikäiselle harvinainen höperö syöpä tulis..

Saisin olla tosi erikoinen siinä tapauksessa.

Entä miten yleistä on imusolmukesyöpä teini-ikäisellä?

Kuinka monta 17-vuotiasta rintasyöpä potilasta on sitten urasi aikana tullut vastaan?

• 7+4
        7+4 kirjoitti:

Kuinka monta 17-vuotiasta rintasyöpä potilasta on sitten urasi aikana tullut vastaan?

Päivitystä :

Kävin tänään gynekologilla ja se tutki mun rinnat, oli vanhempi, kokeneempi ja oikean mukavan tuntuinen nainen ja hän sanoi ettei huomannut ainakaan mitään hälyttävää eli siinä mielessä voin olla levollisin mielin... :)

Se patti minkä tunsin siinä oli rintarauhanen ja sitten mulla oli kylkiluu kanssa siinä kohtaa.

Keskiviikkona aika vielä ultraan, niin saadaan ainakin varmuuden päälle selvyys asiaan. :)

• 100µg
        7+4 kirjoitti:

Päivitystä :

Kävin tänään gynekologilla ja se tutki mun rinnat, oli vanhempi, kokeneempi ja oikean mukavan tuntuinen nainen ja hän sanoi ettei huomannut ainakaan mitään hälyttävää eli siinä mielessä voin olla levollisin mielin... :)

Se patti minkä tunsin siinä oli rintarauhanen ja sitten mulla oli kylkiluu kanssa siinä kohtaa.

Keskiviikkona aika vielä ultraan, niin saadaan ainakin varmuuden päälle selvyys asiaan. :)

Hyvä juttu.

Hyvä kun tarkkailee itseään, mutta liika on liikaa.

Kyllä kroppa on täynnä luita, lihaksia ja kudoksia, joista löytyy patteja, jos haluaa.

Harva mitään syöpää on.

Syövästä puhutaan ihan liikaa ja aiheutetaan turhaa huolta nuorille, jotka panikoivat, kun muutenkin on kaikkea elämässä.

Toki on hyvä käydä lääkärissä nämä huolet kertomassa, niin ei jää mitään epäselvää.

Näin itsekkin toimin.

• joo-o..
        7+4 kirjoitti:

Päivitystä :

Hienoa! Ultrasta varmastikin tulee yhtä hyvät tulokset ja sittenhän asia on varmistettu, eikä tarvitse pähkäillä asiaa.
        Oikein hyvää kesää sinulle!

• 7+4
        joo-o.. kirjoitti:

Hienoa! Ultrasta varmastikin tulee yhtä hyvät tulokset ja sittenhän asia on varmistettu, eikä tarvitse pähkäillä asiaa.
        Oikein hyvää kesää sinulle!

Ultrasta tuli myös hyvät tulokset JA SYÖPÄÄ EI OLE! :)

Ihan normaalia rasvakudosta oli siellä niinku pitiki ja kainalossa ei ollu mitään imusolmukkeita.

• vitamin D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      95
      2318
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      179
      1913
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      179
      1456
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      246
      900
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      79
      882
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      796
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      789
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      702
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      213
      643
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      611
    Aihe