Biposta tervehtyneitä?

Terveen kirjoihin?

Kysyn tässä, onko sellaisia, jotka ois pystyneet jättämään bipolääkkeet ja silti eläneet suht normaalia elämää? Ei kiitos sitte niitä, joiden mielstä mania on ihan normaali olotila. Ihan meitä tavisbipoja, jotka ollaan sisäistetty, että meillä on sairaus, niin onko esim. kaltaisiani manian ja psykoottisen masennuksen kokeneita, jotka ois pystyneet jättämään lääkkeet? Mulla sekamuotoinen bipo, lääkitys Lamictal ja tarv. Ketipinor, Oxamin.

17

415

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkkeetön elämä

Itselläni vuosi sitten todettu psykoottinen masennus ja sen perusteella dg bipo II. Sain todella masiiviseen lääkityksen johon olin menehtyä...

Hyväksyn sen, että päivittäin tarkkailen itseäni, sanomisiani, puhettani, pukeutumistani, ajotyyliäni jne

Alkoa en onneksi ole koskaan käyttänyt, enkä tupakoi.

Päällepäin näytän ihan normaalilta työssäkäyvältä kansalaiselta ja sellaisena haluan pysyä säännöllisen elämäntyylini turvin.

Lääkkeet lopetin syyskuussa 2012 ja tasaisesti mennään eteenpäin.

Ai niin minun maniani tod.näk. aiheutti/laukaisi lyrica, cipralex, remeron ja rivatrin kombo. Velkaannuin tuona aikana 20.000 euroa.

• biponen

Itse sain diagnoosin (bipo II) muutama kuukausi takaperin, enkä ole vielä lääkkeitä aloittanut. Olen jo muutaman vuoden ajan osannut itse intuitiivisesti hillitä vähän oireilua, ja aion nyt vielä kokeilla lääkkeettömänä, kun tietoa rutiinien merkityksestä on tullut lisää diagnoosin myötä.

Suurin merkitys itselleni on ainakin rentoutumistekniikoilla: kun aamukolmelta herää ylienergisenä, niin ei tosiaan kannata lähteä rykimään juoksulenkille, vaan pyrkiä rentoutumaan ja lepäämään sängyssä vaikkei uni tulisikaan. Pidän huolta unirytmistä, että olisi aina n. 23-07, myös niinä alavireisyyden aikoina, jolloin mielummin nukkuisi koko vuorokauden. Arjen pyrin pitämään stressivapaana ja nautintoaineista (myös kahvi) pyrkinyt luopumaan, tai ainakin vähentämään.

Ihan suhteellisen normaalia arkea suorittelen, eikä moni ainakaan uusista ystävistä uskoisi diagnoosiani.

Lääkärit olivat sitä mieltä, ettei sairaus ilman lääkkeitä hoidu, ja en tosiaan lähtisi kenellekään suosittelemaan lääkkeiden lopettamista. Itse olen aika hyvä analysoimaan tuntemuksiani, ja hain lääkkeet varmuuden vuoksi valmiiksi, jos näin kesän tullessa alkaisi nuppi taas liikaa viheltämään. Ennen elinikäiseen lääkesuhteeseen alkamista halusin kuitenkin yrittää vielä omin konstein. Katsotaan kuin käy.

• Terveen kirjoihin?

Joo mulla tyssää kaikki hienot yritykset tohon nukkumiseen. En oikeasti kykene odottamaan sängyn pohjalla tuntikausia et vois nousta. Mä voin siis olla parin tunnin yöunilla kevyesti parikin viikkoa ja sitte hoplaa, hoipun seuraavat viikot hämärän rajamailla.

Mulle tulee kyllä lääkitys halvaks, kun muhun vaikuttaa niin pienet satsit, etteivät yleensä ole edes terapeuttisia annoksia. Mun hypomanian aikainen iltalääke on puolikas 25 mg:n Ketipinorista. Nukun sillä korkeintaan 6 tuntia, mut on sekin pare kuin ei ollenkaan. Aikoinaan yritin olla ilman Lamictalia, mut sitä seuranneet tapahtumat ei kannustanu yrittämään ihan heti uusiks.

• juupajo

sama täällä, nukkumattomuuteen tyssää, onko mahdollista, että vuosia käytössä olleet antipsykootit vievät kyvyn nukkua lopullisesti?

• Terveen kirjoihin?

Siitä en tiedä, mutta kun aikoinaan niitä käytin, niin otin silti vielä illaks jotain että sain nukuttua. Kun lopetin kyseisen lääkeryhmän lääkkeet ja neuroleptit samoin, olen nukkunut hypomanioiden väliset ajat ihan hyvin. Vähän liiankin hyvin, kuten sairauteen kuuluu. Voi tuossa ajatuksessas olla totuuden siemen..

• eimikäänvitsi

en tiedä paraneeko kokonaan, mutta lääkkeitä pystyy vähentämään. Ainakin siitä maksimi määrästään. On se myös itsestä kiinni. Unettomuus on sekin, mihin omat yritykset meinaa tyssätä, mutta nyt yritän uudelleen minimaalisella määrällä. Haluan kuitenkin loppupeleissä mahdollisimman normaalia elämää enkä lääketokkurassa oloa.

• Terveen kirjoihin?

Hei "eimikäänvitsi" , kirjoitit että yrität minimaalisella määrällä lääkkeitä saada nukutuks. Mikä se sun minimaalinen on? Mä olen koittanut 15 mg:n Oxaminilla ja puolikkaalla 25 mg:n Ketipinorilla, eikä auta. Tiedän että noi satsit on perin pienet, mutta kun mullakin toiveena saada unta ilman mitään lääkkeitä.

Muuten olen pärjännyt pelkällä Lamictalilla, vaikka välillä menen ympäri kuin pikakelauksella ja toisinaan itken ihan mitättömistä asioista. Tai itse asiassa ilman syytä. Tää on niin tätä. Siks alunperin tämän kysymyksen tuolla aloituksessa heitin, kun mä edelleen jaksan toivoa jotai epärealistista ihmeparantumista.

• eimikäänvitsi

Sinulle "Terveen kirjoihin" vastaisin, ettei kannata kovin paljon vertailla muiden lääkemääriä omiin, jonkin verran kyllä, jotta saa jonkinlaisen kuvan, millä määrillä tätä sairautta hoidetaan, millä saattaisi vastaavasti itse selvitä elämässään. Riippuu paljon myös stressin määrästä, mitä kohtaa. Vähemmän stressaavassa elämän vaiheessa selviää kyllä kevyemmälläkin paketilla, samoin jos ei tarvitse liiemmin oppia uusia asioita vaan selviää vanhoja rutiineja tekemällä. Luovassa työssä taas on aika vaikea saada mitään aikaiseksi, jos pää on liiankin rauhoitettu jne.

Itse otin ens. 10v sellaisella asenteella, että syön just niin paljon/vähän kuin lääkäri, omassa tapauksessa psykiatri määrää, enkä venksaile omin nokkineni. Ihan siksi, että muutama lähisukulaiseni oli omin päin lopettaneet lääkkeet, ensin lentäneet maanisena asiasta toiseen ja lopulta tehneet itsemurhan. Mutta se kymmenen tunnollistavuotta teki mut pikku hiljaa aivan vieraaksi ihmiseksi, niin fyysisesti kuin psyykkisesti.

Hallintakurssit, vuosien psykoterapiat ym on käyty, pitkät sairaslomat, kuntoutustukijaksot takana, muutamat paluut töihin,ne aivan omasta tahdostani. Vaan aloin olla aivan zombi, muistiongelmia oli, jäseniä särki päivittäin, pikkuhiljaa olin ylipainoinen vaikka ennen lääkkeitä oli ongelmani ollut aivan päinvastainen, pienikin ylämäki otti fyysisesti koville, jalka ei tahtonut edes nousta rappusille, koska olin niin jäykkä.,maksa-arvot nousi jne.

Koko olemus oli aivan vieras itsellekin, kasvojani oli itselle vaikea tunnistaa omiksi ja elämä oli pelkkää hengissä pysyttelyä. Innostus oli kadonnut.En osannut edes välittää itsestäni En ollut masentunut, enkä innostunut. Ei tuntunut oikeastaan yhtään miltään.. Viimeinen tikki oli, kun yritin vaihtaa työpaikkaa, tajusin, että en kertakaikkiaa opi uusia asioita, ajatus ei leikkaa.

Sitten sen päätin. Tajusin, että näin lähtee henki joka tapauksessa. Joten voin yhtähyvin kokeilla, miten käy, jos lopetan/vähennän lääkkeeni.Olin kuitenkin vähentänyt jo puolta v aikaisemmin Ketipinorin 200mg;an ja pari v aikaisemmin valprooaatit jätin kanssa kertaheitolla pois yksi loma. Jätin sen 200mg kuin seinään..ei ehkä ollut aivan viisasta. Unet lähti ja ahdistus oli melkoinen. No, nyt noin 4kk tuosta lopettamisesta annostus on puolikan 25mg Ketipinor sekä puolikas stella puolen yön jälkeen. Aamulla jos on liikaa vauhtia, otan uuden puolikkaan ketipinoria. Ei muuta. Aikoinani pelkkää Ketipinoria meni 800mg parhaimmillaan valproaattien ym lisäksi.

Etta paljon on vähäisempää nyt. Aion kyllä lopettaa senkin, mutta en pidä sillä enää kiirettä.Tsemppiä kaikille, jotka tähän samaan ryhtyy, sitten kun elämän tilanne sen sallii.On tämä ollut aika herätys. Aivan erilailla näyttäytyy maailma ympärillä, kun ei ole niin tokkurassa ja pikkuhiljaa muistikin paranee.

• Pekka Gronow

Jos olet oikea bipo, et pärjää ilman lääkkeitä. Työelämään voit kuitenkin palata kun olet kuntoutunut.

• Elän vieläkin

Ei se nyt noin mee ettei oo oikea bipo jos pärjää ilman lääkkeitä. Monet bipot elää ilman lääkkeitä hautaan asti ku ei ees tiiä diagnoosiaan ja toiset ei voi syödä lääkkeitä ku tulee pahoja sivareita ja kolmas joukko kieltäytyy lääkkeistä. Se on sit toinen juttu et pärjääkö hyvin. Helvetinmoista vuoristorataa tää on mut vielä oon hengissä.

• Terveen kirjoihin..

Mä tosiaan päätin aikoinaan, et kun 12 vuotta oli mennyt kankkulan kaivoon lääkkeitä syödessä, minähän lopetan ne ja katon kuin käy. Lopetin hiljalleen Efexorin, Lamictalin ja kaikki pikkunappulat ja aluks näyttikin hyvältä. Sitte alkoi useamman viikon hypomania ja vielä useamman viikon masennusjakso. Oli hengenlähtö lähellä, joten päättelin tästä, että jotain tasaavaa lienee järkevä jatkaa. Jotta koitettu on.

• eimikäänvitsi

En ole ihan samaa mieltä kuin "Pekka Gronow", koska esim. Jukka Virtanen on kertonut omasta sairaudestaan ja että ilman lääkkeitä pärjäilee. Että kyllä heitä on.

Itsekin tähtään siihen. Vielä en ole täysin lääkkeistä eroon päässyt. En mä kuitenkaan luule, että sairaus häviää kokonaan minusta. Tilanne vain on nyt toinen kuin vaikka 3v sitten..Johan se hallintakursseillakin on kerrottu, että remissiossakin voi olla,vaikka vuosikausia. Jos ei nyt aivan remissio tässä olisikaan niin ainakin jotenkin hallittavissa oleva ajanjakso. Kyllä bipoilla sellaisiakin kausia on.

Niin miksi niitä lääkkeitä pitäisi sitten kokoajan syödä?Ja niillä tuhota itsensä?Minä ainakin tulin niillä vain sairaammaksi, Tosi jäykäksi ja ylipainoiseksi. Eikä mikään muutenkaan tuntunut enää miltään. Olin vain olemassa. Innostus oli kadonnut. Luovuus oli kadonnut. Sai pakottaa itsensä tekemään jotain ylimääräistä viikon aikana. Muutos tapahtui kuin hiipien. Ei sitä niin vain tajunut, missä mennään. Itseasiassa jonkinlainen elämäninto ja itsestään huolehtimisen halu katosi ja alkoi olla ihan sama elääkö vai ei.Kaljakin alkoi maistua ja tupakkaa kului, vaikka ei ollut aiemmin elämässäni hallinneet.Eipä se tolkuton lääkemäärä näyttänyt sitä estävän.Kunnes aloin ottamaan oikeasti selvää, miksi olen niin toisenlaiseksi ihmiseksi muuttunut.. Aika myrkkyjä ovat.Bisnestä suurimmalta osalta. Jotkut tässä rikastuvat eli osakkeen omistajat ja valtio maksaa koko touhun.

Juuri töihin palatakseen kannattaa niitä lääkemääriä sellaiseksi, että siellä muuttuvissa tilanteissa myös pärjää. Zombina ei pärjää muut kuin rutiineja tekevät. Uusia asioita opetellessa muistin ja ainakin logiigan soisi pelaavan. Isoilla lääkemäärillä ei vaan sitten siellä pärjää muiden työkavereiden joukossa.Sen huomasin itse. Yöunet toki turvattava. Mutta hyväksyn itse sen, että nukun pätkissä.Ja käytän sitten vapaapäiviä univelan maksuun. Itse vaihdoin tässä työpaikkaa. Ja olen aika vastuullisessa työssä.Työpaikan vaihtaminen vaatii ihmiseltä aikapaljon kognitiivisia kykyjä ylipäätään.

Oman massiivisen 10v kestäneen lääkityksen olen tiputtanut aika mitättömään puolessa vuodessa. Noin kymmenesosaan siitä, mikä se kamalimmillaan oli.Kerralla lopettaminen voi olla aika hurjaa aivoille. Sitä en suosittele. Luulen, että näistä murusista, mitä nyt otan, olen enemmän psyykkisesti riippuvainen kuin fyysisesti.En vain nuku ollenkaan ilman niitä. Että näillä mennää nyt. Tsemppiä muillekin yrittäville.

• Pekka Gronow

Kyllä minullakin meni pari - kolme vuotta että löytyi oikea lääkitys. Suosittelen itse kullekin vaatia lääkäriltä paremmat lääkkeet jos on kurja olo kuten itselläni oli tai sivuvaikutuksia (itsellä mm. ylipaino, jäykkyys, pakkoliikkkeet). Väärä lääkitys - ei hyvä. Ilman lääkitystä - hirveä masennus tai harhainen olo. Ja epäilen että Jukka Virtasella tai muilla jotka pärjäävät ilman lääkitystä, sairaus ei ole niin paha. Bipo-diagnoosi voidaan antaa kevyemminkin perustein.

• wegguli777
        Pekka Gronow kirjoitti:

Kyllä minullakin meni pari - kolme vuotta että löytyi oikea lääkitys. Suosittelen itse kullekin vaatia lääkäriltä paremmat lääkkeet jos on kurja olo kuten itselläni oli tai sivuvaikutuksia (itsellä mm. ylipaino, jäykkyys, pakkoliikkkeet). Väärä lääkitys - ei hyvä. Ilman lääkitystä - hirveä masennus tai harhainen olo. Ja epäilen että Jukka Virtasella tai muilla jotka pärjäävät ilman lääkitystä, sairaus ei ole niin paha. Bipo-diagnoosi voidaan antaa kevyemminkin perustein.

Kyllä mun masikset on ollu järkyttäviä. Yksi jakso kesti monta vuotta. Välissä muutama parin viikon hypis. Hypikset ei oo mun kohdalla kovin pahoja eikä niitä tule usein. Sekamuotoista on alkanu tulla enemmän. Se on sit paskempi juttu. Ilman lääkkeitä kuitenki mennään.

• Terveen kirjoihin

Kiduitko tosiaan masennuksetkin ilman lääkkeitä? Toisaalta, mulla on vaan toi Lamictal, eipä siitäkään paljoa apua ole ollu.

Mitenkä teillä muilla, ootteko kovinkin ulospäinsuuntautuvia persoonia? Mun lähipiiri pitää mua todella iloisena ja kivana ihmisenä ja tykkäävät tunkea mun luo kylään, mut mä niin tykkäisin olla itsekseni. Stressaan jo monta päivää etukäteen, jotta apua ne tulee ja kun vieraat lähtee, olen ihan puhki. Bipo ei tätä aiheuttanut, olen aina ollu tämmöinen.

Ja jos suoraan sanon, pelkään koko ajan että koska muut tajuaa et olen ihan hullu. Pitäskös joku kerta kysyä, et hei onko teillä muilla ollu koskaan psykoosia? Mitäs tykkäsitte? Tuskin sit enää tulisivat käymään.

• eimikäänvitsi

täällä kanssa tohtori on sanonut, että olen persoonana aika vauhdikas, eikä ole aina helppoa tietää, milloin elämäni on jo "liiankin vauhdikasta". Minä en ainakaan ala hoitavalle taholleen luettelemaan, mitä kaikkea on viime päivinä saanut aikaiseksi. Kaikkensa sitä tekee, että saisi vapaalla jalalla liikkua. Sen verran itsesuojeluvaisto toimii.

Sitten, jos ei itse tajua lääkitystään lisätä ja ajatuksen riento alkaa olla kuin ampiaispesässä, ei tohtorinkaan kanssa keskustelusta ei tule enää mitään.Silloin toivottavasti tohtori tai joku pysäyttää. Masentuneena on ehkä herkemmin hakenut apua, jos ei muuten niin fyysiseen oloon ja sitäkautta masennuskin huomattu.

Mutta on niitäkin aikoja, että haluaa vain olla ja ladata akkuja. Olematta masentunut. Mielummin minäkin tapaan kavereita kaupungilla kahvilla tms. kuin kutsun kotiini. Kauhee stressi sellaisesta tulisi. Kutsun vain, kun täytän jotain pyöreitä kymmeniä.

• wegguli777

Jos mua tarkotat ni kyllä kidun masennukset ilman lääkkeitä. Ihme et oon hengissä. Lamia kokeilin mut teki tunteettomaksi. Ei sekään ollu hyvä. Näitä tavallisia masislääkkeitä en uskalla ees kokeilla. Mä en ainakaan oo kovin ulospäinsuuntautuva ihminen. Melko erakkoelämää viettelen ihan omasta tahdosta. Tykkään ajoittain jutella ihmisten kanssa mut mä alan jotenki hypoilemaan jos elämässä on draamaa ja kauheeta sählinkiä. Rauhallinen ja stressitön, draamavapaa elämä on mulle kaiken a ja o.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      95
      2318
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      179
      1913
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      179
      1456
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      246
      900
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      79
      882
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      796
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      789
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      702
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      213
      643
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      611
    Aihe