pilkut silmissä

biponen

Onko kellään muulla hypovaiheeseen liittyvää oireilua, johon liittyy näköhäiriöitä? Yritin näistä lääkäriltä kysyä, muttei osannut vastata. Silmät on tarkistettu, eikä niissä ole mitään fyysistä vikaa.

Näköä haittaavia "haituvia" tapaa lennellä aina vähän näkökentässä, mutta pikkuhiljaa alan tunnistaa alkavan hypovaiheen tuosta sotkun lisääntymisestä näkökentässä. Ärsyyntyminen ja keskittymisvaikeudet ovat oma ongelmansa, mutta kun tuntuu, ettei enää edes näe kunnolla niiden takia, niin se on jo itsessään todella raivostuttavaa.

Olisi kiva tietää, onko tämä kellään muulla sairauteen liittyvä juttu, vai pitäisikö ne silmät tai jotain muuta käydä vielä uudemman kerran tarkastuttamassa.

13

319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sata salamaa

Sulla vaan näkyy ne silmän lasiaisessa lilluvat epäpuhtaudet siellä, en kylläkään osaa ajatella että olis yhteyttä hypomanian alkamisen kanssa. Mut mistä mä mitään tiedän.
      Jos rupeat näkemään näkökentän rajalla salamoinnin tapaista välähtelyä, niin voi olla ongelmia verkkokalvon kiinnipysymisen kanssa. Mulla oli kerran näin, mutta siihen ei liittynyt mitään hypovaihetta.

• biponen

Juu näin se silmälääkärikin asiaa aikoinaan selitti. Aloin kuitenkin asiaa myös neurologiselta kannalta pohtimaan, kun kuitenkin masennuslääkkeistä (erityisesti niitä lopettaessa) tuli vastaavaa. Sillon oli tosin paljon myös sellaisia sähköiskupilkkuja silmissä, olisko vähän samaa kuin tuo "salamointi", mutta selkeästi jotain neurologista koska lääkkeiden syömiseen liittyi. Tän takia mietin, että jos lääkkeet aiheuttaa, niin miksei sitten sairauskin.

Voihan toki tietty olla, että siinä hypovaiheessa nää pilkut vaan alkaa myös ottamaan jotenkin erityisen paljon päähän ja siksi niitä näkeekin enemmän. Äärimmäisen ärsyttävä ominaisuus jokatapauksessa.

• Sata salamaa

Ärsyttävää on juu. Mä olen joskus putsannut tietsikan näyttöä, telkkariruutua tai ikkunaa ja kironnut, että onpa saasta tiukassa. Sitte taas muistaa, että niin silmän sisässä ne "tahrat" leijuu.

Voisithan sä vilkaista semmoista sivustoa oliko joku lääketietous vai mikä, siellä on kaikista lääkkeistä kaikki mahdollinen tieto. Että mitä on eläinkokeissa selvinnyt, kaikki imeytymisestä ja sivuvaikutuksista. Mä aina katon sieltä, ennenkun aloitan mitään uutta lääkettä. Pitääpä kattoa mikä se sivu tarkalleen ottaen oli..hetkonen.

• Sata salamaa

Dodii. Kun laittaa hakuun Fimea, sieltä löytyy. Kirjottaa etusivun hakulaatikkoon lääkkeen nimen ni hoplaa, siinä on kuule tietoa vaikka muille jakaa. En tarkota että siellä ois vastaus tähän silmissä leijuvaan kamaan, mut jos joskus haluut kattoa perusteellisia tietoja käyttämistäs lääkkeistä.

Tääl Turun seudulla on ihana ilma. En oo saanut tainnutettua itteäni unten maille millään myrkyllä, pitääpä mennä vähän seikkailemaan pihalle, josko vihdoin ens yönä sais unen päästä kiinni. Tuskin, mut täytyy yrittää. Pari kaljaa varmaan auttais, mut ne on kyllä viheliäisimpiä mahdollisia nukuttajia.

• biponen

Thanks! Käynpä tsekkaamassa.

Toivotaan, että uni sinne Turkuunkin tulisi. Kalja on juu huonosta, vaikka auttaisi nukahtamaan, niin itse ainakin huomaan, että unen laatu on sitten tosi huono. Painajaisia ja heräilyä. Ehkä rauhallinen iltahappihyppy jeesaisi. Melatoniinin puolestahan monet myös kovasti puhuu, itse en ole vielä kokeillut.

Pääkaupunki on tänä iltana sateinen ja sumuisen pilvinen ja kovasti joutuu itse sinnittelemään, ettei itse taasen ihan vielä uneen vaipuisi.

• Sata salamaa

Mitenköhän kävis, jos alakuloinen ja väsähtänyt ihminen muuttais yhteen hypomaanisen kanssa? Ois hienoa, kun yhteisasumisen tuloksena vastakkaiset vireystilat tuottais tasapainoisen oman pienen mikroilmaston. Sitte vois olla molemmat tasapainossa itsensä ja toistensa kanssa.

Joo on jäänyt lääkkeet tänään väliin. Huomaan tekstistä sen jo ittekin. Kävin tossa pihalla kukkia istuttelemassa ja satuin lauleskelemaan kun naapurin niuho käveli ohi. Kattoi taas silleen, et mitä toi naapurin hullu nainen taas puuhaa. Mitä sille voi kun päässä pyörii se "enempi duuoo ku sooloo". Ei tuu uni Turun seudulle ens yönäkään. On ruvennu iso pyorä pyörimään, tästä ei hyvää seuraa.

• Otava ja muutkin

Paniikkihäiriöisille ainakin tulee tähtien välkettä, aika monelta kuultua juttua........
      ja tuntui olevan lääkärilläkin tiedossa. Kuka näitä oikeasti tietää......

• biponen

Mielenkiintoista. Nyt kun sanoit, niin tosiaan, nuorena kun on paniikkiakin pukannut, niin taisipa olla aikamoista näön hämärtymistä siihenkin liittyen. Ehkä vähän erityyppistä tosin, mahdollisesti. Pitää ottaa taas itse selvää tuostakin puolesta. Pian olen oman alani asiantuntija ;)

• jepjepjeojed

joo mulla! Just pääsin sairaalasta ja diagnoosina hypomania psykoottisin oirein. Näin harhoja (plus muita juttuja). Hallut oli sellasia että katossa ajoi keltainen traktori, joka muuttui punaiseksi urheiluautoksi tms.

• anonyyyymi1

Mulla dg epävakaa, mutta vähän biponkin suuntaisia juttuja... mut noi näköjutut, niitä on ollu ja nyt huomasin et ei oo aikoihin ollu! En muistanu koko asiaa... Voisko liittyä kevääseen, kun auringonvalo lisääntyy? En tiä... Mutta sellasia pieniä valopilkkuja leijaili näkökentässä aina välillä. Ei ollu migreenin aurakuvioita mut vähän samantyylistä "valoa" joka häiritsi paljon vähemmän ku aurakuviot. Ne vaan leijaili siellä täällä... en saa mieleen, olinko just alottanu lääkityksen tai kuinka kauan niitä pisteitä aina välillä ilmaantui... kun mainitsin asiasta psykologille, hän ohitti asian kysymällä, tarkkailenko usein omia ruumiillisia tuntemuksiani. Sen jälkeen annoin asian olla ja sitten ovat jossain vaiheessa loppuneet.

• ......

Liittyy lääkkeisiin nuo valopilkut. Esim.Deprakine aiheuttaa niitä.

• 11+10

Sanoisin kanssa, että johtuu psykoaktiivisista aineista jota ilmeisesti vetelet. SSRI:t sinertävät näön ja voivat aiheuttaa ihan pysyviä näkövaurioita. Joskus ongelma tulee esiin vasta lopetettaessa.

• Taika_Talvi

Mulla tuli hypomanian aikana myös näköhäiriöitä, vihreitä valopilkkuja jotka leijailivat näkökentässä. Eikä johtunut lääkityksestä, sillä olin ollut kuukauden ilman, sitä ennen käytössä litium.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      79
      1954
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1683
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1260
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      697
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      656
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      195
      563
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe