Olen saanut 4kk määräaikaisen sopimuksen, asumistuen vuositarkastus oli maaliskuussa. Seuraava tarkastus 1.3.2014.
Olen ollut työttömänä 2009 alkaen, mutta 2011 sain työssäolovelvoitteen kelalle, jonka jälkeen en ole työmarkkinatukea saanut.
Kelan sivuilta luin, että asumistukea maksettaisiin 6kk ajan työllistymisen aikana jos saanut kelalta työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa.
Olen saanut tämän ajan asumistukea ja toimeentulotukea joten pitkäaikaistyötön luuseri olen, mutta olenko kelan mielestä?
Terveisin,
hävettää, mutta ryhdistäytynyt.
Asumistuki ja työnaloitus toimeentulotukiasiakkaalla.
8
598
Vastaukset
- ThatsIt123
500 vuorokautta työttömyyttä ja sitten on pitkäaikaistyötön ja oikeutettu 6 kk asumistukeen työllistyttyään.
- nr3393
Vuosi työttömänä niin pääsee pitkäaikaistyöttömän kirjoille. 500 vuorokautta työttömänä on taas raja vaikeastityöllistettäväksi.
- Kysymys2
Tarkoittaako tuo 500 vuorokautta sitten, ettei vaikeastityöllistettävä saa tuota asumistukea mahdollisesti 6kk?
- 11+9
Kiitos vastauksista. Tästä siis voi tulkita, että koskee myös toimeentulotuki "asiakkaita", kun kela sivuilla lukee vaan työmarkkinatuki peruspäiväraha.
- Tärkeä tieto
Mitämitä? Siis jos saa työmarkkinatukea (tipuin just huhtikuussa tm-tuelle), niin saako silloin tosiaan asumistukea puoli vuotta, vaikka onnistuu saamaan työpaikanki?!?!?!?!
- jokunimimerkkitässä
Jos olet vuoden putkeen ollut työttömänä ja vuositarkastus ei osu tuolle 6kk ajalle. Eli jos nyt olisit ollut vuoden työttömänä sekä vuositarkastus ollu kuukauden aikaisemmin niin kyllä saisit 6kk asumistukea töiden ajaltakin.
- Totanoinjoo...
jokunimimerkkitässä kirjoitti:
Jos olet vuoden putkeen ollut työttömänä ja vuositarkastus ei osu tuolle 6kk ajalle. Eli jos nyt olisit ollut vuoden työttömänä sekä vuositarkastus ollu kuukauden aikaisemmin niin kyllä saisit 6kk asumistukea töiden ajaltakin.
No mutta kun töiden alkaminen (muutos tuloissa) tulee ilmoittaa Kelaan, oli sitten vuositarkastus missä kohtaa tahansa... siinä on nimittäin sellainen vaara, että jos tekee 6kk töitä ilmoittamatta Kelaan, tuleekin sitten vuositarkistuksen kohdalla melkoinen takaisinperintälasku, jos/kun perivät kaikki puolen vuoden asumistuet takaisin... tämä on nähty ja koettu joskus aikaisemmin, takaisinperintä pätkähti päälle vaikka olin toimittanut kaikki tulomuutostiedot aikanaan, Kela ei vaan saanut tehtyä päätöstä aikanaan, niitä päätöksiä hoitava virkailija kun sattui olemaan "lomalla" (ilmeisesti pitkällä saikulla)!
- DetAärMyckePengar
No noinhan se on, että kun tulot kasvavat riittävästi, on siitä ilmoitettava Kelaan - jos saa asumistukea. Näin sitten Kela antaa tuon 6 kk vapauden jos vuositarkastus ei satu kohdalle. Ja tuo 6 kk asumistuen saaminen ei ole enää tuloista kiinni. Vaikka tienaisi 16 000 euroa /kk, niin 6 kk ajan saa asumitukea ilman tulorajoitetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462