Asumistuki ja työnaloitus toimeentulotukiasiakkaalla.

15+1

Olen saanut 4kk määräaikaisen sopimuksen, asumistuen vuositarkastus oli maaliskuussa. Seuraava tarkastus 1.3.2014.

Olen ollut työttömänä 2009 alkaen, mutta 2011 sain työssäolovelvoitteen kelalle, jonka jälkeen en ole työmarkkinatukea saanut.

Kelan sivuilta luin, että asumistukea maksettaisiin 6kk ajan työllistymisen aikana jos saanut kelalta työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa.

Olen saanut tämän ajan asumistukea ja toimeentulotukea joten pitkäaikaistyötön luuseri olen, mutta olenko kelan mielestä?

Terveisin,

hävettää, mutta ryhdistäytynyt.

8

598

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ThatsIt123

500 vuorokautta työttömyyttä ja sitten on pitkäaikaistyötön ja oikeutettu 6 kk asumistukeen työllistyttyään.

• nr3393

Vuosi työttömänä niin pääsee pitkäaikaistyöttömän kirjoille. 500 vuorokautta työttömänä on taas raja vaikeastityöllistettäväksi.

• Kysymys2

Tarkoittaako tuo 500 vuorokautta sitten, ettei vaikeastityöllistettävä saa tuota asumistukea mahdollisesti 6kk?

• 11+9

Kiitos vastauksista. Tästä siis voi tulkita, että koskee myös toimeentulotuki "asiakkaita", kun kela sivuilla lukee vaan työmarkkinatuki peruspäiväraha.

• Tärkeä tieto

Mitämitä? Siis jos saa työmarkkinatukea (tipuin just huhtikuussa tm-tuelle), niin saako silloin tosiaan asumistukea puoli vuotta, vaikka onnistuu saamaan työpaikanki?!?!?!?!

• jokunimimerkkitässä

Jos olet vuoden putkeen ollut työttömänä ja vuositarkastus ei osu tuolle 6kk ajalle. Eli jos nyt olisit ollut vuoden työttömänä sekä vuositarkastus ollu kuukauden aikaisemmin niin kyllä saisit 6kk asumistukea töiden ajaltakin.

• Totanoinjoo...
        jokunimimerkkitässä kirjoitti:

Jos olet vuoden putkeen ollut työttömänä ja vuositarkastus ei osu tuolle 6kk ajalle. Eli jos nyt olisit ollut vuoden työttömänä sekä vuositarkastus ollu kuukauden aikaisemmin niin kyllä saisit 6kk asumistukea töiden ajaltakin.

No mutta kun töiden alkaminen (muutos tuloissa) tulee ilmoittaa Kelaan, oli sitten vuositarkastus missä kohtaa tahansa... siinä on nimittäin sellainen vaara, että jos tekee 6kk töitä ilmoittamatta Kelaan, tuleekin sitten vuositarkistuksen kohdalla melkoinen takaisinperintälasku, jos/kun perivät kaikki puolen vuoden asumistuet takaisin... tämä on nähty ja koettu joskus aikaisemmin, takaisinperintä pätkähti päälle vaikka olin toimittanut kaikki tulomuutostiedot aikanaan, Kela ei vaan saanut tehtyä päätöstä aikanaan, niitä päätöksiä hoitava virkailija kun sattui olemaan "lomalla" (ilmeisesti pitkällä saikulla)!

• DetAärMyckePengar

No noinhan se on, että kun tulot kasvavat riittävästi, on siitä ilmoitettava Kelaan - jos saa asumistukea. Näin sitten Kela antaa tuon 6 kk vapauden jos vuositarkastus ei satu kohdalle. Ja tuo 6 kk asumistuen saaminen ei ole enää tuloista kiinni. Vaikka tienaisi 16 000 euroa /kk, niin 6 kk ajan saa asumitukea ilman tulorajoitetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe