Voisiko joku ystävällinen kertoa, mistä löytyy keskustelua aiheesta? Tai kertoa tähän omat kokemuksensa?
Odottelu näyttää piiiitkältä. Lähetin käsikirjoituksen kahdeksalle kustantajalle tammikuussa. Kolmelta on tullut vastaus. Kaksi oli sitä mieltä, että kirja on mielenkiintoinen, muttei sovi heidän kustannusohjelmaansa. Yksi ilmoitti, ettei heillä enää ole ko. kirjallisuuslajin osastoa (nettitiedoista poiketen). Eli viideltä vielä odotan vastausta nyt, kun 4kk on kulunut. Kaikki ovat ilmoittaneet pisimmäksi käsittelyajaksi 6kk. Eli "rysähtääkö" kaikki loput vastaukset heinäkuussa? Voisiko pitkästä pohdinnasta päätellä jotain, vai elättelenkö ehkä turhia toiveita?
Kustantajien vastausajat
16
703
Vastaukset
- Yleisstysss
Itse sain kustannussopimuksen niin että kustantamosta otettiin yhteyttä kaksi viikkoa ennen heidän ilmoittamansa ohjeellisen käsittelyajan päättymistä. Muita myönteisiä päätöksiä en ole saanut, joten en rupee yleistämään.
- Novelman
Siis tuohan taitaa olla ollut yleisin aihe täällä, selaile vähän.
Kustantamoista ei koskaan tiedä, voi olla, että saat vastaukset vuoden loppuun mennessä, ja voi olla, että joku ei vastaa ollenkaan.
Tuohan on heidän robottivastauksensa, siitä en vetäisi mitään johtopäätöksiä.
"Kirja on mielenkiintoinen, muttei sovi heidän kustannusohjelmaansa"- Yleisstysss
Minun saamissani hylkäyskirjeissa ei ole koskaan kiitelty mielenkiintoisuutta.
- yx vaan
Yleisstysss kirjoitti:
Minun saamissani hylkäyskirjeissa ei ole koskaan kiitelty mielenkiintoisuutta.
Onhan Otavalla aina että kiitos käsikirjoituksesta, "johon olemme mielenkiinnolla tutustuneet". Standardihylsy.
- bumerangeja
Nopeimmillaan (kielteinen) vastaus on tullut parissa viikossa, se tuli pienestä kustantamosta ja sisälsi henkilökohtaista palautetta, mm. korjausehdotuksia, vaikkakaan ei kehotusta palata asiaan. Eräästä isosta ja tunnetusta talosta ei ole lähes seitsemässä vuodessa kuulunut mitään. Kaikki muut vastaukset ovat siltä väliltä, keskimäärin -1kk ilmoitetusta ajasta.
Sanoisin, että erilaiset variaatiot lauseesta "käsikirjoitus oli mielenkiintoinen" kuuluvat perushylsyyn, ei niistä kannata liikoja innostua. - icecube3
No, jotkut kustantajat eivät vastaa ollenkaan, mulle on niinkin käynyt. Taisi kerran mennä jollakin lähes 10 kuukautta, muistaakseeni Tammella. Kustannussopimuksen sitten nappasin viikossa.
- rutikalle
Ei noissa kustantamoiden touhuissa ole mitään järkeä. Kaivavat vain omaa hautaansa ylimielisellä suhtautumisellaan. Mä olen odottanut palautetta kässäristä numero 1 nyt kaksi vuotta. Lähetin sen silloin 10 kustantajalle ja kolme on vastannut ei kiitos, uusin niistä on viime tammikuulta eli vuoden ja 5 kk odottamisen jälkeen. Ja seitsemältä kustantajalta ei mitään!! Kässäri numero 2 lähti matkaan viime elokuussa, tähän mennessä hylkyjä kaksi, eikä mitään muuta. Olen sentään julkaissut aiemminkin.
- 5+15
Kovasti te vaan niille kustantamoille lähettelette.
Älkää sitten tehkö niin, jos ne on ylimielisiä pskoja
Eli jos vastausta ei tule, on tuotos surkea. Ei se siitä palautteesta paremmaksi muutu.
- Without Fear Comes
Käsikirjoitusten ylitarjonta aiheuttaa ongelmia myös ammattikirjailijoille.
- Olette jonossa
1 kk- 6kk. Helsinki-kirjat 2v. ja jatkuu...
Kun ensimmäistä kertaa sain inhimillisen kontaktin kustantajaan ja vastaajana oli kustannustoimittaja, hän kommentoi reilun kuukauden kuluttua käsikirjoituksen saatekirjettä. Siinä kerroin tekstin sisällön lyhyesti, aikaisemmat tuotokseni ja oman kantani käsikirjoituksen tulevaisuudesta (lue: estotonta itsekehua). Puhelu koskien sopimusasioita ja korjausehdotuksia tuli pari kk. myöhemmin.
Eli saatekirje. Siihen kannattaa panostaa. - Monen laista kokenut
Hätäisiä olette! Ja levitätte peiton koko kustannuskenttään. Se on niin helppoa nyt kun on sähköiset levittimet. Ennen vanhaan käsikirjoitus lähetettiin vain yhdelle kustannustalolle kerrallaan, nykyisin jopa kymmenille! Ei ihme että ei ehditä vastata. Itse olen ylittänyt perusteoksillani, n. 20 kirjaa lähinnä proosaa, seitsemän kustantamokynnystä vuorollaan yli 20 vuoden aikana, ja siihen näytelmät päälle ja muut työt kuten kokoomateokset, yli 20.
- imagem
Näin juuri, miettikää vielä vuosi, kun saatte käsikirjoituksenne valmiiksi, luettakaa sitä useilla lukijoilla ja ottakaa saamanne kritiikki vakavasti (muistakaa, että suurin osa palautteen antajista on kohteliaita, ei rehellisiä tai ammattitaitoisia), koettakaa pitää mielessä, ettette ehkä sittenkään ole suuria lahjakkuuksia eli tehkää enemmän töitä ennen kuin edes ajattelette julkaisevanne mitään.
- tötterötöö
imagem kirjoitti:
Näin juuri, miettikää vielä vuosi, kun saatte käsikirjoituksenne valmiiksi, luettakaa sitä useilla lukijoilla ja ottakaa saamanne kritiikki vakavasti (muistakaa, että suurin osa palautteen antajista on kohteliaita, ei rehellisiä tai ammattitaitoisia), koettakaa pitää mielessä, ettette ehkä sittenkään ole suuria lahjakkuuksia eli tehkää enemmän töitä ennen kuin edes ajattelette julkaisevanne mitään.
juuri näin. aivan käsittämätöntä miten usein täällä ja muuallakin saa kuulla, että porukka lähettää kässäreitä aivan raakileina. sitten jälkeenpäin kaduttaa kun tuli hoppuiltua ja lähetettyä roskaa... tajuatteko että tukitte tuolla menetelmällä kustantamot niin että loppuun asti hiotut teokset hukkuvat raakileiden tulvan alle? ei ihme, että kestää vuositolkulla saada vastauksia, jos jokainen postittaa kahteenkymmeneen kustantamoon teoksensa jota ei ole edes jaksanut kirjoittaa loppuun...
ja aika selvästi näistä ketjuista huomaa, että jos sopimuksen saa, silloin otetaan yleensä nopeasti yhteyttä - muutamassa viikossa tai kuukaudessa. toki poikkeuksiakin on, joku saa sopparin sen puolen vuoden tai vuoden odottelun jälkeen, mutta itse vähän veikkaan, että kustannustoimittajat (tai harjoittelijat tai ketkä nyt ensimmäisenä näitä kässäreitä käyvät läpi) poimivat lupaavimmat teokset muiden joukosta säännöllisesti ja keskittyvät niihin ensimmäisinä. USEIMMISTA KÄSIKIRJOITUKSISTA NÄKEE JO MUUTAMAN SIVUN SELAAMISELLA, ETTÄ NE EIVÄT OLE JULKAISUKELPOISIA. uskon vahvasti näin ja tämä perustuu siihen, minkälaista tekstiä olen nähnyt kässärinsä kustantamoihin lähettäneiden suoltavan tänne tai blogeihinsa jne.
joskus käsikirjoitus voi mennä hukkaan, siitä lie kyse noissa kymmenen vuoden odotteluista... ja yleensä jos käsikirjoituksessa on potentiaalia, silloin kustantamoilta tulee yksilöllistä palautetta joka on harvinaista ja siitä kannattaa olla ylpeä. se kertoo, että kustantajan mielestä olet jo lähellä. useimmat käsikirjoitukset eivät pääse lähellekkään julkaisukynnystä. - Minä vaan
Monen laista?
- povari1
Mulle tosiaan tuli Otavalta hylky kuukaudessa (ja juuri tuo "mielenkiinnolla tutustuneet"). Muilta ei vielä mitään, paitsi Jan Erolalta automaattivastaus, jossa kertoi olevansa lomalla :). Odotellaan, odotellaan. Koko Suomihan on lomalla heinäkuussa, miksei sitten kustannustoimittajat.
- mariamay
Nyt on ne maagiset 6kk kuluneet, ja nämä viisi kustantajaa pysyvät edelleen hiljaa. En oikeastaan edes odota mitään vastauksia enää, kun ilmeisesti tämä vastaamattomuus on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Laitoin käsikirjoituksen vielä pariin paikkaan viime kuussa. En näe siinä haittaa, että on useampi onki vedessä.
Koelukijoita olen käyttänyt ja saanut kiitettävää palautetta sekä korjausehdotuksia, joiden perusteella olen muokannut tekstiäni. Kirjoittajana tuskin olen kovin onneton, koska se on osa työtänikin.
Tuskinpa jään itkemään, vaikken sopimusta saisikaan. Kirjoitan jo toista kirjaa ja nautin taas uuden tarinan luomisesta. Se on tärkeintä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh912184Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1471811- 1731333
- 229805
- 65754
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10741- 60730
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako212623- 49597
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349571