Varastetaanko ilmaisuni tai ideani arvostelupalvelussa?

llluuusiioo

Tiedän, että nyt minulle vastataan, että plaa plaa, olet vainoharhainen jne.

Mutta ihan totta puhuen...käsiksessäni on paljon oivaltavia ilmauksia ja omaperäinen idea (joo, tiedän, että kaikki ovat varmaan tätä mieltä omasta käsiksestään...mutta kuitenkin). Pelkään ihan tosissani, että jos lähetän käsikirjoitukseni arvostelupalveluun ja sen lukee siellä joku vähän tuntemattomampi kirjailija, jolla ei ole kovin korkea moraali tai taiteellinen ylpeys, hän saattaa käyttää ilmauksiani tai ideaani omissa teksteissään.

Tai toinen pelko...miten voin luottaa arvioijan puolueettomuuteen. Mitä jos häntä vain ärsyttää jokin tekstissäni. Tai mitä jos hän olisi aina itse halunnut kirjoittaa juuri sillä tyylillä kuin minä kirjoitan, mutta ei osaa ja on kateellinen ja lyttää siksi käsikirjoitukseni. Ihmisiähän hekin ovat inhimillisine tunteineen.

Eikö ketään muuta pelota tuollainen?

21

293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Without Fear Comes

No ei todellakaan pelota.

Ehkä olet rakastunut tekstiisi liikaa, katsot sitä liian läheltä, kun pelkäät varkautta. Miten todennäköisesti tekstisi herättää ammattikirjailijassa kateutta? En usko, että jokainen jakaa kanssasi tuollaisen optimismin käsikirjoituksen toimivuuden suhteen. En minä ainakaan. Olen aina skeptikko. Mitä enemmän julkaiset, sitä skeptisemmäksi tulet omista taidoistas. Mutta optimismi on toisinaan kantava voima.

Jokainen kirjailija kulkee omia polkujaan, tuskin olet aloittelijana löytänyt sellaista ilmaisua, rakennetta, henkilöhahmopersoonaa, teemojen variansseja että se olisi odottamatonta, uutta avaavaa taidekirjallisuudessa.

Ideoilla ei ole tekijänoikeutta. Älä lähetä jos niin vahasti uskot käsikirjoituksesi omintakeiseen ideaan. Ideat voidaan varastaa, niitä varastetaan koko taiteen historian aikana uudestaan ja uudestaan.

Mitä tulee puoluettomuuteen, onko sellaista taiteen laadun syynäämisessä? Onko väliä, mitä tunteita hän kokee, jos antaa hyvän palautteen? Taidat olla aika aloittelija jos pelkäät lyttäystä. Taiteen tekijä saa aina lättyyn jossain vaiheessa ammattiuraa.

• scarabaeus

kyllä kyllä kyllä

olen samaa mieltä ylläolevan kanssa

"Taiteen tekijä saa aina lättyyn jossain vaiheessa ammattiuraa."

Harkiten lähettäisin arvosteltavaksi omia tekstejäni, kyllä ne niin uniikkeja ja varastettavia aina ovat !

• Pientäpintaremonttia

Pelko on aito. Ideavarkauden mahdollisuus on aina olemassa, mutta vaikeaa on elää ilman jonkinlaista luottamusta vastapuoleen. Kyllä minä ainakin sain luotettavan ja asiallisen kuvan palautteen antajasta. Omalla nimelläänhän he toimivat ja lätytkin on usein netissä nähtävänä.

• Mashiach

"Tai toinen pelko...miten voin luottaa arvioijan puolueettomuuteen. Mitä jos häntä vain ärsyttää jokin tekstissäni. Tai mitä jos hän olisi aina itse halunnut kirjoittaa juuri sillä tyylillä kuin minä kirjoitan, mutta ei osaa ja on kateellinen ja lyttää siksi käsikirjoitukseni. Ihmisiähän hekin ovat inhimillisine tunteineen."

Huomioithan sitten (jos uskallat käsiksesi arvostelupalveluun lähettää), että arviointi on vain yhden tai muutaman ihmisen näkesmys tekstistäsi. Lopullisen päätöksen tekstin sisällöstä, tyylistä, ilmauksista yms. tekee viimekädessä aina kirjailija itse. Jos arvostelija kateellisena lyttää teoksesi, niin pyydä jonkun toisen mielipide. Sillä mielipiteitähän ne vain ovat - ja jokaisella on omansa.

• lkdfjlksdjf

Aloittaja; sinulle jää todisteet siitä, että olet sekä ilmaisujesi että muiden ratkaisujesi isä/äiti. Jos ne muutaman vuoden kuluttua ilmestyvät jonkun toisen nimissä, voit nostaa metakan.

• Outs

Ehkä on parempi, että olet vaan kammiossasi hienojen tekstiesi kanssa ja suljet muun julman maailman ulkopuolelle, niin ei tule mitään traumoja.

• swanheart2

No niinpä... Ihan oikeasti, vieläkö näitä tynnyrissä kasvaneita kirjoittajia on olemassa?

Minusta kirjoittajan kannattaa nimenomaan pyrkiä pois sieltä yksinäisestä kammiosta, hakea vertaistukea, opiskella kirjoittamista, liittyä johonkin kirjoittajaryhmään, ottaa vastaan ja antaa itse palautetta muille kirjoittajille, osallistua kirjoituskilpailuihin (hyvänen aika, siellähän voi vaikka tuomari varastaa hyvän idean ja hylätä sitten tekstin ja pitää sen omanaan!)... Jne.

Korostaisin yhteisöllisyyttä, samalla myös niiden paljon puhuttujen suhteiden luomista, ja sitä että uskaltaa laittaa tekstinsä esille.

Samalla harjoittelee sitä, millaista on kun omaa tekstiä ruoditaan (vaikkapa jossain novellin tuunauspajassa) ja siitä kuulee varsin erilaisia mielipiteitä. Jos ensimmäinen kerta, kun omaa tekstiä sörkitään, on se kun kustannustoimittaja alkaa tehdä merkintöjä, niin se voi tulla järkytyksenä. Kyllä, kustannustoimittajakin on ihminen, jolla on mielipiteitä, ja vaikka lopullinen päätösvalta onkin kirjoittajalla, niin yleensä toimittajaa kannattaa kuunnella.

Eli nyt vähän luottamusta muihin ihmisiin, hakeudu kursseille tai opiskelemaan, laita tekstisi alttiiksi ... Eiköhän ne muutkin kirjailijat usko omiin tarinoihinsa sen verran, ettei ole tarvetta pölliä muilta..??

• scarabaeus
        swanheart2 kirjoitti:

No niinpä... Ihan oikeasti, vieläkö näitä tynnyrissä kasvaneita kirjoittajia on olemassa?

Minusta kirjoittajan kannattaa nimenomaan pyrkiä pois sieltä yksinäisestä kammiosta, hakea vertaistukea, opiskella kirjoittamista, liittyä johonkin kirjoittajaryhmään, ottaa vastaan ja antaa itse palautetta muille kirjoittajille, osallistua kirjoituskilpailuihin (hyvänen aika, siellähän voi vaikka tuomari varastaa hyvän idean ja hylätä sitten tekstin ja pitää sen omanaan!)... Jne.

Korostaisin yhteisöllisyyttä, samalla myös niiden paljon puhuttujen suhteiden luomista, ja sitä että uskaltaa laittaa tekstinsä esille.

Samalla harjoittelee sitä, millaista on kun omaa tekstiä ruoditaan (vaikkapa jossain novellin tuunauspajassa) ja siitä kuulee varsin erilaisia mielipiteitä. Jos ensimmäinen kerta, kun omaa tekstiä sörkitään, on se kun kustannustoimittaja alkaa tehdä merkintöjä, niin se voi tulla järkytyksenä. Kyllä, kustannustoimittajakin on ihminen, jolla on mielipiteitä, ja vaikka lopullinen päätösvalta onkin kirjoittajalla, niin yleensä toimittajaa kannattaa kuunnella.

Eli nyt vähän luottamusta muihin ihmisiin, hakeudu kursseille tai opiskelemaan, laita tekstisi alttiiksi ... Eiköhän ne muutkin kirjailijat usko omiin tarinoihinsa sen verran, ettei ole tarvetta pölliä muilta..??

.......... niiiinn,

on olemassa tuunauspajoja
        ja
        tuunauspajoja.
        Huisi ero populassa.

Niin ne tsydeemit menee.
        Joo.

• Näin kokenut

Kannattaa osallistua vuoden koulutukseen jossakin kansanopistossa ja tuunata käsikirjoitustaan siellä.

• tänne vaan

Anna HETI tänne sun käsis, niin mä kirjoitan siitä paaljon paremman kirjan kuin olisit ikinä osannut.

• BDG

"Tai mitä jos hän olisi aina itse halunnut kirjoittaa juuri sillä tyylillä kuin minä kirjoitan, mutta ei osaa ja on kateellinen ja lyttää siksi käsikirjoitukseni."

Ylimitoitettu käsitys omasta merkittävyydestä voi johtaa kaiken kritiikin torjumiseen, että omakuva säilyisi. - Vai onko tämä huumoria harrastajakirjoittajan illuusioista? Omaan kirjoittamiseen pitää uskoa, että jaksaisi kirjoittaa, mutta liika on liikaa.

Jos tämä on ihan tosissaan kirjoitettu, niin vastaan että ei pelota lähettää tekstiäni mihinkään, luettavaksi ja arvioitaviksihan ne on kirjoitettu. En tee syntipukkia siitä, joka ei teksteistäni pidä tai esittää kritiikkiä, vaan koetan ottaa kritiikistä opikseni ja suhtautua kirjoituksiini neutraalisti. Suurin osa tuttujen kehuista on varmasti valkoisia valheita, siksi suosin kritiikin antajina muita kirjoittajia ja ammattilaispalveluita. Monet kirjailijat lukevat myös toistensa tekstejä, siinä oppii samalla itsekin.

• kirjailija--

Jos pelkäät, sinun kannattaa lopettaa kirjoittaminen heti. Muuta vaihtoehto ei ole.

• Puu-ukkoja

Musta tää on ihastuttavan viihdyttävä parodia ja trolli kirjailijanalusta, joka nostaa itsensä merkittävämmäksi kuin realistisesti oli syytä olla.

Tai sitten tämä on henkilö on deadly tosissaan, joka tekee asian surullisemmaksi. Ellei hän sitten ole alakoulussa.

Mutta ehkä hän on vielä niin aloittelija, että jaksaa liikuttua itsestään ja omasta fiktiivisestä tekstistään.

Älä huoli. Pelot kuuluvat osana tätä ammattia.

• lsdkjfsdlkf

Musta sun kommenttis on ihastuttavan viihdyttävä parodia ja trolli epäkohteliaasta tomppelista.

• illuusioo

Ai niin unohdin, että suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu itsensä vähättely ja lyttääminen, eikä missään nimessä saa uskoa omaan tuotokseensa, eikä ajatella sen olevan hyvä, vaan hokea, olen paska, olen paska olen paska. Sori, ehkä olen asunut liian kauan ulkomailla, niin unohdin tämän.

Aika mielenkiintoistahan se on, että jos uskoo itseensä ja tekemiseensä, niin kutsutaan surulliseksi tapaukseksi, trolliksi tai epäillään minun olevan alakoulussa. En tiedä mitä tuosta pitäisi ajatella...missään muualla kuin Suomessa tuollaista tuskin tapahtuisi niin paljon kuin tästä maasta pidänkin.

Ja hei, totta helvetissä liikutun omista teksteistäni, mitä hemmetin järkeä niitä olisi mihinkään tarjota tai edes kirjoittaa, jos en niistä liikuttuisi tai pitäisi niitä hyvinä.

• Real human hero

No niin, mistä ihmeestä kukaan taiteilija loppujen lopuksi voi tietää, onko oma taide hyvää tai toimivaa? En usko, että sillä on edes väliä. Painotus on enemmän siinä, miten kirjallinen instituutti ja lukijat ottavat taideteoksen vastaan.

Sitä kukaan ei voi tietää etukäteen, joten en edes huolestuisi esilukijoiden, arvostelupalvelujen lukijoista, vaan niistä, jotka vaikuttavat voimakkaasti tulevaisuuteesi ammattitaiteilijana: kriitikoihin, apurahalautakuntiin, taiteen tutkijoihin, kustannustoimittajiin, markkinointiin ja tiedotukseen, lukijoihin, kirjakauppojen libristeihin, kirjallisuusopettajiin jne.

Vaatimattomuus ja ei-vaatimattomuus lienevät loppujen lopuksi samantekeviä ominaisuuksia, kun tärkeintä kirjailijan työssä on vain itse teos, ei persoona tekemisen takana. Joten vapaasti saat kokea työsi kulkevan taiteen huipulla tai pohjamudissa, niillä asioilla ei ole suurta merkitystä. Mitä tulee liikuttumiseen, lienee oleellisinta, miten lukija asiaan suhtautuu.

Itsekin pitkään ulkomailla työskennelleenä, varsinkin taiteen ja kulttuurin parissa, olen tottunut, että suomalaisilla on kylmä, kyyninen, nollaava ja lannistava lähestymistapa myös taiteen tekijöihin. Ellei heitä ole nostettu kulttuurisen hegemoniahyllyn ylimmälle hyllylle palvottavaksi. Silloin kukaan ei saa heitä arvostella, on sitten kyseessä Linna, Haanpää tai Kivi. Mutta olen jo kauan sitten hyväksynyt tämän suomalaisen viileän tunteettomuuden osaksi suomalaista kulttuuriperintöä.

• etkö saanut ohjetta

Pelko pois pelko pois ja messulavoille & aamutelkkariin reippaasti esiintymään. Se lisää tunnettavuutta ja omaa itsetuntoa.

• Koettua, harkittua

Teksti on tärkein pitkässä matkassa, ei kirjailijan persoona.

• ajatus jokin

En osaa sanoa, mutta mä en ainakaan; jos joskus kirjoittaisin kirjan, koskaan julkaisisi sitä missään ennen kuin valmis teksti olisi toimitettu kustannustoimittajalle, joka arvioi, onko tekstistä julkaistavaksi. Niinsanottuun tahattomaan apinointiin voivat kai joskus syyllistyä pienessä mittakaavassa varmaan taiteellisesti lahjakkaatkin: esimerkiksi jos joku tietty teema kirjallisuudessa on pop, niin ans' olla, yleensä kohta on yhden menestyskirjan jälkeen julkaistu kymmenen kirjaa samasta aiheesta ja kaikki melkein toistensa kopioita. Varmaan jos tavis haluaisi jotakin saada julkaistavaksi, pitää olla poikkeuksellisen lahjakas kirjoittaja, eri asia sitten niillä, joilla on paksu lompakko tai tunnettu nimi.

Tää on muuten outo palsta tämäkin. Luin tossa yhtä toista ketjua ja pakko sanoa, että ei paljoa ole kirjallisilla lahjoilla paiskattua sakkia sellaiset, jotka NIMETTÖMINÄ Suomi24.fi-keskustelupalstalla valittaa heitä apinoitavan. Ainakin näiden keskustelupalstojen tekstien taso on sellaista verbaalista aivo-oksennusta melkein kautta linjan, että kukaan tuskin alentuisi matkimaan vakavissaan ketään, joka näille palstoille kirjoittaa, tai jos niin, ei sitten olisi palikat ehkä ihan oikeassa asennossa välttämättä (sellaisilla).:/

En ole kirjailija vaan anonyymi tavis, mutta voinpa tässä välittää vaatimattoman toiveeni tuleville kirjailijoille: Ei kiitos enää yhtään kirjaa, jonka aiheena olisi korostetusti seksi ( vaikka seksi myykin), ei kiitos yhtään enää lisää sellaista kirjaa, jonka päähenkilö on vaikkapa itsenäinen sinkku-city-nainen, joka pyörittää miehiä miten tykkää ( koska olen feministi!), ei kiitos yhtään kirjaa enää erityisen friikeistä ilmiöistä ( sensaatiot on tylsiä), vaan kiitos kyllä lisää taidokkaasti kirjoitettua proosaa tavallisen ihmisen elämästä, missä voi yksittäisenä päivänä ihmiselle tapahtua vaikkapa sen verran, että tamppaa matot, keittää kahvit ja käy vaikka lenkillä. Hyvä kirjoittaja osaa kirjoittaa sellaisistakin aiheista kiinnostavan romaanin.

Jos itse joskus kirjoittaisin kirjan ( se on ollut haaveeni ikäni), en antaisi kustannustoimittajan muokata siitä lausettakaan.

• 9+10

"Niinsanottuun tahattomaan apinointiin voivat kai joskus syyllistyä pienessä mittakaavassa varmaan taiteellisesti lahjakkaatkin"

kyllä, näin voi käydä.
        Itsekin olen vain kirjoittelija joka ei ole saanut julkaistua kirjaa.
        90-luvulla lähetin muutamia juttuja yhteen lehteen. Eipä niitä julkaistu, mutta sattumaako oli että seuraavan vuoden aikana julkaisivat pari juttua, joissa oli pari asiaa jotka oli myös mun jutuissa. toinen pikku juttu, toinen isompi juoneen vaikuttava.
        Olen ajatellut että tarkastajille on jäänyt alitajuntaan jutuistani luetut asiat ja sitten ne pölähtää niiden papereille "automaattikirjotuksena".-)

• ajatus jokin
        9+10 kirjoitti:

"Niinsanottuun tahattomaan apinointiin voivat kai joskus syyllistyä pienessä mittakaavassa varmaan taiteellisesti lahjakkaatkin"

kyllä, näin voi käydä.
        Itsekin olen vain kirjoittelija joka ei ole saanut julkaistua kirjaa.
        90-luvulla lähetin muutamia juttuja yhteen lehteen. Eipä niitä julkaistu, mutta sattumaako oli että seuraavan vuoden aikana julkaisivat pari juttua, joissa oli pari asiaa jotka oli myös mun jutuissa. toinen pikku juttu, toinen isompi juoneen vaikuttava.
        Olen ajatellut että tarkastajille on jäänyt alitajuntaan jutuistani luetut asiat ja sitten ne pölähtää niiden papereille "automaattikirjotuksena".-)

Jos sä nyt oikeasti olet keskustelupalstakeskustelija, joka arvostaa sanoja
        ( kirjallisuudesta ja kirjoittamisesta ilmaisutapana kiinnostuneille ihmisille sanat ovat tärkeitä), älä käytä sanaa "itsekin", koska ilmaisin, että minä en ole kirjoittanut.

En tiedä mistä puhut ja otin vain osaa tähän keskusteluun, mutta toki täytyy olla ikävä asia, että jos "idea" on niinsanotusti vaikka pöllitty. Sitä lienee tapahtuvan paljon kirjallisuudessakin, mutta plagioinnista minä en puhunut, vaan apinoinnista, mikä liittyy yleisellä tasolla kirjallisuuden trendeihin. Jos ymmärrät(?)

Ja kun en ole saitin rekisteröitynyt jäsen, sydämeni itki melkein verta häpeästä vaikken ole edes naamalla tai rekkanimimerkillä missään, kun en pääse enää korjaamaan tota aiempaa tässä ketjun kommentissani kirjoitusvirhettäni, missä kirjoitin keskustelupalstaviestiini sanan "niinsanotusti" yhteen, kun kyseessä ei ole yhdyssana. Vielä enemmän ahdisti, kun tossa toisessa ketjussa kirjoitin että "ilmaisutapa" ja että kun viestini palstalle postaamisen postaamisen jälkeen viestissäni lukikin yllättäen että "ilmaustapa", sen sanan paikalla. No tapansa tehdä naurettaviksi, en osaa sanoa.

Vaikea sanoa mitään sun kommenttiisi juuta eikä jaata, kun et erittele mitään. Ihan tässä kirjallisuudesta ja kirjoittamisesta haluaisin keskustella.:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      80
      1965
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1683
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1270
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      697
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      656
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe