Olen ollut todella pahassa lirissä, kun olen työttömyyden alkamisen jälkeen epätoivoisesti yrittänyt ylläpitää entisiä elämän puitteita asuntolainoineen, vapaa-ajan asuntoineen, tulottomien vaimon ja täysi-ikäisten lapsien elättämisineen j.n.e. Pankista ei enää saanut kulutusluottoa eikä lyhennysvapaita kuukausia, kaikki pikavippipaikat oli kahlattu läpi ja kulutusluottoja otettu osin harhaanjohtavien perusteiden esittämisellä muilta luottolaitoksilta.
No, jossain vaiheessa pyörittäminen ei enää onnistu ja pää tulee vetävän käteen yhtäkkiä ja ryminällä. Suurin osa jokapäiväisestä postista eteisen lattialla oli Lindorfilta tai Justitialta, kännykän viestisignaali piipahteli tasaisin välein muistutuksista maksamttomista laskuista, pankista tuli ukaasi vakuuksien realisoimisesta, sähköt uhattiin katkaista, kännykän käyttöön sain armosta lisäaikaa, y.m.
Pyörin ympyrää tuskissani, pöydällä oli avaamattomia kirjekuoria, asunto siivoamatta, ruoka ei maistunut ja kurkistelin tasaisin väliajoin parvekkeelta alas hyppäänkö vai enkö. Olin ollut korkeassa asemassa ja minua pidettiin sukulaistenikin keskuudessa edelleen hyvn pärjäävänä ja asiansa hoitamaan pystyvänä. Kaiken pidin sisälläni niin hyvin kuin pystyin.
Eräänä iltana mietiskelin sängyssä tilannetta uudelta kantilta. Listasin mielessäni positiivisia asioita, kuten vastoinkäymisiä, joita ei vielä ole tapahtunut, yritin katsoa asiaa ulkopuolelta kuin elokuvaa, jonka päähenkilö olisin. Mietin mitä ohjeita antaisin tuolle roolihahmolle ilman, että itse olisin siinä lirissä. Ymmärsin yhtäkkiä paremmin, että kyse oli "vain" rahasta eikä mitään muita ongelmia juurikaan ollut. Mikä tahansa tapa ratkaista rahaongelma antaisi välittömän mielenrauhan.
Aamulla päätin muuttaa toimintatapaani. Päätin ottaa härkää sarvesta ja katsoa totuutta suoraan silmiin. Avasin kaikki perintäkirjeet, listasin kaikki pikavipit word-tiedostoon summineen, eräpäivineen, j.n.e. Soitin kaikkiin paikkoihin, joista oli laskuja tullut ja sovin maksujärjestelyistä niin edullisin ehdoin kuin pystyin. Tein toimintasuunnitelman paperille ja siitä näin kuinka paljon lisärahaa tarvitsisin akuutisti, jotta selviäisin virallisilta maksuhäiriöiltä tässä ja nyt.
Tämän jälkeen pystyin keskittymään meneillään oleviin työnsaantiprojekteihin kevyemmällä mielellä ja sain positiivisen palautteen parista haastattelusta. Nyt olen tehnyt työsopimuksen ja sen pohjalta sopinut yhdistelmäluottojärjestelystä erään rahoituslaitoksen kanssa. Näppäilin laskukasan eriä eilen tyytyväisenä verkkopankilla heitellen sitten maksetut laskut yksitellen laatikon pohjalle pois pöydältä. Jokainen klikkaus kevensi mieltäni ja ahdistustani. Loppujen lopuksi pöytä oli tyhjä. Seuraavan päivän aikana alkoi tulla viestejä kännykkään pikavippipaikoista: "Suorituksenne on kirjaantunut, voitte hakea uutta lainaa".
(Huojentavaa, mutta uutta en enää niistä hae).
Yhdistelmäluotto pitää hoitaa samoin kuin edellisetkin asunto- y.m. lainat, mutta ne ovat hallittavissa, kun jatkan nuukaa elämää ilman mitään ylimääräisiä menoja vielä jonkin aikaa. Arki alkaa pyöriä uudelleen.
Neuvoni samassa tilanteessa oleville, ja käsittääkseni heitä on paljon, on siis sellainen, että älkää panko päätä pensaaseen, vaan katsokaa totuutta suoraan silmiin. Avaamattomat kuoret eivät auta vastuunne poistumiseksi. Avatkaa ne ja katsokaa mitä siellä seisoo. Postiluukusta ei tule kiväärin piippua eivätkä perintäkirjeet pistä puukkoa rintaanne. Perintäfirmoilla ja palveluiden toimittajilla on kymmeniä tuhansia asiakkaita eivätkä he niissä sinua ajattele, vaan kaikki menee heidän automatiikkansa mukaan. Kun otat yhteyttä asiakaspalveluun siellä on pääsääntöisesti ystävllinen ja asioista rakentavasti keskusteleva henkilö.
Elämä on joskus taistelua ja kaikesta voi oppia. Jälkeenpäin se on kuin painajaisunta muistelisi, mutta silloin osaa arvostaa elämää enemmän kuin koskaan ennen. Nietzshen sanoin, mikä ei tapa, se vahvistaa. Älkää siis antako sen tappaa, vaan ottakaa takaisin oman arvontunteenne. Jokaiselle voi sattua vastoinkäymisiä eikä sellainen ole merkki epäonnistumisesta, tyhmyydestä tai mistään muustakaan. Arvostakaa itseänne, olkaa yhteistyössä totuuden kanssa ja tehkää joka päivä se minkä voitte.
Selviytymisohjeita talousvaikeuksiin joutuneille
4
543
Vastaukset
- juujaajoo
Kyllä vain, mutta monella on se tilanne että mistään ei saa mitään yhdistelmäluottoja tms. Eli kun menee luottotiedot niin ainoa paikka on Takuusäätiö tai sosiaalinen luotto. Jos niistäkään.
- semmostavaan
Erittäin hyvä kirjoitus aloittajalta. Mitä aiemmin ottaa härkää sarvista, sitä helpompi talousvaikeuksista on selvitä. Tosin monesti se ei ole helppoa nähnytkään. Itse olen sen myös kantapään kautta kokenut. Vajaat kymmenen vuotta sitten irtisanouduin työstäni ja tuli hoidettua kaikki mahdolliset raha-asiat täysin järjettömästi. Ulosottomiehen luona tuli vierailtua pariin kertaan, ihan vaan tilannekatsauksen muodossa, velkaa oli muistaakseni joku vajaat 15 t€. Eihän niitä työtön mitenkään maksanut, vaan korkoa kasvoivat kaikessa rauhassa.
Vajaat pari vuotta työttömyyttä, sen jälkeen duunissa. Pieniä summia ulosottoon tämän jälkeen (asuin exän kanssa, hänellä lapsia ja yksi yhteinen, joten suojaosuus iso=ei juuri palkasta jäänyt ulosmitattavaa), mutta eihän se velka juuri lyhentynyt..kolme vuotta sitten tuli ero, suojaosuus pieneni huomattavasti, eli nyt velkojen maksuun uo. otti sitten omansa joka kuukausi pois. Täytyi tosiaan miettiä joka ikinen penni, että sai rahansa riittämään. Vuokra, elatusmaksu, ulosotto, puhelin, sähkö, ruoka, jne.
Siinähän se sitten pikkuhiljaa kokonaisvelkasumma lyheni ja asioita selvitellessäni hakeuduin velkaneuvojalle, että saisin takuusäätiölle takaushakemuksen laitettua. Homma toimi todella nopeasti, kiitos paikallisen mukavan velkaneuvojan. Päätös tuli kolmessa viikossa, näyttö minulla velkojen hoitamiseen oli jo olemassa ulosoton takia. Olisi pitänyt hakea tuota jo aiemmin, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Nyt viimeinen erä tuota järjestelylainaa maksettu pankille ja alkaa taloudellisesti elämä helpottaa.
Joten myöskin voin kaikille suositella, että selvittäkää tilanteenne. Harvoin se on täysin vailla toivoa. Velkaneuvojille on valitettavasti useesti pitkät jonot, mutta ainakin minulle sen apu oli korvaamaton. Nimittäin niiden velkojen selvittely ei ole aivan yksinkertaista puuhaa, jos niitä on enemmän ja useisiin paikkoihin kertynyt.
Ei ihan hirveesti tee mieli joutua samanlaiseen kuseen enää ikinä. - pöh,pöh,pöh
ÖÖö kiva juttu mutta olet palkallasi elättänyt vaimoa ja perhettä, jossa kukaan ei tee mitään tulojen saamiseksi. Palkkasi on riittänyt ostamaan mökkiä, autoa, asuntoa jne. Mutta mukamas mitään ei ole jäänyt sukanvarteen, et ole ottanut lainaturvaa, mitään vakuutusta sairauden tai muun yllättävän tilanteen varalle jne. Jaa a, ei porvarit elä noin, melkeimpä sanoisin että puhut soopaa mutta ehkä joku saa tästä stoorista puhtia.
- ......
Todella lirissä oleva kykenee hädin tuskin elättämään itsensä.
Eräs sukulainen kirjoitti veroilmoituksen kohtaan, alaikäiset lapset ja sitten muita elätettäviä, aviopuoliso ja vanhin lapsi.
Elokuvamaailma tuo lohtua, mutta ei rahaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741943Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 201675
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako192556- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462