Hoitovapaan tulot ja menot?

Juuhpuuh

Haluaisin udella miten muut käyttävät suuren suuren kotihoidontukensa. Ihan summien kanssa. Tässä omani:

Kotihoidontuki kuntalisä brutto 555e, netto 500e, lapsilisä 104e, yht 600e nettotulot.

Menot:
-200e ruokaa varten s-tilille
-120e luottokorttimaksu
-150e omat ja vauvan menot (puhelinlasku, kahvittelut ja kirpparilta vauvanvaatteita)
-20e vauvan (9kk) tilille säästöön, kyllä tällä menolla ajokorttirahat tulee kasaan ainakin
-55e eläkevakuutukseen (kun ei paljoa lakisääteistä eläkettä nyt kerry)

Ja kaikkihan siinä sitten menikin. Mies maksaa asumisen kokonaan, loput ruoat ja satunnaiset maksut kuten vakuutukset.

23

362

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÄitiX2opiskelee

En ole enää kotihoidontuella, koska nuorempikin meni jo tarhaan. Mutta olen opintotuella, joten ajattelin että kun tulot ovat samaa tasoa voisin vastata omalta osaltani. Olen yh, joten ei ole toista aikuista makselemassa asumista yms...

Tulot pyöristettyinä: opintotuki 280 asumistuki 140 lapsilisät yh-korotuksella kahdesta lapsesta yht 315 elatusmaksu 130 (toisesta lapsesta en saa, kun en ole jaksanut tapella, mutta tästä toisesta saan isoja hankintoja varten tarvittaessa joskus enemmän.)

Yht siis n. 865e

Menot:
      Asuminen (lainan korot ja hyvin pieni lyhennys, sekä vastike, sis.vesi) 220
      Sähköt 50
      Bussi 40
      Puhelin 30
      Netti 20
      Vakuutukset 60
      Tarhamaksut (yksityinen,ni ei ihan ilmainen pienistä tuloista huolimatta) 65
      Ruuat, päivittäistavarat 300
      Vaatteet kaikille 30
      Vapaa-aika (hoplopit, karkit, leffavuokrat...) 20
      Opinnot 10
      Säästöön jos jää, tai yllättäviin menoihin 20

Yht 865e

Eli plus miinut nolla useimmiten...

• ..................

No jos et lapsen isältä saa elatusmaksua toisesta, niin saathan sitä kuitenkin, kuten jokainen tuollaisessa tapauksessa, KELA:lta. Eihän siitä se kummosemmin tarvitse "tapella"..

Onko sinulla sähkölämmitys tms.?

• edel.

En saa kelalta, koska isä ei ole elatuskyvytön. Siis en ole isältä vaatinut, koska on narsisti. (Sellaisen kanssa kaikesta täytyy tapella. Oikeasti raskasta, aivan kaikki.)

Ja ei ole sähkölämmitystä, vaan kaukolämpö. Se sisältyy vastikkeeseen.

• edel.
        edel. kirjoitti:

En saa kelalta, koska isä ei ole elatuskyvytön. Siis en ole isältä vaatinut, koska on narsisti. (Sellaisen kanssa kaikesta täytyy tapella. Oikeasti raskasta, aivan kaikki.)

Mikäli mietit että sähkölasku on suuri, niin se pitää sisällään sekä sähkölaskun, että sähkön siirtolaskun. Ei se kovin suuri lasku siis ole... Ehkä on vähän vajaat 50. Minulla on myös sähkösauna, ja se on mulla usein käytössä. Ehkä siitä luopumalla sais kympin nipistettyä, mutta sauna on mulle tärkeä.:) Muuten olen kyllä tarkka. Mitään laitteita tai valoja en pidä turhaan päällä. Ystävien mukaan turhankin tarkka, heh.

• jovain6
        edel. kirjoitti:

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, joten vastaus lienee tullutkin, mutta kyllä saat Kelalta minimielarin lapsesta, josta hänen isänsä ei maksa. Kela kyllä perii häneltä saatavansa olkoon narsisti tai muu sairas tahansa. Sinun ei tarvitse taistella.

• edel.
        jovain6 kirjoitti:

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, joten vastaus lienee tullutkin, mutta kyllä saat Kelalta minimielarin lapsesta, josta hänen isänsä ei maksa. Kela kyllä perii häneltä saatavansa olkoon narsisti tai muu sairas tahansa. Sinun ei tarvitse taistella.

Koska sinulla ei ole kokemusta narsistista, et tietystikään ymmärrä. En minäkään olisi muutama vuosi sitten ymmärtänyt.

Siis tietenkin saisin sen elarin, mutta se kostautuisi kaikessa muussa! Saisin kuulla järkyttävät haukut, kaikki jo sovitut lapsen tapaamiset yms tehdään suuntaan tai toiseen mahdottomiksi (eli ilmoitetaan juuri ennen ettei haekaan, tai ei tuo takaisin silloin kun on sovittu jne), pienen lapsen päivärytmi muutetaan yövierailulla isän luona ihan tarkoituksella jne. Se on jatkuvaa henkistä väkivaltaa, jota käytetään koko ajan, ja erityisen paljon silloin, jos minulla on mitään omia vaatimuksia, tai edes toiveita.

Elareiden hakeminen todennäköisesti johtaisi oikeustaisteluun huoltajuudesta tms. Vaikka isällä ei olisi mitään edellytyksiä voittaa taistelua, sellaiset rupeamat ovat raskaita henkisesti. Ei ole sen arvoista. Yritän vain elää ärsyttämättä, jotta saisin mahdollisimman paljon keskittyä omaan elämääni.

• Juuhpuuh

Siis laskin ihan laskimen kanssa, enkä päässä, niin tuosta pitäisi jäädä vielä 59e jäljelle! Että jos vaikka laittaisi säästöön sen 59e sitten jos oikeasti jää yli :P

• Juuhpuuh

Hei opiskelijaäiti, saisit varmasti sossusta rahaa jos kehtaisit mennä kysymään. Samaten Kelasta kun kerran lapsen isä ei maksa niin saisit elatustuen n. 140e, jos jaksaisit tutustua, kuinka sen saat.

http://www.kela.fi/elatustuki

Toimeentulotuen perusosa olisi teiltä kolmelta 1102,47e/kk. Eli kun tulot kerran jää sen alle, niin luulis sossun maksavan erotuksen teille jos vain varaisit ajan kuntasi aikuissosiaalineuvojalle ja kävisitte tulosi läpi.. Omistusasunto ei ole toimeentulotuen este.

Olisi kiva jos suomalaiset yritteliäät ihmiset (esim. opiskelijat) hakisivat heille kuuluvat sosiaalietuudet kun on niin paljon sosiaalitukien hyväksikäyttäjiä. Näen budjetistasi, että muutama lisäsatanen olisi varmasti tarpeen, toimi jo tänään!!!

• edel.
        Juuhpuuh kirjoitti:

Hei opiskelijaäiti, saisit varmasti sossusta rahaa jos kehtaisit mennä kysymään. Samaten Kelasta kun kerran lapsen isä ei maksa niin saisit elatustuen n. 140e, jos jaksaisit tutustua, kuinka sen saat.

http://www.kela.fi/elatustuki

Toimeentulotuen perusosa olisi teiltä kolmelta 1102,47e/kk. Eli kun tulot kerran jää sen alle, niin luulis sossun maksavan erotuksen teille jos vain varaisit ajan kuntasi aikuissosiaalineuvojalle ja kävisitte tulosi läpi.. Omistusasunto ei ole toimeentulotuen este.

Olisi kiva jos suomalaiset yritteliäät ihmiset (esim. opiskelijat) hakisivat heille kuuluvat sosiaalietuudet kun on niin paljon sosiaalitukien hyväksikäyttäjiä. Näen budjetistasi, että muutama lisäsatanen olisi varmasti tarpeen, toimi jo tänään!!!

Kiitos tuesta. Jotenkin se sossuun meneminen tuntuisi kovin isolta asialta. Ylpeys kysymys, kenties.

Edellä jo vastasinkin, että koska isukki ei ole maksukyvytön, ei Kela maksa elatustukea. Se vaan perisi sen takaisin isältä, ja siitä syttyisi sota. Joudun niitä sotia käymään läpi niin paljon pienemmistäkin asioista, ja haluan lapsen takia välttää niitä viimeiseen asti. Siksi en isältä elareita vaadi, vaan koitan pärjäillä ilman. Hän ei niitä halua maksaa. Pitkä tarina, eikä kovin helppo.

Olen nostanut hätävaraksi opintolainaa, ja sillä pystyn maksamaan elämiseni esimerkiksi sitten heinäkuussa, kun tarha on kiinni, enkä pysty opiskelemaan. Tarkoitus on kuitenkin saada maisterin paperit ulos vuoden päästä, joten enköhän ens talven vielä selviä! Olen myös miettinyt, voinko tehdä jotain töitä iltaisin lasten mentyä nukkumaan, mutta pakko tunnustaa ihmisyyteni, ja jaksaminen ei riitä. Joskus on pakko ehtiä lukemaan tentteihin, käydä rauhassa suihkussa ja katsoa vaikka vaan töllöä.:)

• Ihmetellen elellen
        edel. kirjoitti:

Kiitos tuesta. Jotenkin se sossuun meneminen tuntuisi kovin isolta asialta. Ylpeys kysymys, kenties.

Edellä jo vastasinkin, että koska isukki ei ole maksukyvytön, ei Kela maksa elatustukea. Se vaan perisi sen takaisin isältä, ja siitä syttyisi sota. Joudun niitä sotia käymään läpi niin paljon pienemmistäkin asioista, ja haluan lapsen takia välttää niitä viimeiseen asti. Siksi en isältä elareita vaadi, vaan koitan pärjäillä ilman. Hän ei niitä halua maksaa. Pitkä tarina, eikä kovin helppo.

Olen nostanut hätävaraksi opintolainaa, ja sillä pystyn maksamaan elämiseni esimerkiksi sitten heinäkuussa, kun tarha on kiinni, enkä pysty opiskelemaan. Tarkoitus on kuitenkin saada maisterin paperit ulos vuoden päästä, joten enköhän ens talven vielä selviä! Olen myös miettinyt, voinko tehdä jotain töitä iltaisin lasten mentyä nukkumaan, mutta pakko tunnustaa ihmisyyteni, ja jaksaminen ei riitä. Joskus on pakko ehtiä lukemaan tentteihin, käydä rauhassa suihkussa ja katsoa vaikka vaan töllöä.:)

Täytyy kyllä hattua nostaa! Minulla on vain yksi lapsi, enkä voisi kuvitellakaan, että tulisin noin vähillä rahoilla toimeen. En vaikka yrittäisin. En tajua miten pystyt. Mä olen selvästi paljon surkeampi raha-asioissa. Tuloni ovat monta sataa kuussa suuremmat kuin sulla, lapsia vain yksi, aina rahat loppu ja luottojakin kertyy koko ajan. Tuntuu etten ikinä saa ostettua mitään uutta ja elämä on jatkuvaa kitkuttamista. Sun kirjoitus jotenkin herätti mua. Täytyy miettiä mihin raha oikein häviää.

• Juuhpuuh
        Ihmetellen elellen kirjoitti:

Täytyy kyllä hattua nostaa! Minulla on vain yksi lapsi, enkä voisi kuvitellakaan, että tulisin noin vähillä rahoilla toimeen. En vaikka yrittäisin. En tajua miten pystyt. Mä olen selvästi paljon surkeampi raha-asioissa. Tuloni ovat monta sataa kuussa suuremmat kuin sulla, lapsia vain yksi, aina rahat loppu ja luottojakin kertyy koko ajan. Tuntuu etten ikinä saa ostettua mitään uutta ja elämä on jatkuvaa kitkuttamista. Sun kirjoitus jotenkin herätti mua. Täytyy miettiä mihin raha oikein häviää.

Suu säkkiä myöten, tuo luottojen ottaminen jokaipäiväiseen elämiseen osoittaa, että elät yli varojesi! Kai sentään siedettävän koron luottoja, eikä pikavippejä? Mitä kun luottokortti onkin tapissa ja lisää kohtuullisen koron lainaa ei tipu, alatko sitten ottamaan pikavippejä? Paljonko luottoa kertyy kuukaudessa lisää ja mitä se on muutaman vuoden päästä?

Nyt kulut taulukkoon ja mieti mistä saat nipistettyä. Hankintoja voi shoppailla kirpputoreilla ja kannattaa miettiä, paljonko uusi vaate Stockalta tulee luotolla ostettuna maksamaan. Puhumattakaan että jos raha-asiat menee kunnolla kuralle luottojen takia, niin ne vaatteet sielä kaapissa ei paljoa siinä tilanteessa lohduta kun ulosotto on ovella ja koti uhkaa mennä alta.

"Tuntuu etten ikinä saa ostettua mitään uutta ja elämä on jatkuvaa kitkuttamista."

Eikös se ole niin, että jos ei ole käteistä ostaa niin kannattaa jättää ostamatta. Naapurilla voi olla varaa Mersuun, mutta itsellä varaa siihen bussilippuun. Jos haluat uusia hankintoja ja raha ei riitä, niin kannattaisi keksiä miten saat tuloja kasvatettua, luoton ottaminen ei tilannettasi paranna.

• Yhdenlapsen YH

Kotihoidon tuki 636€/kk sis. hoitoraha, kuntalisä ja yh korotus -20% veroja=508€
      Asumistuki 450€/kk
      Lapsilisä 150€
      Elatustuki 150€

yht:1258€

Asuminen 600€
      Ruoka 290€
      Vaipat 40€
      Puhelin 20€
      Vakuutukset 30€
      Vaatteet, lelut 20€
      Yleinen vararaha 150€ (juhlat, lahjat, lääkärit jne ei kiinteät menot) siirtyy säästöön jos ei ole ollut tarvetta.
      Säästöön 100€ (josta 50€ menee lapsen tilille)

• Liian varhain

Mitä tähän sanoisi. On tyhmyyttä tehdä lapsia jos ei ole tuloja.
      Jokaisen pitäisi sentään saada elämänsä siihen vaiheeseen, että saa palkkatuloa, jolla pystyy elämään.

Tässä näkyy selvästi ajattelemattomuus, nuoret ihmiset hakeutuvat liian pian suhteisiin ja lapsia tehdään täysin ajattelematta kustannuksia ja muita asioita, joita siihen liittyy. Tuntuuko kuin vain eläisitte leikkielämää, kuin nukeilla leikkimistä, mutta karvas totuus kyllä oikean lapsen myötä tulee eteen jokaiselle.
      Parisuhteeseen tulee muutos, sekin on varmaa, lapsia ottaa osansa. Sitten väsytään ja erotaan ja ketkeä kärsivät eniten, lapset tietenkin.
      Omakin elämänne menee aika paljon takapakkia samalla.

• Juuhpuuh

Tarkoitukseni ei ollut tällä alkuperäisellä kysymyksellä kerätä surkutteluja rahan riittämättömyydestä vaan siitä, miten sen saa riittämään. Itse olen vakituisesta työstä hoitovapaalla, eli tuloja on kun niitä taas tarvitsen. Myös säästöjä on kertynyt, joita olen valmis käyttämään elämiseen hoitovapaan aikana.

Tällä hetkellä lapsi on kuitenkin tärkein ja vapaaehtoisesti kituutan pienellä kotihoidontuella kun vaihtoehtoisesti päiväkotipaikasta kunta joutuisi maksamaan n.1000e, josta minä maksaisin 260e. Yhteiskunnalle on siis halvempaa kun minä hoidan vauvaani kotona ja työpaikalla joku onnekas hoitaa hommaani sillä aikaa.

Taidat itse olla katkera lapseton ihminen, jos kuvittelet, että nuoret perheet ovat onnettomia ja kaikki eroavat.

• --------------

Ihanko tosissasi olet sitä mieltä, että vauva kainalossa vain suoraan synnytyssairaalasta töihin takaisin? Käytännössä jokainen jää vauvan kanssa kotiin, kuka lyhyemmäksi, kuka pidemmäksi aikaa ja se kotiin jääminen tarkoittaa pakosti tulojen tippumista hyvin radikaalisti ja varsinkaan palkkatuloja ei silloin tule. Eikä tämä ole mikään ikäkysymys, vaan vanhat ihmiset eivät pysty yhtään sen paremmin käymään lapsen kanssa töissä kuin nuoret.

• ...
        -------------- kirjoitti:

Ihanko tosissasi olet sitä mieltä, että vauva kainalossa vain suoraan synnytyssairaalasta töihin takaisin? Käytännössä jokainen jää vauvan kanssa kotiin, kuka lyhyemmäksi, kuka pidemmäksi aikaa ja se kotiin jääminen tarkoittaa pakosti tulojen tippumista hyvin radikaalisti ja varsinkaan palkkatuloja ei silloin tule. Eikä tämä ole mikään ikäkysymys, vaan vanhat ihmiset eivät pysty yhtään sen paremmin käymään lapsen kanssa töissä kuin nuoret.

Öööh... ehkäpä hän tarkoitti sitä, että kun on ikää riittävästi, niin on myös jo varallisuutta ja usein myös parisuhde työssäkäyvään ihmiseen, jonka kanssa kaikki varallisuus on yhteistä...

Itse nimittäin myös luen kauhulla noita tarinoita, satasilla pärjäämisestä. Tein lapsen 33-vuotiaana, eikä mistään ole tarvinnut tinkiä tai pihistellä, vaikka omat tulot tippuivatkin vuodeksi 300 euroon kuussa.

• werewrew

Täällähän kaikki tuntuvat saavan paljon tukia...yht näköjään 800-1200e/kk olemalla kotona, eihän se enää kannusta edes töihin! Itse olin kotona 4 vuotta kahden pienen lapsen kanssa ja en saanut edes hoito- tai kuntalisää, siis kahden lapsen kotiäitiydestä hoitovapaalla n. 450e/kk-verot ja koska veroprosentti oli aika mukava, niin käteen jäi siis ehkä 300-350e/kk, tietysti lapsilisät tulivat normaalisti päälle. Mies on keskituloinen (tienasi silloin muistaakseni 3500e/kk ja asuntolainaa on, teki aika tiukkaa silti olla kotona kun asumiseen meni 1200e/kk ja nelihenkinen perhe elettiin yhden palkalla...käytettiin niitä säästöjä, joita työssäkäydessä oltiin säästetty...

• ÄitiX2opiskelee

Hei, pyydän huomioimaan, että tänne on kirjoittanut vain kaksi yh:ta, joista toinen olen minä. Enkä minä ole kotona enää, vaan opiskelen.

Jos miehesi tienasi 3500e/kk, ja vaikka se olisi ollut brutto, eli sanotaan että nettona vaikkapa 2500e, niin teidän tulot olivat yhteensä 2500 200 350=3050. Teitä oli neljä. Kun nyt vertaat sitä siihen, että meitä on kolme ja käteen tulee 865e, niin miten voit sanoa, että se ei motivoi menemääm töihin?? Eihän minun tuloni riittäisi edes teidän asuntonne maksamiseen, lähellekään! Vaikka olisin kaupan kassa, tuplaisin tulotasoni.

Vaikea on ymmätää, että teillä on tehnyt tiukkaa. Ja mitä esimerkiksi asumiskuluihin tulee, niin pitkälti se on valintakysymys. Jos haluaa asua joko kaupungin keskustassa ja valtavan suuressa asunnossa, asuminen maksaa. Itse asun kahden lapsen kanssa 55m2 kaksiossa. Eihän kukaan teitäkään kieltänyt asumasta vaatimattomammin.;)

• jhbdvlkj<

Ensinnäkin tuo kotihoidontuki on edelleen voimassa vain siihen asti että lapsi on 3vuotta. Uskoisin monien palaavan erittäin mielellään töihin siinävaiheessa viimeistään, ellei jo aikaisemmin tule tarvetta.

Se paljon perhe kuluttaa, riippuu ihan tottumuksesta ja vaikuttaa siihen kuinka pienellä pärjää. Minun näkemykseni mukaan teidän asuinkustannukset on valtavat, en ikinä voisi muuttaa taloon josta joutuisin maksamaan noin paljon kuussa...

Kuntalisä on asuinalue kohtanen, ei siis saa kaikkialla. Sitä ei haeta erikseen, tulee kotihoidontukea hakiessa.
        Hoitolisään vaikuttaa koko perheen palkkatulot. Kyseessä on siis raha jolla tuetaan pienituloisten lastenhoitoa.
        Se että sinä et saanut noita tukia johtuu yksinkertaisesti siitä että perheessänne on tarpeeksi tuloja ja asut kunnossa missä ei kuntalisää jaeta.

• edellinen kirjoittaj
        ÄitiX2opiskelee kirjoitti:

Hei, pyydän huomioimaan, että tänne on kirjoittanut vain kaksi yh:ta, joista toinen olen minä. Enkä minä ole kotona enää, vaan opiskelen.

Jos miehesi tienasi 3500e/kk, ja vaikka se olisi ollut brutto, eli sanotaan että nettona vaikkapa 2500e, niin teidän tulot olivat yhteensä 2500 200 350=3050. Teitä oli neljä. Kun nyt vertaat sitä siihen, että meitä on kolme ja käteen tulee 865e, niin miten voit sanoa, että se ei motivoi menemääm töihin?? Eihän minun tuloni riittäisi edes teidän asuntonne maksamiseen, lähellekään! Vaikka olisin kaupan kassa, tuplaisin tulotasoni.

Vaikea on ymmätää, että teillä on tehnyt tiukkaa. Ja mitä esimerkiksi asumiskuluihin tulee, niin pitkälti se on valintakysymys. Jos haluaa asua joko kaupungin keskustassa ja valtavan suuressa asunnossa, asuminen maksaa. Itse asun kahden lapsen kanssa 55m2 kaksiossa. Eihän kukaan teitäkään kieltänyt asumasta vaatimattomammin.;)

Emme todellakaan asu mitenkään ylellisesti "väljästi", vaan ihan rivarikolmiossa (78 neliötä) 4-henkinen perhe! Ja kyllä tuo on aivan normaali summa asumiseen jos on asuntolainaa! Jos taas on mahd. ostaa oma asunto, niin ei ole järkeä olla vuokralla. Miehen nettotulot oli muistaakseni jotain 2300e/kk minun hoitotuki ja lapsilisät. Lisäksi monikaan ei huomioi sitä, että vaikka mies tienaisikin kohtuullisesti tai jopa 4000e/kk bruttona, niin verottaja vie siitä niin paljon, että käytännössä on erittäin vaikea elättää koko perhettä yhden palkalla jos on asuntolainaa. Kaverini asuu vuokralla saman kokoisessa kolmiossa ja he maksavat saman verran vuokraa kuin me lainanlyhennystä (meillä lainanlyhennys on 1000e hoitovastike ja kulut päälle). Rahat riitti perusmenoihin, mutta kaikkiin yllättiviin menoihin käytettiin säästöjä. Minusta on kuitenkin väärin, että yhteiskunta maksaa lastenhoidosta eri määrin tukia jos joillakin mies tienaa enemmän - entäs jos se mies ei yksin haluakaan elättää perhettä yksin ja silloin naisen on mentävä aikaisin töihin koska ei saa tukia miehen tulojen vuoksi? Itselläni näin ei ollut, mutta tiedän paljon vastaavia tapauksia...

• edel.
        edellinen kirjoittaj kirjoitti:

Emme todellakaan asu mitenkään ylellisesti "väljästi", vaan ihan rivarikolmiossa (78 neliötä) 4-henkinen perhe! Ja kyllä tuo on aivan normaali summa asumiseen jos on asuntolainaa! Jos taas on mahd. ostaa oma asunto, niin ei ole järkeä olla vuokralla. Miehen nettotulot oli muistaakseni jotain 2300e/kk minun hoitotuki ja lapsilisät. Lisäksi monikaan ei huomioi sitä, että vaikka mies tienaisikin kohtuullisesti tai jopa 4000e/kk bruttona, niin verottaja vie siitä niin paljon, että käytännössä on erittäin vaikea elättää koko perhettä yhden palkalla jos on asuntolainaa. Kaverini asuu vuokralla saman kokoisessa kolmiossa ja he maksavat saman verran vuokraa kuin me lainanlyhennystä (meillä lainanlyhennys on 1000e hoitovastike ja kulut päälle). Rahat riitti perusmenoihin, mutta kaikkiin yllättiviin menoihin käytettiin säästöjä. Minusta on kuitenkin väärin, että yhteiskunta maksaa lastenhoidosta eri määrin tukia jos joillakin mies tienaa enemmän - entäs jos se mies ei yksin haluakaan elättää perhettä yksin ja silloin naisen on mentävä aikaisin töihin koska ei saa tukia miehen tulojen vuoksi? Itselläni näin ei ollut, mutta tiedän paljon vastaavia tapauksia...

Edelleen toistan, tulonne ovat olleet lähes 3000e kuukaudessa... Miten ihmeessä sen kanssa ei saa kustannettua kaikkia menoja? Myös yllättäviä. Jos minäkin saan, vaikka tulot ovat kolmasosa teidän tuloista.

Minäkin asun omistusasunnossa, ja olen samaa mieltä, että vuokralla asuminen harvoin on kannattavaa. Minä ostin pari vuotta sitten, siis edellisen asuntoni joka oli myös kaksio n.56m2, perheeltä jossa oli isä, äiti, kaksi pientä lasta sekä koira... Tekin voisitte elää niin. Teidän lähes 80 neliöltä on oma valintanne. En väitä etteikö moni asuisi "leveämmin", mutta kun tekee omaan tulotasoonsa ja rahankäyttötaitoihinsa nähden sellaisia ratkaisuita, että eläminen tuntuu tiukalta vaikka toinen aikuinen on töissä, niin onhan siinä syytä peiliin katsoa.

Lyhennätte lainaa 1000e/kk. Kyllä se on varmasti enemmän kuin monella muulla. Minulla menee tällä hetkellä lainan lyhennyksiin (lähinnä siis korkoja ja jokunen euro lyhennystä niin kauan kuin opiskelen) vain 50e/kk. Se on ihan tolkuttoman vähän, tiedän. Mutta minun ja teidän lyhennyksen välille jää melko paljon niin sanottuja normaalivaihtoehtoja...

Esimerkiksi Nordean asuntolainalaskurin mukaan 25 vuoden laina-ajalla
        100 000e asuntolainaa lyhennetään reilusti alle 500e kuukaudessa. Teillä menee se tuplasti!

Ja vaikka sitten haluattekin käyttää niin suuren summan kuussa asumiseen, silti käteen jää vielä reilusti kaksi kertaa se, mitä esimerkiksi minulle tulee ihan kaikkea elämistä varten. Ja minä maksan kyllä kaikki menoni.:)

Ja sanottakoon että jos mies ei haluakaan elättää perhettä, hän tuskin on sellainen mies, jonka kanssa kannattaa elää? Siis jos hän ei ole halukas kantamaan korteaan kekoon. Siinä tapauksessa nainen voi lähteä elämään ilman miestä, ja on oikeutettu "hulppeisiin" tukiin, kuten asumistukeen ja lapsilisän yh-korotukseen. Tuskin se on kenellekään unelma?

• Khiuhijv

Ansiosidonnainen kodinhoidontuki = 2000 e netto / kk (kuntalisä ei vähennä ansiosidonnaista) n. 1000e pääomatuloja /kk. Menoja en ole laskenut, mut mukavasti riittää kun töissä käyvä puoliso maksaa suurimman osan kuluista... Taitaa jopa osa kertyä säästöön, kun ei tässä lasten kanssa kotona olemalla juuri omaa rahaa kulu :o/

• Juuhpuuh

Vieläkö joku uskaltaa kertoa taloudenhoidostaan?

Ja onnittelut nimimerkille "Khiuhijv". Tilanteesi on ihanteellinen, kun noita pääomatuloja kertyy. Olisi kiva tietää minkä ikäisenä olet päässyt tuollaiseen tilanteeseen? Lieneekö mahdollista kenellekään nuorelle äidille ilman perintöjä tms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1930
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe