Raamatun kertomus ihmisen luomisesta ja syntiinlankeemuksesta on opetustarina. Se kertoo ihmisen itsetietoisuuden synnystä ja syntiinlankeemuksesta sen myötä. Ihminen teki eron itsensä ja toisen ihmisen välille, itsensä ja luomakunnan välille ja itsensä ja Jumalan välille. Kristillisen käsityksen mukaan synti on eroa Jumalasta, erillisyyttä.
Tuosta Raamatun fiktiivisen tarinan 'hetkestä' lähtien ihminen on ollut tuhoksi ja vahingoksi itselleen, lähimmäisilleen ja koko maapallon elonkehälle. Vain ihminen pystyy tekemään syntiä ja synti on meidän erillisyytemme - kun menetimme tolkun siitä, että olemme osa kokonaisuutta ja siitä täysin riippuvaisia. Riippuvaisia kaikessa Jumalasta, Maailmankaikkeuden hengestä, Suuresta järjestyksestä, Luonnosta - ymmärtäkää miten haluatte, pohjimmiltaan on kysymys samasta asiasta.
Kristus näytti tien takaisin Jumalan yhteyteen. Muissa maailman suurissa uskonnoissa opetus on pohjimmiltaan sama, mutta meille länsimaisessa kulttuurissa kasvaneille kristinuskon opetus lienee ymmärrettävin.
Siteeraan Aimo T. Nikolaisen kirjaa Kuinka kaikki tapahtui (Herättäjä-yhdistys, Vaasa Oy:n kirjapaino 1968 s. 57):
"Vaikka Paavali ei sanonutkaan Jeesuksen syntyneen Neitsyt Mariasta, hän kuitenkin korosti Jeesuksen jumalallista alkuperää. Jeesuksella oli ollut Jumalan muoto, mutta hän ei tahtonut tavoitella Jumalan kaltaisuutta - toisin kuin Aadam, ensimmäinen ihminen, ja ihminen yleensä, vaan - kuten Fil 2. luvun Kristus-hymnissä sanotaan - hän "tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennoltaan sellaiseksi kuin ihminen" ja jälleen toisin kuin Aadam, joka tahtoi tulla niin kuin Jumala, "hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti. Sen tähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut." (Fil 2:6-9.)
Nikolainen kiteyttää mielestäni erinomaisesti mormonismin ja kristinuskon välisen peruuttamattoman eron.
Mormonimiehelle hänen uskontonsa lupaa juuri sen, mitä luomiskertomuksen Aadam tavoitteli ja mikä johti syntiinlankeemukseen... sen, mikä aiheutti eron yhteydestä ja toi maailmaan synnin ja pahuuden.
Mormonit uskovat, että Aadam yhdessä Kristuksen kanssa loi maailman! Mormonit uskovat, että Aadam ja Eeva toimivat Jumalan tahdon mukaisesti syödessään kielletystä puusta, haluten tulla yhtä mahtaviksi kuin Jumala tiedossa, voimassa ja kuolemattomuudessa. Tulos hedelmän syömisestä oli täysi katastrofi, täysin päinvastainen kuin ihminen ylpeydessään kuvitteli.
Kristuksen esimerkki on täsmälleen päinvastainen. Kristityt seuraavat Kristusta, mormonit seuraavat sitä voimaa, joka johti kertomuksen Aadamin ja Eevan lankeamaan eroon yhteydestä ja sen myötä kadotukseen.
Aadamin ja Kristuksen ratkaiseva ero
30
134
Vastaukset
- kasso
Etkö uskokkaan Raamattuun? Luulin että olet uskovainen, sinulle siis VT on satukirja?
"Mormonimiehelle hänen uskontonsa lupaa juuri sen, mitä luomiskertomuksen Aadam tavoitteli ja mikä johti syntiinlankeemukseen... sen, mikä aiheutti eron yhteydestä ja toi maailmaan synnin ja pahuuden."
??? Tarkenna!
"Mormonit uskovat, että Aadam yhdessä Kristuksen kanssa loi maailman! Mormonit uskovat, että Aadam ja Eeva toimivat Jumalan tahdon mukaisesti syödessään kielletystä puusta,"
Totta. Lisään vielä, koska unohdit: Jumalan käskystä.
"haluten tulla yhtä mahtaviksi kuin Jumala tiedossa, voimassa ja kuolemattomuudessa."
???? Ainoa mitä ihminen halusi oli tiedon. Mistä saat esiin voiman ja kuolemattomuuden. Jumalahan käski varjella kuolemattomuuden puun hedelmää JOTTA ihminen ei söisi siitäkin ja eläisi SYNNEISSÂÂN ikuisesti!
"Tulos hedelmän syömisestä oli täysi katastrofi, täysin päinvastainen kuin ihminen ylpeydessään kuvitteli."
??? En löydä tällasita mistään. Eihän hedelmän syöminen ollut kjatastrofi vaan se salli ihmisten syntymisen maapallolle! Sehän juuri oli Jumalan tarkoituskin! Miten ihmeessä saat siitä katastorfin?
"Kristuksen esimerkki on täsmälleen päinvastainen."
??? Tarkoittaen mitä?
" Kristityt seuraavat Kristusta, mormonit seuraavat sitä voimaa, joka johti kertomuksen Aadamin ja Eevan lankeamaan eroon yhteydestä ja sen myötä kadotukseen."
Nyt kyllä olet aivan väärässä! Mormonit seuraavat Kristusta. Miten ajattelet että eivät seuraisi? Voima, mikä voima?- Ent. mormoni
Luepa uudelleen ja tällä kertaa ajatuksen kanssa. Missasit pointin.
Vanhassa testamentissa on sekä historiaa että opetustarinoita.
Sateenkaaria on ollut jo kauan ennen aikaa, jolloin Nooa purjehti arkissaan 40 vuorokautta mukanaan KAIKKIA maailman eläimiä pareittain, sekä uros että naaras kustakin lajista.
Miten luulet Nooan perhekuntineen ruokkineen tuon eläinmäärän kokonaiset 40 vuorokautta, luoneen lannan jne. Osaatko laskea, miten suuri arkin on pitäönyt olla ja miten paljon ruokaa on pitänyt kuljettaa? Kaikkea ei pidä ottaa kirjaimellisesti, vaikka uskookin Raamattuun - kuten minä ja arvatenkin myös sinä. - MIten valitset
Ent. mormoni kirjoitti:
Luepa uudelleen ja tällä kertaa ajatuksen kanssa. Missasit pointin.
Vanhassa testamentissa on sekä historiaa että opetustarinoita.
Sateenkaaria on ollut jo kauan ennen aikaa, jolloin Nooa purjehti arkissaan 40 vuorokautta mukanaan KAIKKIA maailman eläimiä pareittain, sekä uros että naaras kustakin lajista.
Miten luulet Nooan perhekuntineen ruokkineen tuon eläinmäärän kokonaiset 40 vuorokautta, luoneen lannan jne. Osaatko laskea, miten suuri arkin on pitäönyt olla ja miten paljon ruokaa on pitänyt kuljettaa? Kaikkea ei pidä ottaa kirjaimellisesti, vaikka uskookin Raamattuun - kuten minä ja arvatenkin myös sinä.sen mihin pitää uskoa ja sen mihin ei missään tapauksessa pidä uskoa?
- Ent. mormoni
MIten valitset kirjoitti:
sen mihin pitää uskoa ja sen mihin ei missään tapauksessa pidä uskoa?
Sinäkö valitset mormonismin mukaan? Joudut uskomaan milloin Aatamiin, milloin Elohimiin aina sen mukaan, minkä niminen Jumala kirkkonne profeetalle kulloinkin ilmoituksiaan antaa.
Minulla on erilainen jumalakäsitys. Jumala antoi ihmiselle järjen. Hän tarkoitti sen käytettäväksi, ei pidettäväksi yhdenkään tässä maailmassa toimivan kirkon hattuhyllyllä. - Et vastannut
Ent. mormoni kirjoitti:
Sinäkö valitset mormonismin mukaan? Joudut uskomaan milloin Aatamiin, milloin Elohimiin aina sen mukaan, minkä niminen Jumala kirkkonne profeetalle kulloinkin ilmoituksiaan antaa.
Minulla on erilainen jumalakäsitys. Jumala antoi ihmiselle järjen. Hän tarkoitti sen käytettäväksi, ei pidettäväksi yhdenkään tässä maailmassa toimivan kirkon hattuhyllyllä.kysymykseen.
- Ent. mormoni
Et vastannut kirjoitti:
kysymykseen.
Raamatussa on selvät ohjeet, miten tulee toimia, kun tuntee tarvitsevansa lisää ymmärrystä: vetäydy yksinäisyyteen, hiljenny ja rukoile. Hiljentyminen ja kuunteleminen on ainakin yhtä tärkeää kuin rukoileminen, Jumala voi puhua meille vain silloin kun itse emme ole äänessä.
Katsele kedon kukkia on ollut minulle erityisen sopiva ohje, mutta Vuorisaarnassa on monia muitakin ohjeita, kenties jollekulle muulle paremmin sopivia.
Jos haluat ja keskittymistäsi ja hiljentymistäsi auttaa, voit myös paastota. Se auttaa irtautumaan fyysisesta jokapäiväisen arjen pyörityksestä, joka hajottaa ajatuksia.
Kristityillä on yleinen pappeus, joten voin koska tahansa myös mennä toisen kristityn luokse. Jumala toimii tässä maailmassa meidän ihmisten kautta, me olemme toisillemme Jumalan silmät ja käsivarret jos annamme itsemme Jumalan käsiin, Hänen työvälineekseen - luottaen siihen, että Hän osaa käyttää jopa meidän heikkouttamme ja osaamattomuuttammekin parhain päin. - Ent. mormoni
Tuo mormoninsin käsitys syntiinlankeemuksesta on juuri niin tuota myöhempää smithiläistä ilmoitusta.
Ei Raamatussa sanota, että kasvit, eläimet ja ihmisten luotiin alunperin lisääntymiskyvyttömiksi.
Väitätkö tosissasi, että ihmisillä ei ollut sukupuolielimiä eikä sukusoluja ennen kuin he söivät jonkin erityisen kasvin hedelmiä? Hedelmää haukkaamalla aadamille kasvoi eturauhanen ja siementiehyet, kivekset ja siitin ja Eevalle kohtu, munasarjat, munanjohtimet ja emätin tykötarpeineen?
Tartteepa olla varovainen, kun tuolla omalla kasvimaallaan möyrii :) - 14+3
Ent. mormoni kirjoitti:
Tuo mormoninsin käsitys syntiinlankeemuksesta on juuri niin tuota myöhempää smithiläistä ilmoitusta.
Ei Raamatussa sanota, että kasvit, eläimet ja ihmisten luotiin alunperin lisääntymiskyvyttömiksi.
Väitätkö tosissasi, että ihmisillä ei ollut sukupuolielimiä eikä sukusoluja ennen kuin he söivät jonkin erityisen kasvin hedelmiä? Hedelmää haukkaamalla aadamille kasvoi eturauhanen ja siementiehyet, kivekset ja siitin ja Eevalle kohtu, munasarjat, munanjohtimet ja emätin tykötarpeineen?
Tartteepa olla varovainen, kun tuolla omalla kasvimaallaan möyrii :)Toivottavasti et luule, että lankeemus oli seksuaallista! Sellaiseksi sen on monet kuvitelleet.
- MIksi tuolla
Ent. mormoni kirjoitti:
Raamatussa on selvät ohjeet, miten tulee toimia, kun tuntee tarvitsevansa lisää ymmärrystä: vetäydy yksinäisyyteen, hiljenny ja rukoile. Hiljentyminen ja kuunteleminen on ainakin yhtä tärkeää kuin rukoileminen, Jumala voi puhua meille vain silloin kun itse emme ole äänessä.
Katsele kedon kukkia on ollut minulle erityisen sopiva ohje, mutta Vuorisaarnassa on monia muitakin ohjeita, kenties jollekulle muulle paremmin sopivia.
Jos haluat ja keskittymistäsi ja hiljentymistäsi auttaa, voit myös paastota. Se auttaa irtautumaan fyysisesta jokapäiväisen arjen pyörityksestä, joka hajottaa ajatuksia.
Kristityillä on yleinen pappeus, joten voin koska tahansa myös mennä toisen kristityn luokse. Jumala toimii tässä maailmassa meidän ihmisten kautta, me olemme toisillemme Jumalan silmät ja käsivarret jos annamme itsemme Jumalan käsiin, Hänen työvälineekseen - luottaen siihen, että Hän osaa käyttää jopa meidän heikkouttamme ja osaamattomuuttammekin parhain päin.menetelmällä tulee erilaisille kysyjille niin erilaisia vastauksia?
- Ent. mormoni
MIksi tuolla kirjoitti:
menetelmällä tulee erilaisille kysyjille niin erilaisia vastauksia?
Hyvä kysymys. Minulla on siitä hiljentymisen ja rukouksen kautta saatua ymmärrystä, mutta sitä en halua minkään oppirakennelman muodossa tarjota muille. Jokaisen pitää kysyä sitä itse, jos asia askarruttaa.
Tuohan on pohjimmiltaan juuri se kysymys, jota aloin kysyä nuorena ollessani vielä mormoni. Jos pohtii, mietiskelee ja rukoilee puoli vuosisataa yhtä suurta kysymystä saadakseen ymmärrystä, niin ei Jumala lupauksiaan petä, Hän vastaa ja on vastannut myös minulle.
Tämä on niitä suolan maku -juttuja, jotka pitää vain kokea itse, en pysty selittämään sellaiselle joka ei ole itse kokenut. - Olet kuitenkin
Ent. mormoni kirjoitti:
Hyvä kysymys. Minulla on siitä hiljentymisen ja rukouksen kautta saatua ymmärrystä, mutta sitä en halua minkään oppirakennelman muodossa tarjota muille. Jokaisen pitää kysyä sitä itse, jos asia askarruttaa.
Tuohan on pohjimmiltaan juuri se kysymys, jota aloin kysyä nuorena ollessani vielä mormoni. Jos pohtii, mietiskelee ja rukoilee puoli vuosisataa yhtä suurta kysymystä saadakseen ymmärrystä, niin ei Jumala lupauksiaan petä, Hän vastaa ja on vastannut myös minulle.
Tämä on niitä suolan maku -juttuja, jotka pitää vain kokea itse, en pysty selittämään sellaiselle joka ei ole itse kokenut.sitä mieltä, että mormonimaustettu suola ei ole oikeata suolaa? Vaikka etsintämenetelmä on sama?
- Ent. mormoni
Olet kuitenkin kirjoitti:
sitä mieltä, että mormonimaustettu suola ei ole oikeata suolaa? Vaikka etsintämenetelmä on sama?
Mahdollisesti käsität nyt väärin, mutta minun ymmärrykseni mukaan voi myös olla Jumalan tahto, että joku elää elämänsä mormonina.
minun kohdallani se ei ollut Jumalan tahto. - Ent. mormoni
14+3 kirjoitti:
Toivottavasti et luule, että lankeemus oli seksuaallista! Sellaiseksi sen on monet kuvitelleet.
Tarkoitin tätä kommenttia:
>>"Tulos hedelmän syömisestä oli täysi katastrofi, täysin päinvastainen kuin ihminen ylpeydessään kuvitteli."
??? En löydä tällasita mistään. Eihän hedelmän syöminen ollut kjatastrofi vaan se salli ihmisten syntymisen maapallolle! Sehän juuri oli Jumalan tarkoituskin! Miten ihmeessä saat siitä katastorfin?
Mitä kirjoittaja tarkoittaa? Miten hedelmän syöminen salli ihmisten syntymisen maapallolle? Tulkitsin niin, että ennen hedelmän syömistä ihmiset eivät olleet lisääntymiskykyisiä (mahdollisesti eivät eläimetkään). - Luterilainen A1
14+3 kirjoitti:
Toivottavasti et luule, että lankeemus oli seksuaallista! Sellaiseksi sen on monet kuvitelleet.
Mikä on mormonismin näkemys, oliko Aatamilla ja Eevalla napa?
- Etsivä löytää
Luterilainen A1 kirjoitti:
Mikä on mormonismin näkemys, oliko Aatamilla ja Eevalla napa?
Vitsistä tuo käy. Kirkolla ei moiseen ole kantaa. Oma näkemykseni on, että Aadamin ja Eevan ruumiit saatiin aikaan muiden elolliston olentojen kautta eli heidät muokattiin "maan tomusta". Näin ollen heillä oli napa.
- Ent. mormoni
Etsivä löytää kirjoitti:
Vitsistä tuo käy. Kirkolla ei moiseen ole kantaa. Oma näkemykseni on, että Aadamin ja Eevan ruumiit saatiin aikaan muiden elolliston olentojen kautta eli heidät muokattiin "maan tomusta". Näin ollen heillä oli napa.
Mukava huomata, että sallit itsellesi myös oman järjen käytön tässä napa-asiassa.
Mitä tuo mormonikirjoittaja mahtoi tarkoittaa? Miten kielletyn hedelmän syöminen sitten salli ihmisten syntymisen maapallolle? - Miksi sitten yrität
Ent. mormoni kirjoitti:
Mahdollisesti käsität nyt väärin, mutta minun ymmärrykseni mukaan voi myös olla Jumalan tahto, että joku elää elämänsä mormonina.
minun kohdallani se ei ollut Jumalan tahto.taistella Jumalan tahtoa vastaan yrittäen käännyttää ihmisiä pois mormonismista tai vähintäänkin estää heitä kiinnostumasta mormonismista?
- MIkä oli
Ent. mormoni kirjoitti:
Mukava huomata, että sallit itsellesi myös oman järjen käytön tässä napa-asiassa.
Mitä tuo mormonikirjoittaja mahtoi tarkoittaa? Miten kielletyn hedelmän syöminen sitten salli ihmisten syntymisen maapallolle?tuo kielletty hedelmä?
- Ent. mormoni
MIkä oli kirjoitti:
tuo kielletty hedelmä?
Raamatussa kielletty hedelmä ei ole sellainen, joka sallisi ihmisten (Kolobin lähellä siitettyjen henkilapsien) syntymisen maapallolle. Raamattuhan ei tunne aikaisempaa olemassaoloa.
Mormoneismin mukaan oli hyvä, että Aadam ja Eeva olivat tarinassa Jumalalle tottelemattomia. Kun tiedetään Aadam maapallon toiseksi luojaksi, niin asia on mormonismissa kaksin verroin mutkikkaampi.
Minä en tiedä, miten tämä nykyisin selitetään. Minulla on vain se tieto, jota opetettiin Aadam-jumalaopin aikaan ja siinä Aadam, Jumala itse, tulee maan päälle ottaen mukaansa yhden moniavioisista vaimoistaan,. Eevan, ja laittaa hänen kanssaan alulle ihmissuvun. - Ent. mormoni
Miksi sitten yrität kirjoitti:
taistella Jumalan tahtoa vastaan yrittäen käännyttää ihmisiä pois mormonismista tai vähintäänkin estää heitä kiinnostumasta mormonismista?
Lyhyesti siis: eksytyksen pitää kyllä tulla, mutta voi niitä joiden kautta se tulee.
Jeesus olisi voinut pelastua julmalta teloitukselta ja Hän olisi voinut pelastaa myös opetuslapsensa Juudaan päätymästä lopulta hirttämään itsensä.
Vapaa tahto ja erityisesti vapaan tahdon käyttämisen kyky ja rajat itse kunkin kohdalla on Jumalan suuri salaisuus. - 20+10
Ent. mormoni kirjoitti:
Raamatussa kielletty hedelmä ei ole sellainen, joka sallisi ihmisten (Kolobin lähellä siitettyjen henkilapsien) syntymisen maapallolle. Raamattuhan ei tunne aikaisempaa olemassaoloa.
Mormoneismin mukaan oli hyvä, että Aadam ja Eeva olivat tarinassa Jumalalle tottelemattomia. Kun tiedetään Aadam maapallon toiseksi luojaksi, niin asia on mormonismissa kaksin verroin mutkikkaampi.
Minä en tiedä, miten tämä nykyisin selitetään. Minulla on vain se tieto, jota opetettiin Aadam-jumalaopin aikaan ja siinä Aadam, Jumala itse, tulee maan päälle ottaen mukaansa yhden moniavioisista vaimoistaan,. Eevan, ja laittaa hänen kanssaan alulle ihmissuvun.Raamattu osoittaa selvästi aikaisemman olemassaolon:
Joh. 1
1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
Jer. 1
4 Minulle tuli tämä Herran sana:
5 -- Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit maailmaan, minä pyhitin sinut omakseni ja määräsin sinut kansojen profeetaksi. [Jes. 49:1; Sir. 49:7; Gal. 1:15]
Ihminen, taivaallisen Isän henkilapsi: He painoivat kasvonsa maahan ja sanoivat: Oi Jumala, sinä, jonka käsissä on kaikkien elollisten henki, 4. Moos. 16:22 (4. Moos. 27:16). Te olette Herran, Jumalanne, lapsia, 5. Moos. 14:1. Te olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, Ps. 82:6. Te olette elävän Jumalan lapsia, Hoos. 2:1. Eikö meillä kaikilla ole sama isä? Eikö yksi ja sama Jumala ole meidät luonut? Mal. 2:10. Me olemme Jumalan sukua, Ap. t. 17:29. Henki itse todistaa, että olemme Jumalan lapsia, Room. 8:16. Meillä on syy alistua taivaallisen Isämme tahtoon, Hepr. 12:9 - to..
20+10 kirjoitti:
Raamattu osoittaa selvästi aikaisemman olemassaolon:
Joh. 1
1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
Jer. 1
4 Minulle tuli tämä Herran sana:
5 -- Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit maailmaan, minä pyhitin sinut omakseni ja määräsin sinut kansojen profeetaksi. [Jes. 49:1; Sir. 49:7; Gal. 1:15]
Ihminen, taivaallisen Isän henkilapsi: He painoivat kasvonsa maahan ja sanoivat: Oi Jumala, sinä, jonka käsissä on kaikkien elollisten henki, 4. Moos. 16:22 (4. Moos. 27:16). Te olette Herran, Jumalanne, lapsia, 5. Moos. 14:1. Te olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, Ps. 82:6. Te olette elävän Jumalan lapsia, Hoos. 2:1. Eikö meillä kaikilla ole sama isä? Eikö yksi ja sama Jumala ole meidät luonut? Mal. 2:10. Me olemme Jumalan sukua, Ap. t. 17:29. Henki itse todistaa, että olemme Jumalan lapsia, Room. 8:16. Meillä on syy alistua taivaallisen Isämme tahtoon, Hepr. 12:9Juutalaisuus ja kristinusko uskovat että ihmiset jumalana luomina ovat jumalan lapsia, ja että jumala on kaikkitietävä ,Raamttau ei missään puhu aikaisemmasta "olemassaolosta" . Raamattu ei myös tunne sitä jumalaa jota teidän uskontonne pitää henkiruumiiden isänä eikä hänen muoriaan jonka kanssa hän henkiruumiita väsää.
Jotta puheissasi olisi jotain substanssia, kerro jo lopulta miten henkiruumiit liittyvät meihin kädellisiin nisäkkäisiin, missä sikiövaiheessa ne tulevat ja missä evoluution vaiheessa niitä alkoi tulla . Yliopistoissanne on varmaan tutkittu tätä muille tuiki tuntematonta lisuketta meissä , tyhmäähän olisi jättää tutkimatta näin erikoinen asia joka on meissä kaikissa ja lähtöisin läheltä tuntematonta tähteä.Miten henkiruumis matkaa Kolobilta tänne, miten se löytää kunkin hedelmöitetyn munasolun/sikiön , lasketaanko maapallon kulloinenkin sijainti Kolobiin nähden ja sitten erityispaikannetaan lasta juuri väsäävät vanhemmat ?
Ps 82 "jumalat" olivat kaananilaisten uskonnon jumalia ja runon lopussa ilmoitettiin että " ne kuolevat kuin ihmiset" . - Maapallon
Ent. mormoni kirjoitti:
Minä en tiedä, miten tämä nykyisin selitetään. Minulla on vain se tieto, jota opetettiin Aadam-jumalaopin aikaan ja siinä Aadam, Jumala itse, tulee maan päälle ottaen mukaansa yhden moniavioisista vaimoistaan,. Eevan, ja laittaa hänen kanssaan alulle ihmissuvun.toiseksi luojaksi?
- Etsivä löytää
to.. kirjoitti:
Juutalaisuus ja kristinusko uskovat että ihmiset jumalana luomina ovat jumalan lapsia, ja että jumala on kaikkitietävä ,Raamttau ei missään puhu aikaisemmasta "olemassaolosta" . Raamattu ei myös tunne sitä jumalaa jota teidän uskontonne pitää henkiruumiiden isänä eikä hänen muoriaan jonka kanssa hän henkiruumiita väsää.
Jotta puheissasi olisi jotain substanssia, kerro jo lopulta miten henkiruumiit liittyvät meihin kädellisiin nisäkkäisiin, missä sikiövaiheessa ne tulevat ja missä evoluution vaiheessa niitä alkoi tulla . Yliopistoissanne on varmaan tutkittu tätä muille tuiki tuntematonta lisuketta meissä , tyhmäähän olisi jättää tutkimatta näin erikoinen asia joka on meissä kaikissa ja lähtöisin läheltä tuntematonta tähteä.Miten henkiruumis matkaa Kolobilta tänne, miten se löytää kunkin hedelmöitetyn munasolun/sikiön , lasketaanko maapallon kulloinenkin sijainti Kolobiin nähden ja sitten erityispaikannetaan lasta juuri väsäävät vanhemmat ?
Ps 82 "jumalat" olivat kaananilaisten uskonnon jumalia ja runon lopussa ilmoitettiin että " ne kuolevat kuin ihmiset" .On ilmiöita ja asioita, joita ei voi maallisin keinoin selittää. "Hengelliset on tutkittava hengellisesti." Monet suuret filosofit ovat olleet sitä mieltä, että ihmisellä on varsinainen minä, mutta he eivät ole sitä käsitelleet uskonnollisesti.
- Ent, mormoni
Maapallon kirjoitti:
toiseksi luojaksi?
Mormonit uskovat, että Jeesus ja Aadam yhdessä loivat maapallon. Maapallon nämä kaksi loivat Kolobin lähellä asuvalta Elohim-jumalalta saamiensa ohjeiden mukaan ja sen käskystä.
Kun maapallo oli valmis, Jeesus loi ihmisen eli Aadamin ja Eevan sitten Aadamin kylkiluusta.
Yksinkertaista, eikö olekin? On näet "ilmiöitä ja asioita, joita ei voi maallisin keinoin selittää".
- käytin tässä maallista keinoa kumminkin, sanoja - 5+9
Ent, mormoni kirjoitti:
Mormonit uskovat, että Jeesus ja Aadam yhdessä loivat maapallon. Maapallon nämä kaksi loivat Kolobin lähellä asuvalta Elohim-jumalalta saamiensa ohjeiden mukaan ja sen käskystä.
Kun maapallo oli valmis, Jeesus loi ihmisen eli Aadamin ja Eevan sitten Aadamin kylkiluusta.
Yksinkertaista, eikö olekin? On näet "ilmiöitä ja asioita, joita ei voi maallisin keinoin selittää".
- käytin tässä maallista keinoa kumminkin, sanojaMelkein oikein, mutta Isä-Jumala eli Elohim ja Sana eli Jehova (eli sittemin Jeesus Kristus) loivat yhdessä Aadamin ja Eevan "maan tomusta." Toivottavasti olet muuttanut käsitystäsi siitä, että Aadam olisi ollut Elohim MAP-kirkon aikaisemman opin mukaan.
- Ent. mormoni
5+9 kirjoitti:
Melkein oikein, mutta Isä-Jumala eli Elohim ja Sana eli Jehova (eli sittemin Jeesus Kristus) loivat yhdessä Aadamin ja Eevan "maan tomusta." Toivottavasti olet muuttanut käsitystäsi siitä, että Aadam olisi ollut Elohim MAP-kirkon aikaisemman opin mukaan.
Enhän minä nyt pysty muistiani hävittämään!
Vasta vanhuus ja mahdollisesti edessä oleva dementoituminen tuhoaa Mormonikirkossa saadut opit, - to..
Etsivä löytää kirjoitti:
On ilmiöita ja asioita, joita ei voi maallisin keinoin selittää. "Hengelliset on tutkittava hengellisesti." Monet suuret filosofit ovat olleet sitä mieltä, että ihmisellä on varsinainen minä, mutta he eivät ole sitä käsitelleet uskonnollisesti.
Monet filosofit ovat sitä mieltä että jumalaa ei ole ja ovat ihmisistäkin milloin mitäkin mieltä .Eihän filosofia kerro muuta kuin mitä kukin fundeeraaja itse ajattelee .
Jos väittää jotain tuollaista tapahtuvaksi (aiemmin elänyt jumalpariskunnan luoma henkiruumis asettautuu sikiöön) ei kysyttäessä "mistä alkaen" ja "miten" voi vetäytyä hurskaan tietämättömyyden taakse ja nimittää sitä hengellisyydeksi.
- jarsosmemr
ensimmäisen viestin kirjoittajan asia on aivan satua ja silkkaa muunnelmaa..
- huh huh- Etsivä löytää
Olen samaa mieltä. Jo otsikkio on asiaton. EI ole mitään syytä verrata Kristusta ja Aadamia ja etsiä heille eroavuuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?82728Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1642632- 1842481
Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n122004Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari181975Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa541818Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo691548Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http101113Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?
Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?681109Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta63970