Mitäs sitten kun pää sekoaa?

pau.

Viimeinen viikko alkaa lukurumbassa (Turkuun siis haen), ja nyt viikonlopun aikana on viimeistään napsahtanut päässä... Siis itkettää, itkettää, itkettää. Väsyttää myös, nukahtelen ja sitten itkeskelen. Tuntuu, että on ihan järkyttävästi asioita vielä opettelematta, enkä siis kertaamista ole päässyt vielä edes harkitsemaan. Kun uutta asiaa opettelee, niin vanhoista ei enää muistakaan mitään. Pitäisikö tässä vaiheessa vain alkaa kerrata jo opeteltuja asioita, ja luottaa siihen, että kysymykset tulevat näistä "tärpeistä"?

Luovuttaa tekisi mieli, mutta kun aina on se mahdollisuus, että pääsisi sisään "tuurilla".

Muilla samanlaista tilannetta, tai kokemusta aikaisemmilta vuosilta? Mitä tehtävissä?

22

740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinenpyrkijä

Tärppien varaan ei kannata laskea, kun mitä tahansa voidaan kysyä - tai ainakaan itse en laskisi, mutta päätös on jokaisen oma. Älä huoli, ei kukaan osaa kaikkea kannesta kanteen vielä tässä vaiheessa. Kahdeksan päivää on pitkä aika, jos pohjatyö on tehty kunnolla.

Kannattaa pitää vapaata, päivä tai puoli päivää ja tehdä ihan jotain muuta: käydä pitkällä lenkillä, viettää aikaa ystävän/perheen/kenen tahansa läheisen kanssa, mennä elokuviin... Jotain mikä saa ajatukset pois luku-urakasta ja antaa päälle aikaa jäsentää asioita. On parempi "hukata" se päivä tai puolikas kuin olla omaksumatta mitään väsymyksen takia.

Paljon tsemppiä!

• Xddd

Aikalailla samassa veneessä ollaan, mutta tällä hetkellä fiilis on ihan rauhaisa. Lähes joka päivä iskeny ahdistus-stressi päälle tässä 2-3 viikon aikana. Nyt kaduttaa vaan se että oon hukannu aikaa stressaamiseen.. Hitto tää on paskaaa no pitää painaa vielä eteenpäin!! Ja inhoan YLI KAIKEN ulkoaopettelua. Hauki on kala jutussa oo mitään järkee mutta ei voi mitää huh

• heiaheia1

Kyllä itse suosittelisin opettelemaan ainakin muutaman jutun minkä osaa kunnolla (tai niin itse aion!). Jos koko materiaalista ei osaa mitään kunnolla, on sisäänpääsy aika mahdotonta. Jos taas yksi kysymys sattuu olemaan sellainen, mistä haalii täydet, on mahdollisuudet jo paremmat. Tämäkin tietty on tuurista kiinni.

Itse olen itkenyt melkein joka ilta, nyt parina viimeisenä päivänä myös ensimmäisenä aamulla kun on saanut silmät auki :D Mutta itse odotan vain jo sitä, että kokeet ovat ohi! Olisi kamalaa jos vielä pitäisi lukea vaikka 3vkoa lisää!

Kannataisi siis tykittää nyt kaikkea läpi ja vaikka vkonlopun aikana valita pari-kolme aihetta joka kirjasta mihin vielä panostaa. Mutta tämä siis vain minun mielipide :)

• Rollooon!

Kateeksi käy Rollon kohdalla tässä painellaan normaalissa menossa, ensi viikosta voi sitten harkita sitä PANIC-buttonia.

• 17435523

Sama tilanne täälläkin.

Aamuisin ei yksinkertaisesti jaksa nousta, minkä vuoksi saan raahauduttua lukemaan vasta 12-14 tienoilla ja jo siinä vaiheessa tuntuu siltä, että lukupäivä on pilalla koska en jaksanut tulla lukemaan aikaisemmin. Yöllä en saa unta ennen klo 03-04, muuten pyörin sängyssä ja pulssi on siinä parin-kolmensadan tienoilla. Useampi päivä tässä parin viikon aikana on mennyt täysin päin mäntyä kun en meinaa pystyä keskittymään kirjoihin saatika opettelemaan niiden sisältöä millään tavalla pitkäaikaisesti, yhtä hyvin voisi pysyä kotona ja katsella netistä jotain hauskoja kissakuvia.

Viime viikolla tuli yksi valonpilkahdus noiden huonojen päivien jälkeen, kun jaksoin raahata itseni aamukahdeksaksi lukemaan, vedin pitkää päivää ja sain käsiteltyä kirjoja ennätysnopealla ja -laadukkaalla tahdilla. Kuitenkin heti sen jälkeen sairastuin muutamaksi päiväksi eikä kirjoihin yksinkertaisesti voinut keskittyä, sillä pahoinvoinnilta ja oksentelulta ei saanut minkäänlaista rauhaa.

Pakko tässä on painaa eteenpäin ja katsoa miten käy, vaikka onhan se ilmiselvää että olen hävinnyt tämän pelin (taas).

• pakko päästä

Olen kokenu samanlaista hajotusta tässä koko lukuprosessin ajan. Mieli saattaa muuttua ihan hetkessäkin... Mutta juuri tämähän on yksi testausmuoto, kestääkö hermot jne. Oikiksessa opiskelu on juuri samanlaista pänttäämistä kuin pääsykokeisiinkin luku, joten jos sitä ei jaksa tehdä nyt kahta kuukautta niin ei sitten myöskään viittä vuotta. Ite olen avoimessa opiskellu ja nähny omin silmin kuinka paljon työtä, työtä ja työtä se vaatii! Kurssiarvosanat ovat omalta osaltani olleet ihan pohjanoteeraus vaikka olen omasta mielestäni lukenu aivan sairaasti. Viime joulukin meni lukiessa ja aattona taisin pitää huimat 2 tuntia vapaata koska tentti oli heti tammikuun alussa. Kuitenkin mulla on joku pakkomielle päästä oikikseen. Mielenkiintoistahan se on myönnän ja työllistymismahdollisuudet erinomaiset, mutta alan kohta harkita vakavasti jotain muuta, koska OTM tutkinto vaatii aidosti muun elämän unohtamista, hyviä istumalihaksia ja rautaisia hermoja! kaiken kruunaa tietenkin järjettömän hyvä muisti, älynlahjoillahan tuolla koulussa ei tehdä mitään.

• Phuksitar2012

Ei nyt ihan näinkään. Eka vuosi takana ja pakko sanoa, että oikiksessa ei ole muuta vaikeeta kun valintakokeen läpäiseminen. Tenttikirjallisuus on melko helppoa ja ainoa ongelma on muistaa oikeat asiat tentissä. Keskiarvo on 5, enkä todellakaan ole luopunut muusta elämästä. Mutta ehkä jotkut vain soveltuvat tiedekuntaan toisia paremmin.

• arvelenpavain123
        Phuksitar2012 kirjoitti:

Ei nyt ihan näinkään. Eka vuosi takana ja pakko sanoa, että oikiksessa ei ole muuta vaikeeta kun valintakokeen läpäiseminen. Tenttikirjallisuus on melko helppoa ja ainoa ongelma on muistaa oikeat asiat tentissä. Keskiarvo on 5, enkä todellakaan ole luopunut muusta elämästä. Mutta ehkä jotkut vain soveltuvat tiedekuntaan toisia paremmin.

Voi olla että kirjoittaja yrittää vaan pelotella muita luopumaan yrityksestä... Sitä en kyllä kiistä etteikö toisille sopisi paremmin kuin toisille. Missä tiedekunnassa opiskelet?

• Phuksitar2012
        arvelenpavain123 kirjoitti:

Voi olla että kirjoittaja yrittää vaan pelotella muita luopumaan yrityksestä... Sitä en kyllä kiistä etteikö toisille sopisi paremmin kuin toisille. Missä tiedekunnassa opiskelet?

Oikeustieteellisessä...

• ertyuiopo
        Phuksitar2012 kirjoitti:

Oikeustieteellisessä...

Sen kyllä ymmärsi, mutta niitäkin on Suomessa useampi.

• Phuksitar2012
        ertyuiopo kirjoitti:

Sen kyllä ymmärsi, mutta niitäkin on Suomessa useampi.

Siksi olisikin pitänyt puhua yliopistoista, ei tiedekunnista. Mutta Helsingissä opiskelen.

• voinytjumalauta
        Phuksitar2012 kirjoitti:

Oikeustieteellisessä...

onneks olkoon sullekin että pääsit läpi, huomaa että tdk:ssa opiskelee ne parhailla hoksottimilla varustetut

• Mitä helevettiä !!

Onneks ihmiset on NIIN VITU TYHMIÄ että menettävät lukumotivaationsa sen takia että kokeet ovat lähellä. Eks sen pitäis olla just toisin päin.

• no älä hei

nii just xD hiuka ihmiset on tyhmii ku käyttäytyy eri taval.. ai miten nii niillä voi olla esim eri elämäntilanne? en mä tajuu hei, miten muilla voi olla asiat eri tavalla ku mulla xD

• oooooooooooo88
        no älä hei kirjoitti:

nii just xD hiuka ihmiset on tyhmii ku käyttäytyy eri taval.. ai miten nii niillä voi olla esim eri elämäntilanne? en mä tajuu hei, miten muilla voi olla asiat eri tavalla ku mulla xD

Juu muistan kun itse hain ensimmäisen kerran oikikseen, oli siinä aikaisemmin syksyllä varattu rantaloma jonne lähettiin pari viikkoa ennen pääsykoetta ja arvatkaapa vaan kuinka kauan jaksoin siellä lukea. Kun sieltä rantauduin kotosalle niin oli enää 6 päivää aikaa lukea.. Hajotti ja vitutti niin paljon kun ei mitään tuntunut enää osaavan että heitin kirjat pois ja luovutin touhun sikseen. Ja kahden pisteen päähän lopulta jäin....
        Toisella kerralla onneksi tajusin lukea loppuun asti.. erakoiduin huoneeseeni loppuajaksi ja siellä sitten vietin laatuaikaa kirjojen kanssa viimeisetkin päivät ja onneksi päästiin läpi.
        Mitä nyt on tullut juteltua opiskelukavereiden kanssa, niin aikalailla kaikilla oli tuollaista hajotusta ennen koetta mutta kaikki jaksoivat (kuulemma)yrittää loppuunasti.

Eli muutama viisauden sana: kandee yrittää viimeiseen asti vaikka ne kirjat tekisikin mieli heittaa kadulle ja ajaa autolla pari kertaa päälle

• no älä ite hei
        no älä hei kirjoitti:

no voi jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesus sentään

• Macadaca

Kiitos oooooooooooo88 kun jaksoit kommentoida!

Täällä myös yksi pääsykokeisiin hajoilija. Kyseessä ei ole oikis tosin.

Viimemetreillä voi saada paljon aikaiseksi, jos vaan nuppi pysyy kasassa.

Tsempataan nyt kaikki vielä!

• haaveilijatar0

Tosi inhottava lukea yleisesti näitä kilpailumielisiä kommentteja pääsykokeisiin liittyen. Ymmärrän kyllä että kilpailu opiskelupaikoista on kovaa, mutta naurettavaa kuinka aikuset ihmiset kinastelee ja mollaa toisia netin keskustelupalstoilla!! Ite ole pyrkiny tukemaan ja jakamaan henkistä tukea muille hakijoille vaikka itekin haen jo monetta vuotta ja harmittaa yhtä suuresti etten ole sisään päässy. pitää vaan hyväksyä se tosiasia että on itsestä parempia ja fiksumpia, ei se fakta muuksi muutu toisia haukkumalla :/ vähän asennetta hei, tsemppiä kaikille!

• mitä helevettiä

Itehän en ole hajoillu kertaakaan ennen kun näin nää kommentit.

• 6+9

Itseä vituttaa kaikista eniten tuo historia osio! Tulee koko koe kaatumaan siihen kun on aivan sama mitä kysytään, niin en osaa vastata. Tuntuu että läpi ajan kaikki erinäiset henkilöt kaikkine nippeli vuosineen eivät ole muuta kuin systematisoineet ja yrittäneet yhdistää roomalaista oikeutta paikalliseen oikeuteen. Mitään lukemaani en muista enään tunnin päästä ja hajottaa! Toivottavasti ensi vuonna parempi.. Ottaa vaan päähän oma tyhmyys, kun olisi pitänyt aloittaa tuosta historiasta heti alussa, koska tiesin että se tulee ottamaan kaikista kovimmille, mutta sen sijaan vain siirtelin siihen tarttumista mahdollisimman pitkälle. Sisään voisi mennä jos kaikista muista kysymyksistä repisi täydet, mikä nyt ei ole ihan mahdollista :/

• Älyvapaana10

Tajusin itsekin, että oik.hissalla olisi pitänyt aloittaa, tehdä kunnon aikajanat ja kerrata jatkuvasti. Tosiaan: roomalainen ja paikallinen oikeus vellovat ees-taas. Jo luulit, että nyt riitti ius jotakin ja eikö p....le kohta sitä taas kodifioidaan. Kuka sitä paitsi tällä tiedolla mitään tekee tulevassa duunissa?

• hip hurraah

Apuna hädässä toimii hengitykseen keskittyminen ja mindfullness meditaatio! Tja 5-10min päästä on taas valmis jatkamaan.

Useasti on hajoittanut lukeminen, mutta mitä merkitystä sillä on kun sinne sisälle haluaa. Katsoo vain että tekee parhaansa ja sillä mennään, jos ei riitä niin ei ole kohtalona tulla juristiksi 8)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe