Kuinka moni teistä muista viroista on erehtynyt maagisessa tai hypomaanisessa vaiheessaan sellaisiin suhteisiin, joita on sitten jälkikäteen itsekin ihmetellyt ja katunut? Suhde vei jotenkin mukanaan, vaikka en oikeastaan tuntenut siinä rakkautta. Siitä tuli vain pakkomielle.
Myös sekä,että olen vielä perheellinen ja periaatteessa perusarvoja kunnioittava, ihmetyttää tässä omassa tilanteessani. Myöhemmin tuli masennus, syyllisyys ja arvottomuudentunteet.
Ja vielä tunne siitä, että kaikki tietävät, mitä olen tehnyt...Kotona tuli kriisi, mutta puoliso on ymmärtänyt. Tosin joutuu käymään psykiatrilla jaksamattomuutensa vuoksi. Lasten edessä tunnen suurta häpeää. He ehkä eivät vielä ymmärrä, vaikka ovat melkein kaikki täysi-ikäisiä.
Pelkään, että tämä toistuu, vaikka toisaalta oli ensimmäinen avioliiton ulkopuolinen suhde ja kesti vain joitakin viikkoja.
Maanisuuteni näkyy enemmän siinä, etten osaa rauhoittua, vaan teen koko ajan jotakin. Sitten väliajan nukun. Paikoillaan oleminen on vaikeaa ja keskustella en osaa. Aloitteet keskusteluihin tulevat puolisoita aina. Joitain arkipäiväisiä asioita voin puhua mutta tunteistani en osaa puhua. Takana 30v. aviossa.
Ulkopuolisen suhteeni alkamisaikaakaan en muista vaan sen lyhyen keston. Seksiä siinä ei ollut tai yritettiin mutta ei onnistunut. Jos muistan sekä tapahtuman nyt oikein?
Mitä voin tehdä, ettei tuo kertomansa enää toistu? Pelkään, että en kestä tai suhteeni puolisoon rikkoontuu, mikäli noin vielä tapahtuu...
Miten teillä?
17
280
Vastaukset
- Alkuper
....siis biboista piti kirjoittaa...
- Lintu ja kala
Mulla nyt 15 v yhteistä taivalta takana puolison kanssa. Maniassa oli mullakin tuommoinen vähän vakavammanpuoleinen suhde, lähdin kotoa ja muutin omaan asuntoonkin. Olin siis ihan pihalla, päädyin sairaalaan ja ällistyttävää kyllä, asiat jotenkin vaan järjestyi.
Mulla vaihtelee vireystilat nopeasti, on sekamuotoinen tämä tauti ja lääkitystä ei ole koskaan saatu sorvattua niin, että voisin sanoa olevani "kunnossa". Menee vain yks tasaava lääke ja vauhtijaksoina otan sit jotain ylimääräistä, että nukun sillon tällöin edes vähän. Mä en myöskään pysty puhumaan tunteistani, tai jos mies kauheasti tenttaa, sitte itken ja puhun minkä pystyn. Jotenkin en edes itse tunnista, mitä tunnen. Kamalaa.
Sen ensimmäisen sekoboltsimanian jälkeen ei ole tullu samanlaista. Jos mulla meinaa lähteä homma lapasesta, mies rupaa hienovaraisesti puhumaan, jotta onko tietoa koska olen viimeks nukkunut ja koska olen käynyt lääkärillä. Itse en tunnista koska hypomania rupeaa muuttumaan täydelliseks idiotismiksi, joten kun mies tästä huomauttaa, tiedän lisätä lääkitystä. Periaatteessa yhdellä lääkkeellä olen siis pärjännyt, mutta jos yksin asuisin, olisin ihan hukassa. Onko sulla lääkitys millä mallilla? - kysymyksiä on
Minulla myös, mutta kohde oli mitä erikoisin...Ja vaimon haukkuminen, kaikesta maniavaiheessa. Sekä hyvin erikoiset puheet, näin jälkikäteen ajatellen. Olisi hyvä jos useampi kertoisi tapahtumista maniavaiheissaan...tai olosto hypomaanisena. Saisi vähän vertailupintaa itselleen.
- Hamelnin sisko
Mitä tarkoitit että kohde mitä erikoisin? Joku mies vai lapsen opettaja tai naapuri?
- Oudoista
Kohde vähän niinkuin meidän perheen äitihahmo...olen mies ja hän on vanhempi, mummomainen...
- ihmettelyä
Oudoista kirjoitti:
Kohde vähän niinkuin meidän perheen äitihahmo...olen mies ja hän on vanhempi, mummomainen...
Ihan ohi, mutta väsyttekö hypomaniassa? Mulla kuulemma oli hypomania vaikka itse luulin sairastavani masennusta. Tässä "hypomaniassa" saatoin olla vihainen useamman päivän putkeen ja sitten lamaannuin ja haudoin itsemurhaa. Sitten piristyin muutamaksi päiväksi ja sitten tulikin vihakausi jne. Tuota menoa jatkui kuukausia ja pahemmaksi vaan meni. Näkö- ja kuuloharhat tuli kuvioihin jossain vaiheessa ja sitten olinkin niin "väsynyt" että oli jo itsetuhosuunnitelmat valmiina. Sairaalaan lopulta sitten päädyin. Mutta tuo diagnoosi, hypomania (psykoottisin oirein) kuulostaa kyllä omituiselta, koska sellaista menoa ja meininkiä tosiaankin oli vain harvoin, ja sekin pysyi ihan aisoissa.
- hyppisnappis
Mun käsittääkseni hypomaniassa ei pitäis olla psykoottisuutta vaan maniassa. Ihmeellisiä diagnooseja kyllä. Lähinnä toi sun tilanne kuulostaa sekamuotoiselta. Viha, itsemurhasuunnitelmat, psykoottiset oireet, kuitenki välillä pirteä jne.
- ketjun aloittajana
Jos tätä alkuperäistä vielä jatkaisin...Onhan tässä vuosien varrella ollut muitakin sähkäyksiä. HIV-testeissä piti käydä, kun tuli alkoholia nauttineena käytyä maksullisissa, tuolloinkin oli menoputki päällä. Sitten ilmeisesti toin kotiin tuliaiseksi papilloomaviruksen. Puolisoa hoidettiin vuosi sen jälkeen. Hän on joutunut kestämään todella paljon.
Mietin, voinko enää vaikuttaa siihen, ettei näitä tulisi?? Olen niin väsynyt ja viime masennus todella syvä. Ei jaksa elää kaksoisroolia ja rehellinenkään ei voi aina tekemisistään olla, koska ne aiheuttavat ahdistusta.
Kuinka te olette tilanteistanne selvinneet.
En tiennyt, että tuota hypomaniaa voi olla tuollaistakin? Sen kai pitäisi olla lievempi muoto, kuin mania? - Lintu ja kala
Kiinnostais edelleen vaan tietää, että onko sulla mitään lääkitystä? Jos mulla ei ois tota omaa tasaavaa troppia, kiitäisin tuolla vähän väliä sössimässä elämääni. En ymmärrä mistä sait päähäsi, että sä oisit sen papillooman tuonut mukanas. Sehän on melkein kaikilla naisilla. Senhän saa kertalaakista kun seksielämän aloittaa. Ja kuinka usein käyt psykiatrilla? Jos sulla jonkinlainen lääkitys, pitäs siihen pikimmiten tehdä jotain muutoksia.
- ihmettelyä
Mulla oli tuota "oikeanlaista " hypomaniaa ainoastaan taudin puhkeamisen aikoihin. Olin sinkku ja rahaton opiskelija. Mieletöntä ryyppäänistä ja biletystä ja seksisuhteita. Samaan aikaan yliopisto opinnot meni todella hyvin ja kuvittelin olevani uudesti syntynyt Einstein. Vaikka olin ryypännyt tajun kankaalle niin aamulla heräsin aikaisin pirteänä pää täynnä ideoita ja eikun yliopistolle projektien kimppuun minihameessa ja paljastavassa topissa. Kaikenlaista ehkä rikollistakin tuli harrastettua mutta kuka siihen olisi puuttunut, kun yksin elin kaukana perheestä. Tuota jaksoa seurasi sitten lievä masennus joka muuttui vaikeaksi sekamuotoiseksi ja sairaalaan jouduin viisi kertaa.
Sitten olinkin terve muutaman vuoden kunnes litium lopetettiin. Siitä seurasi taas pieni hypomania mutta selvisin hengissä vaikka tuli taas harrastettua vaarallisia juttuja. Mtään masennusta ei seurannut ja lopetin viimeisetkin lääkkeet vuoden kuluttua. Olin terve useamman vuoden kunnes tämä outo "hypomania" iski. Minut diagnosoinut sairaalaan psykiatri on kuulemma erittäin kokenut ja arvostettu. Sanoin kuitenkin, että eipä ole minunlaiseen bipoon ennen törmännyt.
Tää "hypomania" oli kyllä erilainen kuin tuo sekamuotoinen jakso. Juttelin psyk. sairaanhoitajan kanssa, joka vaan sanoi, että hypomaniassakin voi väsyä. Mutta sanoi, että psykiatrini kyllä selittää diagnoosin kun hänet ensi kerralla näen.- ihmettelyä
Niin piti sanomania ettei ketään haitannut mun hypomaniassa alkaneet seksisuhteet. Tai kyllähän ihmiset puhu, että olen moraaliton tms. Muttei tuo haitannut. Kateellisten panettelua ajattelin. Kerran piti käydä testaamassa taudit.
- Viallinen(ko) Bipo
ihmettelyä kirjoitti:
Niin piti sanomania ettei ketään haitannut mun hypomaniassa alkaneet seksisuhteet. Tai kyllähän ihmiset puhu, että olen moraaliton tms. Muttei tuo haitannut. Kateellisten panettelua ajattelin. Kerran piti käydä testaamassa taudit.
Ettei teillä ois menny hypomaniat ja maniat sekaisin? Hypossa pitäis vielä pystyä kontrolloimaan itseään jollain tavalla, maniassa ehkä ei. En ole kokenut maniaa, mutta niin väittävät etteivät pysty itseään kontrolloimaan. Vai onko se niin, että osa ei halua edes kontrolloida käytöstään, kunhan menevät virran mukana? Oonko mä sitten bipo ollenkaan, kun en harrasta mitään irtosuhteita tai biletystä. Nuorempana alkoa tuli käytettyä kohtuudella. Tuleeko teille kaikille masennus hypomanian tai manian jälkeen?
- ihmettelyä
Viallinen(ko) Bipo kirjoitti:
Ettei teillä ois menny hypomaniat ja maniat sekaisin? Hypossa pitäis vielä pystyä kontrolloimaan itseään jollain tavalla, maniassa ehkä ei. En ole kokenut maniaa, mutta niin väittävät etteivät pysty itseään kontrolloimaan. Vai onko se niin, että osa ei halua edes kontrolloida käytöstään, kunhan menevät virran mukana? Oonko mä sitten bipo ollenkaan, kun en harrasta mitään irtosuhteita tai biletystä. Nuorempana alkoa tuli käytettyä kohtuudella. Tuleeko teille kaikille masennus hypomanian tai manian jälkeen?
En mina tajunnut, että käytökseni oli mitenkään outoa. Vasta jälkikäteen tuo hypomania diagnosoitiin. Enkä tajunnut sitä edes tuon myöhemmän lyhyemmän hypon aikana, vaikka silloin tiesin diagnoosini (ja sen että litium oltiin juuri lopetettu). Normaalitilassa eli terveenä ei tulisi tehtyä tuollaisia juttuja ja kontrolli pelaa vaikka olisin kännissä.
Mutta noita hypomanioita on kai sitten erilaisia kuten tuo minun viimeisin, jossa en juonut tai harrastanut mitään seksisuhteita. Jotkuthan on vain ärtyisiä tai sitten menee ja kuluttaa rahaa.
- lisäyksiä tapahtumia
Lintu ja kala: puolisolleni olen ainoa seksisuhde elämässä, joten minä ne taudit tuon, valitettavasti näin.
Lääkitystä ei ole. Tämän viimeisimmän yhteydessä oli pakko mennä lääkäriin. Sain tk-lääkäriltä 2 kk. sairaslomaa masennuksen takia. Elämäntapaohjeet ja jotain minä-putkesta puhui. Olin unohtanut muun elämäni ja ajatellut itseäni vain, kuulemma. En tiedä paraneeko tästä sitten pelkästään stressiä vähentäen? Ja säännöllistä elämää viettäen? Puoliso on huolissaan. Lääkäri painotti myös sitä, että pitää kuunneella läheisiä. Viime syksynä puoliso kuukauden verran puhui epäilevänsä suhdetta ja haukuin vain hänet. Menin kuin viimeistä päivää...
Kunnes jotenkin heräsin tilanteesta ja alkoivat syyllisyydentunteet. Tuollloin raivosin ja ilmoitin haluavani erota. Tämä tuli puolisolle ihan yllätyksenä, vaikka oli epäillyt jotain outoa olevan meneillään. Mitään en pystynyt tunnustamaan kuitenkaan. Nyt olo on tasoittunut ja voimme puhua asioista. Puoliso lähti psykiatrin puheille ja saa omaa ahdistustaan ehkä vähemmäksi. Perhetilanne on kuitenkin vielä kriisissä.- ihmettelyä
Miksi et ota mitään tasaavaa lääkitystä? Mun viimesin eipisodi ei kyllä olisi parantunut millään elämäntapaohjeilla.
- ei onnea aina
....jotenkin en pidä itseäni silleen sairaana ja uskon pystyväni kontrolloimaan tekemisiäni nyt, kun sairastin ensimmäisen syvän masennuksen. Ajattelen, että se pysyy mielessä niin, ettei tulisi enää hairahdettua. Aikaisemmin selitin tekemiseni jotenkin hyväksyttäviksi ja vaimolle ilmoitin kylmästi, ettei asiani kuulu hänelle...Jälkikäteen ajatellen en tainnut olla silloinkaan ihan järjissäni?
Mutta...raskasta on vaimolle ehkä tuo epävarmuus. Hän pelkää selkeästi, että minuun ei voisi luottaa. Avioliittomme on kriisissä sen vuoksi. Toisaalta, en yhtään ihmettele hänen tuntemuksiaan.
Viime syksynä pystyin niin ikävästi häntä kohtelemaan, vaikka selkeästi epäili minulla olevan jotain poikkeavaa meneillään. Niitä tekemisiä ei saa tekemättömiksi ja tuskaa aiheuttavat muistot myös minulle itselleni. - ihmettelyä
Onko sulla mitään psykiatrikontaktia? Keskustele lääkevaihtoehdoista tai sitten terapiasta, jossa voisit opetella niitä elämäntapaohjeita tms. Joku deprakine on aika sivuoireeton ja joillakin se estää maniat hyvin. Mulla on lääkkeenä litium ja se toimii hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462