Mikä Daaliaa vaivaa?

Innostunut daalia

Ostin kaksi keltaista xxl-daaliaa tuossa toukokuun lopussa ja istutin isoihin ruukkuihin. Mulla on aikaisempina kesinä ollut Daalioita just samassa paikassa, samoissa ruukuissa ja ruukun pohjalla ruukkusoraa, mutta nyt törmäsin omituiseen ilmiöön: kukan lehtiin tulee valkoinen/harmahtava reuna.

Ensin ajattelin että on lajiominaisuus, mutta asiaa tutkiessani ntistä tai kirjastosta en ole löytänyt vielä yhtään daaliaa josta tällaista olisi kerrottu.

Uudet lehdet on yksivärisiä mutta alimmat ja vanhimmat lehdet tekee valkoisen reunan. kukka voi hyvin ja kasvattaa kokoajan nuppua. Nytkin on 5 toisessa ja pienemmässä 6 nuppua.

Ensin ajattelin että kyse on kastelusta, mutta ne lehdet ei ole lötköjä eikä kuivia. Ei näy vauriota tai etanoita. Ettei näissä joku tauti olisi?

Joskus orvokit tekee kuivaessaan sitä että lehtiin tulee hapero valkoinen reuna, mutta voiko daalia tehdä samaa?

3

2487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • innostunut daalia

Niin se on tuo XXL Aztec Playa se kukka.

• saviruoho

Daaliassa voi olla joku virustauti. Joihinkin daalioihini on taas tänä keväänä kasvanut vaalean vihreitä lehtiä. Nuo vaaleat lehdet myös kipristelevät. Viime keväänä vaaleita lehtiiä oli daalioissani enemmän. Kesällä kuitenkin kaikki lehdet saivat normaalin värin ja muodon.

• Innostunut daalia

Joo, mä mietin sitäkin että saattaako olla aiempien öiden viileys myös syynä tuohon vaaleaan reunaan. Ostin daaliat jo kuitenkin ennen äitienpäivää ja silloin ei ollut kovin lämmintä.

Uusia lehtiä nämäkin tekevät jotka vähän kipristelevät. Melkeinpä peittävät nuputkin alleen.

No mutta, ehkäpä ne elossa silti pysyy :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1230
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      561
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe