Työtön, tienasitko salaa vähän ekstraa? Kela saa sinut kiinni
Kela tarkastaa säännöllisesti työttömyysturvan saajien muut tulot.
749 henkilöä oli jättänyt kertomatta tuloista, jotka olisivat vähentäneet työttömyysetuutta tai estäneet sen saamisen kokonaan.
Palkkatuloja oli jättänyt ilmoittamatta noin 450 henkilöä ja elinkeinotoiminnan ansiotuloa noin 40 henkilöä. Myös joitakin tekijänoikeuskorvauksia oli jäänyt ilmoittamatta.
Kela perii takaisin liikaa maksetut etuudet. Jos on syytä epäillä, että etuuden liikamaksuun liittyi etuuden hakijan väärinkäytös, Kela käynnistää lisäksi väärinkäytösasian selvittämisen.
Kela saa verottajalta tiedot muun muassa työttömyysturvan saajien tuloista.
http://www.talouselama.fi/uutiset/tyoton tienasitko salaa vahan ekstraa kela saa sinut kiinni/a2185736
Työtön, ÄLÄ TEE TÖITÄ!
5
335
Vastaukset
- Perustulo auttaa
Joku kertoo henk.koht. juttunsa:
"Olen yksi näistä KELA .n määrittämistä "suurrikollisista". Viime vuonna palkkatyössä 6kk, ja senkin osa-aikaisena (6h / pv.) ja lopun aikaa hoitovapaalla ja kodinhoidon tuella. Teimme 'vuoroa' minä aamulla töihin, lasten vaihto noin klo. 15, ja vaimo iltapäiväksi ja illaksi töihin. Loppuvuodesta rikkauden puuskassa, kun molemmat olimme taas töissä päätimme laittaa vanhimman lapsemme kunnalliseen päivähoitoon. Hän olikin jo varttunut yli neljä vuotiaaksi ja tylsistyi kotihoidossa. Tamä oli paha virhe. KELA keskiarvoisti tulomme siltä ajalta kun se sopi heille paremmin ja tuijotteli yksittäisiä kuukausia silloin kun tulomme jostain syystä esim. lomarahat nostivat yli tukirajan. Tämän seurauksena tuosta sekavasta vuodesta jäi maksettavaa meille 1200 €. Nyt kun tämän vuoden tuloni ovat tähän asti (22.5) olleet yhteensä netto 2000 € (summa saatu tilille tammikuussa) on KELA jälleen valmis poistamaan tuen juuri tältä kuulta. Tarkemmin kun tutkin koko asiaa pitäisi koko tilanteen olla täysin toisin. Olen ollut osa-aika työssä lasten takia jo vuodesta 2008 ja näin ollen KELA .n olisi pitänyt omien sääntöjensä mukaan maksaa tältä ajalta korvausta 70 € / vk. (yhteensä siis noin 14000 €). Näistä perheemme järjestelyistä on alusta asti sovittu yhdessä KELA .n virkailijoiden Kanssa, mutta jotain heiltä lienee unohtunut kertoa, kun tililtäni puuttuu tuo reilu kymppitonni. Ps. tuntipalkkani on ko. Ajalla ollut noin 12,2 €, joten tuo osa-aikaisuus korvaus olisi ollut suunnilleen sama, jonka olisin ansainnut tekemällä täyttä työviikkoa."
Kannattaako siis tehdä yhtään mitään?
Kela ja työkkäri kannustavat OLEMAAN TEKEMÄTTÄ YHTÄÄN MITÄÄN!
Perustulo poistaisi nämäkin ongelmat:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/44
Allekirjoita! - viisas mies.
Rahat käteen työstä niin kela ei saa tietää. Emmä niin tyhmä olis et tilille laittaisin kun tiedän et kelat ja soskut seuraa.
- kuukuukuutamo
Niin just rahat käteen ja suu supussa, kateellisia riittää laulamaan. Niin minä ainakin teen.
- juuuuuuurty
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821995Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1211715- 1801306
- 229720
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 57614
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako204575- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337482