Missä vikaa

aurinkoenergiaa.....

Kun säädin on alkanut naksuttamaan ja latauksesta kertova valo vilkkuu samaan tahtiin? Laatako akkuja silti? Akun jännite volttimittarilla mitattuna 12.87 volttia.

Säädin on aika vanha n. 15 vuotta Nesteen Pover Sun mutta akku täysin uusi Sunwind AGM 290 Ah ja paneelit melko uusia. Kaks' 65 W panelia, molemmista oma kaapeli säätimelle.

Toimi siihen asti moitteitta ja virta piisannut.

15

271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8421

Vaihda uuteen,taitaa olla relepohjainen säädin.
      Tuo 290 ah akku on ilmoitettu 100 tunnin purkuajalla,todellisuus ehkä 230 ah 10 tunnin purkuajalla,mutta kuulostaahan se komeammalta 290 ah.

• aurinkoenergiaa...

Osaatko suositella jotain säädintä ettei kauppias vedä siinäkin retkuun? Akkua kun kehui ettei ainakaan virta lopu ja ikääkin lupasi parikymmentä vuotta!?
        Säätimen pitäisi olla sellainen johon piuhat saa kunnolla kiinni. Tässä entisessä niitä ongelmia riittämiin. Mielellään myös sellainen joka kertois näytöllä akun/latauksen tilan. Markkinoilla liian monta vaihtoehtoa hintahaarukassa 70 - 300 €.

• ehkä tämä
        aurinkoenergiaa... kirjoitti:

Osaatko suositella jotain säädintä ettei kauppias vedä siinäkin retkuun? Akkua kun kehui ettei ainakaan virta lopu ja ikääkin lupasi parikymmentä vuotta!?
        Säätimen pitäisi olla sellainen johon piuhat saa kunnolla kiinni. Tässä entisessä niitä ongelmia riittämiin. Mielellään myös sellainen joka kertois näytöllä akun/latauksen tilan. Markkinoilla liian monta vaihtoehtoa hintahaarukassa 70 - 300 €.

Olisko vähä täntyylinen: http://www.nordicsolar.net/product.php?id_product=168

Voit kytkeä paneelit sarjaan, ja vaikka lisätä paneelin.

• aurinkoenergiaa...
        ehkä tämä kirjoitti:

Olisko vähä täntyylinen: http://www.nordicsolar.net/product.php?id_product=168

Voit kytkeä paneelit sarjaan, ja vaikka lisätä paneelin.

Ilmeisesti joutuisin uudella säätimellä sarjoittamaan panelit ja jos olen käsittänyt oikein, sarjoituksessa plussat yhdistetään, samoin miinukset keskenään.

Paneleista toinen on katolla, suunnattu keskipäivän etelään ja toinen rannassa ilta-aurinkoon, josta tulee huikea heijastus veden pinnasta kun aurinko paistaa. Rantapaneli lataa auringon laskuun asti, käytännössä keskikesällä keskiyöhön saakka.
        Eikö sarjoittamisessa ole ongelmana että parhaassa valossa oleva paneli kärsii sarjoittamisesta eli latausteho pienenee?

• dkfutm6

Ilmeisesti joutuisin uudella säätimellä sarjoittamaan panelit ja jos olen käsittänyt oikein, sarjoituksessa plussat yhdistetään, samoin miinukset keskenään.

Paneleista toinen on katolla, suunnattu keskipäivän etelään ja toinen rannassa ilta-aurinkoon, josta tulee huikea heijastus veden pinnasta kun aurinko paistaa. Rantapaneli lataa auringon laskuun asti, käytännössä keskikesällä keskiyöhön saakka.
        Eikö sarjoittamisessa ole ongelmana että parhaassa valossa oleva paneli kärsii sarjoittamisesta eli latausteho pienenee?

" jos olen käsittänyt oikein, sarjoituksessa plussat yhdistetään, samoin miinukset keskenään."

Ei mene noin, ja ei sun kannata niitä sarjaan kytkeä jos toinen on lähes aina pois pelistä

Sarjaankytkennässä panelien plus ja miinus kytketään yhteen, ja vapaa plus säätimelle samoin vapaa miinus

• 8421
        dkfutm6 kirjoitti:

" jos olen käsittänyt oikein, sarjoituksessa plussat yhdistetään, samoin miinukset keskenään."

Ei mene noin, ja ei sun kannata niitä sarjaan kytkeä jos toinen on lähes aina pois pelistä

Sarjaankytkennässä panelien plus ja miinus kytketään yhteen, ja vapaa plus säätimelle samoin vapaa miinus

Juuri kuten edellä kerrottiin. Mikäli kytket sarjaan niin paneelien pitää tuottaa sama määrä eli molemmat samansuuntaisesti.
        Jos pistät plussat yhteen niin rinnankytkennässä voit kääntää toista hiukan lännelle.
        Tuo on tarpeen vain jos akkukapasiteetti ei muuten riitä,etelästäkäsin kun tulee yleensä paras tuotto,olettaen että aurinko paistaa esteettä.

• aurinkoenergiaa...
        8421 kirjoitti:

Juuri kuten edellä kerrottiin. Mikäli kytket sarjaan niin paneelien pitää tuottaa sama määrä eli molemmat samansuuntaisesti.
        Jos pistät plussat yhteen niin rinnankytkennässä voit kääntää toista hiukan lännelle.
        Tuo on tarpeen vain jos akkukapasiteetti ei muuten riitä,etelästäkäsin kun tulee yleensä paras tuotto,olettaen että aurinko paistaa esteettä.

"Ei mene noin, ja ei sun kannata niitä sarjaan kytkeä jos toinen on lähes aina pois pelistä"

Näin olen itsekin asian ymmärtänyt sillä etelään suunnattu paneli on puolivarjossa ilta-auringossa. Kaikkia rantapuita kun ei viitsis kaataa eikä kai oikein saiskaan.

Tämän nykyisen sarjan on mökin aijemmin omistanut tyyppi asennuttanut kellä lienee ja nyt sitten maalikona mun pitäis vaihtaa se säädin ja mitä olen kuvia nähnyt säätimistä, niissä on vain yhdelle panelille paikka kun taas tässä Nesteen Power Sunissa jopa kolmelle. Virta riitti silläkin systeemillä.

Olisko järkevintä laittaa molemmat panelit keskietelään mökin katolle ja sarjoittaa ne? Katto vaan on peijoonin jyrkkä joten asennuksessa riittää harmeja.

• 8421

"Ei mene noin, ja ei sun kannata niitä sarjaan kytkeä jos toinen on lähes aina pois pelistä"

Näin olen itsekin asian ymmärtänyt sillä etelään suunnattu paneli on puolivarjossa ilta-auringossa. Kaikkia rantapuita kun ei viitsis kaataa eikä kai oikein saiskaan.

Tämän nykyisen sarjan on mökin aijemmin omistanut tyyppi asennuttanut kellä lienee ja nyt sitten maalikona mun pitäis vaihtaa se säädin ja mitä olen kuvia nähnyt säätimistä, niissä on vain yhdelle panelille paikka kun taas tässä Nesteen Power Sunissa jopa kolmelle. Virta riitti silläkin systeemillä.

Olisko järkevintä laittaa molemmat panelit keskietelään mökin katolle ja sarjoittaa ne? Katto vaan on peijoonin jyrkkä joten asennuksessa riittää harmeja.

Mitä paremmin aurinko pääsee paistamaan ilman varjoa se parempi.
        Akustosi määrää mikä kannatta,jos amppeereita riittävästi niin katolle ja etelään.
        Sillä kytketkö sarjaa vai rinnan ei juuri ole merkitystä jos paneeli on lähellä akustoa 10-15 m muttta jos akustolle pitkä matka niin sarjaan, jännitehäviöt pysyvät kurissa.
        Säätimeksi Tracer 20 näytöllä,kustannustehokas.

• 8421

Osta tuo Tracer 20 näytöllä,kotimaassa 220,,- näytön kanssa.
      Saat tuosta 130watin paneelipaketista enemmän irti.
      Mornigstarin 15 ah:n mppt säädinkin on hyvä mutta kalliimpi.
      Hyvinhän tuo säätimesi on kestänytkin,mikään ei ole ikuista,paitsi asuntolaina.

• Seppo Y

Mulla on tollanen Tracer 20A säädin 285W:sen paneelin kanssa ja toimii hienosti.Nyt ois tarkoitus laittaa toinen samanmoinen paneeli toiseen ilmansuuntaan eli pitäis ostaa isompi säädin (40A).Tollanen 20A ois pirusti halvempi mitä 40A,onko siitä jotain haittaa/toimiiko jos ois kaksi säädintä lataamassa samaa akustoa?

• 8421

Ei ole,toimii.

• Seppo Y

Kiitos vastauksesta,eli mun ei vissin sitte tarvii tehä muita muutoksia järjestelmään kuin että periaattessa rinnankytkeä akuille menevät piuhat,vai? Kuormat vissiin voi ottaa yhden säätimen kautta,Vai? Pölhöjä kysymyksiä:)

• 8421

mun ei vissin sitte tarvii tehä muita muutoksia järjestelmään kuin että periaattessa rinnankytkeä akuille menevät piuhat,vai? Kuormat vissiin voi ottaa yhden säätimen kautta,
        Näin voit tehdä,mutta vedä tv: johto suoraan akulta jos se on 12 volttinen,samoin kaikki sähkölaitteet on järkevä vetää akustosta jos niissä on jännitevahti vakiona.

• Seppo Y

Mites tollasessa kahden paneelin/säätimen järjestelmässä toi lataus menee,lataako se sitte akkuja paremmin auringossa olevan paneelin mukaan vai hakeeko se jonkun keskiarvon paneeleiden väliltä vai miten,taas tyhmä kysymys:)

• 8421

Molemmat nostavat latausjännitteen 14,4v (yleensä),amppeereita tulee auringonvalon/paneelitehon mukaan. Säätimiä voi olla vaikka tusina samassa akustossa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2108
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      502
    Aihe