Miten voi saada kirjansa julkaistuksi?

Syömishäirikkö

Oon vuosien mittaan kirjotellut lyhyitä ja pidempiäkin stooreja 30 vuoden syömishäiriösjoistani, tyylilaji vaihdellen pikimustasta huumorista itsesääliin ja saarnasta filosofiseenkin. Julkaisukuntoon ei vaatisi kuin pilkkuhiomista ja puhtaaksikirjoittamisen. Pitäiskö sitä vaan alkaa tyrkyttää jonnekin kustantamoon, vai mitenkä toimia? Riittääkö kirjoituskonella kirjoitettu, vai onko hankittava tietokone,siihen joku ohjelma,yms.avaruusromua??? Pointtinani ei ole opettaa pilkkusääntöjä eikä kappalejakoa. Kerron syömishäiriöitä sairastavan arjesta ja yrittänen hakea sille jotakin ymmärrystä, kertoa miltä mikäkin tuntuu. Ja mahdollisesti ehkä jopa ennaltaehkäistä edes yhden sairastumisen lisää. Kliinistä tekstiä on hyllyriveittäin, en väitä että sitäkään liikaa, selviytymistarinoita liian vähän, mutta näin omakohtaista koko elämän avaavaa ei juuri mitään. Sosiaalinen tilaus voisi ollakin, kirjassani kerron kuinka joutunut käymään työkkärissä terveysside vaippana, syönyt biojäteastiasta, rikkonut television hampurilaismainoksen takia, kerännyt yöllä tölkkejä kaupungilta saadakseni säilykepapuja, hajottanut ihmissuhteita ja ihmisiä myös, ja kuinka umpirehellinen voi yhtäkkiä olla paatunut valehtelija ja saada uskotelluksi että kaikki on ok, kun elopaino on jojonnut väliä 35kg ja 85kg. Mikä kustantamo voisi tällasta settiä julkaista? En jakele laihdutus- enkä oksentamisvinkkejä, enkä haaveile tienaavani mammonia. Omakustanne on rahatilanteen takia poissuljettu, ja kasvojani ja nimeäni ei tulisi edes paikallislehtiin.

27

580

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhh h

1. Kirjoita (maailman paras) käsikirjoitus.

2. Etsi (esim. netistä) kustantamojen yhteystietoja, valitse tarkoitukseesi sopivat kustantamot. Ota tekstistäsi tarvittava määrä kopioita. Lähetä kopiot kustantamoihin.

3. Odota kustantamojen vastauksia. Tässä vaiheessa on hyödyllistä, jos olet noudattanut kohdan 1. sulkeissa olevaa neuvoa.

4. a) saat kielteisen päätöksen eli hylsyn. Odota myös muita hylsyjä.
      b) saat myönteisen päätöksen ja kutsun saapua neuvottelemaan julkaisusta kustantajan kanssa. Tässä vaiheessa on välttämätöntä, että olet noudattanut kohdan 1. sulkeissa olevaa neuvoa.

5. Mikäli edellisessä kohdassa olet saavuttanut vaihtoehdon b), onnittele itseäsi. Edustat alle prosenttia kaikista käsikirjoitustaan kustantajille tarjonneista. Tee kustannustoimittajan haluamat muutokset käsikirjoitukseen. Allekirjoita kustannussopimus.

• Writer.writer

Se jo, että joku lukee ja tarkistaa käsikirjoituksen ja antaa sitä palautetta kirjallisena kotiin ja jopa korjausohjeet on melko mahtava tilanne, koska myös tiedän, että kaikista käsikirjoituksista alle 2 % vain hyväksytään ja lyödään kansiin ja tuotantoon. Itse sain 10 vuotta sitten korjausohjeet WSOYltä ja en ole vieläkään tehnyt asialle mitään, kun elämääni tuli niin paljon muita asioita lisää. Ehkä jonakin päivänä teenvielä korjaukset ja saan lasten fantasiatarinani julkaistua. Koskaan ei kannata luovuttaa ja minä se tässä nyt paraskin sanoja olen :]

• Writer.writer
        Writer.writer kirjoitti:

Se jo, että joku lukee ja tarkistaa käsikirjoituksen ja antaa sitä palautetta kirjallisena kotiin ja jopa korjausohjeet on melko mahtava tilanne, koska myös tiedän, että kaikista käsikirjoituksista alle 2 % vain hyväksytään ja lyödään kansiin ja tuotantoon. Itse sain 10 vuotta sitten korjausohjeet WSOYltä ja en ole vieläkään tehnyt asialle mitään, kun elämääni tuli niin paljon muita asioita lisää. Ehkä jonakin päivänä teenvielä korjaukset ja saan lasten fantasiatarinani julkaistua. Koskaan ei kannata luovuttaa ja minä se tässä nyt paraskin sanoja olen :]

... ja opettelen kirjoittamaan myös vielä oikein :D

• Kaksi promillea

Lue Sofi Oksasen Stalinin lehmät. Siinä kerrotaan syömishäiriöstä. Ei ole kovin mieltäylentävää luettavaa. Jos kirja olisi pelkkää syömishäiriötä, niin tuskin olisin jaksanut lukea.

Aiheesi ei siis ole kovin houkutteleva. Kirjoittaminen on hyvää terapiaa, mutta käsikirjoituksen pitää olla todella huippu, jotta se läpäisee muutenkin tiheän seulan.

• 12+12

niin, en usko että pelkästä syömishäiriöstä oksenteluineen monikaan jaksaa lukea.

• no jaah?

Mä en taviksen ymmärrykselläni sori vaan usko, että syömishäiriö kirjan kantavana teemana olisi niin kiinnostava, että kukaan jaksaisi enää lukea lisää sellaisesta aiheesta kirjoitettuja kirjoja, sori vaan. Terveysvalistusta on jo riittävästi muutenkin. Eri asia, jos sä osaisit vaikka tulkita yhteiskunnallisia ilmiöitä ja rakentaa oman henkilökohtaisen elämänkokemuksesi pohjalle jonkun monitasoisen ymmärtävän aikalaiskokemuksen, mutta pelkkä syömishäiriö kirjan aiheena...tylsää.

Sensaatioilla ja tunteisiin vetoavilla aiheilla ratsastaminen on tylsää kirjallisuudessa. Hyvä kirjoittaja ei tarvitse niitä aiheita pääteemoikseen. Joku Minttu Vettenterä-parkakin ajatteli lyödä rahoiksi tai saada kuuluisuutta koulukiusaamisteemalla omakustannekirjansa kanssa, mikä aihe "koulukiusaaminen" tietysti aina vetoaa ihmisten empatian tajuun ymmärrettävästi, mutta vähän nolosti sitten sillekin kävi, kun journalistit paljasti, että fiktio ja fakta oli aika tympeästi sekoitettu kirjan markkinoinnissa.

• Siitä vaan

Olen eri mieltä. Aloittaja kertoo groteskin hupaisia esimerkkejä siitä, mihin tauti johtaa. Sellainen varmasti kiinnostaa, huvittaa ja karmii.

• no jaah?
        Siitä vaan kirjoitti:

Olen eri mieltä. Aloittaja kertoo groteskin hupaisia esimerkkejä siitä, mihin tauti johtaa. Sellainen varmasti kiinnostaa, huvittaa ja karmii.

No saat olla eri mieltä. Minä taas olen sitä mieltä, mitä informaatiota näistä nimettömistä Suomi24.fi-teksteistä luen, koska muuta informaatiota minulla ei ole, eikä siten mielipidettäkään muusta, kuin mitä keskustelupalstalta luen.

Itseäni ei kiinnostaisi lukea syömishäiriöistä kirjoitettua teosta. Enkä tiedä, että miten tyhmänä tälla palstalla käyvät minua pitävät (tyhmänä varmaan tottakai), mutta vastuussahan minä en ole muusta, kuin siitä mitä itse kirjoitan ja tää on palsta, missä mä saan asiallisesti anonyymisti näin kirjoittaa. Täten vastuussa en ole esimerkiksi tietotekniikasta.

Symppaisin kaikkia, jotka haluavat kirjoittaa kirjan, jos kiinnostus kirjoittamiseen ja kirjallisuuteen kirjoittajalla on aito, mutta kyllä se vaan niin on, että hyvin harva kirja nykyisin on myyntimenestys. Lisäksi uskon, että valitettavasti monia kirjoja julkaistaan kaiketi myös siten, että todellisuudessa se jota pitäisi juhlia kirjallisena nerona, lienee kaiketi verraten useinkin todellisuudessa kustantamojen leivissä oleva kustannustoimittaja ja kielenhuollon alan maisteri vaatimaton työmyyrä - monessa -, eikä välttämättä aina kirjoittaja itse. Meritoituneet kirjailijat ja luonnonlahjakkuudet ovat eri asia. Osa kustantamoista varmaan riistää ihan täysillä lahjakkaita kirjoittajia.

En tiedä, mistä tässä puhutaan.

• syömishäirikkö
        no jaah? kirjoitti:

No saat olla eri mieltä. Minä taas olen sitä mieltä, mitä informaatiota näistä nimettömistä Suomi24.fi-teksteistä luen, koska muuta informaatiota minulla ei ole, eikä siten mielipidettäkään muusta, kuin mitä keskustelupalstalta luen.

Itseäni ei kiinnostaisi lukea syömishäiriöistä kirjoitettua teosta. Enkä tiedä, että miten tyhmänä tälla palstalla käyvät minua pitävät (tyhmänä varmaan tottakai), mutta vastuussahan minä en ole muusta, kuin siitä mitä itse kirjoitan ja tää on palsta, missä mä saan asiallisesti anonyymisti näin kirjoittaa. Täten vastuussa en ole esimerkiksi tietotekniikasta.

Symppaisin kaikkia, jotka haluavat kirjoittaa kirjan, jos kiinnostus kirjoittamiseen ja kirjallisuuteen kirjoittajalla on aito, mutta kyllä se vaan niin on, että hyvin harva kirja nykyisin on myyntimenestys. Lisäksi uskon, että valitettavasti monia kirjoja julkaistaan kaiketi myös siten, että todellisuudessa se jota pitäisi juhlia kirjallisena nerona, lienee kaiketi verraten useinkin todellisuudessa kustantamojen leivissä oleva kustannustoimittaja ja kielenhuollon alan maisteri vaatimaton työmyyrä - monessa -, eikä välttämättä aina kirjoittaja itse. Meritoituneet kirjailijat ja luonnonlahjakkuudet ovat eri asia. Osa kustantamoista varmaan riistää ihan täysillä lahjakkaita kirjoittajia.

En tiedä, mistä tässä puhutaan.

Aloittaja kiittää vastauksista ja kommenteista! :) Ymmärrän kyllä että aihe ei oo ihan jokaselle,itse en tule koskaan lukemaan esim. raamattua,virkkausohjeita tai romantiikkaa. Jokanen omia lajejaan. Monessa mun kirjotuksessa on yhteiskunnallista kritiikkiä,ja yllättävämpääkin kun perinteinen mitä media nuorille syöttää yms. Luetutan raakileeni luottoystävälläni,jolta saan takuurehellistä kritiikkiä,ja vaikka en ikinä mitään julkasis,on ne stoorit tarkotuksensa jo toteuttaneet,sitä itseterapointia juurikin.

• 10+17
        syömishäirikkö kirjoitti:

Aloittaja kiittää vastauksista ja kommenteista! :) Ymmärrän kyllä että aihe ei oo ihan jokaselle,itse en tule koskaan lukemaan esim. raamattua,virkkausohjeita tai romantiikkaa. Jokanen omia lajejaan. Monessa mun kirjotuksessa on yhteiskunnallista kritiikkiä,ja yllättävämpääkin kun perinteinen mitä media nuorille syöttää yms. Luetutan raakileeni luottoystävälläni,jolta saan takuurehellistä kritiikkiä,ja vaikka en ikinä mitään julkasis,on ne stoorit tarkotuksensa jo toteuttaneet,sitä itseterapointia juurikin.

varmasti moni syömishäiriöinen kaipaisi enemmän kirjoja aiheesta, itse jos osaisin kirjoittaa, kirjottaisin kirjan tästä sairaudesta, koska uskon, että tarinastani olisi apua jollekin. toivottavasti saat kirjasi painoon, sama se mikä on aihe, unelmat kun toteutuu:)

• 14+1

Ei ehkä kuulu siihen aihepiiriin, mitä kukaan haluaisi lukea. Mutta kyllä syömishäiriöisiä löytyy ja se ihan riippuu miten se on kirjoitettu.

Jos on haettu jotain Juha Vuorisen tyylistä päiväkirjamaista tekstiä, niin tuskin hirveitä markkinoita löytyy ellei kirjoitustyyli jäljentele ja osu ihmisiin. (Valitan, että en keksinyt tähän hätään mitään kunnon kirjailija esimerkkiä vaan käytin tuttua ja turvallista)

" Riittääkö kirjoituskonella kirjoitettu, vai onko hankittava tietokone,siihen joku ohjelma,yms.avaruusromua??? Pointtinani ei ole opettaa pilkkusääntöjä eikä kappalejakoa. "

Eiköhän ne ole lähinnä vaadittuna, että on kirjoitettu tietokoneella. Tarvittavien kopioiden ottaminen on vähän kätevämpää.

Pointtisi ei ole opettaa äidinkieltä, mutta se on valitettavasti vaadittua. Kumminkin kirjallisuus täytyy olla helppolukuista, ellei aihepiiri vaadi tökerä kirjoitus asua.

• Max Martin

Aiheesi on niin elämänkerrallinen, että blogikirja olisi sinulle riittävän monimutkainen formaatti. Eli eri blogisivuille oma bloginovelli ja niiden tarinoiden tyylitkin voivat blogikirjassa vaihdella eri sivuilla. Tavallisessa kirjassa voisi sopia tyylinä vain jonkinlainen päiväkirjaformaatti, mutta blogikirjassa formaatti on jo valmiina eli novellinpätkät. Blogissa on vielä se hyvä puoli, että jos sinusta tuntuu, että kirjassa on liikaa esim. jotain, niin sinne väliin voi aina laittaa sitten sitä jotain muuta eli sinun kirjassa päiväkirjansivu ns. tavallisemmasta päivästä.

Blogikirjoissa on vielä se lukijamäärä, että jos siihen hurahtaa, niin ei varmaan tavallista kirjaa jaksa edes kirjoittaa. Sinunkin kirjasi ehkä myisi korkeintaan 1000 kappaletta ja sitten julkaisut ulkomaille varmaan jäisivät kokonaan tekemättä. Blogikirjan sen sijaan voi tehdä Internetiin ja sitten vaan alkaa mainostamaan sitä ja lähteä tavoittelemaan huikeita lukijamääriä. Jopa Suomi 24-palstan yhden jutun lukijamäärä saattaa olla yli 30 000 lukijaa.

rikkonut television hampurilaismainoksen takia - jos osaat kirjoittaa loputkin, niin tuosta aiheesta voit saada jopa hyvinkin luetun blogikirjan

Tai sitten ota mallia Christiane F:n elämänkerrasta, jos lähdet tavoittelemaan tavallisen kirjan julkaisua.

• Toivottavasti apua

Aluksi suhtauduin hieman epäilevästi AP:n hankkeeseen, mutta luettuani kuvailun siitä, mitä kirja tulisi pitämään sisällään, vakuutuin, että aihe ainakin kantaa.

Nyt sinun kannattaa hioa tekstejä niin, että teos on alusta loppuun samassa tyylilajissa. Mielestäni tällaista aihetta voisi lähestyä hyvinkin sen pikimustan huumorin avulla. Muista, että kirjoitat kaunokirjallista teosta, sinun on lupa kirjoittaa rohkeasti ja ronskisti vaikka siitä niistä oksentamisvinkeistä. Luota, että lukija kyllä ymmärtää teoksesi sanoman, älä saarnaa tai opeta.

Jos materiaalissa on pitkiä, jäsentymättömiä terapiavuodatuksia, harkitse niiden karsimista ja keskity vain kuvailemaan tapahtumia. Mitkä tapahtumat johtivat siihen, että rikoit television nähtyäsi hampurilaismainoksen? Vuodatukset saattavat toki toimia esimerkiksi kursivoituina päiväkirjapätkinä kappaleiden alussa.

• Cale David

Kummallinen kontrollimaailma, kun haluaa tuhota oman telkkarinsa (lieneekö ollut tarve uuteen isompaan taulumalliin) jonkun typerän mainoksen takia. Jotenkin huvittavaa ja lapsellista. Mutta tarinallisesti fiktiomaailmassa se kuulostaa lupaavalta. Kertoo paljon sairauden tilasta.

Kaikki on loppujen lopuksi kiinni juonen ja hahmojen luonteen omaperäisyydestä, taitavasta kielestä. Voihan teos olla tosielämää -dokkariromaanikin. Jos tuot uutta, paljastavaa infoa tuosta muotisairaudesta, niin menestys on taattu, varsinkin jos olet taitava esiintyjä ja manipulaattori, ruokahäiriöihmiset usein ovat.

• Menneen unet

Kirjoittaako joku vielä kirjoituskoneella? Tosissaan? Onko kyseessä jokin rituaali: ensin kynällä, sitten kirjoituskoneella, sitten tekstinkäsittelyohjelmalla ja lopuksi litterointi ääninauhalle?

En usko, että kustantamo innostuu kirjoituttamaan kirjoituskonetekstiä painettavaan muotoon. Lienee puhtaaksikirjoittajien ammattikunta pienentynyt reippaasti viime vuosikymmeninä vai onko jollakin parempaa tietoa heidän ammattikillastaan?

• syömishäirikkö

Kiitän kaikkia kommenteista! :) Blogia oon aatellutkin,mutta tietokonetta kun mulla ei ole. Vielä ainakaan. Se vois ehkä toimia,paremmin ku ootella hylsyjä kustantamoilta. Mitään pro-ana-tavaraahan en kirjottais,oonhan ihmeissäni kuinka siitä rallista jäin henkiin,ja jopa järkiini... Nikki Menneet unet,kyllä,aivan totta,mulla on kirjotuskone. Jopa sähkö-sellanen. :D Ja joka stoori on kirjotettu lyijykynällä ruutuvihkoon. :D Television rikkomisesta joku kysyi. Lyhyesti,kopioimatta itse stooria. Vaaka näytti n.40kg,ehkä jopa 140, olinhan mä syönyt edellisenä päivänä pari tomaattia,sitten päättänyt tehdä holtittomuudelleni jotain,lopettaa syömisen. Siinä kärvistelin iltaa mukavissa merkeissä,elokuvaa ja kurnimista,itsesääliä ja nälkäkiukkua. Mainoskatkolla näyttivät kerroshampurilaisen,joka molekyylin, ja siitä sitte flippasin,kävin vuoropuhelua itteni kanssa,ravasin ovesta ulos,hampurilaisostoksille,takas sisään,ulos,sisään... Pakkomielle jumitti,teki hulluks. Televisio,sen syytä koko sirkus!!! Yhtäkkiä ja täysin ilman järkee luukasa sai hullunvoimat,telkkari alas hyllystä,painava oli,mut komeesti lensi... Hetki lievää hyperventilointia,ulos tuulettumaan,kotiin laskemaan rahoja josko vaikka huomenna kävisin kierrätyskeskuksessa ostamassa uuden... En muista hainko sen hampurilaisen. Kielellisesti ei tää esimerkki kovin rikasta tai kehuttavaa,vihkojen tekstit enemmän. Ja lyhyemmin se toinen esimerkki,kertoo myös niistä jonkun mainitsemista manipulointitaidoista. Olin edellisenä päivänä harrastanut aktiivista oksentelua aamusta iltaan,ottanu yöks 100kpl laksatiiveja. Aamulla merkkailin painooni kalenteriin. Työkkärikäynti! Unohtanu kokonaan! Mitä mä nyt teen? Maha krampissa puoliltapäivinkin,ja paheni vaan. Karenssiin ei varaa. Olin jo ilmottautunut jollekin kurssille,mikä ei sitte yhtään olis napannu... Pari yösidettä alushousuihin ja menoks. Puhuin itteni pois kurssilta takertumalla pariin sanaan,virkailijaa harmitti. Koko käynnin ajan se vaippa hankas ja hiosti,mä häpesin itteeni,mut suoriutumisestani olin ylpee. Että sellasta,tilanteita,mihin jotkut oikeesti joutuu,mistä kukaan ei ihan heti puhu. Ja kaikki siks,että on sairas,mutta niiiiin yhtä itsekuria ja tahdonvoimaa,että järki on sumentunut,äly ainoastaan palvelemassa sairaalloista luulaihuuden henkilökohtaista ristiretkeä. Nyt kiinnostaa vielä vähemmän? :D Christiane F.niinku muutama eka Vuorinenkin ja Marya Hornbacherin Elämä kateissa on muutamat kerrat luettu. Tehokasta settiä,todellakin. Mun mielestä vaikka aihe olis miten vakava,pitää repiä vaikka kuinka mustaa huumoria,valistus ja paatos ja se kliinisen jaabajaajaaritus on niitä mitä ei jaksa juurikaan edes avata. Hugleikur Dagssonia suosittelen kaikille. :D Tää aihe kuuluis ennemmin tonne syömishäiriöt -palstalle. Jatkanen siellä,ja blogin laitan kunhan joku sellasen rakentamisessa jeesaa. Rahaa tai hurjaa menekkiä,varsinkaan julkisuuttahan en tavottele,niinkun jo kertonut. Jakaa näitä juttuja jotenkin olis mulle tärkeetä. Aloittaja kiittää&kumartaa vielä kerran,joka viesti mulle tärkee ja joka sanan myös luin. :)

• Kazuko F.

Kiitän kaikkia kommenteista! :) Blogia oon aatellutkin,mutta tietokonetta kun mulla ei ole. Vielä ainakaan. Se vois ehkä toimia,paremmin ku ootella hylsyjä kustantamoilta. Mitään pro-ana-tavaraahan en kirjottais,oonhan ihmeissäni kuinka siitä rallista jäin henkiin,ja jopa järkiini... Nikki Menneet unet,kyllä,aivan totta,mulla on kirjotuskone. Jopa sähkö-sellanen. :D Ja joka stoori on kirjotettu lyijykynällä ruutuvihkoon. :D Television rikkomisesta joku kysyi. Lyhyesti,kopioimatta itse stooria. Vaaka näytti n.40kg,ehkä jopa 140, olinhan mä syönyt edellisenä päivänä pari tomaattia,sitten päättänyt tehdä holtittomuudelleni jotain,lopettaa syömisen. Siinä kärvistelin iltaa mukavissa merkeissä,elokuvaa ja kurnimista,itsesääliä ja nälkäkiukkua. Mainoskatkolla näyttivät kerroshampurilaisen,joka molekyylin, ja siitä sitte flippasin,kävin vuoropuhelua itteni kanssa,ravasin ovesta ulos,hampurilaisostoksille,takas sisään,ulos,sisään... Pakkomielle jumitti,teki hulluks. Televisio,sen syytä koko sirkus!!! Yhtäkkiä ja täysin ilman järkee luukasa sai hullunvoimat,telkkari alas hyllystä,painava oli,mut komeesti lensi... Hetki lievää hyperventilointia,ulos tuulettumaan,kotiin laskemaan rahoja josko vaikka huomenna kävisin kierrätyskeskuksessa ostamassa uuden... En muista hainko sen hampurilaisen. Kielellisesti ei tää esimerkki kovin rikasta tai kehuttavaa,vihkojen tekstit enemmän. Ja lyhyemmin se toinen esimerkki,kertoo myös niistä jonkun mainitsemista manipulointitaidoista. Olin edellisenä päivänä harrastanut aktiivista oksentelua aamusta iltaan,ottanu yöks 100kpl laksatiiveja. Aamulla merkkailin painooni kalenteriin. Työkkärikäynti! Unohtanu kokonaan! Mitä mä nyt teen? Maha krampissa puoliltapäivinkin,ja paheni vaan. Karenssiin ei varaa. Olin jo ilmottautunut jollekin kurssille,mikä ei sitte yhtään olis napannu... Pari yösidettä alushousuihin ja menoks. Puhuin itteni pois kurssilta takertumalla pariin sanaan,virkailijaa harmitti. Koko käynnin ajan se vaippa hankas ja hiosti,mä häpesin itteeni,mut suoriutumisestani olin ylpee. Että sellasta,tilanteita,mihin jotkut oikeesti joutuu,mistä kukaan ei ihan heti puhu. Ja kaikki siks,että on sairas,mutta niiiiin yhtä itsekuria ja tahdonvoimaa,että järki on sumentunut,äly ainoastaan palvelemassa sairaalloista luulaihuuden henkilökohtaista ristiretkeä. Nyt kiinnostaa vielä vähemmän? :D Christiane F.niinku muutama eka Vuorinenkin ja Marya Hornbacherin Elämä kateissa on muutamat kerrat luettu. Tehokasta settiä,todellakin. Mun mielestä vaikka aihe olis miten vakava,pitää repiä vaikka kuinka mustaa huumoria,valistus ja paatos ja se kliinisen jaabajaajaaritus on niitä mitä ei jaksa juurikaan edes avata. Hugleikur Dagssonia suosittelen kaikille. :D Tää aihe kuuluis ennemmin tonne syömishäiriöt -palstalle. Jatkanen siellä,ja blogin laitan kunhan joku sellasen rakentamisessa jeesaa. Rahaa tai hurjaa menekkiä,varsinkaan julkisuuttahan en tavottele,niinkun jo kertonut. Jakaa näitä juttuja jotenkin olis mulle tärkeetä. Aloittaja kiittää&kumartaa vielä kerran,joka viesti mulle tärkee ja joka sanan myös luin. :)

Voisiko olla ruoan kanssa kysymys omasta minäkuvasta ja maailman kuvasta? Tämä voisi olla taideteoksen kannalta kiintoisaa.

Oletukseni: yksityisen ihmisen olemus kun on yksi hänen olemassaolonsa tapa. Onko ruokahäiriön olemuksella siis jotakin pysyvää vai onko se koko ajan muuttumatonta, ainutlaatuista eksistenssiä?

Tulee sanoistasi mielikuva, että ruokahäiriö on yksi ihmisen olemistapa, joka on seurausta kenties maailman tyhjyyden tilan kokemisesta? Vai koetko että sinulla on jokin kokemus merkitystasolla, joka tekee olemassaolosi mielekkääksi?

Minusta tässä vimmassa tuhota oli jotakin paljastavaa:

"Yhtäkkiä ja täysin ilman järkee luukasa sai hullunvoimat,telkkari alas hyllystä,painava oli,mut komeesti lensi... "

Taiteellinen kysymys: voisiko tekstin sisältö näkyä tekstin muodossa, kielen eräänlaisena anoreksiana? Jos mieli alkaa fiktiohahmolla jumittaa, näivettyä, miten se vaikuttanee kaunokirjalliseen kieleen ja sanomisen olemukseen?

• Huolestunut X

Tämä ei nyt suoraan liity kirjoittamiseen, kirjailijuuteen tai esikoiskirjailijaksi haluamiseen, mutta jäin miettimään millaista apua olet saanut syömishäiriöösi psykologeilta, psykiatreilta, lääkäreiltä, ravitsemusterapeuteilta? Oletko ollut terapiassa tai osastohoidossa? Mietin vain, kun sairautesi on kestänyt noin pitkään ja reaktiot vaikuttavat varsin voimakkailta.

• syömishäirikkö

Lääkkeitä,monia eri,ssri,rauhottavia,nukahtamis,ja vitamiineja yms.tietysti. Paikkakunnan mukaan vaihtelevantasosta terapiaa,psykologeja ja psykiatreja,kontrollikäyntejä lääkäreillä,sairaanhoitajilla,sekä terveyskeskuksessa kun sairaalassa,ravitsemusterapiaa yms.,joutumatta kertaakaan osastolle (se ikuinen resurssipula ja mun puhelahjat). Tällä hetkellä luova tauko tästä itsensätoteuttamisesta ja toivottavasti pysyy. Asenne on anoreksiaa,mutta syömistoiminta edes jotenkuten normaaliks mainittava. Huolestunut X,hyvä pointti muuten,nykytilanne ku näinkin jees,helpompi kertoo omista hulluntempuistaan.

• Schultz

Lääkkeitä,monia eri,ssri,rauhottavia,nukahtamis,ja vitamiineja yms.tietysti. Paikkakunnan mukaan vaihtelevantasosta terapiaa,psykologeja ja psykiatreja,kontrollikäyntejä lääkäreillä,sairaanhoitajilla,sekä terveyskeskuksessa kun sairaalassa,ravitsemusterapiaa yms.,joutumatta kertaakaan osastolle (se ikuinen resurssipula ja mun puhelahjat). Tällä hetkellä luova tauko tästä itsensätoteuttamisesta ja toivottavasti pysyy. Asenne on anoreksiaa,mutta syömistoiminta edes jotenkuten normaaliks mainittava. Huolestunut X,hyvä pointti muuten,nykytilanne ku näinkin jees,helpompi kertoo omista hulluntempuistaan.

Kiintoisaa, että yhteiskunta osallistuu näin aktiiviset syömishäiriöön. Millainen on yleensä paranemisennuste? Millainen on sairastajien motiivi irrottautua sairaudesta vai onko sitä miten perusteellisesti tutkittu? Sosiaalitieteellisesti kiinnostava ilmiö kyllä.

Mutta niin. Varmaan ei tule yhteiskunnalle halvaksi ravitsemusterapeutit, psykologit, psykiatrit, lääkärit, hoitajat. Mikä on omavastuu terapiassa? Vai meneekö kuntoutustukien puolelle?

Miten paljon ammattia haittaa ruokaongelmat vai onko kenties niin, että nykyaikaiselle paineistetulle pätkätyölle ja siiviilin kontrollielämälle on vain hyväksi olla olemassa voimakas ruokakuritus ja itsekontrolli? Tähän liittynee myös tarve onnistua paitsi laihdutuksessa, myös ulkonäön muokkauksessa ja urheilukunnon kehittämisessä, vai aavistanko väärin?

• How long great Pump

Pohajoismaaaisen elintasokulttuurin ja materialismin nälän jatkuvana prosessisymbolina ruokahäiriö voi olla oikeasti kiinnostava ilmiö.

Ehkä eniten minua se kiinnostaa lasten toiminnassa. Ystäväni on lastentarhaopettaja ja kertoo joidenkin lasten leikkivän enemmän tai vähemmän vakuuttavasti syömishäiriöistä kieltäytymällä syömästä liian kalorisia ruokia, epäterveellisiä ruokia ja nyppivän vain herneitä ja ottamalla mittoja kropastaan.

Varmaankin lapsukaiset mallintavat siskoiltaan tai vanhemmiltaan tai leffoista, telkkarista, mutta minusta tuo on surullisen mielenkiintoista, että jo pieni lapsi hakeutuu itsetuhoamisen maailmoihin. Ala-asteella meininki on jo päässyt hyvään vauhtiin.

Mitä pahoinvointia kukin kurittaa, oksentaa ja säilöö, kätkee? Ehkä se on tulosta siitä, kun maailmasta on tullut suoritusnälkäinen ja ruoka on hyvä säätöväline.

• syömishäirikkö

HlgP,KF ja muut vielä jatkaneet/vastanneet. Mielenkiintosia näkökulmia ja kysymyksiä pureskella (no siinäpä sanavalinta). Syömishäiriöt tuntuvat muuttuvan rajummiksi,samalla jotenkin niin arkipäiväsiks,ja koska sitä näkee kaikkialla,sille tulee sokeeks. Meininkihän on lisää,enemmän,paremmin. Kilpailua,suorittamista,ahneutta. Kulutus,kysyntä,tarjonta,raharaharaha... Syömishäiriö on suora reaktio sille kaikelle,vastalause,kapinaa. Tai alistuminen,massaan hukkuminen,häviäminen,vaatimusten noudattaminen. Hätähuuto,varsin radikaali haistatuskin jopa. Ja se iänikuinen media säätämässä. Suurin pudottaja,Dieetit vaihtoon,Huippumalleja,SuperJuttaa ja Rakasta pullukkaa,ihan yhtälailla saatan vaikka huomenna rikkoo nykyisenkin televisioni,jos se ikuinen ruuan ja vartaloitten pursuttaminen saa pimahtamaan. Salkkareissa Iida pääsi heti osastolle ja parani tostanoin,niinkun tää olis oikeesti niiiiiin helppoo,niinku joku korvatulehdus tai nyrjähtänyt nilkka. Perheohjelma käsittelee vakavia asioita. Joopajoo... V*tut! Mikä ihme että lapsetkin oireilevat? Tää on kun joku kulkutauti. Surullista,tekee avuttomaks. Sanattomaks myös. Joku vielä osaa laittaa kansien väliin tiukkaa tavaraa,oma keskittymiskyky ja älli riittää vaan kertomaan mihin oksettaviin (hah) tilanteisiin perusjärkevä ihminen voi ajautua,mitä kaikkee hullua tehdä laihtuakseen,mikä on tavote,mutta mitä taas sen takana. Noidankehämäinen epäyhtälö. Silti löytää aina jonkun pointin,syy-seuraus-suhteen,edes oletuksen sellasesta. Kaiken tän järjettömyys voi tehä mun juttuni epäuskottaviks,ja siten viihteeks,b-luokan elokuvaks, mutta vannon käsi kaloritaulukolla että joka sana on totta. Vähätkin sananlahjani oon osaks kadottanut,aivokemiat saanu vaurioita,muisti pätkii. Joskus tunnen niin hirveetä uhmaa,että voisin marssia kaikki kaupunkini koulut läpi ja pitää spontaanin puheen kuinka tää tauti tappaa. Hyvin vähän mitä yks ihminen voi tehdä. Ehkä koen maksavani velkoja pois,hyödytönhän tälle yhteiskunnalle olen,en tuota,mutta varsin kulutan. Tarkotus mitä en oo päässyt toteuttamaan,ja nyt kärsimätön.

• Germs germs germs

Ehkäpä kirjallisuus avaa sulle väylän imaisuun, tunteiden avaamiseen ja yhteiskunnalliseen merkitykseen, jopa statukseen, mitä kirjailijan työ voi avaa.

• fhhhhtyt

Ap, hienoa, että haluat kirjoittaa syömishäiriöstä ja aihe on todella tärkeä.

Kuitenkin, kun luen näitä kommenttejasi tähän viestiketjuun, niin ainakaan tuolla kirjallisella ilmaisulla mikä sinulla täällä vaikuttaa olevan, ei tulla läpäisemään kustannusseulaa. Sen verran kaaottista ja pomppivaa ja kieliopillisesti epäselvää tekstisi on. Jos ajatuksenjuoksusi on yhtä poukkoilevaa, niin pohdin vain, että riittääköhän sinulla kärsivällisyys työstää kokonainen kirja ja tehdä se kaikki hionta mitä tarvitsee? Kirjoitttajan pitää olla loppujenlopuksi aikamoinen nörtti, joka (puhumisen sijasta) jaksaa istua perseellään ja muokata ja muokata. Tekstin kirjoittaminen on työstä ehkä 40% ja 60% on muokkausta ja kieliopillista hiontaa ja sen sellaista.

Jos haluat puhua syömishäiriöstäsi, ehkä sinulle parempi ilmaisutapa voisi olla mennä puhumaan asiasta joihinkin tapaamisiin tms.

• wannabe-kirjoittaja

Raaka omakohtaisuus puhuttelee, ja tirkistely kiinnostaa ihmisiä (vaikka sitä ei välttämättä haluttaisikaan myöntää).. eli syömishäiriöt ja terveysside vaippana työkkäriasioinnilla -tyyppiset jutut varmasti kiinnostaisivat lukijoita. uskoisin, että sinulla on aiheen ja sen lähestymistavan puolesta hyvät mahdollisuudet saada käsikirjoituksesi julkaistua. Mutta tekstin työstäminen julkaisukelpoiseksi vaatii hiomista, muokkaamista, kärsivällisyyttä, viitsimistä ja sitä perseellään istumista... vaikka sinulle tärkein pointti eivät olisikaan pilkkusäännöt ja kappalejaot, kannattaa niihinkin kiinnittää huomiota tekstin luettavuuden kannalta. Ja tekstisi tosiaan on melkoisen poukkoilevaa, sinulla kyllä on tekstin taustalla hyviä ajatuksia, mutta ajatuksenjuoksun ilmaisua kannattaisi jäsentää.
      Kuitenkin se että sinulla ylipäätään on teksti, jota lähteä työstämään, on hyvä alku!

Kustantamoiden omilta sivuilta löytynee tietoa siitä, missä muodossa käsikirjoituksia otetaan vastaan.

Onnea matkaan käsikirjoituksesi kanssa! :)

• syömishäirikkö

Teksti tänne hyppii ja poukkoilee,oon huomannut kirjottaessani ja näitä lukiessani. Kynä ja paperi helpompi hallita kuin jumittelevan puhelimen näppäimistö. Sh-kirjotukseni kuitenkin jäsennellympää,alottanut tajunnanvirralla,lisäillyt myöhemmin sanakikkailua ja välimerkkejä elävöittämään tekstiä. Vielä vähemmän uskottavaa ehkä se,että aikanani kirjotin äidinkielestä laudaturin. :D Taidot ovat ruosteen alla jumissa. Luin pikkutunneilla muutaman stoorin,ja pikkuhiomista vielä on. Kärsivällisyydestä en olis itsekään niin varma,koska kaaosta,sitä tää kaikki on,ja keskittymiskyky varsin heikko lopetettuani lääkityksen. Jotain varmasti tuun saamaan aikaseks,jos en painosta itteeni kiirehtimällä. Hyviä pointteja,joka kerta viisastun ku käyn lukemassa. Kiitos! Aloittaja.

• syömishäirikkö

Teksti tänne hyppii ja poukkoilee,oon huomannut kirjottaessani ja näitä lukiessani. Kynä ja paperi helpompi hallita kuin jumittelevan puhelimen näppäimistö. Sh-kirjotukseni kuitenkin jäsennellympää,alottanut tajunnanvirralla,lisäillyt myöhemmin sanakikkailua ja välimerkkejä elävöittämään tekstiä. Vielä vähemmän uskottavaa ehkä se,että aikanani kirjotin äidinkielestä laudaturin. :D Taidot ovat ruosteen alla jumissa. Luin pikkutunneilla muutaman stoorin,ja pikkuhiomista vielä on. Kärsivällisyydestä en olis itsekään niin varma,koska kaaosta,sitä tää kaikki on,ja keskittymiskyky varsin heikko lopetettuani lääkityksen. Jotain varmasti tuun saamaan aikaseks,jos en painosta itteeni kiirehtimällä. Hyviä pointteja,joka kerta viisastun ku käyn lukemassa. Kiitos! Aloittaja.

Luin nälkää pantatessani muutaman kirjotukseni... Muistan niin toimineeni,tunnistin itseni ja kulloisenkin tarkoitukseni. Nyt itkunauran ja edelleen panttaan nälkää. Se ero,minkä edelliseen viestiini unohdin mainita,näissä Suomi24-kirjotuksissani vielä on sh-stooreihini verrattuna on,on se pikimusta huumori,mikä auttanut kestämään arkea ja tilanteita. Tirkisteltävää niissä on vielä vähemmän kuin Tukiaisissa,koska kaikki sekoiluni on niin suoraa päin naamaa kaikki auki -tavaraa,mitään salaamatta ja pois jättämättä. Nyt tässä tilanteessa,toipilaana,mutta aikapommina,en haluaisi enää siihen maailmaan,missä jouduin juoksemaan hengittämättä rappukäytävässä,etten hengitä kokkaavien naapureitten ruuantuoksusta kaloreita,oksentanut yöllä siivilään otettuani laksatiiviöverit ja väkisin niellyt ylöstulleet napit,heittänyt viimeisillä rahoillani ostetut 2 perhepizzaa lepikkoon,myyjän ihmeteltyä "sinä kovin laiha,mutta syödä kaksi!?",ystävän mainittua terveestä pulskistumisestani kiskonut viikon amfetamiinia ja raivonnut keskenäni kuka tässä *kirosana* on pulska!!!!,ottanut päänsärkyyn tujaukset morfiinia ja syönyt huoletta,tiesin oksentavani kaikki hyvin hilpeissä tunnelmissa automaattisesti ja pian. Ne tekstit toimivat,rujo tapa on enemmän mun lajini,kun asiallinen keskustelu vakavasta aiheesta. Puheliaana ja kausittaisesti perusnokkelana olen saanut monta kertaa psykologien suupielet nykimään. Ja monestako tilanteesta olen puhunut itseni ulos? Olin oksentamassa jäätelö-muro-comboa ulos,ja siitä jäämässä kiinni. Valehtelin sujuvasti,läpi meni ja sain jatkaa.Selitys jääköön mainitsematta. Monissa stooreissani hyökkään ja syytän,viha ja uhma välineinä käsitellä traumojani. Olin vielä kerhoiässä,kiukuttelin viikonloppukylässä sukulaisilla. Rangaistuksena mokomasta käytöksestä oli mykkäkoulua ja lautanen jätetty kattamatta. Lopetettuani lihan syömisen sain usein pelkkää leipää,onhan vehnä kasvi! Mutta kuule,margariini ei,hah hah hah. Usein kostin heittämällä ruokani koirille,ja paastoamalla loppupäivän,seuraavaan ruokakonfliktiin itseäni provosoiden. Uskon että koko nippu vastaavanlaista settiä vois avata tän sairauden (tai vahvaa monikkoa käyttäen sairauksien) logiikkaa,kaavoja ja tapaa vangita ihminen täysin,elämään vain hitaalle itsemurhalle,mikä itselle viatonta laihduttamista. Elämäntapa,määränpää,"oma asia",seikkailua ja extreme-itsekuria. Aion jatkaa proggikseni kanssa,odottaen kuitenkaan saavani välttämättä ikinä mitään julkaistuksi. Ja mestariselittäjänä voisin vielä joskus pitää luentoja tms. Karismaa on,ja suora,avoin tyyli,joitakin lääketieteellisiä faktoja vielä kun lukisin,olisin aika valmis. Keskittymistä rankasti häirinneet tiskit pesty pois,tiettyä järjestystä rituaalimaisesti tottakai noudattaen,muutenhan olisin varmasti aiheuttanut jotakin aivan kamalaa... Ehkä sain nyt auki jotain lisää,mitä en ponnisteluista huolimatta ja juuri niiden takia ole saanut käsitettävään muotoon. Rituaaleistanikin on useita stooreja,siitä kuinka lautasen valitseminen on tärkeää,ja mikä on ainoa oikea tapa syödä hernemaissipaprikaa. Oon mä sitte hullu! Ja päivänä "x" vielä edes jollekin hyödyks... Kärsivällisyyttä,ennemmin ku sitä heikkopäisen hössötystä. Jea! Aloittaja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      81
      1973
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      100
      1695
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1286
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      707
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      666
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe