Minulle tehtiin huhtikuussa -13 acromioplastia, eli olkanivelen avarrusleikkaus.
minulla oli tuo lapaluun "lippa" acromion sellanen lievä koukku ja siitä
tuli sellanen hankaus
Siitä poistettiin pinneoiretta aiheuttava luinen kärki olkalisäkkeen alapinnalta.
Hyvä asia oli et kaikki jänteet oli hyvässä kunnossa.
Sit poistettiin bursa kokonaan (limapussi) joka oli kauttaaltaan arpinen ja paksu.
Poistettiin myös olkanivelestä reilun sentin kalkki.
Leikkaus meni hyvin.
Kuntoutus aloitettiin heti leikkauksen jälkeen ja säännöllisesti käynyt fysioterapeutilla,
jossa katsottu liikeratoja ja saanut uusia kuntoutumisohjeita, joita olen säännöllisesti
tehnyt.
Leikkauksesta on nyt 8 vkoa, edestä käsi nousee 110 astetta, samoin sivulta. Ulkorotaatio
on vain 20 astetta, passiivisesti sama tilanne, ei huono. Sisärotaatio on hyvä.
Kipuja on edelleen, joista yöt hankalia, tulee herättyä useemman kerran.
Näin kauan on leikkauksesta, usko alkaa loppua, vaikka positiivisella mielellä mennään.
Lääkäri juuri sanoi et tilanne huono ja väläytti jopa uudelleen koulutusta. Teki fysiatrille
lähetteen.
Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta ja olkapää vielä saatu kuitenkin toimivaksi?
acromioplastia
4
2357
Vastaukset
- Samantyyppinen
Samantyyppinen tapaus minullakin muutama vuosi sitten. Kokeiltiin leikkauksen jälkeen fysioterapiaa ym. Ei parantunut. Vaihdoin ortopedia, otettiin varmuudeksi magneettikuvat ja sitten uusi leikkaus. Hyvä tuli. Eli, etsi hyvä ortopedi!
- olkavaivaa
Ortopedi sanoi leikkauksen jälkeen et tästä eteenpäin vain ja ainoastaan konservatiivinen hoitolinja.
- Sama nlainen leikkaus
Eli leikkauksesta on nyt 2 viikkoa ja omasta mielestä olkapään liikkeet ovat tosi hyvät.
Pientä kipua mutta ei yösärkyä.
Iltaisin tulee sellaista ahistustunnetta olkapäähän mutta 6 kg kahvakuulan nostelu (takaosan lihasten treenaus) auttaa ahistukseen.
Käsi nousee sivulta ihan ylös asti kun se ennen leikkausta ei noussut kuin 40 astetta, niskantaakse nousee jo ihan kivasti.
Eli käsi toimii paremmin kuin "terve" käsi.- kuntoutusta
Minulla leikkauksesta vaj. 2 kk ja fysio sanoi, että vielä ei saa nostaa painoja. Vasta sitten, kun liikkuvuus kädessä normaali. Eteen nousee ylös, sivulle ei ihan ja olkapään sivussa tuntuu kovaa kipua. Taakse saa jonkin verran menemään, mutta ei taivutettua sitten.
Miten joku edellä nostellut kahvakuulaa noin pian leikkauksesta? Onkohan siitä ollut jotain haittaa toipumisen kannalta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882108Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 241784
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502