Ai että kun ottaa päähän!

Seinillehyppijä

Clomikierto nro 5 menossa, kierroissa 3-6 oli tarkoitus tehdä inssit. Kierrot 1-2 seurattiin Clomien toimimista ja annostusta. Ovuloin siis myös luomuna, ollaan kategoriaa "selittämätön lapsettomuus". Ei muuta lääkitystä kuin Clomit.
No, nythän on niin, että kolmen viimeisen kierron aikana, eli joka kerta kun olisi inssi pitänyt tehdä, on ovis osunut viikonlopulle. Ja silloinhan ei julkisella inssejä tehdä, eli yhteenkään inssiin ei ole päästy. Soitin klinikalle kun kaksi aiottua inssikiertoa oli mennyt ns. huti ja kysyin miten edetään. Vastaus oli että 'jatkat vaan niinkuin tähänkin asti ja soitat kun seuraavan kerran ovis tulee.' No prkl kun mun kierto on varsin säännöllinen ja se tulee AINA VIIKONLOPPUNA!!! Lisäksi hoitaja, jonka kanssa puhuin ja joka oli katsonut paperimme, väitti että olen syönyt Clomeja vasta 2kk. Sain vääntää rautalangasta, että olen syönyt niitä 4kk, joista 2 ekaa ilman inssiaikeita ja 2 seuraavaa määräyksellä varata inssiin aika samalle päivälle kun tulee ovisplussa.

Tänä aamuna taas ovisplussa. Lauantaina, jälleen. Tässäpä siis koitetaan luonnonmukaisin keinoin hedelmöittyä mutta miksi se nyt onnistuisi kun ei ole kahden vuoden aikana vielä kertaakaan onnistunut. Jos ja kun taaskaan ei tärppää, lähtee clomikierto nro 6 käyntiin ja sitten se on siinä - niitähän ei saa käyttää kuin 6kk putkeen.

Onko kellään vastaavaa kokemusta julkiselta puolelta ja miten jatkettiin? Inssit luomukiertoon (miten sekään onnistuu, jos ovis on viikonloppuna), siirtolääkitys oviksen ajoittamiseksi arkipäiville, hoitotauko kunnes voi taas aloittaa uudestaan Clomit, jokin näiden yhdistelmä vai jotain muuta? Alan tosissani kallistua sen vaihtoehdon puoleen että siirrymme yksityiselle. Sanotaan että lapsenteko ja hoidot pitäisi tehdä mieluiten ennenkuin nainen on 35 vee, mutta tätä menoa julkisen puolen hoitoaikataulu pitää huolen siitä että tuo ikäraja ehtii tulla vastaan ennenkuin mitään tapahtuu.

13

349

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohta 2x äiti rv 16

Vaihtakaa pistoksiin. Niillä pystyy tarkemmin määrittämään päivän, koska annosta voidaan säätää ja irrotuspiikki sitten irrottaa munasolun, joten sitäkin päivää pystytään suunnittelemaan. Meillä tehtiin kaikki inssit pistoksin (2 ekaa yritettiin clomeilla mutta inssiin ei päästy koska osui viikonlopuille). Ei tosin tullut tulosta mistään, mutta IVF-jonossa sitten tärppäskin luomuna. Eli ei kannata tässäkään kierrossa menettää toivoaan, meiillä tämän kakkosen yritystä melkein 3 vuotta ja nyt tärppäsi luomuna vieläpä. Onnea matkaan!

• Seinillehyppijä

Kiitos kannustuksesta :)
      Mutta, mutta ... "vaihtakaa pistoksiin". Milläs vaihdetaan kun klinikan kanta on että jatketaan nyt vaan edelleen pelkillä Clomeilla :-/

Muutenkin ärsyttää kun koskaan ei saa lääkäriä puhelimen päähän vaan aina siellä vastaa hoitaja, joka ottaa (hutaisten?) jotain tietoja ylös, ja sitten soittaa hetken päästä takaisin taas hoitaja, jonka kanssa ei voi kunnolla keskustella vaihtoehdoista koska lääkäri on aina viime kädessä se joka tekee päätökset. Eli ne päätökset tehdään jossain näkymättömissä, ilman että se varsinainen päätöksen tekijä keskustelee edes kanssamme, ja meille vaan viestitään, mitä hoidoistamme on päätetty.

Missä olitte itse hoidossa, julkisella vai yksityisellä? Ja missäpäin? Ilmeisesti näissä on sairaalakohtaisiakin eroja aika paljon, tuntuu että täällä meillä meininki on "liukuhihna kulkee ja joskus ehkä tuurilla saattaa tärpätäkin".

• taysissa näin

Meillä sama juttu ja ekalla tärppäsi.

• kohta 2x äiti rv 16

Hei!

Oltiin Tyksissä hoidoissa, ja siellä ainakin aina asiakkaan toivomuksia kuunneltiin. Minäkin halusin itse siirtyä pistoksiin ja lääkäri kirjoitti sitten niitä. Käsittääkseni lääkäritkin suosivat pistoksia mieluummin, kun niillä tosiaan pystyy annosta vaihtamaan samassa kierrossa ja irrotuspiikki määrittelee tarkan ajan.

Nyt vaan ensikerralla, jos nyt siis ei tärppää (toivottavasti kuitenkin :) ), sanot päättäväisesti, että tämä oli viimeinen clomifen-kokeilu, ja haluat siirtyä pistoksiin. En usko että oikeasti heillä on sitä mitään vastaan, miksi olisi? Onhan ne pistokset yleensäkin vähempi-sivuoireisia kuin clomit ja toimii ns. suoraan, kun clomit toimii "kiertotietä". Pistoksilla voidaan myös hallitummin saada tarkoituksella kaksi munasolua, jos niin haluatte, jolloin onnistumismahdollisuudet tuplaantuu. Meille tyksissä ihan alusta asti tätä suositeltiin, mutta me taas ei haluttu sitä pientä kaksos-riskiä, koska meillä jo yksi lapsi ennestään on.

Kyllä Tyksissäkin liukuhihnameininki oli, mutta pakkokin se on, jotta saadaan jonoja pidettyä aisoissa. Ja päättäväinen täytyy itsekin olla, ja sanoa, jos ei jotain halua tai jotain haluaa. Toivotan sydämeni pohjasta onnea teille!

• ap.

No eihän se taaskaan tärpännyt. Laskin että seuraava ovis osuu sille kesälomaviikolle jolloin ollaan kotosalla, ja pitäisi jopa osua arkipäivälle - eli ehkäpä nyt otan ne kuudennet Clomit putkeen kuitenkin. Sen jälkeen sitten jotakin ihan muuta.
      Jotenkin olen intuitiivisesti ihan varma, että syy löytyy solutasolta eikä selviä ennenkuin ollaan IVF-vaiheessa. Kaikki perustutkimukset on tehty ja niiden mukaan kaikki on hienosti sekä miehen että mun kohdalla. Miksei sitten vaan tärppää? Luulis ettei ole iästäkään vielä kiinni, oltiin 30 ja 31v kun yritys alkoi. Mulla toimii paikat niinkuin pitää, vaikkakin pari kertaa ultrassa on näkynyt löydöksiä jotka lääkärin mukaan tekee musta PCO-rajatapauksen. Ylipainoa ei ole, elämäntavat muutenkin terveelliset, kohdun limakalvo optimaalinen, munasolut hyvä kokoisia, kohtu hyvän kokoinen ja mallinen, torvet auki. Siemenmateriaali hyvälaatuista. Mutta kun ei niin ei.
      Mulla tosin on erästä autoimmuunisairautta suvussa (alttiusgeeni löytyy), en tiedä voisiko tämä sitten selittää miksei hedelmöittyminen / kiinnittyminen onnistu? Eli keho jotenkin hylkisi alkiota?

• kohta 2x äiti rv 18

Hei!

Ikävä kuulla, ettei tärpännyt tällä(kään) kertaa. Itse pyörin edelleen tällä palstalla tottumuksesta. IVF on hyvä siinäkin mielessä, että saadaan lisätietoa, mutta teidän tapauksessa ei voi "olla varma" että vika on solutasolla, koska se, ettei clomeilla ja ajoitetulla yhdynnällä tärppää viiteen kertaan ei kerro yhtikäs mitään. Sehän on käytännössä sama asia, kuin luonnollinen ovis ajoitettu yhdyntä, ja silloinkin 12kk yritystä pidetään ihan normaalina aikana. Edes neljä mahdollisesti tärppäämätöntä inssiä ei kerro vielä mitään soluongelmasta tai välttämättä muustakaan ongelmasta. Meille lääkäri sanoi, että käytännössä inssit ei juuri paranna (meidän tapauksessa) mahdollisuuksia verrattuna luonnolliseen tapaan. Kysyin tätä, kun en enää jaksanut viimeistä kiertoa inssiä.

Minulla myös diagnosoitiin yksityisella "pco:hon kalleellaan" olevat munasarjat, eli useampi munarakkula kuin "normaalisti". Elämäntavat hyvät eikä ylipainosta tietoakaan. Tyksissä kuitenkin lääkäri sanoi niiden olevan täysin normaalit ja näytti vielä kaaviota kun en oikein uskonut. Kaikki oli kuten pitää molemmilla, vaan ei tärpännyt liki kolmeen vuoteen edes lukemattomilla clomi- ja pistoshoidoilla eikä insseilläkään. Vasta nyt IVF-jonossa juuri ennen hoidon alkua sitten tärppäsi luomuna, vielä sellaisena kertana, kun ei vauvan yritys ollut mielessäkään... Joten eipä näistä tiedä, missä mättää, kun ei välttämättä mättää missään. Kestää vaan ja se on raastavaa, niin raastavaa ja ahdistavaa, tiedän!! Teilläkin on oikein hyvänkuuloinen tilanne näin maallikkona katsoen, oikeastaan ihan samanlainen kuin meillä, eikä ole iästäkään kiinni. Uskon ja toivon että saatte ilouutisen piankin. Tsemppiä'! :)

• ap.

Kiitti jälleen tsempistä. Pakkohan se on vaan koittaa luottaa siihen että kyllä se sieltä tulee ajallaan. Kaksi vuotta yritystä takana ja alusta asti on tsekattu ajoitukset kohdilleen, eikä inahdustakaan plussan suuntaan yhtään kertaa. Tutkimukset aloitettiin viime syksynä, hoidot (=Clomit) tämän vuoden alussa.
      Stressiä syytän ainakin osittain, mutta sen eliminoiminen ei ole ihan helppoa (työperäinen stressi --> unettomuus --> elimistö sekaisin --> väsymys ja huono keskittymiskyky --> lisää työperäistä stressiä...). Olen tulosvastuullisessa työssä, sain taannoin ylennyksen ja sen myötä aiempaa isommat tavoitteet. Kaksipiippuinen juttu tämäkin, että kun ei lasta ala kuulua niin sitä sitten mielellään ottaa vaikka uusia urahaasteita vastaan, mutta ne uudet urahaasteet stressaa ja sitä kautta kenties vaikeuttaa lastenhankintaa entisestään. Kyllä ennen oli helppoa kun agraariyhteiskunnassa ei tunnettu koko urakäsitettä :D

Loma alkaa ja stressi sen myötä vähenee, mutta auttaneeko muutaman viikon relaaminen elimistöä kun päinvastaista olotilaa on jatkunut kuukausikaupalla... :-/ No, nähtäväksi jää. Kaikkeahan tässä on tullut mietittyä, tyyliin "universumi varmaan nyt kostaa mulle tällä tavalla aiemmat pahat tekoni" yms. pimeetä, mutta tuonkaltaisten ajatusten syntyminen on kai tällaisessa tilanteessa väistämätöntä jossain määrin.

• ap.

Päästiinhän sinne inssiin vihdoin ja viimein. Hyviä uimareita oli vaan nyt tosi vähän pesun jälkeen (lyhyt pidättäytymisaika kun ovis tulikin pari päivää etuajassa miehellä flunssa päällä --> vaikuttaa kuulemma laatuun). No, periaatteessahan vain yksi tarvitaan kunhan se pääsee perille... :D

Seuraavassa kierrossa alkaa pistoshoidot.

• Kohta 2x äiti rv 20

Hieno juttu, että pääsitte nyt vihdoin inssiin! Ei se määrä, vaan se laatu! Nyt on jännät paikat teillä, kaikki peukut ja varpaat pystyyn nyt! :) Meillä lääkäri sanoi, ettei flussa tai normaali kuumekaan vaikuta millään tavalla siittiöiden laatuun, vain todella korkea kuume ja kauan kestävä saattaa vaikuttaa. Ihan hyvät mahdollisuudet varmasti on. Mutta jos ei tärppiä tulisi, niin mahtavaa, että alkaa pistoshoidot seuraavaksi, se on paljon paljon helpompaa ja mukavampaa (mielestäni ainakin). Minä täällä jännitän teidän puolestanne, ja neuvoisin ottamaan "kauas katseisen" asenteen; se auttoi ainakin minua jatkuvien pettymysten yli siihen kauan ootettuun plussaan asti. Eli aseta "tavoite"(eli plussa) jonnekin kauemmas tulevaisuuteen ja elä sen verran pessimistisenä ettet liikoja odota, saatat yllättyä iloisesti piankin (näin minulle kävi vaikken ikimaailmassa olisi uskonut)! :)

• ap.

Itse asiassa nopeiden siittiöiden suhteellinen määrä oli se missä oli häikkää: kaikkiaan siittiöitä oli aika vähän (lyhyt pidättäytymisaika) ja kun alkututkimuksissa kokonaismäärä oli hyvä ja nopeita suoraan likkuvia yli puolet, niin nyt niitä oli sitä vähäisestä kokonaismäärästä vajaa kolmasosa. Pitää kuulemma testata simpat vielä kolmannen kerran jotta tiedetään, kumpi tulos näistä kahdesta oli normaali ja kumpi poikkeava. Jos tää jälkimmäinen oli se ns. normaali, niin sittenhän jatko lienee selkeämpi, eli IVF kutsuu.

Ja kyllä, toiveet ei ole korkealla, juuri tästä johtuen että hyviä siittiöitä oli tällä kertaa niin vähän. Munasolujen ja kohdun limakalvon tilanne oli tälläkin kertaa aivan optimaalinen, kuten lähes joka kerta on ollut, mutta sehän ei ole asiaa auttanut tähänkään asti - miksi siis auttaisi nytkään. Keskityn lomailuun ja puuhaamaan kaikkea kivaa, ja suuntaan ajatukset siihen että ehkä meillä kymmenen vuoden päästä on kolmihenkinen perhe...

• ap.

Vastoin kaikkia ennakko-odotuksia tein viime viikolla positiivisen raskaustestin. Pieleenmenon riskit on toki suuret näin alussa, mutta kuitenkin: yksi pääsi perille.

Tuntuu puolikkaalta voitolta jo tämäkin.

• Kohta 2xäiti

Vau, hieno uutinen! Nyt paljon onnea sinulle matkaan! Olen tosi onnellinen puolestasi :) Kyllä kaikki menee hyvin! :)

• ei niin ei

Niinpä lasten teko. Lapsia saadaan ei tehdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe