Miten uskovaiseksi tullaan?

Rapanhapakko

Lievennyksenä alkuun, että "uskovaisella" en tässä tarkoita tavallista kirkkoon kuuluvaa lapsensuskoista tavisssuomalaista, enkä myöskään papeista niitä liberaalimpia muuten kuin osittain.

Minä en ole laskenut itseäni ateistiksi, vaikka sitä taidan nykyään olla sekä uskovaisten että ateistien näkökulmasta. Uskovainen en ole koskaan ollut sillä tapaa kuin tosiuskovaiset vaatisivat. Uskoon hurahtaminen taas vaatisi minulta lobotomiaa jolla unohtaisin yleissivistyksen ja tiedonhalun, sekä tämän vähäisenkin moraalintajun kemiallista turruttamista. Että oppisin sulkemaan silmäni muilta ylivertaisen paljoilta jo yleistiedon todisteilta ja oppisin nautiskelemaan surrealistisen pahasta maailmanselityksestä. Ja sitten halulla nautiskelisin kuvitelmasta, että maailmankaikkeutta kaikkine galakseineen hallitsee massamurhannut heimojumala, ja että muut kuin minun uskooni tulevat joutuvat ikuiseen kidutukseen. Ja vielä valehdella tietäväni nuo, kuten uskovaiset.

Ehkä typerämmät uskovaiset ovat tuossa syyntakeettomia. Ehkä heiltä ei voi vaatiakaan rehellisyyttä ja moraalin tajua. Mutta minulle sellainen uskoontulo olisi sen luokan petos, että tuskin ne mahdolliset jumaluudetkaan hyvällä katsoisivat :-)

Minulla ei ole uskovaiseksi tulosta omia kokemuksia, eikä niitä ole tavallisen suomalaisilla suvullani tai tutuillanikaan. Spekuloin kumminkin näin jaoitellen:

1.) Olen 51-vuotias, ja kasvuvuosinanikin tuntemani tavalliset ihmiset pitivät "tosiuskovaisuutta" marginaalihörhöilynä. Mitä lie hihhuleita ruppasissa saarnateltoissaan ja vähä-älyisiä jehovantodistajia lapsellisia lehtiään tyrkyttämässä. Säälittäviä reppanoita.

Vasta myöhemmin olen huomannut, että on vielä laajoja uskovaissukuja ja -piirejä. Lestadiolaisia, helluntailaisia, jehovia ym. Ja ilmeisesti ne ovat sittenkin niin laajoja, että on mahdollista kasvaa siellä lapsesta asti, ilman että edes tulee mieleen suhteellistaa sitä uskoa ja vähääkään epäillä. Luulisi käyvän vaikeaksi nykymaailmassa. Silti on paljon porukkaa, jotka vaikka muuten järkeviä olisivat, uskonasioissa elävät mielikuvitusmaailmassa kuin Liisa ihmemaassa.

Joissakin niistä, kuten amerikkalaistyylin lahkoissa, kulttuuriin kuuluu myös ilmoittaa erillisestä uskoontulokokemuksesta. Että vaikka on lapsesta asti uskonut niihin oppeihin, sääntöön kuuluu vielä todistaa varsinaisesta uskoontulosta esim. aikuiskasteessa tai suggestiivisessa tunneliikutuksessa.

2.) Luulisin, että toinen uskoontulijatyyppi päinvastoin ei olekaan kasvanut missään uskisyhteisössä. Hän on pinnallinen huithaipeli, jota tieteet, taiteet, filosofiat ja uskonnot eivät ole kiinnostaneet. Nuoruus on mennyt bilettäessä, viinaa ja sitä toista v-alkuista. Joillakin päihteiden käyttö on päässyt pahaksi, ja jotkut sekaantuvat rikoksiin.

Tulee henkilökohtainen kriisi. Elämä on umpikujassa ja syyllisyydentunto vaivaa. Tuo sivistymätön tyhmä juntti ei ole koskaan syntyjä syviä ajatellut, ja ainoana ratkaisuna hänelle tulee mieleen vain joskus kuulemansa fundisusko. Mikä tarjoaakin teknistä ratkaisua: mielikuvitusjeesus antaa synnit anteeksi (entäs uhrit ja tekeekö se tekoja tekemättömiksi, haloo?) Ratkaisukristillisyys myös lupaa taata äkillisen elämäntapojen muutoksen, ja rappiomiehen kahden jäljelläolevan aivosolun simppeliin binäärisysteemiin tuo todella toimii.

44

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rapanhapakko

      jatkuu..

      3.)
      Kolmas tyyppi ei myöskään ole kasvanut uskispiireissä eikä ole ollut uskovainen. Mutta hänellä ei tarvitse olla takana rappioelämää, rötöksiä eikä muita traumoja. Hän on voinut olla hyvinkin kiinnostunut tiedosta. Mutta se on ollut arvostelukyvyttömällä Seiskatasolla, ja tuollainen ihminen saattaa innostua yhtä lailla vaikka astrologiasta, homeopatiasta, ufologiasta, keijukaisista tai harekrisnalaisuudesta. Heistä kristinuskoon päätyneet usein kertovatkin kokeilleensa tuollaista muutakin, ja sitten ovat järkeilyllä vakuuttuneet kristinuskosta ja vielä jonkun lahkon mukaisena. Kamoon, ei heillä alun alkaenkaan ollut välineitä järkeilyyn eikä arvostelukykyä. Oleellista, että he ovat auktoriteettiuskoisia. Käsittävät, että heidän täytyy valita joku "viisaampien" valmiista malleista.

      Heitä on koulutetuissakin. Tylsänä anekdoottina tunsin intissä silloin vielä ei-uskovaisen tupakaverin. Puhuttiin yo-ainekirjoituksesta, joka siihen aikaan tehtiin pelkän otsikon perusteella. Minun laudaturini aiheesta "Eläimetkin viestivät". Tämä kaveri kysymään minulta "mihin oppiaineeseen vastauksesi perustui" Minä että öö eihän se mikään vastaus ollut vaan ainekirjoitus ja tiedot oli omista kiinnostuksistani eikä koulukirjoista. Kaveri vain intti, että aijaa, mutta mihin oppiaineeseen se Vastaus perustui. Pikkujuttu, mutta jäi kummana mieleen.

      Vuosia myöhemmin törmäsin siihen kaveriin Yliopiston kahvilajonossa. Opiskeli kielenkääntäjäksi tai tulkiksi. Oli tullut uskoon ja liittynyt cityseurakunta "Kristuksen Seurakuntaan". Perusteli: "Koska siellä opetetaan oikein. Tärkeintähän on, että opetetaan oikein eikä väärin" Opetetaan oikein? Sama auktoriteettiusko ja pedanttisuus kuin jo inttiaikaan. Tuon tyypin ihmisillä saattaa olla laskentatehoakin, mutta mielestäni he ovat enemmän ohjelmoitavia koneita kuin eläviä ihmisiä.

      On myös porukkaa kaikissa noissa, jotka väittävät tulleensa uskoon spontaanisti.
      On rukoiltu tai alettu lukea Raamattua ja sitten Pyhä Henki on täyttänyt jne.
      Spontaanisuus tuossa ei ole totta. Miten heille olisi tullut mieleen rukoilla kristinuskon Jumalaa tai lukea Raamattua, jos eivät jo valmiiksi olisi sen kulttuurin vaikutuksessa? Sitten kun pää höyryten näitä mietivät, niin johan alkaa vaikutuksille altis ihminen näkemään näkyjä ja kuulemaan ääniä.

      Noissa karismatodisteluissa on muutenkin ongelmana, että ne kuinka sattuukaan johtavat erilaisiin teologioihin, aina siihen mihin hihhuli on ajautunut. Eikä siinä "Pyhän Hengen" tiedossa koskaan ole mitään uutta informaatiota, vaan aina pelkkää ihmisiltä opittua kliseistä "kaanaankieltä".

      Tuo jaotteluni on karkea ja varmaan puutteellinen. Yhdistelmiä ja välimuotoja ja ihan muutakin on. Silti stereotypioihinkin sopivia löytyy aina ja paljon. Yhteistä luettelemilleni on, että ovat tyhmiä ja moraalisesti vajaita. Tosin se ei välttämättä ole niiden rassukoiden oma vika. Silti parempi yrittää rajoittaa heidän vaikutustaan maailmaan.

      • älkää tuomitko...

        Hyvä pointti että on monia alalajeja.
        Joillekin moralismi on uskon ilmentäjä ja nonet muut aspektit jäävät unohduksiin.

        Näkyy selvästi tällä palstalla.


      • Thoon

        Hyvää analyysiä, mutta aika raadollista. Itse olen vakuuttunut, että monille uskoontulo tai siinä pysyminen on tiedon tai tunteen tasolla aito ja rehellinen vastaus eksistetiaalisiin kysymyksiin. Kuten elämän rajallisuuteen ja katoavaisuuteen, kysymykseen mistä ihminen elämään tulee ja minne täältä mennään. Ei välttämättä pelkkää kuvauksesi hurahtamista. Ja tiedän että monella usko on vilpitöntä luottamusta kannattavaan voimaan ja rakkauteen silloinkin kun itse on heikko ja voimaton. Ja hyvinä päivinäkin lisää luottamusta antava.

        Onneksi en siihen joukkoon itse kuulu.


    • simppeli ohje

      Syödään sieniä ja aletaan näkemään olemattomia, puhutaan kielillä ja sitten krapulan jälkeen olo tuntuu uudestisyntyneeltä.

      • Rapanhapakko

        Ehkä se on useimmiten niinpäin, että dokaillaan spurguasteelle tai vedetään kemikaaleja liikaa. Sitten deliriumtilassa aletaan näkemään piruja, ja mieleen muistuu mummon kristinusko. Rukoillaan ja kas, marinoidut aivot tuottavat kristillisiä visioita.

        Joo, monihan vaihtaa päihdeongelman uskovaisuuteen, toiseen addiktioon. Heille terveellistä, mutta lähipiirille varmaan vahingoksi pakottaa heillekin samaa placeboa. Parempi jos osiasi pysyä vaikka kohtuujuoppona. Siis eikö sitä ihmisiksi voi elää hurahtamatta johonkin niin sairaaseen ja julmaan kulttiin kuin fundiskristillisyys? Eikö näillä ihmisillä ole kuin joko tahi, eikä omassa itsessä yhtään mitään muuta kuin mitä sinne ohjelmoidaan?


      • kokemusta on
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Ehkä se on useimmiten niinpäin, että dokaillaan spurguasteelle tai vedetään kemikaaleja liikaa. Sitten deliriumtilassa aletaan näkemään piruja, ja mieleen muistuu mummon kristinusko. Rukoillaan ja kas, marinoidut aivot tuottavat kristillisiä visioita.

        Joo, monihan vaihtaa päihdeongelman uskovaisuuteen, toiseen addiktioon. Heille terveellistä, mutta lähipiirille varmaan vahingoksi pakottaa heillekin samaa placeboa. Parempi jos osiasi pysyä vaikka kohtuujuoppona. Siis eikö sitä ihmisiksi voi elää hurahtamatta johonkin niin sairaaseen ja julmaan kulttiin kuin fundiskristillisyys? Eikö näillä ihmisillä ole kuin joko tahi, eikä omassa itsessä yhtään mitään muuta kuin mitä sinne ohjelmoidaan?

        Noin se monesti vaan on. Oma kokemuksesi on juuri paljolti tuollainen. Lasteni isä jonka kanssa olin kymmenen vuotta naimisissa alkoi alkoholisoitumaan melko pian naimisiin menon jälkeen. Totta kait yritin hänelle puhua avun hakemisesta, tuin ja ymmärsin palkaksi sain haukkumista ja lopulta ihan fyysisestikkin turpiini. Siinä sitten yritin elää normaali elämää, itse en juonnut, vaan kasvatin lapsiamme ja kävin töissä. Tuota menoa kesti vuosikausia ja niitä kertoja kun "turvasin"hänen selustaansa ja selittelin mustelmiani kaikenmaailman meriselityksillä, niitä oli liikaa.

        Lopulta uskalsin ottaa eron ja tuossa vaiheessa olimme käytännössä karkulaisia lapsiemme kanssa. Hän soitteli ja uhkaili milloin milläkin. Sitten tuli haimatulehdus joka oli viedä häneltä hengen. Pitkän sairaalajakson jälkeen hänet ohjattiin päihdeongelmaisten yksikköön jossa hän sitten tapasi kaltaisensa ja sitä kautta löysi tiensä helluntai seurakuntaan.

        Tästä alkoi uusi aamunkoi. Tuossa vaiheessa hän olisi kovasti halunnut ryhtyä isäksi lapsilleen mutta lapset eivät halunneet pitää häneen yhteyttä. Sanottakoon nyt tähän sekin, etten minä suinkaan heitä puhunnut vastahakoisiksi vaan molemmat ovat sanoneet, etteivät halua tekemisissä koska muistavat ne riidat ja joutuneet todistamaan lukemattomat kun hän aikoinaan minua löi.

        Mies ei ymmärrä tätä laisinkaan. Hänen ajatusmaailmansa on se, että kun Herra on anteeksi antanut niin synnit ovat poispyyhityt. Kertaakaan hän ei ole esimerkiksi minulta tai lapsiltamme anteeksi pyytänyt vaan pitää aivan selviönä, että meidän tulisi jälleen joustaa hänen edessään. Olen joskus katkeruuden hetkellä ajatellut tuota poispyyhkimistä, että todellakin hän pyyhkäisi lapsiltammekin osittain lapsuudeen ja noita tuhoja olen vimmatusti yrittänyt paikkailla. Nyt lapsemme alkavat olla jo aikuisia ja yritän katsoa positiivisesti elämään eteenpäin, eli ei täällä suinkaan mikään katkera vanha kaakki kirjoittele;)


    • III-tyypin karismo

      Hienoa analysointia uskoontuloista.

      Jos sijoittelisin itseäni noihin kaavioihin, vaisin olla kolmostyyppiläinen, aina kiinnostunut tiedosta. Ehdottomasti ylikoulutettu.

      Mutta siinä kohtaa eroan kaavasta, että on välineet järkeilyyn ja arvostelukykyyn ja älykkyyttäkin sen verran, niin että heikoimpia hirvittää.

      Siihen vielä se karismaattisuus ja auktoriteettiuskon vajaus päälle, niin ainoaa täysin oikeaa seurakuntayhteyttä ei edes löytyisi, kuin itseperustettuna.Sen verran on realistista itsetuntemusta, ettei moinen suuremmasti huvita.

    • uskovainen tyttö

      Yksi vastaus osa 1.

      Joku sanoi että elämässä on helppoa olla ateisti tai ei uskoa, mutta kun on kuolinpedillään (ellei elämä lopu äkkisesti), niin tulee mieleen mitä elämän jälkeen jne. Onko minulla sielua? Minne menen? Kuka on minut luonut?

      Itse käytän nimiä Yahoshua (suomenkiel Jeesus) ja Taivaan Isästä, Luojasta, Yahweh (YHWH, יהוה). Mielenkiintoisena seikkana, kun puhutaan, että Luoja loi ihmisen kuvakseen, jos kääntää nuo hepreankieliset kirjaimet sivuittain eli 90 astetta oikealle jokainen kirjain, siitä muodostuu ihmisen vartalo. Kokeile: יהוה. Ja jostain luin, että Yahoshua hepreankielellä antaa sydämen.

      No mutta tämä on vain ihmisen tulkintaa... ei pointti.

      Vanhassa Testamentissa Luoja puhui Moosekselle. 2. Moos. 6:2-3
      "2. Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen Yahweh, Herra". 3. Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille minä olen ilmestynyt Jumalan, Kaikkivaltiaan nimisenä, mutta nimeäni Yahweh minä en heille ilmoittanut."

      Suomenkiel.Raamatussa lukee Jahve, mutta Yahweh on suorempi englanninkielinen käännös.

      Isaiah 45:7
      I form the light, and create darkness. I make peace, and create calamity. I am Yahweh, who does all these things.

      Genesis 6:5-7 “And Yahweh saw that the wickedness of man was great in the earth, and that every imagination of the thoughts of his heart was only evil continually. 6 And it repented Yahweh that he had made man on the earth, and it grieved him at his heart. 7 And Yahweh said, I will destroy man whom I have created from the face of the earth; both man, and beast, and the creeping thing, and the fowls of the air; for it repenteth me that I have made them.”

      Mooses kirjoitti lain, jossa oli käskyt, säädökset ym. joita tulee noudattaa.

      Mutta jo tuolloin, ennustettiin vapahtajan tulemisesta (Yahoshua, suomenkiel. Jeesus), joka olisi ratkaisu ihmisten syntien poistamiselle / "ultimate sacrifice"

      Mistä tiedämme onko Raamattu totta? Itse näen että siihen täytyy uskoa, mutta myös, siellä kirjoitetut asiat pitävät paikkansa.

      Jer 23:27 Which think to cause my people to forget my name by their dreams which they tell every man to his neighbour, as their fathers have forgotten my name for Baal (Lord).

      4. Moos. 24: 16-17
      "16. näin mies, joka kuulaa Jumalan puhuvan, joka saa tietonsa Korkeimmalta, mies, joka maahan kaatuneena, avoimin silmin, saa katsella Kaikkivaltiaan näkyjä: 17. Minä näen tämän, mutta se ei tapahdu vielä, minä katselen tätä, mutta se ei vielä ole lähellä. Tähti nousee Jaakobin keskeltä, valtiaan sauva Israelista. Se murkaa Moabin ohimot, kaikkien Setin jälkeläisten kallot."

      Jesajan kirja 11
      Iisain kannosta nousee verso, vesa puhkeaa sen juuresta ja kantaa hedelmää. 2. Hänen ylleen laskeutuu Herran henki, viisauden ja ymmärryksen henki, taidon ja voiman henki, totuuden tuntemisen ja Herran pelon henki: 3. Hänen ilonsa on totella Herraa. Hän ei tuomitse silmämitalla eikä jaa oikeutta korvakuulolla. 4 vaan antaa heikoille oikean tuomion ja ajaa vakaasti maan köyhien asiaa. Hän lyö väkivaltaisia sanansa sauvalla ja surmaa huultensa henkäyksellä väärintekijän. 5. Vanhurskaus on hänellä varustuksena ja uskollisuus vyönä hänen uumillaan. ... 10. Sinä päivänä Iisain juurivesa kohoaa merkkiviirinä kansoille. Hänen luokseen pyrkivät kaikki kansat, hänen asuinsijaansa ympäröi kunnian hohde. ... 12. Hän kohottaa merkkiviirin kansoille, hän korjaa talteen Israelista pois ajetut ja kokoaa yhteen Juudasta eri tahoille hajotetut maailman neljältä kulmalta.

      Mikä on tämä MERKKIVIIRI? Itseä ymmärrän, että Hän on Yahoshua, Yahwen:n Poika, ristiinnaulittuna Ristillä. Itse vielä usein tulee mieleen kuinka hän on Y - asennossa = Yahweh & Yahoshua... Y

      • uskovainen tyttö

        Yksi vastaus osa 2.

        Matthew 1:21 And she shall bring forth a son. and you shall call his name Yahoshua for he shall save his people from their sins.

        John 3:16, For Yahweh so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life.

        Act 4:12 Neither is there salvation in any other: for there is none other name under heaven given among men, whereby we must be saved.

        Matthew 5:17 Think not that I am come to destroy the law, or the prophets: I am not come to destroy, but to fulfill.

        “He that hath my commandments, and Keep Them, he it is that loveth me: And he that loveth me Shall Be Loved of My Father.”(John 14:21)

        “IF a man love me, he will Keep My Words: And my Father Will Love Him.” (John 14:23)

        “IF ye Keep My Commandments, ye Shall Abide in My Love.” (John 15:10)

        Mistä tulee sana Hallelu - yah! Ylistys ja kunnia YAHwelle!

        Jos muuten katsoo puita, kasveja... niiden oksat, ovat Y:n muodossa, Y näkyy kaikkialla... ihmisten kulmakarvatkin ovat tavallaan Y-muodossa... no, tämä on vain tulkintaani, mutta onko sattumaa?

        Itsellä on se, että uskooko Luojaan, uskooko siihen että on syntinen, uskooko siihen että itse ei tiedä kaikkea, uskooko että totuuden sana on annettu Raamatussa, jotta ihmiset tietäisivät miten elää, he tietäisivät kuka on Luoja, kuka on Luojan Poika, että ihmiset saisivat pelastuksen. Jossain kirjoitettiin hyvin, Herran Pelko on viisauden alku. No, tuo ei taida olla Raamatusta, joten..

        Siis Totuuden sana on Raamatussa. Mitä itse annan omia sanojani ovat vain ihmisen tulkintaa. Onko se niin mahdotonta, että kaikkien satujen, tarujen yms keskellä meillä on Kirja, jossa on Totuuden Sana?

        On myös kirjoitettu:

        II Thesaloniqyah (Thessalonians) 2:9 The coming of the lawless one is according to the working of Satan, with all power, signs, and lying wonders, and with all reshoot (unrighteous) deception among those who perish, because they did not receive the love of the emet (truth), that they might be saved. And for this reason YAHWEH will send them strong delusion, that they should believe the lie, that they all may be condemned who did not believe the truth but had pleasure in reshoot (unrighteousness).

        Matthew 7:8
        For everyone who asks receives; the one who seeks finds; and to the one who knocks, the door will be opened.

        Sitten... muualta lainattua, Raamatussa pudutaan Pedosta, Pedon hengestä, Väärästä profeetasta ym. Tässä yksi tulkinta:

        rakkaan veljemme Johanneksen ylös kirjaama toinen Peto, sekä väärä profeetta ja Jumalalle rakkaan profeetta Danielin ylös kirjaaman neljännen eläimen sarvi, joka nousi jäljestä päin. Tuo veli Johanneksen kirjaama toinen Peto ja Danielin kuvaama sarvi jolla on ihmisen silmät ja suuria puhuva suu kuvaavat väärää profeettaa ja sen henkeä. Maailman uutisointi ja ohjelma lähetykset tapahtuvat tuon väärän profeetan hengen kautta. Nämä vastaanottimet näyttävät, kuten ihmisten silmät ja puhuvat suuria, mutta ovat väärän profeetan aikaansaannoksia, ei ihmisen. Väärä profeetta sai vallan antaa Pedon kuvalle hengen niin, että se kykenee jopa puhumaan ja sen se on tehnyt. sillä se mikä on syntynyt Pedeon eli rahan vaikutuksesta on Pedon kuva ja nuo ohjelmien vastaanottimet ovat juuri niitä, juuri niitä joissa väärän profeetan henki tekee työtään ja eksyttää maailmaa. Autuas joka uskoo ja sen mukaan toimii.

        Tämä ei kuitenkaan ole nyt taas se pointti. Pointti on mitä Raamatussa Sanotaan.

        Kaikki kunnia ja ylistys Yahweh:lle!


      • tohtori sykerö
        uskovainen tyttö kirjoitti:

        Yksi vastaus osa 2.

        Matthew 1:21 And she shall bring forth a son. and you shall call his name Yahoshua for he shall save his people from their sins.

        John 3:16, For Yahweh so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life.

        Act 4:12 Neither is there salvation in any other: for there is none other name under heaven given among men, whereby we must be saved.

        Matthew 5:17 Think not that I am come to destroy the law, or the prophets: I am not come to destroy, but to fulfill.

        “He that hath my commandments, and Keep Them, he it is that loveth me: And he that loveth me Shall Be Loved of My Father.”(John 14:21)

        “IF a man love me, he will Keep My Words: And my Father Will Love Him.” (John 14:23)

        “IF ye Keep My Commandments, ye Shall Abide in My Love.” (John 15:10)

        Mistä tulee sana Hallelu - yah! Ylistys ja kunnia YAHwelle!

        Jos muuten katsoo puita, kasveja... niiden oksat, ovat Y:n muodossa, Y näkyy kaikkialla... ihmisten kulmakarvatkin ovat tavallaan Y-muodossa... no, tämä on vain tulkintaani, mutta onko sattumaa?

        Itsellä on se, että uskooko Luojaan, uskooko siihen että on syntinen, uskooko siihen että itse ei tiedä kaikkea, uskooko että totuuden sana on annettu Raamatussa, jotta ihmiset tietäisivät miten elää, he tietäisivät kuka on Luoja, kuka on Luojan Poika, että ihmiset saisivat pelastuksen. Jossain kirjoitettiin hyvin, Herran Pelko on viisauden alku. No, tuo ei taida olla Raamatusta, joten..

        Siis Totuuden sana on Raamatussa. Mitä itse annan omia sanojani ovat vain ihmisen tulkintaa. Onko se niin mahdotonta, että kaikkien satujen, tarujen yms keskellä meillä on Kirja, jossa on Totuuden Sana?

        On myös kirjoitettu:

        II Thesaloniqyah (Thessalonians) 2:9 The coming of the lawless one is according to the working of Satan, with all power, signs, and lying wonders, and with all reshoot (unrighteous) deception among those who perish, because they did not receive the love of the emet (truth), that they might be saved. And for this reason YAHWEH will send them strong delusion, that they should believe the lie, that they all may be condemned who did not believe the truth but had pleasure in reshoot (unrighteousness).

        Matthew 7:8
        For everyone who asks receives; the one who seeks finds; and to the one who knocks, the door will be opened.

        Sitten... muualta lainattua, Raamatussa pudutaan Pedosta, Pedon hengestä, Väärästä profeetasta ym. Tässä yksi tulkinta:

        rakkaan veljemme Johanneksen ylös kirjaama toinen Peto, sekä väärä profeetta ja Jumalalle rakkaan profeetta Danielin ylös kirjaaman neljännen eläimen sarvi, joka nousi jäljestä päin. Tuo veli Johanneksen kirjaama toinen Peto ja Danielin kuvaama sarvi jolla on ihmisen silmät ja suuria puhuva suu kuvaavat väärää profeettaa ja sen henkeä. Maailman uutisointi ja ohjelma lähetykset tapahtuvat tuon väärän profeetan hengen kautta. Nämä vastaanottimet näyttävät, kuten ihmisten silmät ja puhuvat suuria, mutta ovat väärän profeetan aikaansaannoksia, ei ihmisen. Väärä profeetta sai vallan antaa Pedon kuvalle hengen niin, että se kykenee jopa puhumaan ja sen se on tehnyt. sillä se mikä on syntynyt Pedeon eli rahan vaikutuksesta on Pedon kuva ja nuo ohjelmien vastaanottimet ovat juuri niitä, juuri niitä joissa väärän profeetan henki tekee työtään ja eksyttää maailmaa. Autuas joka uskoo ja sen mukaan toimii.

        Tämä ei kuitenkaan ole nyt taas se pointti. Pointti on mitä Raamatussa Sanotaan.

        Kaikki kunnia ja ylistys Yahweh:lle!

        Pointti on se, että hae pikaisesti itsellesi apua, ennenkuin olet psykoosissa, ellet jo ole.


      • uskovainen tyttö
        uskovainen tyttö kirjoitti:

        Yksi vastaus osa 2.

        Matthew 1:21 And she shall bring forth a son. and you shall call his name Yahoshua for he shall save his people from their sins.

        John 3:16, For Yahweh so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life.

        Act 4:12 Neither is there salvation in any other: for there is none other name under heaven given among men, whereby we must be saved.

        Matthew 5:17 Think not that I am come to destroy the law, or the prophets: I am not come to destroy, but to fulfill.

        “He that hath my commandments, and Keep Them, he it is that loveth me: And he that loveth me Shall Be Loved of My Father.”(John 14:21)

        “IF a man love me, he will Keep My Words: And my Father Will Love Him.” (John 14:23)

        “IF ye Keep My Commandments, ye Shall Abide in My Love.” (John 15:10)

        Mistä tulee sana Hallelu - yah! Ylistys ja kunnia YAHwelle!

        Jos muuten katsoo puita, kasveja... niiden oksat, ovat Y:n muodossa, Y näkyy kaikkialla... ihmisten kulmakarvatkin ovat tavallaan Y-muodossa... no, tämä on vain tulkintaani, mutta onko sattumaa?

        Itsellä on se, että uskooko Luojaan, uskooko siihen että on syntinen, uskooko siihen että itse ei tiedä kaikkea, uskooko että totuuden sana on annettu Raamatussa, jotta ihmiset tietäisivät miten elää, he tietäisivät kuka on Luoja, kuka on Luojan Poika, että ihmiset saisivat pelastuksen. Jossain kirjoitettiin hyvin, Herran Pelko on viisauden alku. No, tuo ei taida olla Raamatusta, joten..

        Siis Totuuden sana on Raamatussa. Mitä itse annan omia sanojani ovat vain ihmisen tulkintaa. Onko se niin mahdotonta, että kaikkien satujen, tarujen yms keskellä meillä on Kirja, jossa on Totuuden Sana?

        On myös kirjoitettu:

        II Thesaloniqyah (Thessalonians) 2:9 The coming of the lawless one is according to the working of Satan, with all power, signs, and lying wonders, and with all reshoot (unrighteous) deception among those who perish, because they did not receive the love of the emet (truth), that they might be saved. And for this reason YAHWEH will send them strong delusion, that they should believe the lie, that they all may be condemned who did not believe the truth but had pleasure in reshoot (unrighteousness).

        Matthew 7:8
        For everyone who asks receives; the one who seeks finds; and to the one who knocks, the door will be opened.

        Sitten... muualta lainattua, Raamatussa pudutaan Pedosta, Pedon hengestä, Väärästä profeetasta ym. Tässä yksi tulkinta:

        rakkaan veljemme Johanneksen ylös kirjaama toinen Peto, sekä väärä profeetta ja Jumalalle rakkaan profeetta Danielin ylös kirjaaman neljännen eläimen sarvi, joka nousi jäljestä päin. Tuo veli Johanneksen kirjaama toinen Peto ja Danielin kuvaama sarvi jolla on ihmisen silmät ja suuria puhuva suu kuvaavat väärää profeettaa ja sen henkeä. Maailman uutisointi ja ohjelma lähetykset tapahtuvat tuon väärän profeetan hengen kautta. Nämä vastaanottimet näyttävät, kuten ihmisten silmät ja puhuvat suuria, mutta ovat väärän profeetan aikaansaannoksia, ei ihmisen. Väärä profeetta sai vallan antaa Pedon kuvalle hengen niin, että se kykenee jopa puhumaan ja sen se on tehnyt. sillä se mikä on syntynyt Pedeon eli rahan vaikutuksesta on Pedon kuva ja nuo ohjelmien vastaanottimet ovat juuri niitä, juuri niitä joissa väärän profeetan henki tekee työtään ja eksyttää maailmaa. Autuas joka uskoo ja sen mukaan toimii.

        Tämä ei kuitenkaan ole nyt taas se pointti. Pointti on mitä Raamatussa Sanotaan.

        Kaikki kunnia ja ylistys Yahweh:lle!

        Tässä yksi video yhden ihmisen kokemuksesta, jossa hän kävi kolmannessa taivaassa. Toisessa taivaassa ei ollut rakkautta. Ensimmäisessä taivaassa, maan päällä on rakkautta... ja mitä olisi jos ei olisi rakkautta. Mutta että maan päällä, kuten Raamatussakin sanotaan, on Saatana eksyttämässä ihmisiä. Meille on annettu vapaa tahto, siitäkin puhutaan videossa.

        http://www.youtube.com/watch?v=wivgDck1l88

        Puhun paljon siitä että Raamatussa on totuuden sana. Puhun siksi, että ei minua kannata uskoa (en sano että uskoisitkaan, mutta varmuuden vuoksi). En kyllä tajua miksi tohon videoon on laitettu "if you're a christian"... eiköhän muutkin sitä katso.


      • uskovainen tyttö
        tohtori sykerö kirjoitti:

        Pointti on se, että hae pikaisesti itsellesi apua, ennenkuin olet psykoosissa, ellet jo ole.

        Kiitos kun yrität auttaa, mutta ainoa joka voi auttaa on Yahweh.


      • esther
        uskovainen tyttö kirjoitti:

        Yksi vastaus osa 2.

        Matthew 1:21 And she shall bring forth a son. and you shall call his name Yahoshua for he shall save his people from their sins.

        John 3:16, For Yahweh so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life.

        Act 4:12 Neither is there salvation in any other: for there is none other name under heaven given among men, whereby we must be saved.

        Matthew 5:17 Think not that I am come to destroy the law, or the prophets: I am not come to destroy, but to fulfill.

        “He that hath my commandments, and Keep Them, he it is that loveth me: And he that loveth me Shall Be Loved of My Father.”(John 14:21)

        “IF a man love me, he will Keep My Words: And my Father Will Love Him.” (John 14:23)

        “IF ye Keep My Commandments, ye Shall Abide in My Love.” (John 15:10)

        Mistä tulee sana Hallelu - yah! Ylistys ja kunnia YAHwelle!

        Jos muuten katsoo puita, kasveja... niiden oksat, ovat Y:n muodossa, Y näkyy kaikkialla... ihmisten kulmakarvatkin ovat tavallaan Y-muodossa... no, tämä on vain tulkintaani, mutta onko sattumaa?

        Itsellä on se, että uskooko Luojaan, uskooko siihen että on syntinen, uskooko siihen että itse ei tiedä kaikkea, uskooko että totuuden sana on annettu Raamatussa, jotta ihmiset tietäisivät miten elää, he tietäisivät kuka on Luoja, kuka on Luojan Poika, että ihmiset saisivat pelastuksen. Jossain kirjoitettiin hyvin, Herran Pelko on viisauden alku. No, tuo ei taida olla Raamatusta, joten..

        Siis Totuuden sana on Raamatussa. Mitä itse annan omia sanojani ovat vain ihmisen tulkintaa. Onko se niin mahdotonta, että kaikkien satujen, tarujen yms keskellä meillä on Kirja, jossa on Totuuden Sana?

        On myös kirjoitettu:

        II Thesaloniqyah (Thessalonians) 2:9 The coming of the lawless one is according to the working of Satan, with all power, signs, and lying wonders, and with all reshoot (unrighteous) deception among those who perish, because they did not receive the love of the emet (truth), that they might be saved. And for this reason YAHWEH will send them strong delusion, that they should believe the lie, that they all may be condemned who did not believe the truth but had pleasure in reshoot (unrighteousness).

        Matthew 7:8
        For everyone who asks receives; the one who seeks finds; and to the one who knocks, the door will be opened.

        Sitten... muualta lainattua, Raamatussa pudutaan Pedosta, Pedon hengestä, Väärästä profeetasta ym. Tässä yksi tulkinta:

        rakkaan veljemme Johanneksen ylös kirjaama toinen Peto, sekä väärä profeetta ja Jumalalle rakkaan profeetta Danielin ylös kirjaaman neljännen eläimen sarvi, joka nousi jäljestä päin. Tuo veli Johanneksen kirjaama toinen Peto ja Danielin kuvaama sarvi jolla on ihmisen silmät ja suuria puhuva suu kuvaavat väärää profeettaa ja sen henkeä. Maailman uutisointi ja ohjelma lähetykset tapahtuvat tuon väärän profeetan hengen kautta. Nämä vastaanottimet näyttävät, kuten ihmisten silmät ja puhuvat suuria, mutta ovat väärän profeetan aikaansaannoksia, ei ihmisen. Väärä profeetta sai vallan antaa Pedon kuvalle hengen niin, että se kykenee jopa puhumaan ja sen se on tehnyt. sillä se mikä on syntynyt Pedeon eli rahan vaikutuksesta on Pedon kuva ja nuo ohjelmien vastaanottimet ovat juuri niitä, juuri niitä joissa väärän profeetan henki tekee työtään ja eksyttää maailmaa. Autuas joka uskoo ja sen mukaan toimii.

        Tämä ei kuitenkaan ole nyt taas se pointti. Pointti on mitä Raamatussa Sanotaan.

        Kaikki kunnia ja ylistys Yahweh:lle!

        Liian pitkää lainausta, ihmiset ei jaksa lukea. Viestisi pitäisi myös liittyä aloitukseen.
        Nyt selität vain jotain helluntailaistulkintaasi.


      • uskovainen tyttö
        esther kirjoitti:

        Liian pitkää lainausta, ihmiset ei jaksa lukea. Viestisi pitäisi myös liittyä aloitukseen.
        Nyt selität vain jotain helluntailaistulkintaasi.

        En minä voi sanoa kuinka uskoon tullaan. En minä ole Luoja.

        Annan viitteitä jos ei ole lukenut Raamattua niin siellä on todiste ja sana.

        Miten tekstini on helluntalaistulkintaa? Tottakai haluan kertoa esim. Nimestä joka on Pyhä (en tiedä tietääkö kukaan miten se oikeasti tulisi lausua). Itse koko elämän läpi tiesin vain Jeesuksesta. Mutta Luoja on ilmoittanut nimensä, engl.kiel. Yahweh. Hänen poikansa Yahoshua (Salvation of Yahweh).

        En edes tiedä mikä on helluntalaisuus. En ole Jehovan todistaja. Käsittääkseni Jehovan todistajat eivät usko Jumalan Poikaan vaan pitävät häntä Arkkienkeli Mikaelina.

        En halua tulkita tai tuoda lisää tai ottaa pois Raamatun sanasta. Jos siis sanon jotain Raamatusta, annan siitä referenssin.

        Ja annan jotain omia mietteitä joita ei todellakaan tulisi ottaa totuuden puheena. Tämä netti ja keskustelupalstat voivat myös estää sen, että focus on keskustelussa eikä siinä että mahdollisimman moni löytäisi Luojan ja pelastuksen.


      • mieti tätä(se aito)
        uskovainen tyttö kirjoitti:

        En minä voi sanoa kuinka uskoon tullaan. En minä ole Luoja.

        Annan viitteitä jos ei ole lukenut Raamattua niin siellä on todiste ja sana.

        Miten tekstini on helluntalaistulkintaa? Tottakai haluan kertoa esim. Nimestä joka on Pyhä (en tiedä tietääkö kukaan miten se oikeasti tulisi lausua). Itse koko elämän läpi tiesin vain Jeesuksesta. Mutta Luoja on ilmoittanut nimensä, engl.kiel. Yahweh. Hänen poikansa Yahoshua (Salvation of Yahweh).

        En edes tiedä mikä on helluntalaisuus. En ole Jehovan todistaja. Käsittääkseni Jehovan todistajat eivät usko Jumalan Poikaan vaan pitävät häntä Arkkienkeli Mikaelina.

        En halua tulkita tai tuoda lisää tai ottaa pois Raamatun sanasta. Jos siis sanon jotain Raamatusta, annan siitä referenssin.

        Ja annan jotain omia mietteitä joita ei todellakaan tulisi ottaa totuuden puheena. Tämä netti ja keskustelupalstat voivat myös estää sen, että focus on keskustelussa eikä siinä että mahdollisimman moni löytäisi Luojan ja pelastuksen.

        uskovainen tyttö
        28.6.2013 16:55

        Voihan tekstisi ajatella myös niin, että edustat yhtä uuta vakaumusta niiden joukossa joita palstalla on. Tuskin kukaan hakuaa kieltää sinulta oikeutta kertoa omaa totuutasi. Pistä se vain selkeään kuosiin.


    • "Miten uskovaiseksi tullaan?" Laitan tähän yhden raamatunpaikan.
      Johannes 17:3 :" Tämä merkitsee ikuista elämää, että he hankkivat sinun tuntemustasi, ainoan tosi Jumalan, ja hänen tuntemustaan, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. "

    • Rapanhapakko

      "kokemusta on"
      Huh huh.
      Oma isäni on tai ainakin oli alkoholisti ja 70-80 luvuilla vieraissa juossut. Jälkimmäinen tuli äidilleni ja minulle yllätysshokkina kun olin 13-vuotias. Monta vuotta tilanteita, johin sellaisen melkein vielä lapsen ei pitäisi joutua. Vanhempani ovat kuitenkin vielä yksissä, vanhat ihmiset.

      Isäni kuitenkaan ei joko mataluuttaan tai syvyyttään ole tyyppiä, joka hurahtaisi uskoon. Kuten kumpikaan vanhempani ei ota tosissaan mitään poliittisia aatteitakaan. Minusta se on viisautta verrattuna uskontoon tai valmiiksi räätälöityihin aatteisiin hurahteleviin yksinkertaisiin ihmisiin.

      Tarinastasi, että niinhän se Remun veljen tappaja ja muutenkin monimurhaaja, tultuaan uskoon vankilassa...vaati että nyt kun Jeesus on antanut hänelle anteeksi, muidenkin pitää antaa anteeksi. On niillä törkimyksillä otsaa.

      Ex-hellarien "Huitsinnevada"-nettifoorumilta olen lukenut, että nämä uskoon tulleet entiset rötöstelijät ovat kovin suosittuja "todistajina" ja saarnamiehinä. Mutta uskoon tullessaan ei heidän perusluonteensa muutu. Jos on ollut komenteleva mulkero pahiksena, on sitä myös uskovaisena. Nimellisesti hyvisjengi ja laillisuus ja yhteiskunnan hyväksyntä vielä bonuksena.

      "III-tyypin karismo".
      Heh joo.
      Enhän minäkään pidä itseni varsinaisesti ateistina, ehkä olenkin uskossa. Paitsi että tosiuskovien juttuja kuultuani olen huomannut että sviddu ei tuota ainakaan Eikä muitakaan uskontoja tai jumalia..

      Niinköhän tosiaan pitäisi perustaa oma lahko? :-)
      Ei omatunto anna tehdä, silloinhan puhuisin paaskaa kuten uskovaiset.

      Vaikka niinkin kävi, että treffaamani blondi näki minulle Tarot-korteista, että varsinainen tehtäväni olisi olla ihmiskünnan suuri henkinen opastaja. Naisen luulisi tietävän, hänhän oli ufojen kontaktihenkilö! LOL, repskops ja hupsista heijaa :-)

      Toisia treffejä ei tullut, sain siis pakit edes Saamatta, you know.
      Meilasin kuitenkin, että eikös tällaisen merkkimiehen kanssa kannattaisi olla enemmänkin tekemisissa. (Suoraan sanomatta tarkoitin siis "sillai")
      Misu vastasi, että sitä suuremmalla syyllä minun pitäisi unohtaa maalliset himoni ja keskittyä varsinaiseen Tehtävääni.
      :-) Karua, kiva olis joskus saadakin :-)

      "uskovainen tyttö".
      Minunkin mielestäni sinulla on mielenterveydellisiä ongelmia, joihin sinun pitäisi hakea apua muualta kuin uskovaisilta. Jatka toki minun puolestani kirjoittelua. Mutta kun et kerran selostanut edes oman uskoontulosi vaiheita kuten ketjun aihe olisi, kirjoita johonkin muuhun ketjuun tai perusta oma, kiitos.

    • adrs

      Rapanhapakon ongelma on että vastustaja on ajanut pään täyteen toinen toistaan valheellisempia ja järjettömämpiä ennakkoluuloja, verukkeita ja harhakuvia siitä mitä kristinusko todellisuudessa on. Se oli tuttua minullekin ajalta epäuskoisena kirkosta ja Jumalasta vieraantuneena nimikristittynä. Minulle uskon pyytäminen ja saaminen ja raskaasta syntivelasta vapautuminen sekä Jumalan edessä hyväksytyksi tuleminen aikaansai siihenastisen elämäni parhaimman vuoden. Loppututkinto luonnontieteissä vahvisti ja ylläpiti uskoa Jumalaan kaiken luojana myös epäuskon aikana.

      • Rapanhapakko

        Ajattelin jo, että aiot esittää jonkun oman tulkintasi kristinuskosta, joka on tietenkin se Oikea. Kuten niillä muillakin :-)

        Mutta jatkossa onnistuit vahvistamaan kaikki ne ns. "ennakkoluuloni". KIITOS!!


      • adrs
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Ajattelin jo, että aiot esittää jonkun oman tulkintasi kristinuskosta, joka on tietenkin se Oikea. Kuten niillä muillakin :-)

        Mutta jatkossa onnistuit vahvistamaan kaikki ne ns. "ennakkoluuloni". KIITOS!!

        Tämä on joillekin mitä suurinta viihdettä aina siihen saakka kunnes yllättäen tulee se maanantai, jolloin saa tiedon, että perjantaina tulee lähtö ajasta ikuisuuteen. Näin tapahtuu koko ajan kaikkialla.
        Keksi sitten viihdykettä niillekin päiville.


      • Rapanhapakko
        adrs kirjoitti:

        Tämä on joillekin mitä suurinta viihdettä aina siihen saakka kunnes yllättäen tulee se maanantai, jolloin saa tiedon, että perjantaina tulee lähtö ajasta ikuisuuteen. Näin tapahtuu koko ajan kaikkialla.
        Keksi sitten viihdykettä niillekin päiville.

        Silloin eroan kiireesti kirkosta. Sen verran tympeitä sadunkertoja-pappeja on sukulaisteni hautajaisissa ollut, etten halua moista peijaisiini.


    • hölkyn kölkyn

      Otat Jeesuksen sydämeesi ja unohdat järkesi, siinä se sitten on.
      Muista jatkossa arvostella naispappeja, homoseksuaalisuutta, evoluutiota ja kertoa, miten on ihanaa kun vain saa uskoa! Ja hymyilet teennäisesti.

      • Kiitos Jeesus

        Mä olen ottanut Jeesuksen sydämeeni ja mulle tulee aina kauhea stondis kun ajattelen Jeesusta. Enkä ole edes homo. Toi hymyily on kyllä vähän vaikeeta.


    • Tosiaan uskoon voi tulla montaa reittiä. Ei ole yhtä oikeaa tapaa. Minusta uskovaisuus ja yksinkertaisuus tai tyhmyys eivät liity toisiinsa. Uskovainen, kristitty voi olla todella lahjakas ja älykäs. Tänään viimeksi olen tavannut lahjakkaita nuoria, jotka käyttävät lahjansa tämän yhteiskunnan hyväksi. Kuitenkaan se ei estä heitä uskomasta Jeesukseen ja Jumalaan ja kuoleman jälkeiseen elämään.
      On totta, että ihmisen luonne harvoin muuttuu uskoon tulon myötä. Se on yksi tosiasia, joka on hyvä tiedostaa. Usein alkoholisti, rikollinen tai entiset sellaiset kääntyvät uskoon myös vahvasti ja he pitävät tiukasti kiinni Jumalasta ja ovat usein uskossaan jopa fanaatikkoja. Jossain mielessä ymmärrän näitä ihmisiä, vaikka he voivat olla edelleen rasittavia läheisilleen.
      On väärin vaatia, että lasten täytyy unohtaa kurja lapsuus, sillä perusteella, että Jumala on antanut isälle anteeksi hänen tekonsa. Kyllä Jumala antaa anteeksi ihmiselle hänen pahat tekonsa, mutta se ei oikeuttane läheisten painostukseen tai vaatimuksiin. Lapsi tai puoliso voi anteeksi antaa, jos niin voi kokea vilpittömästi tahtovansa antaa, mutta ei siksi, että toinen vaatii. Fyysinen ja henkinen väkivalta tulee lasten ja puolison tai entisen puolison tarvittaessa käydä läpi jopa ammattiauttajan luona. On tärkeää, että asioita ei paineta villaisella.
      Uskovainenkin voi olla mieleltään terve tai sairas. Uskovaisuus ei tuo automaattisesti sairautta tai terveyttä. Ihminen voi rukoilla, että Jumala auttaisi myös näissä asioissa. Tarvittaessa on viisautta hakeutua terapiaan tai muihin mielenterveyspalveluihin. Aivan niin kuin jalkakin leikataan, niin myös mielen sairauksiin tai elämän ahdistuksiin ja vaikeuksiin voidaan saada apua terveydenhoidosta. On muistettava, että Jumala on antanut meille kyvyn ajatella ja järjen. Usein ajattelen, että Jumala on järjestyksen Jumala, Hän on antanut meille ihmisille kyvyn ottaa vastuun omasta elämästämme ja siihen kuuluu myös sairaanhoitopalveluiden käyttäminen. Jumala ei välttämättä tiputa parannusta taivaasta, ilman, että ihminen käyttää omaa kykyään ratkaista asioita.
      Koska tässä ketjussa on käyty osin ainakin kahta eri keskustelua, niin olen minäkin nyt kommentoinut.
      Tuula -pappi

      • Lopeta jo Tuula

        Lopeta ihmisten huijaaminen. Hakeudu hoitoon jos et siihen itse pysty.


    • pimeys ja valkeus

      Uskossaoleminen on elää Jumalan tahdon mukaan,ei paholaisen tekojen.

    • Rapanhapakko

      Tuula-pappi:
      Ihan fiksua ja vastuullista tekstiä sinulta, kiitos. Kaukana siitä hihhulismista, jota tässä "uskovaisuudella" tarkoitan. Mutta sellaisethan nykyään varaavat koko sanan "kristitty" vain itselleen.

      En toki pidä ihan kaikkia uskoontulijoita tyhminä, siis vähä-älyisinä. Niissä on paljon ainakin minua lahjakkaampaa ja kykenevämpää väkeä. Silti joku piuha tuntuisi puuttuvan päästä, jos ajattelee että jopa joku Tapani Koivuniemen lehtijutuissa ollut ilmeinen hörhölahko sai kannattajansa erittäin lahjakkaista ja koulutetuista ihmisista.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Tapani_Koivuniemen_uskonlahko

      Ilkeästi arvelen, että jospas kyseessä olisi joku älyllinen epärehellisyys. Että vaikka muuten ollaan rationaalisia, uskonasioissa otetaan vapaus heittää hurlumhei jos siitä tyydytystä saadaan.

      Samaa on myös liberaalipapeissa. Mutta tietoisemmin. Jos siellä teologisessa on oikeasti lukenut ja oppinut eksegetiikkaa, niin kai sitä tietää jokaisissa kirkonmenoissa bluffaavansa, puhuvansa potaskaa jostain mukamas herkistä henkisistä syistä. Kuitenkaan koskaan kertomatta seurakuntalaisille, että tämä onkin vain leikkiä tai taidemuoto. Taidemuotonakin suppeaa hinkata jotain raamatunlauseita. Saarnoja voisi pitää muustakin aineistosta, vaikka sitten Homeroksen tai Shakespearen teksteistä. Mutta se ei viran puolesta sovi eikä enää olisi kristinuskon poseeraamista.

      • III-tyypin karismo

        Teologinen tiedekunta on pääosin bluffia.

        Teologiaa opiskelemaan voi mennä sen verran perehtyneenä, että tuntee teologien sekoilut muutamalta lähivuosisadalta, että niissä ei ole paljon päätä eikä häntää.

        Onhan siellä tietysti joitakin proffia, jotka ovat selvinneet hengissä ja säilyttäneet ainakin jonkinlaisen uskon ja opettavat ihan pätevästi

        Sitten voisi tietysti kysyä, miksi sinne tunkee, jos tietää asiat paremmin kuin opettajat siellä.

        Taitaa vain olla ainoa tie papin ammattiin.

        Eksegeettistä potaskaa puhuvat papit otetaan elävissä seurakunnissa seurakuntalaisten vakavaan puhutteluun. Joko pappi pitää kuononsa ummessa teologisita harhaopeistaan tai vaihtaa turvallisuussyistä ja mielenrauhansa vuoksi hiippakuntaa tai oikeat kuulijat häippäsee, jos on vaihtoehtoja tarjolla.

        On tästä kohtaa hengellistä näyttöä. Naapuriseurakunta sai nais-kirkko'rouvan' jo koko seurakunta menee hengellistä alamäkeä kiihtyvästi.
        Viereinen elävä ja rukoileva seurakunta saa hyviä ja päteviä oikeita pappeja ja seurakunta elää ja voi hyvin.


    • Mielestäni uskoon on monta tietä. ei pidä unohtaa meitäkään, joilla tuo tie on ollut pitkä ja mutkainen – eikä taida vielä olla lopussa.

      Mitä enemmän olen oppinut tuntemaan ihmisiä, jotka ovat jossakin uskossa, sitä vähemmän kykenen sanomaan, ketkä tulevat ja ketkä eivät tule uskoon. Ehkä jonkinlaisia persoonallisuus tyyppejä voi havaita. Tietynlaisiin ihmisiin vetoaa mm. karismaattiset tavat.

      Tunnen monia helluntailaisia, vapaa-kirkollisia jne. jotka kuitenkin ovat varsin maltillisia. Eivät lähde ihan kaikkeen höyryämiseen mukaan. Eivätkä paukuta Raamatulla päähän. He vain elävät uskossaan, mutta sen kummemmin siitä ääntä pitämättä.

      Olen saanut seurata ihan positiivisia uskoon tulemisia. Usko ja yhteisö ovat antaneet sitä turvaa ja voimaa, jotta elämänmuutos on ollut mahdollinen. Yhtälailla olen seurannut myös niitä negatiivisia uskoon hurahtamisia, joissa yhteisö ei toimi mielestäni kovinkaan kristillisellä tasolla. Etenkin nämä ihmeparantajat jne. ovat aika pimeitä juttuja.

      Olen aika kriittinen. Ihminen on todella aika veijari itsensä huijaamisessa. Kuitenkin huijaaminen ei aina ole huono asia. Vain se merkitsee, miten se elämä lähtee rakentumaan.

      • Rapanhapakko

        Kai minäkin olen jossain mielessä aina ollut uskossa.
        Mutta en "jossakin uskossa", se vaatisi minulta itsepetosta. Omaksua joku teologia ja dogmatiikka.
        Enkä todellakaan usko esim. Raamatun kuvaamaan Jumalaan.


      • Rapanhapakko
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Kai minäkin olen jossain mielessä aina ollut uskossa.
        Mutta en "jossakin uskossa", se vaatisi minulta itsepetosta. Omaksua joku teologia ja dogmatiikka.
        Enkä todellakaan usko esim. Raamatun kuvaamaan Jumalaan.

        Lisään, että mielestäni se "itsensä huijaaminen" ei ole ihan tervettä.
        Sitten kun lukee vaikka ex-hellarien Huitsinnevada-foorumia, siellä on karuja kertomuksia miten raskasta on ollut kasvaa hihhuliperheessä. Ovathan ne lahkot ja herätysliikkeet aika nihkeitä mustanaamiokerhoja.

        Jossain USA:ssa fundiksilla on paljon poliittista valtaakin. Jos presidentiksi ydinnapin kanssa pääsee hihhuli, joka uskoo välittömään maailmanloppuun, se ei ole kenellekään hyväksi. Lisäksi he pyrkivät sensuroimaan taiteita, tieteitä ja koulutusta.

        Henkilökohtaisena pointtina vielä, että jos joku kannattaa maailmanselitystä, että jos minä, vanhempani ja ystäväni emme ole hänen "pelastavassa" uskossaan, niin joudumme ikuiseen kidutukseen.... huono ih´minen kun olen, niin tekisi mieli vetää törkimystä turpiin :-) Vaikka kuinka imelästi hymyilisi.


      • Rapanhapakko kirjoitti:

        Lisään, että mielestäni se "itsensä huijaaminen" ei ole ihan tervettä.
        Sitten kun lukee vaikka ex-hellarien Huitsinnevada-foorumia, siellä on karuja kertomuksia miten raskasta on ollut kasvaa hihhuliperheessä. Ovathan ne lahkot ja herätysliikkeet aika nihkeitä mustanaamiokerhoja.

        Jossain USA:ssa fundiksilla on paljon poliittista valtaakin. Jos presidentiksi ydinnapin kanssa pääsee hihhuli, joka uskoo välittömään maailmanloppuun, se ei ole kenellekään hyväksi. Lisäksi he pyrkivät sensuroimaan taiteita, tieteitä ja koulutusta.

        Henkilökohtaisena pointtina vielä, että jos joku kannattaa maailmanselitystä, että jos minä, vanhempani ja ystäväni emme ole hänen "pelastavassa" uskossaan, niin joudumme ikuiseen kidutukseen.... huono ih´minen kun olen, niin tekisi mieli vetää törkimystä turpiin :-) Vaikka kuinka imelästi hymyilisi.

        Vähän samankaltaisia ajatuksia minullakin on.


      • Silmät auki
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Lisään, että mielestäni se "itsensä huijaaminen" ei ole ihan tervettä.
        Sitten kun lukee vaikka ex-hellarien Huitsinnevada-foorumia, siellä on karuja kertomuksia miten raskasta on ollut kasvaa hihhuliperheessä. Ovathan ne lahkot ja herätysliikkeet aika nihkeitä mustanaamiokerhoja.

        Jossain USA:ssa fundiksilla on paljon poliittista valtaakin. Jos presidentiksi ydinnapin kanssa pääsee hihhuli, joka uskoo välittömään maailmanloppuun, se ei ole kenellekään hyväksi. Lisäksi he pyrkivät sensuroimaan taiteita, tieteitä ja koulutusta.

        Henkilökohtaisena pointtina vielä, että jos joku kannattaa maailmanselitystä, että jos minä, vanhempani ja ystäväni emme ole hänen "pelastavassa" uskossaan, niin joudumme ikuiseen kidutukseen.... huono ih´minen kun olen, niin tekisi mieli vetää törkimystä turpiin :-) Vaikka kuinka imelästi hymyilisi.

        Tuo vaparien evankeliumi se vasta uskonlahkolaisuutta onkin. Pisteitä kerätään täältäkin hierarkiassa ylenemistä varten.


      • Rapanhapakko
        Silmät auki kirjoitti:

        Tuo vaparien evankeliumi se vasta uskonlahkolaisuutta onkin. Pisteitä kerätään täältäkin hierarkiassa ylenemistä varten.

        Jos tarkoitat vapaa-ajattelijoita, yhdistystä, niin sen kerhon kanssa en ole ollut missään tekemisissä enkä siitä mitään tiedäkään.


      • Silmät auki
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Jos tarkoitat vapaa-ajattelijoita, yhdistystä, niin sen kerhon kanssa en ole ollut missään tekemisissä enkä siitä mitään tiedäkään.

        Kertoisitko jos olisit? (Vastaus: toottakai kertoisin)


      • Rapanhapakko
        Silmät auki kirjoitti:

        Kertoisitko jos olisit? (Vastaus: toottakai kertoisin)

        En ole maksanut jäsenmaksua kuin vuosia sitten Animalialle. Vapaa-ajattelijat ry:n nettisivujakaan en ole katsonut. Muistaakséni.


      • Rapanhapakko
        Rapanhapakko kirjoitti:

        En ole maksanut jäsenmaksua kuin vuosia sitten Animalialle. Vapaa-ajattelijat ry:n nettisivujakaan en ole katsonut. Muistaakséni.

        Niin ja Animalian lisäksi paradoksaalisesti metsästysseuralle .-) Eläimet ovat Hyviä.


    • toimii varmasti

      Miten uskovaiseksi tullaan.

      Synnit ruokkii epäuskoamme,ne pitää laittaa kaappiin.

    • Synnit täytyy tunnustaa Jumalan edessä, eikä vain laittaa kaappiin, niin kuin yllä ehdotetaan.

      Tuula -pappi

    • hiljaista,mitämietit

      Kaapit on nyt tyhjennetty synneistä,oletko Tuula ne jo Jumalan edessä tunnustanut.

    • Rapanhapakko kiitos kommentistasi ja Mummonmuorille myös kiitos.

      Totta puhut esim. tuosta Koivuniemenlahkosta tai muista vastaavista. Vaikea sanoa, mikä saa ihmisen harhautumaan. Tosin kaikki lahkot tms. ei näytä kaikkia piirteitään heti. Ja kun tajuaa, että metsään mennään, niin ryhmästä voi olla vaikea lähteä enää pois. Koko elämä on ehkä lahkon piirissä ja se on vähän sama, kun väkivaltaisesta suhteesta voi olla vaikea lähteä pois, niin myös lahkon piiristä voi olla vaikea irroittautua.

      Parhaassa tapauksessa usko Jumalaan säilyy, vaikka on päässyt irroittautumaan.

      Totta tie uskoon voi olla hyvin mutkainen

      Tuula -pappi

      • Rapanhapakko

        Tuohon että "Tosin kaikki lahkot tms. ei näytä kaikkia piirteitään heti", että vaikka alkuun kivoilta saattavat vaikuttaa, minua ihmetyttää miten niihin alunperin MENNÄÄN MUKAAN? Siis ollenkaan mukaan.

        Minä lasken hörhöilyksi tuollaisen Koivuniemen ym lisäksi herätysliikkeiden, raamattupiirien ja hellarien yms lahkolaisuuden ja itse asiassa myös edustamasi semiliberaalin luterilaiskristillisyyden, joka näköjään vaatii suorastaan Orrwellilaista "kaksoisajattelua".

        Mutta miten niihin aikuisiällä tulee edes liityttyä? Siis vasta aikuisiällä.

        Jos otan luterilaisuuden ulkopuolelta esimerkin jonka mainitseminen tämän palstan sisällä tuskin herättää pahennusta: Jehovan Todistajat.

        Uskomatonta mutta totta on ihmisiä, joita ei ole kasvatettu "jehoviksi", vaan ovat tulleet siihen uskoon vasta aikuisiällä. Häiriköin kerran myös ex-Jehovien "Veljesseura"-foorumia ja kyselin miten on mahdollista kääntyä jehovaksi aikuisiällä.

        Kysymystäni pidettiin toki svidduiluna, mitä se toki olikin. Sitten joku selitti, että Jehovan Todistajat eivät esitä oppejaan minään lahkolaisuutena, vaan tietomateriaaliana. Ja kun ennen aikaan ei ollut esimerkiksi nettiä, ei ollut vastatietoa selityksilleen.

        Minä siihen että minähän olen syntynyt 1962, nettiä ym ei olut pitkään aikaan, Ja siitä huolimatta tavalliset ihmiset pitivät Jehovan Todistajia idioottien hörhölahkona, ja kirjallisuutaan lapsellisena. Ihan yleissivistyksellä. Se oli kaikille paitsi jehoville itsellen selvää, eikä se naureskelu suinkaan perustunut edes mihinkään ihmisten omaan uskondogmatiikaan, eivät ihmiset sellaista miettineet. Vaan suoraan näkivät kajahtaneet hihhulit kajahtaneina hihhuleina.

        Joten miten ihmeessä ne minun ikäiseni jehoviksi kääntyneet eivät tuotakaan tienneet? Luulisi hälytyskellojen soineen heti kun joku tyrkyttää mitä vain uskonnollista dogmia. Oli sitten jehovia, hellareita, herätysliikkeitä, tai vaikka liberaalikristillisyyttä.Tyyliin, että ehkä tuo ei taida olla luotettava tiedon lähde vaan propagandaa.

        Tuo minun jaoitteluni voitaisiin toki jakaa muutenkin, kaikki luokittelut ovat suhteellisia. Mutta minun luokittelussa nuo yllä sanomani ehkä kuuluisivat kolmistyyppiin. Tiedonhaluisia, ehkä älykkäitä, mutta kuitenkin joku arvostelukyky puuttuu. Ja ovat liian auktoriteettiuskoisia.


    • Jeesus tietää

      "Totta,tie uskoon voi olla hyvin mutkainen."

      Monelle se päättyy täydelliseen umpikujaan.

      "Kaikki on kutsutut,vain harvat valitut."

    • Mirka -----

      ""Miten uskovaiseksi tullaan?""

      Poistamalla aivotoiminnoista noin puolet.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      47
      3288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2053
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      22
      1525
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1394
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1351
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1271
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1186
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1115
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 22
      1047
    Aihe