... ja kastetaan, se pelastuu ...

JEV238

" ... saarnatkaa evankeliumia ... Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." (ks. (Mark. 16:15,16))

Tuossa kohdassa Herra Jeesus selvästi lupaa pelastumisen kastamisen yhteyteen. Kastamisen yhteyteen - tuon voi joku ymmärtää täysin väärin, joten tarkennetaan, että Herra Jeesus ei tarkoita ja sano tuossa seuraavalla tavalla eli harhaoppisten opetuksen mukaisesti eli näin:

" ... saarnatkaa evankeliumia ... Joka on pelastunut, se kastetaan ... ".

Siis ikäänkuin kastetuksi tuleminen olisi pelastumisen seuraus niinkuin monet harhaoppiset niin sanotut ratkaisurukous-sakramentalistit julistavat (tuollainen "uudestisyntymätön, omalla rukoilemisellasi synnit anteeksi ja pelastuneeksi" -opetus on pahaa uus-sakramentalismia, jolla täysin kielletään Jeesuksen sovitustyö ristillä!)! Jos sinulle on kastetuksi tuleminen mahdollista, et voi tulla nyt pelastuneeksi jos nyt kieltäydyt tulemasta kastetuksi! Joten kysymys kuuluu: Oletko nyt pelastettu? http://www.opetuksia.net/index.php/muuta-asiaa-raamatusta/oletko-nyt-pelastettu

Siitä mitä tapahtuu sellaiselle, joka uskoo evankeliumin mutta ei jostain syystä tule kastetuksi, hänestä tuossa kohdassa (Mark. 16:15,16) ei sanota kumpaakaan. Tuossa kohdassa (Mark. 16:15,16) Herra Jeesus ei siis sano sellaisesta "se pelastuu", mutta ei myöskään sano sellaisesta "se tuomitaan kadotukseen". Muun Raamatun ilmoituksen perusteella ymmärrämme, että esimerkiksi jos kielillä puhuva Kornelius olisi poisnukkunut ennen kuin hänet ehdittiin kastaa Herran nimeen, hän olisi päässyt tuossa poisnukkuessaan Herran tykö, siis olisi siinä pelastunut lopullisessa merkityksessä (ks. (Apt. 10:44-48)). Mutta sellainen on poikkeuksellista, että evankeliumin kuulleelle ihmiselle ei millään ole mahdollista tulla kastetuksi ennen maanpäällisen vaelluksensa loppua. Hyvinhän Korneliuskin ehti tulla Herran nimeen kastetuksi! Hallleluja!

46

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten Herran Jeesuksen sanojen (Mark. 16:15,16) opetusta on koetettu välttää?

      Yksi tapa on seuraava. On opetettu tähän tapaan:

      "Usko nyt oppineita. Oppineet ovat täysin varmasti todistaneet, että ei suinkaan Jeesus ole koskaan sanonut tuota, että: 'Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen'. Ei Jeesus ole ainakaan sanonut kohtaa ' ... ja kastetaan, se pelastuu'!."

    • Oikein on näin

      Turun Weijo opettaa päinvastoin. Vain pelastunut voidaan kastaa. Tätä tukee Apostolien tekojen 10:43-48.

      • pelastus 5 vaihetta

        Turun Weijon opetusta pelastumisesta:

        "On mielenkiintoista katsoa millä tavalla efesolaiset pelastuivat armosta uskon kautta:
        1. He olivat kuulleet Jumalan Sanaa (Apt. 18:24-25).
        2. He uskoivat kuulemansa Sanan (Apt.19:1-2).
        3. Heidät kastettiin Herran Jeesuksen Nimeen (Apt.19:5).
        4. He saivat Pyhän Hengen, ja puhuivat kielillä (Apt.19:6).
        5. He tekivät parannuksen eli elämänsä suursiivouksen (Apt. 19:18-20).
        Edellisten vaiheiden kautta kulkeneille Efeson uskoville Paavali siis kirjoitti, että he ovat pelastuneet armosta, uskon kautta. Efes. 2:8-9."


      • pelastus 5 vaihetta kirjoitti:

        Turun Weijon opetusta pelastumisesta:

        "On mielenkiintoista katsoa millä tavalla efesolaiset pelastuivat armosta uskon kautta:
        1. He olivat kuulleet Jumalan Sanaa (Apt. 18:24-25).
        2. He uskoivat kuulemansa Sanan (Apt.19:1-2).
        3. Heidät kastettiin Herran Jeesuksen Nimeen (Apt.19:5).
        4. He saivat Pyhän Hengen, ja puhuivat kielillä (Apt.19:6).
        5. He tekivät parannuksen eli elämänsä suursiivouksen (Apt. 19:18-20).
        Edellisten vaiheiden kautta kulkeneille Efeson uskoville Paavali siis kirjoitti, että he ovat pelastuneet armosta, uskon kautta. Efes. 2:8-9."

        >>Turun Weijo opettaa päinvastoin. Vain pelastunut voidaan kastaa.>>

        Tuosta edeltä käy ilmi, että Turun Weijo sisällyttää pelastumiseen yhtenä vaiheena kastamisen Herran Jeesuksen nimeen.


      • Oknnnn

        Älä sano väärää todistusta Turun Weijon opetuksesta.


      • Apt. 2:40,41

        Pelastumassa olevat voidaan kastaa.


      • _Y_
        pelastus 5 vaihetta kirjoitti:

        Turun Weijon opetusta pelastumisesta:

        "On mielenkiintoista katsoa millä tavalla efesolaiset pelastuivat armosta uskon kautta:
        1. He olivat kuulleet Jumalan Sanaa (Apt. 18:24-25).
        2. He uskoivat kuulemansa Sanan (Apt.19:1-2).
        3. Heidät kastettiin Herran Jeesuksen Nimeen (Apt.19:5).
        4. He saivat Pyhän Hengen, ja puhuivat kielillä (Apt.19:6).
        5. He tekivät parannuksen eli elämänsä suursiivouksen (Apt. 19:18-20).
        Edellisten vaiheiden kautta kulkeneille Efeson uskoville Paavali siis kirjoitti, että he ovat pelastuneet armosta, uskon kautta. Efes. 2:8-9."

        Markuksen evankeliumi 16:15


    • mathetes

      JEV,lle!

      Kirjoitit:
      >>>" ... saarnatkaa evankeliumia ... Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." (ks. (Mark. 16:15,16))

      Tuossa kohdassa Herra Jeesus selvästi lupaa pelastumisen kastamisen yhteyteen.

      • Varmaankin monelle syntiä tehneelle, uudestisyntymättömälle ihmiselle on tapahtunut seuraavasti:

        1. Hän kuuli sanan julistajalta evankeliumin.
        2. Julistus vaikutti häneen ja sitten hän totesi tähän tapaan: "Uskon sen mitä julistit, siis uskon sen mitä kutsut evankeliumiksi. Ja haluan saada syntini anteeksi."
        3. Sitten hänet parannuksessa olevana kastettiin Jeesuksen Kristuksen nimeen. Hän sai syntinsä henkilökohtaisesti anteeksi! Hänestä tuli Jeesukseen Kristukseen uskoontullut ihminen!

        http://www.opetuksia.net


      • Mitä mieltä mathetes muuten olet sellaisesta opetuksesta (esiintyy Suomessa!), että (Mark. 16:15,16) ja erityisesti kohta

        " ... uskoo ja kastetaan ... "

        voi toteutua ja on toteutunut monelle meidän keskuudessamme elävälle ihmiselle (jotka ovat uskossa Jeesukseen Kristukseen!) sillä tavalla, että heitä ei ole koskaan Raamatun mukaisesti kastettu Herran nimeen (minkä tapahtumiseen varmaan myönnät mathetes tarvitaan konkreettista vettä).

        Hyväksytkö mathetes tuon opin? Tai jos et sitä hyväksy, niin hiljaisesti suvaitset tuon opin?


      • JEV238 kirjoitti:

        Mitä mieltä mathetes muuten olet sellaisesta opetuksesta (esiintyy Suomessa!), että (Mark. 16:15,16) ja erityisesti kohta

        " ... uskoo ja kastetaan ... "

        voi toteutua ja on toteutunut monelle meidän keskuudessamme elävälle ihmiselle (jotka ovat uskossa Jeesukseen Kristukseen!) sillä tavalla, että heitä ei ole koskaan Raamatun mukaisesti kastettu Herran nimeen (minkä tapahtumiseen varmaan myönnät mathetes tarvitaan konkreettista vettä).

        Hyväksytkö mathetes tuon opin? Tai jos et sitä hyväksy, niin hiljaisesti suvaitset tuon opin?

        Seuraavassa, mathetes, en käytä uskonnollisia käsitteitä "vesikaste" ja "henkikaste" helluntailaisuudessa yleisellä tavalla, vaan siitä poikkeavalla tavalla, jota tapaa käsittääkseni esimerkiksi IsoP edustaa. Ja joka tapa esitetään seuraavassa määritelmässä (1).

        xxx

        (1) Määritelmä: Eräs määritelmä uskonnollisille käsitteille "vesikaste" ja "henkikaste".

        1. Käsitteellä "vesikaste" tarkoitetaan tiettyä apostolien opetuksessa esiintyvää toimitusta, jossa käytetään konkreettista vettä.

        2. Käsitteellä "henkikaste" tarkoitetaan tiettyä automaattisesti uskoontulemisessa tapahtuvaa asiaa ihmiselle.

        3. Nämä, "vesikaste" ja "henkikaste" ovat täysin erilliset.

        xxx

        IsoP: >>Lause ” Joka uskoo ja kastetaan” tarkoittaa tapahtumaa jossa kyseiset asiat tapahtuvat yhtäaikaisesti. Usko on uskomista Jeesukseen Herranasi ja kaste on Pyhän Hengen kaste.>>

        A. Uskotko mathetes (nimimerkin IsoP tavoin?), että Herran Jeesuksen sanoissa (Mark. 16:15-) kohdassa "joka uskoo ja kastetaan" sanalla "kastetaan" tarkoitetaan tuota määritelmän (1) mukaista "henkikastetta"?

        B. Uskotko mathetes (nimimerkin IsoP tavoin?), että Herran Jeesuksen sanoissa (Mark. 16:15-) kohdassa "joka uskoo ja kastetaan" sanalla "kastetaan" ei tarkoiteta helluntailaisittain ymmärrettyä "vesikastetta" (jossa siis käytetään konkreettista vettä)?


      • JEV238 kirjoitti:

        Seuraavassa, mathetes, en käytä uskonnollisia käsitteitä "vesikaste" ja "henkikaste" helluntailaisuudessa yleisellä tavalla, vaan siitä poikkeavalla tavalla, jota tapaa käsittääkseni esimerkiksi IsoP edustaa. Ja joka tapa esitetään seuraavassa määritelmässä (1).

        xxx

        (1) Määritelmä: Eräs määritelmä uskonnollisille käsitteille "vesikaste" ja "henkikaste".

        1. Käsitteellä "vesikaste" tarkoitetaan tiettyä apostolien opetuksessa esiintyvää toimitusta, jossa käytetään konkreettista vettä.

        2. Käsitteellä "henkikaste" tarkoitetaan tiettyä automaattisesti uskoontulemisessa tapahtuvaa asiaa ihmiselle.

        3. Nämä, "vesikaste" ja "henkikaste" ovat täysin erilliset.

        xxx

        IsoP: >>Lause ” Joka uskoo ja kastetaan” tarkoittaa tapahtumaa jossa kyseiset asiat tapahtuvat yhtäaikaisesti. Usko on uskomista Jeesukseen Herranasi ja kaste on Pyhän Hengen kaste.>>

        A. Uskotko mathetes (nimimerkin IsoP tavoin?), että Herran Jeesuksen sanoissa (Mark. 16:15-) kohdassa "joka uskoo ja kastetaan" sanalla "kastetaan" tarkoitetaan tuota määritelmän (1) mukaista "henkikastetta"?

        B. Uskotko mathetes (nimimerkin IsoP tavoin?), että Herran Jeesuksen sanoissa (Mark. 16:15-) kohdassa "joka uskoo ja kastetaan" sanalla "kastetaan" ei tarkoiteta helluntailaisittain ymmärrettyä "vesikastetta" (jossa siis käytetään konkreettista vettä)?

        Vielä lisäys, mathetes!

        C. Uskotko mathetes (nimimerkin IsoP tavoin?), että Herran Jeesuksen sanoissa (Mark. 16:15-) kohdassa "joka uskoo ja kastetaan" sanalla "kastetaan" ei tarkoiteta Raamatun mukaista kastamista, siis sellaista toimitusta, jossa käytetään konkreettista vettä?


      • JEV238 kirjoitti:

        Vielä lisäys, mathetes!

        C. Uskotko mathetes (nimimerkin IsoP tavoin?), että Herran Jeesuksen sanoissa (Mark. 16:15-) kohdassa "joka uskoo ja kastetaan" sanalla "kastetaan" ei tarkoiteta Raamatun mukaista kastamista, siis sellaista toimitusta, jossa käytetään konkreettista vettä?

        >>Miten Herran Jeesuksen sanojen (Mark. 16:15,16) opetusta on koetettu välttää?
        Yksi tapa on seuraava. ... >>

        Ja toinen, huomattavasti ovelampi tapa eksyttää on juuri seuraavanlainen opetus:

        "Ei siinä kastamisessa, jonka Herra Jeesus mainitsee kohdassa (Mark. 16:15-), välttämättä ollenkaan käytetä konkreettista vettä. Oikeastaan se kastaminen voi tarkoittaa automaattistan uskoontulohetkessä tapahtuva henkistä asiaa, 'henkistä kastamista', joka siis tapahtuu välttämättä ja automaattisesti, joka tulee uskoon, siinä uskoontulohetkessä ... ".


      • uskokaste

        mathetes: "Ensin usko, ja sitten kaste!"

        Riittääkö usko, että Jumala on olemassa, ja sitten kaste, niin silloin oli kyseessä "uskovien kaste"?


      • uskokaste kirjoitti:

        mathetes: "Ensin usko, ja sitten kaste!"

        Riittääkö usko, että Jumala on olemassa, ja sitten kaste, niin silloin oli kyseessä "uskovien kaste"?

        mathetes: >> Ensin usko, ja sitten kaste! >>

        uskokaste: >> Riittääkö usko, että Jumala on olemassa, ja sitten kaste, niin silloin oli kyseessä "uskovien kaste"? >>

        Ehkä se riittää joillekin?


    • seurakunnassa

      Ole Jeesuksen kanssa, opit ymmärtämään, mitä hän tahtoo sinulle ilmoittaa. Pian löydät kastajan.

    • IsoP

      Raamatussa lukee:
      "Joka uskoo ja kastetaan"

      EIKÄ

      "Ensin usko, ja sitten kaste! ",
      niinkuin jotkut vääntelee ja moittii muita vääntelystä. Se ei ole Raamatun tekstiä, vaan harhaan mennyttä oman pään päättelyn tulosta, jolla yritetään tukea "kasteenhauta" filosofiaa. Kasteenhauta perustuu taas heikkoon uskoon, jossa tekojen kautta pyritään täyttämään ryhmän sisäiset "uskon kriteerit". Jos tämä "uskon toimi" ei ole suoritettu, niin uskosi ei ole aitoa, koska "aito" usko velvoittaa tämän teon kaikilta.

      Kun kysytään mikä merkitystä kasteella on?, niin vastaus on: paljon, se on kuvaelma. Nyt, kun ollaan tultu tällaiseen päättelyn lopputulokseen. Mietitäämpä miten Raamattu tuo tällaisen sakramentin "kasteenhauta" esiin. Nouseeko Raamatun sivuilta seuraavanlainen kasteen määritelmä : Pitäkää "kasteenhauta" kuvaelma uskoontulon jälkeen. EI TAKUULLA NOUSE. Jos tämä on kaste, silloin on taas tehty uusi kultainen vasikka.

      • teatterifani?

        Mistähän IsoP:lle on tullut tuo pakkomielle kuvaelmista.
        Onko hän katsonut liikaa näytelmiä?


      • IsoP: >>Nouseeko Raamatun sivuilta seuraavanlainen kasteen määritelmä : Pitäkää "kasteenhauta" kuvaelma uskoontulon jälkeen. EI TAKUULLA NOUSE.>>

        Ei nouse.


      • ehkä on
        teatterifani? kirjoitti:

        Mistähän IsoP:lle on tullut tuo pakkomielle kuvaelmista.
        Onko hän katsonut liikaa näytelmiä?

        On ehkä katsellut liikaa ukastajien kasteita, jotka ovat vain näytelmiä.


      • IsoP
        teatterifani? kirjoitti:

        Mistähän IsoP:lle on tullut tuo pakkomielle kuvaelmista.
        Onko hän katsonut liikaa näytelmiä?

        Olen joutunut lukemaan täällä liikaa Helluntailais painotteista tekstiä...


      • 1+1
        JEV238 kirjoitti:

        IsoP: >>Nouseeko Raamatun sivuilta seuraavanlainen kasteen määritelmä : Pitäkää "kasteenhauta" kuvaelma uskoontulon jälkeen. EI TAKUULLA NOUSE.>>

        Ei nouse.

        Jokos on seurakunnassasi kaksi jäsentä ?


      • melko iso p

        Onko tämä nikki todella nikkinsä veroinen !?

        isoP jutu thiukan tukee ajatusta.


      • ---?
        melko iso p kirjoitti:

        Onko tämä nikki todella nikkinsä veroinen !?

        isoP jutu thiukan tukee ajatusta.

        " ... jutu thiukan ... " :)


      • IsoP: >>Raamatussa lukee: "Joka uskoo ja kastetaan" EIKÄ "Ensin usko, ja sitten kaste!>>

        http://www.opetuksia.net/

        Todellakin, ei lue kohdassa (Mark. 16:16) eikä missään muuallakaan Raamatussa näin:

        (1) "ensin uskoo Jeesukseen ja sitten (sen jälkeen, siis kun jo on uskomassa Jeesukseen) kaste"

        Tuollainen (1) on Raamatun sanan vääntelyä!


    • kaste on henkikaste?

      Palstan helluntailaiset ym. (kuten mathetes), onko todella niin kuin jotkut väittävät, että nuo Jeesuksen sanat

      " ... joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu",

      on ymmärrettävä teidän mielestänne

      " ... joka uskoo ja HENKIKASTETAAN, se pelastuu"

      ???

      • kaste on henkikaste?

        IsoP: "On olemassa vain Yksi kaste. Se on Pyhän Hengen kaste, joka tapahtuu kun tulemme uskoon (Ap. t. 11:15-18)."


      • älä unohda
        kaste on henkikaste? kirjoitti:

        IsoP: "On olemassa vain Yksi kaste. Se on Pyhän Hengen kaste, joka tapahtuu kun tulemme uskoon (Ap. t. 11:15-18)."

        Markuksen evankeliumi 16:15


    • vshkks

      Uskoontulo on henkikaste!

    • "Hyvinhän Korneliuskin ehti tulla Herran nimeen kastetuksi!"

      Eikä kannata vedota tähän tapaan: "Ristinryöväri kuoli kastamattomana. Eipä tarvitse tulla kastetuksi!"

      Ei Raamatussa ole sanottu että ristinryöväri oli kastamaton! Ja toisaalta ei myöskään sitä että ristinryöväri oli kastettu (Johanneksen kasteella joitain aikoja sitten)! Kumpaakaan ei ole sanottu.

    • ltkmhmtt
    • Jotkut väärentävät (ainakin mielessään) kohtaa (Mark. 16:16) näin:

      "Joka uskoo Jeesukseen ja kastetaan, se pelastuu; ... ".

      www.opetuksia.net

    • Otsikkosi on leikattu harhauttavasti.
      Kysymyksessä on uskoontulon yhteydessä tapahtuvasta asiasta.

      "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu".

      Tuo kohta ei kuitenkaan ollenkaan puhu vesikasteesta.
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/11665047

    • Ent. lut.

      Kävin Turussa kasteella viime syksynä. Teinkö väärin?

      • Nyk. lut.

        Tuntuuko siltä?


      • Uupeeta

        Kastettiinko siellä uusi risteilijä, Viking Grace? Oon käynyt jo sillä ihan risteilyllä.


    • asiastakyse

      Mark.16 "Joka uskoo ja kastetaan", eli kasteen antaja/tekijä puuttuu tässä opetuksessa.

      Matt.28 opetuksessa, jossa Jeesus käskee kastaa kaikki kansat, ei puutu kasteen antaja/tekijä.
      Matt.28 käsky on kohdistettu uskovaisille ihmisille olla tekijänä.

      Monille on jäänyt hämärään Mark.16 ilmoitus siitä, että uskovaisen kastaa Jumala.Sen sijaan opetuslapseksi ja uuteen liittoon kastaa ihminen Jumalan käskyn mukaan.
      Matteus 28 ja Markus 16 puhutaan eri asioista. Matteuksessa Jeesus antaa käskyn kastaa ja Markuksessa Jumala ilmoittaa ketkä pelastuvat. Pelastuneihin kuuluu he, jotka USKOVAT ja jotka Jumala kastaa Pyhällä Hengellä ja jopa tulella. Jumalan antamaa kastetta eivät saa muut kuin USKOVAISET, jotka seuraavat Herraa.

      Esim. kolmen vuoden päästä nuo Pyhän Hengen lahjalla varustetut opetuslapset saivat kokea helluntain ihmeen. Heidät KASTETTIIN Pyhällä Hengellä ja saivat voiman todistaa Jeesuksesta. Siihen asti Pyhän Hengen lahja oli vahvistanut heidän uskoaan ja kirkastanut heille Jeesusta. Nyt he kokivat valtavan ihmeen ja tulivat Pyhällä Hengellä kastetuiksi.

      Juudas Iskariot ei saanut sitä ihmettä kokea kapinointinsa, epäuskonsa ja suureksi paisuneen syntinsä takia, vaikka olikin kuullut ja saanut oppia samoin kuin muuta opetuslaset Jeesuksen seurassa. Hänen sydämensä ei taipunut uskomaan. Siksi Jeesus sanoo, että eivät kaikki pelastu, monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut. Moni ottaa Jumalan Sanaa vastaan, mutta vainojen alettua hylkää Jumalan opin ja tulee joko hiljaiseksi pelkuriksi, tai pettäjäksi.

      Ihminen kastaa vedellä uuden liiton jäseneksi. Jumala kastaa Pyhällä Hengellä heidät, jotka uskovat uuden liiton Herraan ja tekevät Hänen opettamalla tavalla.


      • asiastakyse
        JEV238 kirjoitti:

        Kristuksen seurakuntaan kuuluvilla on vain yksi kaste:

        "yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;" (Ef. 4:5)

        Ei siis esimerkiksi näin:

        "yksi Herra, yksi usko, kaksi kastetta;".

        Oletko Hengessä kastettu?
        http://www.opetuksia.net/index.php/muuta-asiaa-raamatusta/oletko-hengessa-kastettu

        JEV238, kyllä, Jeesuksen tuoman uuden liiton ilmoituksiin kuuluu yksi Jumala, yksi kaste ja yksi usko.
        Ei ole tärkeintä tietää kuka täällä on Hengessä kastettu ja kuka ei. Tärkeintä on tietää se, että kuka uskoo yhteen Jumalaan, yhteen kasteeseen, yhteen uskoon.

        Pyhän Hengen kaste on niin salattu asia, että sitä ei käsitä muut kuin sen saaneet. On tärkeää kertoa kanssakulkijoille Jeesuksen uskosta ja siitä, että siihen uskoon saa ihminen kasteen yhteydessä lahjan. Jokainen, joka on kastettu saa mahdollisuuden kasvaa Jumalan Sanan kasvatuksessa uudeksi luomukseksi. Siitä meidän tulee julistaa.

        Itse en käsittänyt Hengen kasteesta aivan mitään. Se vain tapahtui minulle sen jälkeen, kun olin antanut oman sinettini siitä, että Jumala on totinen Jumala. Se tapahtui uskomalla Jeesuksen opetuksiin, eli seuraamalla Elämän Herraa. Tuohon uskoon olin saanut lahjan jo kasteen yhteydessä, vauvana. Pyhä Henki oli kasteesta asti luonani, valmiudessa opettamaan ja ohjaamaan minua Jumalan luokse. Hän jaksoi odottaa, että alkaisin ottamaan Sanaa vastaan ja Hän pääsisi sitä minulle kirkastamaan. Aloin ottamaan Sanaa, eli Uuden Testamentin opetuksia vastaan ja Pyhä Henki kirkasti opetukset ja sain rauhassa kasvaa päivään, jolloin Jumala kastoi minut Pyhällä Hengellä ja tulella ja sain uuden nimen.

        Vaikka kasteita täällä annettuna on yksi, joka tulee tehdä yhteen nimeen, eli Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Jeesus nimeen), niin toinen kaste on uskovaiselle kansalle tuleva ja se kaste on niin salattu, että siitä ei ihmisten tarvitse edes evankeliumia julistaessaan puhua. Sitä kastetta eivät käsitä siitä osattomat. Sen kasteen saavat vain kuuliaiset Jumalan lapset. Ei Jeesuskaan kertonut Pyhän Hengen kasteesta Nikodemukselle juuri mitään. Kertoi vain tuulen puhaltavan missä puhaltaa ja vertasi Pyhän Hengen kastetta tuohon näkymättömään tuuleen. Salattua ei näe, sen kokee.


      • asiastakyse
        JEV238 kirjoitti:

        Kristuksen seurakuntaan kuuluvilla on vain yksi kaste:

        "yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;" (Ef. 4:5)

        Ei siis esimerkiksi näin:

        "yksi Herra, yksi usko, kaksi kastetta;".

        Oletko Hengessä kastettu?
        http://www.opetuksia.net/index.php/muuta-asiaa-raamatusta/oletko-hengessa-kastettu

        JEV238
        Luin tuon linkin alla olevaa opetusta. Ehkäpä se on lähimpänä Raamatun oppia, mitä yleensä täältä saa lukea. En kuitenkaan ole samaa mieltä siitä, että Raamattu opettaa uskovaisen tulevan Hengessä kastettuksi jo muutaman päivän kuluttua vesikasteesta. Niin Raamattu ei opeta.
        Raamattu opettaa, että uudestisyntyminen tapahtuu heille, jotka kuulevat Jeesusta, uskovat Häneen ja Häntä ja näin pitävät Häntä Herrana.

        Raamattu opettaa, että pakanoillekin on annettu parannuksen tie pelastukseksi. Parannuksen osaavat tehdä vain he, jotka seuraavat Jeesusta, eli oppivat Hänestä ja tuohon kuluu aikaa aina, ei tapahdu hetkessä, eikä muutamassa päivässä.

        Moni täällä sekoittaa Pyhän Hengen lahjan Pyhän Hengen kasteeseen. Moni saa kokea Pyhän Hengen lahjan avautumisen suurena ihmeensä ja luulee sitä Pyhän Hengen kasteeksi. Jumalan läsnäolo on toki ihme ja kun se ilmestyy kastetulle, joka alkaa ottamaan tosissaan Uutta Testamenttia vastaan. Jumalan läsnäolo Pyhän Hengen lahjan kirkastamassa Sanassa on jo sinänsä suuri ihme ja tuo suuria tunteita saviastiaan, mutta se ei tarkoita, että saviastia olisi siinä vaiheessa jo murtunut ja muuttunut uudeksi. Moni väittää syntyneensä uudeksi, vaikka ei ole vielä kulkenut parannuksen tietä ja hyljännyt syntejään seuraamalla Jeesuksen jalanjäljessä, eli ottamalla Hänen opetuksensa vastaan.

        Lukemattomat uskovat olevansa uudestisyntyneitä vanhoina ja puhdistamattomina astioina. Se ei ole Raamatun ilmoituksen mukainen oppi.
        On paljon ihmisiä, jotka ottaisivat Jumalalta vain hyvää vastaan, mutta itse eivät ole valmiita muuttumaan ja särkymään Luojansa käsissä vanhasta perinnöstään, eli ensimmäisen Aadamin kuvasta.


      • asiastakyse
        asiastakyse kirjoitti:

        JEV238
        Luin tuon linkin alla olevaa opetusta. Ehkäpä se on lähimpänä Raamatun oppia, mitä yleensä täältä saa lukea. En kuitenkaan ole samaa mieltä siitä, että Raamattu opettaa uskovaisen tulevan Hengessä kastettuksi jo muutaman päivän kuluttua vesikasteesta. Niin Raamattu ei opeta.
        Raamattu opettaa, että uudestisyntyminen tapahtuu heille, jotka kuulevat Jeesusta, uskovat Häneen ja Häntä ja näin pitävät Häntä Herrana.

        Raamattu opettaa, että pakanoillekin on annettu parannuksen tie pelastukseksi. Parannuksen osaavat tehdä vain he, jotka seuraavat Jeesusta, eli oppivat Hänestä ja tuohon kuluu aikaa aina, ei tapahdu hetkessä, eikä muutamassa päivässä.

        Moni täällä sekoittaa Pyhän Hengen lahjan Pyhän Hengen kasteeseen. Moni saa kokea Pyhän Hengen lahjan avautumisen suurena ihmeensä ja luulee sitä Pyhän Hengen kasteeksi. Jumalan läsnäolo on toki ihme ja kun se ilmestyy kastetulle, joka alkaa ottamaan tosissaan Uutta Testamenttia vastaan. Jumalan läsnäolo Pyhän Hengen lahjan kirkastamassa Sanassa on jo sinänsä suuri ihme ja tuo suuria tunteita saviastiaan, mutta se ei tarkoita, että saviastia olisi siinä vaiheessa jo murtunut ja muuttunut uudeksi. Moni väittää syntyneensä uudeksi, vaikka ei ole vielä kulkenut parannuksen tietä ja hyljännyt syntejään seuraamalla Jeesuksen jalanjäljessä, eli ottamalla Hänen opetuksensa vastaan.

        Lukemattomat uskovat olevansa uudestisyntyneitä vanhoina ja puhdistamattomina astioina. Se ei ole Raamatun ilmoituksen mukainen oppi.
        On paljon ihmisiä, jotka ottaisivat Jumalalta vain hyvää vastaan, mutta itse eivät ole valmiita muuttumaan ja särkymään Luojansa käsissä vanhasta perinnöstään, eli ensimmäisen Aadamin kuvasta.

        Ihminen ei ole muuttunut Mooseksen ajasta miksikään. Niin silloin kuin tänäänkin moni kulkee Sanan, eli kalliosta tulevan veden äärellä. Moni juo siitä Kalliosta janoonsa, mutta ei sammuta janoaan. Moni ottaa kevyesti vastaan uskoa, jota hänelle tarjotaan, mutta hylkää pesun, joka tapahtuu Sanan ja Pyhän Hengen lähteessä, kuten Mooseksen aikanakin ihmiset kulkivat meren kautta, mutta noustuaan rantaan, olivat puhdistumattomia. Ei peso tapahdu väkisin, vaan ihmisen pitää huutaa Herraa avuksi ja pitää pyytämällä pyytää, että Herran Sana Pyhän Hengen lahjan kirkastuksella pesisi hänet puhtaaksi morsiammeksi.
        1. Korinttolaiskirje 10
        1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
        2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
        3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
        4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
        5 Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.


    • ei niin saa tehdä'

      pelastauduitko sinä veteen koskemalla?

      • Vedessä parani!

        "Naeman, Aramin kuninkaan sotapäällikkö, oli herransa hyvin arvossa pitämä ja suurta kunnioitusta nauttiva mies, sillä hänen kauttansa Herra oli antanut Aramille voiton; ja hän oli sotaurho, mutta pitalitautinen. ... Niin hän meni ja sukelsi Jordaniin seitsemän kertaa, niinkuin Jumalan mies oli sanonut; ja hänen lihansa tuli entisellensä, pienen pojan lihan kaltaiseksi, ja hän tuli puhtaaksi." (2 Kun. 5:1-14)


      • henki henki
        Vedessä parani! kirjoitti:

        "Naeman, Aramin kuninkaan sotapäällikkö, oli herransa hyvin arvossa pitämä ja suurta kunnioitusta nauttiva mies, sillä hänen kauttansa Herra oli antanut Aramille voiton; ja hän oli sotaurho, mutta pitalitautinen. ... Niin hän meni ja sukelsi Jordaniin seitsemän kertaa, niinkuin Jumalan mies oli sanonut; ja hänen lihansa tuli entisellensä, pienen pojan lihan kaltaiseksi, ja hän tuli puhtaaksi." (2 Kun. 5:1-14)

        Mutta jos Naeman sukelsikin oikeasti henkeen, ei veteen? Ja niin parani! :)


      • DipMan
        Vedessä parani! kirjoitti:

        "Naeman, Aramin kuninkaan sotapäällikkö, oli herransa hyvin arvossa pitämä ja suurta kunnioitusta nauttiva mies, sillä hänen kauttansa Herra oli antanut Aramille voiton; ja hän oli sotaurho, mutta pitalitautinen. ... Niin hän meni ja sukelsi Jordaniin seitsemän kertaa, niinkuin Jumalan mies oli sanonut; ja hänen lihansa tuli entisellensä, pienen pojan lihan kaltaiseksi, ja hän tuli puhtaaksi." (2 Kun. 5:1-14)

        Nyt kaikki jordanille seitsen kertaiseen upotukseen. Turkku "one dip" ei oo mittää.


    • Pyhässä Hengessä

      Opettaako siis joku edelleen, että Markus 16:15,16 ja Apt. 2:38 kohdissa tarkoitetaan henkeen kastamista. Ei voi olla totta. En usko síllä tavalla opettavan olevan mitenkään yhteydessä Jumalan Pyhään Henkeen, joka lupaa johdattaa kaikkeen totuuteen.

    Ketjusta on poistettu 58 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe