Kertokaa kokemuksianne, mitkä asiat ovat 1 tyypin diabeteksessa sellaisia, jotka aiheuttavat maallikoissa useinmiten harhakäsityksiä? Mistä haluaisitte ihmisiä valistaa? Olen pitämässä vertaiskoulutusta tuleville sairaanhoitajille, olisin kiitollinen useista vastauksista! Muistakaa että he tietävät eron 1 ja 2 tyypin välillä.
tietämättömyyttä
11
1642
Vastaukset
- Maikki79
Hei!
Olen 1-tyypin diabeetikko. Useimmiten törmään tietämättömyyteen siinä, miten diabetestasapainoa ylläpidetään. Ihmiset eivät ymmärrä, että 1-tyypin diabeteksessa on torjuttava SEKÄ korkeita ETTÄ matalia sokereita.
Kuulen myös usein kysymyksen: "onko diabeteksesi lievä vai vakava?", johon vastaan, että kaikkihan riippuu siitä, kuinka hyvässä tasapainossa sen itse pidän.
Olen myös kyllästynyt paheksuviin katseisiin, kun sukujuhlissa en otakaan sitä "sokeritonta" leivonnaista. Toki joskus otan sitä ihan kohteliaisuuttani lautasen sivuun, kun joku on hyväntahtoisesti pykännyt hedelmäsokerilla kuivakan kikkareen tai lätsähtäneen kakun. Holhoaminen kyllästyttää.
"Onneksi" avomieheni on myös diabeetikko, joten hänelle ei tarvitse selitellä diabeteksen saloja. - eppu
Yleisiä harhaluuloja esim, ettei vois syödä sokeria. Jotkut harvat ehkä vieläkin luulevat, että DM1 tulee liiasta sokerin syönnistä.. Ihmiset ei ehkä vielä tiedä, miten monipistoshoito on tosi joustavaa, ei enää tarvitse syödä välipaloja 2h välein. DM2 on aterioiden ajoitus ja koko tärkeämpää. Henk. koht. ympärillä kylläkin aika valistunutta porukkaa, joten ei sikäli ole tullut esiin hirveästi vääriä uskomuksia.
- Mirjam
Suurin harhaluulo on siinä, etteivät kaikki edes tiedä, että 1 ja 2 tyypin diabetekset ovat täysin eri asia.
Minulla on 1 tyypin diabetes ja joku on ihmetellyt, että eikö mun pitäis sitten olla ylipainoinen ja huonokuntoinen. Olen 20v urheilullinen tyttö.
Monet luulevat, että olisi joitain tiettyjä aineita/ruokia, joita minun diabeetikkona tulisi välttää. Näin ei ole. Tärkeää on vain tietää hiilihydraattimäärä, oli se sitten kympistä sataan, ja insuliinia voi laittaa sen mukaan mitä syö.
Ärsyttävää on ollut myös se, että monissa lääkeselosteissa lukee :Ei diabeetikoille. Mutta mitään estettä yhteenkään lääkkeeseen minulla ei ole. En ymmärrä keitä tämä kielto koskee? Kakkostyyppiläisiä, vai?
Myöskään sitä en tiedä, miksi esim. Benji hypyissä erikseen mainitaan: Ei diabetikoille.
Mielestäni olisi tärkeää lisätä neuvoihin esim: Ei tyypin 2 diabeetikoille, saattaa altistaa sydänkohtaukselle (tms.)
Tervettä tyypin 1 diabeetikkoa ei tulisi estää mistään urheiluharrastuksista. Urheilu on tärkeää kaikille.
Minä olen ainakin omasta mielestäni täysin terve ja sitten jos sairastun vaikka flunssaan, tunnen itseni sairaaksi.
Insuliinin pistäminen on itsestäänselvä, lähes alitajuinen juttu, enkä joudu sitä miettimään erikseen. olen tottunut siihen.
Yksi väärä käsitys on se, ettei vanhana voi saada tyypin 1 diabetesta(nuoruustyypin), eikä nuorena tyypin 2 diabetesta. Kyllä voi saada!- Viljo
Tietämättömyyttä näyttää olevan vähän meillä kaikilla 1 tyypin diabeetikoilla.
Täytyy vain muistaa että 1-tyypin diabetes on yksilöllinen.
On hienoa että nimerkki Mirjam on ymmärtänyt "hiilihydraatit" ja osaa annostella oikean määrän ateria insuliinia.
Viljo on lähes 40 vuotta opetellut ja vieläkin on vaikeaa hiilihydraatti määrien arviointi ja vieläkin vaikeampaa määrittää kaikissa tilanteissa ateria insuliinin oikea määrä.
Johtuisikohan siitä että "hiilihydraatteja"/sokereita on eri nopeudella imeytyviä ja liikunta vaikuttaa myös insuliinin imeytymis/vaikutus nopeuteen.
Kokemus on opettanut että jos tietää että on tulossa fyysistä rasitusta on pakko pienentää ateriainsuliinin määrää tai on syötävä/juotava ylimääräistä hiilihydraatti pitoista ravintoa.
Normaali tilanteissa on diabeetikolle hyöhyksi mikäli pystyy kieltäytymään nopeista hiilihydraateista silloin kun ei niitä tarvitse.
Ps. Diabetesliiton kohtauspaikka keskusteluista löytyy paljon dibeetikkojen omakohtaista tietoa.
- Totto
aina luullaan ettei 1 tyypin diabeetikko voi syödä sokeria!
- Antsu1
Minä (1-tyypin diabeetikko) olen törmännyt edellisten lisäksi myös usein siihen, että kauhistellaan "diabetekseni pahuutta", kun kerron pistäväni insuliinia vähintään neljästi päivässä.
- Pahimpia.....
Yksi kamalimmista väärinkäsityksistä on mielestäni se, että jotkut luulevat, että diabeetikko tarvitsee lääkettään, jos tulee shokki... Voi olla vaikea ymmärtää, ettei se shokki johdu lääkkeen puutteesta, sillä suurinta osaa lääkkeistähän otetaan vasta, kun tapahtuu jotakin pahaa (yskänlääkettä flunssan sattuessa, aspiriinia päänsärkyyn, nitroa sydänoireisiin...).
Monissa elokuvissakin olen havainnut edellä mainitsemaani harhaluuloon liittyviä juttuja. Mielestäni on paha homma, jos esim. Yhdysvaltojen kokoisesta ns. sivistysvaltiosta tulee markkinoille elokuvia, joissa pumpataan väsyneeseen tai tajuttomaan diabeetikkoon insuliinia.
Juuri tuli televisiosta jokin pätkä, jossa vanha mies tunsi suurta heikotusta ja elokuvassa selitettiin silmät kirkkaina, että tämä johtuu korkeasta verensokerista. Olo sitten parani aina kummasti lääkkeenoton jälkeen... En vain käsittänyt, miten ukkoparan verensokeri pystyi nousemaan, kun hän tarpoi lumihangessa lähes vailla ruokaa. Korkea verensokeri ei ainakaan minuun vaikuta oikeastaan kuinkaan, mutta alhainen kyllä aiheuttaa kovaakin heikotusta.
Diabetes on yleinen sairaus, josta mielestäni pitäisi esim. kouluissa tiedottaa enemmän. Ainakin perusasiat voisi mainita: jos diabeetikkoa heikottaa, anna ruokaa älä lääkettä! Jos diabeetikolta menee taju, yritä laittaa esim. hunajaa suuhun ja jos se ei auta, soita ambulanssi. Kenenkään tietämättömän ei tarvitse insuliinipiikkiin koskea diabeetikon ollessa tiedottomana. Näin lyhyesti voi minusta asian ilmaista, ettei satu mitään vahinkoja.- Lähiöiden Travolta
Itsekin olen törmännyt TODELLA usein tuohon, että luullaan että insuliinipiikki pitää antaa shokin yllättäessä.
Nykyisin pakkaa sekoittaa vielä glukagonipiikki, joka toisaalta pitää antaa juuri, jos sokeri menee alas. Yritä nyt sitten maallikolle selittää naita kaikkia diabetestieteen saloja =/ - ansu
mulla jopa omat kaverit luulee näin, vaikka oonkin niille ties kui kauan (monia vuosia) yrittäny saada meneen päähän, et asia ei todellakaan oo näin. ja sit ne aina pelästyy ku sanon, et jos pistätte muhun insuliinia jos meen shokkiin, ni saman tien voisitte ampua mut :) eikä ne silti muista...
- fefewfgwfwefwe
Mua ärsyttää, että mulle tyrkytetään sukujuhlissa pastejoita, karjalanpiirakoita ja voileipäkakkua pullien, keksien ja täytekakkujen sijasta, koska täytekakussa ja pullassa on sokeria ja en saa sitä syödä.
jea right. mielummin mä ehkä kuitenkin mansikkatäykkäriä vedän kun vegenä kinkkupasteijaa. ku kuitenkin molemmissa on niitä hiilareita. ei oo menny useimpien sukulaisten kaaliin se, että voin ihan hyvin syödä sokeria. :D
Useimmiten se vaan huvittaa, mutta pakko myöntää, että pikkuhiljaa alkaa hermostuttaa myös. - 1-tyypin D
Yksi asia, johon itse olen usein törmännyt, on se, että 1-tyypin diabetes ei ole läheskään identtinen sairaus eri henkilöiden välillä. Ulkopuolisten on vaikea ymmärtää, että olemme yksilöitä (olen siis itse 1-tyypin diabeetikko) ja myös hoitomme on todella yksilöllistä eli jokainen joutuu räätälöimään perusjutut juuri itselleen sopiviksi.
Eli jos jonkun ns. perusterveen lähipiirissä on joku 1-tyypin diabeetikko, niin yleensä aina kuvitellaan kaikilla hoidon esim. olevan samanlainen.
Matalien sokereiden hoidossa olen törmännyt "tietoon", että suklaa olisi paras hypoeväs. No näinhän se ei ole hitautensa vuoksi. Esim. itselläni hyposta toipumiseen menisi parikin tuntia, jos vain suklaata söisin, mutta sokerilla esim. tilanne olisi korjaantunut ihan vartissa. Siis mitä mataliin... nopeita hiilihydraatteja akúuttiin tilanteeseen ja sitten hitaampia tilanteen tasoitukseen.
Pistoksista on paljon virhekäsityksiä ja pitäisikin ymmärtää olla kajoamatta koko pistospuoleen, jos ei ole sitä tietoa tarpeeksi. Ei siis tyyliin "löysin kynän ja pistin, olin nähnyt miten se tehdääm" -tyyliin, kuten usein joissain harhaanjohtavissa TV-sarjoissa tehdään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882118Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801326
- 241784
- 67732
- 59718
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </339509